Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG OLED 55EC930V

476 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 april 2015 - 09:57

trixeo
  • trixeo
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Som jag skrivit tidigare är den informationen inte helt rätt: High-läget är 0-255 (datorsvärta) vilket märks tydligt när man använder en signalgenerator (så att man är 100% säker på vad källan skickar), varpå en korrekt videokälla, 16-235, blir ljusgrå blaskig och man därför måste sänka brightness-reglaget. Gör man detta introducerar man posterisering på LG:s OLED och får även sämre gråskala/grayscale-tracking. Vad man vinner bättre kontroll över skuggnyanserna nära svart men det måste alltså vägas mot försämringen på annat håll.

Att det blir fel genom förstärkaren är ganska vanligt. Äldre modeller från exempelvis Denon och Marantz har vid flera tillfällen ställt till med problem vid kalibreringar för mig. De kan klippa i svärtan och då kan det verka som en naturlig åtgärd att ställa läget till "High" för att till synes lyfta upp nivåerna. Men det är just detta som ställer krav på att man använder en signalgenerator. Kontrollera först hur displayen beter sig och i nästa steg utvärdera hur bildkedjan påverkar bilden.

Du har säkert helt rätt. Jag har faktiskt inte kopplat in någon BD-spelare eller annan källa än mitt AMD R9 200. Problemet för mig kan vara det att jag använder Kodi (fd. XBMC) med DXVA. Någon form av förändring sker troligtvis på källmaterialet på vägen till TV:n. Det bästa resultatet hittils med diverse inställningar har jag dock uppnått med mina inställningar som jag angivit ovan, dock har jag problem med "gradient banding". Har testat alla kombinationer av inställningar men hur jag än gör är det samma banding :(

EDIT: Jag har provat att köra dessa filmer direkt med TV:n och får då samma problem så jag har utgått ifrån att problemet ligger i encoding av filmen istället. Får även samma problem med BD-iso.

Redigerat av trixeo, 24 april 2015 - 10:02.

Postad 24 april 2015 - 19:05

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 314 inlägg
  • 0

Jag har inte tagit mig tiden att bena ut vad som händer exakt med grafikkort men jag har sett, upplevt och mätt skillnader. Generellt är problemet med pc som källa i och med att olika programvaror ger ganska olika bild. En och samma mp4-fil (exempelvis AVSHD709-testmönstren) i en XBMC-baserad programvara ger inte samma som bild VLC som inte ger samma som Media Player och ingen ger riktigt samma som Arcmedia Theater när den kör testmönster via Blu-ray-skiva. På en och samma dator.

AVSHD 709 på bränd skiva, liksom S&M-skivan och DVE från en Oppo ger likadant resultat som en signalgenerator. Arcmedia Theater har också sett likadant ut när jag haft tillfällen att testa. Frågan är om det är samma när man växlar Nvidia, AMD eller Intel... :)

Redigerat av Ringblixt, 24 april 2015 - 19:07.

Postad 24 april 2015 - 22:06

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6 745 inlägg
  • 0

TV:n dök upp i eftermiddag, och jag har inte hunnit finjustera bilden än, utan slog på Cinema läget, och stängde av alla sk. bildförbättringar.

Jag är golvad!!

Färgerna, kontrasten, svärtan är nåt som man bara måste uppleva med egna ögon.

Det känns som att man sitter med en platt och högupplöst CRT skärm, fast med ÄNNU bättre svärta :D

Det snackades om problem med judder, men jag har inte märkt några brister alls på denna punkt när jag kollat på blu-ray.

24p flyter på lika bra som på de Sony skärmar som jag har testat senaste året (W605b/W905).

Kör med senaste firmware, så detta kanske bara var ett problem i början?

Likt de flesta andra, så har jag lite problem med rosa/grön tint, men det är faktiskt inget jag lägger märke till (hittills iaf) när jag kollat på film. Och även om det syns, t.ex. i menyn på Wii U, som har vit bakgrund, så känns det ändå som nåt jag kan leva med.

Jag ska iaf köra in skärmen, innan jag börjar pilla i fininställningarna. Men ärligt talet, så är bilden så makalöst bra i Cinema läget, out of box, att jag lätt skulle kunna låta det va som det är nu.

