Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd Sagemcom RT90-160 HD *

1406 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Problem på RT90-160 HD (118 medlem(mar) har röstat)

Handskakning - HDMI synk

1. Jag har "Handskakningsproblemet" (55 röster [46.61%])

Procent av omröstning: 46.61%

2. Jag har inte "Handskakningsproblemet" (63 röster [53.39%])

Procent av omröstning: 53.39%

Ljud "ur synk" vid uppspelning av inspelat material.

1. Jag har "ljudsynkproblem" (67 röster [56.78%])

Procent av omröstning: 56.78%

2. Jag har inte "ljudsynkproblem" (51 röster [43.22%])

Procent av omröstning: 43.22%

Boxen "hänger sig" - Om inspelning startar när boxen befinner sig i StandBy

1. Min box har "hängt sig" (80 röster [67.80%])

Procent av omröstning: 67.80%

2. Min box har inte "hängt sig" (38 röster [32.20%])

Procent av omröstning: 32.20%

Rösta Gäster kan inte rösta
Sagemcom RT90-160 HD 160GB (Digitalboxar) 2 4.696428 (55) Inga priser
Sagemcom RT90-320 HD 320GB (Digitalboxar) 1 4.333332 (2) Inga priser
2 relaterade trådar

Postad 19 April 2011 - 13:17

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

• 780 inlägg
  • 0
På tråden gällande Telia Digital-TV går Telia kundservice regelbundet in och svarar på frågor.

Finns det något liknande initiativ ifrån Boxer på relevant tråd?
.

Postad 27 April 2011 - 21:51

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0
Symtom: Långsam kanalväxling mm.
Inträffar: Efter återställning till fabriksinställning (utan att ändra bildupplösningen).
Beskrivning: Om upplösning tidigare var ställd på 1080i tar en växling mellan två HD-kanaler 10 sekunder.
Detta under det att bilden växlar mellan blåskärm och svartskärm samt går från 1080i till 720p.
Boxen verkar hamna i någon form av autoläge där HD-kanalerna visas i 720p medan SD visas i 1080i.
Lösning: Under Bildinställning/HD-upplösning ändra till 720p -> ok -> 1080i -> ok.
Resultat: Växlingarna tar 3 sekunder.
Respons: Åtgärd/svar från Sagem eller Boxer önskas.

Postad 28 April 2011 - 06:15

janb
  • janb
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

Symtom: Långsam kanalväxling mm.
Inträffar: Efter återställning till fabriksinställning (utan att ändra bildupplösningen).
Beskrivning: Om upplösning tidigare var ställd på 1080i tar en växling mellan två HD-kanaler 10 sekunder.
Detta under det att bilden växlar mellan blåskärm och svartskärm samt går från 1080i till 720p.
Boxen verkar hamna i någon form av autoläge där HD-kanalerna visas i 720p medan SD visas i 1080i.
Lösning: Under Bildinställning/HD-upplösning ändra till 720p -> ok -> 1080i -> ok.
Resultat: Växlingarna tar 3 sekunder.
Respons: Åtgärd/svar från Sagem eller Boxer önskas.

Verkar som att de implementerat en halvdan "pass through"-funktion.
Jag måste prova vid tillfälle. Att det tar längre tid är naturligt då boxen skall prata ihop sig med TV:n.
Det gör min BluRay-spelare också när jag har ställt in den på "pass through".
Även på RT90 skulle jag vilja ha möjlighet att välja en riktig "pass through" där SD skickas ut som 576i. Detta trots att växling kommer att ta längre tid.
(Pass through skall förståss inte växla format när man bläddrar bland inspelningarna. I den listan borde dessutom visningen av rörlig bild tas bort för det tar för mycket resurser.)

Postad 03 May 2011 - 08:37

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

• 780 inlägg
  • 0
På tråden gällande Telia Digital-TV går Telia kundservice regelbundet in och svarar på frågor.

.

Postad 05 May 2011 - 08:38

joke24
  • joke24
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Hej!

Har provat att spela in flera filmer från guide läget men hittills har bara 2 av 6 filmer sparats. Har sett att den spelat in (rec i displayen) men när jag ska kolla finns dom inte där?? Nån som vet vad detta beror på?

Postad 06 May 2011 - 18:40

haboso
  • haboso
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Hej!

Har provat att spela in flera filmer från guide läget men hittills har bara 2 av 6 filmer sparats. Har sett att den spelat in (rec i displayen) men när jag ska kolla finns dom inte där?? Nån som vet vad detta beror på?

