Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Comhem Samsung SMT-C7160 HD PVR

1276 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
WD AV-GP WD20EURS 64MB 2TB (Interna hårddiskar (HDD)) 3 7.5 (1) Inga priser
Samsung SMT-C7160 250GB (Digitalboxar) 3 7.864864 (36) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 30 March 2011 - 17:23

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

• 1570 inlägg
  • 0
Ytterligare en bugg? Boxen tycks inte komma ihåg vilken upplösning den är inställd på över natten då jag stängt av den kvällen innan. I alla fall inte 1920x108050bps-inställningen.

Postad 31 March 2011 - 12:45

DerbyBoy
  • DerbyBoy
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Någon som vet om man kan koppla boxen via en reciever eller
HDMI switch till TV:n?

alltså

Samsungboxen----HDMI---->Reciever----HDMI--->TV

Har någon prövat?

Det fungerade inte att koppla min gamla onDemandhistoria VIP 1920 via recievern....

Mvh D

Postad 01 April 2011 - 07:39

Palle
  • Palle
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Ang fläkten. Jag upplever den som antingen "termostat-styrd" eller "timerstyrd". Kollade igår och den gick igång i 15minuters intervaller och håller på i 10-15min. Kollade vara på vanlig SD-hanal och ingen inspelning. Sitter 3.5m från och den väsnas ganska rejält då den sätter igång och skall blåsa ur värmen ur boxen. Ett konstant jämt lågt flöde av fläktarbete hade varit att föredra. Kanske kommande firmware kan lösa det om det kommer in rapporter till Comhem.

Edit: inte så störande under vanlig tittande men i tysta partier eller på kvällen när man sänkt ljudet då de små sover så är det riktigt irreterande.

Redigerat av Palle, 01 April 2011 - 07:41.

Postad 01 April 2011 - 07:51

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1877 inlägg
  • 0

Ang fläkten. Jag upplever den som antingen "termostat-styrd" eller "timerstyrd". Kollade igår och den gick igång i 15minuters intervaller och håller på i 10-15min. Kollade vara på vanlig SD-hanal och ingen inspelning. Sitter 3.5m från och den väsnas ganska rejält då den sätter igång och skall blåsa ur värmen ur boxen. Ett konstant jämt lågt flöde av fläktarbete hade varit att föredra. Kanske kommande firmware kan lösa det om det kommer in rapporter till Comhem.

Edit: inte så störande under vanlig tittande men i tysta partier eller på kvällen när man sänkt ljudet då de små sover så är det riktigt irreterande.

Vill minnas att det var en hel del klagomål på högt fläktljud även i Humax HDPVR-1000C när den var ny.
Likt datorer brukar temperaturstyrning och fläktens varvtal kunna styras med uppdateringar av firmware när man kommit på vad som är fel.
Fläkt är dock nödvändig för en HDPVR om man ska garantera att den fungerar och inte lägger av pg av överhettning.
Jag har en ca sex veckor gammal Humax HDPVR-1000C och den är tyst som en mus (eller snarare spinner som en katt när den slukat en mus) - hoppas Samsungen kan bli bättre ljudmässigt den också.

Redigerat av Unregistered558ade6e, 01 April 2011 - 07:52.

Postad 01 April 2011 - 08:56

Vortex76
  • Vortex76
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Har upptäckt två buggar
1. Visningstid för infoskylt - Om denna är ställd på "av" så försvinner aldrig infoskylten när jag t.ex spolar, utan jag måste trycka två ggr på info-knappen för att få bort den. "Måste" mao ha den inställd på 5sek för att inte få krupp varje gång jag spolar och glömmer trycka info två ggr och lagt bort fjärrkontrollen.
2. När man tittar på ett program som spelas in och ser klart hela så får man på slutet upp en fråga om man vill ta bort programmet. Så långt allt bra. Problem verkar uppstå om programmet man såg på har slutat spelat in, men boxen har något annat på inspelning när frågan kommer upp. Då frågar den om man vill ta bort det pågående programmet istället.. inte riktigt smart.

Postad 01 April 2011 - 11:08

bumpen
  • bumpen
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Själv så tycker jag boxen funkar rätt bra. Jag har haft en vanlig HD-Box förut. Och tycker faktiskt bilden är bättre med denna. Sen är det ju skönt att slippa ställa in DVD'n med HD när man ska spela in ett TV-program.

Men med HD och Usb ingång på denna trodde jag mina brännar tider var över :blink: Men man verkar inte kunna importera filmer till HD. Eller är det bara jag som är okunnig och inte kan genomföra det?

