DVBlink
595 svar till detta ämne
Postad 03 mars 2011 - 18:18
pmuller99
-
pmuller99
-
Rookie
-
1 inlägg
Hi
Har læst denne interessante tråd.
Fik I løst problemet med Cinergy S2 PCI HD.
Jeg anvender DBVLink og DVB TVSource. Kan se ikke-krypterede kanaler med ikke de krypterede (Canal Digital, Conax)
En link vil være en stor hjælp - Tak.
Hilsen
Peter
Postad 03 mars 2011 - 18:39
Unregistered35020
-
Unregistered35020
-
Forumräv
-
-
635 inlägg
Hi
Har læst denne interessante tråd.
Fik I løst problemet med Cinergy S2 PCI HD.
Jeg anvender DBVLink og DVB TVSource. Kan se ikke-krypterede kanaler med ikke de krypterede (Canal Digital, Conax)
En link vil være en stor hjælp - Tak.
Hilsen Peter
Hur kör du conaxkortet, i en riktig cam eller är det phoenix och softcam? Har du kryssat i att du kör cam på tvsourcen? ....för övrigt strular min server, efter en tids uppehåll så får den ibland för sig att inte strömma tv till klienter (inte ens till preview via vlc inne i servermanagern...). Urk. Och supporten på deras forum verkar ha dött totalt de senaste veckorna. 3.2.0 är det som rullar i min setup, provade 3.2.1 och det funkade inte alls, extrema lagg efter en stunds strömmande, och bara jäkelskap. Att något så förbaskat enkelt som tv skall bli så jäkla svårt att få stabilitet och pålitlighet i - ett par år med mediaportal har satt djupa ärr i min själ...så verkar det funka lika jäkla illa med dvblink på det.
Postad 05 mars 2011 - 11:32
Unregistered33aea5f7
-
Unregistered33aea5f7
-
Veteran
-
-
1 610 inlägg
Jag upptäckte ett skumt problem i dag. Plötsligt får jag bara upp "kanalen är krypterad" på TV4 HD. Jag kör Canal Digital via satellit och DVBlink TVsource.
Först fick jag upp "ingen signal"-rutan men sedan upptäckte jag att CD verkar ha flyttat TV4 HD till en annan transponder, 10903V, på Thor 6.
Så jag gjorde en ny sökning på just den transpondern i DVBlink, den hittade alla kanaler som ska finnas på den transpondern och signalstyrkan är bra. Men jag får ingen avkryptering av TV4 HD varken vid preview i VLC eller i 7MC. Jag kör med newcs-server i min WHS och acamd-plugin till DVBlink och det funkar perfekt på alla kanaler utom den just flyttade TV4 HD.
Inklusive de kanaler (bl a Nat Geo Wild HD) som ligger på 10903H.
Min Dreambox 8000, som pratar med samma newcs-server, har inga problem med TV4 HD dvs det är klart att det inte är något problem med mitt programkort. läsaren eller newcs-servern. Det har bara drabbat DVBlink.
Någon annan som råkat ut för detta? Hur kan man tappa avkodningen av bara en enda kanal?
Redigerat av Unregistered33aea5f7, 05 mars 2011 - 15:49.
Postad 06 mars 2011 - 10:25
Unregistered7bb8e807
-
Unregistered7bb8e807
-
Rookie
-
9 inlägg
[quote name='politby' date='Mar 5 2011, 11:32 ' post='3224542'] Jag upptäckte ett skumt problem i dag. Plötsligt får jag bara upp "kanalen är krypterad" på TV4 HD. Jag kör Canal Digital via satellit och DVBlink TVsource. TV4HD är betalkanal - jag köpte en sagemcom t2-box för boxerkanalerna igår (lämnas tilbaka idag) och den står som krypterad även i den nya boxen. Samtliga kanaler på mux5 fungerade också (discoveryscience etc) så boxer hade verkligen aktiverat mitt abonnemang för mpeg4 och mitt kort ver 2.2 fungerade bra. Mao för oss som inte får in mpeg4 kanalerna längre så ligger säkert problemet , precis som mr 22mc nämner ovan, i newcs + acamd conf eller begränsningar - boxer skall ha aktiverat RSA kryptering och AES nyckel igen. Vad det innebär vet jag inte - kan man ändra något i Acamd eler newcs conf ? Eller måste man gå över till oscam ? Skall nämna att jag kan se TV1 HD utan problem med min bef. newcs+acamd setup.
