Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Företagstråd: Tele 2 (fd Com Hem AB) - Tv-relaterade frågor

5753 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 november 2012 - 12:55

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Du kan låta en tekniker från ComHem komma och mäta signalstyrkan i ditt uttag. Eller testa med en annan digitalbox, det är nog det första jag skulle göra personligen.

Jag hade liknande problem och skaffade en antennförstärkare:
http://www.kjell.com...re-18-db-p30110
Fungerar även som splitter eftersom jag har både en On demand-box och en Humax HDPVR.
Värt att testa.
(Troligen är det för låg signalstyrka i uttaget men fungerar det med antennförstärkaren så behöver du inte kalla på tekniker).

Postad 22 november 2012 - 13:19

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

HBO

Som vi skrivit tidigare så skulle vi meddela om det skett någon förändring.

Tidigare har vi skrivit under hösten men detta kommer inte att ske utan det är nu oklart när vi kan erbjuda HBO i vårt utbud. Exakt vilken orsak som gör att det drar ut på tiden känner vi på Kundservice inte till och vi vet heller inte om det är något som kan kommuniceras. Vi vill dock påminna om det vi skrivit förut om "förhandling pågår" och att det är många saker som spelar in i en förhandling och att det är därför vi sällan ger någon information inför lansering.

Mer information kommer publiceras på comhem.se så snart vi har ett avtal på plats.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Till att börja med är HBO Nordic försenade med den svenska lanseringen. Telia digital-tv rullade igång HBO förra veckan men bredbandslösningen dröjer tydligen.
HBO kommer kanske som en (kn)app i TiVo hos ComHem under 2013?
Om nu inte avtalet med Telia förhindrar detta.
I USA erbjuder TiVo Netflix, Amazon Instant Video och Hulu Plus men så behöver det ju inte bli i Sverige.

Postad 22 november 2012 - 13:30

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0

Ok. Point taken. Jag har bott i mitt område i mer än 10 år och haft Comhems tjänster alltsedan UPC blev Comhem. Vi har TV, bredband och telefoni från Comhem. (Telefonin är numera urkopplad.) Vi har haft tre olika digitalboxar och är inne på vårt tredje eller fjärde modem. Hittills har all hårdvara, utom första digitalboxen och senaste modemet, krävt ca ett års inkörstid innan de värsta problemen varit avhjälpta. Periodvis har vi varit helt utan internet (ändå betalt för det). Faktum är att det senaste modemet/routern, ett Netgear, är det som krävt minst inkörstid för vår del. Men det beror på att jag med åren lärt mig att avvakta när det kommer nyheter. Jag har följt med i forum på nätet, läst hur problem efter problem successivt avhjälpts och tänkt att när forumaktiviteten minskar har Comhem lyckats avhjälpa de värsta problemen. Till viss del hade jag rätt, men var ändå tvungen att köpa en extern router för att få Comhems tjänst att fungera trådlöst. Vår Humax digitalbox har numera inte värre buggar än att det fungerar utan frustration. Här på Minhembio finns ett forum om denna box, se https://www.minhembi...l=&fromsearch=1 . Att vår box fungerar så pass bra idag har vi forumets skribenter att tacka för. De skrev listor på buggar som skickades till Comhem, gjorde upprop, kontaktade tekniskt kunnig personal etc, etc. Om jag minns rätt anlitade Comhem till slut några av de mest aktiva som betatestare av ny mjukvara. Man kan anta att antalet bittra, icke-konstruktiva inlägg står i proportion till antalet timmar folk lägger ner på att få hårdvara och tjänster att fungera. Så är det i alla fall i mitt fall. Varför byter jag då inte leverantör? För närvarande letar jag alternativ. Tyvärr är det så att är man en internetuppkopplad familj som surfar mycket, streamar film och musik samt spelar onlinespel - då finns just nu inget fungerande alternativ där jag bor. Men så fort det finns ska vi prova. Jag är inte dummare än att jag förstår att andra leverantörer också kommer att medföra en rad problem och kosta mig massor av tid. Det är förstås så att det för Comhem inte är särskilt enkelt att få de tjänster de levererar att fungera fullt ut. Det handlar om ganska ny teknik och en enorm mängd kunder. Det har jag förståelse för. Däremot har jag svårare att förstå att Comhem inte tar missnöjet bland kunderna på större allvar. En sak gör de bra. De startar forum som dessa, bloggar och liknande. Dessutom har deras support blivit bättre över åren. Två saker skulle de kunna göra än bättre. Det ena är att de i högre utsträckning ger ekonomisk kompensation för hårdvara och tjänster som inte fungerar. Man kan tänka sig en månads fritt abonnemang som plåster på såren eller frivisning av valfri kanal under en månad (som är utan bindningstid och som upphör utan att behöva sägas upp). Sådant skulle göra att man som kund känner att de faktiskt bryr sig. Det andra de skulle kunna göra för att bli bättre är att i än högre grad än vad som nu sker betatesta sina produkter innan de släpps till oss vanliga konsumenter. Då kanske det mesta skulle fungera från start. Ett konkret förslag till Comhem är att de börjar med två kundkategorier. Den ena kategorin är "betakund". Till reducerat pris får man ta del av de senaste hårdvarunyheterna och de färskaste tjänsterna. Kundens motprestation är att rapportera in buggar och, inte minst, ha tålamod med att det tar tid att åtgärda dem. Den andra kundkategorin är "trygga-tjänster-kunden". Dess kunder betalar fullt pris och erbjuds den teknik och de tjänster som man vet fungerar fullt ut. Nackdelen är att man kanske inte får den högsta bredbandshastigheten eller de mest heta ondemand-tjänsterna. Fördelen är att man kan ägna sig åt att njuta av tjänsterna, förvissad om att de fungerar. Marknadsföringsmässigt är det förstås vanskligt att tala om betakunder. Det vore samma sak som att erkänna att allt inte funkar som utlovat. Men man kan också tänka sig att betakund-kategorin ger ett seriöst intryck. Allt beror på hur man presenterar det. Alla kan förstå att den senaste tekniken inte är den mest driftsäkra.

Hej,

Tack för ett väldigt bra inlägg med bra synpunkter och förslag.

Självklart tar vi våra kunders missnöje på allvar och det är också en av de största anledning till att vi är aktiva på bloggar, forum, Facebook, Twitter, Reco, med mera med mera. Vi kan inte gå in på detaljer i vårt arbete men vi kan säga att synpunkter är otroligt viktiga för oss och tas om hand och ses över inom bolaget.. Sedan händer inte saker över en dag utan ett förbättringsarbete är en lång process.

Du skriver att vår support har blivit bättre över åren och det är roligt att höra med tanke på det arbete som lagts på att göra vår Kundservice bättre, bland annat har det utförts mer utbildningsinsatser samtidigt som vi nu har hela Kundservice i vår egen regi (Härnösand och Örnsköldsvik). Detta är en del i förbättringsarbetet som kommer utifrån våra kunders synpunkter, för att ta ett stort exempel.

Ditt förslag om kundkategorier var väldigt intressant och det har jag nu tagit vidare till ansvariga!

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Redigerat av Tele2 Sverige, 22 november 2012 - 14:03.

Postad 22 november 2012 - 13:34

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0

Jag har sett önskemålen om Viasat Sport HD på Facebook och kan bara instämma. Finns mycket för ComHem att göra på HD-sidan framöver: Viasat: "De nya HD-kanalerna, som lanseras första november, består av tre sportkanaler Viasat Golf HD, Viasat Hockey HD och Viasat Sport HD. Samtidigt utökas utbudet med fem nya dokumentär- och underhållningskanaler Viasat Explorer HD, Viasat History HD, Viasat Crime HD, Viasat Nature HD samt TV6 HD." Dessutom de fyra Viasat Film HD-kanalerna som lanserades i samband med att TV1000 avvecklades (Action, Drama, Family, Nordic). C More: C More Series HD (vart tog den vägen?) SBS: Kanal 5 HD (ännu inte-varför?) Övriga: Eurosport 2 HD MTV Live HD Mezzo Live HD

Tackar, jag lade in ett önskemål på varje kanal som du skrev.

Kanal 5 HD vet vi tyvärr inte något mer om, utöver det som vi skrivit tidigare.

C More Series HD: Håll ut bara, information kommer så fort vi vet mer.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Redigerat av Tele2 Sverige, 22 november 2012 - 14:03.

