* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34706 svar till detta ämne
Postad 18 augusti 2010 - 07:33
masaba
-
masaba
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Hej,
Jag har haft lite blandade problem med min inspelningsbara box de senaste dagarna.
Dels har jag haft lite blandade problem med att schemalägga inspelningar och dels har timeshift inte fungerat. Vid något tillfälle påstod dessutom boxen att mitt abbonemang inte hade tjänsten som krävdes för att göra inspelningsbar. Efter omstart av boxen har allt dock fungerat som det ska igen.
Är det någon här som upplevt liknande problem?
/Martin
Postad 18 augusti 2010 - 09:55
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Är det väldigt lång leveranstid på de inspelningsbara boxarna? Har väntat i 2 veckor nu....
Postad 18 augusti 2010 - 11:24
kentrj
-
kentrj
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Så länge SVT inte köper in rättigheterna för IP-TV så blir det nog ingen större skillnad. Det som förbryllar mig är att SVT skriver att det i princip är deras egna produktioner de kan lägga ut. Men t ex "Hemliga svenska rum" som jag trodde var en egen produktion finns t ex inte. /A
Döp om tjänsten ("SVT-IP Play" kanske), idag vilseledande marknadsföring (Telias ansvar)
Redigerat av kentrj, 18 augusti 2010 - 11:24.
Postad 18 augusti 2010 - 11:29
tjapadejdin
-
tjapadejdin
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Döp om tjänsten ("SVT-IP Play" kanske), idag vilseledande marknadsföring (Telias ansvar)
svt ip-tv play ska det heta i så fall, eftersom på datorn är det ju också ip som används  och vart är det vilseledande marknadsföring från telia? det är skillnad på svt play på internet och på tven, men det finns ju ingen som har sagt att det ska vara samma utbud på internet o på tv, eller hur?
Redigerat av tjapadejdin, 18 augusti 2010 - 11:35.
Postad 18 augusti 2010 - 12:25
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Övriga är för telefoni. Fyra LAN-portar är ju som sagt det klart vanligaste så det är väl inte så mycket att klaga på. Att den varken har 802.11n eller GigaBit-LAN känns däremot inte så "smart".
Bör nog bli ändring på det snart då Telia har Gigabit uppkopplingar. Eller också kan man inte ha SMART då.
Postad 18 augusti 2010 - 12:50
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
svt ip-tv play ska det heta i så fall, eftersom på datorn är det ju också ip som används och vart är det vilseledande marknadsföring från telia? det är skillnad på svt play på internet och på tven, men det finns ju ingen som har sagt att det ska vara samma utbud på internet o på tv, eller hur? 
Så här står det om man kollar i reklamen på Telias hemsida.
svt.JPG 17,51K
2 Antal nerladdningarSöker man sen mer info om SVT Play, tex om man frågar EVA
svt2.JPG 30,4K
2 Antal nerladdningarÄr inte det lite olika information. Snacka om att säljtexten lovar lite mer än vad som egentligen finns.
Redigerat av Unregistered8c00bd99, 18 augusti 2010 - 12:56.
Postad 18 augusti 2010 - 12:57
tjapadejdin
-
tjapadejdin
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Så hä rstår det om man kollar i reklamen på Telias hemsida.
Söker man sen mer info om SVT Play, tex om man frågar EVA
Är inte det lite olika information. Snacka om att säljtexten lovar lite mer än vad som egentligen finns.
nej? det är väl inget konstigt med det där. det står ju inte att ALLA program finns tillgängliga i tven, eller hur? det vore ju en annan sak om dom skrev att alla program som finns på svt play på webben finns på teven men nu står det ju inte så någonstans.
Postad 18 augusti 2010 - 12:57
Unregisteredcec18524
-
Unregisteredcec18524
-
Beroende
-
-
1 195 inlägg
Bör nog bli ändring på det snart då Telia har Gigabit uppkopplingar. Eller också kan man inte ha SMART då.
Då kanske der inte var så står av mig att beställa TELIA Smart morse, visserligen ingen sändningstid, så det är vall bara att säga upp och beställa igen om det kommer ny hårdvara? EK
Postad 18 augusti 2010 - 13:08
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
nej? det är väl inget konstigt med det där. det står ju inte att ALLA program finns tillgängliga i tven, eller hur? det vore ju en annan sak om dom skrev att alla program som finns på svt play på webben finns på teven men nu står det ju inte så någonstans. 
