Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Panasonic VT30 Buzzing

129 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 december 2011 - 22:00

ollewikblom
  • ollewikblom
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Har haft min VT30 50" i snart 2 veckor. Hör ett svagt svagt surr om jag sätter huvudet bakom TVn. Sitter jag i soffan på 3,5m är det helt tyst. Så har det varit från start. Över huvud taget mycket nöjd med denna TV, hur bra bild som helst.

Postad 21 december 2011 - 19:02

voz
  • voz
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0

Har haft "hemservice" på besök det skulle beställa hem en ny nätdel/kort där vi båda märkte att oljudet kom i från, får hoppas det är från ett bättre batch och är tyst...

Bra! Alldeles för många sitter hemma och lider i tystnad (no pun intended). Panasonic måste få veta att en del av deras burkar surrar alldeles för mycket.

Postad 22 december 2011 - 09:50

elp
  • elp
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Med risk för att detta inlägg hamnar i fel tråd, så tar jag det här iaf då det är relevant för diskussionen.

Gick ifrån en lcd-led från Samsung av första generationen till en PS-59D7005.
Blev smått chockad av att den lät så pass mkt så en stunds tv-tittande renderade ofelbart i huvudvärk!
I första steget, så har Samsungs tekniker varit på plats o bytt ut panelen på plats.
Resultatet blev en mindre surrig TV, men likförbannat lät den för mkt.
Så nu, i steg 2, så har Samsung beslutat att ta in TV för att försöka åtgärda detta på sin service- verkstad.

Den lokala tv-butiken där TV:n köptes från, har lånat ut en Panasonic 50-tummare ur det billigare segmentet som låne-tv tills min blir klar.
Tro't eller ej - men den fan buzzar oxå!
:blink:

Om nu inte Samsung får tyst på eländet, så tänker jag göra vad jag kan för att få köpet hävt och i MIN värld så finns ju inget annat alternativ än att börja se sig om efter en lcd/lcd-led alternativ...
Helt j*vla otroligt att man inte kan bygga en TYST tv anno 2011 - eller är det bara jag som haft oflyt...?

Postad 23 december 2011 - 10:07

freggz
  • freggz
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Bra! Alldeles för många sitter hemma och lider i tystnad (no pun intended). Panasonic måste få veta att en del av deras burkar surrar alldeles för mycket.

ja va f-n köper man en premium tv för dyra slantar ska den vara tipp topp!

Postad 23 december 2011 - 11:41

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Att ingen provar att dämpa surret genom att hänga ett stort tyg bakom plasman är för mig obegripligt. Jag har ju flera gånger rekommenderat det. Jag vet att ni gärna vill lämna tillbaks tevena, men ibland finns lösningen närmare än man tror.

Postad 23 december 2011 - 13:00

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1 977 inlägg
  • 0
ofta man vill ha ett tyg bakom tv'n :( hur fasen ska man få det snyggt och så det inte bidrar till sämre ventilation.

Postad 23 december 2011 - 13:13

porch123
  • porch123
  • Veteran

• 1 954 inlägg
  • 0

Att ingen provar att dämpa surret genom att hänga ett stort tyg bakom plasman är för mig obegripligt. Jag har ju flera gånger rekommenderat det. Jag vet att ni gärna vill lämna tillbaks tevena, men ibland finns lösningen närmare än man tror.

Jo det kanske dämpar ljudet. Men menar du på allvar att man ska hänga upp en stor tygbit bakom tvn? , de flesta hänger ju upp sin tv på väggen. Hur enkelt är det att få det snyggt?

Men visst, bryr man sig inte om hur det ser ut hemma så kan man göra så (även om det finns snygga tyger)

/Fredrik

Postad 23 december 2011 - 13:58

elp
  • elp
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Får nog instämma med ovanstående talare...
Köper du en TV ur det "finare" segmentet så vi börjar tala om 20" kr och därutöver - då är det f*n inte OK att man ska behöva klä väggarna med tyg à la en egyptisk basar för att skiten ska fungera tillfredsställande!

(faktum är att jag tycker det inte ens är OK när vi snackar bugdet modeller)

Postad 23 december 2011 - 15:14

Ticalo
  • Ticalo
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
Jag och en kompis fick våra 55vt30s några dagar sedan. Båda upplevde höga elekteoniska oljud när bilden var svart, vid tex kanalbyten, mörka scener och etc.

