Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LCHF

2415 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 May 2011 - 20:46

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Ser kanon ut, jag hoppas att jag lander ungefär där i slutet av sommaren :)

Postad 14 May 2011 - 21:17

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

.... menar att alla dessa håller inte i längden tydligen. Därför är det inte så mycket o hänga i granen tyvärr.
/../Hålla dessa "dieter" året runt funkar tydligen inte.... GI och LCHF funkar periodvis... i längden är vi allätare.

Vad är det du syftar på är anledningen till att det inte går att äta enligt LCHF i en längre period?

Med dagens utbud och samma varor året runt i butikerna så är det ju inga problem.

Postad 14 May 2011 - 22:13

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

offseaaon just nu, plockar bort par-tre kilon till sommarn.
Dålig :D molikamerabild tagen just nu

Varför skylla på dålig kamerabild tagen just nu när du har till synes schysst fysik ändå :) ?

Postad 16 May 2011 - 00:24

Unregistered2000
  • Unregistered2000
  • Lärjunge

• 328 inlägg
  • 0

Det slinker ner många. Inga carbs :P Dessvärre får man kolla kalorierna om man dricker mycket.

såklart !
Gäller att vet var gränsen går.
Men det kan ju vara lite svårt om det slinker ner för många :D

Postad 16 May 2011 - 02:12

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0

Ja snabb tillförsel av antingen KH eller protein är bra men kolhydrater påverkar/aktiverar inte proteinsyntesen, det är hugget i sten och kommer aldrig överbevisas och jag tror du håller med, nästa punkt är bryta katabolismen, vad jag läst så spelar katabolismen ingen roll som jag tidigare sagt för att kroppen balanserar tillbaka förlusten automatiskt utan det är proteinsyntesen vi ska försöka toppa.
Men kolhydrater bromsar katabolismen MEN det krävs 100g KH för det men protein är ändå betydligt effektivare på det än KH.

100 g of carbohydrates after resistance exercise improved muscle net protein balance. However, this improvement was of questionable physiological significance because the net balance did not reach positive values and the improvement was minor compared with the reported effect of intake of amino acids
http://jap.physiolog...t/96/2/674.full

OK, det är mycket möjligt att det är så. Jag har själv inte gått in på botten av det här och tagit reda på de exakta detaljerna. För egen del kör jag iaf inte rent protein direkt efter styrketräning, utan ser till att få lite (Obs: lite) kolhydrater också.

Du borde veta att vi konstant har en förbränning och inlagring av fett oavsett kaloribalans, detsamma gäller muskelprotein.

Hehe, hade den varit konstant (dvs alltid lika stor) så skulle man ju aldrig varken lagra eller bränna fett. Se det som såhär: du har en grundomsättning samt en inducerad nettoändring, som sedan avgör om du lägger på dig (dvs, en positiv kaloribalans) eller om du bränner fett (dvs, en negativ kaloribalans.) Det är den inducerade förbränningen jag åsyftar.

Nja listan är snarare ATP, Fett/KH, glykogen, muskelprotein. Om man tar bort ordet "lättillgänglighet" för det är vid högintensiv träning bränslet behöver vara lättillgängligt.

Fett är vårt primära bränsle och det gäller i stort sett alla däggdjur oavsett vad dom äter. Äter vi inte kolhydrater är det fett som används, äter vi KH används fett fortfarande som bränsle dom enda gångerna kroppen stänger ner fettförbrukningen är när man har alkohol eller höga halter KH i blodet, man kan ju undra om kroppen anser att dom båda är ett gift ;) nä det är den höga insulinhalten som stänger fettbränningen.

Eftersom vi använder så mycket fett kan man ju undra varför vi inte är rippade, det är för att vi samtidigt lagrar in fett och det är kaloribalansen som avgör om vi ska tappa eller lagra.

Jag skulle nog inte dra det så långt att säga att fett är vårt primära bränsle..

Det låter som att du tror att vi endast använder fettet på kroppen när vi svälter eller tränat i 20min.
Som jag skrev ovan så är det konstant vårat primära bränsle.

Återigen, missförstånd, se ovan.

