* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34712 svar till detta ämne
#17001
Postad 20 juni 2011 - 11:17
Krutrök
-
Krutrök
-
Lärjunge
-
-
441 inlägg
Kraftig osynk på TV4 just nu med telia 8 mbit
Inte här i Hudiksvall när jag kollar på Holby City. ADSL, 8Mb.
#17002
Postad 20 juni 2011 - 17:19
Ibymafayhas
-
Ibymafayhas
-
Användare
-
-
141 inlägg
Det är för övrigt också något att tänka på för er som inte vill behöva betala extra för Smart för att till exempel få HDTV. Kombinerar ni bredband och TV med bredbandstelefoni i ett paket, så ingår Smart. Totalkostnaden via ADSL blir ändå lägre än för att ha traditionell fast telefoni, eller för att inte ha telefoni alls.
/Lisa Arvidsson Telia kundservice
Den frågan som vi vill ha svar på är hur ni kan ta betalt för Smart när det är en tjänst som inte krävs för att se HDTV, vad är ert svar där?
#17003
Postad 20 juni 2011 - 17:59
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Den frågan som vi vill ha svar på är hur ni kan ta betalt för Smart när det är en tjänst som inte krävs för att se HDTV, vad är ert svar där?
Det krav som finns i dagsläget är att man ska ha tjänsten Telia smart och använda en Thomson 78X gateway. Sen att du i vissa fall inte behöver ha Thomson utrustningen inkopplad för att få det att fungera med HD kanaler i dagsläget är en helt annan sak. Det finns flera olika sätt att se om en digital-tv box är inkopplad bakom en Thomson utrustning. Markus Johansson Telia Kundservice
#17004
Postad 20 juni 2011 - 22:14
spicata
-
spicata
-
Användare
-
-
109 inlägg
Nappade på ett erbjudande från uppsägningsavd. idag när jag ringde dit för att säga tack och adjö.
Det blev VDSL 30Mbit och TV lagom, få se hur det funkar nu då med allt i ett så att säga. Alternativet som jag hade var att köra TV från Viasat och bredbandet från någon annan leverantör.
Jag har 1900m till station och någon högre hastighet än 30Mbit gick inte på dessa avstånd. Hur hastigheten kommer att bli i praktiken återstår att se. Det kan bli allt mellan 12-30Mbit i det här alternativet.
Vad tycker ni som har VDSL om t.ex hastigheten?
Kommer jag att märka stor skillnad från 6-8Mbit eller är det bara siffror som inte märks i praktiken?
En annan tanke med att jag tog 30Mbit, var att säkerställa ev. framtida HD kanaler som borde komma in snart i TV utbudet.
#17005
Postad 20 juni 2011 - 23:43
Joakim_A
-
Joakim_A
-
Forumräv
-
-
782 inlägg
Nappade på ett erbjudande från uppsägningsavd. idag när jag ringde dit för att säga tack och adjö. Det blev VDSL 30Mbit och TV lagom, få se hur det funkar nu då med allt i ett så att säga. Alternativet som jag hade var att köra TV från Viasat och bredbandet från någon annan leverantör.
Jag har 1900m till station och någon högre hastighet än 30Mbit gick inte på dessa avstånd. Hur hastigheten kommer att bli i praktiken återstår att se. Det kan bli allt mellan 12-30Mbit i det här alternativet.
Vad tycker ni som har VDSL om t.ex hastigheten? Kommer jag att märka stor skillnad från 6-8Mbit eller är det bara siffror som inte märks i praktiken?
En annan tanke med att jag tog 30Mbit, var att säkerställa ev. framtida HD kanaler som borde komma in snart i TV utbudet.
Med tanke på att VDSL signaler dör tvärt vid ungefär 1500 meter så kommer VDSL utrustningen i station att skicka ADSl signaler istället. Det innebär att du kommer få ut ungefär 12-14Mbit/s total kapacitet och drygt 2-2.5Mbit/s Upload, eller med en HDTV kanal aktiverad får du kvar 6Mbit/s som mest att surfa på. Du får ingen förbättring jämfört med när du hade ADSL tjänsten för du kommer fortfarande få ADSL i kablarna.
#17006
Postad 21 juni 2011 - 05:30
Belzhadar
-
Belzhadar
-
Användare
-
-
123 inlägg
En annan tanke med att jag tog 30Mbit, var att säkerställa ev. framtida HD kanaler som borde komma in snart i TV utbudet.
Fast hastigheten till tv tjänsten påverkas väl ändå inte av vilken surf hastighet du valt?. Om man t.ex. har valt 2 Mbit surf är det ju inte innom dessa 2 Mbit som tvn hämtar sin data, utan den har väl sin egen bandbredd vid sidan av ditt sufabonnemang. Eller har jag totalt missat hur detta fungerar?
