* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34705 svar till detta ämne
Postad 19 augusti 2011 - 10:18
Loveless
-
Loveless
-
Lärjunge
-
-
449 inlägg
Så vad du säger är att om man har ett kollektivt lagom kanalpaket så kan man inte beställa ett HD kanalpaket? Låter mycket konstigt då jag kollade det med Telia i somras efter klagomål i vår förening. Och enligt Telias kundtjänst så går det hur bra som helst och man får nya koder och ett privat abonnemang så att de kan fakturera. Så det skulle fungera på samma sätt som om man har ett kollektivt kanalpaket och bara vill ha tillgång till videobutiken.
Intressant, eftersom Markus har sagt annorlunda här och när jag försökte beställa för ett par veckor sedan så gick det inte att knyta HD-paketet till mitt privata abonnemang.
Postad 19 augusti 2011 - 12:36
Unregisteredcec18524
-
Unregisteredcec18524
-
Beroende
-
-
1 195 inlägg
Den kommer så från Viasat tror jag. Ska försöka att lite försynt luska vidare i varför 
Markus Johansson Telia Kundservice
Har du kommit någon vart i detta, eller är det VIASAT som är "boven i dramat"? EK
Postad 19 augusti 2011 - 13:15
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Intressant, eftersom Markus har sagt annorlunda här och när jag försökte beställa för ett par veckor sedan så gick det inte att knyta HD-paketet till mitt privata abonnemang.
Vår säljkontakt på Telia hävdar fortfarande att alla med ett kollektivt lagom kanalpaket ska kunna beställa kanalpaket HD. Jag har dock inte försökt beställa det själv ännu eftersom endast TV3 HD ingår och TV4 HD och Kanal 5 HD saknas.
Postad 19 augusti 2011 - 16:52
blackburn_
-
blackburn_
-
Lärjunge
-
-
460 inlägg
@Telia Kundservice
När kommer ni att uppdatera kanalpaket hemsidan och när kommer man att kunna beställa de nya HD kanalpaketen ifrån Viasat?
Har du läst på nyhetssidan här? "För våra Viasatkunder, som kan se hdtv, lanserar vi den 1 september nya hd-paket från Viasat."
Postad 19 augusti 2011 - 17:19
Unregisteredfa46ece3
-
Unregisteredfa46ece3
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Idag blev ju Canal+ Film HD, Canal + First HD istället.
Det är en liten bugg gällande epg´n på kanalen. Alla filmer/titlar visas dubbelt. Samma tider står det också så det är helt enkelt dubbletter, som jag härmed rapporterar och felanmäler.
Postad 19 augusti 2011 - 17:44
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Något nytt om vad som krävs av oss med kollektiv-lagom för att beställa HD-paketet?
Just för tillfället krävs det att man har Stor för kollektiv lagom för att man ska kunna beställa det vanliga HD paketet. Det är meningen att det i framtiden ska gå att beställa samma HD paketet för kunder som har kollektiv lagom eller kollektiv stor då detta inte går idag. Jag kan inte säga när detta kommer att gå att beställa men det arbetas på hur man ska kunna lösa detta. Kommer jag som har Viasat sport att kunna beställa? Gäller denna begränsning om att behöva ett eget lagom även om jag vill utöka med Viasat HD?
För Viasat HD kanalpaketet gäller ju att du måste ha motsvarande viasat paket där vanliga kanalen ingår för att beställa det, har inget att göra med om man har det vanliga kanalpaketet för HD att göra eller ej. De kanalpaketen heter ju t.ex Viasat Guld HD om man har Viasat Guld paketet. Paketen kommer att lanseras 1/9 och jag antar att det blir i samma veva man kommer uppdatera Telia.se med informationen. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 19 augusti 2011 - 18:04
Unregisteredaf787032
-
Unregisteredaf787032
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Nu har jag fått ett nytt problem, när jag växlar upplösning från 576 till 720p eller 1080i får jag massa störningar på bilden och knastrande ljud via förstäkaren. Bilden ser mycket bra ut men det är flera små streck som blinkar över hela tv:n, förslag på var felet ligger? Ibland när jag bootar om hela digitalboxen så försvinner problemen tillfälligt till jag bytar kanal... Tacksam för hjälp
Postad 19 augusti 2011 - 18:49
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Idag blev ju Canal+ Film HD, Canal + First HD istället. Det är en liten bugg gällande epg´n på kanalen. Alla filmer/titlar visas dubbelt. Samma tider står det också så det är helt enkelt dubbletter, som jag härmed rapporterar och felanmäler.
Och det är felanmält till driften nu. Mina gissningar är att det kommer att bli rätt efter helgen så ni får leva med att det är fel nu. Det är rätt i TV-guiden. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 20 augusti 2011 - 12:36
Bulldog76
-
Bulldog76
-
Veteran
-
-
1 524 inlägg
Ser på premier league studion på viasat fotboll Hd. Ljudet i studion är i osynk. Nån er som tycker det?
Redigerat av Bulldog76, 20 augusti 2011 - 12:40.
