* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34712 svar till detta ämne
Postad 26 januari 2011 - 22:13
Unregistered2530e964
-
Unregistered2530e964
-
Användare
-
-
167 inlägg
Tog 12 mån och fick ett helt års Spotify. Vill inte binda mig 24 månader då tekniken går så pass fort fram. Helt ok.
Ja, lite blåst e man väl. Ibland kan det vara bra att läsa allt. Att man inte kan söka o spara musik via digitalboxen suger ju otroligt mycket. Snälla säg att detta kommer att gå i framtiden.
Postad 26 januari 2011 - 22:31
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Hur aktiverar jag HD tv. HD tv-Konrollen säger att jag kan få men det finns inget på kanalplatserna 17,18.
Jag antar att du sökt på den här sidan? Den sidan visar inget om du har HD utan bara att du kan få det. Det finns några andra krav som måste vara uppfyllda med. Måste man ringa suppoerten eller kundtjänsten?
Du har förmodligen samma problem som jag. De hade inte lagt på en så kallad HD profil på vårt abonnemang. Efter det borde det fungera, dock har det nu gått snart en vecka, utan att vi har fått några HD kanaler. Väntar dock spänt 
Det är tänkt att det ska komma automatiskt för de flesta. Just nu håller man på och gör lite förändringar inför VDSL lanseringen senare i år så det kan ta ett tag att få till det om man kontaktar kundtjänsten. Skicka gärna eran identifikationskod och Kundnummer/personnummer i ett PM till mig så kan jag titta på det. Markus Johansson Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 27 januari 2011 - 11:17.
Postad 26 januari 2011 - 22:37
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
På TV4 Film är det dock väldigt dålig ljudsynk och på ESPN America knastrar det på höger kanal.
På TV4 Film kan jag inte se att det är dålig ljudsynk. Vilket ljudformat använder du och vet du någon film det är fel på? ESPN America har vi gjort en felanmälan på till leverantören för det är fel på inkommande signal från satelliten. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 26 januari 2011 - 22:38
Unregistered2530e964
-
Unregistered2530e964
-
Användare
-
-
167 inlägg
Till Kundservice:
Finns det planer för VDSL i Lysekils kommun inom det närmaste året?
Postad 26 januari 2011 - 22:54
Unregisteredfa46ece3
-
Unregisteredfa46ece3
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Vad har gjorts/gjordes?
"Under natten till den 26 januari sker ett kort avbrott för Canal+ kanaler, Eurosport och Eurosport 2. Sändningsuppehållet pågår i uppskattningsvis 90 sekunder någon gång mellan klockan 02:00 och 05:00."
Källa: telia.se
Postad 26 januari 2011 - 22:55
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Värre är det med dessa omstarter jag drabbats av på sistone. Har en 1910-box. Släpptes det inte nyligen en fix för detta?
Det finns en ny image som gör det ännu bättre för 1910 kunder med minnesproblemet (3.8.3.28). Den var planerad att komma igår, men har inte fått någon information om den har kommit ännu. När jag slog på TV:n hade jag röd bild med texten "Tillfälliga driftstörningar. Digitalboxen får inte kontakt med systemet. Var vänlig starta om boxen med på/avknappen". Detta hjälpte dock inte. Var tvungen att göra boxen strömlös.
Det är nog ett skrivfel där, man ska starta om genom att dra ur och stoppa i strömsladden för att det ska fungera. Jag tror att omstarten sker i samband med att nätet går ner av någon anledning och det är därför man får tillfälliga driftstörningar. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 26 januari 2011 - 23:02
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Vid kontakt med supporten för ca 1 vecka sedan sa kvinnan på supporten att TV4HD skulle komma vilken dag som helst.
Nyfiken på hur Telia resonerar med "när som helst".. är det veckor/månader ni syftar på?
Redigerat av Mushunt, 26 januari 2011 - 23:06.
Postad 26 januari 2011 - 23:04
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Och visst händer det då och då att bilden fryser till, dock väldigt kortvarigt, någon sekund eller kortare. Att årgärda alla dessa problem anser jag vara mycket viktigare än att lägga till fler HD-kanaler! Men överlag är jag dock rätt nöjd.
Jag har försökt reda ut orsaker till att kunder rapporterar att det är korta störningar. Jag ser inte att digital-tv boxen hos de kunder jag tittat på registrerar någon störning. Ser ingen störning på testutrustningen i nätet heller så vet inte vad som händer hos kunder som rapporterar in detta. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 27 januari 2011 - 00:35
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Vad har gjorts/gjordes?