Postad 06 mars 2011 - 10:33
Unregistered33aea5f7
-
Unregistered33aea5f7
-
Veteran
-
-
1 610 inlägg
TV4HD är betalkanal - jag köpte en sagemcom t2-box för boxerkanalerna igår (lämnas tilbaka idag) och den står som krypterad även i den nya boxen. Samtliga kanaler på mux5 fungerade också (discoveryscience etc) så boxer hade verkligen aktiverat mitt abonnemang för mpeg4 och mitt kort ver 2.2 fungerade bra.
Mao för oss som inte får in mpeg4 kanalerna längre så ligger säkert problemet , precis som mr 22mc nämner ovan, i newcs + acamd conf eller begränsningar - boxer skall ha aktiverat RSA kryptering och AES nyckel igen.
Vad det innebär vet jag inte - kan man ändra något i Acamd eler newcs conf ? Eller måste man gå över till oscam ?
Skall nämna att jag kan se TV1 HD utan problem med min bef. newcs+acamd setup.
Jag kör satellit och inte Boxer så inget av det du skriver har med min situation att göra. Innan CD flyttade TV4HD fungerade det perfekt. Mycket skumt.
Postad 06 mars 2011 - 12:18
flarsson
-
flarsson
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Någon som har en fungerande konfiguration med:
* DVBlink
* Mediacenter 7
* NewCS/Oscam
* Acamd
* VIASAT
/Flarsson
Redigerat av flarsson, 06 mars 2011 - 12:27.
Postad 06 mars 2011 - 14:39
DirtyHarry
-
DirtyHarry
-
Användare
-
-
227 inlägg
Någon som har en fungerande konfiguration med:
* DVBlink * Mediacenter 7 * NewCS/Oscam * Acamd * VIASAT
/Flarsson
Yes, allt fungerar förutom HD-kanalerna då givetvis.
Postad 06 mars 2011 - 21:37
Unregistered16b96569
-
Unregistered16b96569
-
Lärjunge
-
-
280 inlägg
Jag upptäckte ett skumt problem i dag. Plötsligt får jag bara upp "kanalen är krypterad" på TV4 HD. Jag kör Canal Digital via satellit och DVBlink TVsource.
Först fick jag upp "ingen signal"-rutan men sedan upptäckte jag att CD verkar ha flyttat TV4 HD till en annan transponder, 10903V, på Thor 6.
Så jag gjorde en ny sökning på just den transpondern i DVBlink, den hittade alla kanaler som ska finnas på den transpondern och signalstyrkan är bra. Men jag får ingen avkryptering av TV4 HD varken vid preview i VLC eller i 7MC. Jag kör med newcs-server i min WHS och acamd-plugin till DVBlink och det funkar perfekt på alla kanaler utom den just flyttade TV4 HD.
Inklusive de kanaler (bl a Nat Geo Wild HD) som ligger på 10903H.
Min Dreambox 8000, som pratar med samma newcs-server, har inga problem med TV4 HD dvs det är klart att det inte är något problem med mitt programkort. läsaren eller newcs-servern. Det har bara drabbat DVBlink.
Någon annan som råkat ut för detta? Hur kan man tappa avkodningen av bara en enda kanal?
Kan säga att jag har exakt samma problem i MediaPortals TV server, får No Signal och inget EPG data laddas ner. Har inte kunnat testa om den funkar in vanliga CD boxen men jag ska forska vidare lite. Kör även med NewCS 1.5 och AcamD 6.1.8 Alla andra HD kanaler funkar annars klockers. P
Postad 09 mars 2011 - 09:03
Snävan
-
Snävan
-
Rookie
-
5 inlägg
Har exakt samma bekymmer, kör Canal Digital via satellit samt DVBlink och har också tappat TV4 HD nyligen.
