Är grön vad gäller Sonos men har tankarna på att köpa ett komplett system.
Mitt scenario är följande: Bor på en vindsvåning som är runt 100m lång. Tanken är att placera ut 4-5 högtalare (S5) med jämna mellanrum över hela våningen. Förmodligen placeras huvudenheten (ZP90) någonstans i mitten av våningen. Tänkte kontrollera alla zoner med en iPad.
Min fråga är: Hur skall dessa kopplas ihop för att det ska fungera så pass felfritt som möjligt? Kan tänka mig att man behöver köpa till bryggor (BR100 ?) för att få det trådlösa att fungera på ett sådant stort avstånd. Om jag glömt att ta med några extra enheter utöver detta, rätta mig gärna.
Alla svar uppskattas.
Som har sagts 100 ggr i denna tråd: Bryggan BR100 behöver du bara om du *inte* kan koppla in någon av sonos-spelarna med sladd direkt så att den bildar "navelsträngen" mot ditt LAN (och, genom detta, internet). Varje Sonos-spelare fungerar sedan som brygga/repeater mot andra icke trådanslutna Sonos-enheter.
Fråga: Vad ska du med den förstärkarlösa ZP90 till? Ska den vara ansluten till en hembio eller liknande? Ingen Sonos-spelare är "huvudenhet" som "måste finnas" för att systemet ska funka. Alla spelare ZP90, ZP120, S5 har samma funktionalitet, det som skiljer från "grundmodellen" (ZP90) är "bara" om de har inbyggd förstärkare (ZP120) och högtalare (S5).
Rent radiomässigt så blir det inte säkert bättre genom att peppra på med flera BR100 för att öka räckvidd. Sonos använder EN radiofrekvens (ställbar alt automatisk) som delas av alla enheter. Om nu dessa enheter får mycket att göra genom att agera repeater mellan varandra (om få/bara en enheter är sladdanslutna) så kan jag tänka mig att man rätt snabbt slår i taket vad gälla tillgänglig bandbredd på kanalen (speciellt om det är större avstånd mellan enheterna då SNR sänks) vilket kan resultera i hackande och/eller osynkat ljud.
Tipset är väl att försöka att ha sladd till säg två spelare/enheter som står "långt ut" och eventuellt sladd även till den mittersta. Se förslagsskisser nedan: S5 (sladd) ---- S5 (radio) ---- ZP90 (sladd) ---- S5 (radio) ---- S5 (sladd) S5 (radio) ---- S5 (sladd) ---- ZP90 (radio) ---- S5 (sladd) ---- S5 (radio) *Självklart* så måste du ju anpassa till hur din lägenhet ser ut i verkligheten, vad som är praktiskt genomförbart osv. Försök att "tänka radiovågsutbredning", i princip inte konstigare än att föreställa sig olika ljudkällor som står på olika avstånd ändrar relativt sett i volym när du går från den ena till den andra. Genom att "sprida ut radion" på detta sätt torde enheterna stjäla minst signalstyrka/SNR från varandra, maximera throughput och minimera latency, sync och hack.
Som har sagts 100 ggr i denna tråd: Bryggan BR100 behöver du bara om du *inte* kan koppla in någon av sonos-spelarna med sladd direkt så att den bildar "navelsträngen" mot ditt LAN (och, genom detta, internet). Varje Sonos-spelare fungerar sedan som brygga/repeater mot andra icke trådanslutna Sonos-enheter.
Fråga: Vad ska du med den förstärkarlösa ZP90 till? Ska den vara ansluten till en hembio eller liknande? Ingen Sonos-spelare är "huvudenhet" som "måste finnas" för att systemet ska funka. Alla spelare ZP90, ZP120, S5 har samma funktionalitet, det som skiljer från "grundmodellen" (ZP90) är "bara" om de har inbyggd förstärkare (ZP120) och högtalare (S5).
Rent radiomässigt så blir det inte säkert bättre genom att peppra på med flera BR100 för att öka räckvidd. Sonos använder EN radiofrekvens (ställbar alt automatisk) som delas av alla enheter. Om nu dessa enheter får mycket att göra genom att agera repeater mellan varandra (om få/bara en enheter är sladdanslutna) så kan jag tänka mig att man rätt snabbt slår i taket vad gälla tillgänglig bandbredd på kanalen (speciellt om det är större avstånd mellan enheterna då SNR sänks) vilket kan resultera i hackande och/eller osynkat ljud.
