Osynk på Tv4 sport nu under fotbollssändningen.
Tittade på hockeyn senare under kvällen och den tyckte jag var i synk så måste ha varit fel hos TV4.
Markus Johansson
Telia Kundservice
* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
Startad av
Signator
, feb 11 2005 20:26
34715 svar till detta ämne
111 relaterade trådar
Postad 30 mars 2011 - 06:28
Tittade på hockeyn senare under kvällen och den tyckte jag var i synk så måste ha varit fel hos TV4. Markus Johansson Telia Kundservice Postad 30 mars 2011 - 06:32
Det är felanmält redan när kunderna fick kanalen, det är fel på utrustningen som skalar ner kanalen och de tittar på en lösning på det. Markus Johansson Telia Kundservice Postad 30 mars 2011 - 09:41 Vill minnas att det varit samma fel sedan tjänsten lanserades med flera påstötningar om detta fel. Känns som en beta version av tjänsten fortfarande. Postad 30 mars 2011 - 10:07
Vi har den senaste tiden haft problem med frysningar av bilden samt frysningar/oinspelade program. Vi har Zyxel mobem och inspelningsbar box. I ca 6 mån har det fungerat okej. Damen i support trodde det hade med modemet och göra.... Men hur får man gratis i 12 månader då? ![]() Postad 30 mars 2011 - 14:10
Testat med: Telefonummer 90200 ![]() Postad 30 mars 2011 - 19:04 Men i morse så spelade jag in ett program på TV11, men det var TV4 som visades. Tänkte då först att det är väl TV4 som blir inspelat istället, att nått gått fel. Men så var inte fallet, det var verkligen TV11 som blev inspelat?? Hur gick det till och uppenbarligen så räcker ju bandbredden för det (kör 8mbit). Postad 30 mars 2011 - 20:54
ring till 90200 så fixar dom det Redigerat av Unregisteredb1c4c722, 02 april 2011 - 09:23. Postad 31 mars 2011 - 08:32 @Tapeten - Kontakta vår support igen så får du information. http://www.telia.se/.../kontaktatelia/ Christoffer Svensson Telia Kundservice Postad 01 april 2011 - 19:06 Jag har tidigare fått besked att det tillkommer en krypteringsavgift om man uppgraderar från Lagom till Stor. Men nu står det alltså 0Kr på bekräftelsen/värdehandlingen. Så hur kommer det sig? Kanske skulle vara bra för alla i den här tråden att veta ifall det är så att man slipper krypteringsavgiften om man har kollektivt Lagom som uppgraderas till kollektiv Stor. Postad 01 april 2011 - 19:46 De innehåller 1 (en) film vardera... Ganska meningslöst... Postad 01 april 2011 - 21:29 För de som tidigare hade Stor samt TV4-paketet vill jag upplysa om att abonnemanget på det sistnämnda inte automatiskt upphör utan man måste själv säga upp det. Åtminstone fick jag den informationen från Telias support. Således sa jag upp det i går. Man kan ju undra om jag annars fått betala dubbelt för dessa kanaler? Postad 02 april 2011 - 08:17
Liknar geschäft. De borde åtminstone fråga om du vill ha båda abonnemangen. . Postad 02 april 2011 - 08:28 Kan säkert få bort den genom att systemåterställa boxen igen men det börjar bli rätt så irriterande detta nu. Postad 02 april 2011 - 09:46 " 10:32:44 Din handläggare Josefine har kommit in i chatten 10:32:44 Josefine Välkommen, jag heter Josefine, vad kan jag hjälpa till med? 10:32:58 Paul Nick jr kanal 81 har svartbild 10:34:12 Josefine Ser du någon programinformation? 10:34:47 Paul Även program inspelade av er är svarta 10:35:09 Paul Ja jag ser program info 10:35:56 Paul Har du en test tv? 10:36:48 Josefine Kan du prova att starta om boxen med strömkabeln nu. 10:37:05 Paul Inspelade av er menar jag programbiblioteket 10:38:11 Paul Nej då får jag sonen på mig. Har du kollat test tvn? 10:39:25 Josefine Jag har skickat uppdateringar till din box vilket jag inte kunde göra med testtvn. Kan du stänga av med fjärrkontrollen och sätta igång igen? 10:39:47 Paul Har redan provat starta om tidigare idag. Vet du att sändningen fungerar? 10:40:52 Josefine Nej det är svart här med, men har som sagt skickat nya krypteringar till boxen så vill att du provar att starta om med fjärrkontrollen. 10:41:34 Paul För om inte ens programbiblioteket funkar från idag så låter det som att sändningen inte fungerar!!! 10:42:30 Josefine Svårt att veta om du inte vill starta om, om de uppdateringar jag gjort hjälper eller inte. 10:42:33 Paul Om det är svart hos dig med är det ju inte fel hos mig då är det ku hos er!!!!!!! " Postad 02 april 2011 - 09:57 Svart här med, programbiblioteket har jag inte kollat. Postad 02 april 2011 - 10:19 Har redan löst det en gång. Problemet är att det kommer tillbaka. Postad 03 april 2011 - 12:29