Kolhydrater är ett snabbt och effektivt bränsle när man springer långlopp men om du inte hade haft kolhydrater i magen från början och ofyllda depåer så hade du använt större delar av fett under loppet vilket är ett stabilare bränsle och ger inga behov av att äta dricka energi under loppet, det är värre att springa slut på KH och börja använda större delar fett när man inte är van vid det.

Jag säger inte att nåt är sämre eller bättre, jag har inte provat själv men jag tycker man ändå ska tänka efter innan man höjer KH till skyarna och påstår att det är ett måste (jag menar inte dig utan mer generellt).

Ok, jag ser på saken annorlunda.

Hur menar du här?

Om hon tar insulin på samma ställe för många gånger, för tätt inpå, blir det området "mättat", dvs en hel del insulin stannar där och fortsätter inte in i kroppen. Därför försöker hon växla ganska mycket, men det är aldrig någon garanti.

Är det bra att bukspottkörteln får jobba som en tok? Och kan den reversera skada?

Hehe, nu har du läst lite för fort! :P Det jag skriver är exakt det, att det inte är bra för bukspottskörteln att jobba för hårt. Vad jag har förstått så kan man reversera skadan någorlunda om den inte gått för långt, men jag har för mig att man inte kan reversera den helt. Dvs, typ II-folk får hålla sig på en låg-carb diet.

Lactoferrin VS Peter Bond
Bilder tack och så ser vi vilken teori som stämmer bäst, sluta tangentbordfightas.
Hottaste bästa teorin, träningen , kosten, störst trut i tråden, skriver mest eller citerar mest.
Bilder på varsitt resultat av respektive uppläggg.... är bäst. (kanske)
Eftersom ni kan så mycket så borde det synas så grymt bra. :D

Vågar ni? :lol:

Hehe, vi har mest en akademisk diskussion kring vissa teorier snarare än att vi försöker pracka på varandra vad som är bäst. Vi är överrens i de stora dragen, men har lite olika uppfattningar om finliret.

Själv kör jag inte LCHF; utan fokuserar mest på att skippa onödiga kolhydrater där det inte behövs. Jag tränar också på ett helt annat sätt än många i den här och "Börja Gymma-tråden" då jag inte är ute efter att bygga, utan snarare en extremt bra allmänfysik.

Postad 16 May 2011 - 12:21

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Hehe, hade den varit konstant (dvs alltid lika stor) så skulle man ju aldrig varken lagra eller bränna fett.

Ja den är konstant och jag skrev oxå att kaloribalansen justerar vinst eller förlust och är omsätningen lika stor så ligger man på balans men du har ändå en konstant omsättning på fett och muskler i din kropp oavsett om du går upp ner eller står still i vikt.

Här är en studie på att kroppen kompenserar förlust för enstaka nutrient.

high- and low-intensity exercise are compensated over 24 hours

http://www.ncbi.nlm....pubmed/15052277

Och en till om man vill se mer:

Resistance and aerobic exercise have similar effects on 24-h nutrient oxidation.

http://www.ncbi.nlm....pubmed/12439085

Jag skulle nog inte dra det så långt att säga att fett är vårt primära bränsle..

Jag kan hålla med, tror inte man kan säga så rent ut vad vårt primära bränsle för egentligen är bränslet glukos men det kommer från olika källor beroende på vad man ätit och vad man gör.

Min poäng är det att fettet i våra kroppar konstant omvandlas till glukos oavsett om du svälter, sover, tittar på tv men kolhydrater måste du äta för att omvandla det till glukos därför anser jag att fettet är nr 1, det finns alltid där no matter what.

Om hon tar insulin på samma ställe för många gånger, för tätt inpå, blir det området "mättat", dvs en hel del insulin stannar där och fortsätter inte in i kroppen. Därför försöker hon växla ganska mycket, men det är aldrig någon garanti.

Ah ok, hon varierar områdena hon sticker sig, trist sjukdom det där.

Hitta lite allmän lättläst info, skumma igenom lite snabbt bara men verka vettigt.

http://www.ltbleking...59/diabetes.pdf

Postad 16 May 2011 - 17:49

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
varför får man inte dricka lightdrickor när man kör denna dieten?
ladda ner en schyst app förut, och lightprodukter rent generellt var förbjudna enligt det programmet

Postad 16 May 2011 - 17:52

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

ladda ner en schyst app förut, och lightprodukter rent generellt var förbjudna enligt det programmet

Jag har aldrig läst nåt om att man inte får det.