Postad 01 April 2011 - 11:20

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1877 inlägg
  • 0

Själv så tycker jag boxen funkar rätt bra. Jag har haft en vanlig HD-Box förut. Och tycker faktiskt bilden är bättre med denna. Sen är det ju skönt att slippa ställa in DVD'n med HD när man ska spela in ett TV-program.

Men med HD och Usb ingång på denna trodde jag mina brännar tider var över :blink: Men man verkar inte kunna importera filmer till HD. Eller är det bara jag som är okunnig och inte kan genomföra det?

Jag kanske fattar trögt, men vad menar du med "importera filmer till HD"?
Du vill alltså lägga in material från datorn till hårddisken i din HDPVR via USB, eller?
Det finns inte heller export- eller redigeringsmöjlighet på denna Samsung HDPVR:
http://www.comhem.se...36/-/index.html
Vet inte om det finns andra skäl till det än att Comhem vill hålla ned priset som man skriver på hemsidan.
Det är klart att Comhem behöver en förhållandevis billig HDPVR för att kunna sälja den till självkostnadspris (1495 kr?) i samband med nyrekrytering av kunder.
Men, som jag skrivit tidigare, vi befintliga kunder behöver en kapabel HDPVR med on-demand och nätverksfunktion.
Självklart kommer en sådan att kosta en slant - säkert kring 4500 kr - men kan kanske bli billigare i samband med förlängning av abonnemang även för befintliga kunder!

Redigerat av Unregistered558ade6e, 01 April 2011 - 11:23.

Postad 02 April 2011 - 08:44

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

Comhem brukat inte ge kunderna denna möjlighet. Det är förmodligen bara musik- och fotofiler du kan föra över mellan boxens hårddisk och en annan hårddisk. Som vanligt får man alltså välja att spela in boxhårddiskens innehåll i realtid till en DVD-inspelare. Inte ens på Samsung BD-D8500 och D-8900 finns det möjlighet att "plocka ut" inspelat material i annat än i realtid till en extern dvd-inspelare. Och då har BD-D8500/D8900 mottagare för kabel-tv och hårddiskinspelning i kombination med bluray/dvd.

Redigerat av Mange36, 02 April 2011 - 08:57.

Postad 02 April 2011 - 08:56

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1877 inlägg
  • 0

Comhem brukat inte ge kunderna denna möjlighet. Det är förmodligen bara musik- och fotofiler du kan föra över mellan boxens hårddisk och en annan hårddisk. Som vanligt får man alltså välja att spela in boxhårddiskens innehåll i realtid till en DVD-inspelare. Inte ens på Samsung BD-D8500 och D-8900 finns det möjlighet att "plocka ut" inspelat material i annat än i realtid. Och då har BD-D8500/D8900 mottagare för kabel-tv och hårddiskinspelning i kombination med Bluray/DVD. Just att det finns DVD och Bluray gör ju att man tror att det ska gå att bränna hårddiskens innehåll till skivor.

Är det inte så också att HDCP förhindrar att man överför kopieringsskyddat innehåll med HDMI från en hårddisk till annat än en tv för visning?
(Möjligen kan den händige gå runt kopieringsskyddet men jag utgår från vad gemene man kan förväntas göra).

Postad 02 April 2011 - 09:32

grashoppan
  • grashoppan
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Är grymt besviken på denna box pga den dåliga bildkvaliten, hade trott att denna med 1080p skulle göra att bilden för oss blev bättre (då vår tv har lite svårt att göra i upplösningen bra, Panna G10) men så dålig som vår bild blev känns det snarare som om vi gått tillbaka till Scart eller S-vhs, ingen inställning kunde göra bilden bra).

- Bilden blir korning, oskarp och ger dåliga färger (SD kanaler)

Konstigt då andra personer här på forumet verkar tycka att bilden blivit bättre än med gamla Humax HD boxen.

Jag som är helt novis på det här med inspelningsbara boxar, kan det vara så att boxen får sämre bild pga dubbla TV-mottagare? Då jag gissar att den måste splitta signalen den får i två?

Tråkigt som f"#%%&N då jag verkligen hoppats på denna box, men när även min fru säger, "denna skit kan vi ju inte behålla, jag vägrar att titta på så dålig bild" ja då vet man att det är skit, iaf så är det ju skönt att man nu lätt kan argumentera för bra grejjor då dessa oftast ger bra bild, men surt att denna box inte kan ge den SD bild vi är vana vid.