Hej Paul! Som Josefine försökte förklara för dig, men kanske inte riktigt fick fram, så hjälper det ofta att vi skickar en uppdatering till boxen och du sedan startar om den. När du får svart bild på en kanal, särskilt en ny kanal, är det vanligen krypteringen som krånglar och därför är lösningen såpass enkel. Vissa gånger händer samma sak för många av våra kunders boxar samtidigt, vilket kanske förklarar för dig varför Josefine inte reagerade så som jag förmodar att du förväntade dig när hon såg att samma kanal var svart även på test-TVn. Det handlar alltså inte om att hon spelar dum. Hon skrev ju också att hon inte kunde skicka uppdateringar till sin test-TV. Det testet är dock något vi bör göra innan vi kan gå vidare med till exempel en felanmälan av en viss kanal. Löses felet genom uppdatering och omstart av boxen, hjälper det inte hur mycket vi än felanmäler, den snabbaste lösningen för din box är ändå att den får sin uppdatering och omstart. Hjälper det däremot inte med uppdateringen och omstarten, så ska vi absolut felanmäla det. Men det är först efter att det testet är gjort, som vi kan veta mer om vad det är som behöver undersökas. Hoppas att det gör det lättare att förstå Josefines agerande! För övrigt kan jag meddela att kanalen nu är felanmäld och att felsökning pågår. Vi har alltså kunnat konstatera att det inte bara var en uppdatering/omstart som behövdes ![]() //Lisa Arvidsson Telia kundservice Postad 03 april 2011 - 13:13 Nja kanske. Absolut snabbaste slutsatsen är att det är ett gemensamt fel då det är flera geografiskt skilda som har samma fel att det är gemensamt. Alltså att det har med utsändningen eller liknande att göra. Nu är det ju visserligen lätt att vara efterklok men det löste ju sig senare under dagen utan omstart från mig. Sedan om Telias inspelningar från samma dag också är svarta så är ju detta ytterligare bevis på att det inte var något krypteringsproblem. Samma fel var det idag!! Så här finns ju ett återkommande problem. Kan detta vara relaterat till att efter sändningsuppehåll 18:00 så har dom två sista dagarna VH1 börjat sändas istället? Postad 03 april 2011 - 23:55
Tror det bara faller in på att de går under samma frekvens, samma sak gäller kanalplats 85, där får jag in Tv1000Drama efter kl 19. Postad 04 april 2011 - 07:30
Stämmer det att man har tagit bort den dubbla krypteringsavgiften för kollektivanslutna eller var det ett aprilskämt? Redigerat av Valken, 04 april 2011 - 07:31. Postad 04 april 2011 - 10:02 Både i lördags(2/4) och i söndagskväll(3/4) var ljudet osynk på SVT 2 HD! Jag har fiber och inspelningsbar box. Var det ingen mer som såg och hörde det? När ska det lagas? Undrar Göran J ![]() Postad 04 april 2011 - 11:19
Samma här. Postad 04 april 2011 - 11:20 Bug i Androidappen. Det går inte att spela in två på varandra följande program på en och samma kanal om man har tex +5 minuter extratid pålagd. Då blir det konflikt. Fungerar utmärkt direkt i boxen (som fattar att det är samma kanal) och via Mina Sidor. En inspelning tillagd i Androidappen syns inte i kanalinfot men väl i inspelningslistan. Postad 04 april 2011 - 16:56 Men när kommer möjlighet att spela in minst två kanaler samtidigt för oss som har fiberlan åtminstone? Detta saknar jag väldigt mycket sen jag bytte från Comhem, där man kunde spela in upptill 4st kanaler samtidigt... Eftersom det går att spela in från en kanal och titta på en så känns det inte som det borde vara ett jättestort steg direkt! / Tomas Postad 04 april 2011 - 17:00 Postad 04 april 2011 - 17:19
tror det var fel på signalen som telia fick från tv11...(tv4 gruppen) Postad 04 april 2011 - 19:23
Nej det var inte ett Aprilskämt. Det står på papperna jag fick att det är 0kr i krypteringsavgift. Ifall det visar sig att det trots allt tillkommer en sådan trots att det nu står att det inte skall vara nån, så kommer jag bli förbannad. Därför jag vill ha ett klargörande om detta från Telia, dvs är det korrekt att det inte tillkommer nån krypteringsavgift när man uppgraderar till kollektiv stor från kollektiv lagom?