Vad var det för app och på vilket sätt var det förbjudet?

Postad 16 May 2011 - 18:00

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Jag har aldrig läst nåt om att man inte får det.

Vad var det för app och på vilket sätt var det förbjudet?

appen heter LCHF-tabellen
det finns olika kategorier som tex bröd,bönor,drycker,fett,fisk osv. sen finns det massor livsmedel och trycker man på nånting så kommer det upp en ruta med info och näringsvärden, och den rutan är antigen grön (ät gärna) orange (ät lite av) och röd (förbjudet)
och nu kommer jag inte exakt ihåg vad det var för lightprodukt jag sökte på men den var röd, sen stod det att man ska undvika alla lightprodukter.

även anna skipper brukar väl varna för det om jag inte minns fel men har aldrig förstått varför.

tyckte faktiskt appen var ganska bra och det fanns väldigt många livsmedel.
kostar 15kr

nu hittade jag. går man in på "info" så står det lite förkortat vad man får äta
och både sötningsmedel och alla lightprodukter är förbjudna.

Redigerat av andreassofus, 16 May 2011 - 18:01.

Postad 16 May 2011 - 18:07

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0
Lyxade till det med ostkorv idag.

Mat för en kung!

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  mat.jpg   237.2K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Sgart, 16 May 2011 - 18:08.

Postad 16 May 2011 - 18:14

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Min tolkning:

Lightprodukter rent generellt är förbjudna om man skall äta enligt LCHF... Man blir inte mätt på de, de innhåller
oftast annat konstlat som inte inte är bra ..ät "fullfeta" produkter istället.

Lightdrycker: Har du otur kan det konstgjorda sötningsmedlet ställa till bekymmer med sockersug
osv Vidare kan lightdrycker även innehålla ingredienser med e nummer och färgämnen som
man kanske gör klokast i att undvika.

Postad 16 May 2011 - 18:18

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

nu hittade jag. går man in på "info" så står det lite förkortat vad man får äta
och både sötningsmedel och alla lightprodukter är förbjudna.

Generellt så är lightprodukter betydligt sämre men det finns vissa som ändå är bra fast det är minimalt med fett tex kvarg. Oftast har tillverkarna blandat i socker för att väga upp smaken när fettet är borta.

Sötningsmedel är inte poppis bland sockertorskarna som gått över till LCHF. :)
Men eftersom dom inte innehåller några kalorier så behöver du ju inte räkna med det i programmet.

Postad 16 May 2011 - 18:19

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Min tolkning:

Lightprodukter rent generellt är förbjudna om man skall äta enligt LCHF... Man blir inte mätt på de, de innhåller
oftast annat konstlat som inte inte är bra ..ät "fullfeta" produkter istället.

Lightdrycker: Har du otur kan det konstgjorda sötningsmedlet ställa till bekymmer med sockersug
osv Vidare kan lightdrycker även innehålla ingredienser med e nummer och färgämnen som
man kanske gör klokast i att undvika.

mycket möjligt att det är så.
men att man inte blir mätt på det tror jag inte på för det fanns gasnka mycket i listan som man inte blir mätt på
eller ja, man blir ju mätt av allt bara man äter tillräckligt mycket :)

däremot tror jag mer på att sötningsmedel inte är speciellt nyttigt men det går ju åt så otroligt lite av det, så det ska inte vara nåt problem tror ja.
är inte aspartam typ 600 ggr sötare än socker?

Postad 16 May 2011 - 18:20

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0
Det kan inte vara så att sötningsmedel kan "förta" din kropp ur ketos eller nått i den stilen? Trots att det inte är kolhydrater?

Postad 16 May 2011 - 18:22

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

är inte aspartam typ 600 ggr sötare än socker?

"omkring 180 gånger sötare smak "

http://sv.wikipedia.org/wiki/Aspartam

Snart kommer Hakuna och börjar tjafsa om aspartam :)

Postad 16 May 2011 - 18:23

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Generellt så är lightprodukter betydligt sämre men det finns vissa som ändå är bra fast det är minimalt med fett tex kvarg. Oftast har tillverkarna blandat i socker för att väga upp smaken när fettet är borta.