De kan vara dolda pga föräldrar kontroll. När du är i inspelnigslistan kan du trycka på den gula knappen på fjärrkontrollen och då ska du få tillgång till de dolda inspelningarna mot att du kan mottagarkoden.

Postad 07 May 2011 - 08:14

janb
  • janb
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0
Jag har "Så skall det låta" som serieinspelning från SVT1HD (alltså 'Program'-mode).
Jag har tidigare inte sett problemet med "hängning vid inspelning från standby" men igår skulle jag starta upp den mitt i programmet för att se det lite tidsförskjutet.
Problem:
Den startade upp men ingen inspelning var aktiv i listan. När jag stängde listan började den spela in.
Den stängde sedan av vid rätt tid.
Jag har då och då problemet att den avslutar ('program'-mode) inspelningar mellan 1-2 minuter för tidigt, alltså innan aviserad tid och innan programmet är slut. Start av inspelning blir ibland också försenad men mindre än en minut.

Men problemet igår kan rimligen inte skyllas på dålig information i signalen om start/stopp

Någon som vet vart man bäst skickar felrapporter och observationer?

Postad 10 May 2011 - 20:17

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

• 12727 inlägg
  • 0
Någon mer som har tappat HD kanalerna idag 10/5-2011 ?

Jag får inte in någon hd kanal och boxer vet inte varför, och teracom har ingen driftstörning heller...skumt !

Postad 10 May 2011 - 20:25

stafli
  • stafli
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Någon mer som har tappat HD kanalerna idag 10/5-2011 ?

Jag får inte in någon hd kanal och boxer vet inte varför, och teracom har ingen driftstörning heller...skumt !

Jag har alla HD-kanaler. Vilken sändare tar du in? Det kan vara ett lokalt problem.

Postad 10 May 2011 - 20:29

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

• 12727 inlägg
  • 0
jag tar in ifrån Halmstad / Oskarström

Postad 11 May 2011 - 06:00

stafli
  • stafli
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

jag tar in ifrån Halmstad / Oskarström

OK. Det var säkert ett lokalt problem. Tyvärr är Terracom riktigt dåliga på att lägga ut akut driftinformation.

Postad 11 May 2011 - 06:06

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

• 12727 inlägg
  • 0

OK. Det var säkert ett lokalt problem. Tyvärr är Terracom riktigt dåliga på att lägga ut akut driftinformation.

Ja jag får väl ringa dom idag och höra, men om det finns något som tar in ifrån Halmstad / oskarström så skriv gärna om ni har era hd kanaler, för det är bara mina betal HD kanaler som försvunnit.

Tex jag har 3,5 osv i vanlig sändning, medans 3,5 i HD inte fungerar,...skumt !

Och fortfarande idag har jag inga hd kanaler, jag har även försökt att söka efter dom fast tv 3 HD kommer inte ens upp i listan när jag söker.

Postad 12 May 2011 - 05:36

janb
  • janb
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

Ja jag får väl ringa dom idag och höra, men om det finns något som tar in ifrån Halmstad / oskarström så skriv gärna om ni har era hd kanaler, för det är bara mina betal HD kanaler som försvunnit.

Tex jag har 3,5 osv i vanlig sändning, medans 3,5 i HD inte fungerar,...skumt !

Och fortfarande idag har jag inga hd kanaler, jag har även försökt att söka efter dom fast tv 3 HD kommer inte ens upp i listan när jag söker.

Om du får in SVT1HD och SVT2HD så borde signalen vara OK (SVT1HD ligger i samma 'signal' som TV3HD, TV4HD,TV5HD).
Jag gissar att du får meddelande om ingen åtkomst snarare än ingen signal ?

Titta i [Meny-Info-Kortinformation] om det framgår att abonnemanget är upplåst för "HD-paketet".
Jag har inte Boxer-abonnemang, men om det verkar svårtolkat så ring till Boxer och be dem gå igenom med dig att kortet har uppdaterats korrekt.

Postad 12 May 2011 - 07:42

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

• 12727 inlägg
  • 0

Om du får in SVT1HD och SVT2HD så borde signalen vara OK (SVT1HD ligger i samma 'signal' som TV3HD, TV4HD,TV5HD).
Jag gissar att du får meddelande om ingen åtkomst snarare än ingen signal ?