#17007
Postad 21 juni 2011 - 09:36
luma67
-
luma67
-
Användare
-
-
143 inlägg
Tja,
jag har oxå tänkt mig 30 Mbit-varianten och har fått det nya modemet/routern.
Stationen är förberedd för VDSL oxå.
Dock skulle installatören vid stationen koppla om något först senare nästa vecka för att det skulle funka.
Men, jag fick instruktionen när jag beställde uppgraderingen att INTE koppla in den nya routern innan operatören
skruvat i tele-stationen. Tänkte inte speciellt på detta, men nu när hårdvaran kom så mkt tidigare så skulle det vara
intressant att testa n-bandet samt konfigurering i det förhoppningsvis nya o snabbare  gränssnittet till routern.
Jag kan själv inte se ngn risk med att koppla in den då det torde gå att göra en factory-reset i värsta fall
om fel mjukvara skulle laddas ned i routern...
Finns någon annan som kopplat in modemet innan själva påslagandet av VDSL, eller bör jag avvakta ??
/M
#17008
Postad 21 juni 2011 - 09:45
Bosse-i-skogen
-
Bosse-i-skogen
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Fast hastigheten till tv tjänsten påverkas väl ändå inte av vilken surf hastighet du valt?. Om man t.ex. har valt 2 Mbit surf är det ju inte innom dessa 2 Mbit som tvn hämtar sin data, utan den har väl sin egen bandbredd vid sidan av ditt sufabonnemang. Eller har jag totalt missat hur detta fungerar?
Detta skriver jag efter vad jag fick veta för några år sedan. Utvecklingen går framåt så de tekniska förutsättningarna kanske har ändrats för mig med 2,5 km teleledning. Du har rätt för är din totala bandbredd för surf och tv inte tillräcklig så erbjudes inte tv. Sitter du typ 6 km från telestationen och har maximalt 1,5 Mbit så har du surf men kan inte teckna tv. Jag kan ha 15/2 med 24 Mbit men med tv så begränsas den totala bandbredden till 14 Mbit (eller var det 12?) och jag hoppar ner till 6-8 Mbit som max för surf. (24 Mbitsplattformen är inte kombatibel med digital-tv). Resten är dedikerat till tv:n. Nu har jag sänkt surfen till enbart 2 Mbit för det är fullt tillräckligt för mig. Så rent tekniskt har jag 12 över till tv:n och skulle kunna ta emot två hd-kanaler samtidigt. Kanske är det dock så att en HD-kanal har ett spann vad gäller bandbredd och i så fall har jag kanske bättre hd-bild nu då där är 12 Mbit att ta av till tv:n mot bara 5-6 Mbit innan. Definitionen HD-bild kanske uppnås med minst 5 Mbit till kund men blir ännu bättre med 8 Mbit mot samma kund.
Redigerat av Bosse-i-skogen, 21 juni 2011 - 09:51.
#17009
Postad 21 juni 2011 - 10:43
modeselect
-
modeselect
-
Användare
-
-
122 inlägg
Så rent tekniskt har jag 12 över till tv:n och skulle kunna ta emot två hd-kanaler samtidigt. Kanske är det dock så att en HD-kanal har ett spann vad gäller bandbredd och i så fall har jag kanske bättre hd-bild nu då där är 12 Mbit att ta av till tv:n mot bara 5-6 Mbit innan. Definitionen HD-bild kanske uppnås med minst 5 Mbit till kund men blir ännu bättre med 8 Mbit mot samma kund.
Nej, 1 HD kanal ligger på runt 8Mbit, så 2x8=16 =) Och de har inget spann, framförallt påverkas inte bilden av hur bra uppkoppling du har (givet att du har tillräckligt bra uppkoppling för att inte få frysningar och andra bildstörningar). Adaptive streaming heter det nog det du snackar om, och det har inte Telia (än iaf). Men rent allmänt kan man ju såklart förvänta sig att högre bitrate ger bättre bild då mindre komprimering behövs.
#17010
Postad 21 juni 2011 - 13:02
Bosse-i-skogen
-
Bosse-i-skogen
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Nej, 1 HD kanal ligger på runt 8Mbit, så 2x8=16 =)
Då klarade jag hd-kanaler precis med 7 Mbit in om bandbredden fortfarande är satt till max 14 Mbit med digital-tv. Nu med 2,65 Mbit in har jag ju mycket över till tv. Jo frivisningen av NAT GEO HD har en fruktansvärt bra bild tycker jag!