Postad 20 augusti 2011 - 14:17
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 261 inlägg
Nu har jag fått ett nytt problem, när jag växlar upplösning från 576 till 720p eller 1080i får jag massa störningar på bilden och knastrande ljud via förstäkaren. Bilden ser mycket bra ut men det är flera små streck som blinkar över hela tv:n, förslag på var felet ligger? Ibland när jag bootar om hela digitalboxen så försvinner problemen tillfälligt till jag bytar kanal... Tacksam för hjälp 
Har du provat en annan HDMI-kontakt på TV'n (om du har). Låter ungefär som samma störning som jag fick när jag bytte till en 1003-box. Men när jag flyttade till nästa HDMI-kontakt försvann störningarna. Vet inte var felet ligger, om det är TV eller box.
Postad 20 augusti 2011 - 17:16
blackburn_
-
blackburn_
-
Lärjunge
-
-
460 inlägg
Viasat Fotboll HD som det var osynk på mellan ljud och bild bore vara ok nu.
Jag har även ändrat på sidan där ni kan felanmäla osynk mellan ljud och bild så jag hoppas alla kanaler finns med nu.
Tyvärr är det fortfarande samma problem, att DD5.1 ljudet är ur synk på Viasat Fotboll HD. Däremot är stereo-ljudet i synk på Viasat Fotboll (och TV3 där fotbollen även visas idag).
Postad 20 augusti 2011 - 19:06
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 261 inlägg
Ska förklara lite mer om problemet jag pratade förra veckan.
De störningar jag var ute efter var den att boxen fryser och trafiken verkar flyta på som den ska fast boxen inte visar bilden. På min box hemma och på jobbet har jag upptäckt att bilden fryser och man måste byta kanal för att det ska komma igång igen. Det verkar som att detta kan hända när det är ett kort nätavbrott av någon anledning, men normalt fungerar digital-tv tjänsten utan några som helst problem. Jag har en teori här och det är att när detta fel uppstår och det är fel på en mycket kort stund kan boxen hänga sig på aktuell kanal och frysa. Efter ett tag kan det komma skräpljud i högtalarna. Man kan se att avbrottet inte är långt då det fungerar att gå tillbaka med timeshift och spela upp materialet över när felet uppstår. Det löser sig genom att trycka paus och sen stop för att hoppa till timeshift och tillbaka till live igen eller att man helt enkelt byter kanal på något sätt. Är det någon som kan bekräfta att de upplever exakt detta problem?
Verkar som jag har detta fel, dock "bara" några gånger/vecka. Märker ibland på inspelningar jag gjort (via Scart och alltså inte 1963-boxen) att bilden fryser, men om man spolar fram lite så rullar bilden igång igen, brukar röra sig om 3-5 minuter. Dessa frysningar uppkommer även när jag tittar "live", men då har jag inte kollat om bilden kommer igång igen, utan bytt kanal så att man kan titta vidare. Edit: Fick en frysning precis nyss och väntade ut den, den varade 2 minuter och 5 sek. Men sedan när jag kollade sidan du skrev om, så visade det sig att TG787 startat om. Men innan dess tror jag det var 43 dygn sedan senaste omstart, så det händer inte så ofta, ännu i alla fall...
Redigerat av Bopper, 20 augusti 2011 - 19:35.
Postad 21 augusti 2011 - 07:02
Ford38
-
Ford38
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Hej
Jag undrar om det är någon som har varit ute för detta. Hastigheten (har Bredband 30) till mitt modem är 14,7 ner- 1,2 upp när jag kollar i min Thomson (är detta hastigheten eller är det vad Telia har ställt in det på) och enligt Telia har dom det när dom mäter. När jag mäter med bredbandskollen så får jag 12,5 ner och 0,8 upp när TV,n står i Stand By läge. Sätter jag på TV,n och mäter så har jag 4,0 ner – 0,8 upp. Har varit i kontakt med supporten och fått en ny Thomson men det gjorde ingen skillnad. Att farten på bredbandet till surfning minskar förstår jag men 8Mbit är inte det för mycket? Jag hade tidigare Bredband 8 och hade då 6 ner när TV,n var på. Jag har TV-HD Telefon och bredban.
Någon som har något tipps?
Postad 21 augusti 2011 - 10:16
Mange Magnet
-
Mange Magnet
-
Användare
-
-
138 inlägg
Personligen hoppas jag att Telia hittar annan boxleverantör nu, vill inte ha Google snokandes i min tvbox också. Är väl bara att beklaga att Kreatel blev uppköpta. Kan för mig liv inte tänka mig att Kreatel hade varit lika informationshungriga som Google på vilka program jag ser på tv, Kreatel levde på boxutvecklig och försäljning, Google på riktad reklam.
Mja, det kan nog vara fler än Google som vill snoka i din box. Jag är ganska förtjust i paranoida konspirationsteorier, så jag måste fråga:
Funkar Telia digitalTV så att Telia bara matar ut den kanal jag för tillfället valt, så när jag t.ex. zappar från TV3 till TV 4 får Telia en signal om mitt kanalbyte, slutar skicka TV3 till min digitalbox och istället skickar TV4?