Titta i [Meny-Info-Kortinformation] om det framgår att abonnemanget är upplåst för "HD-paketet".
Jag har inte Boxer-abonnemang, men om det verkar svårtolkat så ring till Boxer och be dem gå igenom med dig att kortet har uppdaterats korrekt.

Hej

Ja jag får meddelandet att " du har inte rättighet att se denna kanal "

Nått som är väldigt konstigt är att jag gjorde en återställning av boxen igår, och när den började söka efter kanaler hittade den alla kanalerna....men......nu har jag alla hd kanalerna UTOM tv3 HD och national geographic.
Skumt !!!

Dvs kanalerna finns där men går inte att se på utan att det kommer meddelandet " du har ingen rättighet att se denna kanal "

När jag sedan försöker söka efter tv3 hd manuellt på frekvens 562, kanal 32, nät 6, som det står på teracoms hemsida på min mast som är riktad mot Halmstad / oskarström, så......hittar den inte Tv3 Hd, men alla andra.
Samma med national geographic.

Det ända boxer säger är att dom ska skicka hem en besiktnings check, vilket dom har gjort innan, men denna gången ska jag verkligen ta hit en som kollar och för en gångs skull konstaterar att det är ingen fel på min signal osv, eftersom det funkat innan och jag har ala andra kanaler nu, så att dom håller käften på boxer.

Ursäkta men jag är så besviken på dom hur dom behandlar kunder med problem, speciellt sedan sagemcom boxen lanserades med alla dessa problem och buggar som inte blir lösta med nya uppdateringar osv, utan konsumenten skall själv ringa och jaga runt. Dom vägrar ta på sig ansvaret.

Så...har jag då ett papper på att alt ser bra ut, vad f-n ska dom säga eller göra då?

Jag har fått ca 5 andra boxar skickade till mig eftersom det varit fel på dom, så jag har fått skicka tillbaka alla igen, men denna sista som jag har nu har jag haft ett tag och jag har inte uppdaterat den eftersom jag fick detta sagt till mig att inte göra, och då har den funkat, men så fort man uppdaterar kommer problemen. ( har inte uppdaterat denna så det kan nog inte vara därför jag inte får in tv3 hd och national geographic )

ja skumt är det ialla fall.

Jag hittade det som du sa om kortinformationen, men blev inte klokare på det, tyvärr :P
Det stod inget om kort som uppdaterat eller med hd kanaler osv.
Men tack ialla fall för tipset, !! :P

Redigerat av mstoltz, 12 May 2011 - 07:42.

Postad 12 May 2011 - 08:13

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

• 780 inlägg
  • 0

Postad 12 May 2011 - 10:04

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3945 inlägg
  • 0

Kan du sluta med dina ämlans BLAFF-inlägg om Boxers kundtjänst, samma inlägg flera ggr om!

Maila istället Boxer om din fråga!

Det är ju uppenbart att de inte deltar här eftersom då hade de ju svarat dig FÖRSTA ggn du frågade, men inte ens det begrep du ...

Postad 12 May 2011 - 22:55

janb
  • janb
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

....nu har jag alla hd kanalerna UTOM tv3 HD och national geographic.
.. " du har ingen rättighet att se denna kanal "

När jag sedan försöker söka efter tv3 hd manuellt på frekvens 562, kanal 32, nät 6, som det står på teracoms hemsida på min mast som är riktad mot Halmstad / oskarström, så......hittar den inte Tv3 Hd, men alla andra.
Samma med national geographic.

.. jag har inte uppdaterat den eftersom jag fick detta sagt till mig att inte göra, och då har den funkat, men så fort man uppdaterar kommer problemen.
..
Jag hittade det som du sa om kortinformationen, men blev inte klokare på det, tyvärr :)
Det stod inget om kort som uppdaterat eller med hd kanaler osv.

Jag har inga betalkanaler (hos Boxer) så jag vet inte hur kortinformationen ser ut men jag skulle göra detta:
* Kontrollera först signalstyrka och signalkvalitet i menyn för MUX 6 och 7. Prova för både fungerande och krånglande kanaler. Kontrollera även Tuner 2 genom att först starta en inspelning.
* Ta fram kortinformationen i menyn och ring till Boxer. Någon borde kunna tolka informationen och bekräfta att kortet är öppet för dina HD-kanaler.

Jag använder senaste versionen 1.2.10 i min RT90-320 (den som kom i februari). Var det något specifikt problem som har tillförts i de senare versionerna som du har drabbats av i tidigare boxar?