Tipset är väl att försöka att ha sladd till säg två spelare/enheter som står "långt ut" och eventuellt sladd även till den mittersta. Se förslagsskisser nedan: S5 (sladd) ---- S5 (radio) ---- ZP90 (sladd) ---- S5 (radio) ---- S5 (sladd) S5 (radio) ---- S5 (sladd) ---- ZP90 (radio) ---- S5 (sladd) ---- S5 (radio) *Självklart* så måste du ju anpassa till hur din lägenhet ser ut i verkligheten, vad som är praktiskt genomförbart osv. Försök att "tänka radiovågsutbredning", i princip inte konstigare än att föreställa sig olika ljudkällor som står på olika avstånd ändrar relativt sett i volym när du går från den ena till den andra. Genom att "sprida ut radion" på detta sätt torde enheterna stjäla minst signalstyrka/SNR från varandra, maximera throughput och minimera latency, sync och hack.
Tackar för ett snabbt och utförligt svar. Är som sagt grön på ämnet så fick det lite om bakfoten.
Som svar på din fråga: Nej, det skall inte kopplas till något system utan enbart använda sig utav S5:or. Iomed 3.3 så är den initiella tanken att enbart köra Spotify i dagsläget. Då hela våningen har tp-kablage draget i väggarna så är det inga problem att köra allt trådat, jag hade förstått det fel i att man var tvungen att koppla alla enheter till en viss "huvudenhet".
Tackar för ett snabbt och utförligt svar. Är som sagt grön på ämnet så fick det lite om bakfoten.
Som svar på din fråga: Nej, det skall inte kopplas till något system utan enbart använda sig utav S5:or. Iomed 3.3 så är den initiella tanken att enbart köra Spotify i dagsläget. Då hela våningen har tp-kablage draget i väggarna så är det inga problem att köra allt trådat, jag hade förstått det fel i att man var tvungen att koppla alla enheter till en viss "huvudenhet".
S5 med sladd överallt funkar givetvis utmärkt! Tänk på att det inte skulle vara ngt problem för dig att köra en eller ett par av S5orna trådlöst, kan ju vara smidigt ibland att flytta omkring med någon av dessa för att ställa den i närheten av där man råkar befinna sig.
Du vet förstås att man med 2 st S5 kan köra i ett slags "stereo-läge" där en enbart spelar upp höger-ljud och den andra vänster-ljud? Kanske kan komma att vara fiffigt för dig i något läge om du flyttar runt en S5a.
S5 med sladd överallt funkar givetvis utmärkt! Tänk på att det inte skulle vara ngt problem för dig att köra en eller ett par av S5orna trådlöst, kan ju vara smidigt ibland att flytta omkring med någon av dessa för att ställa den i närheten av där man råkar befinna sig.
Du vet förstås att man med 2 st S5 kan köra i ett slags "stereo-läge" där en enbart spelar upp höger-ljud och den andra vänster-ljud? Kanske kan komma att vara fiffigt för dig i något läge om du flyttar runt en S5a.
Bara för att vara 100% säker: Om vi kör på att allt ska vara trådat, är det ok att samtliga S5:or kopplas direkt via tp-kabel till routern, eller måste en S5 vara kopplad till routern och resten via varandra (eftersom de har 2x nätverksuttag)?
3.3 kom precis som utlovat i morse, och Spotify fungerar!
Fast verkar vara buggat, jag kan endast spela upp hela album. Om jag söker på individuella låtar kan jag inte spela dem, måste välja "Alla Spår" om jag trycker på en låt så händer det ingenting : /
Samma sak i mina spellistor, måste välja även där "Alla spår" för att få upp rutan med lägg till kö osv. Sedan i gå till kön för att välja individuella låtar....
Redigerat av Fredrik HL, 29 september 2010 - 07:31.