Detta var klart över förväntan. Aldrig mer en LCD TV! :D

Postad 25 april 2015 - 00:19

Unregistered2fdb2834
  • Unregistered2fdb2834
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

Jag är inne på att beställa en LG 55EC930V från nätbutik (för att kunna testa den hemma och upptäcka döda pixlar) men vet inte riktigt vilken butik det är som gäller när man ska köpa TV till det här priset. Tänker främst på att själva TVn bara har ett års garanti och vilken butik som erbjuder bäst hjälp om något skulle gå snett. Hur resonerar ni där? Jag ser att denna TV ligger bra i pris hos Netonnet och Dustin just nu. Är de säkra kort?

Sorry om detta är lite off topic, men i och med att jag läste lite om grön/röd tint och döda pixlar på vissa exemplar vill jag vara på den säkra sidan.

Mvh

Zimoy

Postad 25 april 2015 - 04:41

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Det är väl ändå två års garanti från butik?

Postad 25 april 2015 - 06:35

Legion
  • Legion
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0

Det är väl ändå två års garanti från butik?

Nej, garanti är ett frivilligt åtagande men de flesta butiker lämnar 1-2 års garanti, en del ända upp till 5 år. I elektronikbranschen är det annars vanligt att de stora tillverkarna själv lämnar en garanti på sina produkter.

@zimoy, kolla så butiken du vill handla från har öppet köp och att man får använda produkten under tiden. Här är nog Elgiganten bäst än så länge men fler har förstått värdet med förbehållslöst öppet köp.

Redigerat av Legion, 25 april 2015 - 06:50.

Postad 25 april 2015 - 08:00

Unregistered2fdb2834
  • Unregistered2fdb2834
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Okej!

Tack för svaret Legion.

Jag har sett att Dustin har 930v till ett bra pris nu.

Hur är Dustin generellt när det gäller TV? Är de bra på att ge service om något skulle paja? Hur pass viktigt är det rent generellt att man beställer från en kedja som har fysisk butik i närheten där man bor?

En fråga när det gäller Oled:
Skiljer det sig mycket mellan olika exemplar av Oled TV när det gäller Tint och sådant? Har läst lite om gröntint och mitt intryck är att det finns på alla 930v men att det kanske inte är något som syns vid "vanligt" tittande.

Redigerat av Unregistered2fdb2834, 25 april 2015 - 08:01.

Postad 25 april 2015 - 13:25

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Det har precis recenserats en Oled på Avforum som du kan kolla in. De frågar samma sak som du. Själv tror jag det skiljer från apparat till apparat, som med all annan elektronik. 

Postad 25 april 2015 - 15:44

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Jag har sett att Dustin har 930v till ett bra pris nu.

Annars så har de weekend rush på 970V för 15999kr..

https://www.dustinho...803896/55ea970v

Postad 27 april 2015 - 15:00

Petter Lindgren
  • Petter Lindgren
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Nu har mediamarkt sänkt priset på 930v till 19990:- samt att de kör halva priset kampanjen en vecka till så nu kan man alltså få loss 930v för 14992,50kr!!! (om man köper två)

Fantastiskt billigt!

Redigerat av Petter Lindgren, 27 april 2015 - 15:23.

Postad 27 april 2015 - 18:56

Unregistered2fdb2834
  • Unregistered2fdb2834
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

Fick hem min 930v för två timmar sedan. Jag har provkört lite Dark Knight, Sagan om ringen och animal planet.

Herrej*vlar vilken bild, jag sitter med hakan i golvet och dregglar över kontrasten och svärtan som denna TV presterar. Rörelsehantering som fått kritik i en del recensioner kan jag instämma i till viss del, men det är personligen inget som stör mig. Jag har också lagt märke till magenta-tinten i kanterna av TVn (vilket syns bäst när man visar en helvit bild). Kanske är detta något jag kommer störa mig på under den närmsta tiden, men har jag någonsin sett en TV som visar en helsvart eller helvit bild helt uniformt? Är det värt att chansa och försöka byta ut sitt exemplar för att få en 930v med mindre magenta tint? Jag får intrycket av att detta något som alla exemplar har (när man visar vita bilder) och som man får leva med. Jag kommer nog posta fler intryck längre fram vad det lider, men hittils är jag otroligt nöjd med bilden. Liknar ingenting jag sett tidigare, och då har jag ändå erfarenhet av Panasonics sista plasmor och dylikt.

Postad 27 april 2015 - 22:45

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2 466 inlägg
  • 0

Vad är det för skillnad på 930v och 970v? Förrutom stativet.