"Under natten till den 26 januari sker ett kort avbrott för Canal+ kanaler, Eurosport och Eurosport 2. Sändningsuppehållet pågår i uppskattningsvis 90 sekunder någon gång mellan klockan 02:00 och 05:00."
Källa: telia.se
Exakt vad som gjordes vet jag inte, för det var inte Telia som gjorde något. Det var leverantören som begärt ett service fönster där för ett planerat arbete. Precis som det var ett planerat arbete på TV 4 några sekunder under dagen igår med. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 27 januari 2011 - 07:14
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Vid kontakt med supporten för ca 1 vecka sedan sa kvinnan på supporten att TV4HD skulle komma vilken dag som helst.
Nyfiken på hur Telia resonerar med "när som helst".. är det veckor/månader ni syftar på?
Tur att de inte använde utrycket "snart" på kundtjänsten för vi som följt Teliatråden vet ju att det kan va flera år.... (nä ja e int bitter)
Postad 27 januari 2011 - 13:13
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Vi har precis fått fiberlan indraget och har några frågor. Hur många SD-kanaler kan man se på och spela in samtidigt och vilken bitrate är det? Hur många HD-kanaler kan man se på och spela in samtidigt och vilken bitrate är det? Anledningen till att jag frågar är följande: Vi har en 1963 inspelningsbar box och två (men använder bara en just nu) 1003 box. Vi kan se på en HD-kanal på båda boxarna om man tittar på samma kanal t ex tv1hd, men om man växlar över till tv2hd på någon av boxarna så blir det svart på båda boxarna. Om vi tittar på en HD-kanal på 1963 boxen och en inspelning startar på en SD-kanal så blir det svart på HD-kanalen. Enligt Telia så är det inget fel i nätet.
Det blir svart bild om bandbredden inte räcker till, men då brukar det bli svart på bägge kanalerna. Det är ett konstigt fel och eftersom att kanalen fungerar när du inte spelar in kan nätdriften inte se att det är fel i nätet. Dessutom finns det plats för i dagsläget 8 stycken strömmar (kanaler) numera på fiberlan. Kan du skicka ett PM till mig med din identifikationskod och telefonnr/personnr så kan jag titta och se om jag kan se vad som är fel. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 27 januari 2011 - 13:48
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Hur Telia är inte definierat då det inte är ett utryck vi ska använda oss av normalt. Vad hon menar vet jag inte heller. Det jag vet är att jag inte har någon information om den kanalen. Jag har försökt komma fram till varifrån den informationen kommer ifrån men det är ingenting som någon jag pratat med vet något om. Markus Johansson Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 27 januari 2011 - 13:52.
Postad 27 januari 2011 - 14:15
Krutrök
-
Krutrök
-
Lärjunge
-
-
441 inlägg
På TV4 Film kan jag inte se att det är dålig ljudsynk. Vilket ljudformat använder du och vet du någon film det är fel på?
ESPN America har vi gjort en felanmälan på till leverantören för det är fel på inkommande signal från satelliten.
Markus Johansson Telia Kundservice
Jag kör digitalt ljud via surroundförstärkare. Har inte kvar någon programtablå från den 24/1. Det var någon västern som gick då. Tittar jag på TV4-film idag är synken mycket bättre. Dock upplever jag att det är för ofta den är i osynk och det gäller de flesta kanaler. Tex så visar SVT1 nu engelska antikrundan och synken är här inte alls bra. Den är samtidigt bättre på SVT2 men inte perfekt. Med modern teknik borde man väl kunna få det mycket bättre? Inte för jag upplever det som ett jätteproblem men det är irriterande. Nästan lika irriterande som när film visas i fel format. Men det är kanske jag som är för petig?
Postad 27 januari 2011 - 15:00
Unregisteredfa46ece3
-
Unregisteredfa46ece3
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Telia har ju väldigt bra samarbete med Canal+ verkar det som, i alla fall kanalmässigt och man har många rabatterbjudanden från densamma.
Borde då inte tv4-hd kunna ingå i Telias kanalutbud, med tanke på att TV4 har VÄLDIGT stort inflyttande i Canal+, då man är ägare.
Kom igen nu telia, 3, 4, 5 HD vill vi ha i alla fall!