Postad 02 April 2011 - 14:44

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

• 565 inlägg
  • 0
Är grymt nöjd med denna box. Både SD & HD upplever jag som mycket bättre på den här än min tidigare Humax

Postad 02 April 2011 - 16:39

Mr_Cable
  • Mr_Cable
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

Är grymt besviken på denna box pga den dåliga bildkvaliten <...>
- Bilden blir korning, oskarp och ger dåliga färger (SD kanaler) <...>
Konstigt då andra personer här på forumet verkar tycka att bilden blivit bättre än med gamla Humax HD boxen.
Jag som är helt novis på det här med inspelningsbara boxar <...>
Tråkigt som f"#%%&N <...>

Trist upplevelse! Det låter som om boxen lämnar fel upplösning. Tryck på RESOLUTION högst upp på boxens fjärrkontroll. Kontrollera att boxen är inställd på 1920x1080i. Tryck vänster/höger för att välja rätt upplösning. Bekräfta med OK.

Ibland verkar det som om boxen tappar minnet för inställd upplösning. Genomför åtgärden enligt ovan: RESOLUTION, vänster/höger, OK - så brukar det lösa sig.

Ladda hem Snabbguide för installation och Grundläggande funktioner på http://www.comhem.se...36/-/index.html under Guider och support

Postad 02 April 2011 - 17:44

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0
Förutom att Favoritlistan dyker upp strax efter uppstart så har boxen nu av sig själv spelat in en snutt. Verkar föra ett eget liv. ;)

Postad 02 April 2011 - 22:34

grashoppan
  • grashoppan
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

Trist upplevelse! Det låter som om boxen lämnar fel upplösning. Tryck på RESOLUTION högst upp på boxens fjärrkontroll. Kontrollera att boxen är inställd på 1920x1080i. Tryck vänster/höger för att välja rätt upplösning. Bekräfta med OK.

Ibland verkar det som om boxen tappar minnet för inställd upplösning. Genomför åtgärden enligt ovan: RESOLUTION, vänster/höger, OK - så brukar det lösa sig.

Ladda hem Snabbguide för installation och Grundläggande funktioner på http://www.comhem.se...36/-/index.html under Guider och support

Tja Mr.Cable,
Jag har testat alla upplösningar för att få rätsida på detta "fel", gissar att det är min tv som inte gillar det sättet som boxen avkodar 576i (SD) och att boxen inte gör ett jättebra jobb för att konvertera det till den nya upplösningen (den som blev bäst var 1920x1080p 50, men även denna var som jag beskrev suddig och kornig på samma gång (låter konstigt jag vet, men även på 3-3.5 meters håll såg jag kornen, och samtidigt var bilden oskarp (har packat ner boxern och hoppas på lite välvilja från ComHem att de kan ta tillbaka den när man lämnat allt skydd kvar på box samt sladdar, men gissar att jag kommer ha en box som vi inte har någon använing för (förens vi skaffar en annan platttv).

Postad 02 April 2011 - 22:46

grashoppan
  • grashoppan
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Hmmm, mycket konstigt att alla andra verkar få bättre bild med denna box, om ni såg vår bild skulle ni verkligen fatt att vi klagar, det är som att titta på en vhs-rulle på en 50-tummare (lite överdrivet men illa är det)

Redigerat av grashoppan, 02 April 2011 - 22:49.

Postad 03 April 2011 - 06:26

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1877 inlägg
  • 0
Kan någon som har den nya Samsung HDPVR-boxen testa om det går att spela in (direkt eller via EPG) alt. använda time shift när det gäller följande kanaler:
Canal+ Sport HD
Canal+ Film HD
Silver HD

Det har kommit fram att dessa tre kanaler hos Comhem inte går att spela in med Humax HDPVR (Se Humax-tråden och Företagstråden). Kolla i Medielistan (eller vad Samsung kallar den) om inspelningen "har fastnat".
Kan vara intressant att veta om Samsung-boxen har detta problem också.
Felsökning måste göras för att få bort dessa dumma fel som minskar värdet av våra Comhem-abonnemang.

Postad 03 April 2011 - 08:35

Bass
  • Bass
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0
Bilden blir grymt bra med boxen och min Samsung 46" 7 Serien.

Fortfarande inget ljud via HDMI till reciever dock.

Postad 03 April 2011 - 09:58

nashua
  • nashua
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Fick hem denna i veckan. Inget ljud till förstärkaren (Harman Kardon AVR 355) via HDMI. Kopplade in en optisk kabel istället då fungerade ljudet så jag var nöjd så länge. Dagen efter är dock bilden borta (myrornas krig istället) vilket är lite värre. Kan ju nämnas att uppstartsskärmen fungerar (Samsung-logotypen).

Kopplar man in boxen direkt till TV:n (Panasonic PZ80) så fungerar både ljud och bild via HDMI direkt utan några problem.

Någon som har några tips?

Redigerat av nashua, 03 April 2011 - 09:59.