Postad 28 april 2015 - 07:45

Unregistered2fdb2834
  • Unregistered2fdb2834
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 1

Det blir att köra retur på denna TV. Synd då bilden på många sätt är makalös, men jag står inte ut med allt det rosa som syns över hela TVn i ljusa/vita scener. Såg Fargo (filmen) på Netflix imorse och det gick tydligt att se att bilden var indelad i tre delar, en grönaktig mitten och två rosa sidor.

Förstår inte att recensioner inte tagit upp detta mer. Det gnälls över lite jutter och oskarpa rörelser samtidigt som nästan 60% av skärmen har en rosa tint när man visar en vit bild eller en snöstorm i en film. I fargo kunde snön på ena sidan av en människa vara grön och på andra sidan rosa.

Frågor:

1. Finns det en snöbolls chans i .... att man kan försöka få panelen utbytt och få ett exemplar utan denna tint?

2. Tror ni kartongen till TVn går in i en taxi? :D

Postad 28 april 2015 - 09:03

Legion
  • Legion
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0

Min är inte rosa alls, däremot har jag en svag gröntint i mitten och på sidorna. Men man får koncentrera sig och leta efter det, så pass svagt syns det.

Postad 28 april 2015 - 09:29

Unregistered2fdb2834
  • Unregistered2fdb2834
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

Legion>

Okej!

Du har säkert redan provat detta, men ser det bra ut även när du kollar på en helvit bild eller en scen med snö över hela bilden, t.ex?.

Om det är så blir jag lite hoppfull om att byta mitt exemplar av TVn, för lite grön tint i kanterna kan jag leva med. Problemet som jag har nu är att det är som ett "stormens öga" i mitten som är gröntintat men ändå okej, och så är resten av bilden i varierande utsträckning rosatintad :(

Vad är bäst att göra i detta läge? Ska jag häva köpet (beställde via internet) eller kontakta butiken och försöka få TVn utbytt? Jag vet att när jag skulle få en Samsung-skärm utbytt förut fick jag en ännu värre från deras "reserv" haha.

Åh, jag skulle göra vad som helst för att få ett exemplar av denna TV där det vita ser bra ut över nästan hela bilden...

Typ så här ser mitt exemplar ut, fast kanske lite mer rosa även vid den undre ramen:

https://www.avforums...555-jpg.542396/

Redigerat av Unregistered2fdb2834, 28 april 2015 - 09:37.

Postad 28 april 2015 - 09:44

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 314 inlägg
  • 0

Alla LG-OLED jag har skådat har haft ojämn återgivning över ytan och skiftat grön-magenta på det där sättet. Har du det värre än på bilden skulle jag testat att reklamera, men perfekt blir det helt enkelt inte.

Postad 28 april 2015 - 09:49

Legion
  • Legion
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 1

Det syns endast vid helvit bild, aldrig annars. Och som sagt så måste jag koncentrera mig för att se det, det är inte alls som på bilden.

Postad 28 april 2015 - 10:04

Unregistered2fdb2834
  • Unregistered2fdb2834
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

Så, har skickat tillbaka min TV nu. Känns väldigt surt att gå tillbaka till en Samsung 5 serie plasma från 2011, men med den TVn är bilden åtmistone jämn över hela bildytan, inte grön i mitten och rosa i sidorna som LGs OLED. Jag får helt enkelt vänta tills det kommer bättre OLED-TVs utan problem med uniformitet. Jag såg att det dykt upp en sådan redan, även om den är 4k och lite för dyr för min budget.

För att sammanfatta:

LG 55EC930V:

+ Bästa kontrasten jag sett på en TV någonsin.

+ Bästa svärtan jag sett på en TV någonsin.

+ Helt okej på rörelsehantering (inte så illa som recensionerna kan få en att tro).

+ Livliga och rika färger. Bra bild direkt ur kartongen.

- Väldigt trög processor. Menyerna är sega och jag får även läppsynksproblem med försenat ljud om jag inte stänger av TVns högtalare och andra funktioner.

- Akilleshälen: Missfärgningar över bildytan. Kan variera från exemplar till exemplar, men generellt är mitten av bilden grön och sidorna rosa/magenta. Syns väldigt tydligt i alla filmer där det förekommer snölandskap.