Byter det i så fall att Telia - "The Man" - kan föra logg exakt över vilka program jag tittar på och alltså avslöja att jag inte alls tittar på cool extremsport utan helst "Tidsresenärerna" på Kanal 9? Att Telia kan veta exakt vilka av alla deras kunder som väljer vilken film vid midnatt? Att Telia när de fått hela Sveriges befolkning som kunder kan kartlägga alla våra tittarvanor på sekunden?
Men å andra sidan så kan jag väl spå på konspirationsteorierna i och med att jag har en minnesbild av att jag tidigare tyckte mig se att boxen skickade extra information om vad som jag tolkade var aktuell kanalinformation till en speciell server i Telias nät. Det här var säkert över ett år sedan jag då jag håll på sniffade med Wireshark på alla trafik som boxen genererade. Om denna fortfarande används eller i vilket syfte som detta gjordes (eller görs) har jag ingen som helst uppfattning. Jag kan också totalt ha misstolkat det jag såg. Så egentligen vill jag inte spä på några sådana här ryken i och med att jag inte har några som helst belägg för det jag tror mig ha sett och tolkat ens hade med detta att göra.
Postad 21 augusti 2011 - 18:07
Unregistered859dd881
-
Unregistered859dd881
-
Användare
-
-
119 inlägg
Ser att Canal+FilmHD sänder i 3D bl.a i kväll 23:00 StreetDance! Då jag själv inte har 3D TV undrar jag om man kan titta på filmen i 3D? Om man har 3D TV.
Står tiden stilla på Telia Digital-TV forum, då ingen vet om Telia sänder i 3D?
Postad 21 augusti 2011 - 18:37
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
Står tiden stilla på Telia Digital-TV forum, då ingen vet om Telia sänder i 3D?
Det sänds inga 3D filmer på Canal+ First HD (Film) Hur roligt skulle det vara för de som inte ha en 3DTV? Filmen i 2 delar, en till vänster och en till höger Du kan hyra 3D film i filmbutiken
Postad 22 augusti 2011 - 09:05
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2 953 inlägg
Nån annan som har problem med programbiblioteket tv1000 o canal+?
Tänkte slötitta på film nu när det regnade men kommer inte in
Kom in förra veckan på båda men inget nu?
Postad 22 augusti 2011 - 09:54
tyrap
-
tyrap
-
Rookie
-
2 inlägg
Någon som vet något om när det ska kunna fungera att spela in på en kanal och titta på en annan via VDSL?
Vid fiber vet jag att det fungerar, men jag har inte den möjligheten. Otroligt störande att inte detta ska fungera.
Postad 22 augusti 2011 - 11:12
Unregisteredfa46ece3
-
Unregisteredfa46ece3
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Nån annan som har problem med programbiblioteket tv1000 o canal+?
Tänkte slötitta på film nu när det regnade men kommer inte in
Kom in förra veckan på båda men inget nu?
Samma för mig, kollat olika programbibliotek som Canal+ och TV4, Tv11 etc, finns inget, finns ingen meny. Även videobutiken, går ej se något där heller, så det verkar vara något fel på den servern, eller hur det ligger upplagt.
Postad 22 augusti 2011 - 12:57
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2 953 inlägg
Samma för mig, kollat olika programbibliotek som Canal+ och TV4, Tv11 etc, finns inget, finns ingen meny. Även videobutiken, går ej se något där heller, så det verkar vara något fel på den servern, eller hur det ligger upplagt.
Tog mig tid att kontakta kundservice, gjorde om factory reset med info knappen vid uppstart, inget hände Måste vara fel hos servern som har allt lagrat och inte våra boxar då?
Postad 22 augusti 2011 - 13:06
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Någon som vet något om när det ska kunna fungera att spela in på en kanal och titta på en annan via VDSL? Vid fiber vet jag att det fungerar, men jag har inte den möjligheten. Otroligt störande att inte detta ska fungera.
Har också ställt den frågan till Kundtjänst, men slår man ihop svaren kort och enkelt så vet de inte om det ens kommer bli aktuellt. Kanske inom en framtid. Får dock ge Telia ett litet plus iaf för det bemötandet jag fick idag! Stort plus till den killen på supporten som hjälpte mig med min digitalbox som krånglade. Han tog sig till och med tid att ringa tillbaka till mig då samtalet bröts pga kasst batteri i telefonen. Mer sådan support och man känner sig som en nöjdare kund! De senaste veckorna har ju varit en katastrof hos telia. Långa köer.. personal som inte verkar bry sig mer eller mindre.. (semstervikarier tro?) Skönt att det verkar blivit bättre iaf.
Postad 22 augusti 2011 - 13:11
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2 953 inlägg
Har också ställt den frågan till Kundtjänst, men slår man ihop svaren kort och enkelt så vet de inte om det ens kommer bli aktuellt. Kanske inom en framtid.