Postad 22 november 2012 - 14:02

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0
Hej,

Vet att vissa här (känn dig träffad Andylin) efterfrågat en möjlighet att kunna köra On Demand-boxen trådlöst istället för med nätverkskabel mot modemet.

Igår, 21 november, lanserade vi en trådlös brygga för On Demand-tjänsten. Med den trådlösa bryggan kan du placera On Demand-boxen och modemet upp till 10 meter ifrån varandra utan en kabel tvärs över golvet. Möjligheten att kunna placera sitt modem på annat ställe än i närheten av boxen har varit efterfrågat av våra kunder och nu finns möjligheten. Produkten kommer initialt endast säljas hos Kundservice via telefon.

Pris: 495:-
Fraktkostnad: 99:-
Garanti: 2 år

Krav för att kunna använda bryggan:
Abonnemang: Digital-tv-abonnemang
On Demand-box: Motorola VIP1920C, VIP1903C eller VIP1963C
Modem: Netgear CG3100

Support ges endast vid användning tillsammans med godkänt modem samt godkända On Demand-boxar. Ingen support ges på annat användande eller annan ansluten utrustning.

Fungerar WiFi-bryggan med en extern router?
Ingen support ges på detta.

Fungerar det att koppla annan utrustning än On Demand-box till Bryggan?
Ingen support ges på detta.

Hur fungerar anslutning mellan modem och brygga?
Bryggan ansluts trådlöst till modemet med hjälp av WPS via hemmanätverkets WiFi.

Har du ett modem som inte är kompatibelt?
Om du inte har ett kompatibelt modem så kan du uppgradera till ett Netgear CG3100 kostnadsfritt, dvs modem + brygga för 495:- +frakt. Gäller endast om du har ett befintligt modem.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Postad 22 november 2012 - 14:44

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Hej,

Vet att vissa här (känn dig träffad Andylin) efterfrågat en möjlighet att kunna köra On Demand-boxen trådlöst istället för med nätverkskabel mot modemet.

Igår, 21 november, lanserade vi en trådlös brygga för On Demand-tjänsten. Med den trådlösa bryggan kan du placera On Demand-boxen och modemet upp till 10 meter ifrån varandra utan en kabel tvärs över golvet. Möjligheten att kunna placera sitt modem på annat ställe än i närheten av boxen har varit efterfrågat av våra kunder och nu finns möjligheten. Produkten kommer initialt endast säljas hos Kundservice via telefon.
...
Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Där ser man. Än är undrens tid inte förbi...
Jag tror faktiskt att det finns både behov och intresse av denna möjlighet eftersom det för många säkert är opraktiskt att använda befintligt bredbandsmodem även för On demand-boxen som rent fysiskt kan befinna sig långt bort.
Vore spännande om någon kunde testa den trådlösa bryggan även med kombinationen Netgear CG3100 och extern router (D-Link, Asus, TP-link...) eftersom jag vet från Sweclockers att många inte använder NAT/WiFi i Netgear utan bara modemet.
Även om support inte lämnas på denna lösning behöver det ju inte betyda att det inte fungerar. :)

Postad 22 november 2012 - 22:17

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0
Vårt modem Netgear CG3100 uppdaterades till mjukvaruversion 34 för någon dag sedan. De senaste två, tre dagarna har modemet börjat med hastighets-berg-och-dal-bana. Berg-och-dal-banan tycks starta när som helst på dagen, kanske mest kvällstid. Bra hastighet i 30-90 minuter, ibland längre, dyker sedan. Omstart = bra igen ett tag, dyker sedan igen. Betalar för 100 mbit/s. Bottenapp trådat: 9 (tror jag). Bottennapp trådlöst: 0,9. Omstart av modemet avhjälper tillfälligt låga hastigheter. Ibland ökar hastigheten av sig självt.

Innan uppdateringen till firmware 34 var hastigheten mer stabil, modemomstart mer sällan.

Ska väl felanmäla, om jag mäktar med. Får väl återigen börja föra hastighetsstatistik. Är karusellen igång igen nu? :(

Postad 22 november 2012 - 22:55

ChronicTown
  • ChronicTown
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Vårt modem Netgear CG3100 uppdaterades till mjukvaruversion 34 för någon dag sedan. De senaste två, tre dagarna har modemet börjat med hastighets-berg-och-dal-bana. Berg-och-dal-banan tycks starta när som helst på dagen, kanske mest kvällstid. Bra hastighet i 30-90 minuter, ibland längre, dyker sedan. Omstart = bra igen ett tag, dyker sedan igen. Betalar för 100 mbit/s. Bottenapp trådat: 9 (tror jag). Bottennapp trådlöst: 0,9. Omstart av modemet avhjälper tillfälligt låga hastigheter. Ibland ökar hastigheten av sig självt.

Innan uppdateringen till firmware 34 var hastigheten mer stabil, modemomstart mer sällan.

Ska väl felanmäla, om jag mäktar med. Får väl återigen börja föra hastighetsstatistik. Är karusellen igång igen nu? :(

Befann du dig i Stockholm, eller hur var det? Comhem har uppgivit till mig att de har kapacitetsproblem i delar av Stockholm, dvs tekniken klarar inte att skyffla så mycket data som behövs till alla abonnenter. Hur stora delar av Sthlm det gäller vill de inte uppge, men de menade att endast 0,1 procent av kunderna i det berörda området upplevde problem. Eftersom det rimligen rör sig åtminstone ett antal tiotals kunder som har problem berörs alltså ett område som omfattar i vart fall ett antal tiotusental abonnemang, så stora delar av Stockholm. Att man fortsätter teckna upp kunder under de förutsättningarna är såklart lite smaklöst. Anledningen till det är rimligen att det låga andelen kunder som (hittills) upplever problem gör att problemet inte ses som särskilt stort. Man har råd med ett visst antal missnöjda kunder, och ökningen av sådana pga upptecknandet av nya kunder är rätt begränsad. Comhem har hur som helst i kommunikationen med mig antytt att en lösning i vart fall inte är högprioriterad. (Att den var lågprioriterad ville man inte gå med på, semantiken är viktig för kundtjänsten!) Man har angivit att nödvändig utbyggnad förhoppningsvis ska göras i januari, men det datumet kan komma att skjutas på framtiden. Råder följaktligen alla i Sthlmsområdet som upplever hastighetsproblemen att anmäla dem och hänvisa till ovanstående, så att prioriteringen möjligen kan förbättras. Jag får se om jag blir kvar så länge, intresset att stanna som kund har ju minskat drastiskt. Alternativen är ju långsammare (vilket comhem såklart vet), men förhoppningsvis stabilare.

Det roligaste i kommunikationen med comhem var deras resonemang om hur problemen absolut inte var hänförliga till några delar av infrastrukturen eller utrustningen som var hänförlig till min lägenhet, men att det ändå var troligt att en ny abonnent i min lägenhet skulle uppleva samma problem...

Postad 23 november 2012 - 07:44

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0
ChronicTown, tack för ditt svar. Jag bor i Stockholm. Det är förmodligen som du skriver. Sena kvällar och nätter är det bra hastighet. Problemen tycks uppstå de tider man kan anta att det är högtrafik på nätet. Jag ska samla lite hastighetsstatistik under några dagar och sedan felanmäla. Om orsaken är fler abonnemang än kapaciteten tillåter hoppas jag att de kan erkänn det. Det skulle vara lättare att acceptera än karusellen med telefonköer, ny hårdvara, tekniker som för sjuttioelfte gången kommer och mäter uttagets signalstyrka osv om och om igen.

Postad 23 november 2012 - 08:19

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

ChronicTown, tack för ditt svar. Jag bor i Stockholm. Det är förmodligen som du skriver. Sena kvällar och nätter är det bra hastighet. Problemen tycks uppstå de tider man kan anta att det är högtrafik på nätet. Jag ska samla lite hastighetsstatistik under några dagar och sedan felanmäla. Om orsaken är fler abonnemang än kapaciteten tillåter hoppas jag att de kan erkänn det. Det skulle vara lättare att acceptera än karusellen med telefonköer, ny hårdvara, tekniker som för sjuttioelfte gången kommer och mäter uttagets signalstyrka osv om och om igen.