Det står att "med SVT PLAY kan du se dina SVT-favoriter när du vill." Nu kan de säkert komma runt det genom att hävda att det inte är ett SVT-program om det saknas i digitalboxen. Men för gemene man så tycker jag att detta är vilseledande. Går ett program på SVT så är det ett svt-program PUNKT.
Postad 18 augusti 2010 - 14:02
joek
-
joek
-
Användare
-
-
110 inlägg
Det står att "med SVT PLAY kan du se dina SVT-favoriter när du vill."
Nu kan de säkert komma runt det genom att hävda att det inte är ett SVT-program om det saknas i digitalboxen. Men för gemene man så tycker jag att detta är vilseledande.
Jag håller med dig. Det är olyckligt att man använder namnet SVT Play till båda tjänsterna när det är så stor skillnad på innehållet. Telia kunde vara tydligare i sin reklam. Jag tror de skulle tjäna på det i längden. /jonas
Postad 18 augusti 2010 - 14:15
kentrj
-
kentrj
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
svt ip-tv play ska det heta i så fall, eftersom på datorn är det ju också ip som används och vart är det vilseledande marknadsföring från telia? det är skillnad på svt play på internet och på tven, men det finns ju ingen som har sagt att det ska vara samma utbud på internet o på tv, eller hur? 
Köper jag mjölk, förväntar jag mig samma vara från Arla oavsett om det är Posten eller DHL som kör ut den, om det är samma produktnamn/förpackning etc ... Visserligen står det inte att det är olika, men vad antar man då? - Tycker du med fullt allvar inte att tjänsterna/produkterna är så olika att det inte tarvar olika namn (eller arbetar du på Telia?) Jag skulle gärna se ett svar från Telia - texten ger förhoppningar men så här illa har det sett ut i tre år nu!
Redigerat av kentrj, 18 augusti 2010 - 14:24.
Postad 18 augusti 2010 - 15:38
tjapadejdin
-
tjapadejdin
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Köper jag mjölk, förväntar jag mig samma vara från Arla oavsett om det är Posten eller DHL som kör ut den, om det är samma produktnamn/förpackning etc ...
Visserligen står det inte att det är olika, men vad antar man då? - Tycker du med fullt allvar inte att tjänsterna/produkterna är så olika att det inte tarvar olika namn (eller arbetar du på Telia?)
Jag skulle gärna se ett svar från Telia - texten ger förhoppningar men så här illa har det sett ut i tre år nu!
men att jämföra sådär är som att jämföra mellan mobilt bredband och fast bredband, man kan inte förvänta sig samma sak av olika men ändå samma tjänster. jag tror inte att telia kan göra så mycket åt just detta, detta ligger formodligen på svt och rättigheter.
Postad 18 augusti 2010 - 15:55
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
jag tror inte att telia kan göra så mycket åt just detta, detta ligger formodligen på svt och rättigheter.
Du missar poängen lite. Visst har det med rättigheter att göra, men det är Telia som valt hur man använder det i marknadsföringen av IPTV. Eftersom "on demand" är ett av få områden där IPTV har ett övertag över andra tekniker så är det ett starkt försäljningsargument och man kan anta att det var en viktig faktor för många av de som valt tjänsten. Att då innehållet inte är det man kan förledas att tro är Telias problem, det är de och inte SVT som utformat marknadsföringen. Att säga åt kunderna att gnälla på SVT duger inte riktigt, det ligger i högsta grad i Telias intresse att innehållet från SVT i mesta möjliga mån blir tillgängligt och då bör det vara självklart för Telia att pressa SVT för att lösa detta.