Postad 27 januari 2011 - 15:20
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2 953 inlägg
Nör jag ska logga in på min faktura
Får jag upp en ruta med en cirkel som indikrerar den laddar men den går bara i loop?
Varit så några dagar nu?
Edit: Tydligen gillar telia inte opera som webbläsare
Redigerat av Ironse, 27 januari 2011 - 16:20.
Postad 27 januari 2011 - 15:35
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Hur Telia är inte definierat då det inte är ett utryck vi ska använda oss av normalt. Vad hon menar vet jag inte heller.
Det jag vet är att jag inte har någon information om den kanalen. Jag har försökt komma fram till varifrån den informationen kommer ifrån men det är ingenting som någon jag pratat med vet något om.
Informationen fick jag ifrån eran chatt support. Läs mitt inlägg som jag postade några minuter efter chatten, ett kort utdrag ifrån den och vad personen svarade mig. Inlägg: 15439Måste säkerligen finnas någon logg sparad hos er, så du kan kolla upp det mera.
Redigerat av Mushunt, 27 januari 2011 - 15:36.
Postad 27 januari 2011 - 19:22
Projet
-
Projet
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Canal+ via datorn är inte live... Bara för mig?
Kanske fel tråd, men jag testar.
Redigerat av Projet, 27 januari 2011 - 19:23.
Postad 27 januari 2011 - 20:23
tjapadejdin
-
tjapadejdin
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Canal+ via datorn är inte live... Bara för mig?
Kanske fel tråd, men jag testar.
hur menar du då? film kanalerna finns ju inte där som sportkanalerna gör utan filmerna är ju on-demand, medans sporten är ju såklart live ?
Postad 27 januari 2011 - 22:26
gunnarbo
-
gunnarbo
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Det blir svart bild om bandbredden inte räcker till, men då brukar det bli svart på bägge kanalerna.
Det är ett konstigt fel och eftersom att kanalen fungerar när du inte spelar in kan nätdriften inte se att det är fel i nätet. Dessutom finns det plats för i dagsläget 8 stycken strömmar (kanaler) numera på fiberlan.
Kan du skicka ett PM till mig med din identifikationskod och telefonnr/personnr så kan jag titta och se om jag kan se vad som är fel.
När du skriver 8 strömmar menar du SD-kanaler då? Hur många HD-kanaler kan man ha? /GB
Postad 27 januari 2011 - 22:35
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Informationen fick jag ifrån eran chatt support.
Läs mitt inlägg som jag postade några minuter efter chatten, ett kort utdrag ifrån den och vad personen svarade mig. Inlägg: 15439
Måste säkerligen finnas någon logg sparad hos er, så du kan kolla upp det mera.
Jag har läst det redan förut och jag skrev ett inlägg tidigare där jag skrivit att min gissning är lika bra som eran. Att du har fått positiva förhoppningar av det hon skrivit är bara beklagligt, men det jag vet är att det inte finns något som tyder på att vi får just TV4 HD kanalen inom närmaste dagarna eller veckorna. Klart det finns loggar, men jag finner inte något skäl att ta fram dem för det förändrar inte tidsperspektivet på när kanalen kommer och det var väl det som ni vill veta här? Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 27 januari 2011 - 23:02
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
När du skriver 8 strömmar menar du SD-kanaler då? Hur många HD-kanaler kan man ha?
När jag säger 8 strömmar så menar jag just 8 kanaler, oavsett om det är SD eller HD. Det som har hänt att man förut bara fick ha två inspelningsbara boxar (1963) plus en box som man inte kunde spela in med till att man kan ha 4 boxar man kan spela in med. Alltså en ökning från 5 strömmar till 8 strömmar. Har man dock 8 strömmar så kan man inte garantera 50-100 mbit för de som har den tjänsten. Jag har tittat det lite på det din uppkoppling, men det är väldigt begränsat vad jag kan se då du inte har någon tjänst för att koppla upp din dator via fiberlan tjänsten. Du får helt enkelt berätta för mig vad du har för utrustning hemma och hur du har kopplat för antagligen är det något här som gör att det inte fungerar som det ska. För du ska utan problem spela in på 4 olika HD kanaler och titta på 4 ytterligare HD kanaler (Nu finns det dock inte så många HD kanaler, men om det funnits). Jag antar att ni har en inteno bredbandsswitch eller ett Thomsson 784 till att börja med, och sen kanske en liten Zyxel 5 portas switch med? Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 27 januari 2011 - 23:13
Bosse-i-skogen
-
Bosse-i-skogen
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Fick tipset att starta om digitalboxen (dra strömkabeln) för att får tillgång till Svt 1 och 2 Hd. Bröt strömmen även till gatewayen.