#17011
Postad 21 juni 2011 - 13:51
Jaw_B
-
Jaw_B
-
Användare
-
-
113 inlägg
Fler än jag som får grafikfel på Nat Geo hd? Händer ungefär från 1 gång/minuten till 1/var 5:e minut. Hela bilden blir under någon halvsekund helt korrupt och ser ut grafikrester (i mosaikmönster) från hur bilden såg ut några sekunder tidigare. Har man sett lite xvid/mkvs med korrupt data är detta väldigt snarlikt i utseende. Dock ser det helt ok ut igen sen. (tills det händer nästa gång då) Har haft problemet sen kanalen släpptes. Har provat omstart av boxen flera ggr utan att det hjälpt. Men det är enbart nat geo detta gäller. Svt hd och eurosport hd ser ok ut. Boxen är inställd på att visa 1080p 50hz har jag för mig. Samt sitter på telia fiberlan.
Undrar för övrigt om någon vet om det är en 720p el 1080i ström som nat geo och eurosport sänds i?
#17012
Postad 21 juni 2011 - 16:29
kadett
-
kadett
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Fler än jag som får grafikfel på Nat Geo hd? Händer ungefär från 1 gång/minuten till 1/var 5:e minut. Hela bilden blir under någon halvsekund helt korrupt och ser ut grafikrester (i mosaikmönster) från hur bilden såg ut några sekunder tidigare. Har man sett lite xvid/mkvs med korrupt data är detta väldigt snarlikt i utseende. Dock ser det helt ok ut igen sen. (tills det händer nästa gång då) Har haft problemet sen kanalen släpptes. Har provat omstart av boxen flera ggr utan att det hjälpt. Men det är enbart nat geo detta gäller. Svt hd och eurosport hd ser ok ut. Boxen är inställd på att visa 1080p 50hz har jag för mig. Samt sitter på telia fiberlan. Undrar för övrigt om någon vet om det är en 720p el 1080i ström som nat geo och eurosport sänds i? 
Jag upplever exakt samma fenomen på Nat Geo HD som du beskriver, sitter med fiberlan i Hässelby i Stockholm. De andra kanalerna flyter på bra.
#17013
Postad 21 juni 2011 - 16:31
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
Jag upplever exakt samma fenomen på Nat Geo HD som du beskriver, sitter med fiberlan i Hässelby i Stockholm. De andra kanalerna flyter på bra.
+ 1 ADSL här
#17014
Postad 21 juni 2011 - 16:38
Ibymafayhas
-
Ibymafayhas
-
Användare
-
-
141 inlägg
 Denna bild visar rätt bra om du kommer få nytta av VDSL eller inte. För den lata matematikern är 10 foot = 3 meter så sedan kan ni göra ett överslag för er egen situation. Om ni undrar hur långt ni har till er telestation så brukar kundtjänst vara behjälpliga.
#17015
Postad 21 juni 2011 - 19:04
icamannen
-
icamannen
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Jag upplever exakt samma fenomen på Nat Geo HD som du beskriver, sitter med fiberlan i Hässelby i Stockholm. De andra kanalerna flyter på bra.
Samma här. Jag upplever även att texten på Nat Geo HD visas tidigare än den skall göra, alltså texten visas innan dom ens börjat prata. Inte mycket, men kanske någon knapp sekund för tidigt. Fiber-lan i Göteborg.
#17016
Postad 21 juni 2011 - 19:13
MrGamma
-
MrGamma
-
Rookie
-
1 inlägg
Jag upplever exakt samma fenomen på Nat Geo HD som du beskriver, sitter med fiberlan i Hässelby i Stockholm. De andra kanalerna flyter på bra.
samma här, har den kanalen som frivisning här med fiberlan i Norrköping. Funderade på om dom har problem med bandbredden att skicka ut HD till alla samtidigt nu när det är frivisning har också samma problem med textningen, den är 1-2 sek för tidig
#17017
Postad 21 juni 2011 - 19:26
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Kraftig osynk på TV4 just nu med telia 8 mbit
Använd gärna formuläret du hittar här för att felanmäla osynk mellan ljud och bild. Inte här i Hudiksvall när jag kollar på Holby City. ADSL, 8Mb.
Det faktum att alla inte har osynk tyder dock på att det är något som skiljer mellan vad ni har för utrustning hemma som skapar att en har osynk men inte en annan. Fast då jag inte vet vad ni har för utrustning kan jag bara spekulera. Det som dock är säkert med osynk mellan ljud och bild är att det bara kan drabba alla och då är det fel på insignalen till Telia eller så kan felet vara hemma hos en specifik kund. Markus Johansson Telia Kundservice
#17018
Postad 21 juni 2011 - 20:27
rogerli
-
rogerli
-
Användare
-
-
168 inlägg
Det som dock är säkert med osynk mellan ljud och bild är att det bara kan drabba alla och då är det fel på insignalen till Telia eller så kan felet vara hemma hos en specifik kund.