Postad 18 augusti 2010 - 16:01
tjapadejdin
-
tjapadejdin
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Du missar poängen lite. Visst har det med rättigheter att göra, men det är Telia som valt hur man använder det i marknadsföringen av IPTV. Eftersom "on demand" är ett av få områden där IPTV har ett övertag över andra tekniker så är det ett starkt försäljningsargument och man kan anta att det var en viktig faktor för många av de som valt tjänsten. Att då innehållet inte är det man kan förledas att tro är Telias problem, det är de och inte SVT som utformat marknadsföringen. Att säga åt kunderna att gnälla på SVT duger inte riktigt, det ligger i högsta grad i Telias intresse att innehållet från SVT i mesta möjliga mån blir tillgängligt och då bör det vara självklart för Telia att pressa SVT för att lösa detta.
det är ju svt play, men i en annan form än det man är van med, du kan ju knappast förneka att det är en play tjänst. och när det blir i en annan form på något så är det klart att allt inte kan bli perfekt, det är nog inte telia som bestämmer vad det ska heta heller. om du tittar på canal+ play eller tv1000 play så har dom inte alla sina filmer där heller. där handlar det med största sannolikhet om rättigheter också.
Postad 18 augusti 2010 - 17:30
Ford38
-
Ford38
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Hej
Undrar om någon vet om man har tillgång till TV4 Play/Anytime på webben om man har det som tillägg i sitt TV utbud?
Om man har det var hittar man inloggningsuppgiften?
/Lars
Postad 19 augusti 2010 - 01:40
Jonny74
-
Jonny74
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Hej Undrar om någon vet om man har tillgång till TV4 Play/Anytime på webben om man har det som tillägg i sitt TV utbud? Om man har det var hittar man inloggningsuppgiften?
/Lars
Nope det har man inte det vill TV4 tjäna mer på, se nedan: "Priser och abonnemang på TV4 Anytime Som abonnent får du tillgång till programmen i grundutbudet på TV4 Anytime. Eventuella livesportevenemang ingår inte i grundutbudet. Priser TV4 Anytime Månadsabonnemang (30 dagar), 49 kronor. Halvårsabonnemang (6 månader) 196 kronor. I dagsläget kan du betala med kreditkort (Visa och Master Card) eller med SMS från din mobiltelefon. Betalningen går genom PayEx."
Postad 19 augusti 2010 - 06:17
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
det är ju svt play, men i en annan form än det man är van med, du kan ju knappast förneka att det är en play tjänst. och när det blir i en annan form på något så är det klart att allt inte kan bli perfekt, det är nog inte telia som bestämmer vad det ska heta heller. om du tittar på canal+ play eller tv1000 play så har dom inte alla sina filmer där heller. där handlar det med största sannolikhet om rättigheter också.
Skillnaden är väl vad man ger för informaiton till sina potentiella kunder. Skriver man att "du kan se dina SVT-favoriter när du vill" så tycker jag att man överdriver lite minst sagt. Bättre vore, "du kan se några av SVT:s program via SVT play." eller liknande.
Postad 19 augusti 2010 - 08:49
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
och när det blir i en annan form på något så är det klart att allt inte kan bli perfekt
Varför inte det? Jag inser att det inte i alla situationer kan bli likvärdigt, men det är ju ingen naturlag att det är så och i detta fall finns inga inbyggda hinder. det är nog inte telia som bestämmer vad det ska heta heller
Kanske inte det, men det är de som utformar marknadsföringen där SVT Play används som en inropare.
Postad 19 augusti 2010 - 13:17
redina
-
redina
-
Användare
-
-
170 inlägg
Håller på att felsöka mina föräldrars IPTV och tog dit min thomson modem och splitter, men det hjälpte inte. Fort det ringer så hackar bilden eller man tar upp luren eller sätter i en telefon i ett telefonjack. Däremot om man drar ut alla telefoner och sånt som sitter i jacken så fungerar att det inte stör när man ringer. Några idéer?
En sideffekt av detta är att min telefon inte fungerade hos mig idag, jag startar om modemet, ringer min fru som tror att det är mina föräldrar eftersom det står deras nummer. Hon ringer dom och kommer hem till oss. Vad göra får att få tillbaka vårt nummer?
Postad 19 augusti 2010 - 13:19
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Postad 19 augusti 2010 - 13:53
redina
-
redina
-
Användare
-
-
170 inlägg
Har du resetat modemet?
Vill ju helst inte det, då alla inställningar ryker och jag måste skriva in dom manuellt igen. Men det är kanske ända utvägen.
Postad 19 augusti 2010 - 14:36
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Däremot om man drar ut alla telefoner och sånt som sitter i jacken så fungerar att det inte stör när man ringer. Några idéer?