De har två uttag för att du skall kunna koppla i slinga Inte för att man måste
Men som sagt, så är det mycket onödigt att koppla S5 med tråd om du inte bor i en betongbunker
Problemet är ju att det är en 100m lång betongbunker
Per toppenkillens rekommendation så blir det något i stil med S5 #1 (sladd) ---- S5 #2 (sladd/radio) ---- S5 #3 (sladd/radio) ---- S5 #4 (sladd)
Det är 10-15m mellan 1-2, 3-4 och det är ~30m mellan 2 och 3. På hela våningen finns det nätverksuttag längs alla väggar. Det enda kravet jag läst mig till är att en av dessa fyra måste trådas till en router, detta är inget problem. Problemet är om man måste tråda ihop exempelvis 1 och 4 direkt i varandra, eller om det fungerar bra om både 1 och 4 kopplas direkt till routern då jag inte enkelt kan dra en ~60m tp mellan 1 och 4.
Problemet är ju att det är en 100m lång betongbunker
Per toppenkillens rekommendation så blir det något i stil med S5 #1 (sladd) ---- S5 #2 (sladd/radio) ---- S5 #3 (sladd/radio) ---- S5 #4 (sladd)
Det är 10-15m mellan 1-2, 3-4 och det är ~30m mellan 2 och 3. På hela våningen finns det nätverksuttag längs alla väggar. Det enda kravet jag läst mig till är att en av dessa fyra måste trådas till en router, detta är inget problem. Problemet är om man måste tråda ihop exempelvis 1 och 4 direkt i varandra, eller om det fungerar bra om både 1 och 4 kopplas direkt till routern då jag inte enkelt kan dra en ~60m tp mellan 1 och 4.
De två ethernetuttagen du har i Sonosen är helt ekvivalenta, spelar ingen roll vilken av dessa du kopplar in i - bägge går till en intern switch. Man kan alltså koppla hej vilt i stjärnform (alla enheter med var sin sladd till en central switch/router) eller i serie (Router->Sonos->Sonos->Sonos osv) eller, givetvis, en kombination av alltihopa.
Det är förstås även möjligt (om än i normalfallet kanske inte optimalt) att koppla en NAS/fileserver till en av portarna på en Sonos och på så vis sprida filerna där till resten av nätet.
Tänk även på möjligheten att "radio-förbindelsen" inte måste vara "längst ut" i en kedja. Beroende på hur lägenheten/rummen är i förhållande till varandra så kan man ju ha sladd från routern till Sonos#1, därifrån låta det gå med radio till en Sonos#2 som står i närheten (men kanske svår att komma till med sladd) och från #2 fortsätta (i serie) med sladd till Sonos#3->Sonos#4 osv. I detta exempel så har ju bara den ena ethernetporten hos Sonos#2 blivit använd så då skulle man ju för skojs skull kunna koppla in sin NAS/fileserver med musikfiler i den lediga porten där! (Faktiskt i detta exempel kanske tom fiffigt att på det sättet serva musik/datatrafik till 3 av 4 Sonos genom sladd och bara 1 över radio!)
Japp - det går utmärkt att använda Sonos egna WLAN som "pipe" för att skyffla även annan data än musik! Koppla in en NAS som i exemplet ovan, kanske en nätverksprinter, webcam, whatever... (Givet att man kopplar in sin whatever-mojäng med sladd till Sonosburken som då funkar som ngn slags accesspunkt.)
Så, som sagt, koppla lite hur du vill. Det *enda* (iaf det enda vad jag i skrivandes stund kan komma att tänka på, haha) som man måste tänka på är att man måste ha en router med DHCP så att alla burkar i nätet kan få varsin IP-adress och en gateway ut mot internet. (Sonos har likt de flesta apparater dynamisk IP-adresstilldelning.)
Redigerat av toppenkillen, 29 september 2010 - 08:58.
3.3 kom precis som utlovat i morse, och Spotify fungerar! Fast verkar vara buggat, jag kan endast spela upp hela album. Om jag söker på individuella låtar kan jag inte spela dem, måste välja "Alla Spår" om jag trycker på en låt så händer det ingenting : /
Samma sak i mina spellistor, måste välja även där "Alla spår" för att få upp rutan med lägg till kö osv. Sedan i gå till kön för att välja individuella låtar....
Via IPhone appen har jag samma problem, men den är ju inte uppdaterad till 3.3 ännu. Så hoppas på en uppdatering där. Släpar ju lite efter eftersom det ska gå via apple.