Postad 03 April 2011 - 14:54

Unregisteredeaa43a8e
  • Unregisteredeaa43a8e
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Hittar ingen knapp för att gå tillbaks till senaste kanalen, finns den funktionen?

Postad 03 April 2011 - 15:21

bjorne90
  • bjorne90
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Boxen har missat att starta en av ca: 8 timerstyrda inspelningar ;) . 20 minuter efter programmet börjat upptäckte jag att boxen fortfarande var nedsläckt, men när jag startade boxen började den genast spela in. Man kanske är tvungen att ha den påslagen om man vill vara säker på att inspelningar genomförs. En speciell omständighet var att det var två inspelningar som skulle starta samtidigt.

Men boxen är tyst för det mesta och när den väl låter tycker jag inte det är värre än min gamla Samsung P850, det är väldigt individuellt hur folk uppfattar ljudnivån från den boxen. Jag har dock glasdörrar i TV-bänken framför boxen.

Postad 03 April 2011 - 15:52

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

Är det inte så också att HDCP förhindrar att man överför kopieringsskyddat innehåll med HDMI från en hårddisk till annat än en tv för visning?
(Möjligen kan den händige gå runt kopieringsskyddet men jag utgår från vad gemene man kan förväntas göra).

Jo, så är det nog. Kopieringsskyddet hindrar dock inte att man kan spela in i realtid från boxens hårddisk till en vanlig DVD-inspelare. Lite onödigt pyssligt. Filmindustrin biter sig själva i svansen när rädslan för piratkopiering försvårar för vanliga konsumenter. Med digitaliseringen har vi fått bättre bild på våra TV-apparater, men allt annat har blivit krångligare, tycker jag. ;)

Postad 03 April 2011 - 20:32

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

• 565 inlägg
  • 0

Hmmm, mycket konstigt att alla andra verkar få bättre bild med denna box, om ni såg vår bild skulle ni verkligen fatt att vi klagar, det är som att titta på en vhs-rulle på en 50-tummare (lite överdrivet men illa är det)

Det är inte så att det är din TV som är problemet eller möjligtvis fel på boxen. Själv tycker jag att bilden är kanon både i SD och HD. Jag sitter med 50" plasma.

Redigerat av Unregistered2e3b64ba, 03 April 2011 - 20:33.

Postad 03 April 2011 - 22:31

grashoppan
  • grashoppan
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

Det är inte så att det är din TV som är problemet eller möjligtvis fel på boxen. Själv tycker jag att bilden är kanon både i SD och HD. Jag sitter med 50" plasma.

MarkSix, kan mycket väl vara så, men i så fall tror jag mer på boxen än på tvn då den ju ger bra bild från Humax 5000, jag har mailat samsung och frågat om råd samt ska även imorn kontakta ComHem och se vad de säger, återkommer när jag vet mer!

Postad 04 April 2011 - 05:25

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1877 inlägg
  • 0

Jo, så är det nog. Kopieringsskyddet hindrar dock inte att man kan spela in i realtid från boxens hårddisk till en vanlig DVD-inspelare. Lite onödigt pyssligt. Filmindustrin biter sig själva i svansen när rädslan för piratkopiering försvårar för vanliga konsumenter. Med digitaliseringen har vi fått bättre bild på våra TV-apparater, men allt annat har blivit krångligare, tycker jag. ;)

Fungerar det att spela över från HDPVR till hårddisk på DVD Recorder både med HDMI och Scart?
Någon skillnad mellan SD- och HD-kanaler?
Vet du om det går att bränna ut på DVD direkt istf att lägga ned på DVD-inspelarens hårddisk?

Jag har en Sony RDR-HX910 från 2005 så den har ingen HDMI-ingång. Den har jag kopplat med Scart till en Humax CXHD-5000C box så då kan jag ju spela in på vanligt sätt - jobbigt med dubbla programmeringar bara.
Har inte kopplat ihop min HDPVR med DVD-inspelaren dock.

Postad 04 April 2011 - 08:23

Palle
  • Palle
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Undran. Ni som rapporterar in upplevda störningar i boxen till Com hem, var gör ni det?. Telefon eller via formulär på deras hemsida? Jag har provat via deras formulär men ingen respons.

I helgen så upplevde även jag att boxen levde ett litet eget liv och spelade in vid 2 tillfällen, men jag har inte rapporterat detta ännu.

Edit: någon som kör bild/ljud via en yamahaförstärkare utan anm? Skall beställa en som "HDMIväxel" längre fram och är nyfiken på funktionalitet tillsammans med denna box.

Redigerat av Palle, 04 April 2011 - 08:25.