Jacket är inte första jacket i kedjan, och/eller andra jack efter är felinkopplade. ========= Blev nån slags dubbelpost med ännu ett inlägg liknande detta när jag skulle redigera här, beroende på att Firefox inte alltid sparar inlägg i Forum, och det tycks dessutom vara ett 'känt' Firefox-fenomen, men faan vet vad man ska göra åt det ...
Redigerat av anderswillhelmsson, 19 augusti 2010 - 15:00.
Postad 19 augusti 2010 - 14:40
redina
-
redina
-
Användare
-
-
170 inlägg
Jacket är inte första jacket i kedjan, och/eller andra jack efter är felinkopplade.
Har ju kollat och dubbelkollat, får väl ge det ett försök till. Hjälpte inte att resetta modemet. Verkar inte så bra att ta med sig modemet på utflykt.
Postad 19 augusti 2010 - 14:44
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Detta hade du ju uppe redan 5 juli? Däremot om man drar ut alla telefoner och sånt som sitter i jacken så fungerar att det inte stör när man ringer. Några idéer?
Jacket är inte första jacket i kedjan, och/eller andra jack efter är felinkopplade. LÄS mitt inlägg från då - och SE bilderna däri! Jul 5 2010, 15:09 Inlägg #13053 https://www.minhembi...s...ck&st=13050========= Blev nån slags dubbelpost med ännu ett inlägg liknande detta när jag skulle redigera här, beroende på att Firefox inte alltid sparar inlägg i Forum, och det tycks dessutom vara ett 'känt' Firefox-fenomen, men faan vet vad man ska göra åt det ...
Redigerat av anderswillhelmsson, 19 augusti 2010 - 15:01.
Postad 19 augusti 2010 - 14:54
redina
-
redina
-
Användare
-
-
170 inlägg
Detta hade du ju uppe redan 5 juli?
Ja, jag vet jag jobbar på det lite långsamt. Det är kopplat som på bilden, genom kaskadkoppling, så att det bryts.
Redigerat av redina, 19 augusti 2010 - 14:55.
Postad 19 augusti 2010 - 17:29
ILOS
-
ILOS
-
Amatör
-
-
52 inlägg
[quote name='redina' date='Aug 19 2010, 14:17 ' post='2987368'] Håller på att felsöka mina föräldrars IPTV och tog dit min thomson modem och splitter, men det hjälpte inte. Fort det ringer så hackar bilden eller man tar upp luren eller sätter i en telefon i ett telefonjack. Däremot om man drar ut alla telefoner och sånt som sitter i jacken så fungerar att det inte stör när man ringer. Några idéer? Farsan hade samma problem och då pratade jag med telias support och de gick in och kollade på modemet (thomson) och tydligen hade modemet inte uppdaterats som det skulle. Telia gjorde väl en uppdatering av modemet och sedan dess har alla frysningar försvunnit. Du kan ju prova om det funkar?!
Postad 19 augusti 2010 - 18:14
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Håller på att felsöka mina föräldrars IPTV och tog dit min thomson modem och splitter, men det hjälpte inte. Fort det ringer så hackar bilden eller man tar upp luren eller sätter i en telefon i ett telefonjack. Däremot om man drar ut alla telefoner och sånt som sitter i jacken så fungerar att det inte stör när man ringer. Några idéer?
Letade fram följande text som jag skrev i januari till att börja med... Felsökning bildstörningar digital-tv ADSLUpplever man störningar på flera tv kanaler bör man felsöka enligt nedan, upplever man störning på endast en kanal bör man kontakta supporten för att kontrollera om det är ett känt problem för tillfället med den specifika TV kanalen. Störningar på digital-tv bilden kan bero på en störning som ligger utanför bostaden eller en störning som ligger i bostaden. Störning i bostadenSom kund bör man kontrollera störning som beror på utrustningen i bostaden först. Störningen kan bland annat bero på följande orsaker: - Störning kan bero på fel på nätverkskabeln mellan digital-tv boxen och modemet och således bör man prova en annan nätverkskabel. Använder man någon typ av utrustning än nätverkskabel hela vägen mellan modemet och digital-tv boxen kan felet ligga i den utrustningen och man bör koppla in en nätverkskabel hela vägen mellan digital-tv boxen och modemet.
