Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Toshiba 55WL863N - högfrekvent pipande från baksidan av TV'n - normalt?

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 januari 2012 - 08:59

Heret1c
  • Heret1c
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Har precis bytt upp mig från en Philips LCD köpt 2007 till denna LED. Bildmässigt kan jag inte bli mer nöjd! Det finns dock en otroligt störande grej med den, det finns ett konstant pipande/ringande högfrekvent ljud som kommer från bakidan av tv'n. Har man väl hört det en gång går det ej att ignorera. Jag sitter ca 3m ifrån tv'n.

Ljudet tenderar att bli högre/lägre beroende på vad som visas på skärmen, oftast blir ljudet högre när det är ljusare bilder som visas. Ljudet finns där oavsett om jag tittar på vanliga kanaler, på film eller spelar spel. Sänker jag bakgrundsbelysningen till under 40 så minskar ljudet radikalt, men det är verkligen inte en optimal inställning för exempelvis tv-spelande. Det alternativet går helt bort. Jag har testat en mängd olika inställningar(spel, film, dynamisk, standard, etc) men pipandet finns alltid där.

Jag är medveten om att elektronik alltid ger ifrån sig någon form av surrande, det gjorde även min gamla LCD i vissa lägen, men då var det ett lägreoch dovare brummande ljud som inte alls var lika störande. Det hördes inte lika tydligt. Så frågan är om detta är vanligt eller om jag bara har fått ett dåligt ex? Finns det något som jag kan göra åt saken själv?

Postad 12 januari 2012 - 15:22

lassehin
  • lassehin
  • Lärjunge

• 454 inlägg
  • 0
Låter som ett Garantiutbyte!

Ring TOSHIBA ( inte Samsung, som jag först råkade skriva... ^_^ ) så skickar de hem nån som kollar och ev. fixar, eller så byter de ut den.

Redigerat av lassehin, 12 januari 2012 - 21:24.

Postad 12 januari 2012 - 15:42

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2 261 inlägg
  • 0
Ring inte Samsung som lassehin rekommenderar! De blir nog förvirrade när en Toshibaägare med problem ringer till dem... :)

I övrigt har lassehin rätt, låter som ett garantiärende.

Kan tillägga att vi har tre st LCD hemma och ingen av dem ger det minsta surr ifrån sig.

//P

Redigerat av peppelito, 12 januari 2012 - 15:45.

Postad 12 januari 2012 - 21:23

lassehin
  • lassehin
  • Lärjunge

• 454 inlägg
  • 0

Ring inte Samsung som lassehin rekommenderar! De blir nog förvirrade när en Toshibaägare med problem ringer till dem... :)

Woops, sorry, det har varit så mycket med Samsung så jag tänkte Samsung av bara farten ... :blush:

Redigerat av lassehin, 12 januari 2012 - 22:10.

Postad 16 januari 2012 - 11:40

Heret1c
  • Heret1c
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Efter att ha läst era inlägg ringde jag Hifi-Klubben där jag köpt tv'n och berättade om problemet. Dom budar ut en ny på fredag och byter ut den. Grym service! Får väl bara hoppas på att det inte är modellen i sig som är högljud :)

Postad 19 januari 2012 - 10:11

boris1z
  • boris1z
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Har samma tv. inget oljud som jag eller ngn i familjen (5st) hör.

Redigerat av boris1z, 19 januari 2012 - 10:13.

Postad 19 januari 2012 - 10:23

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Kan inte kondingar börja tjuta?

Postad 19 januari 2012 - 21:23

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0
Då det skrivs mycket om surrande/pipande elektronik, kanske det är dags för en liten elektroniklektion:

För att få lämpliga spänningar för driften av elektroniken, använder man sig av en transformator.
Som bekant från grundskolans fysikkurs så består den av två eller flera kopparspolar samt en järnkärna. Beroende på spolarnas varvtal kan man man höja eller sänka spänningen. I det enklaste fallet användes vanlig 230 Volt 50Hz på primärsidan och på sekundärsidan likriktar man sedan växelspänningen till likstöm med hjälp av dioder och kondensatorer, detta är ett linjärt spänningsaggregat.
Om något glapp finnes i transformatorn kan ett brum på 50Hz höras.

I moderna TV-apparater använder man switchade spänningsaggregat. Man likriktar först 230 Volts spänningen, varefter man hackar sönder likspänningen till en växelspänning med en frekvens på 20 kHz till 40 kHz.
Växelspänningen kopplas nu till transformatorn på samma sätt som tidigare. Skapandet av den högfrekventa spänningen kräver en mer komplex elektronik men förfarandet ger mycket högre verkningsgrad ( läs: mindre värme i transformatorn).
Transformatorerna kan därför göras mycket mindre och billigare.
Den högre frekvensen borde inte kunna höras, men några undertoner kan om transformatorn är av låg kvallitet eller underdimensionerad uppfattas, så kallad buzzing.

Att plasmaskärmar buzzar mer beror väl på att de ofta drar mer kraft.
Men oavsett effektförbrukning så går det bygga helt tyst elektronik.
Plasmaskärmar har ofta kylfläktar, men dessa bör inte störa så mycket.

Postad 19 januari 2012 - 22:49

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0

Kan inte kondingar börja tjuta?

Nej men många elektroniktillverkare har i flera omgångar haft problem med elektrolytkondensator.
Senast för cirka tre till fem år sedan, då elektrolyten i kondensatorerna slutat fungera.
Ofta har man kunnat se detta genom att elektolyten läckt ut genom sprängsäkringen på toppen på cylindern.
Detta har drabbat många olika typer av apparater, såsom spänningsaggregat i datorer och bildskärmar.
Vissa år har i princip alla sålda bildskärmar av vissa modeller gått sönder inom ett par år.
Typiskt beteende: Mörk bild, då CCFL-rören lyst dåligt.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.