Får dock ge Telia ett litet plus iaf för det bemötandet jag fick idag! Stort plus till den killen på supporten som hjälpte mig med min digitalbox som krånglade. Han tog sig till och med tid att ringa tillbaka till mig då samtalet bröts pga kasst batteri i telefonen. Mer sådan support och man känner sig som en nöjdare kund! De senaste veckorna har ju varit en katastrof hos telia. Långa köer.. personal som inte verkar bry sig mer eller mindre.. (semstervikarier tro?)
Skönt att det verkar blivit bättre iaf.
Även jag ger den tjej plus i supporten som försökte hjälpa mig så gått det gick med probgrambiblioteket som verkar strula trots factory reset och de uppdateringar hon sa hon gjorde som tyvärr inte hjälpte. Hoppas det löser sig nu när det är tråkigt väder och regnar
Postad 22 augusti 2011 - 13:40
DIEXEL
-
DIEXEL
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Min hyresvärd har tecknat ett TV-avtal med Telia och där Lagom kommer ingå i hyran men om jag nu skulle teckna själv Stor men hur blir det då rent prismässigt? Jag är ej intresserad av att betala dubbelt.
Sitter man i skiten och får helt enkelt dubbelbetala eller?
Rätteligen ska du ringa 020 755 766 för att beställa detta abonnemang som heter ”stor för kollektiv lagom”.
Förbannat! Var i kontakt med Telias kundtjänst idag och beställde bredbandsfiber- och telefoni samt digital TV och enligt dom så kan jag inte utnyttja "Stor för kollektiv Lagom" eftersom min hyresvärd har tydligen signat avtalet Lagom via antennuttaget. Därmed är jag tvungen att "dubbelbetala" för kanalerna som jag redan betalar via hyran om jag skulle beställa Stor. Idiotiskt av både hyresvärden och Telia som tycks leva kvar på 1900-talet.
Postad 22 augusti 2011 - 15:05
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Även jag ger den tjej plus i supporten som försökte hjälpa mig så gått det gick med probgrambiblioteket som verkar strula trots factory reset och de uppdateringar hon sa hon gjorde som tyvärr inte hjälpte. Hoppas det löser sig nu när det är tråkigt väder och regnar
Det är en känd drifstörning på VoD och sVOD (programbibloteken) just nu. Drabbar alla kunder och vi arbetar på att lösa det så fort som möjligt. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 22 augusti 2011 - 16:33
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2 953 inlägg
Det är en känd drifstörning på VoD och sVOD (programbibloteken) just nu. Drabbar alla kunder och vi arbetar på att lösa det så fort som möjligt.
Tack för svaret, borde då inte 1. Lägga upp felet på webbsidan 2. Kundtjänst känna till det? Så slipper folk göra eventuell onödig factory resest? När jag går in på telias webbsida ser jag "störingar pga åskväder" Skulle vilja se ett fält direkt om störningar som dessa i stället på någon fönstermeny? Eller MAX 1 klick i från, klicka här för störningsrapporter tex, eftersom det skiljer sig olika i landet
Postad 22 augusti 2011 - 16:52
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1 741 inlägg
Någon som vet något om när det ska kunna fungera att spela in på en kanal och titta på en annan via VDSL? Vid fiber vet jag att det fungerar, men jag har inte den möjligheten. Otroligt störande att inte detta ska fungera.
En till här som är ute efter den funktionen. Det sitter ju knappast i bandbredden i alla fall med tanke på hur mycket högre den är både in & ut med VDSL. Detta känns som ett prio-ärende då boxarna redan stödjer det och jag misstänker att vi är många som vill ha den möjligheten.
Postad 22 augusti 2011 - 16:59
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
1. Lägga upp felet på webbsidan
Det står på den vanliga sidan sen 13:30 idag. 2. Kundtjänst känna till det?
Kundtjänst är informerade om det, dessutom ligger det information i talsvaret och när man försöker kontakta oss via chat. Vi har Avvaktat med att lägga ut det på twitter och facebook då antalet kunder som kontaktar oss om felet varit väldigt lågt. Dessutom har allt fungerat sedan strax efter 17 så nu finns det inget behov av mer information. Skulle vilja se ett fält direkt om störningar som dessa i stället på någon fönstermeny? Eller MAX 1 klick i från, klicka här för störningsrapporter tex, eftersom det skiljer sig olika i landet
Du får gärna förklara lite utförligare vad du menar här. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 22 augusti 2011 - 17:26
Ibymafayhas
-
Ibymafayhas
-
Användare
-
-
141 inlägg
Förbannat!
Var i kontakt med Telias kundtjänst idag och beställde bredbandsfiber- och telefoni samt digital TV och enligt dom så kan jag inte utnyttja "Stor för kollektiv Lagom" eftersom min hyresvärd har tydligen signat avtalet Lagom via antennuttaget. Därmed är jag tvungen att "dubbelbetala" för kanalerna som jag redan betalar via hyran om jag skulle beställa Stor. Idiotiskt av både hyresvärden och Telia som tycks leva kvar på 1900-talet.
Telia strategi på "kollektiv"-marknaden verkar bara vara att sälja och sedan ge f-n i kunderna^^.