- Störning kan orsakas av annan utrustning inkopplade i telefonjacket. Koppla ur andra telefoner och annan utrustning som är inkopplade i telefonjacken.
- Störning kan bero på att man använder förlängningssladd mellan modemet och telefonjacket. Telia rekommenderar att man använder den medföljande kabeln mellan telefonjacket och modemet, och behöver man längre kabel ska man då koppla in längre nätverkskabel mellan modemet och datorn/digital-tv boxen.
- Störning kan orsakas av att man har felkopplat telefonjack, mer information om detta finns på http://www.telia.se/jack
- Störning kan bero på att modemet är trasigt. För att säkerställa att modemet fungerar som det ska bör man prova ett annat modem.
All utrustning i bostaden utom thomson modemet (som man lånar av Telia om man har tjänsten Telia smart) ägs av kunden. Vid konstaterat fel på utrustning inom garantitiden byts denna ut mot en ersättningsenhet. Störning utanför bostadenStörning utanför bostaden kan bero på problem med telefonstationen och kunden. ADSL tekniken använder felkorrigering för att fel inte ska uppstå som bildstörningar, dock så kan det vara väldigt svårt för modemet att tolka vad den tar emot så att viss information försvinner helt och inte kan felkorrigeras. Blir antalet datapaket som inte kan felkorrigeras brukar störningar uppstå. För ytterligare felsökning och eventuellt bokning av en tekniker kontaktas supporten. Notera att Telia har rätt att ta ut avgift för tekniker från kunden för störningar som uppstår på grund av utrustningen i bostaden enligt ovan. En sideffekt av detta är att min telefon inte fungerade hos mig idag, jag startar om modemet, ringer min fru som tror att det är mina föräldrar eftersom det står deras nummer. Hon ringer dom och kommer hem till oss. Vad göra får att få tillbaka vårt nummer?
Har du bytt plats på ditt och dina föräldrars modem? När konfigurationen för bredbandstelefoni sitter i modemet så följer de med modemet tills man gör "factory reset" på det. Markus Johansson Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 19 augusti 2010 - 18:14.
Postad 19 augusti 2010 - 18:46
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Jag skulle gärna se ett svar från Telia
Det svar du får av Telia rörande tjänsten är det som står här och i övrigt framgår det på svt.se varför det skiljer sig åt. Det är SVT som har namngett tjänsten och förstår jag rätt är det samma innehåll i SVT play tjänsten hos Telia, Com Hem och Viasat. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 19 augusti 2010 - 19:32
masaba
-
masaba
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
@TeliaKundservice.
Hade ni möjligen någon uppdatering angående textningsproblemet, eller var alla tekniker eller ansvariga fortfarande på semester?
Vi är som sagt ganska många som är frustrerade över det här problemet. Borde vara rejält prioriterat av Telia att åtgärda det.
Nämnde för övrigt problemet för chatsupporten då jag hade kontakt med pga av andra problem, men de kände inte till problemet och uppmanade mig att göra återställning av boxen. Känns ju lite sisådär måste jag säga.
/Martin
Postad 19 augusti 2010 - 20:32
redina
-
redina
-
Användare
-
-
170 inlägg
Har du bytt plats på ditt och dina föräldrars modem? När konfigurationen för bredbandstelefoni sitter i modemet så följer de med modemet tills man gör "factory reset" på det.
Markus Johansson Telia Kundservice
Jag bytte först adsl-splitter mot min utan skillnad och sen även modemet, men ingen skillnad. Sedan satte jag tillbaka de gamla grejerna och tog hem dom och satte in, och sen har inte telefonen fungerat, men det övriga fungerar (bredband och tv). Har gjort en factory reset av modemet men det fungerar fortfarande inte. Det blir om man ringer till oss att abbonenten inte går att nå. Ska jag ringa så ni gör något eller?
Postad 20 augusti 2010 - 07:24
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Jag bytte först adsl-splitter mot min utan skillnad och sen även modemet, men ingen skillnad. Sedan satte jag tillbaka de gamla grejerna och tog hem dom och satte in, och sen har inte telefonen fungerat, men det övriga fungerar (bredband och tv). Har gjort en factory reset av modemet men det fungerar fortfarande inte. Det blir om man ringer till oss att abbonenten inte går att nå. Ska jag ringa så ni gör något eller?