Via Cr100 och datorn funkar det fint att spela individuella låtar iallafall.
Fungerar också att spela olika spotifylåtar i olika zoner vilket är mycket trevligt.
Via IPhone appen har jag samma problem, men den är ju inte uppdaterad till 3.3 ännu. Så hoppas på en uppdatering där. Släpar ju lite efter eftersom det ska gå via apple.
Via Cr100 och datorn funkar det fint att spela individuella låtar iallafall.
Fungerar också att spela olika spotifylåtar i olika zoner vilket är mycket trevligt.
Jag körde Ipod Touch, och valde "Sök efter uppdateringar" i själva appen, inte app-store. Skönt att inte bara jag som har det problemet iaf
De två ethernetuttagen du har i Sonosen är helt ekvivalenta, spelar ingen roll vilken av dessa du kopplar in i - bägge går till en intern switch. Man kan alltså koppla hej vilt i stjärnform (alla enheter med var sin sladd till en central switch/router) eller i serie (Router->Sonos->Sonos->Sonos osv) eller, givetvis, en kombination av alltihopa.
Det är förstås även möjligt (om än i normalfallet kanske inte optimalt) att koppla en NAS/fileserver till en av portarna på en Sonos och på så vis sprida filerna där till resten av nätet.
Tänk även på möjligheten att "radio-förbindelsen" inte måste vara "längst ut" i en kedja. Beroende på hur lägenheten/rummen är i förhållande till varandra så kan man ju ha sladd från routern till Sonos#1, därifrån låta det gå med radio till en Sonos#2 som står i närheten (men kanske svår att komma till med sladd) och från #2 fortsätta (i serie) med sladd till Sonos#3->Sonos#4 osv. I detta exempel så har ju bara den ena ethernetporten hos Sonos#2 blivit använd så då skulle man ju för skojs skull kunna koppla in sin NAS/fileserver med musikfiler i den lediga porten där! (Faktiskt i detta exempel kanske tom fiffigt att på det sättet serva musik/datatrafik till 3 av 4 Sonos genom sladd och bara 1 över radio!)
Japp - det går utmärkt att använda Sonos egna WLAN som "pipe" för att skyffla även annan data än musik! Koppla in en NAS som i exemplet ovan, kanske en nätverksprinter, webcam, whatever... (Givet att man kopplar in sin whatever-mojäng med sladd till Sonosburken som då funkar som ngn slags accesspunkt.)
Så, som sagt, koppla lite hur du vill. Det *enda* (iaf det enda vad jag i skrivandes stund kan komma att tänka på, haha) som man måste tänka på är att man måste ha en router med DHCP så att alla burkar i nätet kan få varsin IP-adress och en gateway ut mot internet. (Sonos har likt de flesta apparater dynamisk IP-adresstilldelning.)
Stort tack igen, precis det svaret jag ville ha. Den exakta modellen här är: Modem --- Router (med DHCP) --- Switch 1 --- Switch 2. S5 1-2 kommer vara kopplade till Switch 2 och 3-4 till Switch 1 så alla ligger på samma subnät. Efter dina anvisningar blir det förmodligen tråd på 1 och 4 och låter 2 och 3 vara trådlösa.
Har också installerat 3.3 nu och kan bara bekräfta att det funkar utmärkt, förutom att iphone-appen buggar som tidigare beskrivits. Spotify fungerar klockrent visa desktop och med den gamla kontrollen som jag har.
Har också installerat 3.3 nu och kan bara bekräfta att det funkar utmärkt, förutom att iphone-appen buggar som tidigare beskrivits. Spotify fungerar klockrent visa desktop och med den gamla kontrollen som jag har.
Hittade det här på sonosforumet, någon hade skrivit till sonos ang problemen med iphoneappen:
"Please note that we are still awaiting Apple’s approval of the Sonos Controller for iPhone 3.3. Spotify won’t be available on the Sonos Controller for iPhone until it is updated. In the meantime, you can use the Sonos Controller for Mac or PC, Sonos CR100 or Sonos CR200 to control Spotify on Sonos."