Vi åkte till butiken och deras ex lät också. personalen sa även att det inte var en mening att byta ut tvn då alla vt30 låter.

min kompis lämnade tillbaka sin och jag vet ej vad jag ska göra. Behålla den och hoppas på en lösning snart eller byta ut den mot en samsung 64pd8005?

Edit: kan tillägga att jag hör oljudet även när jag sitter ca 2.5 - 3 meter från tvn och volymenvpå ca 23-26

Redigerat av Ticalo, 23 december 2011 - 18:12.

Postad 24 december 2011 - 00:40

Prism
  • Prism
  • Forumräv

• 856 inlägg
  • 0
Fick hem min 55VT igår och den har ingen buzzing, det ända man hör om man står väldigt nära är fläktarna förutsatt att volumen är avstängd eller nerskruvad.

Ska tillägga att bilden är riktigt bra, skillnaden mellan 55VT och min 5år gamla LCD-tv är enorm! Snacka om lyft! :D

Redigerat av Prism, 24 december 2011 - 00:46.

Postad 24 december 2011 - 07:32

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
För de som har väggfästen , så får de fästa tyget en bit från fästet. Det viktigaste är att tyget går ut någon meter från teven så att diskanten inte kan reflektera ut. Jag menar, det kostar ju inget att tillfälligt kasta upp något bakom teven för att se om det hjälper..

Postad 24 december 2011 - 11:09

Ticalo
  • Ticalo
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
Alla ni som inte har några buzz ljud. Var har ni köpt tvn?

Postad 24 december 2011 - 11:31

SevakYousef
  • SevakYousef
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Haft vår 55" VT30 i 4 dagar nu. Den är helt tyst. Sätter jag örat mot baksidan av tv så hör jag lite.
Men från soffan låter det inget. Sjukt bra bild.

Postad 24 december 2011 - 11:53

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Alla plasmor surrar. Nå, är det någon som provat att slänga lite tyg bakom?

Postad 24 december 2011 - 14:28

Ticalo
  • Ticalo
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
Visst låter alla plasmor. Men detta är ett högt frekvens ljud vid svarta/mörka partier. Typ som högspänning.
Inte acceptabelt för en sån tv i denna prisklass.

Redigerat av Ticalo, 24 december 2011 - 14:30.

Postad 25 december 2011 - 00:02

Unregistered25174fcf
  • Unregistered25174fcf
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0
Tycker verkligen att det är synd att vissa får dåliga ex av denna tv.. haft min i 2 veckor och den är helt tyst... Hör endast fläktarna om jag stänger av ljudet och står med huvudet precis vid tvn. Tycker man har rätt till en tyst tv utan tyg mm. Sen är det självklart en bra idé om man inte orkar byta tv eller får..

Postad 26 december 2011 - 02:27

Ticalo
  • Ticalo
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0

Tycker verkligen att det är synd att vissa får dåliga ex av denna tv.. haft min i 2 veckor och den är helt tyst... Hör endast fläktarna om jag stänger av ljudet och står med huvudet precis vid tvn. Tycker man har rätt till en tyst tv utan tyg mm. Sen är det självklart en bra idé om man inte orkar byta tv eller får..

Skumt, har sammanlagt kollat på 6 olika exemplarer. 50", 55" och 65" och alla de hade samma elektroniska oljud. Gör så här:
1) Växla till THX läge
2) byt kanal

Där hör man klart och tydligt oljud. Jätte irriterande.

Postad 29 december 2011 - 16:12

elp
  • elp
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Nu blir detta kanske helt fel tråd att skriva i och isf får jag be alla moderatorer om ursäkt...

Ska börja med lite uppdatering i just MITT specifika fall - fick tillbaka min buzzande PS59D7005 idag från Infocare som haft tv:n för reperation.
På kvittens från dem så går att utläsa följande:
"Inget fel funnet. Elektronikljud/buzzing ligger inom tillverkarens spec"

Ett samtal till Infocare bekräftade vad som stod på lappen - inget har gjorts på min tv!

Efter ytterligare ett samtal till inköpsstället så tas ett gemensamt beslut på att köpet hävs och jag erbjuds en ersättnings-tv.
Säljaren föreslog en 55VT30 som jag fick rakt av.
Jag känner dock att jag inte vill göra avkall på de extra 4 tummen och absolut inte(!) med risken att få ett buzzande h*lvete till tv till!

Känns som om enda alternativet är en lcd/lcd-led - frågan är VILKEN?

Nu blir detta plötsligt en "köpråds- fråga" men skulle verkligen behöva ett nyanserat svar!
Tittar uteslutande på tv i sd-kvalite (Boxer) och en del film som jag streamar från min dator, så trådlöst är ett måste.