Postad 04 April 2011 - 14:55

it2ceda
  • it2ceda
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0

Kan någon som har den nya Samsung HDPVR-boxen testa om det går att spela in (direkt eller via EPG) alt. använda time shift när det gäller följande kanaler:
Canal+ Sport HD
Canal+ Film HD
Silver HD

Någon borde väl ha Canal+ HD eller åtminstone Silver HD som ingår i HD paketet. Om Samsung HDPVR-boxen inte heller fungerar med dessa kanaler så vet vi ju i alla fall att det inte har o göra med själva Humax boxen.

Postad 04 April 2011 - 15:07

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1877 inlägg
  • 0

Någon borde väl ha Canal+ HD eller åtminstone Silver HD som ingår i HD paketet. Om Samsung HDPVR-boxen inte heller fungerar med dessa kanaler så vet vi ju i alla fall att det inte har o göra med själva Humax boxen.

Just. Det är tanken - kan vi bevisa att både Samsung och Humax HDPVR har samma problem så ligger det helt och hållet i Comhems nät någonstans.
Så om någon med nya Samsung HDPVR-boxen har Canal+ HD och/eller Silver HD, kan ni testa inspelning/time shift och rapportera, här, tack.

Postad 04 April 2011 - 15:07

grashoppan
  • grashoppan
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

Undran. Ni som rapporterar in upplevda störningar i boxen till Com hem, var gör ni det?. Telefon eller via formulär på deras hemsida? Jag har provat via deras formulär men ingen respons.

Palle,
Jag har ringt till ComHem för att få support, tror det är bästa sättet. Till mig ska man skicka en ny box då det tror att det är fel på boxen.

Postad 04 April 2011 - 16:44

Palle
  • Palle
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0

Just. Det är tanken - kan vi bevisa att både Samsung och Humax HDPVR har samma problem så ligger det helt och hållet i Comhems nät någonstans.
Så om någon med nya Samsung HDPVR-boxen har Canal+ HD och/eller Silver HD, kan ni testa inspelning/time shift och rapportera, här, tack.

Jag har nu testat rec och timeshift på Canal+ HD och SilverHD och det fungerar alldeles utmärkt. Kollade på det inspelade materialet utan anm.

grashoppan: oki. De verkar inte speciellt intresserade att ta emot förslag/synpunkter via tel utan talar bara om att de har aldrig hört talas om problemet och det finns inga fel eller barnsjukdomar på deras produkter.

Edit: Hamnade på rätt avdelning till slut och de tog emot synpunkterna så att ringa var nog rätt väg istället för att maila.

Redigerat av Palle, 04 April 2011 - 18:34.

Postad 04 April 2011 - 17:09

Palle
  • Palle
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0

Ytterligare en bugg? Boxen tycks inte komma ihåg vilken upplösning den är inställd på över natten då jag stängt av den kvällen innan. I alla fall inte 1920x108050bps-inställningen.

Upptäckt samma sak. Teven rapporter 575p fast boxen står inställd på 720p och högre. Samma sak varje gång jag startat boxen. (efter att den gått ned i viloläge) . Jag har testat lite olika upplösningar med samma resultat. Går snabbt att justera via "resolution-knappen" men det är lite fånigt att boxen inte kommer ihåg inställningen eller levererar det den är inställd på när man startar den. För säkerhets skulle har jag provat mot en annan teve.

När jag fick frågan från kundtjänst om jag provat en annan antennkabel gav jag upp.

Redigerat av Palle, 04 April 2011 - 17:10.

Postad 04 April 2011 - 18:04

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

• 1570 inlägg
  • 0

Upptäckt samma sak. Teven rapporter 575p fast boxen står inställd på 720p och högre. Samma sak varje gång jag startat boxen. (efter att den gått ned i viloläge) . Jag har testat lite olika upplösningar med samma resultat. Går snabbt att justera via "resolution-knappen" men det är lite fånigt att boxen inte kommer ihåg inställningen eller levererar det den är inställd på när man startar den. För säkerhets skulle har jag provat mot en annan teve.

När jag fick frågan från kundtjänst om jag provat en annan antennkabel gav jag upp.

Hahaha! Ny antennkabel?! Har jag aldrig hört för :) . Prövade "Auto"-läge igår o då påstod i alla fall min TV att alla kanaler var 1920x1080 50 Hz :D

Postad 04 April 2011 - 18:16

Palle
  • Palle
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Hamnade på teknisk support nu och det var en annan värld. De tog gladeligen emot synpunkterna och tackade. Skall hålla lite mer koll på "upplösningen".
Edit:stavfel

Redigerat av Palle, 04 April 2011 - 19:51.

Postad 04 April 2011 - 22:23

Mr_Cable
  • Mr_Cable
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

I helgen så upplevde även jag att boxen levde ett litet eget liv och spelade in vid 2 tillfällen, men jag har inte rapporterat detta ännu.