Har nu suttit och växlat mellan Svt1 Hd och Svt1 Sd och jag ser ingen skillnad vad gäller bildkvalité. Det ska vara hd-sändning i detta nu enligt programinfon. Ingen skillnad alls faktiskt. Detta på min 42" lcd FullHD tv matad med 1080i från digitalboxen.
Tur att jag inte betalar extra för HD-kanaler...
Redigerat av Bosse-i-skogen, 27 januari 2011 - 23:15.
Postad 27 januari 2011 - 23:14
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
När jag säger 8 strömmar så menar jag just 8 kanaler, oavsett om det är SD eller HD.
Det som har hänt att man förut bara fick ha två inspelningsbara boxar (1963) plus en box som man inte kunde spela in med till att man kan ha 4 boxar man kan spela in med. Alltså en ökning från 5 strömmar till 8 strömmar.
Har man dock 8 strömmar så kan man inte garantera 50-100 mbit för de som har den tjänsten.
Jag har tittat det lite på det din uppkoppling, men det är väldigt begränsat vad jag kan se då du inte har någon tjänst för att koppla upp din dator via fiberlan tjänsten.
Du får helt enkelt berätta för mig vad du har för utrustning hemma och hur du har kopplat för antagligen är det något här som gör att det inte fungerar som det ska. För du ska utan problem spela in på 4 olika HD kanaler och titta på 4 ytterligare HD kanaler (Nu finns det dock inte så många HD kanaler, men om det funnits).
Jag antar att ni har en inteno bredbandsswitch eller ett Thomsson 784 till att börja med, och sen kanske en liten Zyxel 5 portas switch med?
Om man nu har ökat till 8 strömmar, är det inte dags att lätta på spärren i boxen så att man kan spela in 2 program och titta på ett tredje?
Postad 27 januari 2011 - 23:17
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Finns det planer för VDSL i Lysekils kommun inom det närmaste året?
Ja. Att Telia planerar att byta ut all utrustning i nätet till VDSL2 utrustning framgår på den här sidan, dessutom kommer alla kunder som berörs få ett brev. Vilken station ni sitter kopplad till kan ni inte se, men ni kan gissa och sen får ni ju ett brev innan utbytet sker. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 27 januari 2011 - 23:29
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Om man nu har ökat till 8 strömmar, är det inte dags att lätta på spärren i boxen så att man kan spela in 2 program och titta på ett tredje?
Hårddisken har nog problem med att man har fler än två inspelningar till den än vad man har idag så jag tror den spärren är svår att övervinna om man inte har en SSD eller liknande. Dessutom finns det ju en tekniskt problem med att man kan få 12 stycken strömmar då istället för 8. Här kan jag gissa att man har valt detta sätt för att ha någon som helst garanti för att tjänsten ska fungera bra i dagsläget. Det som kanske kommer är att man kan gör en vanlig inspelning av det man tittar på istället för att den bara spelar in det i timeshift läge, men för detta krävs det nog en del utveckling av programvaran i digital-tv boxen. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 27 januari 2011 - 23:30
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Har nu suttit och växlat mellan Svt1 Hd och Svt1 Sd och jag ser ingen skillnad vad gäller bildkvalité. Det ska vara hd-sändning i detta nu enligt programinfon. Ingen skillnad alls faktiskt. Detta på min 42" lcd FullHD tv matad med 1080i från digitalboxen.
För det första så sänder inte SVT2 HD några HD program ännu utan det är vanliga SD program som är uppskalade till 720p. Sedan ska du köra 720p ut ifrån boxen eftersom det är detta som SVT1 HD använder. Att låta boxen göra om en progressiv signal (720p) till interlaced (1080i) som sedan skalas om igen pga overscan blir bara fel. Telia måste se till att det finns ett pass-through läge i boxen som växlar automatiskt mellan 576p (SD kanaler), 720p (SVT HD kanaler) och 1080i (övriga HD kanaler). Jag förstår att du med flera inte ser någon skillnad mellan SD och HD kanaler med fel inställda boxar och inga HD program.
Redigerat av Unregistered29650, 27 januari 2011 - 23:30.