Sötningsmedel är inte poppis bland sockertorskarna som gått över till LCHF. :)
Men eftersom dom inte innehåller några kalorier så behöver du ju inte räkna med det i programmet.

fast vill man ligga på ett kaloriunderskott tycker jag att det är lättare att äta lightprodukter då dom innehåller mindre kalorier.

precis typ cola zero inttehåller ju inga kalorier, så det ska va lugnt att hälla i sig det då?

"omkring 180 gånger sötare smak "

http://sv.wikipedia.org/wiki/Aspartam

Snart kommer Hakuna och börjar tjafsa om aspartam :)

aah, ja kanske överdrev lite :D
haha jag knaske inte skulle ha nämt det då ;)

Postad 16 May 2011 - 18:26

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

fast vill man ligga på ett kaloriunderskott tycker jag att det är lättare att äta lightprodukter då dom innehåller mindre kalorier.

precis typ cola zero inttehåller ju inga kalorier, så det ska va lugnt att hälla i sig det då?

Ja det är svårt att deffa på fullfeta produkter, märkte det själv nu när jag planerar min deff, vill ligga högt med protein men svårt om produkterna är feta och samtidigt ligga lågt i kalorier.

Kalorimässigt är cola zero helt ok, jag dricker en jäkla massa lightsaft om dagarna, svårt att vara utan smaksatt dryck.

Postad 16 May 2011 - 18:29

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

Ja det är svårt att deffa på fullfeta produkter, märkte det själv nu när jag planerar min deff, vill ligga högt med protein men svårt om produkterna är feta och samtidigt ligga lågt i kalorier.

Kalorimässigt är cola zero helt ok, jag dricker en jäkla massa lightsaft om dagarna, svårt att vara utan smaksatt dryck.

Vad är egentligen det svåra? Hungern :)?

Jag kollade förresten min egna fråga ang. Ketosbrytning och Sötningsmedel och det verkar inte som att aspartam och dylikt bryter ketos.

Postad 16 May 2011 - 18:30

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

håller med, har dragit ner drastiskt på mjölken nu tyvärr , tycker det är onödigt att få i sig massa kalorier genom dryck nu.

åt kotlettrad idag och det är ju bra mat tycker jag. 103kcal/100g och drygt 20g protein. lysande mat :)

Postad 16 May 2011 - 18:39

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Vad är egentligen det svåra? Hungern :)?

Nä ingen hunger utan gott med lightsaft än bara vanligt vatten :)

Jag kollade förresten min egna fråga ang. Ketosbrytning och Sötningsmedel och det verkar inte som att aspartam och dylikt bryter ketos.

Brukar du vara i ketos?

Postad 16 May 2011 - 18:45

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
ketos har jag aldrig hört förr, men wikipediade det nyss, men förstår inte direkt ändå vad det går ut på.
misstänker att det inte är så bra i alla fall?
går det inte att förklara lite enklare än wikipedia? rena grekiskan :)

Postad 16 May 2011 - 19:03

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

ketos har jag aldrig hört förr, men wikipediade det nyss, men förstår inte direkt ändå vad det går ut på.
misstänker att det inte är så bra i alla fall?
går det inte att förklara lite enklare än wikipedia? rena grekiskan :)

Om kroppen inte får kolhydrater så bildas ketonkroppar av fettet.

Att vara i det tillståndet kallas ketosis.

Det är ganska svårt då det gäller att äta lite kolhydrat och protein och enligt mig inget att direkt eftersträva

Postad 16 May 2011 - 19:13

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0
Hur är vita bönor som LCHF käk ? Fibrer är det ju gott om men annars då ? Kan tänka mig att det är mycket socker i såsen.

Postad 16 May 2011 - 19:24

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Hur är vita bönor som LCHF käk ? Fibrer är det ju gott om men annars då ? Kan tänka mig att det är mycket socker i såsen.

Ja, men låter du såsen rinna av och håller dig till en ganska liten mängd är det lugnt.
Fast kanske inte ur Lchf-perspektiv

Postad 16 May 2011 - 19:36

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

Nä ingen hunger utan gott med lightsaft än bara vanligt vatten :)

Brukar du vara i ketos?