Postad 15 May 2011 - 12:53

jdaniels
  • jdaniels
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0

Hej

Ja jag får meddelandet att " du har inte rättighet att se denna kanal "

Nått som är väldigt konstigt är att jag gjorde en återställning av boxen igår, och när den började söka efter kanaler hittade den alla kanalerna....men......nu har jag alla hd kanalerna UTOM tv3 HD och national geographic.
Skumt !!!

Dvs kanalerna finns där men går inte att se på utan att det kommer meddelandet " du har ingen rättighet att se denna kanal "

Hade exakt samma problem, ringde boxer som sa att jag hade perfekt täckning men skulle uppdatera min box som jag inte velat göra, men vad har man för val när HD-Kanalerna försvinner?
Gjorde en uppdatering av boxen och sen kom dom tillbaka. Nu funkar allt perfekt igen.

Postad 16 May 2011 - 06:52

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

• 12727 inlägg
  • 0

Hade exakt samma problem, ringde boxer som sa att jag hade perfekt täckning men skulle uppdatera min box som jag inte velat göra, men vad har man för val när HD-Kanalerna försvinner?
Gjorde en uppdatering av boxen och sen kom dom tillbaka. Nu funkar allt perfekt igen.

Hej

Ja jag funderar också på att uppdatera min box vilket jag heller inte velat, för att den har fungerat bra utan uppdateringar, vilket inte dom andra 4-5 st som jag uppdaterat och fått skicka tillbaka.
Men så man kan utesluta det ialla fall.

Det som är lite skumt är att kanalerna utom 3 HD och national, kom tillbaka, men nu har dom försvunnit igen.

En liten fråga.....har du märkt efter att du körde uppdateringar några buggar eller problem ?
Eller är det någon överhuvudtaget som har installerat uppdateringen och haft problem efter det ? Eller hur har det gått för er ?

Redigerat av mstoltz, 16 May 2011 - 07:20.

Postad 16 May 2011 - 11:19

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

• 12727 inlägg
  • 0
Körde uppdateringarna på boxen och ja......hd kanalerna kom tillbaka.....nu återstår det att se om boxen kommer att fungera som den ska så att jag slipper skicka tillbaka den som alla dom andra 4-5 boxarna jag gjort uppdatering på men som bara klyddat efter det.

Säger bara att blir det mer klydd med denna boxen nu så ska jag f-n ha en humax istället från boxer !!! är så trött på denna box....tom installatörerna som skulle komma och titta på min utrustning med en värde check från Boxer, sa att dom boxarna har det varit MYCKET problem med, dom är värdelösa att ha med att göra tyvärr.

Jag håller med !!!

Håller tummarna för att allt kommer att flyta på som vanligt nu efter uppdateringen !!

Postad 17 May 2011 - 12:03

olaanderberg
  • olaanderberg
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
För tredje dagen inom en vecka fungerade nu inte mina HD-kanaler på mux 6 igår. Jag kan se att jag har ok signalstyrka och signalkvalité (båda gröna) men ingen bild, bara svart ruta (förutom informationen från boxen) och möjligen en extremt pixlad bild. Ljud finns från kanalen. Bilden återkommer sen nästa dag. Är det någon som upplevt samma sak? Kan bero på utsändningen men finns ingen info hos Terracom om störningar för min mast, Örebro Lockhyttan. Men jag börjar misstänka att det kan ha någon med boxen att göra istället. Har startat om (dragit ut sladden) under avbrotten men ingen förbättring. Har bytt antenn och kablar nyligen så det borde inte vara problemet.

Postad 17 May 2011 - 12:46

discomega
  • discomega
  • Forumräv

• 715 inlägg
  • 0
Har en Logitech Harmony 885 som jag styr boxen med. Funkar bra förutom att sätta på boxen i en aktivitet vilket skapar stor irritation bland barn och hustru. Har en dedikerad knapp för poweron/off men när jag använder den så funkar det sådär. Är det någon annan med Harmonyfjärr som inte upplever detta? Vilken modell då? Min 885 har tappats i golvet x antal ggr och är på väg att ge sig. Skall ersättas med en 900 är det tänkt så är väldigt nyfiken på just den modellen och hur den funkar ihop med boxen...