Samtidigt är den sista punkten också en fråga om tycke och smak. Folk på Avsforum tycker t.ex. inte att detta är någon farlig tint att tala om, och det var ungefär så här min TV såg ut:

http://www.avsforum....93&d=1419415104

Redigerat av Unregistered2fdb2834, 29 april 2015 - 06:42.

Postad 29 april 2015 - 15:35

trixeo
  • trixeo
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

04.41.32 har funnits sen början av januari, vara bara att byta till Tyskland så dök den upp. Har inte märkt någon skillnad alls på denna mot tidigare 04.32.20, men förhoppningsvis har de fixat vissa kända buggar såsom att vissa inställningar ställer om sig själv fast det ser ut som om de står rätt. Enda sättet är avhjälpa detta har varit att ändra till ett annat värde och sedan tillbaka igen.
Tyvärr går det inte att "optimera" menysystemet på denna TV, den har en för slö processor helt enkelt så det hjälper inte vad de än gör med firmware. Möjligtvis skulle det kunna slänga bort det nu utdömda WebOS 2014 och göra om den till en "dumtv". WebOS som kommer med 2015 års modeller är inte kompatibelt med denna TV.

EDIT: Förvånande men verkar vara sant, jag får ta tillbaka uttalandet om att den inte är kompatibel:

http://www.cnet.com/...-to-web-os-2-0/

Postad 29 april 2015 - 20:18

Legion
  • Legion
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0

EDIT: Förvånande men verkar vara sant, jag får ta tillbaka uttalandet om att den inte är kompatibel:

http://www.cnet.com/...-to-web-os-2-0/

Trevligt :D

Postad 29 april 2015 - 20:42

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

• 5 338 inlägg
  • 0
Såndär rosa tint gjorde att jag lämnade tillbaka en plasma för några månader sedan, inte ok i mina ögon. Sådana fel måste dom väl ändå upptäcka på fabriken och kassera?

Postad 30 april 2015 - 06:50

Unregistered2fdb2834
  • Unregistered2fdb2834
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

Såndär rosa tint gjorde att jag lämnade tillbaka en plasma för några månader sedan, inte ok i mina ögon. Sådana fel måste dom väl ändå upptäcka på fabriken och kassera?

Ja, det är väldigt konstigt. Läste på Avsforum om denna OLED-serie och där fick en kille ta emot gratulationer för att han fått ett så bra exemplar utan tint. Så här såg hans TV ut:

http://www.avsforum....93&d=1419415104

Om detta är "bra" och något att hurra över måste det vara något allvarligt fel på mig som inte förstår att mitten på en TV ska vara gröntintad och kanterna rosa :)

Samtidigt sitter jag framför en datorskärm för 2000 kr. Inga uniformitetsproblem av det slaget, även om färgerna så klart inte är de bästa. Bilden är ändå konsekvent och det finns inga mönster "bakom" bilden som jag kan upptäcka. Samma sak med min plasma jag köpte för mindre än 6000 kr 2011. Visst, det kanske finns någon lila liten fläck längst ner i något av hörnen när man visar en helvit bild, men det ser inte ut som att bilden tydligt är uppdelad i rosa - grön och rosa som LGs OLED är. Det ser nästan ut som någon dragit tre linjer över TVn och fördelat ut tintsen så att det ska vara ungefär 60% rosa och 30% grönt.

En väldigt okvalificerad gissning från min sida är att det är tunnheten som ställer till det. Jag hade en datorskärm hemma från Samsung som var lite av en "värsting" men som jag fick lämna tillbaka då den hade dessa problem, och den var väldigt tunn. Billigare/äldre skärmar/TV-apparater tenderar ju att vara tjockare och då får man inte dessa problem med stora färgskiftningar och tints vad jag kan se. Det är väl lite samma sak som händer när man pressar fingret mot en plattskärm och färgen skiftar antar jag. Oroväckande utveckling att tunnhet och design går före bildkvalitet.

Det är surt, för LGs OLED har i övrigt den bästa bild jag skådat, men lägger jag över 20 000 kr på en TV vill jag inte sitta och "cringa" i alla svartvita eller snöfyllda scener. Den dagen då en OLED kan tillverkas utan dessa tints kommer jag stå först i kön för att köpa en.

Redigerat av Unregistered2fdb2834, 30 april 2015 - 06:58.

Postad 30 april 2015 - 07:21

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Tror faktiskt inte det har med tunnheten att göra i huvudtaget.