Kan någon vänlig själ bemöda sig med VAD man ska välja som inte lider av släpningar/clouding/halo-effekter och allt-vad-det-nu-heter och som 60 tum?

Postad 29 december 2011 - 16:35

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10 291 inlägg
  • 0
Tja bakbelyst och Sony brukar göra vettiga apparater i alla prissegment. Kan ju fundera på om du behöver full HD också. Jag skulle gå för budgettv för SDTV och streamade filmer av varierande kvalitet. Jag skulle kunna såga min nuvarande plasma längs fotknölarna om jag skulle köra SDTV som referens och jämföra med HD Ready 32" LCD TVn vid sidan om lol

Postad 30 december 2011 - 23:42

Dnulke
  • Dnulke
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Har stora problem med buzzing på min 55 VT30. Hade tekniker här idag som kikade på den och höll med om att buzzingen hördes men att det var "normalt".

Jag vägrade acceptera att det var normalt och han skulle beställa ny nätdel. Dock trodde han inte att det skulle hjälpa.

Tänker fan inte acceptera det här ojudetljudet när man betalat 20k för en tv!

Postad 31 december 2011 - 02:01

Jonnieee
  • Jonnieee
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Helt otroligt att dom finaste tvna ska buzza! Sen finns det dom som får tv utan buzz , bra för er:) men det verkar som dom flesta plasmor buzzar:(

Postad 02 januari 2012 - 09:08

lemuren
  • lemuren
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Hade en 42VT30 som gav ifrån sig ett högfrekvent tjut, vet inte om det är detta ni kallar buzzing? Iaf, spelade ingen roll vilka bild eller ljudinställningar jag hade, samma tjut. Däremot varierade frekvensen något beroende på vilken kanal man hade inställt på TV:n, mest störande ljud på HD kanaler.
Returnerade och bytte till en 50VT30 som inte har dessa problem.

Postad 02 januari 2012 - 09:26

Unregistered7eaa9096
  • Unregistered7eaa9096
  • Forumräv

• 569 inlägg
  • 0
Haft min 55Vt30 sedan dagarna före jul och den är helt tyst. Tittat på boxer, dvd, bluray etc. och inget oönskat ljud även när volymen är av, den sitter ca 4-5 cm från vägg nu men hörde heller inget när den stod på sitt stativ.
Bytte upp från en lågupplöst Panasonic 42PA50, :rolleyes: snacka om lyft i bild!

Projektorn kommer nog inte startas lika ofta nu men å andra sidan så låter den, men det är inget man tänker på med vanlig filmvolym.

Postad 02 januari 2012 - 10:13

arjan81
  • arjan81
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
fick hem min GT30 i torsdags och jag har inte hört något buzzning alls som tur är :)

Postad 02 januari 2012 - 11:09

Ängeln
  • Ängeln
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Köpte min 50" VT30 från Tele-Hå i Göteborg i fredags och den är helt tyst. Sätter jag huvudet bakom tvn och stänger av ljudet så hör jag fläktarna lite svagt.
Jag har den på stativ ca 30-40 cm från väggen om nu det spelar roll.

Har läst väldigt mycket på detta forum och de flesta som verkar ha problem har 55" VT30. Och då finns det ändå de som inte har några problem alls. Funderar på om det är så att väldigt många VT-modeller helt enkelt är dåligt tillverkade, eller om det är så att det är när de är för nära väggen som ljudet studsar på något sätt, eller om det är så att vissa hör frekvenser som andra inte gör, eller om det helt enkelt är så att det är fel på väldigt få exemplar, men att det är just de personerna som skriver på forumet och undrar om det är andra som varit med om samma sak?
Tråkigt i alla fall att betala så mycket pengar för en produkt som sen har ett sånt här "onödigt" fel.

Postad 02 januari 2012 - 19:09

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Hör du fläktarna så är ju inte teven helt tyst. Alla plasmor surrar. Det beror bara på var man placerar örat.

Postad 02 januari 2012 - 20:32

Ängeln
  • Ängeln
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

Hör du fläktarna så är ju inte teven helt tyst. Alla plasmor surrar. Det beror bara på var man placerar örat.

Den är ju tyst tills jag går bakom och sätter örat fem cm ifrån.