Har du pratat något med supporten under felsökningen? Konfigurationen för bredbandstelefoni ligger nämligen på servern som modemet ansluter till och modemet ska ladda ner den så om det blir fel efter factory reset kan det vara fel på servern. Kolla med supporten i första hand om du kan, löser de inte felet så får du skicka ett PM till mig så kan jag titta på det. Markus Johansson Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 20 augusti 2010 - 07:42.
Postad 20 augusti 2010 - 07:43
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Hade ni möjligen någon uppdatering angående textningsproblemet, eller var alla tekniker eller ansvariga fortfarande på semester?
Vi är som sagt ganska många som är frustrerade över det här problemet. Borde vara rejält prioriterat av Telia att åtgärda det.
Jag kan inte svara för om de på motorola är på semester fortfarande men nästan alla på Telia verkar vara åter på jobbet. Hur högt prioriterat det är kan jag inte svara på, men det krävs antagligen mycket utveckling för att göra om det på något sätt så det alltid blir i synk. Nämnde för övrigt problemet för chatsupporten då jag hade kontakt med pga av andra problem, men de kände inte till problemet och uppmanade mig att göra återställning av boxen. Känns ju lite sisådär måste jag säga.  Det tycker jag med. Vet du när det var och vem du pratade med så kan jag prata lite med dem. Skicka gärna PM med uppgifterna istället för att svara i tråden så slipper vi ha dessa uppgifter i tråden. Markus Johansson Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 20 augusti 2010 - 07:43.
Postad 20 augusti 2010 - 07:56
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Är det väldigt lång leveranstid på de inspelningsbara boxarna? Har väntat i 2 veckor nu....
Inte vad jag vet. Men du kan ju skicka ett PM med ditt personnummer så kan jag kolla på det. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 20 augusti 2010 - 08:16
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Har du bytt plats på ditt och dina föräldrars modem? När konfigurationen för bredbandstelefoni sitter i modemet så följer de med modemet tills man gör "factory reset" på det.
Hmmm, intressant... man kan alltså genom att bara 'programmera' ett modem numera, byta ut det nummer som Nummerpresentationen visar när man ringer upp någon... Väldigt användbart, man tackar för tipset!
Postad 20 augusti 2010 - 09:07
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Hmmm, intressant... man kan alltså genom att bara 'programmera' ett modem numera, byta ut det nummer som Nummerpresentationen visar när man ringer upp någon...
Alltså du ringer ut med deras nummer helt enkelt. Det är ju en telefoni adapter i modemet som man lägga in vilket nummer man ska använda och sen loggar den in med det användarnamnet och lösenordet i växeln. Det här är som att jämföra med att tekniker har programmerat fel nummer på den porten på stationen som din telefonikabel sitter när man har vanlig fast telefoni. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 20 augusti 2010 - 09:38
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Citera(anderswillhelmsson @ Aug 20 2010, 09:16 ) * Hmmm, intressant... man kan alltså genom att bara 'programmera' ett modem numera, byta ut det nummer som Nummerpresentationen visar när man ringer upp någon...
Alltså du ringer ut med deras nummer helt enkelt. Det är ju en telefoni adapter i modemet som man lägga in vilket nummer man ska använda och sen loggar den in med det användarnamnet och lösenordet i växeln.
Ja, det var ju just det jag sa... Man behöver alltså bara programmera in ett annat nummer än sitt eget i modemet, så ringer man ut med någon annans nummer, mycket behändig funktion, man tackar, som sagt, för Tipset! (Ja, jag förstår att man bara kan använda detta hos någon som redan har Telias IP-telefoni, men det blir ju fler och fler, så visst är det ett 'användbart' tips.) Är det desutom den, vars nummer man använder, som får räkningen för samtalen, så är det ju ännu bättre! Och då slår det mig att detta är ju helt klart en brist i säkerheten, och bör snarast ändras, annars kommer det att uppstå oerhörda juridiska problem inom en snar framtid!
Redigerat av anderswillhelmsson, 20 augusti 2010 - 09:41.