Markus Johansson Telia Kundservice
Felet kan alltså inte vara hos Telia...????....????.... Om då felet skulle vara hemma hos mig, kan du då förklara varför det skiljer mellan olika program på samma kanal och mellan olika kanaler på olika dagar samt att osynken kommer och går. Ena dagen perfekt och andra dagen helt kass. Jag tycker inte att det låter som om felet skulle ligga hos mig fär då borde felet inte ändras när man ändrar program eller kanal.
#17019
Postad 21 juni 2011 - 20:33
Unregistered1510832b
-
Unregistered1510832b
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Fler än jag som får grafikfel på Nat Geo hd? Händer ungefär från 1 gång/minuten till 1/var 5:e minut. Hela bilden blir under någon halvsekund helt korrupt och ser ut grafikrester (i mosaikmönster) från hur bilden såg ut några sekunder tidigare. Har man sett lite xvid/mkvs med korrupt data är detta väldigt snarlikt i utseende. Dock ser det helt ok ut igen sen. (tills det händer nästa gång då) Har haft problemet sen kanalen släpptes. Har provat omstart av boxen flera ggr utan att det hjälpt. Men det är enbart nat geo detta gäller. Svt hd och eurosport hd ser ok ut. Boxen är inställd på att visa 1080p 50hz har jag för mig. Samt sitter på telia fiberlan. Undrar för övrigt om någon vet om det är en 720p el 1080i ström som nat geo och eurosport sänds i? 
samma problem här 100 fiber stockholm
#17020
Postad 21 juni 2011 - 21:06
Unregisteredcec18524
-
Unregisteredcec18524
-
Beroende
-
-
1 195 inlägg
Svenska på vänster kanal och norska på höger under pausen i programmet på Nåt Gro just nu..
EK
#17021
Postad 21 juni 2011 - 23:02
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Men vad tusan... Fler vars box fick spelet 00:00?
Irriterande: När den slutligen på 3e försöket kom igång så är det med nästan full volym o inte den nivå som var innan. Trodde det var fixat sedan länge?
Redigerat av tomano58, 21 juni 2011 - 23:20.
#17022
Postad 22 juni 2011 - 05:13
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
jag har oxå tänkt mig 30 Mbit-varianten och har fått det nya modemet/routern. Stationen är förberedd för VDSL oxå.
Dock skulle installatören vid stationen koppla om något först senare nästa vecka för att det skulle funka.
Kan du skicka ett PM till mig med personnummer, telefonnummer eller kundnummer så kan jag se vad det var de måste göra för det verkar konstigt att någon arbete måste utföras. Men, jag fick instruktionen när jag beställde uppgraderingen att INTE koppla in den nya routern innan operatören skruvat i tele-stationen. Tänkte inte speciellt på detta, men nu när hårdvaran kom så mkt tidigare så skulle det vara intressant att testa n-bandet samt konfigurering i det förhoppningsvis nya o snabbare gränssnittet till routern. Jag kan själv inte se ngn risk med att koppla in den då det torde gå att göra en factory-reset i värsta fall om fel mjukvara skulle laddas ned i routern...
Finns någon annan som kopplat in modemet innan själva påslagandet av VDSL, eller bör jag avvakta ??
Orsaken att du ska avvakta är att Thomson 789 laddar ner programvara som är unik för den uppkopplingen man har första gången man kopplar in den. Så i de flesta fall fungerar inte modemet alls men i ett fåtal fall så laddar den ner ny programvara och då supporten inte har något sätt att ta bort denna programvara måste man i dagsläget byta ut modemet. Markus Johansson Telia Kundservice
#17023
Postad 22 juni 2011 - 05:18
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Svenska på vänster kanal och norska på höger under pausen i programmet på Nåt Geo just nu..
Antar att du menar Nat Geo så ändrade till det i din text  Det beror faktiskt på att reklamen faktiskt sänds i mono och då har man lagt svenska i ena kanalen och norska i andra kanalen. Vi arbetar med leverantören för att få ordning på det igen. Markus Johansson Telia Kundservice
#17024
Postad 22 juni 2011 - 05:27
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Men vad tusan... Fler vars box fick spelet 00:00?
Irriterande: När den slutligen på 3e försöket kom igång så är det med nästan full volym o inte den nivå som var innan. Trodde det var fixat sedan länge?
Jag upplevde inga problem hemma hos mig. Vi kan inte se att det var många boxar som startade om heller så det måste ha varit någon med den uppkoppling som hände. Man ska normalt få 80 % volym om boxen inte har någon lagrad information om volymen när man startar om den. Gjorde du factory reset eller remove software när du inte fick igång boxen? Markus Johansson Telia Kundservice
#17025
Postad 22 juni 2011 - 05:47
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Felet kan alltså inte vara hos Telia...????....????....