Edit: någon som kör bild/ljud via en yamahaförstärkare utan anm? Skall beställa en som "HDMIväxel" längre fram och är nyfiken på funktionalitet tillsammans med denna box.

Vi på Com Hem följer den här tråden och kommer inom kort med svar och tips. Ni som har problem med upplösningen, skriv tillverkare och modell på tv, tack!

//Per

Redigerat av Mr_Cable, 04 April 2011 - 22:24.

Postad 05 April 2011 - 07:39

Palle
  • Palle
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
toppen.

Panasonic px70 och en LCD Panasonic 32tx...c2. Slog på boxen i morse och boxen indikerade 720p men teven indikerade 576p igen. Väljer 720p på boxen och då ändras upplösningen igen tll vald nivå. Enl instruktion går boxen upp i någon form av kommunikation mot server kl. 04.00 varje natt. Kan det finnas ett samband? Går inte att stressa fram fenomenet genom att slå av boxen till standby och sen till "standby 2" där boxen slocknar och sen på igen. Något händer på natten..scary. :D Har aldrig haft detta problem med tidigare boxar. (andra lev)

Edit: har inte testat mot projektorn ännu.

Redigerat av Palle, 05 April 2011 - 07:47.

Postad 05 April 2011 - 09:30

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Enl instruktion går boxen upp i någon form av kommunikation mot server kl. 04.00 varje natt. Kan det finnas ett samband?

Det är inte helt otänkbart. Humax HDPVR hade tidigare en bugg där favoritlistorna glömdes bort på natten när boxen kollade efter uppdateringar. Stängde man av att boxen skulle kolla efter uppdateringar fanns favoritlistorna kvar efter natten.

Någon borde sammanställa de buggar som upptäckts hittills med boxen och skicka till ComHem, annars är risken att en del av buggarna glöms bort inför första buggrättningsuppdateringen.

Postad 05 April 2011 - 11:04

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

• 1570 inlägg
  • 0

Det är inte helt otänkbart. Humax HDPVR hade tidigare en bugg där favoritlistorna glömdes bort på natten när boxen kollade efter uppdateringar. Stängde man av att boxen skulle kolla efter uppdateringar fanns favoritlistorna kvar efter natten.

Någon borde sammanställa de buggar som upptäckts hittills med boxen och skicka till ComHem, annars är risken att en del av buggarna glöms bort inför första buggrättningsuppdateringen.

Mitt förslag är att de som upptäcker bugg tar upp det i företagstråden "Comhem". Blir svårt för "någon" att göra en sammanställning.

Postad 05 April 2011 - 14:12

Mr_Cable
  • Mr_Cable
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

Mitt förslag är att de som upptäcker bugg tar upp det i företagstråden "Comhem". Blir svårt för "någon" att göra en sammanställning.

Det är bättre att vi beskriver alla upplevda fel i detta forum. Vi följer med här!
MVH
Per som jobbar på Com Hem

Postad 05 April 2011 - 18:28

skanberg4
  • skanberg4
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Vi på Com Hem följer den här tråden och kommer inom kort med svar och tips. Ni som har problem med upplösningen, skriv tillverkare och modell på tv, tack!

//Per

Boxen minns inte den upplösning jag vill ha och jag har en Pansonic V10.

Postad 05 April 2011 - 19:13

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

• 1570 inlägg
  • 0

Det är bättre att vi beskriver alla upplevda fel i detta forum. Vi följer med här!
MVH

1. Boxen tyck inte hålla kvar inställd upplösning 1920x1080 50 bps i minnet efter avstängning.
2. Boxen tycks inte skala korrekt utan har ett par lodräta linjer i svart på kortsidorna på bildvisaren. Kan bli rejält med svart kant vid vissa bildskiftningar, men korriger sig tillbaka igen till ursprungligt fel.

Samsung LE-55C675

Postad 05 April 2011 - 20:00

bjorne90
  • bjorne90
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Boxen har vid ett tillfälle missat att starta en timerstyrd inspelning, 20 minuter efter inspelningen skulle startat slog jag på boxen och då startade genast inspelningarna. Det var två inspelningar som skulle startat exakt samma tid.

Om jag ställt in en specifik upplösning så glömmer boxen det när det startas igen och det blir 576p, men nu har jag ställt in upplösningen på auto och då verkar det alltid bli 1080p vid start.