Postad 22 augusti 2011 - 17:33
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2 953 inlägg
Det står på den vanliga sidan sen 13:30 idag.
Kundtjänst är informerade om det, dessutom ligger det information i talsvaret och när man försöker kontakta oss via chat. Vi har Avvaktat med att lägga ut det på twitter och facebook då antalet kunder som kontaktar oss om felet varit väldigt lågt. Dessutom har allt fungerat sedan strax efter 17 så nu finns det inget behov av mer information.
Du får gärna förklara lite utförligare vad du menar här.
När man går in på er sida ser man först menyn överst Mobil telefoni mobilt bredband bredband tv fast telefoni kombinationer Sen är det vissa reklambilder Nedan är det massa text Det blir väldigt "grötigt" när man vill leta upp diverse fel som "programbiblioteket" Mitt förslag är att öger om kombinationer ha "störningar" eller något så man hittar direkt. För grötigt nu EX jag hittade efter viss letande "information" längst ner till höger. Jag vill ha den längs upp till höger!
Redigerat av Ironse, 22 augusti 2011 - 17:34.
Postad 22 augusti 2011 - 22:17
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
När man går in på er sida ser man först menyn överst
Mobil telefoni mobilt bredband bredband tv fast telefoni kombinationer
Mitt förslag är att öger om kombinationer ha "störningar" eller något så man hittar direkt. För grötigt nu
EX jag hittade efter viss letande "information" längst ner till höger. Jag vill ha den längs upp till höger!
Du menar att man ska ta bort ett av klicken när man klickar på kundservice (längst till höger på raden du pratar om) och sen driftinformation? Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 22 augusti 2011 - 23:01
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Var i kontakt med Telias kundtjänst idag och beställde bredbandsfiber- och telefoni samt digital TV och enligt dom så kan jag inte utnyttja "Stor för kollektiv Lagom" eftersom min hyresvärd har tydligen signat avtalet Lagom via antennuttaget. Därmed är jag tvungen att "dubbelbetala" för kanalerna som jag redan betalar via hyran om jag skulle beställa Stor. Idiotiskt av både hyresvärden och Telia som tycks leva kvar på 1900-talet.
Kanske ska förklara att Telia inte har bestämt att ni ska ha lagom via antennuttaget utan det är helt och hållet ett val av hyresvärden då det oftast blir billigare att göra så om man redan har ett fastighetsnät med koax kabel. Det Telia levererar då är i princip en digital-tv box per kanal vid en överlämningspunkt sen går man det över det nät som redan fastighetsägaren har ut till alla som bor i området. Det man slipper då är att varje person som bor i området inte behöver ha egen digital-tv box. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 23 augusti 2011 - 00:09
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Är det nån annan än jag som har och haft stora problem med Telia de senaste veckorna. Har telias digitalbox och bredband + telefoni. TV:n hackar , 2,35 mbs nedladdning och jag abbonerar på 12-24 mb.
Nu har jag ingen aning om hur din uppkoppling ser ut men det allra vanligaste är att det är felkopplat hemma hos kunden om man har denna typ av problem... Efter att suttit i telefonkö i över en timme så kommer jag fram och där de börjar dribbla om samma s**t som de alltid gör, nämligen "har du kopplat rättt"...JA ,JAG HAR FÖRF*N kopplat rätt.
...och det är därför du får denna typ av frågor. Det är kanske 80-90 % av kunderna som kontaktar supporten som inte har kopplat in enligt instruktionerna. De skulle skicka någon att kolla på grejerna men då ska jag betala dem för att de ska felsöka.
Har man xDSL har Telia precis som alla andra leverantörer som använder Skanovas nät två alternativ. Vi måste bevisa att felet ligger i telefonnätet för att vi ska få felanmäla till Skanova och de ska skicka ut en tekniker som får felsöka i Skanova nät. Finner denna Tekniker att felet ligger i kunds utrustning eller bostad kan kunden bli debiterad av Telia för teknikern då vi helt enkelt får betala Skanova för teknikern. Andra alternativet är att vi skickar ut en tekniker hem till kunden som kunden får betala för i de fall felet är hemma hos kunden. Om teknikern kan konstatera att felet inte är något kunden svarar för bekostar Telia teknikern. All utrustning utom Thomson modemet (inklusive splitter & strömadapter) är kund ägd så konstaterar tekniker at kundägd utrustning är trasig eller det är felkopplat hemma hos kunden kan kunden bli debiterad för teknikern. Kan man konstatera att kundägd utrustningen är trasig och omfattas av garanti när man är i kontakt med supporten byts utrustningen ut om den har levererats av Telia. (Detta har inget med tjänsten att göra utan följer av konsumentköplagen helt enkelt.) Har inget gott att säga om deras behandling av kunder som jag som de haft i typ 5 år.
Om du fortfarande har problem är du välkommen att skicka ett PM till mig med ditt personnummer eller telefonnummer så kan jag titta på din uppkoppling. Kom ihåg att de tips jag gett förut att man kan kontrollera sin uppkoppling med Thomson modemet genom att surfa till det. Har haft tekniker på plats som felsökt och konstaterat att något är fel. Men någon vidare förbättring vill jag knappast påstå att det är. Kan tillägga att de flesta på mitt område har samma problem! Pratat med kundtjänst för vårat stadsnät, och de skulle ha ett möte med Telia angående dessa bildstörningar.