Felet kan inte uppstå i den mutlicast trafik som skickas genom Telias nät till din digital-tv box. Det enda som kan hända i är ju att paket försvinner och då blir det störningar. Det finns checksummor på trafiken och är checksumman fel kastas paketet och en bildstörning uppstår. I en MPEG ström så finns information om hur mycket fördröjning ljudet ska ha när det spelas upp, och sannolikheten att denna information ska ändras är ungefär lika stor som att du trycken på T på ditt tangentbord och datorn får ett Q. Om då felet skulle vara hemma hos mig, kan du då förklara varför det skiljer mellan olika program på samma kanal och mellan olika kanaler på olika dagar samt att osynken kommer och går. Ena dagen perfekt och andra dagen helt kass.
Jag tycker inte att det låter som om felet skulle ligga hos mig fär då borde felet inte ändras när man ändrar program eller kanal.
Det du beskriver här är att ljudsynken varierar hela tiden och detta behöver jag mycket mer information om för att kunna felanmäla. Skriv gärna tidpunkter och kanaler när det är fel så kan vi se om någon mer här har samma fel samtidigt eller om det är helt olika tidpunkter det är fel hos olika personer. Skulle det inte vara samma fel hos alla samtidigt så kan jag bara se att problemet uppstår i digital-tv boxen eller övrig utrustning hemma hos dig. Markus Johansson Telia Kundservice
#17026
Postad 22 juni 2011 - 06:54
Unregisteredfa46ece3
-
Unregisteredfa46ece3
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Telia: Borde inte frivisning gälla ALLA digital-tv kunder? För att attrahera kanalpaketsbyte etc etc. ??Från den 1 juli och fram till slutet av augusti frivisar vi fyra nya hd-kanaler från Viasat för våra Viasatkunder. Frivisningen kan ses av de Viasatkunder som har möjlighet att se hdtv. Gå in på www.telia.se/hdtv för att läsa mer. Följande kanaler kommer att frivisas: TV1000 HD/Penthouse HD (kanalplats 450) Viasat Premier League HD (kanalplats 469) Viasat Fotboll HD (kanalplats 473) Viasat Motor HD (kanalplats 474) TV1000HD och Penthouse HD delar kanalplats. Penthouse HD sänder mellan kl 24-02. Mer information om våra kommande lanseringar av hd-paket kommer inom kort. Kanalerna som vi frivisar kommer succesivt att läggas till från den 22 juni fram till 30 juni. Alla får med andra ord inte tillgång till kanalerna samtidigt. Tänk på att om du skapat en egen kanallista så behöver du söka fram de nya kanalerna.
#17027
Postad 22 juni 2011 - 07:00
Viz
-
Viz
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
Det kan du. Dock är det inget jag skulle rekommendera, eftersom det i alla fall via ADSL är billigare att beställa ett paket med bredbandstelefoni. Annars tillkommer nämligen en nätavgift istället för telefoniabonnemangspriset.
Det är för övrigt också något att tänka på för er som inte vill behöva betala extra för Smart för att till exempel få HDTV. Kombinerar ni bredband och TV med bredbandstelefoni i ett paket, så ingår Smart. Totalkostnaden via ADSL blir ändå lägre än för att ha traditionell fast telefoni, eller för att inte ha telefoni alls.
Jag förmodar att motsvarande gäller även för kombinationer med VDSL. Dubbelkolla gärna med vår kundtjänst om ni är intresserade.
/Lisa Arvidsson Telia kundservice
Ahhhh okej då är jag med tackar!
#17028
Postad 22 juni 2011 - 07:02
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
hur kan det komma sig att inspelningsfunktionen slutar att fungera varje gång Telia gör en uppdatering?
/Kribban
#17029
Postad 22 juni 2011 - 07:40
rogerli
-
rogerli
-
Användare
-
-
168 inlägg
Det du beskriver här är att ljudsynken varierar hela tiden och detta behöver jag mycket mer information om för att kunna felanmäla. Skriv gärna tidpunkter och kanaler när det är fel så kan vi se om någon mer här har samma fel samtidigt eller om det är helt olika tidpunkter det är fel hos olika personer. Skulle det inte vara samma fel hos alla samtidigt så kan jag bara se att problemet uppstår i digital-tv boxen eller övrig utrustning hemma hos dig.
Markus Johansson Telia Kundservice
Jag hör av mig när vi har ljudsynkstörningar samt att tid finns för att dokumentera och skriva ner.
#17030
Postad 22 juni 2011 - 08:27
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Jag upplevde inga problem hemma hos mig. Vi kan inte se att det var många boxar som startade om heller så det måste ha varit någon med den uppkoppling som hände. Man ska normalt få 80 % volym om boxen inte har någon lagrad information om volymen när man startar om den. Gjorde du factory reset eller remove software när du inte fick igång boxen?