Postad 03 januari 2012 - 15:09

Ängeln
  • Ängeln
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Igår märkte jag det!
Låg och försökte sova medan tjejen kollade på tv med ljudet avstängt. Efter en timme lade jag märkte till ett susande ljud och trodde först att det kom från gatan, men det var fläktarna. Sen hörde jag låg buzzing framförallt när det var ljus bild.

Dock inget som jag reagerar på alls när ljudet är på. Lustigt bara att jag inte alls lagt märke till det förut.

Postad 03 januari 2012 - 17:31

zamson
  • zamson
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Min VT30 50" från i somras buzzar vid ljusa scener och t.ex. en fotbollsmatch då ena laget har vita tröjor. Jag är känslig för högfrekventa ljud och visst är det är störigt, men jag tänker mindre och mindre på det. Fläktarna hörs svagt. Min sex år gamla plasma hade inte detta problem ur tittarposition. Hade först tankar på att ta upp detta med återförsäljaren men tror inte att det hade lett någon vart. Det verkar vara ett lotteri om man ska få en plasma som är ljudfri eller ej.

Freggz glöm inte att skriva i tråden om det blev bättre efter nätdelsbytet.

Redigerat av zamson, 03 januari 2012 - 17:31.

Postad 11 januari 2012 - 22:38

Jontebus
  • Jontebus
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Har en 4 år gammal Toshiba (LCD) som buzzar från och till. Framför allt då TV:n inte får någon bildsignal (läs: innan jag slår på skit-HD-boxen från ComHem).

Är nog inte typiskt för just plasmor, även om deras fläktar (pga högre behov av just fläktar) såklart låter.

Postad 14 januari 2012 - 02:56

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10 291 inlägg
  • 0

Har en 4 år gammal Toshiba (LCD) som buzzar från och till. Framför allt då TV:n inte får någon bildsignal (läs: innan jag slår på skit-HD-boxen från ComHem).

Är nog inte typiskt för just plasmor, även om deras fläktar (pga högre behov av just fläktar) såklart låter.

Plasma buzz är kopplat till trafomatorn och vibrationer därifrån det har inte med fläktarna att göra.

Postad 14 januari 2012 - 05:02

Unregistereddcda8fb0
  • Unregistereddcda8fb0
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0
Jag löste min buzz (Panasonic 50G10) genom att skruva loss bakstycket halvvägs för buzzen uppstår först när flänsarna blivit så stora (metall + värme) att de började nudda bakplåten. Pröva och berätta gärna hur det gick.

Postad 18 januari 2012 - 11:21

llrobanll
  • llrobanll
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0

Jag löste min buzz (Panasonic 50G10) genom att skruva loss bakstycket halvvägs för buzzen uppstår först när flänsarna blivit så stora (metall + värme) att de började nudda bakplåten. Pröva och berätta gärna hur det gick.

Ska prova detta då min 50" VT30 buzzar. Iofs mest hörbart då det är väldigt ljusa bilder men ändå störande då det hörs väl om man har låg volym. På min TV låter det mest runt den vänstra delen av TV sett framifrån. (vid den perforerade delen av bakstycket samt runt fläkten längst upp). Antar att det är där nätdelen sitter? Vart hör ni eran buzz mest?

Redigerat av llrobanll, 18 januari 2012 - 11:22.

Postad 19 januari 2012 - 18:40

Dnulke
  • Dnulke
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
En liten uppdatering om min buzzande 55 vt30.

Servicekillen kom och bytte nätdel. Sen testade vi att slå på tvn utan bakstycket på och buzzet var fortfarande där. Utan bakstycket på var det lätt att höra att buzzandet kom från den nya nätdelen. Teknikern sa att det var allt han kunde göra.

Gav upp och lämnade tillbaka den på öppet köp. Insåg att jag kanske inte är kompatibel med nya plasmor. Min gamla 50" samsungplasma hade jag inga liknande problem med alls.

Köpte istället en LG 55LW550W för att få en garanterat tyst tv. Kommer hem och slås först av att bilden är riktigt dålig jämfört med VT30 (dock väntat). Har dock massiv bleeding i båda nedre hörnen. Det är så illa att det till och med syns vid vanliga 16:9 tvsändningar. Vad fan är det för fel på tv-tillverkare? Det enda som verkar gälla är att göra tunna tvapparater med massa appar och skräp.

Ska nog lämna tillbaka den här också, köpa nått billigt skräp att ha tillsvidare och vänta på att någon tillverkare kan göra en buzzningsfri plasma.