Du snackar om Humax boxarna antar jag. Har dock hört att nya kunder får en Samsung box som ej har möjlighet att spela in 4 samtidigt som man tittar på en 5'e, utan där är man begränsas man till 2 plus den man tittar på. Vilket fortfarande är bättre än hos Telias skitbox VIP1963 där man bara kan ta emot en och titta på en annan. En annan sak som försämrats för Com hem kunder med de nya Samsung boxarna är att USB utgången ej kan användas för att kopiera över det inspelade matrialet vilket man kunde göra med Humax. Det finns tydligen mycket som borde fixas med den inspelningsbara boxen men som aldrig görs, bara en sån enkel sak som kedjeinspelningar stöds ej dvs man kan inte programera in fasta tider varje vecka för att spela in TV serier på samma tid varje vecka. Verkar som om Telia har inkompetenta programmerare. Hade jag med (har dock FiberLan ej ADSL), märkligt nog så gällde det bara själva Big Brother sändningen men ej reklamen som sändes då vart det synk helt plötsligt. Postad 04 april 2011 - 20:54
I digital kabel-tv har du en kontinuerlig signal. Denna signal innehåller alltid alla program och den sänds hela tiden. Det är precis som gammal hederlig analog TV. Vill du ta emot två kanaler samtidigt behöver du bara en splitter och två separata mottagare. VIll du spela in tre kanaler behövs tre mottagare, fyra, fem, osv. Där är det alltså enbart boxen som sätter gränsen för hur många kanaler den kan spela in. I digital IPTV är det helt annorlunda. Din box är en liten dator och tar emot nätverkstrafik på precis samma sätt som din vanliga PC. Varje kanal är en separat dataström och tar därmed upp extra bandbredd. Om inte nätverket och servrarna kan leverera mer än 2-3 kanaler samtidigt till din box spelar det ingen roll om boxen kan ta emot fler. Det spelar alltså ingen roll om du har världen bästa box för det är inte där begränsningen sitter. Postad 04 april 2011 - 21:05 Eftersom Telia inte har några smartkort i sina boxar misstänker jag att deras system helt förlitar sig på någon sorts krypteringsserver i nätverket. Tänk om det är så att all uppspelning kräver kontakt med de servrarna. Då spelar det ingen roll när du gjort dina inspelningar eller om det fungerade att titta på igår, förre veckan eller i förmiddags. Går krypteringsservern ner nu blir det inte bara svart i rutan utan alla gamla dina inspelningar blir också obrukbara. Det gäller både dig och stackarn du är otrevlig mot i Telias kundtjänst. Det är svart i bådas tv-apparater tills systemet fungerar igen. Postad 04 april 2011 - 21:33
Ok jag "hör" vad du "säger". Men det var inte mina inspelningar det var programbiblioteket. Postad 04 april 2011 - 22:17 Programbibliotek? Sådana nymodigheter fanns inte när jag tröttande på Telia och skaffade något annat... ![]() Postad 05 april 2011 - 08:48 Jag har valt med länge och kan inte minnas att det inte funnits. När var du med?
Postad 05 april 2011 - 10:54 Ibland så finns den i andriod appen, andra dagen så är den borta där med. Den kan finnas i ena och borta i den andra.. Är det bara jag som har detta problem?? Postad 05 april 2011 - 14:59 EK Postad 05 april 2011 - 15:04 Dum fråga kanske men om det är box utan inspelningsmöjlighet, vad är det du skulle vilja styra? Postad 05 april 2011 - 15:14
Jag har skickat in om samma önskemål... Ha appen som en fjärr om man inte har boxen i samma rum som TVn... Vore mumma för mig... Postad 05 april 2011 - 15:58 Det förstås... ett "problem" som jag inte har ![]() Postad 05 april 2011 - 17:55 Ville bara informera om att även jag, med fiber i Uppsala, börjat upleva mer (oacceptabelt många) frysningar/hack i bilden på diverse kanaler lite då och då. Några gånger per dag (under de timmar TVn står på). Jag har en 1963. Jag finns i Uppsala. Jag har inte ändrat på någonting i mina utrustningar och min lina är lika olastad som vanligt. Dvs, de problem som ADSL-folket konstant rapporterat om under de senaste månaderna (sedan övergången till MPEG4?) börjar nu eskalera mer och mer även för oss med fiber. Postad 05 april 2011 - 19:15 Varför betalar jag 199:- för paket "stor" och dessutom 89:- för tillvalet "TV4"? Vad får jag extra i "TV4" som inte finns i "Stor"? Någon skillnad på Anytime mellan paketen? Väldigt förvirrande och svårt att jämföra... Redigerat av eddgge, 05 april 2011 - 20:18. Postad 05 april 2011 - 19:26
Jo jag är medveten om skillnaderna i teknik. Den tekniska begränsning du snackar om gäller främst DSL kunder. För oss med FiberLan som kan ta emot upp till 8 kanaler samtidigt numera, så borde det gå att fixa så att en inspelningsbar box kan ta emot 3 kanaler samtidigt.