Nx, Jag har mig veterligen aldrig varit i Ketos :) Jag bara spekulerade i LCHF vs Sötningsmedel ;) Jag har aldrig hållt en LCHFdiet eller någon annan "lågkolhydratkost"

Postad 16 May 2011 - 21:50

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Som vincent sa så är det ett reservbränsle i brist på KH och protein, det har sämre rykte än vad det förtjänar och förväxlas ofta med ketoacidos men ketos är ändå inget att behöva sträva efter. Vissa LCHF-gurus påstår att dom är konstant i ketos och att det är opti.
Dom gångerna jag inte ätit på väldigt många timmar 16-17h så har jag troligen hamnat i ketos men annars är det omöjligt för oss som äter mycket protein.

Postad 17 May 2011 - 06:26

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Tex ditt uttalande om att man "alltid bränner fett". Ja, man har alltid en viss omsättning av fett, men fettförbränningen är inte konstant utan kan ske i olika takt.

Hehe, hade den varit konstant (dvs alltid lika stor) så skulle man ju aldrig varken lagra eller bränna fett. Se det som såhär: du har en grundomsättning samt en inducerad nettoändring, som sedan avgör om du lägger på dig (dvs, en positiv kaloribalans) eller om du bränner fett (dvs, en negativ kaloribalans.) Det är den inducerade förbränningen jag åsyftar.

Jag tror vi tolkar ordet/meningen "Förbränner fett" olika :)

Tror du menar viktnedgång/fettreducering.

Jag syftar på omsättning in och utlagring oavsett om man går upp eller ner i vikt. Man har en konstant förbränning av fettceller och konstant fettinlagring av fettceller och om det ska bli mer eller mindre fett i slutändan är det kaloribalansen som bestämt.

Omsättning av fett och kolhydrater ökar ju mer du aktiverar dig (tex från att gå till att springa) men det lagrar in lika mycket igen om man ligger på kaloribalans.

Mycket upprepning ville bara förtydliga mig. :)

Postad 28 May 2011 - 19:22

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0
Dagens middag

470g fläskfilé som jag skakat i en påse med KajP Marinad strax innan jag stekte.
100g riven fettsnål ost

Smakar helt galet gott XD

Lite näring:

kött 470g
501 kcal
96,2g prot
12,22g fett

ost 100g
260 kcal
30g protein
15g fett
2g kolhydrater

tot 761kcal
126,2g protein
27,22g fett
2g kolhydrater

Grym deffmat om man skulle hålla på med det kan jag tänka mig. Nu gör inte jag det så för mig var det med handen på hjärtat i smalaste laget. Men jag är faktiskt fortfarande nu efter att ha ätit upp den nästan hungrig och jag åt upp det snabbt. Hade lätt kunnat äta det dubbla.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  k_tt2.jpg   179.22K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Sgart, 28 May 2011 - 19:50.

Postad 28 May 2011 - 20:36

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

470g fläskfilé som jag skakat i en påse med KajP Marinad strax innan jag stekte.
100g riven fettsnål ost

Varför fettsnål?

Igår lunch åt jag fläskfilé-buffé med bea, jag har ingen koll på hur mycket kalorier det blev men jag åt nog över ett kilo kött och kanske en halv liter bea. Kan säga att jag höll mig mätt till klockan 14 idag :)

Postad 28 May 2011 - 20:39

Unregistered2000
  • Unregistered2000
  • Lärjunge

• 328 inlägg
  • 0
SGART

Det är inte LCHF du äter !

Postad 28 May 2011 - 21:28

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

Varför fettsnål?

Igår lunch åt jag fläskfilé-buffé med bea, jag har ingen koll på hur mycket kalorier det blev men jag åt nog över ett kilo kött och kanske en halv liter bea. Kan säga att jag höll mig mätt till klockan 14 idag :)

För att öka mängden protein faktiskt, det är inte för att undvika fettet i den "normala" osten om det var det du tänkte :) Men det är rätt mkt mer protein i fettsnål ost än i normal, dessutom brukar jag köra normal så det kan vara roligt med lite ombyte. Måste säga att denna osten smakade riktigt najs (500g extra ost på konsum)

SGART

Det är inte LCHF du äter !