Postad 19 januari 2012 - 19:19

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10 291 inlägg
  • 0
Det är inte tv tillverkarna det är fel på utan konsumenterna. Så fort konsumenter sluta efterfråga tunna tv apparater kommer det bli mycket bättre. Vilket nog betyder att det bara kommer bli värre :P

Postad 19 januari 2012 - 22:46

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0
Se mitt inlägg #8 i tråden Toshiba 55WL863N - högfrekvent pipande från baksidan av TV'n - normalt?

Postad 21 januari 2012 - 07:43

jimsii
  • jimsii
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Fick hem min 50GT30 i måndags och märkte direkt av buzzing, tog direkt kontakt med butiken och de beställde hem en ny till mig som jag ska hämta på måndag. Är buzzingen likadan i den så blir det till att lämna tillbaka TVn på öppet köp och bära tillbaka min panasonic px70 från sovrummet till tvrummet.

Är det någon som testat detta: http://www.youtube.c...h?v=bsicYOXVqDA

Postad 21 januari 2012 - 19:38

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0
Den silvriga komponenten som det pratas om i slutet är en kylfläns. Tydligen sitter den inte riktigt fast då hamnar i någon form i mekanisk resonans. Ibland får man limma fast dessa med ett speciellt temperaturtåligt lim.

Video 1189 Buzzing Panasonic Viera Plasma: Den stora gul/svara komponenten är en transformator (se mitt tidigare inlägg).

Vibrationerna uppkommer då magnetfälten från transformatorerna eller från spolarna påverkar magnetisk material i eller utanför dessa.

Jag förstår inte hur det kan vara så svårt att kunna få helt tyst på sakerna.

Det finns ingen fysikalisk lag som säger att elektronik måste låta.

Redigerat av Åskviggen, 22 januari 2012 - 00:09.

Postad 21 januari 2012 - 23:57

jimsii
  • jimsii
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Min åker tillbaka till butiken imorgon. Försöker se film nu när sambon och minstingen sover, men det är helt omöjligt att koncentrera sig när man hör ljudet av syrsor från TV. 6dagar ägde jag iaf en gt30, nu blir det till att testa en Philips 7606.

Postad 22 januari 2012 - 11:13

Unregistered222df659
  • Unregistered222df659
  • Beroende

• 1 236 inlägg
  • 0
Sitter med fingret på köpknappen för en 50vt30, men all buzz-snack får mig att tveka (på plasma överlag). Är inte främmande för att pilla - öppna och skruva åt skruvar, å annat som behövs. Om man nu visste säkert att sånt åtgärdar felet. Visst, inte säkert att man får tag på en högljud variant, men jag orkar inte hålla på att skicka tillbaka tv efter tv.
Min fråga är då: Är det alltid från samma ställe det låter - och har det mer att göra än att saker är något lösa (därav vibrerar av magnetfält). För sånt kan man väl fixa själv, right? Går det att, liksom, skärma av magnetfältet något, så det inte orsakar såna problem?(nu kanske jag pratar i nattmössan, för jag har noll koll på hur detta funkar)

Postad 22 januari 2012 - 13:22

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Jag tror det kan surra från två ställen. Själva frontglaset och transformatorn. På min surrar det från frontglaset. Omöjligt att få bort. Men det är tack och lov inte så farligt surr. På de plasmor som surrar bakifrån så kan man tysta den med tyg på väggen bakom. Ett knep som kan få dem tysta.

Postad 22 januari 2012 - 14:05

Unregistered222df659
  • Unregistered222df659
  • Beroende

• 1 236 inlägg
  • 0

Jag tror det kan surra från två ställen. Själva frontglaset och transformatorn. På min surrar det från frontglaset. Omöjligt att få bort. Men det är tack och lov inte så farligt surr. På de plasmor som surrar bakifrån så kan man tysta den med tyg på väggen bakom. Ett knep som kan få dem tysta.

Sitter frontglaset lite löst då, eller är det nåt som får den att svänga (tänk vinglas) ?

Postad 22 januari 2012 - 14:09

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Det sitter inte löst, utan något strömförande får glaset att vibrera. Tänker man efter så är det en hel del fosfor som ska ha ström. Hur fosforen är applicerad vet jag inte heller.

Postad 27 januari 2012 - 20:59

oliven
  • oliven
  • Beroende

• 1 347 inlägg
  • 0
Jag har så svårt o köpa att det är nätdelen som låter?!? Varför låter aldrig nätdelarna i LCD apparater? Strömförbrukningen är inte så hög på plasmor idag och man kan göra 1000w nätdelar till datorer som inte låter något.