Markus Johansson Telia Kundservice
Jag gjorde bara en vanlig omstart (ryckte strömsladden). Första gången hängde den sig med vit skärm, andra gången började programvaran ladda till 3% och meddelade sedan att något var fel och krävde omstart. Ryckte sladden igen och även nu kom den vita skärmen (verkar vara typiskt när många boxar försöker logga på?) men den passerades och programvaran laddade så småningom men oerhört långsamt mot normalt. Måste säga att 20% volym vore bättre, inte så kul om man missar att sitta och passa och ljudet dånar igång när andra i hushållet gått och lagt sig!
Redigerat av tomano58, 22 juni 2011 - 08:29.
#17031
Postad 22 juni 2011 - 08:35
Unregisteredfa46ece3
-
Unregisteredfa46ece3
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Måste säga att 20% volym vore bättre, inte så kul om man missar att sitta och passa och ljudet dånar igång när andra i hushållet gått och lagt sig!
[/quote]
Måste säga att jag håller med där.. Bättre att höja, än att behöva sänka, men att nivån inte är alltför låg ändå så att man tror ljudet ej fungerar från start. men 2-4 "streck" eller ca 20-30% volym borde bli bra, värt att prova och inför i nästa uppdatering.
#17032
Postad 22 juni 2011 - 09:28
DirtyHarry
-
DirtyHarry
-
Användare
-
-
227 inlägg
Nu när VDSL-lanseringen är genomförd, går det att få ut mer info när ens station kommer att bli uppgraderad? Sidan för utbyggnad kör ju bara en vecka i stöten. Jag har lyckats klämma ur Telia att min station ska uppgraderas men ingen aning om när. Om det inte går att få reda på exakt datum finns det ett slutdatum för hela projektet? Har läst massa olika kring detta, 2013, 2012, under 2011 osv.
#17033
Postad 22 juni 2011 - 09:44
Unregisteredfa46ece3
-
Unregisteredfa46ece3
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Nu när VDSL-lanseringen är genomförd, går det att få ut mer info när ens station kommer att bli uppgraderad? Sidan för utbyggnad kör ju bara en vecka i stöten. Jag har lyckats klämma ur Telia att min station ska uppgraderas men ingen aning om när. Om det inte går att få reda på exakt datum finns det ett slutdatum för hela projektet? Har läst massa olika kring detta, 2013, 2012, under 2011 osv.
Fick också ut att min station skall uppgraderas, men inte när. Frågade till och med om jag kunde uppgradera till VDSL och det kunde jag, MEN sa jag, har ju inte fått något brev om att jag kan det ännu och min station har inte stått med på sidan. -Nähe, men då ska du vänta till du får brevet sa supporten  Kommunikation? hmm
#17034
Postad 22 juni 2011 - 10:37
DirtyHarry
-
DirtyHarry
-
Användare
-
-
227 inlägg
Fick också ut att min station skall uppgraderas, men inte när. Frågade till och med om jag kunde uppgradera till VDSL och det kunde jag, MEN sa jag, har ju inte fått något brev om att jag kan det ännu och min station har inte stått med på sidan. -Nähe, men då ska du vänta till du får brevet sa supporten
Kommunikation? hmm
Märkligt, jag vet dessutom flera som är kopplade till stationer som har blivit uppgraderade men som aldrig fått varken brev eller mail som det står på uppgraderingssidan. Så man får väl sitta och uggla på den sidan tills ens ort dyker upp. Tycker dock att Telia redan nu borde sitta på hela schemat.
Redigerat av DirtyHarry, 22 juni 2011 - 10:37.
#17035
Postad 22 juni 2011 - 11:21
Unregistered27424def
-
Unregistered27424def
-
Användare
-
-
199 inlägg
Någon som fått de nya HD-kanalerna för Viasat-kunder? http://www.telia.se/...eromtv/nyheter/
#17036
Postad 22 juni 2011 - 11:22
Unregisteredfa46ece3
-
Unregisteredfa46ece3
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Märkligt, jag vet dessutom flera som är kopplade till stationer som har blivit uppgraderade men som aldrig fått varken brev eller mail som det står på uppgraderingssidan. Så man får väl sitta och uggla på den sidan tills ens ort dyker upp. Tycker dock att Telia redan nu borde sitta på hela schemat.
Nickar instämmande!
#17037
Postad 22 juni 2011 - 12:58
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Någon som fått de nya HD-kanalerna för Viasat-kunder?
http://www.telia.se/...eromtv/nyheter/
Tack Televerket för Viasat Motor HD!!! Nu ska jag sluta klaga över HD kanaler (tills jag får veta vad det kostar i alla fall).
#17038
Postad 22 juni 2011 - 13:04
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Måste säga att 20% volym vore bättre, inte så kul om man missar att sitta och passa och ljudet dånar igång när andra i hushållet gått och lagt sig!
För att ljudet ska ligga på samma nivå som andra enheter kopplade till TV eller AV receiver så borde det egentligen ligga på 100%. Du hanterar ju ljudnivån med fjärrkontrollen till TV eller AV receiver.