Postad 20 augusti 2010 - 10:01
defiant
-
defiant
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
Hej,
Jag har haft lite blandade problem med min inspelningsbara box de senaste dagarna.
Dels har jag haft lite blandade problem med att schemalägga inspelningar och dels har timeshift inte fungerat. Vid något tillfälle påstod dessutom boxen att mitt abbonemang inte hade tjänsten som krävdes för att göra inspelningsbar. Efter omstart av boxen har allt dock fungerat som det ska igen.
/Martin
Hade samma problem. Ny box löste problemet.
Postad 20 augusti 2010 - 10:49
kadett
-
kadett
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Hej,
/Martin
Så där började det på min och det blev värre, ringde supporten och fick boxen bytt trassel med hårddisken förmodligen. /Olle
Postad 20 augusti 2010 - 11:36
Unregisteredfa46ece3
-
Unregisteredfa46ece3
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Så där började det på min och det blev värre, ringde supporten och fick boxen bytt trassel med hårddisken förmodligen.
/Olle
Samma här.. förlorade inspelningar, timeshift la av, schemalagda försvann etc. Ny box löste problemet.
Postad 20 augusti 2010 - 11:59
masaba
-
masaba
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Så där började det på min och det blev värre, ringde supporten och fick boxen bytt trassel med hårddisken förmodligen.
Samma här.. förlorade inspelningar, timeshift la av, schemalagda försvann etc. Ny box löste problemet.
Tack för svaren. Bra att en ny box löst problemet. Lite märkligt att boxarna börjat strula när de ändå är så pass nya kan man tycka. Jag var iallafall i kontakt med supporten under gårdagen och en ny box är på väg. Håller tummarna för att den ska fungera bättre. /Martin
Redigerat av masaba, 20 augusti 2010 - 11:59.
Postad 20 augusti 2010 - 12:13
defiant
-
defiant
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
För att utesluta att det är fel på något jack i slingan kan man leta upp första jacket (inkommande kabel) och tillfälligt bryta resten av slingan. Sen kopplar man in all utrustningen i första jacket.
Postad 20 augusti 2010 - 13:02
redina
-
redina
-
Användare
-
-
170 inlägg
För att utesluta att det är fel på något jack i slingan kan man leta upp första jacket (inkommande kabel) och tillfälligt bryta resten av slingan. Sen kopplar man in all utrustningen i första jacket.
Ja tänkte prova det när jag får tid.
Postad 20 augusti 2010 - 22:50
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 261 inlägg
Jag har bredband (ADSL) och IPTV från Telia, samt Telia Smart (TG787). Vad finns det för alternativ till modem om jag vill skippa Smart, men ändå behålla IPTV samt ADSL?
Postad 20 augusti 2010 - 23:05
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 261 inlägg
Tittade lite på Telias hemsida och det verkar som jag ska kunna använda detta modem? Men klarar det VPN/IPSec? Måste man köpa det genom Telia eller kan jag köpa det var jag vill? Dustin, Komplett etc.?
Postad 20 augusti 2010 - 23:28
Sledgas
-
Sledgas
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Tittade lite på Telias hemsida och det verkar som jag ska kunna använda detta modem?
Men klarar det VPN/IPSec? Måste man köpa det genom Telia eller kan jag köpa det var jag vill? Dustin, Komplett etc.?
Du gör nog klokast i att köpa det från Telia. Ingen annan butik lär sälja det med Telias konfigurationer. Jag har för mig att det är olika abonnemangsinställningar beroende på om man har Smart eller ej, så du ska nog kolla med Telia först om det går att byta tillbaka. Modemen har ingen egen VPN-hantering, men stödjer VPN passthrough, vilket lär vara det du är intresserad av. /Danne
Postad 21 augusti 2010 - 10:40
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 261 inlägg
Du gör nog klokast i att köpa det från Telia. Ingen annan butik lär sälja det med Telias konfigurationer.
och därför bör man inte försöka köpa nåt annat modem som inte Telia säljer, eller...? För det finns väl andra modeller som borde fungera? Jag har för mig att det är olika abonnemangsinställningar beroende på om man har Smart eller ej, så du ska nog kolla med Telia först om det går att byta tillbaka.