Vad jag vet så är det fosforen som låter (e.v dåliga fläktar men det är knappast så högfrekvent). Saken är den att chassina blir tunnare och med 20-serien gick panasonic över till enkelglas i panelen = sämre isolering. Innan 20-serien tror jag inte någon klaga över buzzing på panasonic.

Så min teori är att tunnare chassin skapar buzzing.

Postad 27 januari 2012 - 21:50

Unregisteredbf63d3ba
  • Unregisteredbf63d3ba
  • Lärjunge

• 361 inlägg
  • 0
Jag som har tänkt skaffa en VT30, dock i 42 tum. Fast efter att ha läst den här tråden så vetefan.

Redigerat av Unregisteredbf63d3ba, 27 januari 2012 - 21:50.

Postad 28 januari 2012 - 00:16

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0
Jag har googlat lite, man beskriver på nätet en typ av buzzing som skulle uppkomma
på grund av att den elektriska laddningen ändras när en bild skapas på bildytan.
Det skulle alltså bero på elektrostatisk och inte magnetisk kraft. Oliven har tydigen helt rätt.
Det verkar dock som båda fenomenen förekommer. Frågan är hur mycket det får låta.
Det kommer att spännande att se om 2012 år plasmor kommer att dras med samma problem.

Postad 28 januari 2012 - 01:35

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10 291 inlägg
  • 0
KAn ju fortfarande vara både och. Det är inte speciellt ovanligt med trafomatorer som ger ifrån sig vibrationer. dator PSUer får inte plats i så här platta tv apparater för övrigt. Hur som helst det är rakt kopplat till hur mycket ström tvn förbrukar på min plasma åtminstone.

Postad 28 januari 2012 - 09:35

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

...Det finns ingen fysikalisk lag som säger att elektronik måste låta.

När det gäller högspänning, åjo. ;)

Problemet med rapporteringen av så kallad buzzing är det att alla typer av missljud från TV.n blandas ihop i en gröt av missförstånd och okunskap.

Om man menar buzzing som kommer från själva PDP:n så är det omöjligt att helt åtgärda med dagens konstruktion eftersom ljudet kommer direkt från panelen självt, i riktning mot åskådaren och det finns hos samtliga PDP. Däremot är det stor skillnad på hur uttalat buzzing är beroende på kontruktion av TV:n i stort, så som tjocklek av glas och så vidare.

Utmärkande för detta missljud är det att det är extremt riktningsberoende. Sitter man exakt framför panelen så ska det vara som mest uttalat för att snabbt avta när man rör sig från centerlinjen och i stort sett försvinna vid sidan av panelen. Det är buzzing.

Allt annat, missljud genererat av chassi, - genererat av lösa komponenter, - genererat av dåliga transformatorer, etc... är inte buzzing och går med hög sannolikhet att åtgärda.

Hur mycket något får låta är helt omöjligt att beskriva förutom i termer av dB, men då talar vi helt orimliga ljudtryck i detta sammanhang. Vad man tolererar här är helt och hållet personligt och har man en skvätt av OCD så kan minsta missljud vara för mycket.

Postad 28 januari 2012 - 17:35

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0
Tack Wolfy nu förstår jag lite mera.
Det verkar som om buzzingen kan variera väldigt mycket mellan olika exemplar av samma typ av TV.
Kan någon förklara detta. Se exempelvis:
https://www.minhembi...howtopic=294370

Postad 28 januari 2012 - 19:50

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Jag har så svårt o köpa att det är nätdelen som låter?!? Varför låter aldrig nätdelarna i LCD apparater? Strömförbrukningen är inte så hög på plasmor idag och man kan göra 1000w nätdelar till datorer som inte låter något.

Vad jag vet så är det fosforen som låter (e.v dåliga fläktar men det är knappast så högfrekvent). Saken är den att chassina blir tunnare och med 20-serien gick panasonic över till enkelglas i panelen = sämre isolering. Innan 20-serien tror jag inte någon klaga över buzzing på panasonic.

Så min teori är att tunnare chassin skapar buzzing.

Tunnare chassin är nog närmare sanningen än min teori. Jag har sett klagomålen på buzzing öka. Förhoppningsvis är det någon tillverkare som lyssnar. Det vi behöver är en ljudlös teve med enkelglas så man slipper interna reflektioner. Gärna absolut svärta på det också. men det kommer troligtvis OLED fixa före plasma. Vi behöver något revolutionerande så att man vaknar upp från det här tjafset med appar och annat bajs.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.