Jag hade TV4 HD på transponder 12130H tidigare men där har jag ingen signal längre, då testade även jag att byta till 10903V där jag får att kanalen är krypterad.
Kör med newcs samt Acamd.
Postad 09 mars 2011 - 09:49
flarsson
-
flarsson
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Yes, allt fungerar förutom HD-kanalerna då givetvis.
Är inte insatt och det finns säkert redan en förklaring men varför fungerar CD HD kanaler (utom TV4 HD tydligen) men inte VIASAT? /F
Postad 09 mars 2011 - 10:00
Unregistered16b96569
-
Unregistered16b96569
-
Lärjunge
-
-
280 inlägg
Nu funkar samtliga av mina CD kanaler i MP, även TV4HD och även Nickelodeon (S) som oxå försvann tidigare. Gjorde en ny kanalsökning o sedan var allt funkis igen.
P
Postad 09 mars 2011 - 10:20
Snävan
-
Snävan
-
Rookie
-
5 inlägg
Ska testa samma sak hemma ikväll då. Håller tummarna att det ska vara så enkelt.
Postad 09 mars 2011 - 20:22
Snävan
-
Snävan
-
Rookie
-
5 inlägg
Gjorde en ny kanalsökning men det räckte inte för mig, blev ingen skillnad. Däremot testade jag att uppdatera Acamd till version 0.6.2.0 och det gjorde susen, nu fungerar TV4 HD och alla andra kanaler igen
Postad 12 mars 2011 - 13:14
Unregistered33aea5f7
-
Unregistered33aea5f7
-
Veteran
-
-
1 610 inlägg
Gjorde en ny kanalsökning men det räckte inte för mig, blev ingen skillnad. Däremot testade jag att uppdatera Acamd till version 0.6.2.0 och det gjorde susen, nu fungerar TV4 HD och alla andra kanaler igen 
Otroligt, det funkade!!! Hur kom du på att det var det som var problemet och har du någon teori om varför detta bara påverkade TV4(fake)HD?
Redigerat av Unregistered33aea5f7, 12 mars 2011 - 13:17.
Postad 12 mars 2011 - 13:31
Unregistered33aea5f7
-
Unregistered33aea5f7
-
Veteran
-
-
1 610 inlägg
Är inte insatt och det finns säkert redan en förklaring men varför fungerar CD HD kanaler (utom TV4 HD tydligen) men inte VIASAT?
/F
Det beror väl på att Viasat använder card pairing för HD-kanalerna dvs programkortet måste sitta i Viasats HD-box för att man ska kunna ta emot de kanalerna.
Postad 13 mars 2011 - 20:05
Unregistered35020
-
Unregistered35020
-
Forumräv
-
-
635 inlägg
DVBLogic verkar inse att det finns ett stabilitetsproblem i tvservern, delar av den skall tydligen skrivas om, testversion beräknas dyka upp om en 4 veckor. Se -> http://dvblogic.com/...f...37&start=30Man får hoppas på att stabilitetsproblemen löser sig, min server gick bra en längre stund, och går 100% så länge man har aktiva klienter, står den inaktiv över en natt så händer det att servern slutar svara...enda hjälpen är att starta om tjänsten - och fler verkar lida av samma bekymmer, oavsett hårdvara och softcams eller inte. /J
Postad 14 mars 2011 - 10:34
Snävan
-
Snävan
-
Rookie
-
5 inlägg
Otroligt, det funkade!!!
Hur kom du på att det var det som var problemet och har du någon teori om varför detta bara påverkade TV4(fake)HD?
Jag har faktiskt ingen aning varför det fungerar efter uppdateringen av Acamd, jag antog bara att problemet hade nåt med avkrypteringen att göra så jag tänkte att det kan ju vara värt att testa att uppdatera både Newcs samt Acamd eftersom jag sett att det fanns nyare versioner. Och till min glädje så hjälpte det
Postad 16 april 2011 - 10:55
snipsnipe
-
snipsnipe
-
Rookie
-
3 inlägg
Hej!
Jag har suttit o försökt att få acamd att lira med dvblink men får det inte att fungera!
Har installerat senaste dvblink samt lagt acamd 0.6.2.0 i mappen C:\Program Files\DVBLogic\DVBlink\Sources\tunernamn\Plugins.