Samma som gäller för alla ”lan” föreningar gäller även för dem. Kan de konstatera att minst 3 kunder har exakt samma fel så kan de felanmäla hela föreningen då hanteras felanmälan lite annorlunda och oftast skyndsamt. Hos mig ville de byta ut switchar etc. Men när teknikern testade sin egna utrustning såg de att de inte hjälper.
Samma sak här kan jag säga, det är vanligtvis någon utrustning hemma hos kunden som det är fel på och supporten vill helt enkelt utesluta detta innan man skickar tekniker. I just ditt fall ser jag att du har fel under förutsättning att jag tittar på rätt kund.
Mushunt.JPG 64,45K
5 Antal nerladdningarOvan ser ni helt enkelt den information som Telia samlar in från din digital-tv box. Staplarna visar antalet 5 minuters intervall där det har rapporterats in bildstörningar och mäter alltså bakåt i tiden från nu. Det går inte att säga vart störningen sitter i ditt fall, men det är oftast störningen är hemma hos dig och nu har jag inga uppgifter på någon granne som har samma fel som dig men hade jag haft det kanske man kan säga att alla drabbas av störningar i samma omfattning. Som ni ser så finns det ingen information om xDSL uppkopplingen och det beror på att du inte är en xDSL kund.
Markus.JPG 61,69K
4 Antal nerladdningarHär ovan ser ni min uppkoppling och som ni ser har jag några CV och bildstörningar. Denna mängd som jag har är ganska normal för en kund. Jag upplever inget av dessa störningar oftast så här kan man inte säga att det är ett fel på xDSL uppkopplingen som orsakar bildstörningar. Hade jag haft liknande antal fel som Mushunt men inga CV fel kan man säga att felet inte sitter i själva xDSL uppkopplingen (och således ej i Skanovas nät). Det går inte att se om felet är hemma hos kunden eller längre upp i nätet då heller men fel hemma hos kunden är den vanligaste orsaken, det är mycket mera ovanligare att felet sitter längre upp i nätet. Nu har jag även förklarat vad Telia samlar in för information från er kunder, ingen annan information än den ovan samlas in av Telia. Markus Johansson Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 23 augusti 2011 - 08:50.
Postad 23 augusti 2011 - 08:39
Unregisteredff8f752a
-
Unregisteredff8f752a
-
Användare
-
-
100 inlägg
Fråga om text-tv och inspelade program; jag tycker att det är extremt irriterande att det inte går att slå på textning (svt1,2 mfl) på inspelade program, eller vid timeshift. I vårt förra boende hade vi Comhem (med alla dess brister), men det gick i alla fall att texta inspelade program.
Är detta någon inställning eller är det helt enkelt inte möjligt att göra med Telias teknik?
Postad 23 augusti 2011 - 08:50
PBateman
-
PBateman
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
Kan man och i så fall hur gör man för att få in lokala sändningar på Kanal 5.
Skulle vilja se Morgon gänget och inte Voice som morgon program.
Postad 23 augusti 2011 - 09:25
Unregistered33b3a508
-
Unregistered33b3a508
-
Forumräv
-
-
780 inlägg
Jag har under en veckas tid växlat mail med Telias Kundservice för att få bekräftat när mitt område ansluts till fibernätet. Vid denna tidpunkt, ca två månader före förespeglat datum, borde Telia kunna ge sina kunder närmast exakt besked.
Mitt första mail:
Hej
Enligt Telias hemsida skall Danderyd Berga Ösby området anslutas till fibernätet 2011-11-01.
Jag har beställt dylik anslutning och vill därför säga upp mitt nuvarande abonnemang hos ett annat företag. Uppsägningstiden är tre månader vilket innebär att abonnemanget upphör vid november månads utgång om uppsägning sker i augusti.
När jag tar mina kvällspromenader upptäcker jag inte någon aktivitet som kan hänföras till Telia Villafiber.
Hur säker är den utlovade anslutningen 2011-11-01?
Jag vill inte stå utan TV-program.
Vänliga hälsningar
På detta svarade Telia:
Hej!
Tack för din förfrågan.
För att se närmare på saken så återkom med din adress samt lägenhetsnummer tack.
Med vänlig hälsning
Sedan jag meddelat min adress till Telia fick jag svaret:
Hej!
Jag ser att klardatumet för Danderyd villafiber är satt till 2011-08-24 och bör vara klart då.
Du ska alltså kunna avsluta dina tjänster för att sedan kunna ta del av tjänsterna via fiber.
Därefter upplyste jag Kundservice om att detta datum, enligt Telias hemsida, gäller för Danderyd etapp 1, samt att min adress ligger inom etapp 2.
Telias Kundservice:
Hej igen
Jag kan tyvärr inte ge dig ett bindande besked utan jag kan enbart ska på din adress och då får jag upp att klardatumet för Danderyd villafiber är satt till 2011-08-24 och bör vara klart då.