Hittade det här på sonosforumet, någon hade skrivit till sonos ang problemen med iphoneappen:
"Please note that we are still awaiting Apple’s approval of the Sonos Controller for iPhone 3.3. Spotify won’t be available on the Sonos Controller for iPhone until it is updated. In the meantime, you can use the Sonos Controller for Mac or PC, Sonos CR100 or Sonos CR200 to control Spotify on Sonos."
Konstigt att de skriver
Spotify won’t be available on the Sonos Controller for iPhone
, när det visst finns tillgängligt, bara inte fungerar som det ska
Så länge fick man ha roligt. Nu funkar det inte alls, "kan inte ansluta till spotify" meddelande dyker upp då jag försöker spela en låt. Antar att det är någon sorts överbelastning på sonosservrar eller något.
Ja nu fungerar inte ens det lilla som tidigare fungerade i iPhone appen, kontot hade försvunnit, och när man lägger till det på nytt händer det ingenting. Aja, det löser väll sig
Dum fråga antagligen men eftersom jag är nybörjare...
Finns det någon möjlighet att få ut ljudet från en film jag kollar på i datorn (med ex VLC) till mina högtalare? Har bara en ZP 120. Går detta att göra trådlöst på något sätt?
Misstänker att det går att lösa via ett "Virtual Soundcard" som skickar ljudet från din dator som en radiokanal. Har satt upp en liknande lösning för Spotify till XBMC hos en bekant.
Har fått erbjudande att köpa ett begagnat SONOS med den gamla kontrollen, är det någon som kan det här och har några synpunkter att köra "gamla" SONOS? Vet att modellbetecklningen på enheterna ändrats för 1 år sedan eller så och denna är äldre än så.
Någon som har kan hjälpa mig här?
Har en iPhone att styra med så kontrollen är väl inte så viktig?
Jag har zp100 (gamla modellen), zp120 (nya modellen) och en S5. Detta styr jag med en CR100, iphone och datorn. Jag gillar den gamla kontrollen, lite "old school" men helt klart bra. Känns precis som en gammal ipod i handhavandet.
Den enda nackdelen jag kan komma på är att det är drygt att skriva med den, blir en massa scrollande för att tex söka på deezer och antagligen spotify. Annars inga bekymmer.
Bara köpa
Har funkat prickfritt i beta, men antagligen är det överbelastningsproblem. Vi får väl ge det några veckor och hoppas att dom löser det.
Är det någon som har fått det att funka stabilt med Sonos och Spotify än?
Jag är alfabetatestare och vad jag kan förstå är problemen helt kopplade till belastningen. Vet inte hur många vi är som testar men vet av erfarenhet via jobbet att det är svårt, ibland omöjligt, att simulera golive kring just belastning. Inga buggar kvar när vi var klara med betan så kanske är det x tusen nya Spotifykunder som inte ännu p2p:at tillräckligt länge och balanserat lasten över EU ?
jag hade på det nån timme igår kväll och då funkade det klockrent
//Benke
Samma här! Lyssnade också i någon timme. Vid något tillfälle var jag med om att Sonos inte kunde koppla upp sig mot Spotify, men det löste sig ganska snabbt.
Kan informera att nu äntligen fungerar Ipod appen till Sonos bekymmersfritt. Nu går det att spela upp enskild låt
Det är bara att uppdatera appen i AppStore.
Köpte precis en sonos zoundplayer högtalare och kontrollen CR200. Grymt smidigt att koppla in och extremt användarvänligt. Spotify funka på direkten, no hassle what-so-ever!
Känner någon till om det finns några bra accessoarer till systemet som inte Sonos erbjuder? Jag tänker mig exempelvis en väggställning till kontrollen CR200... vore smidigt att kunna ha den hängandes på väggen i sitt fäste och då inte ha någon platta under som dockningsstationen ska stå på.
Någon som vet varför inte alla låtar som finns tillgängliga i PC-klienten finns tillgängliga i Sonos versione?
T.ex track 1 (Half Rememberd Dream) samt 3 (Dream is Collapsning) på Inception soundtracket går inte att spela i Sonos, de har bara ett blått kryss brevid sig.
Fungerar fint på PC:n
Kan informera att nu äntligen fungerar Ipod appen till Sonos bekymmersfritt. Nu går det att spela upp enskild låt Det är bara att uppdatera appen i AppStore.