Japp, om inte annat så måste jag ju säga upp Smart-abonnemanget. Modemen har ingen egen VPN-hantering, men stödjer VPN passthrough, vilket lär vara det du är intresserad av.
Precis, det var det jag saknade på Telias hemsida, så det verkar ju ok. Hur funkar modemet för er som använder det? och då tänker jag speciellt kombinationen bredband - IPTV (IP-telefoni kommer jag nog aldrig använda). Hur var det med HD-kanalerna (fast jag har bara SVT HD), funkar det med ADSL och utan Telia Smart? Markus?
Postad 21 augusti 2010 - 13:20
Unregistereda8720052
-
Unregistereda8720052
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
har också precis fått mitt paket med motorola VIP1003.
jag ser att där finns en USB-ingång, vad kan jag använda den till? på telias hemsida står det "ej aktiverad", så jag misstänker att den är värdelös, annars hade det ju varit trevligt att kunna koppla in usb-minne/hårddisk att spela in till /spela upp ifrån. någon som vet om det går?
mvh popeye
Postad 21 augusti 2010 - 14:36
Sledgas
-
Sledgas
-
Amatör
-
-
59 inlägg
och därför bör man inte försöka köpa nåt annat modem som inte Telia säljer, eller...? För det finns väl andra modeller som borde fungera?
Nej vad jag vet finns det inte några andra tripleplay-modem på den svenska marknaden som fungerar med Telia. ADSL-modem finns det en uppsjö av, men tripleplay lär du inte hitta. Jag vet inte vad du försöker uppnå, men jag tycker att det är att skjuta sig i foten att ens titta åt något annat eftersom du inte får någon support när du inte använder deras utrustning vid förstajacket. Jag tror till och med att det står i avtalen att du inte får använda något annat än leverantörens utrustning. /Danne
Postad 21 augusti 2010 - 15:38
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Hur var det med HD-kanalerna (fast jag har bara SVT HD), funkar det med ADSL och utan Telia Smart? Markus?
Du behöver tjänsten smart för att få HD kanalerna. Nej vad jag vet finns det inte några andra tripleplay-modem på den svenska marknaden som fungerar med Telia. ADSL-modem finns det en uppsjö av, men tripleplay lär du inte hitta.
Jag vet inte vad du försöker uppnå, men jag tycker att det är att skjuta sig i foten att ens titta åt något annat eftersom du inte får någon support när du inte använder deras utrustning vid förstajacket. Jag tror till och med att det står i avtalen att du inte får använda något annat än leverantörens utrustning.
Jo, du får använda andra modem, men den enda support som Telia ger dig då är att de berättar vad det är för inställningar på ADSL uppkopplingen du ska har. Du behöver ett modem som hanterar PVC korrekt för att du ska få de olika tjänsterna på olika portar. har också precis fått mitt paket med motorola VIP1003.
jag ser att där finns en USB-ingång, vad kan jag använda den till? på telias hemsida står det "ej aktiverad", så jag misstänker att den är värdelös, annars hade det ju varit trevligt att kunna koppla in usb-minne/hårddisk att spela in till /spela upp ifrån. någon som vet om det går?
Du kan koppla i små saker som drar ström från den, typ USB julgran som blinkar. Mao den går inte att använda till att koppla in något som boxen kan kommunicera med. Markus Johansson Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 21 augusti 2010 - 15:39.
Postad 21 augusti 2010 - 16:50
Bosse-i-skogen
-
Bosse-i-skogen
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Hårdvaran kan strula. Min första box med hd fungerade bara i 10 min intervaller för att sen bara vara stendöd tills jag dragit ur strömsladden och satt i den igen vilket var synnerligen frustrerande. En ny box och jag har aldrig under hela denna tiden haft ett tekniskt problem. Inte med något annat heller vad gäller Telia. ADSL via telejacket fungerar bra! Tv, telefoni och surf. Det flyter på bara! Jag diggar också detta att det inte är jag som är herre över mjukvaran i varken TG787 eller motorolaboxen. De som förstår sig på sånt uppdaterar till mig på distans utan min vetskap. Tänk om vi hade varit tvungna att beställa en cd-skiva för att kunna uppdatera? Så här ska det fungera tycker undertecknad.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|