Skulle tippa på att det vi ser beror på att det här med stora IGZO-bakplan fortfarande är en teknisk utmaning (för det är det, tveklöst).

I detalj skulle jag tippa att det rör sig om att det svårt att uppnå uniform strömfördelning (OLED-pixlar är "ström-styrda", inte "spännings-styrda" som hos LCD; därav behovet av IGZO-bakplan och inte de avsevärt mer lätt-tillverkade a-Si bakplan LCD använder) över hela ytan och att denna icke-uniformitet visar sig som variationer i färger/ljusstyrka.

Redigerat av pacman, 30 april 2015 - 07:24.

Postad 30 april 2015 - 07:38

Legion
  • Legion
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0

Rosatinten går att få bort genom att använda neutral eller varm1. Många envisas med att använda varm2 och då blir ju vitt aldrig vitt enligt min mening.

Jag hävdar fortfarande att min ser bättre ut än de bilder som visas.

Postad 30 april 2015 - 07:38

Unregistered2fdb2834
  • Unregistered2fdb2834
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

Tror faktiskt inte det har med tunnheten att göra i huvudtaget.

Skulle tippa på att det vi ser beror på att det här med stora IGZO-bakplan fortfarande är en teknisk utmaning (för det är det, tveklöst).

I detalj skulle jag tippa att det rör sig om att det svårt att uppnå uniform strömfördelning (OLED-pixlar är "ström-styrda", inte "spännings-styrda" som hos LCD; därav behovet av IGZO-bakplan och inte de avsevärt mer lätt-tillverkade a-Si bakplan LCD använder) över hela ytan och att denna icke-uniformitet visar sig som variationer i färger/ljusstyrka.

Intressant!

Får hoppas att detta förbättras med tiden och att LG (och de andra) inte ger upp OLED helt för det är ju makalös bild man får ändå, även om det är som det är med tinten just nu. Det är väl det som gör det frustrerande, LG 55EC930 pendlar mellan att vara ren ögonsex till att få synbara problem med visst material.

Verkar som uppföljaren till 930V är bättre vad gäller uniformitet, iaf enligt http://www.hdtvtest....01504224046.htm. Får hålla tummarna på att OLED utvecklas och går ner i pris. Skulle gråta om vi fick hålla oss till LCD/LED i framtiden :)

Postad 30 april 2015 - 07:42

Unregistered2fdb2834
  • Unregistered2fdb2834
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

Rosatinten går att få bort genom att använda neutral eller varm1. Många envisas med att använda varm2 och då blir ju vitt aldrig vitt enligt min mening.

Jag hävdar fortfarande att min ser bättre ut än de bilder som visas.

Det var någon i tråden på Avsforum som hade ett bra exemplar också, lite grönt/gult ytterst ute i kanterna men inget allvarligt. Jag skulle lätt ha behållt TVn om det var garanterat att jag skulle få ett sådant exemplar, men risken finns också att LG säger att tintningen faller inom ramen för vad man ska acceptera (de lär väl inte vilja byta ut 3-4 paneler tills jag får ett bra exemplar).

När det gäller varm1 så har jag provat det och tycker att skillnaderna/skiftningarna i färgen fortfarande finns kvar, även om det är mindre rosa. Varm2 är ju dessutom det som rekommenderas bland annat av flatpanelsHD så det känns konstigt att man inte ska kunna använda den inställningen.

Postad 30 april 2015 - 07:49

Legion
  • Legion
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 1

De flesta rekommenderar det av nån obegriplig anledning. Själv tillhör jag skaran som aldrig gillat varm2, jag vill att vitt ska vara vitt, inte rosabeige.

Postad 30 april 2015 - 08:03

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 314 inlägg
  • 0

Varm2 ligger närmast den korrekta vitpunkten på D65 och 6500 Kelvin så det brukar rekommenderas därför. Varm1 är betydligt blåare, oftare runt 7500-8000K och Neutral är oanvändbart blå, där får man istället en lila-tint på hudtoner och tja, allt annat som innehåller en röd färgkomponent...

Problemet med Varm2 är att det i praktiken ofta ligger under 6500 Kelvin i färgtemperatur och med ett par procents överskott av grönt. Detta innebär att bilden med varm2 ofta är något för gulgrön vilket är störande. Det är något man måste kalibrera bort med viss finess. Jag brukar rekommendera att köra Varm1 helt enkelt för att det är lättare att acceptera ett blåstick än vad det är att acceptera ett gulgrönt stick. Brukar fungera om inte grönsticket är för högt, får då blir Varm1 inte längre ett blåstick utan ett stick av cyan/turkos vilket också är besvärande.