Postad 27 januari 2011 - 23:36
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Hårddisken har nog problem med att man har fler än två inspelningar till den än vad man har idag så jag tror den spärren är svår att övervinna om man inte har en SSD eller liknande.
Kan man inte tänka sig två inspelningar istället för time shift nu när play funktionen kommer på allt fler kanaler och program?
Postad 27 januari 2011 - 23:41
Bosse-i-skogen
-
Bosse-i-skogen
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
För det första så sänder inte SVT2 HD några HD program ännu utan det är vanliga SD program som är uppskalade till 720p. Sedan ska du köra 720p ut ifrån boxen eftersom det är detta som SVT1 HD använder. Att låta boxen göra om en progressiv signal (720p) till interlaced (1080i) som sedan skalas om igen pga overscan blir bara fel. Telia måste se till att det finns ett pass-through läge i boxen som växlar automatiskt mellan 576p (SD kanaler), 720p (SVT HD kanaler) och 1080i (övriga HD kanaler). Jag förstår att du med flera inte ser någon skillnad mellan SD och HD kanaler med fel inställda boxar och inga HD program.
Nu växlade jag mellan ettan i sd och vad jag trodde var ettan i hd. Har provat 720p men det är ingen skillnad då heller och förklaringen är väl då att inga hd-sändningar sänds i kanaler som heter något med Hd.
Postad 27 januari 2011 - 23:44
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Nu växlade jag mellan ettan i sd och vad jag trodde var ettan i hd. Har provat 720p men det är ingen skillnad då heller och förklaringen är väl då att inga hd-sändningar sänds i kanaler som heter något med Hd.
Vet inte om det är medvetet eller inte men SVT har varit väldigt dåliga med att ange om det är HD program eller inte i sina TV tablåer och EGP information sedan SVT2 HD lanserades i november. Så här skriver de på sin hemsida: SVT2 HD är Sveriges smartaste tv-kanal. Den är utmanande, nyfiken och söker ständigt svar på små som globala frågor. Från och med våren 2011 kommer andelen program producerade i HD successivt att öka. Programtablån för SVT2 HD är densamma som för ordinarie SVT2.
Redigerat av Unregistered29650, 27 januari 2011 - 23:48.
Postad 27 januari 2011 - 23:48
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1 257 inlägg
De ska finnas där med automatik! Dock vet jag att folk som har kopplat SCART emellan tv:n och digitalboxen inte får fram HD kanalerna. Varför vet jag inte riktigt, men eftersom HD används och förknippas med HDMI kanske det är något av den faktorn som spelar in.
Så om du skulle ha en SCART kopplad byt ut den till en HDMI och starta om din box och se om kanalerna finns där då.
Jag har kopplat med komponent från min 1910 box Vet inte om det är medvetet eller inte men SVT har varit väldigt dåliga med att ange om det är HD program eller inte i sina TV tablåer och EGP information sedan SVT2 HD lanserades i november.
Jag har precis testat två markboxar och i dom hittade jag inte heller något program som var i HD så det fick vara. Jag har precis skickat tillbaka dom! (Dessutom har jag HD (teoretiskt) sen några dagar tillbaka på Telia nu.
Postad 27 januari 2011 - 23:51
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1 257 inlägg
Du har förmodligen samma problem som jag. De hade inte lagt på en så kallad HD profil på vårt abonnemang. Efter det borde det fungera, dock har det nu gått snart en vecka, utan att vi har fått några HD kanaler. Väntar dock spänt 
Läs mina inlägg ovan! Kontakta supporten så lägger dom in att du kan ha HD! Sen kontaktar du abonnemang och ber dom lägga in HD-kanalerna.
Postad 27 januari 2011 - 23:52
tjapadejdin
-
tjapadejdin
-
Amatör
-
-
84 inlägg
jodå, jag ser en skillnad, men varför använda 1080i? det är ju egentligen en lägre upplösning än 720p p är alltid bättre än i
Postad 27 januari 2011 - 23:53
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Jag har precis testat två markboxar och i dom hittade jag inte heller något program som var i HD så det fick vara. Jag har precis skickat tillbaka dom! (Dessutom har jag HD (teoretiskt) sen några dagar tillbaka på Telia nu.
På SVT1 HD så finns det i alla fall lite sport och egen producerade program som är HD men det är långt ifrån alla program.