Jag har Bredband 200 i fd UPC-nätet (Traneberg/Bromma).
Nu på morgonen har jag mina 203-204 Mbit/s nedströms men jag kollade igår kväll ca kl 22 för jag tyckte det segade (allt är relativt). Då fick jag 140-150 Mbit/s vid några mätningar med Bredbandskollen.
Fortfarande klart över de "godkända" 100 Mbit/s men naturligtvis lägre än den hastighet jag får som bäst.
Har haft version 34 av mjukvaran nu i 4 1/2 dygn och modemet har inte startat om av sig självt. Vet inte om version 34 ger lägre hastighet under belastning än tidigare versioner. Har alltså inte heller märkt några spontana omstarter än så länge.

Postad 23 november 2012 - 08:48

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0
Vi bor ju också i ett före detta UPC-område och verkar ha samma mönster som dig, andylin. Dipp i hastigheten vid högtrafik, hastighetsdipp som tycks ha blivit mer frekventa med mjukvaruversion 34. Tror att det än så länge inte varit några spontana omstarter här heller. Kanske var det en igår kväll, min ständigt uppkopplade son frågade om jag hade startat om modemet, vilket jag inte hade just vid den tidpunkten. Jag ska försöka ha koll på det också. Som sagt, det krävs en del arbete att vara Comhem-kund.

Intressant teori att mjukvaruversion 34 skapar större känslighet för överbelastade comhemkablar. Kan mjukvara orsaka en sådan sak? Vad säger comhem-folket?

En annan fråga som det vore bra om Comhem kan svara på är följande. Vilka delar av X-område, t.ex. Stockholm, har för låg bredbandskapacitet alternativt för många höghastighetskunder på samma lina? Om ni publicerar en sådan lista kan de som bor i dessa områden skippa att bli stammisar hos supporten och istället invänta infrastrukturförbättringar.

Redigerat av Mange36, 23 november 2012 - 08:56.

Postad 23 november 2012 - 10:57

ChronicTown
  • ChronicTown
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Problemet är dock att eventuellt kopmpensation bara räknas från när felanmälan registreras hos dem, och de fastställt att det inte beror på något problem "hos dig", så de historiska mätningarna behöver inte ger så mkt. De kommer börja med att skicka ut en strömadapter eftersom det är fel på många sådana till netgear-modemen, och därmed tjänar de möjligen lite tid vad gäller närifrån felanmälan räknas. Sedan är ju iofs kompensation utifrån felanmälan ganska irrelevant. Jag vill ju inte ha en icke-fungerande tjänst och betala noll kronor, för i så fall hade jag aldrig tecknat nåt mabonnemang. Jag vill betala och få en fungerande tjänst.

De har sagt till mig att det är en "belastning" i nätet vilket beror på att kunder använder mer data än de förutsett. Det kan inte tolkas som annat än att de har fler abonnemang (och snabbare abonnemang) än de klarar av. Om de säger samma sak i en sån här mer offentlig diskussion, eller endast i individuell kommunikation vet jag inte.

En annan fråga som det vore bra om Comhem kan svara på är följande. Vilka delar av X-område, t.ex. Stockholm, har för låg bredbandskapacitet alternativt för många höghastighetskunder på samma lina? Om ni publicerar en sådan lista kan de som bor i dessa områden skippa att bli stammisar hos supporten och istället invänta infrastrukturförbättringar.

Den information är naturligtvis "sekretessbelagd", vilket ju är smidigt för dem. De började med att meddela mig att problemen var begräsnade till mitt kvarter, och att det där var 0,1% av kunder som hade problem. När jag påpekade att det inte ens finns 1000 abonnemang i mitt kvarter, och att ett sånt område MINST måste vara stora delar av Kungsholmen (20000 invånare, färre än 10000 hushåll, hur många är comhemshushåll etc) så ändrade man sig plötsligt till att säga att det är ett mycket större område som berörs men att de inte kan ange hur stort.

Jag har gett upp att använda netgear-modemet som NAT/router, men om jag kopplar trådat direkt från den når jag kanske 10mbit i högbelastningstider, med 6 gånger högre ping än vanligt. I lågbelastningstider är det kanske 30-40 dock. Trådlöst från netgear går ner till under 1mbit i högbelastning, och kanske 10 i lågbelastning. Detta på centrala Kungsholmen.

Nån som har erfarenhet av hur lång leveranstid BBB och Telia har på ADSL, och hur stabilt det är i centrala stan?

Har också funderat på att se vad som händer om jag uppgradera till 200mbit eller helt enkelt säger upp mitt abonnemang, betelar uppsägnignstiden direkt, och sen tecknar ett nytt abonnemang. Vore intressant att se om problemen kvarstår då. Comhem hävdar ju att så skulle vara fallet, men kan inte förklara varför eftersom de som sagt hävdar att felet inte är hänförligt till "min del" av infrastrukturen.

Redigerat av ChronicTown, 23 november 2012 - 11:03.

Postad 23 november 2012 - 11:37

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0
Chronic Town, dina och mina erfarenheter bekräftar att Comhem säljer fler abonnemang än de har kapacitet för, ungefär som om matvarubutiken har ont om mjölk och väljer att sälja halvfulla förpackningar till fullpris.

På din beskriving låter det som att du inte ens får en halvfull förpackning, bara en skvätt i botten. Det verkar vara en klok idé att välja en annan leverantör. Kanske borde du googla och kolla hur mycket det är i Kungsholms-tetrorna från BBB och Telia.

I mitt fall är läget inte lika katastrofalt. Jag ska avvakta och se vad som händer. I värsta fall får jag åka några varv på support-karusellen: felanmäla --> starta om modemet och få ny bula --> felanmäla igen ---> få nytt modem ---> felanmäla igen ---> få hem en tekniker som mäter signalen ---> felanmäla igen ---> få inofficiellt besked om att områdets kapacitet inte räcket...
Eller hur nu karusellen ser ut för detta modem. I bästa fall kan högtrafiksdipparna lösas med ännu en mjukvaruuppdatering.

Personligen har jag svårt att förstå att Comhem inte är öppna med att vissa områdens bredband är överbelastade. Sådana listor borde inte vara "skretessbelagda". Brist på information är bara grogrund för spekulation och rykten. Kanske är det ett rykte att de säljer fler mbit/s än de kan leverera? Inte vet jag. Jag skulle kunna acceptera om de säger att de råkat övertrassera mbit/s-kontot, att efterfrågan var större än de byggt för. Däremot är det svårare att acceptera att hastigheten dyker markant under högtrafik utan att det finns/ges någon förklaring.

Redigerat av Mange36, 23 november 2012 - 11:42.

Postad 23 november 2012 - 11:52

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0
Allt är som det ska. VD säger att i stort sett alla ComHem-hus (drygt 90% av hushållen) har möjlighet till Bredband 200. Då är det väl inga problem med kapacitet i nätet? Be happy.
Man blir lovad 100 Mbit/s som lägsta hastighet så några 200 Mbit/s behöver egentligen ingen få...
"Vår infrastruktur har hög kapacitet och gör att vi bland annat kan sända över 160 tv-kanaler och ha ett av Sveriges största utbud av HD-kanaler parallellt med att vi kan leverera 200 Mbit/s bredbandstjänster till över 1,6 miljoner hushåll. (min kurs.)
Arbetet med en ny kanalplan är mycket viktigt för att säkerställa bra kvalitet på vår infrastruktur och för att kunna fortsätta vara ledande på tv, bredband och telefoni, säger Tomas Franzén, vd på Com Hem."
http://www.mynewsdes...vartalet-807306

Redigerat av Unregistered558ade6e, 23 november 2012 - 15:16.

Postad 23 november 2012 - 12:04

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0
:D Tack andylin! Då vet vi hur det ligger till!

Postad 23 november 2012 - 12:44

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0
Hur ska det gå?
I oktober slutade marknadschefen Annika Wink för att gå till Svenska Spel:
http://www.resume.se...r-fran-comhem-/
och nu ska även Com Hems försäljnings- och marknadsdirektör Annika Sten Pärson sluta:
http://www.resume.se...marknadschefen/
Hur blir det med Judit & Judit nu och hur ska det gå med kampanjen för TiVo?

