Så nu har jag stängt av wifi på tg799vn och köpt mig en Zyxel accesspunkt med ac standard. Funkar kanon än så länge.
* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 29 april 2015 - 21:38
Så nu har jag stängt av wifi på tg799vn och köpt mig en Zyxel accesspunkt med ac standard. Funkar kanon än så länge.
Postad 30 april 2015 - 20:09
Men är det bara det trådlösa i technicolor 799 som är kass. Är det en bra router annars?
Nja, jag brukar starta om den en gång per månad och den strulade med portforwarding. Men efter senaste firmwareuppdateringen så går den bättre.
Postad 04 maj 2015 - 11:31
Nja, jag brukar starta om den en gång per månad och den strulade med portforwarding. Men efter senaste firmwareuppdateringen så går den bättre.
Löser telia firmwareuppdateringar eller fixar man det själv?
Postad 05 maj 2015 - 07:54
Löser telia firmwareuppdateringar eller fixar man det själv?
Har för mig man behöver ringa till dem och be dem fixa då det kan innebära att man måste göra om alla inställningar man kan ha gjort. I alla fall var det så för mig sist.
Vad är egentligen senaste firmware för 799:an?
Postad 05 maj 2015 - 18:35
Har för mig man behöver ringa till dem och be dem fixa då det kan innebära att man måste göra om alla inställningar man kan ha gjort. I alla fall var det så för mig sist.
Vad är egentligen senaste firmware för 799:an?
10.5.1.Q har jag. Ingen aning om hur ny den är?
Postad 06 maj 2015 - 11:50
Jaha då har cmore fotboll försvunnit från mitt cmore family och jag ska förväntas betala över 100kr för en extra kanal jag haft i flera år uppdatera dyrare paket?
I stället fick jag nu en kanal som heter ID?
Redigerat av Ironse, 08 maj 2015 - 22:18.
Postad 09 maj 2015 - 21:52
Postad 10 maj 2015 - 11:34
Jaha då har cmore fotboll försvunnit från mitt cmore family och jag ska förväntas betala över 100kr för en extra kanal jag haft i flera år uppdatera dyrare paket?
I stället fick jag nu en kanal som heter ID?
C More Fotboll och C More Hockey finns inte längre utan sänds enbart i HD numera.
Kollar man här ska den inte ens ingå i Family paketet
https://www.telia.se...t/c-more-family
Det är samma hos andra med
https://www.canaldig...e-family/164/39
Redigerat av Leatherface, 10 maj 2015 - 11:38.
Postad 10 maj 2015 - 19:36
Enligt uppgift ska kanalerna 1-5 HD ligga som kanal 1-5 om man har fiber. 1-2 gör det men 3-5 ligger på "vanliga" stället. Har återställt firmware och startat om x ggr. Samma fortfarande. Inte hela världen men lite retfullt. Någon som har en lösning?
Gör en egen kanallist så är problemet löst.
Postad 11 maj 2015 - 22:54
Enligt uppgift ska kanalerna 1-5 HD ligga som kanal 1-5 om man har fiber. 1-2 gör det men 3-5 ligger på "vanliga" stället. Har återställt firmware och startat om x ggr. Samma fortfarande. Inte hela världen men lite retfullt. Någon som har en lösning?
TV3, TV4 och kanal 5 mappas om till HD kanalerna om man har Stockholmsversionen för det är endast stockholmsversionen som finns som HD för dessa kanaler.
Skillnaden i dagsläget på de olika versionerna är i princip bara lokal reklam. det är lokalt väder på TV4 med.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 12 maj 2015 - 07:15
Postad 12 maj 2015 - 08:25
Har för mig man behöver ringa till dem och be dem fixa då det kan innebära att man måste göra om alla inställningar man kan ha gjort. I alla fall var det så för mig sist.
Vad är egentligen senaste firmware för 799:an?
10.5.1.Q har jag. Ingen aning om hur ny den är?
10.5.1.R här.
Den som det har skett uppgraderingar till åt de flesta är 10.5.1.Q (10.5.1.Q.1 för ADSL/VDSL kunder)
Det finns några till versioner som man gör tester med för att lösa några specifika problem.
Ett fåtal kunder har 10.5.1.R, 10.5.2.S eller 10.A.3.1. Den senaste av dessa löser ett problem med bredbanstelefoniklavitén för vissa kunder.
Det enda som berör TV är att folk som kör typ "torrent" trådlöst på 10.5.1.Q kan i vissa fall ta all bandbredd så att tv boxarna inte kan prata med servrar som de ska när man gör saker i menyerna.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 12 maj 2015 - 12:25.
Postad 12 maj 2015 - 09:54
Hej Markus!
Kan du förklara hur snabbspolningen fungerar. Ibland är det några sekunder ibland en eller flera minuter. Jag ser ingen logik hur det fungerar och det blir svårt att använda.
Mvh
Gunnar
Postad 12 maj 2015 - 12:26
Tack för svar! Bor på Södermalm så jag borde ha Stockholmsversionen. Hur kollar man det?