Att den tekniska felprocenten ökat sedan ca 5-6 månader tillbaka är märkligt. Verkar bli fler och fler buggar. Det verkar som om tjänsten nådde maximal stabilitet under sommaren 2010, för att därefter gå utför. Det verkar finnas ett samband med övergången till MPEG 4 samt att man börjat kryptera kanalerna. Jag tror att de ökande problemen med osynk av ljudet har med just MPEG4 att göra, tyckte det fungerade stabilare under MPEG2 tiden. Krypteringsproblemen kan yttra sig i helsvart bild som man måste kontakta kundtjänst för att få det fixat. Tycker även att bildkvaliten blivit sämre iom MPEG4 och den lägre bitraten på SD kanalerna, det märks främst då det är mycket detaljer i bilden som skall kodas tex under vissa framträdanden i melodifestivalen, då blir det lite grötigt eftersom bitarna inte räcker till. Hack i bilden har jag också upplevt dock inte dagligen. Kanske också har med krypteringen att göra, på den gamla kabel TV'n som numera är nerstängd hos mig, så hackade det också ibland och det berodde tydligen på att krypteringarna uppdaterades då kunde det bli ett litet hack. Vet dock ej ifall det är samma fel hos Telia. Postad 05 april 2011 - 19:34 Kan ni inte ta och fixa formatet på Entourage repriserna som går på Canal+ Series? Postad 05 april 2011 - 20:09 Hur löser man detta? Detta var inget problem då man tog emot via antennkabel. Visa förstärkare har ju en funktion där man kan ställa in olika fördröjningar på ljudet i millisekunder för att synka med läpparna på TV'n. Det borde ju vara möjligt för Telia att införa nån liknande funktion, åtminstone i den inspelningsbara boxen som ju har time shift. Dvs det borde vara möjligt att hoppa fram eller tillbaka med tex 100 millisekunder i taget, så att man själv kan ställa in så att 2 stycken TV apparater synkar med varandra ljudmässigt. Denna funktion skulle ju då också kunna användas i de fall man upplever osynk mellan ljud och bild i utsändningen. Så med en sån funktion så slår man 2 flugor i en smäll. Detta tycker jag borde vara prioriterat, eftersom det är en så stor nackdel med den nya tekniken, jämfört med hur den gamla tekniken fungerade. Postad 06 april 2011 - 08:51 Herregud vilka krav, varför sitter ni ens och kollar på samma kanal på två olika tv apparater? Postad 06 april 2011 - 10:56
Jo jag brukar multi-taska skulle man kunna säga, där jag sitter vid min stationära dator och är på Internet samtidigt som jag vill hålla koll på TV'n. Tycker inte det är ett orimligt krav, måste va ganska vanligt särskilt i tonårsfamiljer att man sitter och kollar på samma kanal fast från olika TV apparater. Postad 06 april 2011 - 11:07
En liten uppdatering, numera (eller i alla fall i går kväll) innehåller programbiblioteken 0 (noll) filmer! Och dessa är en av anledningarna till höjt pris? /Psy Postad 06 april 2011 - 11:20
Självklart! Det finns ju ett bibliotek, sen att det är tomt spelar väl ingen roll ![]() Postad 06 april 2011 - 12:48
Håller med! Kört telia sedan flera år tillbaka utan problem. Sista tiden (första gången) har jag börjat få grym osynk på olika kanaler. Har möjlighet i vår BRF att välja kabel-tv via canal digital och det känns grymt lockande nu. 5 användare läser detta ämne1 medlemmar, 4 gäster, 0 anonyma medlemmar
|
Trendande produkter |