Postad 23 november 2012 - 15:07

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0

Befann du dig i Stockholm, eller hur var det? Comhem har uppgivit till mig att de har kapacitetsproblem i delar av Stockholm, dvs tekniken klarar inte att skyffla så mycket data som behövs till alla abonnenter. Hur stora delar av Sthlm det gäller vill de inte uppge, men de menade att endast 0,1 procent av kunderna i det berörda området upplevde problem. Eftersom det rimligen rör sig åtminstone ett antal tiotals kunder som har problem berörs alltså ett område som omfattar i vart fall ett antal tiotusental abonnemang, så stora delar av Stockholm. Att man fortsätter teckna upp kunder under de förutsättningarna är såklart lite smaklöst. Anledningen till det är rimligen att det låga andelen kunder som (hittills) upplever problem gör att problemet inte ses som särskilt stort. Man har råd med ett visst antal missnöjda kunder, och ökningen av sådana pga upptecknandet av nya kunder är rätt begränsad. Comhem har hur som helst i kommunikationen med mig antytt att en lösning i vart fall inte är högprioriterad. (Att den var lågprioriterad ville man inte gå med på, semantiken är viktig för kundtjänsten!) Man har angivit att nödvändig utbyggnad förhoppningsvis ska göras i januari, men det datumet kan komma att skjutas på framtiden. Råder följaktligen alla i Sthlmsområdet som upplever hastighetsproblemen att anmäla dem och hänvisa till ovanstående, så att prioriteringen möjligen kan förbättras. Jag får se om jag blir kvar så länge, intresset att stanna som kund har ju minskat drastiskt. Alternativen är ju långsammare (vilket comhem såklart vet), men förhoppningsvis stabilare. Det roligaste i kommunikationen med comhem var deras resonemang om hur problemen absolut inte var hänförliga till några delar av infrastrukturen eller utrustningen som var hänförlig till min lägenhet, men att det ändå var troligt att en ny abonnent i min lägenhet skulle uppleva samma problem...

Hej,

Bra att du informerar även här så att vi får möjlighet till fler felanmälning. För att förtydliga för övriga så gäller området, som ChronicTown beskriver, delar av Kungsholmen och eventuellt vissa delar av andra områden, beroende på hur nätet är uppbyggt i området.

För att citera mig själv i vår dialog på Facebook kring prioriteringen:
Jag har inte meddelat att lösningen är lågprioriterad, jag har meddelat att det krävs en investering och utbyggnad för att öka kapaciteten men att det är något som drar ut på tiden. Orsaken till att jag skrev prioritering är för att det är en handfull kunder som kontaktat oss och upplever problem, 0,1 % som jag skrev tidigare. Men självklart så är inte dessa 0,1 % av kunderna oviktiga, tvärtom så är de viktiga och det är därför vi kommer att göra en investering och utbyggnad för att öka kapaciteten. Om vi har ett annat område där det finns problem och 1 % av kunderna felanmäler så blir det alltså högre prioriterat på grund av att fel kunder påtalar ett problem. Prioriteringen ligger alltså i hur många kunder som kontaktar oss och påtalar ett problem, inte att felet generellt har lägre prioritering.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Postad 23 november 2012 - 15:15

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0

Problemet är dock att eventuellt kopmpensation bara räknas från när felanmälan registreras hos dem, och de fastställt att det inte beror på något problem "hos dig", så de historiska mätningarna behöver inte ger så mkt. De kommer börja med att skicka ut en strömadapter eftersom det är fel på många sådana till netgear-modemen, och därmed tjänar de möjligen lite tid vad gäller närifrån felanmälan räknas. Sedan är ju iofs kompensation utifrån felanmälan ganska irrelevant. Jag vill ju inte ha en icke-fungerande tjänst och betala noll kronor, för i så fall hade jag aldrig tecknat nåt mabonnemang. Jag vill betala och få en fungerande tjänst. De har sagt till mig att det är en "belastning" i nätet vilket beror på att kunder använder mer data än de förutsett. Det kan inte tolkas som annat än att de har fler abonnemang (och snabbare abonnemang) än de klarar av. Om de säger samma sak i en sån här mer offentlig diskussion, eller endast i individuell kommunikation vet jag inte. Den information är naturligtvis "sekretessbelagd", vilket ju är smidigt för dem. De började med att meddela mig att problemen var begräsnade till mitt kvarter, och att det där var 0,1% av kunder som hade problem. När jag påpekade att det inte ens finns 1000 abonnemang i mitt kvarter, och att ett sånt område MINST måste vara stora delar av Kungsholmen (20000 invånare, färre än 10000 hushåll, hur många är comhemshushåll etc) så ändrade man sig plötsligt till att säga att det är ett mycket större område som berörs men att de inte kan ange hur stort. Jag har gett upp att använda netgear-modemet som NAT/router, men om jag kopplar trådat direkt från den når jag kanske 10mbit i högbelastningstider, med 6 gånger högre ping än vanligt. I lågbelastningstider är det kanske 30-40 dock. Trådlöst från netgear går ner till under 1mbit i högbelastning, och kanske 10 i lågbelastning. Detta på centrala Kungsholmen. Nån som har erfarenhet av hur lång leveranstid BBB och Telia har på ADSL, och hur stabilt det är i centrala stan? Har också funderat på att se vad som händer om jag uppgradera till 200mbit eller helt enkelt säger upp mitt abonnemang, betelar uppsägnignstiden direkt, och sen tecknar ett nytt abonnemang. Vore intressant att se om problemen kvarstår då. Comhem hävdar ju att så skulle vara fallet, men kan inte förklara varför eftersom de som sagt hävdar att felet inte är hänförligt till "min del" av infrastrukturen.

Hej,

Du säger:
"Jag vill betala och få en fungerande tjänst. De har sagt till mig att det är en "belastning" i nätet vilket beror på att kunder använder mer data än de förutsett. Det kan inte tolkas som annat än att de har fler abonnemang (och snabbare abonnemang) än de klarar av."

Citerat svar från Facebook:
Jag skulle säga varken eller. Olika kunder nyttjar olika mängd av den bredbandshastighet som de abonnerar på. Vi utgår ifrån vad kunder nyttjar och ser över hur belastningen ser ut, i detta fall har det sedan tidigare inte varit något problem och antalet kunder i sig har inte ökat i så stor grad, däremot har mängden som kunderna nyttjar ökat och därav har belastningen uppstått och därav behöver det utökas. Skall dock tilläggas att endast en minoritet av kunderna upplever problemet, i fallet med ditt område upplever 0,1 % av kunderna problem, räknat utifrån antalet felanmälaningar till oss mot antalet kunder i området.

Du säger:
"De började med att meddela mig att problemen var begräsnade till mitt kvarter, och att det där var 0,1% av kunder som hade problem. När jag påpekade att det inte ens finns 1000 abonnemang i mitt kvarter, och att ett sånt område MINST måste vara stora delar av Kungsholmen (20000 invånare, färre än 10000 hushåll, hur många är comhemshushåll etc) så ändrade man sig plötsligt till att säga att det är ett mycket större område som berörs men att de inte kan ange hur stort."

Citerat svar på Facebook:
Orsaken till varför jag skrev ett antal adresser förut och ändrade till område, när jag räknade ut procent av kunderna som upplever problem, var för att jag inte från början kollade antalet kunder knutna till utrustningarna, eftersom att jag inte såg det som viktigt då jag ansåg att du behövde svar på nät felet beräknades vara åtgärdat så att du kan få en fungerande tjänst. Området kan vara delar av Kungsholmen och eventuellt vissa delar av andra områden, beroende på hur nätet är uppbyggt i området.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Redigerat av Tele2 Sverige, 23 november 2012 - 15:21.

Postad 23 november 2012 - 15:20

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0
Hej,

Det är bra att det är fart i tråden men det som känns lite olyckligt är att det kommer diskussioner om bredband i den här tråden där vi diskuterar tv.

Skulle vara otroligt bra om ni kan vända er till vår officiella tråd på Sweclockers om ni har frågor om eller vill diskutera våra bredbandstjänster, hastigheter eller om ni upplever några problem, så att vi kan särskilja vad som skrivs om i de respektive trådarna. Skulle verkligen underlätta för oss och förhoppningsvis även för användarna i forumet. Eller har vi fel?

http://www.sweclocke...-comhem-traden/

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Redigerat av Tele2 Sverige, 23 november 2012 - 16:32.

Postad 23 november 2012 - 15:27

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Hej,

Det är bra att det är fart i tråden men det som känns lite olyckligt är att det kommer diskussioner om bredband i den här tråden där vi diskuterar tv.

Skulle vara otroligt bra om ni kan vända er till vår officiella tråd på Sweclockers om ni har frågor om eller vill diskutera våra bredbandstjänster, hastigheter eller om ni upplever några problem, så att vi kan särskilda vad som skrivs om i de respektiva trådarna. Skulle verkligen underlätta för oss och förhoppningsvis även för användarna i forumet. Eller har vi fel?