Men detta är ganska typiskt för LG rent generellt och är heller inte ovanligt hos andra tillverkare. Det är alltså inte ett OLED-problem ifall någon nu trodde det, utan ett produktproblem.

Redigerat av Ringblixt, 04 maj 2015 - 20:06.

Postad 30 april 2015 - 08:09

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Får hoppas att detta förbättras med tiden och att LG (och de andra) inte ger upp OLED helt för det är ju makalös bild man får ändå, även om det är som det är med tinten just nu. 

Grejjen är alltså att problemen i så fall inte beror på OLED i sig utan på bakplans-tekniken. IGZO (och en annan princip, LTPS) används för annat än OLED och är faktiskt en förutsättning för de superhögupplösta små LCD-paneler vi har i mobiler o dyl idag. Så tekniken är oavsett OLED-tv eller ej här för att stanna och därmed kan man förvänta sig att tillverkningsmetoderna förfinas med tiden så det finns absolut hopp att det blir bättre i framtiden. 

Kanske ska tillägga att huvudorsaken till just tinten är spekulation från min sida (dock inte utan att det baseras på viss fakta); kan vara så att orsaken är en annan men det är iaf en gissning. Jag tror/hoppas det inte beror på tunnhet, eller för den delen böjning, iaf. :)

Rosatinten går att få bort genom att använda neutral eller varm1. 

Förskjuter du vitbalansen (vilket är vad man gör med färgtemp-reglaget) så kommer förstås en viss färgtint att förskjutas men det löser förstås inte grundproblemet; att vitbalansen varierar över ytan. Men ja, mkt möjligt att det ser "överlag mer rätt ut"; rödstick tenderar att störa mer än blåstick t.ex.

Många envisas med att använda varm2 och då blir ju vitt aldrig vitt enligt min mening.

Varm1 är säkerligen inte vitt (inom videovärlden heter referensvitt D65) heller iofs. Just därför det finns RGB-reglage som låter en justera vitbalansen så det blir exakt vitt (iaf på en del av bildytan).

Varm2 är ju dessutom det som rekommenderas bland annat av flatpanelsHD så det känns konstigt att man inte ska kunna använda den inställningen.

Se ovan, man utgår från ett färgtemp-läge och använder sedan RGB-reglagen för att få balansen helt rätt. Det är förmodligen så att Flatpanels fann att i skärmens centrum så var det Varm2 som låg närmast referensvitt och att det var därför de utgick från det.

edit: beaten by Ringblixt så det sjunger om det :D

Redigerat av pacman, 30 april 2015 - 08:12.

Postad 30 april 2015 - 08:21

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Om tinten ändras beroende på var man står skulle man kunna misstänka att det är reflektionsfiltret som är störande.

Postad 30 april 2015 - 09:10

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6 745 inlägg
  • 1

Som ett test, så slängde jag på Aliens VS Predator 2 igår.

En film som är så brutalt mörk emellanåt, att det är extremt svårt att se vad som händer i vissa scener, typ på skeppet i början och scenerna i skogen och kloakerna.

Detta var även ett problem på bio, men ännu värre på LCD skärmarna. Inte sett hur den ser ut på en Plasma än.

930:n gräver dock fram minsta lilla detalj i mörkret, och nu kan man äntligen se vad fan det är som händer i vissa klipp.

Medioker film, jo visst, men ändå kul att "dimman" äntligen försvunnit framför ögonen ;)

Behöver jag nämna hur mäktigt det är att spela spel som Resident Evil, Dead Space, Alien Isolation och liknande skräckspel på skärmen? :)

Postad 30 april 2015 - 09:24

Unregistered2fdb2834
  • Unregistered2fdb2834
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 1

930:n gräver dock fram minsta lilla detalj i mörkret, och nu kan man äntligen se vad fan det är som händer i vissa klipp.

Ja, verkligen. Att se filmer som Blade Runner på denna TV är helt magiskt...