Postad 17 May 2011 - 12:59

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

• 1318 inlägg
  • 0

Har en Logitech Harmony 885 som jag styr boxen med. Funkar bra förutom att sätta på boxen i en aktivitet vilket skapar stor irritation bland barn och hustru. Har en dedikerad knapp för poweron/off men när jag använder den så funkar det sådär. Är det någon annan med Harmonyfjärr som inte upplever detta? Vilken modell då? Min 885 har tappats i golvet x antal ggr och är på väg att ge sig. Skall ersättas med en 900 är det tänkt så är väldigt nyfiken på just den modellen och hur den funkar ihop med boxen...

Samma här med min 555. Det är inte alltid boxen startar utan man får gå fram och slå på den.

Postad 17 May 2011 - 13:38

haboso
  • haboso
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

För tredje dagen inom en vecka fungerade nu inte mina HD-kanaler på mux 6 igår. Jag kan se att jag har ok signalstyrka och signalkvalité (båda gröna) men ingen bild, bara svart ruta (förutom informationen från boxen) och möjligen en extremt pixlad bild. Ljud finns från kanalen. Bilden återkommer sen nästa dag. Är det någon som upplevt samma sak? Kan bero på utsändningen men finns ingen info hos Terracom om störningar för min mast, Örebro Lockhyttan. Men jag börjar misstänka att det kan ha någon med boxen att göra istället. Har startat om (dragit ut sladden) under avbrotten men ingen förbättring. Har bytt antenn och kablar nyligen så det borde inte vara problemet.

Detta låter verkligen som utsändningsproblem. Kontakta Boxer / Teracom kring detta låter som deras sändare krånglar på den specifika muxen, verkar vara något som kommer och går enligt din beskrivning.

Postad 18 May 2011 - 06:35

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3945 inlägg
  • 0

Detta låter verkligen som utsändningsproblem. Kontakta Boxer / Teracom kring detta låter som deras sändare krånglar på den specifika muxen, verkar vara något som kommer och går enligt din beskrivning.

Det där kan man ju kolla alldeles själv:

http://www.teracom.s...on/Driftstatus/

OCH på andra länkar under "Sändarinfo & Driftstatus" längst upp på sidan, t ex "Planerade Driftuppehåll".

Hittar man då inget där om sin sändare, DÅ kan man kontakta Teracom, som är de som har hand om Sändningarna - Boxer säljer enbart abonnemang på Betalkanaler.

Postad 18 May 2011 - 09:32

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0

Dito, kör med 525. Nästan alltid måste jag ta fram orginalfjärren för att få igång boxen. Igår bytte jag dock till nya batterier i 525, jag ska se om det gör ngn skillnad (troligen inte).

Postad 18 May 2011 - 11:19

Unregistered6e02676c
  • Unregistered6e02676c
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0

Har en hamony 700. Brukar inte vara några problem att sätta på eller stänga av boxen via en aktivitet. Ibland krävs det att jag går lite närmre boxen för att den ska reagera, men behöver aldrig ta fram originalfjärren.

Postad 18 May 2011 - 19:22

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

• 1257 inlägg
  • 0

Nä, det gör det inte!

Det där kan man ju kolla alldeles själv:

http://www.teracom.s...on/Driftstatus/

OCH på andra länkar under "Sändarinfo & Driftstatus" längst upp på sidan, t ex "Planerade Driftuppehåll".

Hittar man då inget där om sin sändare, DÅ kan man kontakta Teracom, som är de som har hand om Sändningarna - Boxer säljer enbart abonnemang på Betalkanaler.

Jag har haft störningar i många år, långt innan övergången, och kontaktat Teracom många ggr men dom har aldrig kommit med några vettiga svar!

Postad 26 May 2011 - 06:26

janb
  • janb
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0
Någon mer som upptäckt att mätaren/visningen av Signalkvalitet (den undre stapeln) visar något annat än signalkvalitet?

Detta gäller RT90-320 med senaste SW (v1.2.10).
Jag har inga störningar i mottagningen och värdet på S/N varierar mellan 31 och 35 (med presenterat BER <1E-7)

Trots detta beter sig "Signalkvalitet" konstigt (och har ändrat sitt beteende sedan jag installerade):
När den använder Tuner 1: Mätaren svingar mellan 98% och 2% inklusive värden där emellan. Finns ingen koppling till S/N som stegar ned eller upp någon dB men aldrig sämre än 31 dB.
När jag tvingar den att använda Tuner 2: Visas Signalkvalitet hela tiden som 98% trots att S/N stegar upp eller ned någon dB, som med Tuner 1.
Värdena uppdateras med några sekunders mellanrum.