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Förstår synpunkten.
Var kommer TiVo att hamna när ni lanserar den tjänsten 2013? Här eller hos Sweclockers?
Om jag har fattat det lilla jag kunnat läsa rätt så är det en bredbandstjänst (dvs VoD) alltså ip-tv. Kan det stämma?
Eller blir TiVo en on demand-box (alltså BoD) till ComHems kabel-tv med internetkoppling till Netflix osv?

Redigerat av Unregistered558ade6e, 23 november 2012 - 15:29.

Postad 23 november 2012 - 15:37

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0
Tack för inlägg 3418 Comhem-Johan! Då kan jag dra följande preliminära slutsats. Att döma av de mätningar jag hittills gjort har vi hemma hos oss utlovad hastighet under lågtrafik. Vid högtrafik sjunker däremot hastigheten, ibland till erbarmligt låga nivåer. Orsaken till detta ligger då sannolikt inte i vår hårdvara eller mjukvara. En mer trolig orsak är att vi bor i ett område där antalet höghastighetskunder överskrider infrastrukturens kapacitet. Comhem har helt enkelt sålt för många höghastighets-abonnemang. Det kan jag acceptera, så länge jag vet att kapaciteten kommer att förbättras inom överskådlig framtid.

En annan sak. Antal rapporterade fel är inte detsamma som antalet kunder med problem. Det vet förstås Comhem också. Min gissning är att mörkertalet är stort. Hur många kunder vet/bryr sig om/ids rapportera att deras bredband tidvis tappar hastighet. Förmodligen är majoriteten av kunderna som min familj. De konstaterar lakoniskt "Internet var segt i dag!" Därmed är ärendet avslutat.

Redigerat av Mange36, 23 november 2012 - 15:54.

Postad 23 november 2012 - 15:41

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

Hej,

Skulle vara otroligt bra om ni kan vända er till vår officiella tråd på Sweclockers om ni har frågor om eller vill diskutera våra bredbandstjänster, hastigheter eller om ni upplever några problem, så att vi kan särskilda vad som skrivs om i de respektiva trådarna. Skulle verkligen underlätta för oss och förhoppningsvis även för användarna i forumet. Eller har vi fel?

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Har inte läst hela tråden, så jag visste inte att den är vikt för TV-frågor. Kanske borde det framgå av trådrubriken.

Lite tokigt att man måste bli medlem av Sweclockers också för att få diskutera Comhems bredband med Comhem. För väl ta det under övervägande. :)

Postad 23 november 2012 - 15:44

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0

Förstår synpunkten.
Var kommer TiVo att hamna när ni lanserar den tjänsten 2013? Här eller hos Sweclockers?
Om jag har fattat det lilla jag kunnat läsa rätt så är det en bredbandstjänst (dvs VoD) alltså ip-tv. Kan det stämma?
Eller blir TiVo en on demand-box (alltså BoD) till ComHems kabel-tv med internetkoppling till Netflix osv?

Hej,

Vart vi kommer att svara på frågor har vi tyvärr inte har hunnit reflektera över ännu. Eftersom att TiVo är en tv-tjänst så kommer troligen den delen att ligga här på Minhembio och inte Sweclockers där vi pratar rena bredbandstjänster.

Kan tyvärr inte ge dig någon närmare information om TiVo och tekniken förrän den officiella lanseringen kommer :(

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Postad 23 november 2012 - 17:20

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0

Har inte läst hela tråden, så jag visste inte att den är vikt för TV-frågor. Kanske borde det framgå av trådrubriken.

Lite tokigt att man måste bli medlem av Sweclockers också för att få diskutera Comhems bredband med Comhem. För väl ta det under övervägande. :)

Tråden är egentligen inte helt vikt mot tv då vi inte varit så specifik om det tidigare men generellt så talas här övervägande om våra tv-tjänster.

På Sweclockers finns det en samlad kunskap om bredband bland användarna och de har delat med sig av sina erfarenheter och samtidigt hjälpt andra användare när det funnits några frågetecken. Kort och gott så har man på Sweclockers väldigt god kunskap om våra bredbandstjänster och där ger vi samtidigt ut information när något händer på bredbandssidan. Nu säger jag inte att användare i denna tråd här på Minhembio inte har koll på bredband för det är jag övertygad om att de har.

Här i vår tråd på Minhembio har användarna, som vi uppfattar det, en samlad god kunskap om våra tv-tjänster och tv generellt och brukar hjälpa till och diskutera sinsemellan kring just tv-frågor. Samtidigt går vi även här ut med information om vad som händer i tv-världen, när nya kanaler eller nya tjänster lanseras.

Fördelen vi samtidigt ser med att det är delat med tv på Minhembio och bredband på Sweclockers är att vi lättare kan se en röd tråd om det finns några frågetecken. Exempelvis har det kommit många önskemål om kanaler (den heta frågan) här på Minhembio samt att vi kan se när vi släpper en ny mjukvara om det fungerar bra, annars kommer någon här i forumet att säga till. På Sweclockers säger användarna exempelvis till om hastigheten är låg eller om man får höga pingtider, vilket är heta ämnen där just nu.

Blev ett lite längre utlägg än vad jag tänkte, men det är en liten reflektion bakom det hela och det är roligt att vi har den aktivitet som vi har på både Sweclockers och Minhembio.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Postad 23 november 2012 - 18:02

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3 278 inlägg
  • 0
har problem med ljudet från HD kanaler (SVT, TV4 sportX). Låter bra i 1 min, sen kommer en dipp, ljudet sänks till helften för att arbeta sig upp till normal volym, sen 1 min senare dipp igen osv. Detta gäller bara HD kanalerna, har provat flera olika receivrar (hdmi från box) samma sak alltid. Har en Motorola box, 1903 tror jag. SD kanaler fungerar fint.

Något ni upplevt tidigare? Alla andra källor som jag använder fungerar fint, provat bytt kabel också.

Så för mig är det helt omöjligt och jobbigt att kolla på HD kanaler tack vare detta :-(

//Mike

Postad 23 november 2012 - 19:33

Kanelen
  • Kanelen
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0

Jag har sett önskemålen om Viasat Sport HD på Facebook och kan bara instämma.
Finns mycket för ComHem att göra på HD-sidan framöver:
Viasat:
"De nya HD-kanalerna, som lanseras första november, består av tre sportkanaler Viasat Golf HD, Viasat Hockey HD och Viasat Sport HD. Samtidigt utökas utbudet med fem nya dokumentär- och underhållningskanaler Viasat Explorer HD, Viasat History HD, Viasat Crime HD, Viasat Nature HD samt TV6 HD."
Dessutom de fyra Viasat Film HD-kanalerna som lanserades i samband med att TV1000 avvecklades (Action, Drama, Family, Nordic).
[...]

Ja, där har ni fler önskvärda kanaler att förhandla om, Com hem. Hoppas de snart går i lås. :)

Postad 23 november 2012 - 20:53

Unregistered1c93ff53
  • Unregistered1c93ff53
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0

Tackar, jag lade in ett önskemål på varje kanal som du skrev.

Kanal 5 HD vet vi tyvärr inte något mer om, utöver det som vi skrivit tidigare.

C More Series HD: Håll ut bara, information kommer så fort vi vet mer.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Jag hoppas att du skojar till det genom att skriva "önskemål"? Det är dax att vakna upp ComHem. Året är 2012 (snart 2013) och er VD säger klart och tydligt att ni skall fortsätta vara ledande inom TV. För mig innebär ledande inom TV bland annat att
1.om det finns en HD-kanal till motsvarande SD-kanal så är det inte nån tvekan om att HD-kanalen skall in i utbudet.
2. HBO och Netflix inom kort finns med i Ert utbud. TiVO likaså.
3. inloggning till CMoore löses
4. den inspelningsbara On-Demandboxen buggas av en gång för alla, kanske via betatestare?
Jag hoppas att Ni inte har nån annan uppfattning eller? Annars tror jag att så fort möjlighet ges finns risken att Era kunder väljer andra alternativ till att stanna kvar som kund.

*EDIT*
Ni investerar ju för tusan 1 miljard i näten.
:-)
http://www.dn.se/eko...lar-ingen-skatt

Redigerat av Unregistered1c93ff53, 23 november 2012 - 21:00.