Redigerat av Unregistered29650, 22 juni 2011 - 13:05.
#17039
Postad 22 juni 2011 - 13:24
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Det faktum att alla inte har osynk tyder dock på att det är något som skiljer mellan vad ni har för utrustning hemma som skapar att en har osynk men inte en annan. Fast då jag inte vet vad ni har för utrustning kan jag bara spekulera. Det som dock är säkert med osynk mellan ljud och bild är att det bara kan drabba alla och då är det fel på insignalen till Telia eller så kan felet vara hemma hos en specifik kund.
Markus Johansson Telia Kundservice
Nja jag håller fortfarande inte med om detta. Jag kopierar in ett gammalt inlägg där vi diskuterat detta tidigare. Om det är ett fel som drabbar alla kunder ja då är det fel på insignalen annars så är det något fel på Telias utrustning. Som du är inne på själv så kan felhanteringen i boxen vara en orsak vid borttappade datapaket eller problem med VLAN separeringen i switchen eller så kan det vara problem med tidskodningen på något sätt. Jag har själv bytt till den nya Inteno XG6746 bredbandsswitchen med betydligt mindre problem än tidigare. Sedan verkar det också vara större problem med den inspelningsbara Motorola 1963 än den vanliga 1003 av någon anledning. Jag tror att fler än jag börjar tröttna på attityden att det aldrig är Telias fel eller ansvar om en produkt eller tjänst inte fungerar som den ska. Det har på senaste tiden varit alltför mycket problem med både bild och ljud kvaliteten samt programvaran i boxarna.
Visst kan det bli osynk mellan ljud och bild beroende på att det är så mycket bildprocessande i nya LCD och plasma TV. Men nu är det ju inte det som är orsaken utan problemet är att ljudet ibland kan vara i osynk på olika program och kanaler samt när en inspelning pågår samtidigt.
Den absolut vanligaste orsaken till problem med osynk mellan ljud och bild för digital-TV generellt är att digital-TV boxen har problem med att avkoda den komprimerade MPEG4 signalen korrekt med tidsignaler och felhantering. Det är också därför man får bildstörningar ibland och tillfälliga frysningar av bilden.
Det är också vanligt att det blir mindre fel vid MPEG4 komprimeringen i den kodare som används beroende på insignalen, komprimering och algoritmer som används. Därför är det extremt viktigt att digital-TV boxarna och programvaran verkligen fungerar tillsammans med den MPEG4 kodare som används.
Dessutom kan det förekomma fel i bredbandsswitchen med VLAN separeringen och prioritering av olika anledningar som ger störningar i dataströmmen till digital-TV boxen. Jag vet flera som fått sin bredbandsswitchar utbytta av olika orsaker och de har inte alls samma problem längre med bildstörningar och osynk som de haft tidigare.
Så problemet med osynk beror i allra högsta grad på den utrustning som Telia använder för komprimering, distribution och avkodning av MPEG4 signalen. Om ni har attityden att det alltid beror på kundens utrustning eller programbolagens signal ja då förstår jag att ni aldrig kommer att lösa de här problemen!
Fakta är att problemet med osynk mellan ljud och bild ökade enormt när ni gick över till MPEG4 med ny programvara för kodning samt ny programvara i boxarna. Och eftersom jag köper en tjänst ifrån er så är Telia i allra högsta grad ansvarig för både kvaliteten och distributionen av TV programmen avtalsmässigt.
PS. Jag tycker att du Markus gör ett utmärkt jobb här på forumet som representant för Telia Kundservice men jag kunde inte låta bli att kommentera ovanstående inlägg även om du bara är budbärare av informationen. 
#17040
Postad 22 juni 2011 - 13:31
Krutrök
-
Krutrök
-
Lärjunge
-
-
441 inlägg
För att ljudet ska ligga på samma nivå som andra enheter kopplade till TV eller AV receiver så borde det egentligen ligga på 100%. Du hanterar ju ljudnivån med fjärrkontrollen till TV eller AV receiver.
Och dessutom är det alltid 100% på digitalt ljud från SVT1 och 2 och då vill man ju att ljudnivån på de andra kanalerna helst ska vara lika! Så Telia, öka gärna lite till eller behåll det som det är tack!
Redigerat av Krutrök, 22 juni 2011 - 13:36.
#17041
Postad 22 juni 2011 - 16:26
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
@Telia Kundservice
Varför åtgärdas inte detta? Det är flera kanaler som saknar kanalsymboler i iPhone appen och några är fel.
SVT2 HD Canal+ Film HD Canal+ Series Canal+ Family Canal+ Drama (Emotion) SF-kanalen Eurosport HD National Geographic HD
@Telia Kundservice Kan ni inte ta och fixa kanalsymbolerna i iPhone appen? Ingen av de nya HD kanalerna har någon symbol. Och samma sak i TV-Guiden på Mina Sidor.
photo.jpg 84,77K
8 Antal nerladdningar
Redigerat av Unregistered29650, 22 juni 2011 - 16:28.