Det står HD efter kanalnamnet om det är HD.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 12 maj 2015 - 12:33
Det står HD efter kanalnamnet om det är HD.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Sorry för otydlighet. Jag bor alltså i Stockholm men HD-kanalerna på ligger inte på 3, 4, 5. Har provat att installera om firmware, etc., men bara 1 och 2 är HD på kanal 1 och 2, de andra ligger på vanliga HD-platserna. Ibland när jag startar boxen ligger 1 HD och 2 HD också på vanliga HD-platserna. Wonky, helt enkelt…
Går det att tvinga boxen att "skärpa sig" på något sätt?
Redigerat av labbråttan, 12 maj 2015 - 12:34.
Postad 12 maj 2015 - 13:33
Hej Markus!
Kan du förklara hur snabbspolningen fungerar. Ibland är det några sekunder ibland en eller flera minuter. Jag ser ingen logik hur det fungerar och det blir svårt att använda.
Mvh
Gunnar
Du menar när man hoppar framåt? Det hoppar till nästa sträck i tidsaxeln. Tidaxeln du ser längst ner är delad i 20 lika stora delar av materialets längd och har sträck mellan alla delar.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 12 maj 2015 - 22:41
Markus,
kan du inte se till att få bort denna idiotiska funktion?
INGEN vill ha dynamisk hopplängd. Man vill på förhand kunna veta hur långt man hoppar för varje tryck på knappen.
Personligen skulle jag vilja ha 1 minut.
1 minut. Punkt slut.
Vill jag hoppa fram 45 minuter får jag helt enkelt hålla in hoppa-knappen en stund.
...eller punkt slut och punkt slut... Egentligen vill jag ju kunna ställa in valfri hopplängd under boxens inställningar, men det är väl på tok för avancerat för Telias användare?
Default hopplängd borde vara 60 sekunder, men under inställningarna borde man kunna ställa in allt mellan 5 och 600 sekunder.
(fast egentligen vill jag ha de avancerade spolfunktioner jag tjatat om i flera år. Se mina tidigare inlägg. Då min tilltro till att Telia ska göra något så bra är obefintlig så önskar jag istället ovan superenkla funktion som det inte går att misslyckas med.)
Postad 13 maj 2015 - 00:23
Sorry för otydlighet. Jag bor alltså i Stockholm men HD-kanalerna på ligger inte på 3, 4, 5. Har provat att installera om firmware, etc., men bara 1 och 2 är HD på kanal 1 och 2, de andra ligger på vanliga HD-platserna. Ibland när jag startar boxen ligger 1 HD och 2 HD också på vanliga HD-platserna. Wonky, helt enkelt…
Går det att tvinga boxen att "skärpa sig" på något sätt?
Kan du välja TV4 Stockholm i inställningar i din box?
Du kan gärna skicka ett pm till mig med den identifikationskod du har i din box så kan jag kolla med.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 13 maj 2015 - 09:22
Du menar när man hoppar framåt? Det hoppar till nästa sträck i tidsaxeln. Tidaxeln du ser längst ner är delad i 20 lika stora delar av materialets längd och har sträck mellan alla delar.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Hur korkat är inte det? Jag röstar också för en minut!
Postad 13 maj 2015 - 09:33
Kan du välja TV4 Stockholm i inställningar i din box?
Du kan gärna skicka ett pm till mig med den identifikationskod du har i din box så kan jag kolla med.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Jag beställde HD-paketet igår efter det att jag såg att dessa ersatte kanalplatserna för kanal 3, 4 och 5 om man bor i Stockholm.
Detta funkar inte för mig heller även fast jag bor i Järfälla.
Dessutom var ljudet lite ur synk och det är lägre volym när jag tittade på TV4 HD i morse.
Postad 13 maj 2015 - 17:08
Har fungerat utmärkt med boxens inställning på pillarbox tidigare.
Postad 13 maj 2015 - 18:06
Efter senaste uppdateringen är det återigen möjligt att "starta program från börja" eller se tidigare sända program på HD kanalerna från SVT, vilket är bra.
Efter en omstart av boxen väljs HD kanalerna för SVT 1 o 2, Vilket e bra.
Men efter någon dag är HD kanalerna utbytta mot d:o SD, och har man egen kanallista med HD kanaler är det då inte längre möjligt att "starta från början - vita pilen" etc
Som det är nu startar jag om. Boxen varje dag - olyckligt !!! Känner ni till problemet?
Redigerat av kentrj, 13 maj 2015 - 18:09.
Postad 13 maj 2015 - 18:20
Markus,
kan du inte se till att få bort denna idiotiska funktion?
INGEN vill ha dynamisk hopplängd. Man vill på förhand kunna veta hur långt man hoppar för varje tryck på knappen.
Personligen skulle jag vilja ha 1 minut.
1 minut. Punkt slut.
Vill jag hoppa fram 45 minuter får jag helt enkelt hålla in hoppa-knappen en stund.
...eller punkt slut och punkt slut... Egentligen vill jag ju kunna ställa in valfri hopplängd under boxens inställningar, men det är väl på tok för avancerat för Telias användare?