Jo det fungerar perfekt
Appen uppdatar sig själv om man redan har den i sin iphone
Jag har möjligheten att köpa Sonosprodukter till ett mycket bra pris från Kina.
Är det någon som har erfarenhet från detta och vet om produkterna funkar som de ska i Sverige?
Läst nåt om att garantin ev inte gäller men mjukvaruuppdateringar och liknande funkar väl?
Jag har möjligheten att köpa Sonosprodukter till ett mycket bra pris från Kina. Är det någon som har erfarenhet från detta och vet om produkterna funkar som de ska i Sverige? Läst nåt om att garantin ev inte gäller men mjukvaruuppdateringar och liknande funkar väl?
Om man i Sonos lägger upp en egen shortcut för streamad radio så funkar denna alldeles utmärkt för att lyssna på SR P1: http://sverigesradio.../132-hi-mp3.m3u Om man tankar hem den .m3u-filen (alltså själva .m3un, utan att starta en mediaspelare) så kan man se att den innehåller: #EXTM3U
Jag har utifrån detta försökt lite med att skapa en (statisk) .m3u-fil som innehåller en urlen för senaste Ekonyhets-podden. Funkar finemang i tex VLC men Sonos sväljer inte mina försök Se nedan:
#EXTM3U
#EXTINF:-1,Sveriges Radio
Tanken med att hemma på min mediaserver ha en en gång för all skapad/statisk .m3u-fil som tack vare SRs server blir dynamisk i form av att alltid resultera i senaste ekot är givetvis att man då kan använda den som vilken playlist som helst i Sonos, kombinera den med liknande .m3u för tex senaste sportsändningen etc etc.
Någon som kan hjälpa mig att pilla lite på detta, försöka fatta vad tusan som gör att Sonos inte sväljer?
Hej
Är lite frustrerad just nu..
Kan inte lägga till min musikmapp i Sonos systemet. Har stängt av brandvägg, routern har zonerna synliga.
Den når också de olika komponenterna på nolltid.
Har delat mappen i Windows 7.
Vad gör jag för fel???
Mv, Lennart
Hej Är lite frustrerad just nu.. Kan inte lägga till min musikmapp i Sonos systemet. Har stängt av brandvägg, routern har zonerna synliga. Den når också de olika komponenterna på nolltid. Har delat mappen i Windows 7. Vad gör jag för fel??? Mv, Lennart
Kolla igenom hur du har delat ut mappen i Win: - Kommer du åt den från en annan win-dator? - Vad heter sharen? (Dvs utdelnings-namnet, vilket ofta men inte alltid är mappnamnet.) - Är foldern en "publik folder" eller ligger den under någon användar-mapp skyddad med user/password? - Brandväggen i Win behöver inte vara mer avstängd än att det är öppet för Fil/Printerdelning.
I Sonos anger man share-namnet plus ev användarnamn+passwd för skyddade share-ar.
Hej
Tack för svar, jag kommer åt den från de andra datorerna.
Mappen heter helt enkelt "min musik", undermapp till mapp direkt under C.
Mappen kan alla användare på datorn komma åt.
Jag browsar fram den som vanligt i alla andra program men, den vägrar läggas till.
Den kan inte hitta datorn som mappen ligger på och programmet ber mig kolla inställningarna i brandväggen.
Mv. Lennart
Hej Tack för svar, jag kommer åt den från de andra datorerna. Mappen heter helt enkelt "min musik", undermapp till mapp direkt under C. Mappen kan alla användare på datorn komma åt. Jag browsar fram den som vanligt i alla andra program men, den vägrar läggas till. Den kan inte hitta datorn som mappen ligger på och programmet ber mig kolla inställningarna i brandväggen. Mv. Lennart
Heter även din share "min musik"? Prova att inte ha ett mellanslag, kan vara så enkelt att man inte ska "konstiga" tecken i share-namnet.
Hej,
Har provat att lägga in en musikmapp på annat ställe med annat namn.
Även detta ger samma svar, att den inte hittar datorn.
Får försöka att byta urtag på routern imorgon, håller på att kopiera över all musik till en NAS som får stå över natten.
Tack så länge, återkommer säkert imorgon med mera .