Mkt medveten om det. Det jag kör nu ett litet tag är en "noll" kolhydratdiet med mer eller mindre inga kolhydrater.
Jag vill dock påstå att jag får i mig en hel del fett, om det är det du reagerar på i mitt senaste inlägg.

Jag äter mer än ett mål mat om dagen.

Dagens än så länge har blivit:

15g EAA
1 paket bacon
6 stekta ägg
köttet och osten från förra bilden

sen blir det en shake med kassein innan sänggående. Imorgon blir det mer mat än det blev idag. Köper nog 2 fläskfiléer och gör samma middag imorgon som idag.

Postad 29 May 2011 - 00:31

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0
Din skita kommer att ta stopp om du inte får i dig mera fett... bara som ett tips i all välmening :)

Postad 29 May 2011 - 08:48

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Börjar man fundera lite om det var 3 eller 4 dagar sen man sket. då har man ätit för lite fett :)

Har lite som tradition att trycka i mig ett paket av nån gå dessertost på kvällen och lite rödvin :)

Postad 29 May 2011 - 09:03

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

Din skita kommer att ta stopp om du inte får i dig mera fett... bara som ett tips i all välmening :)

Tror jag när jag ser det:) och som sagt. Är ju inte så att jag tänker äta identiskt alla dagar.

Postad 29 May 2011 - 21:53

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0
48h i princip helt utan kolhydrater. Har inte skitit på 2 dagar och mina ögon börjar ändra färg. Skakar också lite oregelbundet på högra armen, vet inte om den håller på att drabbas av syrebrist eller nått.

Skämt åsido mår helt ok.

Dagens mat ser ni nedan. Blir precis som igår en kasseinshake innan sängen. Kan säga att 600g kycklingfilé och 200g riven ost dröjer det innan jag äter till middag igen.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  mat.jpg   69.71K   0 Antal nerladdningar

Postad 30 May 2011 - 05:09

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0
Vad är det för program du använder?

Postad 30 May 2011 - 08:19

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

Vad är det för program du använder?

Shapelink.com

Jag är inte där längre men ibland när jag känner för det använder jag deras kostuträknare.

Postad 30 May 2011 - 12:01

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Shapelink.com

Jag är inte där längre men ibland när jag känner för det använder jag deras kostuträknare.

Ok.

Jag använder ett program jag har i burken, bra smidigt men tyvärr visar den bara makronutrienter.

Btw, såg du på kostdoktorn att han tar upp det där med "serving"?

Där verkar dom bara ha serving i innehållsförteckningen, blir ju sjukt jobbigt att jämföra med andra produkter.

Har för mig du skrev att det vore bättre att skippa per 100g och skriva ut totalen men jag håller inte med där för att om det står per 100g så blir det betydligt lättare att jämföra produkter med varandra samt räkna ut den mängd du vill ha, jobbigt att räkna på produkter som innehåller tex 375g och jämföra men en produkt som innehåller annan mängd.

Har spanat lite på RDA dom senaste dagarna och jag kan bara hitta det på skräpprodukter, helt sjukt att SLV gick med på det där, dom måste ju vara så mutade att dom borde få livstid.

Postad 30 May 2011 - 14:31

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

Ok.

Jag använder ett program jag har i burken, bra smidigt men tyvärr visar den bara makronutrienter.

Btw, såg du på kostdoktorn att han tar upp det där med "serving"?

Där verkar dom bara ha serving i innehållsförteckningen, blir ju sjukt jobbigt att jämföra med andra produkter.

Har för mig du skrev att det vore bättre att skippa per 100g och skriva ut totalen men jag håller inte med där för att om det står per 100g så blir det betydligt lättare att jämföra produkter med varandra samt räkna ut den mängd du vill ha, jobbigt att räkna på produkter som innehåller tex 375g och jämföra men en produkt som innehåller annan mängd.

Har spanat lite på RDA dom senaste dagarna och jag kan bara hitta det på skräpprodukter, helt sjukt att SLV gick med på det där, dom måste ju vara så mutade att dom borde få livstid.