#17042
Postad 22 juni 2011 - 16:38
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
@Telia Kundservice
Dessutom är det dubbla TV tider på Viasat Motor HD i TV-Guiden med ca 5-15 min skillnad.
#17043
Postad 22 juni 2011 - 17:36
Loveless
-
Loveless
-
Lärjunge
-
-
449 inlägg
Någon som fått de nya HD-kanalerna för Viasat-kunder?
http://www.telia.se/...eromtv/nyheter/
Jajamensan, fast Premier League HD verkade inte ha någon bild. Textningen på TV1000HD ser gräslig ut om man slår på den i boxen, något för Telia att jobba på.
#17044
Postad 22 juni 2011 - 19:56
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Textningen på TV1000HD ser gräslig ut om man slår på den i boxen, något för Telia att jobba på.
Samma text som på alla Canal+ kanaler (förutom Canal+ Film HD) som vi alla har klagat på i 6 mån...
#17045
Postad 22 juni 2011 - 20:06
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Det handlar om ett par olika inställningsmöjligheter i boxen som har "krockat". Vissa kanaler sänder 5.1-ljudet främst på specifika ljudspråk, och under en period har valt ljudspråk prioriterats framför valt ljudformat. Det innebär alltså att om du har haft "fel" ljudspråk inställt, så har boxen valt att ge dig det ljudspråket, och låtit ljudformatet komma i andra hand. En av de saker som ändrades i senaste mjukvaran var just att prioritera om här, så att ljudformatet blir viktigare än ljudspråket.
/Lisa Arvidsson Telia Kundservice
Så det var därför det fungerade om man hade engelska som primärt ljudspråk för engelska program med 5.1?
#17046
Postad 22 juni 2011 - 20:16
Unregisteredcec18524
-
Unregisteredcec18524
-
Beroende
-
-
1 195 inlägg
Nu börjar det likna något TELIA. VISAT Premium HD hade ju varit ett mycket intressant paket om det nur blir ett sådant paket!
EK
EDIT: Startade om boxen... och nu finns HD kanalerna!
Redigerat av Unregisteredcec18524, 22 juni 2011 - 20:31.
#17047
Postad 23 juni 2011 - 06:43
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
hur kan det komma sig att inspelningsfunktionen slutar att fungera varje gång Telia gör en uppdatering?
För att det är då kunderna starta om sin box. Det är när boxen botar upp som detekteringen av att hårddisken sker. Vissa hårddiskar som är väldigt varma eller har något annat fel kan ta för lång tid på sig att svara och då startar boxen utan att den hittat hårddisken. Det som kan hjälpa är att när det kommer uppdatering tar man ut strömmen och låter boxen vara helt avstängd ett tag och sen stoppar i den så brukar det gå bättre. Ett vanligt fel är att kunder sätter boxen för när annan utrustning så den blir för varm. Så det har inget samband med att det kommer uppdatering utan det beror helt enkelt på att man startar om boxen då. Markus Johansson Telia Kundservice
#17048
Postad 23 juni 2011 - 18:06
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Fler än jag som får grafikfel på Nat Geo hd? Händer ungefär från 1 gång/minuten till 1/var 5:e minut. Hela bilden blir under någon halvsekund helt korrupt och ser ut grafikrester (i mosaikmönster) från hur bilden såg ut några sekunder tidigare.
Jag upplever exakt samma fenomen på Nat Geo HD som du beskriver,
+ 1 ADSL här
samma här,
samma problem här 100 fiber stockholm
Det är känt och leverantören jobbar på att fixa det. Funderade på om dom har problem med bandbredden att skicka ut HD till alla samtidigt nu när det är frivisning
Nej det är fel redan när den kommer in i Telias nät. Markus Johansson Telia Kundservice
#17049
Postad 23 juni 2011 - 18:54
Michael L
-
Michael L
-
Användare
-
-
213 inlägg
För att ljudet ska ligga på samma nivå som andra enheter kopplade till TV eller AV receiver så borde det egentligen ligga på 100%. Du hanterar ju ljudnivån med fjärrkontrollen till TV eller AV receiver.
Instämmer!
#17050
Postad 23 juni 2011 - 20:48
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
hur kan det komma sig att inspelningsfunktionen slutar att fungera varje gång Telia gör en uppdatering?
/Kribban
efter att jag uppdaterade boxen igår morse så fungerade inspelningen igen, i 5 min!!!!! Efter det så totalhängde den sig och jag var tvungen att bryta strömmen och nu har jag ingen inspelningsbar box längre  Oerhört frustrerande detta
3 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|