Postad 27 januari 2011 - 23:54
Bosse-i-skogen
-
Bosse-i-skogen
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Vet inte om det är medvetet eller inte men SVT har varit väldigt dåliga med att ange om det är HD program eller inte i sina TV tablåer och EGP information sedan SVT2 HD lanserades i november. Så här skriver de på sin hemsida:
SVT2 HD är Sveriges smartaste tv-kanal. Den är utmanande, nyfiken och söker ständigt svar på små som globala frågor. Från och med våren 2011 kommer andelen program producerade i HD successivt att öka. Programtablån för SVT2 HD är densamma som för ordinarie SVT2.
När det står att det är en HD-sändning i infon på SVT1HD så borde det ju vara det. Det finns väl en anledning till att vi inte betalar något extra för dessa sk "HD-kanaler"
Postad 27 januari 2011 - 23:56
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1 257 inlägg
Jag antar att du sökt på den här sidan? .................... Markus Johansson Telia Kundservice
Den där sidan funkar inte riktigt. I alla fall inte för mig. Den säger att jag inte kan få HD men jag har ju fått det! På SVT1 HD så finns det i alla fall lite sport och egen producerade program som är HD men det är långt ifrån alla program.
Jag hittade i alla fall inget. Inte ens bandymatchen där det verkligen skulle behövas sändes i HD.
Postad 27 januari 2011 - 23:59
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
När det står att det är en HD-sändning i infon på SVT1HD så borde det ju vara det. Det finns väl en anledning till att vi inte betalar något extra för dessa sk "HD-kanaler".
Ja SVT HD ska vi inte betala något extra för då det är finansierat via skatten och TV avgiften redan. Och inte TV4 HD heller då de till så stor del är reklam finansierade. Dock är det en annan diskussion med rena film och sport HD kanaler. Jag ser dock en oroväckande utveckling hos TV distributörerna som tvingar kunder att teckna stora kanalpaket med ointressanta kanaler bara för att få tillgång till vanliga HD kanaler som TV3, TV4 och Kanal 5.
Redigerat av Unregistered29650, 27 januari 2011 - 23:59.
Postad 28 januari 2011 - 00:00
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1 257 inlägg
jodå, jag ser en skillnad, men varför använda 1080i? det är ju egentligen en lägre upplösning än 720p
p är alltid bättre än i
Nja 1080 i är en högre upplösning än 720 p men sen tvistar man ju om det är bättre, men det är ju en annan sak. Eftersom man sänder med 720 rader finns ju ingen anledning att skala om det till 1080 rader för det gör nog TVn bättre om det är full HD TV
Postad 28 januari 2011 - 00:05
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1 257 inlägg
Jag har försökt reda ut orsaker till att kunder rapporterar att det är korta störningar. Jag ser inte att digital-tv boxen hos de kunder jag tittat på registrerar någon störning. Ser ingen störning på testutrustningen i nätet heller så vet inte vad som händer hos kunder som rapporterar in detta.
Det där råkade jag ut för också då och då med det gamla zyxelmodemet. Sen jag bytte till Thomson har det blivit bättre. (1910-box)
Postad 28 januari 2011 - 00:08
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Nja 1080 i är en högre upplösning än 720 p men sen tvistar man ju om det är bättre, men det är ju en annan sak. Eftersom man sänder med 720 rader finns ju ingen anledning att skala om det till 1080 rader för det gör nog TVn bättre om det är full HD TV.
Den stora skillnaden är att du kommer att behålla det progressiva formatet om du skickar ut 720p ifrån boxen och låter din TV göra uppskalningen till 1080p. Motorola boxen innehåller ingen scaler av större kvalitet så att den ska göra om en progressiv signal till interlaced är jättefel. Har ni förstått det ännu Telia?
Redigerat av Unregistered29650, 28 januari 2011 - 00:11.
Postad 28 januari 2011 - 00:14
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1 257 inlägg
Nu står det ju tydligt att det vid sträckor över 1,6 km (vilket du med råge kvalar in till) så är det likvärdigt med ADSL2+ (som du uppenbart har då ADSL2 maximalt ger 12 Mbit/s). Hur du kan tolka in någon förbättringspotential i det inser jag inte, kan du förklara?
Nu är väl ADSL2 och ADSL2+ inte samma sak har jag för mig och nån begränsning till 12 Mbps har jag som kör ADSL inte!