Mv, Lennart
Hej Tack för svar, jag kommer åt den från de andra datorerna. Mappen heter helt enkelt "min musik", undermapp till mapp direkt under C. Mappen kan alla användare på datorn komma åt. Jag browsar fram den som vanligt i alla andra program men, den vägrar läggas till. Den kan inte hitta datorn som mappen ligger på och programmet ber mig kolla inställningarna i brandväggen. Mv. Lennart
Jag är rätt övertygad om att det inte är brandväggen - de andra datorerna hittar ju din mapp! Det är nog bara ett sånt enkelt skylla-ifrån-sig-förslag som man ser alltför ofta då programmeraren inte orkar uttyda/presentera felkoder ordentligt.
Jag skulle testa 2 grejer, var för sig eller bägge på en gång:
1. Som jag skrev ovanför: Det är ointressant vad mappen heter på din dator. Det är vad den heter som Share på nätet som är intressant/synligt för Sonos. Ofta men inte alltid så namnges Sharen per default till samma sak som mappnamnet. Kolla vad Sharen dyker upp som på de andra datorerna - så ska den anges i Sonos. Med detta sagt, här kommer en grej värd att testa: Döp om Share-namnet så att den inte har något mellanslag, åäö och så vidare. Underscore "_" är okej. Om du inte hittar var du ställer in Share-namnet, ta bort utdelningen, döp om mappen på datorn och dela ut den igen så bör det mellanslagsfria mappnamnet även bli Share-namn. Obs att du i Sonos måste skriva in hela sökvägen till Sharen "\\SERVERNAMN\Sharenamn" och inte bara Sharenamnet och kolla att de dubbla resp enkla backslasharna \\ resp \ kommer med, dock inte "-tecknen som jag använde här för att "exemplifiera".
2. Att alla användare på datorn kommer åt mappen under C:\ betyder inte att den är allmänt åtkomlig över nätet utan att ange user/pw. I Sonos, ange ett på datorn fungerande user/pw ihop med Share-sökvägen. För att komma åt filerna från de andra datorerna, anger du ngn user/pw då? Eller du kanske har loggat in på den andra datorn med samma user/pw som den dator där Sharen ligger (och att det på så sätt "bara funkar" utan att du behöver tänka på det.) Fildelning i Windows är en djungel av säkerhetshål, patchar och fanskap som under årens lopp joxats med för att tillåta/blocka Anonym/user-pw-lös fildelning. Jag skulle rekommendera att du i Windows fildelnings-wizard/högerklicka-sharing properties explicit bara delar ut musikmappen till vissa angivna users och i Sonos anger en av dessa+pw. Eller varför inte skapa en ny separat user i datorn kallad "Sonos" med ngt lösenord, och se till att den får fildelningsaccess till mappen?
Tack för ett mycket informativt svar topppenkillen.
Imorse vid 5 draget så lyckades jag få till en mapp till NAS:en som fått musik kopierat till sig under natten.
Som alltid gäller det att testa och trycka lite på måfå och plötsligt går det.
Gick att browsa i nätverksenheterna och leta på mapp, ange lösen för NAS:en och helt plötsligt gick det med den.
Däremot fick jag inte inte till någon mapp från huvuddatorn. Ska testa dina tips i eftermiddag och se ifall jag kan hitta något.
Kruxet är ju att det bara var "två sladdar i och tryck på två knappar" som gällde
Man börjar ju undra om man är fullständigt blåst ibland när man inte lyckas.
Mv. Lennart
Jag höll på att stånga mig blodigt med min sonosanläggning en gång. Inget funkade och det gick inte att lägga till musik. Började misstänka den nya routern och mycket riktigt, den lekte slumpgenerator med mig. Bytte tillbaka till min gamla och då funkade allt igen.
Tycker det ofta verkar som att när sonosen strular så ligger felet nån annanstans i nätverket och inte i sonosen själv. Bara felsöka och inte ge upp, helt underbar känsla sen när du får igång det!
Hej
Jo, jag är också helt övertygad om att det är routern som spökar.
Man blir ju så frustrerad när det inte funkar och alla säger att det är så lätt
Jag får testa vidare när jag kommer hem.
Tack för stödet.
Snabb fråga:
Du har inte en cisco epc 2425 (tror den hette så, modem med inbyggd router från comhem)? Om så, kasta bort direkt för den kommer du inte få att funka med sonos.
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".