Postad 24 november 2012 - 00:46

ChronicTown
  • ChronicTown
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Jag förstår ärligt talat inte synpunkten på att jag tydligen använt mig av "fel forum" för att informera andra användare om de problem jag upplevt och den information jag fått från Comhem. Jag har inte begärt några svar från Comhem här, utan meddelade just detta till en annan användare som tycktes uppleva samma problem som jag. Det bör stå mig fritt att göra i vilket forum och vilken tråd som helst. Att specifika frågor till Comhem kan hållas till den tråd/det forum som primärt avhandlar den aktuella delen av Comhems tjänster, det är en helt annan femma.

Om Comhem så önskar, vlket jag förstår är fallet, har jag naturligtvis inga problem att dela med mig av samma information på SweClockers. Det bör rimligen ligga också i comhems intresse. Detta eftersom ett ökat antal informerade användare, eftersom detta annars något som inte kommuniceras publikt av Comhem, rimligen ökar intresset hos Comhem att lösa problemet (förutsatt att drabbade kunder felanmäler. Detta ger rimligen i sin tur ett mindre antal tappade kunde för Comhem än annars.

Det känns också viktigt att grundpoängen i snirkliga resonemang som det följande (semantiskt detaljer tycks som sagt viktigt i kommunikationen med kunderna)...

"Olika kunder nyttjar olika mängd av den bredbandshastighet som de abonnerar på. Vi utgår ifrån vad kunder nyttjar och ser över hur belastningen ser ut, i detta fall har det sedan tidigare inte varit något problem och antalet kunder i sig har inte ökat i så stor grad, däremot har mängden som kunderna nyttjar ökat och därav har belastningen uppstått och därav behöver det utökas."

...ju är så enkel som att infrastrukturen inte klarar av att ge användarna den kapacitet de behöver. Den är alltså underdimensionerad jämfört med behovet från kunderna. Så enkelt är det. Om man utifrån det desperat vill undvika att medge att man tecknat upp för många kunder med för "stora" abonnemang, fine. Klart är dock att uttalanden om att man har en "infrastruktur som klarar av att ge 1,6 miljoner hushåll 200mbit" möjligen gör sig bra i pressmeddelanden men har begränsad koppling till verkligheten.

Postad 24 november 2012 - 00:50

ChronicTown
  • ChronicTown
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Förresten, jag har en TV-relaterad fråga också. Antar att detta avhandlats tidigare i tråden men det är lite meckigt att söka igenom alltihop. Klarar VIP1903C-boxen numera av att spara favorit- och kanallistor utan att dessa slumpmässigt raderas? Och, klarar samma box nu att hantera volymjusteringar via fjärrkontrollen? Antar som sagt att frågan lyfts tidigare i tråden, och jag vet att jag kommunicerade med Comhem för närmare två år sedan då man meddelade att detta skulle lösas "så snart som möjligt". Ska erkänna att jag tröttnade vid det tillfället, och har nu inte undersökt detta på ett tag.

Redigerat av ChronicTown, 24 november 2012 - 09:54.

Postad 24 november 2012 - 06:33

Papprik
  • Papprik
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Hej alla!
Jag upplever problem med min digitalbox Humax HDPRV-1000C eller med Comhem.
Jag har varit kund hos Comhem i över tio år (man har ju inget val) och har en enormt lång historia
av problem, felaktig information och faktist rena lögner från deras sida. Mitt förtroende för Comhem är
därför mycket lågt.

Nåväl, till mitt problem; jag har störningar på en av mina HD kanaler (Cmore sport HD). Jag får bildstörningar
1-4 ggr/min. Störningen pågår någon eller några sekunder.

När jag felanmäler efter den sedvanliga irriterande processen att ta sig igenom deras skrapande och knappt hörbara "växel" av automatröster och oväsentlig information och kommer fram till en tekniker får jag göra de obligatioriska avstängningarna och fabriksåterställningarna (fast jag säger att jag redan gjord dem innan jag ringt). Han hittar inget fel men gör en felanmälan (inget fel på killen, han är trevlig).
Efter ett dygn får jag ett sms som säger att det är fel på min box, ärendet avslutat.

Finns det någon här som upplevt samma sak?

Kan det - är det troligt - att felet finns i min box? Alla mina andra HD kanaler (svt, tv4, eurosport, espn) funkar perfekt. Tacksam för synpunkter och svar!

För övrigt;
även jag instämmer i att om Comhem vill vara ledande inom sin bransch så är det självklart att HD versioner av redan befintliga kanaler ska in i utbudet omgående!
Själv röstar jag extra starkt på Viasats nya sport HD-kanaler, både sport och hockey!

Postad 24 november 2012 - 06:34

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0
Det är inte första gången som top management och marknadsförare springer fortare än tekniker och ekonomiavdelning...
Och ComHem har även trollen i London att ta hänsyn till där de sitter i sin grotta och väger sitt guld. :)

Postad 24 november 2012 - 06:49

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Hej alla!
Jag upplever problem med min digitalbox Humax HDPRV-1000C eller med Comhem.
Jag har varit kund hos Comhem i över tio år (man har ju inget val) och har en enormt lång historia
av problem, felaktig information och faktist rena lögner från deras sida. Mitt förtroende för Comhem är
därför mycket lågt.

Nåväl, till mitt problem; jag har störningar på en av mina HD kanaler (Cmore sport HD). Jag får bildstörningar
1-4 ggr/min. Störningen pågår någon eller några sekunder.
...

Vad har du för styrka och kvalitet på C More Sport HD?
Hos mig ligger den kanalen ensam på en mux med frekvensen 346 000 KHz vilket är synd för annars kunde man kolla övriga kanaler på samma frekvens. Brukar vara så att när en kanal på en mux är dålig gäller det alla andra också på samma frekvens.
Men du kan kolla hur det är hos dig. Hur kanalerna ligger beror på nätnumret.
Vad har du för sladd? Byt till trippelskärmad antennsladd - kan vara störningar i omgivningen som drabbar viss frekvens. Inte alltid fel av ComHem att uppmana till att byta sladd. Tyvärr betalar inte ComHem en bättre sladd än standard - efter den digitala kanalomläggningen har fler fått problem med störningar och behövt byta sladd till en bättre (=dyrare).
Är signalstyrkan svag på kanalen men kvaliteten 100% är det idé att testa antennförstärkare eller låta ComHem mäta signalstyrkan i ditt vägguttag.
HD-kanaler kräver högre signalstyrka för att bilden/ljudet inte ska hacka, pixla och blocka.

Redigerat av Unregistered558ade6e, 24 november 2012 - 06:50.

Postad 24 november 2012 - 08:17

Papprik
  • Papprik
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

Vad har du för styrka och kvalitet på C More Sport HD?
Hos mig ligger den kanalen ensam på en mux med frekvensen 346 000 KHz vilket är synd för annars kunde man kolla övriga kanaler på samma frekvens. Brukar vara så att när en kanal på en mux är dålig gäller det alla andra också på samma frekvens.
Men du kan kolla hur det är hos dig. Hur kanalerna ligger beror på nätnumret.
Vad har du för sladd? Byt till trippelskärmad antennsladd - kan vara störningar i omgivningen som drabbar viss frekvens. Inte alltid fel av ComHem att uppmana till att byta sladd. Tyvärr betalar inte ComHem en bättre sladd än standard - efter den digitala kanalomläggningen har fler fått problem med störningar och behövt byta sladd till en bättre (=dyrare).
Är signalstyrkan svag på kanalen men kvaliteten 100% är det idé att testa antennförstärkare eller låta ComHem mäta signalstyrkan i ditt vägguttag.
HD-kanaler kräver högre signalstyrka för att bilden/ljudet inte ska hacka, pixla och blocka.

Hej och tack för svar!
Jag ligger på samma frekvens som du. Jag har 100% i kvalitiet och 53-58% i styrka, vad jag förstår ska det vara helt ok?

Jag glömde säga att i samband med samtalet med Comhems tekniker bytte jag till en annan antennsladd, dock en likadan jag fått med någon box (har ju blivit några stycken genom åren...) det sitter en "korv" på den nära vägganslutning som jag antar är någon typ av ferrit. Det gjorde ingen skillnad.

Jag är inte så hemma på antennkablars olika kvalitet, när jag googlar trippelskärmad hittar jag bara metervara för utomhusbruk. Är en kabel av klass A samma sak?

Postad 24 november 2012 - 08:33

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Hej och tack för svar!
Jag ligger på samma frekvens som du. Jag har 100% i kvalitiet och 53-58% i styrka, vad jag förstår ska det vara helt ok?