Vi har därefter utväxlat ytterligare mail, där jag vid varje tillfälle framhållit att min adress ligger inom etapp 2. Det oaktat svarar Telia Kundservice den 23 augusti 2011:
Hej igen
Ja det är svårt att förutse om det kommer att bli ytterligare försenat. Det ser inte ut så i nuläget utan det är fortfarande satt till 2011-09-19.
Nu står mitt hopp till Markus som visar en betydande servicevilja i denna tråd.
Alltså, när kommer Danderyd etapp 2, Berga Ösby att anslutas till fibernätet?
Tack på förhand.
.
Postad 23 augusti 2011 - 09:33
Senjin
-
Senjin
-
Lärjunge
-
-
295 inlägg
Har fiber 100/100 och spelade in på svt hd, samtidigt som jag tittade på 3:an. Hackade ganska mycket ända till inspelningen på svt hd slutade. Nu var det första gången jag spelade in på någon HD kanal och samtidigt tittade på tv, hoppas verkligen att det var en engångsföreteelse, trist annars.
Postad 23 augusti 2011 - 09:54
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Har fiber 100/100 och spelade in på svt hd, samtidigt som jag tittade på 3:an. Hackade ganska mycket ända till inspelningen på svt hd slutade. Nu var det första gången jag spelade in på någon HD kanal och samtidigt tittade på tv, hoppas verkligen att det var en engångsföreteelse, trist annars.
Tillfälligt gissar jag. Har 100/10 och har spelat in HD och tittat på både SD och HD samtidigt utan att det hackar. Sen är det ju iofs mycket annat som spelar in. Själv sitter jag i Örebro och har extremt sällan probelm med tvtittande eller inspelning.
Postad 23 augusti 2011 - 11:42
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Alltså, när kommer Danderyd etapp 2, Berga Ösby att anslutas till fibernätet? Tack på förhand.
Det enda svar jag kan ge är "sen". Du kommer få eller har redan fått ett brev med ett ungefärligt datum och sen ska de som utför själva arbetet kontakta dig 14 dagar i förväg. De tar område för område och planerar sitt arbete själva så vi har ingen information mer än så. Det går inte att få något mer exaktare datum än så Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 23 augusti 2011 - 11:51
Unregisteredff8f752a
-
Unregisteredff8f752a
-
Användare
-
-
100 inlägg
Marcus, kan du svara på min fråga ovan angående textning av inspelade program?
Hilsen
Anders
Postad 23 augusti 2011 - 13:04
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Det går inte att säga vart störningen sitter i ditt fall, men det är oftast störningen är hemma hos dig och nu har jag inga uppgifter på någon granne som har samma fel som dig men hade jag haft det kanske man kan säga att alla drabbas av störningar i samma omfattning.
Exakt vad är det för uppgifter du behöver för att kunna ta en koll på om det är flera i mitt område som har problem, anledningen till att jag frågar beror på att jag vill verkligen fastställa att det inte är min egna utrustning som krånglar. Teknikern som var hemma provade bara med en annan digitalbox. Han kunde inte kolla med en annan switch just då eftersom vi har en fastmonterad i skåpet, där fiberkabeln går direkt in i switchen. Kundtjänsten hänvisa mig till stadsnäts bolaget för en ny switch. Men eftersom de själva varit på Telia ang bildstörningarna i nätet så ville de inte ge ut en sådan eftersom flera andra ringt och klagat på bilden. Möten med telia skulle hållas. Men de har ingen mera information. Så, om jag kollar med min granne exempelvis vad är det för information du kan tänkas behöva för att kolla de där mätningarna igen och se att det ev är fler än mig som drabbas
Postad 23 augusti 2011 - 13:30
PBateman
-
PBateman
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
Kan man och i så fall hur gör man för att få in lokala sändningar på Kanal 5. Skulle vilja se Morgon gänget och inte Voice som morgon program.
ingen som vet, inte ens Telia??
Postad 23 augusti 2011 - 15:34
Unregistered33b3a508
-
Unregistered33b3a508
-
Forumräv
-
-
780 inlägg
Det enda svar jag kan ge är "sen".
Du kommer få eller har redan fått ett brev med ett ungefärligt datum och sen ska de som utför själva arbetet kontakta dig 14 dagar i förväg. De tar område för område och planerar sitt arbete själva så vi har ingen information mer än så. Det går inte att få något mer exaktare datum än så
Tack ditt svar. Synes dock att upplägget speglar en viss nonchalans emot kunderna. .
Postad 23 augusti 2011 - 15:42
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2 953 inlägg
Du menar att man ska ta bort ett av klicken när man klickar på kundservice (längst till höger på raden du pratar om) och sen driftinformation?