Postad 28 januari 2011 - 00:20
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1 257 inlägg
Den stora skillnaden är att du kommer att behålla det progressiva formatet om du skickar ut 720p ifrån boxen och låter din TV göra uppskalningen till 1080p. Motorola boxen innehåller ingen scaler av större kvalitet så att den ska göra om en progressiv signal till interlaced är jättefel. Har ni förstått det ännu Telia?
Du svarade på mitt inlägg men jag ser ingen motstridighet och jag är överens med dig om det du skriver. Hoppas du accepterar det jag skrev också. När det står att det är en HD-sändning i infon på SVT1HD så borde det ju vara det. Det finns väl en anledning till att vi inte betalar något extra för dessa sk "HD-kanaler"
Ja alltså det kanske sänds i HD, tekniskt men programmen är inte gjorda i HD. Eller också tappar man kvaliteten nånstans på vägen.
Redigerat av ansgar, 28 januari 2011 - 00:43.
Postad 28 januari 2011 - 00:27
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1 257 inlägg
En sak till! Jag tror det är ett känt fel men??
Om man nu strax efter midnatt försöker trycka vänster pil i EPGn så hamnar man i stället till höger kl 2. Felet har funnits länge. När tänker man fixa det?
Jag har läst att det ska finnas en TV4 play men det har inte jag. Ska det finnas?
Redigerat av ansgar, 28 januari 2011 - 00:36.
Postad 28 januari 2011 - 00:27
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Du svarade på mitt inlägg men jag ser ingen motstridighet och jag är överens med dig om det du skriver. Hoppas du accepterar det jag skrev också.
Nja jag undvek 720p vs 1080i diskussionen eftersom det beror på bildkälla, processorer, inställningar, typ av program, komprimering, mm. Men annars tror jag vi överens i sak frågan.
Postad 28 januari 2011 - 00:29
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Jag kör digitalt ljud via surroundförstärkare. Tittar jag på TV4-film idag är synken mycket bättre. Dock upplever jag att det är för ofta den är i osynk och det gäller de flesta kanaler. Tex så visar SVT1 nu engelska antikrundan och synken är här inte alls bra. Den är samtidigt bättre på SVT2 men inte perfekt.
Problemet med osynk mellan ljud och bild kan bara ha två olika orsaker. Om felet drabbar en enda kund så beror det på kundens utrustning. Drabbar felet samtliga kunder är det problem med inkommande ljud och bild till Telia. Osynk mellan ljud och bild kan inte uppstå i dataströmmen när den distruberas som data trafik i Telias nät. Det beror ju på att det är en MPEG ström som har ljudet kodat i sig, det är samma kodningsteknik som på en DVD film. Om synken mellan ljud och bild är konstant dålig kan vi se till att den flyttas i inkommande signal för att den ska bli som bra som möjligt. Detta gäller då varje ljudspår som en sändning har, alltså är det 5.1 kan vara ur synk fast det vanliga digitala ljudet är perfekt. Om det är olika mycket synk på samma kanal med samma typ av ljud kan man vi ju inte göra så mycket för att det ska blir rätt då vi endast kans justera ljudet konstant på alla program som den kanalen sänder. Som ni nog vet har inte Telia gratis support på någon förstärkare, Telia ansvarar inte heller för att innehållet i det material som sänds på kanalerna från de bolag som levererar tjänsten. Vill man vara hård jurist så kan man ju då säga att det inte är fel på tjänsten enligt villkoren om Telia ser till att det data som skickas in i nätet kommer fram till den digital-tv boxen som en kund har i sin bostad. Nu handlar detta om att man ska göra en tjänst så bra som möjligt så min åsikt är att kunderna ska vara så nöjda det går, även om man inte kan göra alla nöjda så försöker jag så gott det går och vi uppskattar att ni rapporterar detta här. Inte för jag upplever det som ett jätteproblem men det är irriterande. Nästan lika irriterande som när film visas i fel format. Men det är kanske jag som är för petig?