Jag glömde säga att i samband med samtalet med Comhems tekniker bytte jag till en annan antennsladd, dock en likadan jag fått med någon box (har ju blivit några stycken genom åren...) det sitter en "korv" på den nära vägganslutning som jag antar är någon typ av ferrit. Det gjorde ingen skillnad.

Jag är inte så hemma på antennkablars olika kvalitet, när jag googlar trippelskärmad hittar jag bara metervara för utomhusbruk. Är en kabel av klass A samma sak?

Det som sitter på antennkabeln från ComHem är en galvanisk avskiljare/överspänningsskydd som ska förhindra att antennkabeln blir strömförande och överhettad pg av skillnader i jordpotential mellan antenn och elsystem.
Kan också ta bort sk jordbrum och andra störningar.
Jag använder ComHems kablar mellan resp box och antennförstärkare/splitter:
http://www.kjell.com...re-18-db-p30110
Denna antennkabel använder jag mellan vägguttaget och antennförstärkaren/splitter - jag har nämligen två boxar till samma antennuttag:
http://www.netonnet....2m/166487.5500/

Redigerat av Unregistered558ade6e, 24 november 2012 - 08:34.

Postad 24 november 2012 - 08:43

Papprik
  • Papprik
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
En rent principiell fundering.
Om jag köper en tjänst av Comhem och använder av dem rekommenderad/godkänd utrustning, ska jag då verkligen behöva gå och köpa en massa extrautrustning? Bör inte i så fall Comhem i förväg, innan man tecknar avtal, upplysa om att tjänsten kanske inte fungerar utan extrautrustning som man måste skaffa själv?

Postad 24 november 2012 - 09:01

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

En rent principiell fundering.
Om jag köper en tjänst av Comhem och använder av dem rekommenderad/godkänd utrustning, ska jag då verkligen behöva gå och köpa en massa extrautrustning? Bör inte i så fall Comhem i förväg, innan man tecknar avtal, upplysa om att tjänsten kanske inte fungerar utan extrautrustning som man måste skaffa själv?

Vi hade denna fråga uppe i samband med den digitala kanalomläggningen då ComHem uppmanade kunderna att skaffa annan/bättre antennkabel om man fick störningar på vissa kanaler/frekvenser efter omläggningen. Någon vilja från ComHem att ersätta dessa inköp av antennkablar kunde inte skönjas.
Vore kanske enklare för ComHem att inte skicka med antennkabel till boxarna utan istället uppmana kunderna att skaffa egen, fungerande kabel...

Postad 24 november 2012 - 09:20

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0

Jag hoppas att du skojar till det genom att skriva "önskemål"? Det är dax att vakna upp ComHem. Året är 2012 (snart 2013) och er VD säger klart och tydligt att ni skall fortsätta vara ledande inom TV. För mig innebär ledande inom TV bland annat att
1.om det finns en HD-kanal till motsvarande SD-kanal så är det inte nån tvekan om att HD-kanalen skall in i utbudet.
2. HBO och Netflix inom kort finns med i Ert utbud. TiVO likaså.
3. inloggning till CMoore löses
4. den inspelningsbara On-Demandboxen buggas av en gång för alla, kanske via betatestare?
Jag hoppas att Ni inte har nån annan uppfattning eller? Annars tror jag att så fort möjlighet ges finns risken att Era kunder väljer andra alternativ till att stanna kvar som kund.

*EDIT*
Ni investerar ju för tusan 1 miljard i näten.
:-)
http://www.dn.se/eko...lar-ingen-skatt

Jag skojar inte när jag säger önskemål eftersom att jag verkligen lägger in dem i en listan över önskemål (digital såklart). Varje gång en kund vill ha en kanal så registrerar vi ett sådant önskemål och orsaken är att det är ett av underlagen som vi använder för att se vilket intresse som finns. Det är inte så att den listan är något som är avgörande i förhandlingar utan den ger mer en uppfattning kring vilka kanaler som är mest efterfrågade bland de kunder som kontaktar oss och önskar kanaler.

Förstår absolut samtliga synpunkter. Vad gäller HBO så har vi förhandlingar men inget är klart ännu, delvis på grund av försenad lansering av tjänsten. Netflix har vi ännu inte hört något om så det kan jag tyvärr inte svara på vad som händer. TiVO kan vi inte ge någon information om förrän den officiella lanseringen har kommit. C More Play för dator/smartphone/surfplatta kommer vi att erbjuda innan årets slut, om det nu inte skulle uppstå några tekniska hinder.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Postad 24 november 2012 - 09:55

lazio69
  • lazio69
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Jag skojar inte när jag säger önskemål eftersom att jag verkligen lägger in dem i en listan över önskemål (digital såklart). Varje gång en kund vill ha en kanal så registrerar vi ett sådant önskemål och orsaken är att det är ett av underlagen som vi använder för att se vilket intresse som finns. Det är inte så att den listan är något som är avgörande i förhandlingar utan den ger mer en uppfattning kring vilka kanaler som är mest efterfrågade bland de kunder som kontaktar oss och önskar kanaler.

Förstår absolut samtliga synpunkter. Vad gäller HBO så har vi förhandlingar men inget är klart ännu, delvis på grund av försenad lansering av tjänsten. Netflix har vi ännu inte hört något om så det kan jag tyvärr inte svara på vad som händer. TiVO kan vi inte ge någon information om förrän den officiella lanseringen har kommit. C More Play för dator/smartphone/surfplatta kommer vi att erbjuda innan årets slut, om det nu inte skulle uppstå några tekniska hinder.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Då vill jag lägga som "önskemål" att ni ska få till kanal 5 HD och även att cmore series kommer i HD då får ni tillbaka mig i alla fall på cmore kanalerna

Och har "önskemål" att ni lägger till paket för dom som bara vill ha HD kanaler på tex cmore, viasat för jag tittar i alla fall bara på HD-kanalerna och blir förbannad på alla kostnader man har för sd kanaler man ändå inte tittar på och då sparkar jag bakut och tar bort allt i stället

Jag har även "önskemål" att ni tar in i alla fall en modell som har allt när ni ska fixa fram boxar

En fråga där jag som har bredbandsbolager som internetleverantör pga min bostadsrättsförening har det på hyran får väl i alla fall köpa TIVO och att det fungerar ?

Och så ett "önskemål" om jag tar bort våra I-lands problem - fred på jorden och att inte världen går under 21 december...*ler*

Postad 24 november 2012 - 10:24

Papprik
  • Papprik
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Jag måste säga att jag tycker detta låter lite krystat. Menar du på allvar att att det skulle finnas en osäkerhet inom comhem på om det finns en efterfrågan på tex Kanal 5 hd, Tv6 hd och Viasats nya HD sportkanaler? När ni samtidigt erbjuder sådana kioskvältare som tex Discovery showcase HD, Viasat history HD och BBC HD...
Eller kan det ha med era vinster att göra?

Redigerat av Papprik, 24 november 2012 - 10:28.

Postad 24 november 2012 - 11:10

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0

Då vill jag lägga som "önskemål" att ni ska få till kanal 5 HD och även att cmore series kommer i HD då får ni tillbaka mig i alla fall på cmore kanalerna

Och har "önskemål" att ni lägger till paket för dom som bara vill ha HD kanaler på tex cmore, viasat för jag tittar i alla fall bara på HD-kanalerna och blir förbannad på alla kostnader man har för sd kanaler man ändå inte tittar på och då sparkar jag bakut och tar bort allt i stället

Jag har även "önskemål" att ni tar in i alla fall en modell som har allt när ni ska fixa fram boxar

En fråga där jag som har bredbandsbolager som internetleverantör pga min bostadsrättsförening har det på hyran får väl i alla fall köpa TIVO och att det fungerar ?

Och så ett "önskemål" om jag tar bort våra I-lands problem - fred på jorden och att inte världen går under 21 december...*ler*

Då har jag registrerat önskemål för Kanal 5 HD och C More Series HD.

När det gäller Kanal 5 HD så är status som tidigare, vi vet inte om eller när den kan erbjuda i vårt utbud men vi vet att det finns en efterfrågan. Vad gäller C More Series HD så är det bara att hålla ut, information kommer så fort vi vet mer.

Paketeringarna för exempelvis C Mores kanaler är tyvärr inget som vi för förändra då det är en avtalsfråga, men självklart tar jag det vidare som ett önskemål.