Visningen av Signalstyrka visar hela tiden 98%.
Bilden som visas svagt i bakgrunden flyter på utan hack. Jag tänker att om signalkvaliteten verkligen sjunker till 2% borde det ge störningar i bilden.

Postad 26 May 2011 - 19:24

haboso
  • haboso
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Någon mer som upptäckt att mätaren/visningen av Signalkvalitet (den undre stapeln) visar något annat än signalkvalitet?

Detta gäller RT90-320 med senaste SW (v1.2.10).
Jag har inga störningar i mottagningen och värdet på S/N varierar mellan 31 och 35 (med presenterat BER <1E-7)

Trots detta beter sig "Signalkvalitet" konstigt (och har ändrat sitt beteende sedan jag installerade):
När den använder Tuner 1: Mätaren svingar mellan 98% och 2% inklusive värden där emellan. Finns ingen koppling till S/N som stegar ned eller upp någon dB men aldrig sämre än 31 dB.
När jag tvingar den att använda Tuner 2: Visas Signalkvalitet hela tiden som 98% trots att S/N stegar upp eller ned någon dB, som med Tuner 1.
Värdena uppdateras med några sekunders mellanrum.

Visningen av Signalstyrka visar hela tiden 98%.
Bilden som visas svagt i bakgrunden flyter på utan hack. Jag tänker att om signalkvaliteten verkligen sjunker till 2% borde det ge störningar i bilden.

Låter som om du har lite för hög insignal kan vara föstärkare och då kan den droppa ner till 2%, boxen klarar detta men rent siffermässigt så ligger du nog lite över. Boxens värden baseras på nordig standarden och ligger man över så får man denna effekt, då boxen inte mäter över dessa intervall. Men som du märker klarar den det, så det är ingenting att hänga upp sig på. Fick detta förklarat utav en antenninstallatör

Postad 27 May 2011 - 14:51

hozza
  • hozza
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Vill bara meddela att efter en hel del befogad kritik mot denna usla box på Sagemcom Sveriges eget forum (http://digitaltvguiden.se/), har jag blivit bannad där och kan ej mer hjälpa Sagemcom att komma till rätta med deras egen produkt.
Jag önskar inte dom lycka till utan jag njuter till fullo med min Humax HD box istället.

Redigerat av hozza, 27 May 2011 - 14:52.

Postad 28 May 2011 - 08:54

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0

För tredje dagen inom en vecka fungerade nu inte mina HD-kanaler på mux 6 igår.

Samma i Linköping.
Började för ett par dagar sedan med att alla kanalerna på mux 6 blockade.
Sedan i går på eftermiddag hittar inte någon av mina två mottagare mux 6.
Hittar alla andra muxar från Linköpingssändaren och alla 7 muxarna från Norrköping.
Har annars mycket fina signaler, ingen antennförstärkare samt har återställt till fabriktinställningarna.
Allt har tidigare fungerat bra sedan i höstas.
Teracom känner inte till några problem.

Postad 29 May 2011 - 08:56

janb
  • janb
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

Samma i Linköping.
Hittar alla andra muxar från Linköpingssändaren och alla 7 muxarna från Norrköping.
Har annars mycket fina signaler, ingen antennförstärkare samt har återställt till fabriktinställningarna.

Då kan man undra om det var en slump att jag tappade mux 6 för en dag tidigare i veckan (tisdag eller onsdag). Tar emot från Brudarmossen i Göteborg. Bara mux 6 saknades. Gjorde ny manuell sökning på den efter 10-12 timmar och då var den tillbaka.

Postad 30 May 2011 - 14:56

haboso
  • haboso
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Samma i Linköping.

Det ska vara fixat nu talade med Teracom, så det är bara att göra en ny kanalsökning.

Postad 14 June 2011 - 08:48

palerider1
  • palerider1
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Alla har blivit nöjda med sina boxar :) eller ?

Postad 17 June 2011 - 06:30

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

• 12727 inlägg
  • 0
Har en liten fråga bara ....

Är det någon mer med denna box som på discovery channel t.e.x.......inte får upp full bild?

Dvs att det ser mer ut som letterbox, med 2 breda svarta kanter på sidorna?

Jag har försökt att ställa in i både box och tv.
Det är inte bara discovery för när min fru ska se sitt glamour, så blir det likadant.

Nån mer som har detta problem, eller kanske en lösning på problemet ?

Postad 17 June 2011 - 16:19

janb
  • janb
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

Har en liten fråga bara ....