Att du upplever det som ett problem och är duktig på att se hur det ligger till tycker jag är bra. Personligen är jag väldigt dålig på att se om det är lite osynk mellan ljud och bild, dessutom har jag inte någon förstärkare så jag kan få ut 5.1 ljud alls. Du, och alla andra här får gärna berätta för oss när det är fel på ljudet så kan vi göra vårat bästa för att ni ska få en så bra upplevelse som möjligt. Det är enklare för oss om ni helt enkelt säger vilken kanal, vilket typ av ljud som är ur synk och vilket program det var när ni upplevde felet så ska vi göra vårat bästa för att det ska bli rätt synk mellan ljud och bild. Nu är det dags för mig att sova så god natt på er, nu är det fredag  Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 28 januari 2011 - 00:31
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
En sak till! Jag tror det är ett känt fel men?? Om man nu strax efter midnatt försöker trycka vänster pil i EPGn så hamnar man i stället till höger kl 2. Felet har funnits länge. När tänker man fixa det?
Jag har skrivit flera gånger om att TV guiden inte fungerar mellan 00.00 och 02.00 utan respons och jag har dessutom fel anmält det till supporten i höstas...
Postad 28 januari 2011 - 00:40
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1 257 inlägg
Jag har skrivit flera gånger om att TV guiden inte fungerar mellan 00.00 och 02.00 utan respons och jag har dessutom fel anmält det till supporten i höstas...
Ja jag hade för mig att jag läst om det tidigare men nu har det varat så länge så jag tappade tålamodet! Jag har läst att det ska finnas en TV4 play men det har inte jag. Ska det finnas?
Postad 28 januari 2011 - 00:56
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Håller med. Textningen på Canal+ Series är verkligen inte bra just nu. Den är nästan placerad mitt i bilden, samt att den är väldigt ur synk.
Är textsynkningen på Canal+ något som Telia arbetar med och försöker att rätta till, eller ska det vara som det är nu? (Har fiber och en 1963-box, i Göteborg)
Naturligtvis jobbar vi med det, men det är svårt att åtgärda. Jag har efterfrågat hur det ligger till med detta men har inte fått något svar ännu. Om man nu strax efter midnatt försöker trycka vänster pil i EPGn så hamnar man i stället till höger kl 2. Felet har funnits länge. När tänker man fixa det?
Ja jag hade för mig att jag läst om det tidigare men nu har det varat så länge så jag tappade tålamodet!
Jag har nog skrivit det med om jag inte missminner mig. Det felet har funnits sen man lanserade den nya TV-guiden, och jag var nog den första som felanmälde det iaf. Det verkar mycket svårt att åtgärda dock. Jag har läst att det ska finnas en TV4 play men det har inte jag. Ska det finnas?
Det står Här om det. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 28 januari 2011 - 08:22
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Hårddisken har nog problem med att man har fler än två inspelningar till den än vad man har idag så jag tror den spärren är svår att övervinna om man inte har en SSD eller liknande. Dessutom finns det ju en tekniskt problem med att man kan få 12 stycken strömmar då istället för 8.
Här kan jag gissa att man har valt detta sätt för att ha någon som helst garanti för att tjänsten ska fungera bra i dagsläget.
Det som kanske kommer är att man kan gör en vanlig inspelning av det man tittar på istället för att den bara spelar in det i timeshift läge, men för detta krävs det nog en del utveckling av programvaran i digital-tv boxen.
Så vad du säger är att någon möjlighet att via en box se på ett program och samtidigt spela in två andra kommer vi aldrig att få uppleva?
Postad 28 januari 2011 - 10:06
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Nu är väl ADSL2 och ADSL2+ inte samma sak har jag för mig och nån begränsning till 12 Mbps har jag som kör ADSL inte!
Nej, och det skrev jag heller aldrig. ADSL som samlingsbegrepp används för ett antal generationer av standarden, bl a ADSL2 och ADSL2+ men en mer precis beteckning är de olika ITU-standarderna. Vill man komma upp i mer än 12 MBit/s mot abonnent så måste man köra någon av de standarder som går under namnet ADSL2+.
Postad 28 januari 2011 - 10:21
luma67
-
luma67
-
Användare
-
-
143 inlägg
...Telia måste se till att det finns ett pass-through läge i boxen som växlar automatiskt mellan 576p (SD kanaler), 720p (SVT HD kanaler) och 1080i (övriga HD kanaler). ...
I ett passthrough läge torde inga växlingar behöva ske, allt bara körs igenom, eller? Det lär väl inte bara vara SVT HD som kör 720p av alla HD-kanaler som redan finns eller kan tänkas komma. Dessutom skulle jag vilja se 576i för SD, dvs låt TV eller ev. avancerad förstärkare/scaler göra det bästa av bilden. (Om nu Telia får 576i från leverantörerna) /M
4 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 4 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|