TV: Panasonic TH-42PX80E

Postad 06 April 2011 - 07:48

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1877 inlägg
  • 0

MVH

Jag har inte följt MinHembio-Forum så länge så jag gick tillbaka till 2006 och framåt och kikade på en del inlägg i trådarna om Comhem Humax CXHD-1000C och Comhem Humax HDPVR-1000C.
Det var tydligen ingen rolig upplevelse med någon av dessa två HD-boxar när de först lanserades. Det finns ett par hundra sidor med inlägg, kritik, anmärkningar och noterade buggar.
När sedan Comhem Humax CXHD-5000c lanserades i början av 2009 verkar det ha gått bättre. Bara 16 sidor i den tråden. Men det är inte en HDPVR heller så mindre möjlighet att ställa till problem.
Får se om Samsung SMT-C7160 klarar sig bättre eller sämre. Undrar också hur Comhems produktutveckling och tester bedrivs. Det är ju helt uppenbart att Samsung-boxen hittills verkar ha skickats ut för betatest och avlusning. Men den borde väl inte ha kostat pengar då utan kunde ha erbjudits de första 100 kunderna gratis i utbyte mot stresstest och bugglista.

Postad 06 April 2011 - 08:19

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Jag har inte följt MinHembio-Forum så länge så jag gick tillbaka till 2006 och framåt och kikade på en del inlägg i trådarna om Comhem Humax CXHD-1000C och Comhem Humax HDPVR-1000C.
Det var tydligen ingen rolig upplevelse med någon av dessa två HD-boxar när de först lanserades. Det finns ett par hundra sidor med inlägg, kritik, anmärkningar och noterade buggar.
När sedan Comhem Humax CXHD-5000c lanserades i början av 2009 verkar det ha gått bättre. Bara 16 sidor i den tråden. Men det är inte en HDPVR heller så mindre möjlighet att ställa till problem.
Får se om Samsung SMT-C7160 klarar sig bättre eller sämre. Undrar också hur Comhems produktutveckling och tester bedrivs. Det är ju helt uppenbart att Samsung-boxen hittills verkar ha skickats ut för betatest och avlusning. Men den borde väl inte ha kostat pengar då utan kunde ha erbjudits de första 100 kunderna gratis i utbyte mot stresstest och bugglista.

Den första Humax HD-boxen (ej PVR) CXHD-1000C hade ju som du säger otroligt många problem i början. Av den anledningen bjöd ComHem faktiskt in några MinHembio-fantaster till betatestning av den då kommande HDPVR:en. Av den anledningen hade HDPVR:en färre stoppande buggar när den lanserades. Största problemet var väl för de som kopplade via receiver/HDMI-växel i början.

Tyvärr verkar det som att ComHem inte fortsatte med betatester med erfarna power users från MinHembio. Här har de en otrolig källa till kunskap helt gratis, hade varit kul om de fortsatte att använda sig av det.
De har inte helt givit upp dock, deras senaste bredbandstjänst (200 Mbit/s) betatestades av 50 pers från Sweclockers.com i några månader innan public release...

Postad 06 April 2011 - 08:44

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1877 inlägg
  • 0

...
De har inte helt givit upp dock, deras senaste bredbandstjänst (200 Mbit/s) betatestades av 50 pers från Sweclockers.com i några månader innan public release...

Det verkar ha varit rätt metod när det gäller att säkerställa stabiliteten i Bredband 200-tjänsten. Jag hoppade på så fort det gick att beställa och jag har haft Bredband 200 sedan 12 februari. Inga problem alls - Netgear-modemet gick upp i hög hastighet utan att jag behövde göra något.
Fast visst gick det fortare första veckorna - ibland dryga 200 Mbit/s. Nu ligger det stabilt på 175-180 Mbit/s nedströms och det går ju inte att felanmäla precis.
Kan ju iofs ha varit enklare att betatesta en bredbandstjänst eftersom utrustningen hos kunden inte är så komplicerad som en HDPVR som ju ska fungera med 18 HD-kanaler och 200 SD-kanaler...

Postad 06 April 2011 - 08:57

Mr_Cable
  • Mr_Cable
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Känd bugg
Boxen kan tappa vald inställning för bildupplösning vilket gör att den inte visar HDTV. Gör så här för att åter välja en inställning i boxen som visar HDTV:

1) Börja med att välja en annan upplösning än 1920x1080i
* Tryck på Resolution på fjärrkontrollen flera gånger tills 1280x720p visas överst till höger i bild.
* Vänta några sekunder tills tv-bilden visas.
* Bekräfta med OK.

2)Välj nu åter upplösningen 1920x1080i
* Tryck på Resolution på fjärrkontrollen flera gånger tills 1920x1080i visas överst till höger i bild.
* Bekräfta med OK.

Com Hem arbetar tillsammans med tillverkaren Samsung för att lösa problemet.

Redigerat av Mr_Cable, 06 April 2011 - 08:57.