Frågan om TiVO kan jag tyvärr inte svara på då vi inte kan gå ut med någon information om tjänsten innan den officiella lanseringen.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Postad 24 november 2012 - 11:18

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0

Jag måste säga att jag tycker detta låter lite krystat. Menar du på allvar att att det skulle finnas en osäkerhet inom comhem på om det finns en efterfrågan på tex Kanal 5 hd, Tv6 hd och Viasats nya HD sportkanaler? När ni samtidigt erbjuder sådana kioskvältare som tex Discovery showcase HD, Viasat history HD och BBC HD...
Eller kan det ha med era vinster att göra?

Just de kanalerna som du nämner finns det inte någon osäkerhet kring om de är efterfrågade eller inte men sedan finns det många aspekter i en förhandling, som vi skrivit om tidigare i denna tråd.

Den ekonomiska frågan är såklart en del i en förhandling.

Detta är vad vi skrivit tidigare:
Kanalförhandlingar är ofta väldig komplexa och långdragna, eftersom det är väldig många aspekter som ska avhandlas av olika intressenter. En avtalsförhandling innehåller en rad olika parametrar och innehåll. Exempelvis rättighetsfrågor, teknikfrågor samt ekonomiska frågor. Sen kan yttre omständigheter påverka förhandlingen utan parternas egen påverkan, detta är också en anledning av förhandlingarna tyvärr ofta drar ut på tiden.

Vi kan därför aldrig i förväg redogöra för när en kanal kommer att lanseras, svara på frågor om prissättning, frågor om hur förhandlingar fortskrider, och så vidare. Därför publicerar vi väldigt sällan information om pågående förhandlingar.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Redigerat av Tele2 Sverige, 24 november 2012 - 11:41.

Postad 24 november 2012 - 17:05

greve12
  • greve12
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 1
Snart ar det 2 ar sen kanal 5hd lanserades , nu ar vi manga som vill ha den...
vet att Comhem forhandlar om denna, men ca 2 ar forhandlingstid ska det ta sa lang tid??
still whaiting,....

Postad 24 november 2012 - 23:04

Stagger Lee
  • Stagger Lee
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Då har jag registrerat önskemål för Kanal 5 HD och C More Series HD.

När det gäller Kanal 5 HD så är status som tidigare, vi vet inte om eller när den kan erbjuda i vårt utbud men vi vet att det finns en efterfrågan. Vad gäller C More Series HD så är det bara att hålla ut, information kommer så fort vi vet mer.

Paketeringarna för exempelvis C Mores kanaler är tyvärr inget som vi för förändra då det är en avtalsfråga, men självklart tar jag det vidare som ett önskemål.

Frågan om TiVO kan jag tyvärr inte svara på då vi inte kan gå ut med någon information om tjänsten innan den officiella lanseringen.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

tror inte detta e sant, sitter du o kryssar i ett rutat a4 papper anno 2012.

Har framfört detta förut,men tar det gärna igen.
Varför har ni inte ett upp-lägg med typ en barometer på er hemsida där man kan klicka i vilka kanaler som era abonnenter vill att ni ska ha. Ha sen info om detta på er egen TV-kanal + FB o Twitter och olika forum, då når ni ut till fler, om ni vill ha synpunkter.

Postad 25 november 2012 - 09:16

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0

tror inte detta e sant, sitter du o kryssar i ett rutat a4 papper anno 2012.

Har framfört detta förut,men tar det gärna igen.
Varför har ni inte ett upp-lägg med typ en barometer på er hemsida där man kan klicka i vilka kanaler som era abonnenter vill att ni ska ha. Ha sen info om detta på er egen TV-kanal + FB o Twitter och olika forum, då når ni ut till fler, om ni vill ha synpunkter.

Självklart sitter jag inte och fyller i ett papper, allt görs digitalt som jag skrev i detta inlägg igår:
https://www.minhembi...7

Det är ett intressant förslag med en baroemeter och jag tar det självklart vidare till de ansvariga för tv. Om du framfört detta tidigare så har vi skickat det tidigare också men det skadar ju inte att skicka igen, det är en del förslag som sänds per dag.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Postad 25 november 2012 - 09:19

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0

Snart ar det 2 ar sen kanal 5hd lanserades , nu ar vi manga som vill ha den...
vet att Comhem forhandlar om denna, men ca 2 ar forhandlingstid ska det ta sa lang tid??
still whaiting,....

Ja med just Kanal 5 HD så tar det lång tid. Exakt till varför förhandlingarna drar ut på tiden kan vi tyvärr inte säga något om då vi inte kan diskutera detaljer kring förhandlingar om kanaler men det är inte en nedlagd fråga utan är medveten om att det finns en viss efterfrågan på kanalen och vi fortsätter förhandlingarna.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Postad 25 november 2012 - 10:02

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Självklart sitter jag inte och fyller i ett papper, allt görs digitalt som jag skrev i detta inlägg igår:
https://www.minhembio...7

Det är ett intressant förslag med en baroemeter och jag tar det självklart vidare till de ansvariga för tv. Om du framfört detta tidigare så har vi skickat det tidigare också men det skadar ju inte att skicka igen, det är en del förslag som sänds per dag.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Då kan du skicka in mina förslag från 20 november en gång till så ökar sannolikheten att jag får uppleva åtminstone några av dessa HD-kanaler medan mina ögon fortfarande kan se:
Viasat:
"De nya HD-kanalerna, som lanseras första november, består av tre sportkanaler Viasat Golf HD, Viasat Hockey HD och Viasat Sport HD. Samtidigt utökas utbudet med fem nya dokumentär- och underhållningskanaler Viasat Explorer HD, Viasat History HD, Viasat Crime HD, Viasat Nature HD samt TV6 HD."
Dessutom de fyra Viasat Film HD-kanalerna som lanserades i samband med att TV1000 avvecklades (Action, Drama, Family, Nordic).
C More:
C More Series HD
SBS:
Kanal 5 HD
Övriga:
Eurosport 2 HD
MTV Live HD
Mezzo Live HD

Postad 25 november 2012 - 10:50

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0

Då kan du skicka in mina förslag från 20 november en gång till så ökar sannolikheten att jag får uppleva åtminstone några av dessa HD-kanaler medan mina ögon fortfarande kan se:
Viasat:
C More:
C More Series HD
SBS:
Kanal 5 HD
Övriga:
Eurosport 2 HD
MTV Live HD
Mezzo Live HD

Jag har egentligen inga tekniska hinder att dubbelregistrera önskade kanaler från en och samma kund men sedan finns det såklart moralen och den sätter käppar i hjulet. Om jag medvetet skulle dubbelregistrerade önskemål så blir det något missvisande siffror. Visst, det är inte så att en extra på varje av dessa kanaler spelar någon större roll i mängden men vi vill ha så exakta siffror som det bara går och därför blir det fel om jag medvetet går in och dubbelregistrerar.

Mitt minne är bra men det är ju såklart möjligt att jag kanske glömt att du önskat om du ställer frågan igen om en vecka? ;)

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Redigerat av Tele2 Sverige, 25 november 2012 - 10:59.

Postad 25 november 2012 - 11:01

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Jag har egentligen inga tekniska hinder att dubbelregistrera önskade kanaler från en och samma kund men sedan finns det såklart moralen och den sätter käppen i hjulet. Om jag medvetet skulle dubbelregistrerade önskemål så blir det något missvisande siffror. Visst, det är inte så att en extra på varje av dessa kanaler spelar någon större roll i mängden men vi vill ha så exakta siffror som det bara går och därför blir det fel om jag medvetet går in och dubbelregistrerar.

Mitt minne är bra men det är ju såklart möjligt att jag kanske glömt att du önskat om du ställer frågan igen om en vecka? ;)

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Min bror heter Hans. Han är också ComHem-abonnent sedan många år (på annan adress) och delar min längtan efter större HD-utbud så du kan skriva in kanalönskemålen i hans namn. :)

Postad 25 november 2012 - 11:13

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0

Min bror heter Hans. Han är också ComHem-abonnent sedan många år (på annan adress) och delar min längtan efter större HD-utbud så du kan skriva in kanalönskemålen i hans namn. :)

Självklart ordnar jag så att även Hans får sina önskemål registrerade. Nu har jag lagt ett önskemål på varje kanal även för honom!

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Postad 25 november 2012 - 11:50

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0

Förstår synpunkten.

Oavsett hur TV tjänsten transporteras så är det ju ändå en TV tjänst och bör ju diskuteras här.
Har inget med själva bredbandet att göra enligt mig.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.