Vad som händer är att acmad startar men kopplar aldrig upp sig mot servern, tittar jag i loggen för plugins så är den tom, står bara följande.
2011-Apr-14 20:00:45: ==============================================================
2011-Apr-14 20:00:45: Logging is started
2011-Apr-14 20:00:45: ==============================================================
2011-Apr-14 20:02:03:
Kan tillägga att DVBviewer fungerar klockrent med samma acamd så det är inge knas med min acamd config iaf . Att titta på okodade kanaler via dvblink fungerar oxå men hur kul är det?
Skulle va förbannat tacksam om nån kunde hjälpa mig med detta.
Postad 16 april 2011 - 19:35
Unregistered35020
-
Unregistered35020
-
Forumräv
-
-
635 inlägg
Hej!
Jag har suttit o försökt att få acamd att lira med dvblink men får det inte att fungera! Har installerat senaste dvblink samt lagt acamd 0.6.2.0 i mappen C:\Program Files\DVBLogic\DVBlink\Sources\tunernamn\Plugins.
Vad som händer är att acmad startar men kopplar aldrig upp sig mot servern, tittar jag i loggen för plugins så är den tom, står bara följande. 2011-Apr-14 20:00:45: ============================================================== 2011-Apr-14 20:00:45: Logging is started 2011-Apr-14 20:00:45: ============================================================== 2011-Apr-14 20:02:03:
Kan tillägga att DVBviewer fungerar klockrent med samma acamd så det är inge knas med min acamd config iaf . Att titta på okodade kanaler via dvblink fungerar oxå men hur kul är det?
Skulle va förbannat tacksam om nån kunde hjälpa mig med detta.
Jag kör acamd mot en newcs i min dvblink, fungerade utan strul, bara att lägga acamd.dll och smartcard.conf i pluginsfoldrarna.
Postad 27 april 2011 - 21:19
Slangare
-
Slangare
-
Forumräv
-
-
661 inlägg
Någon som testat 3.2.2?
Jag har problem med att mappningen av Tunrs mellan DVBlink och MCE inte lirar perfekt...
Postad 02 maj 2011 - 07:30
cav
-
cav
-
Rookie
-
9 inlägg
Tjena,
Jag installerade DVBLink igår och måste säga att jag är överväldigad!
Har tidigare använt MediaPortal, men har ledsnat på alla buggar och att det hanterar DVB-t-mottagning så dåligt.
Installerade DVBLink igår på server (htpc med Win7 Pro) och 2 klienter (Win7 Pro).
På båda klienterna får jag upp DVBLink-addinet under Program, men detta dyker inte upp på servern.
Jag har provat att köra AddReg.exe men utan framgång..
Nån som har några tips?
Postad 02 maj 2011 - 17:22
cav
-
cav
-
Rookie
-
9 inlägg
Jag har provat att köra AddReg.exe men utan framgång..
Löst, C:\Users\htpc>C:\Windows\ehome\RegisterMCEApp.exe "c:\Program Files (x86)\DVBLog ic\DVBLink2\DVBLinkChannelSync.xml"
Postad 03 maj 2011 - 05:59
Unregisteredc2ff7bf9
-
Unregisteredc2ff7bf9
-
Användare
-
-
164 inlägg
Helt plötsligt så får jag ingen bild på svt1HD, bara dvblink loggan och texten "sorry, cannot show... no tv signal". Alla andra kanaler funka som dom ska, inklusive svt1 uppland.
Har gort en ny scan av kanalerna men det hjälpte inte.
Vad göra?
Postad 05 maj 2011 - 20:26
bevern
-
bevern
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Har fått problem med TV 4 plus. Bilden funkar men inte ljudet
Kör Anysee för comhem ihop med Dvb-link, newcs och Acamd.
Har testat med ny kanalsökning men det hjälpte inte.
Någon som har nån idé.
Postad 04 juni 2011 - 20:11
Unregistered33aea5f7
-
Unregistered33aea5f7
-
Veteran
-
-
1 610 inlägg
Plötsligt får jag inte längre någon EPG-information (Canal Digital satellit). Använder DVBlinks (3.2.1) egen EPG-scan. Jag har inte ändrat någonting.