Nu står det det information för driftstörning, jag själv har inte tänkt på det och anser information vilseleder bort från drifsttörning Driftstörning borde ha en egen knapp/icon på menyn
Postad 23 augusti 2011 - 19:36
blackburn_
-
blackburn_
-
Lärjunge
-
-
460 inlägg
Ljudet är fortfarande ur synk med bilden på Viasat Fotboll HD trots upprepade påminnelser de senaste veckorna. Kan någon på TeliaKundservice bekräfta att det jobbas på att fixa till det? Som det är nu tvingas man ju kolla studiosnacket på icke HD-kanalen och sen byta till HD-kanalen när matchen börjar..
Tack på förhand!
Postad 23 augusti 2011 - 20:50
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Fråga om text-tv och inspelade program; jag tycker att det är extremt irriterande att det inte går att slå på textning (svt1,2 mfl) på inspelade program, eller vid timeshift.
Är detta någon inställning eller är det helt enkelt inte möjligt att göra med Telias teknik?
Det går inte att spela in text-tv sidor på boxen då dessa ligger på en server och inte skickas med tv bilden helt enkelt. Det tittas på att lösa detta på detta men det är inte så enkelt som det kan verka kan jag väl säga. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 23 augusti 2011 - 20:58
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Kan man och i så fall hur gör man för att få in lokala sändningar på Kanal 5. Skulle vilja se Morgon gänget och inte Voice som morgon program.
Några lokala sändningar på Kanal 5 finns i dagsläget inte, jag har försökt att få ett svar på när och om det kommer att komma. Det är helt enkelt som så att de lokala kanalerna sänds lokalt i marknätet och den enda version som Telia kan sända ut är den vi får från Stockholm. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 23 augusti 2011 - 21:04
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Synes dock att upplägget speglar en viss nonchalans emot kunderna.
Jag tror inte det är nonchalans som är orsaken till detta men det tar tid att gräva ner fiber i flera områden och att säga exakt hur lång tid det tar är omöjligt. Det är ett ganska stort projekt att gräva fiber i så stora villaområden. Det är svårt att säga när man får tillstånd att gräva på en specifik plats och hur lång tid det tar innan en viss kund blir inkopplad. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 23 augusti 2011 - 21:10
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Ljudet är fortfarande ur synk med bilden på Viasat Fotboll HD trots upprepade påminnelser de senaste veckorna. Kan någon på TeliaKundservice bekräfta att det jobbas på att fixa till det? Som det är nu tvingas man ju kolla studiosnacket på icke HD-kanalen och sen byta till HD-kanalen när matchen börjar..
Jodå, vi jobbar på den men det är kolossalt svårt att säga om den är i synk eller inte för på dagtid när personerna som kan fixa det jobbar så kan man inte se om det är i synk eller ej. Beklagar om det inte framgått att vi försöker se till att den blir fixad när jag skrivit om det tidigare. Ni behöver inte felanmäla det igen men vet ni någon specifik tid på dagtid när det går att se hur den ligger i synk får ni gärna säga till. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 23 augusti 2011 - 21:35
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Exakt vad är det för uppgifter du behöver för att kunna ta en koll på om det är flera i mitt område som har problem, anledningen till att jag frågar beror på att jag vill verkligen fastställa att det inte är min egna utrustning som krånglar.
Har man en identifikationskod i sin digital-tv box som inte börjar på 99 kan vi identifiera kunden på denna. Det går normalt även att se om kunden har en kollektiv identifikationskod som börjar med 99 i kombination med adress och lägenhetsnummer. Kundtjänsten hänvisa mig till stadsnäts bolaget för en ny switch. Men eftersom de själva varit på Telia ang bildstörningarna i nätet så ville de inte ge ut en sådan eftersom flera andra ringt och klagat på bilden. Möten med telia skulle hållas. Men de har ingen mera information.
Utrustningen i skåpet ägs normalt av fastighetsägare eller motsvarande så det är de som ansvarar för skåpet som sådant i lägenheten. Varför man ska hålla ett möte med Telia när det räcker att ringa ett telefonsamtal och felanmäla tre kunder med exakt samma fel vet jag inte men det finns säkert en bra orsak som vi inte känner till. Så, om jag kollar med min granne exempelvis vad är det för information du kan tänkas behöva för att kolla de där mätningarna igen och se att det ev är fler än mig som drabbas 
Jag kan titta på din granne om jag får identifikationskoden men jag kan inte felanmäla hela nätet då endast de som är behöriga för aktuellt avtal får göra det genom att ringa det numret de har fått. Det är inte 020 240 250 utan ett annat nummer som de ska ringa. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 24 augusti 2011 - 16:04
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Jodå, vi jobbar på den men det är kolossalt svårt att säga om den är i synk eller inte för på dagtid när personerna som kan fixa det jobbar så kan man inte se om det är i synk eller ej. Beklagar om det inte framgått att vi försöker se till att den blir fixad när jag skrivit om det tidigare.
Ni behöver inte felanmäla det igen men vet ni någon specifik tid på dagtid när det går att se hur den ligger i synk får ni gärna säga till.
Nu ser ok ut på reprisen av samma match som går just nu på Viasat fotboll HD tycker jag. Någon mer som kan intyga att det är ok nu? Markus Johansson Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 24 augusti 2011 - 17:50.
6 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 5 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|