Är det någon mer med denna box som på discovery channel t.e.x.......inte får upp full bild?

Dvs att det ser mer ut som letterbox, med 2 breda svarta kanter på sidorna?

Jag har försökt att ställa in i både box och tv.
Det är inte bara discovery för när min fru ska se sitt glamour, så blir det likadant.

Nån mer som har detta problem, eller kanske en lösning på problemet ?

Många program på discovery sänds i signalformat 4:3 eller i signalformat 16:9 men med inneållet i något smalare format. Då ligger det smala svarta fält på sidorna, alltså "pillar box". Kan det vara detta du ser?
"Glamour" vet jag inget om.

Postad 19 June 2011 - 13:37

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

• 12727 inlägg
  • 0

Många program på discovery sänds i signalformat 4:3 eller i signalformat 16:9 men med inneållet i något smalare format. Då ligger det smala svarta fält på sidorna, alltså "pillar box". Kan det vara detta du ser?
"Glamour" vet jag inget om.

Hej

Absolut är det så som du beskriver det, smala remsor av svart på sidorna.
Men jag har även märkt att det är inte bara på discovery utan på en massa andra kanaler med.

Jag har försökt ställa in både tv och boxen men inget fungerar tydligen.
Innan har det inte varit såhär så jag vet ej om det kanske är något med deras utsändningar som har ändrats, för innan så skalades det upp automatiskt, men det gör det inte mera, och jag har kollat alla inställningar.

Postad 19 June 2011 - 16:52

Unregisteredf5f99731
  • Unregisteredf5f99731
  • Lärjunge

• 416 inlägg
  • 0
Är det fler än oss som har problem med inspelningar?
Att den inte spelar in hela program, tappar gärna några minuter i början eller slutet (eller båda) i ett program.

Ett program som sambon brukar spela in (Holby city, tv4), spelar den aldrig in slutet. Fattas jämt ca 5-10 min trots att vi har satt att den ska spela in 5 min före och efter ett program.

Postad 20 June 2011 - 06:12

janb
  • janb
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

Är det fler än oss som har problem med inspelningar?
Att den inte spelar in hela program, tappar gärna några minuter i början eller slutet (eller båda) i ett program.

Ett program som sambon brukar spela in (Holby city, tv4), spelar den aldrig in slutet. Fattas jämt ca 5-10 min trots att vi har satt att den ska spela in 5 min före och efter ett program.

Det låter som att du använder inspelning i "Timer"-läge och inte i "Program"-läge (eftersom extra tid bara kan användas i "Timer"-läge).
1) Kontrollera om längden på inspelningen är kortare än du programmerat.
Kontrollera också start/stopp-tiden genom att aktivera Text-TV på boxen när du spelar upp inspelningen. (Text-TV visningen kan bli lite fel vid snabbspolning men brukar ordna sig efter 'Paus'.)

2) Om felsökningen i (1) visar att inspelningen stämmer med programmerat så har det varit fel i EPG eller förseningar etc.
Om felsökningen i (1) visar att inspelningen inte stämmer med de programmerade tiderna så tycker jag att du rapporterar det här: http://digitaltvguiden.se/faq/

3) Jag har ett liknande problem med inspelning i "Program"-mode. Den finessen är avsedd att kunna följa med en försening i sändningen. (Och en tidigareläggning upp till 10 minuter, eller om det är 15.) Den börjar ofta spela in upp till någon minut in i programmet och ofta stoppar den inspelningen 1 till 2 minuter för tidigt (men så mycket som 5-10min har jag inte varit med om.)

Sagemcom hävdar att "Program"-lägesproblemen beror på felaktig signalering av programleverantören, och hänvisar till att man istället använder "Timer"-läget. Om detta inte heller fungerar är det bra om du rapporterar det, tillsammans med lite fakta.

Postad 20 June 2011 - 08:40

Unregisteredf5f99731
  • Unregisteredf5f99731
  • Lärjunge

• 416 inlägg
  • 0
Jag brukar spela in The big bang theory, ofta dubbelavsnitt och då brukar det oftast fattas någon minut i början.
Spelar alltid in via EPGn.

Postad 20 June 2011 - 15:33

anbeh
  • anbeh
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Ny programvara ligger ute nu, har bara testat programguiden och den är märkbart snabbare angående alla andra problem har jag inte kollat, vet inte om nån mer har problem med detta att boxen inte startar upp utan går tillbaka i standby när man startar den, mycket irriterande.