Någon mer som drabbats av detta?
Postad 26 juni 2011 - 13:28
spelevinken
-
spelevinken
-
Beroende
-
-
1 417 inlägg
Håller precis på att lägga upp en config på min nya WHS 2011 med dvblink, newcs och acamd. Har kommit en bit på väg men noterar att när jag söker kanaler så hittar dvb inga kanaler på vissa transpondrar. Exempelvis hittar den inga kanaler på transponder =10934,H,25000,34,S2,8PSK. Har kollat kingofsat och det är dessa inställningar som är korrekta. Finns ett par transpondrar till som inte hittas men även dessa är korrekta i ini-filen om jag jämför med kingofsat. Någon som har en förklaring?
Kör med TBS 6981 S2 dubbelkort och i annat del av forumet så är det helt kompatibelt med CD.
Postad 26 juni 2011 - 16:22
Unregistered2a3df4ba
-
Unregistered2a3df4ba
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Testa och scanna med nätverksökning. Är inte hemma så att jag kan kolla men jag har för mig att man får ta bort.8psk då det är 5positioner som gäller för transponder info. Kan dock komma ihåg fel.
//onkan
Postad 27 juni 2011 - 07:48
spelevinken
-
spelevinken
-
Beroende
-
-
1 417 inlägg
Testa och scanna med nätverksökning. Är inte hemma så att jag kan kolla men jag har för mig att man får ta bort.8psk då det är 5positioner som gäller för transponder info. Kan dock komma ihåg fel. //onkan
Tackar för det, skall kolla när jag kommer hem idag - återkommer.
Postad 27 juni 2011 - 16:31
spelevinken
-
spelevinken
-
Beroende
-
-
1 417 inlägg
Håller precis på att lägga upp en config på min nya WHS 2011 med dvblink, newcs och acamd. Har kommit en bit på väg men noterar att när jag söker kanaler så hittar dvb inga kanaler på vissa transpondrar. Exempelvis hittar den inga kanaler på transponder =10934,H,25000,34,S2,8PSK. Har kollat kingofsat och det är dessa inställningar som är korrekta. Finns ett par transpondrar till som inte hittas men även dessa är korrekta i ini-filen om jag jämför med kingofsat. Någon som har en förklaring?
Kör med TBS 6981 S2 dubbelkort och i annat del av forumet så är det helt kompatibelt med CD.
Testade mig fram och det som funkade var att lägga till texten "DVB-" framför "S2" - nu funkar det.
Postad 28 juni 2011 - 00:13
spelevinken
-
spelevinken
-
Beroende
-
-
1 417 inlägg
Aldrig får man vara riktigt glad, kanaler och EPG skannade i DVB Link. Efter stor möda har jag fått newcs att funka. Nu återstår sista hindret - acamd. Hoppas nu att någon kan skicka mig över tröskeln.
1. Vilka acamdfiler skall ligga i pluginmappen?
2. Skall dom bara läggas in i pluginmappen för varje source eller skall det in i en "acamd-mapp"?
3. Kan jag på något sätt se att acamd hittar newcs?
Kör med Canal Digital och twin S2-kort.
Postad 28 juni 2011 - 01:07
Unregistered2a3df4ba
-
Unregistered2a3df4ba
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Packa upp acamd i pluggin mapen för varje source. editera cardclient.conf filen. Du är på rätt väg om man kollar i din andra tråd, står bra med förklaringar i texten på cardclient.conf filen. Sen kör du väl din newcs på samma maskin så det borde väl bli localhost ip!
Du kan starta acamdMonitor så ser du vad som händer, du kan även se det i newcs.
//onkan
Postad 28 juni 2011 - 10:06
spelevinken
-
spelevinken
-
Beroende
-
-
1 417 inlägg
Packa upp acamd i pluggin mapen för varje source. editera cardclient.conf filen. Du är på rätt väg om man kollar i din andra tråd, står bra med förklaringar i texten på cardclient.conf filen. Sen kör du väl din newcs på samma maskin så det borde väl bli localhost ip! Du kan starta acamdMonitor så ser du vad som händer, du kan även se det i newcs. //onkan
Var tydlilgen inte sist i säng inatt  , tack för svaret. Skall acamdfilerna ligga "löst" i pluginmappen eller skall de ligga pluginmapp/acamdmapp? Ersätter jag ip-nummer med texten "localhost"?