Postad 30 april 2015 - 09:55

trixeo
  • trixeo
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Version 04.45.04 finns att ladda ned på http://www.lg.com/uk...ct/lg-55EC930V#

Fick inte denna via menyn utan fick ladda ned på USB-minne; ladda hem, packa upp i en mapp "LG_DTV", sätt TVn i vanligt TV-läge "Live TV", stäng av TVn, sätt i USB-minnet i USB port 3, starta TVn och välj att uppdatera.

Postad 30 april 2015 - 14:53

Unregistered2fdb2834
  • Unregistered2fdb2834
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

Är det någon som har någon erfarenhet av LG 55 EA 970V? Är uniformiteten och tintingen bättre på den panelen? Väldigt märkligt att det inte finns en enda recension ute på den TVn. Har inte hittat något om vilka skillnader det är mellan den och 930V eller för den delen 980W.

Postad 02 maj 2015 - 19:19

HankF
  • HankF
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Är det någon i Göteborg som skulle vilja samarbeta med ett köp på MediaMarkt?

Dra ett pm i så fall.

Postad 03 maj 2015 - 10:56

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4 029 inlägg
  • 0
Eller i Skåne trakten.? Skicka PM..

Postad 04 maj 2015 - 07:56

Brother Spartacus
  • Brother Spartacus
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0

http://www.ljudochbi...s/P9092324r.jpg

Fniss.

Skulle avråda från köp av denna TV faktiskt...

Postad 04 maj 2015 - 11:43

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Skulle avråda från köp av denna TV faktiskt...

För att..?

Postad 04 maj 2015 - 12:04

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Pga bilden brodern postade - får man förmoda.

Postad 04 maj 2015 - 16:36

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Pga bilden brodern postade - får man förmoda.

Med tanke på inlägget i denna tråd, blev jag lite fundersam/nyfiken mera ;)

https://www.minhembi...howtopic=323263

Postad 05 maj 2015 - 16:42

maxfli
  • maxfli
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0

Tänkte köpa en sådan här imorgon men har lite problem med transporten.

Har någon måtten på kartongen.

Får den ligga ner eller måste den stå upp under transporten.

Tacksam för svar.

Postad 05 maj 2015 - 16:53

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Får den ligga ner eller måste den stå upp under transporten.

Det går bra att den ligger ner plant, med baksidan nedåt :) Kartongen är väldigt smidig, någon annan kanske kan ge exakta mått..?

Postad 05 maj 2015 - 17:27

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6 745 inlägg
  • 0

Jepp, här kommer lite mått :)

B: 133

H: 84

D: 26

Postad 05 maj 2015 - 21:46

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

• 2 396 inlägg
  • 0

Den går in i en Seat Ibiza om den ligger på rygg (TV'n alltså, inte bilen). 

Redigerat av Tomanista, 05 maj 2015 - 21:46.

Postad 05 maj 2015 - 22:40

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

• 3 147 inlägg
  • 0

Hur är latencyn när man spelar på TV:n?

Redigerat av simulacra, 05 maj 2015 - 22:41.

Postad 06 maj 2015 - 06:41

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Hur är latencyn när man spelar på TV:n?

Inputlag är 39 ms enl hdtvtest.co.uk.

Postad 07 maj 2015 - 09:50

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6 745 inlägg
  • 0

Jag hade en ca 6 cm tjock vertical banding stapel, som var synlig emellanåt på skärmen.

Denna har nu försvunnit. Min skärm har nu gått i ca 140 timmar, och nu har jag iaf fått ett bevis på att panelen jämnar ut sig efter en viss tid :)

Jag vet inte om det är jag som har vant mig, men jag tycker att tinten har bleknat lite. Men kan som sagt bara va jag som inbillar mig ;)

Efter snart två veckor, så insåg jag iaf, att jag inte lägger märke till det längre.

Har ärligt talat inte varit så här nöjd med ett TV köp, sen jag skaffade min gamla Sony Trinitron Wide, för 15 år sen.

Wow faktorn har inte lagt sig än iaf :D

Postad 07 maj 2015 - 13:12

maxfli
  • maxfli
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Någon som har en bra länk till rekommenderade inställningar.

Postad 07 maj 2015 - 14:27

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Någon som har en bra länk till rekommenderade inställningar.

http://www.flatpanel...l&id=1411378140

Postad 07 maj 2015 - 17:33

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4 029 inlägg
  • 0
Vilka väggfäste passar till 930v, funkar detta eller det finns fler/andra alternativ? : http://www.elgigante...aste-tv-omn-omh

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.