Postad 06 April 2011 - 09:48

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

• 1570 inlägg
  • 0

Känd bugg
Boxen kan tappa vald inställning för bildupplösning vilket gör att den inte visar HDTV. Gör så här för att åter välja en inställning i boxen som visar HDTV:

1) Börja med att välja en annan upplösning än 1920x1080i
* Tryck på Resolution på fjärrkontrollen flera gånger tills 1280x720p visas överst till höger i bild.
* Bekräfta med OK.

2)Välj nu åter upplösningen 1920x1080i
* Tryck på Resolution på fjärrkontrollen flera gånger tills 1920x1080i visas överst till höger i bild.
* Bekräfta med OK.

Com Hem arbetar tillsammans med tillverkaren Samsung för att lösa problemet.

Förutsätter att detta även fungerar med bildläge 1920x1080 50 bps? 1920x1080i vill jag inte se :)

Postad 06 April 2011 - 10:01

Palle
  • Palle
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Funderar lite på det här med fläktljudet som några har påpekat, inkl jag själv. Naturligtvis en individuell upplevelse och jag upplever intervallfunktionen som störande. Min fläkt går igång varje halvtimme och surrar rejält i 15 minuter. Har inget skåp att ställa boxen i utan den står på en bänk under teven.

Skulle inte Samsung kunna titta på en lösning där fläkten går hela tiden på lågt varv istället för industrifläkts-funktionen som slår igång intervallmässigt för att blåsa ur värmen? Förstår att vissa är nöjda och det kanske bara är en ringa skara som uppveler problemet men lyckas Samsung få ned varvtalet med konstant fläktgång så torde ljudnivån på fläktljudet gå ned. Tilläggas att jag har en PS3 som överröstas och det fläktljudet brukar jag inte störas av, fast den låter en del.

Som sagt..bara en tanke och Samsung kan väl göra en mätning på ev ljudnivåskillnader.

Edit: har även en projje 50cm ovanför huvet med fläkt och den överröstas med.

Redigerat av Palle, 06 April 2011 - 10:11.

Postad 06 April 2011 - 10:06

Mr_Cable
  • Mr_Cable
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
@Strömkarlen. Du kan naturligtvis välja precis vilken upplösning som helst. Principen för work-arounden är att byta och sedan byta tillbaka.

Funderar lite på det här med fläktljudet som några har påpekat, inkl jag själv. <...>

Vi på Com Hem har noterat synpunkterna om fläktljud.

Postad 06 April 2011 - 10:07

Kristoffer
  • Kristoffer
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Problemet med att ljudet inte följer med från box till förstärkare om man använde HDMI-kabel, är det flera som har det, är det ett känt problem, finns det en lösning? Jag har själv inte skaffat denna box, främst p g a vad som upplevs som de många barnsjukdomarna vi har sett i den här tråden. Men om dessa löses kan det nog bli ett köp ...

Postad 06 April 2011 - 10:11

Mr_Cable
  • Mr_Cable
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

Problemet med att ljudet inte följer med från box till förstärkare om man använde HDMI-kabel, är det flera som har det, är det ett känt problem, finns det en lösning? Jag har själv inte skaffat denna box, främst p g a vad som upplevs som de många barnsjukdomarna vi har sett i den här tråden. Men om dessa löses kan det nog bli ett köp ...

Vi på Com Hem har noterat kommentarerna om problem med ljudet när det är kopplat med HDMI:
box >> ljudanläggning >> tv

Hälsningar
//Per Geijer

Postad 06 April 2011 - 10:47

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1877 inlägg
  • 0

Fast HDMI-switchproblemet finns väl kvar även på Humax CXHD-5000C och Humax HDPVR-1000C ?
Jag har då aldrig fått min Sony RHT-G900 att skicka ljud och bild med HDMI från boxen till min Sony-tv.
Har alltid fått använda optisk ljudkabel till förstärkaren och HDMI enbart för bilden direkt mellan box och tv.
OK fast man får justera för synkfel speciellt vid uppspelning från Humax HDPVR och naturligtvis dubbla fjärrkontroller för omställning av tv och ljudanläggning.
Så varför skulle det gå att fixa på Samsung HDPVR? På Sony sa de iaf till mig att det endast var en Sony Blu-Ray-spelare som ville jobba med ljudanläggningen som HDMI-switch.
Humax-boxar saknar ju stöd för Bravia Sync och HDMI Control och jag är inte så säker på att man kan kräva det av Comhem heller. Det finns ju liknande funktioner hos andra tv-tillverkare som Samsung, Philips och Panasonic så inte kan man väl anta (kräva?) att HDMI-switch ska fungera i alla lägen med alla fabrikat på tv och ljudanläggning även om det självklart är önskvärt?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.