Postad 28 juni 2011 - 10:18
Unregistered2a3df4ba
-
Unregistered2a3df4ba
-
Amatör
-
-
97 inlägg
De skall ligga löst i pluggin mappen. Localhost ip brukar väl vara 127.0.0.1 har jag för mig (e röten på detta med allt på en maskin). Tänk nu på att du har två sources så det blir två olika users för newcs och därmed också olika cardclient.conf filer , annars kommer du få problem eftersom du kör newcs.
//onkan
Postad 28 juni 2011 - 12:15
spelevinken
-
spelevinken
-
Beroende
-
-
1 417 inlägg
De skall ligga löst i pluggin mappen. Localhost ip brukar väl vara 127.0.0.1 har jag för mig (e röten på detta med allt på en maskin). Tänk nu på att du har två sources så det blir två olika users för newcs och därmed också olika cardclient.conf filer , annars kommer du få problem eftersom du kör newcs. //onkan
Aha, där kan mitt problem ligga, har kört med identiska cardclientconf och då gissar jag att det bara är att lägga till user under "newcamd" delen i newcs.xml?
Postad 28 juni 2011 - 12:18
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7 392 inlägg
De skall ligga löst i pluggin mappen. Localhost ip brukar väl vara 127.0.0.1 har jag för mig (e röten på detta med allt på en maskin). Tänk nu på att du har två sources så det blir två olika users för newcs och därmed också olika cardclient.conf filer , annars kommer du få problem eftersom du kör newcs. //onkan
Hade problem om jag körd localhost vid nått tillfälle, fick slå maskinens vanliga ip, men andra gånger har det funkat.
Postad 28 juni 2011 - 12:59
Unregistered2a3df4ba
-
Unregistered2a3df4ba
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Du gissar bra du spelevinken 
//onkan
Postad 02 juli 2011 - 14:27
spelevinken
-
spelevinken
-
Beroende
-
-
1 417 inlägg
Har för närvarande strul med EPG:n. Har angett att söka efter EPG på transponder 10934V..... och alla kanaler hittas och jag kan para ihop kanalerna i "Server konfiguration" men får i högsta grad bristfällig epg. Funkar på vissa kanaler men andra har jag ingen info alls.
I min klientdator angav jag postnummer etc för programguiden och ser att "MC Guide Services" startat i DVB Link setupen, är det detta som ställer till det? Har jag helt enkelt gjort fel inställningar på klientdatorn så att denna försöker skicka info till DVB?
Är det någon som kör extern epg (xmltv) för Canal Digital satellit, i så fall vilken?
Postad 03 juli 2011 - 15:10
Unregistered2a3df4ba
-
Unregistered2a3df4ba
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Du kan ju testa och scanna 10872, borde fungera bättre. Pguide funkar bra, körde det ett tag men när EIT-scanning kom i DVBlink så slutade jag med det.
//onkan
Postad 05 juli 2011 - 13:58
spelevinken
-
spelevinken
-
Beroende
-
-
1 417 inlägg
Du kan ju testa och scanna 10872, borde fungera bättre. Pguide funkar bra, körde det ett tag men när EIT-scanning kom i DVBlink så slutade jag med det. //onkan
Funkar nu, om jag ska skanna 10872 är det med de inställningar som ligger i "din" 3592.inf-fil?
Postad 05 juli 2011 - 15:58
Unregistered2a3df4ba
-
Unregistered2a3df4ba
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Bra att det funkar, då är det ingen ide att du byter EPG transponder. Det jag menade var att du klickar ur den transponder du scannar epg:n på idag och klickar i 10872 V och scannar den i stället.