Du läste fel jag skrev att de lika gärna kunde skippa servering och bara köra á 100g ;)

Att räkna per 100g är det absolut lättaste och egentligen rimligaste av de anledningarna du skriver. Man tittar helt enkelt på hur mkt förpackningen innehåller om man äter hela och sen räknar det per 100g i olika nutrienter.

Eller, om man är hemma och väger så blir det samma sak.

Portion är som sagt helt onödigt i mina ögon och endast ett sätt för företag att lura kunder att de äter nyttigt och ett sätt för personer som tror dom försöker göra något åt sin kost, att tycka att dom är duktiga.

Postad 30 May 2011 - 14:37

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0
Btw det var inte så där jättefel det där ni skrev med hård i magen. I morse gjorde jag "2an" för första gången på 1,5 dygn ;). Innan dess hade jag nästan ställt in mig på att jag nog skulle bli tvungen att vidta åtgärder men jag slapp ;)

Postad 30 May 2011 - 14:55

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Du läste fel jag skrev att de lika gärna kunde skippa servering och bara köra á 100g ;)

Japp sorry ;) var nog att jag mindes fel eller både och.

Detta beror väl kanske lite på vad det gäller för livsmedel med. Om man till exempel vänder upp och ned på en yoghurtburk eller något (en sån där liten) och det står portion så ska det givetvis gälla totalvikten på yoghurten. Annat i det läget vore verkligen vilseledande. Då slipper man som konsument räkna per 100 kcal ner till produktens vikt (inte för att jag anser det jobbigt men ändå)

Postad 30 May 2011 - 16:55

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
Nu börjar generation fett på trean, har aldrig sett det förr men ska se det nu tänkte jag ;)

Postad 30 May 2011 - 17:37

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Nu börjar generation fett på trean, har aldrig sett det förr men ska se det nu tänkte jag ;)

Den säsongen har jag nog inte sett, såg den när dom bla fritera snickers på nöjesfält i USA.

Nu blev jag påminnd om denna: ;)

http://www.youtube.c...h?v=RXTq2_3LfXM

Edit:Såg nu i kommande program att jag nog har sett säsongen, tror friterade snickers kommer om två avsnitt.

Redigerat av Lactoferrin, 30 May 2011 - 18:13.

Postad 30 May 2011 - 19:44

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0
Har hört att friterade snickers ska vara makalöst gott :) men jag har själv aldrig smakat.

Postad 30 May 2011 - 20:39

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Har hört att friterade snickers ska vara makalöst gott :) men jag har själv aldrig smakat.

Mm säg nåt som inte är gott friterat :)

Friterad glass är riktigt najs men var länge sen jag åt. ;)

Postad 01 June 2011 - 05:15

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0
Igår åt jag kolhydrater för första gången på typ 2,5 dygn. 5 bananer, en halv påse skivat bröd mm. Det första som hände var att man fick ont i kistan typ. Magen hade nog redan vant sig vid annan kost i princip. Det blev en j*vla massa kolisar iallaf (sov ute i tält). Det får mig lite granna att inte bara se fett/proteinkost som nyttigt för mitt ändamål men det kan också finnas ett samband med det och hur man mår i magen.

Visserligen bara baserat på just en dag men ändå en iakttagelse från min sida.

Postad 01 June 2011 - 05:32

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
Hinner verkligen kroppen vänja sig redan efter 2 dagar?
Magont kan ju bero på mängden . 5 bananer och en halv påse bröd borde ju fylla lite, en stor degklump bara :D

Postad 01 June 2011 - 06:25

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

Hinner verkligen kroppen vänja sig redan efter 2 dagar?
Magont kan ju bero på mängden . 5 bananer och en halv påse bröd borde ju fylla lite, en stor degklump bara :D

Beror väl på definitionen av vänja sig. Den blir nog ännu mer invand under längre tid än 2-3 dagar. Men som sagt under dessa dagar hade jag inga problem alls med magen och dagen efter när jag käkade bananer och bröd med pålägg så bara jäste magen typ.

Postad 01 June 2011 - 11:03

Unregistered9282241e
  • Unregistered9282241e
  • Forumräv

• 902 inlägg
  • 0
http://www.youtube.c...player_embedded

Postad 01 June 2011 - 11:44

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

http://www.youtube.c...player_embedded

Ja socker kan man springa en mara på.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.