Postad 20 June 2011 - 16:41

janb
  • janb
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

Jag brukar spela in The big bang theory, ofta dubbelavsnitt och då brukar det oftast fattas någon minut i början.

Jo, men det finns 2 sätt att spela in "via EPG". Sagemcom kallar det för "Program"-mode eller "Timer"-mode.
Det är "Program"-mode som är fabriksinställning.
Det går att ändra en skapad "Program"-inspelning till "Timer"-mode. Det går också att i "Användarinställningar" ställa in om de inspelningar man skapar via EPG skall bli "Timer"- istället för "Program"-mode. En nackdel med "Timer" är att programmets namn inte syns i "Timer-listan".

Postad 20 June 2011 - 18:24

Jaymz
  • Jaymz
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0

Ny programvara ligger ute nu, har bara testat programguiden och den är märkbart snabbare angående alla andra problem har jag inte kollat, vet inte om nån mer har problem med detta att boxen inte startar upp utan går tillbaka i standby när man startar den, mycket irriterande.

Inget problem att installera den? Jag har samma version efter uppdatering, sen efter ett tag så hittar den uppdateringen igen o frågar om jag vill installera den... Försökt 3-4ggr nu...

EDIT:efter 7-8 ggr så verkar det vara klart...

Redigerat av Jaymz, 20 June 2011 - 18:55.

Postad 20 June 2011 - 20:13

Unregisteredf5f99731
  • Unregisteredf5f99731
  • Lärjunge

• 416 inlägg
  • 0

Jo, men det finns 2 sätt att spela in "via EPG". Sagemcom kallar det för "Program"-mode eller "Timer"-mode.
Det är "Program"-mode som är fabriksinställning.
Det går att ändra en skapad "Program"-inspelning till "Timer"-mode. Det går också att i "Användarinställningar" ställa in om de inspelningar man skapar via EPG skall bli "Timer"- istället för "Program"-mode. En nackdel med "Timer" är att programmets namn inte syns i "Timer-listan".

Det glömde jag säga innan, jag körde ju i "Timer"-mode. Och satte så det skulle spela in innan och efter men vart inte bättre.
Ska testa program nu igen (har haft så innan) och se om det blir något bättre.

Postad 21 June 2011 - 09:29

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3945 inlägg
  • 0

Då går din klocka fel, för de avsnitt som sänds 19-20 var dag startar alltid i rätt tid, och repriserna runt midnatt brukar starta något sent.

Men den (text-tv-)klocka som sänds ut på Svt går alltid 3 sekunder efter sen digital-tv infördes, så ställ klockan manuellt (om det går?) på din box, och ställ den då på 5 sek. före.

Redigerat av anderswillhelmsson, 21 June 2011 - 09:31.

Postad 23 June 2011 - 06:27

SteveO77
  • SteveO77
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
hej

Jag har haft denna box sen den kom o varit missnöjd med den .
jag har tjatat , fått den utbytt, om installerat gjort alt dom sagt , men jag blev inte nöjd.
sen för ca 4 veckor sen träffade jag en boxer representant och förklarade allt, han sade att han skulle fixa en humax till mig.
2-3 veckor gick jag inget hörde och då ringde jag kundtjänst, dom sade att det stog inget om det i mitt ärende och att dom absolut inte bytte en sagem mot en humax, !
jag blev förbannad och hotade med KO , sen tog det bara 3-4 dagar så ringde dom och sa att en humax var skickad.
den ligger på posten och väntar nu :) kul

ville bara berätta att tjata lönar sig :)

hoppas den boxen är bättre bara

stefan

Postad 26 June 2011 - 18:30

Unregistered6b959977
  • Unregistered6b959977
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Alla mina problem löste sig med den nya mjukisen. Synd att tillverkare säljer en produkt som inte är klar, kritiken har inte varit bra precis.

Postad 27 June 2011 - 21:53

janb
  • janb
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

Alla mina problem löste sig med den nya mjukisen...

Jag har fegat lite ... och inte uppdaterat ännu.
Är det fler som har uppdaterat och har positiva rapporter ?

Postad 27 June 2011 - 23:17

stafli
  • stafli
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Jag har fegat lite ... och inte uppdaterat ännu.
Är det fler som har uppdaterat och har positiva rapporter ?

Ja. Här försvann också alla tidigare problem. Dessutom har jag kunnat ta bort antenndämparen eftersom hög antennsignal inte längre tycks vara något problem. Ligger på 98% med grön stapel.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.