//onkan
Postad 05 juli 2011 - 22:42
spelevinken
-
spelevinken
-
Beroende
-
-
1 417 inlägg
Bra att det funkar, då är det ingen ide att du byter EPG transponder. Det jag menade var att du klickar ur den transponder du scannar epg:n på idag och klickar i 10872 V och scannar den i stället. //onkan
Comprende, lärt mig den hårda vägen - om något funkar ändra det inte
Postad 06 juli 2011 - 23:39
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7 392 inlägg
Comprende, lärt mig den hårda vägen - om något funkar ändra det inte 
Det är ju då du måste ta reda på varför det fungerar  Men du har rätt, jag rör aldrig mina system så länge de funkar, uppdaterar inga drivrutiner eller program där uppdateringen inte ger nån ny funktion. Windows kör jag de uppdateringar som ska täppa säkerhetshål och andra som anses viktiga, men inga som enbart är rekommenderade. Har gett ett stabila htpcs i flera år nu.
Postad 07 juli 2011 - 15:40
spelevinken
-
spelevinken
-
Beroende
-
-
1 417 inlägg
Det är ju då du måste ta reda på varför det fungerar 
Men du har rätt, jag rör aldrig mina system så länge de funkar, uppdaterar inga drivrutiner eller program där uppdateringen inte ger nån ny funktion. Windows kör jag de uppdateringar som ska täppa säkerhetshål och andra som anses viktiga, men inga som enbart är rekommenderade. Har gett ett stabila htpcs i flera år nu.
Upptäckte att Win7 har inbyggd funktion som jag annars bara sett i tredjepartsprogram (Acronis etc) där man kan göra en image av systemet. Gör nu detta regelmässigt på mina datorer när jag har en fungerande grundconfig så när något går fel så kan man utgå ifrån denna. Precis som du skriver Goldstar så skall man ge f-n i att uppdatera om det funkar.
Postad 08 juli 2011 - 18:23
DirtyHarry
-
DirtyHarry
-
Användare
-
-
227 inlägg
Första betan på v4 finns nu att ladda ner: http://dvblogic.com/...hp?f=52&t=13660
Postad 09 juli 2011 - 07:20
spelevinken
-
spelevinken
-
Beroende
-
-
1 417 inlägg
Första betan på v4 finns nu att ladda ner:
http://dvblogic.com/...hp?f=52&t=13660
Ser ju oerhört spännande ut.
Postad 10 juli 2011 - 13:00
Slangare
-
Slangare
-
Forumräv
-
-
661 inlägg
Intressant,
Någon som testat?
Jag har ett tuner problem som kanske löses, där jag kör 1 dubbeltuner för SVT och en annan dubbeltuner för alla andra kanaler.
De mappas fel i MCE och totalt dyker bara 2 tuners upp och kan användas..
"MediaCenter integration
•Virtual PBDA drivers
–Easy and more intuitive TV Setup procedure
–Removed 4 tuner limit (8 virtual tuners will be available at release)
–One-to-one mapping between source instance and virtual tuner instance"
Jag skulle vilja namnge varje tuner så att samma namn dyker upp inne i MCE setup.
Tex Hauppauge DVB-T 1 och Aver DVB-C 1 etc. så att man vet vilken som är vilken och inte #1, #2, #3, #4 etc...
Redigerat av Slangare, 10 juli 2011 - 13:08.
Postad 11 juli 2011 - 09:57
spelevinken
-
spelevinken
-
Beroende
-
-
1 417 inlägg
Intressant,
Någon som testat?
Jag har ett tuner problem som kanske löses, där jag kör 1 dubbeltuner för SVT och en annan dubbeltuner för alla andra kanaler. De mappas fel i MCE och totalt dyker bara 2 tuners upp och kan användas..
"MediaCenter integration •Virtual PBDA drivers –Easy and more intuitive TV Setup procedure –Removed 4 tuner limit (8 virtual tuners will be available at release) –One-to-one mapping between source instance and virtual tuner instance"
Jag skulle vilja namnge varje tuner så att samma namn dyker upp inne i MCE setup. Tex Hauppauge DVB-T 1 och Aver DVB-C 1 etc. så att man vet vilken som är vilken och inte #1, #2, #3, #4 etc...
Skumt problem, är kanalerna ihopslagna i servern?, då skall det ju inte spela någon roll vilken källan är utan MCE väljer de källa som är bestämd i serverdelen - eller fattar jag dig fel?
Postad 11 juli 2011 - 12:54
Slangare
-
Slangare
-
Forumräv
-
-
661 inlägg
Skumt problem, är kanalerna ihopslagna i servern?, då skall det ju inte spela någon roll vilken källan är utan MCE väljer de källa som är bestämd i serverdelen - eller fattar jag dig fel?
Stämmer att dom är ihopslagna i servern. Men den ena dubbel tunern (tvb-t2) har bara SVT 1 och 2 (för HD) hopslagna. Den andra dubbel tunern har resten av kanalerna också hopslagna. I MCE dyker det upp 4 st tuners #1,2,3,4 men jag kan aldrig titta på 1an, 2 an och TV3, trots att jag har 4 st tuners, det blir bara busy på antal tuners.. Så det känns som att mappningen mellan DVBlink servern och MCE inte stämmer perfekt.
Postad 11 juli 2011 - 23:39
beachman
-
beachman
-
Användare
-
-
143 inlägg
Hade ett liknande problem efter jag lagt till en ny dvb-t2 tuner. Det slutade med att jag fick ta bort alla "sources" i dvblink. Efter jag lagt till dom igen och konfigurerat om tv-signal i mce så funkade allt kanon! Kör nu med 2st dvb-t och 2 dvb-t2 och det funkar kanon. Jag har slagit samman alla sd-kanaler från alla 4 tuners i dvblink och förstås hd kanalerna från mina 2 dvb-t2 tuners. Dvblink är konfat så att den kommer att prioritera den tuner som har minst mappade kanaler. I och med att mina dvb-t tuners inte har hd kanalerna så kommer de prioriteras först om man kollar på sd och det vill man ju så att dvb-t2 korten är tillgängliga för hd-kanalerna. Dvblink sköter detta auto och väljer första lediga fysiska tuner med minst mappade kanaler oavsett vilken logisk tuner media center väljer. Ett problem som jag stötte på var att media center trodde att tunern för hd var upptagen när jag spelade in en sd-kanal. Dvblink hade inte ockuperat t2 tunern men media center trodde det. Dvblink lägger auto upp minst sammanslagna kanaler på logisk tuner1 mer samanslagna kanaler på tuner 2 osv. Detta innebar i mitt fall att hd kanalerna hamnade på logisk tuner 1 och 2, sd på tuner 3 och 4. Media center prioriterar default tuner 1 sedan tuner 2 osv. Vilket innebar att media center trodde att tunern(a) med hd kanaler var upptagen än fast dvblink inte hade ockuperat dessa. detta löstes genom att ändra tuner prioritering i mce! Fick gå igenom alla sd-kanaler och prioritera tuner 3 och 4. Woulah!!!! Allt funkar nu perfekt kan spela in 2hd och 2 sd samtidigt nu utan att mce klagar på att det inte finns några tillgängliga tuners!!
Hoppas jag varit tillräckligt tydlig, blev lite mycket text... Grundproblemet var altså att mce trodde att hd-tunern var upptagen än fast dvblink hade prioriterat anorlunda. Du ska alltså ta med dina sd kanaler för dvb-t2 kortet då kommer dvb-t kortet att få minst kanaler och därmed högst prio i dvblink. Sedan ska du ändra prio i mce så den logiska tunern med hd-kanaler har lägst prio. Prio på fysiska tuners kan inte styras på annat sätt i dvblink 3.x. Men i 4 ska men kunna ändra prio själv...
Redigerat av beachman, 12 juli 2011 - 07:10.
Postad 12 juli 2011 - 07:39
Slangare
-
Slangare
-
Forumräv
-
-
661 inlägg
Kanonförklaring..
Jag skall konfa om direkt..
Bra förklaring om prio i DVB-Link, vilket inte är självklart..
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Windows Media Center
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Vy från dörr med ny soffa
DPC
2025-05-07 10:19:58
-
Rad 1 och 2
DPC
2025-05-07 10:17:56
-
Soffa till salongens andra rad
DPC
2025-05-07 10:03:29
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|