Default hopplängd borde vara 60 sekunder, men under inställningarna borde man kunna ställa in allt mellan 5 och 600 sekunder.
(fast egentligen vill jag ha de avancerade spolfunktioner jag tjatat om i flera år. Se mina tidigare inlägg. Då min tilltro till att Telia ska göra något så bra är obefintlig så önskar jag istället ovan superenkla funktion som det inte går att misslyckas med.)
Jag har börjat tro att anledningen till att Markus aldrig svarar på den här sortens frågor är att han är "the mastermind" bakom de förändringar som implementerats och ogärna vill kännas vid kritiken...
Postad 13 maj 2015 - 19:55
Undrar vad som hänt med min tv bild vid vissa program vissa rubriker kommer viss bit av texten utanför rutan? Om det är TV som flippat ur är för gammal på väg ge upp
C More Fotboll och C More Hockey finns inte längre utan sänds enbart i HD numera.
Kollar man här ska den inte ens ingå i Family paketet
https://www.telia.se...t/c-more-family
Det är samma hos andra med
Haft cmore fotboll sen starten
När jag gick in på mitt telia play konto såg jag den låg därockså men efter ny inloggning var den borta
Jag har bara telia jacket 30 mbit men kan ändå se hd kanalerna men inte äkta hd?
Postad 13 maj 2015 - 20:25
Jag har börjat tro att anledningen till att Markus aldrig svarar på den här sortens frågor är att han är "the mastermind" bakom de förändringar som implementerats och ogärna vill kännas vid kritiken...
Jag tror det är precis tvärtom, han ogillar det lika mycket som alla andra, men kan såklart inte säga det offentligt.
Sen är jag tveksam till hur mycket Telia har att säga till om vad gäller grundläggande funktioner som t.ex. spolning, för inte är det väl Telia själva som gör mjukvaran? På sin höjd är det väl bara utseendet ("skinnet") som Telia gör?
Med reservation för att jag har helt fel..
/j
Postad 14 maj 2015 - 01:08
Markus
Efter senaste uppdateringen är det återigen möjligt att "starta program från börja" eller se tidigare sända program på HD kanalerna från SVT, vilket är bra.
Efter en omstart av boxen väljs HD kanalerna för SVT 1 o 2, Vilket e bra.
Men efter någon dag är HD kanalerna utbytta mot d:o SD, och har man egen kanallista med HD kanaler är det då inte längre möjligt att "starta från början - vita pilen" etc
Som det är nu startar jag om. Boxen varje dag - olyckligt !!! Känner ni till problemet?
Ja se där! En bugg.
Om man, liksom jag, har skapat sig en favoritlista för länge sedan och i den adderat "401 SVT1 HD" eller "402 SVT2 HD" så missar man vita-pilen-funktionen i EPG:n.
Jag har nu ersatt 401 och 402 med 1 och 2.
Det är m.a.o. rätt dåligt att samma kanal listas multipla gånger - man vet inte vilken man ska välja, och uppenbarligen är det skillnad på dem.
Jag märkte även att "405 Kanal 5 HD" saknar vita-pilen medan "5 Kanal 5" har den på vissa program. Trist att man får en sämre tjänst bara för att man prioriterar HD.
Jag tipsar folk (som har HD-kanaler) att skapa om sina kanallistor om de är gamla och innehåller 401 och 402 (vilket tyvärr inte syns med siffror, utan bara på deras placering långt ner i listan).
Redigerat av elofu17, 14 maj 2015 - 01:26.
Postad 14 maj 2015 - 08:05
Du menar när man hoppar framåt? Det hoppar till nästa sträck i tidsaxeln. Tidaxeln du ser längst ner är delad i 20 lika stora delar av materialets längd och har sträck mellan alla delar.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Hej Markus!
Nu förstår jag logiken. Jag har noterat sträcken men inte kopplat ihop dem med hopp framåt/bakåt.
Gunnar
Postad 14 maj 2015 - 09:17
Ja se där! En bugg.
Om man, liksom jag, har skapat sig en favoritlista för länge sedan och i den adderat "401 SVT1 HD" eller "402 SVT2 HD" så missar man vita-pilen-funktionen i EPG:n.
Jag har nu ersatt 401 och 402 med 1 och 2.
Det är m.a.o. rätt dåligt att samma kanal listas multipla gånger - man vet inte vilken man ska välja, och uppenbarligen är det skillnad på dem.
Jag märkte även att "405 Kanal 5 HD" saknar vita-pilen medan "5 Kanal 5" har den på vissa program. Trist att man får en sämre tjänst bara för att man prioriterar HD.
Jag tipsar folk (som har HD-kanaler) att skapa om sina kanallistor om de är gamla och innehåller 401 och 402 (vilket tyvärr inte syns med siffror, utan bara på deras placering långt ner i listan).
Är nog ingen bugg att pilen saknas, HD kanalerna spelas inte in
Postad 14 maj 2015 - 12:38
Jo SVT1 HD och SVT2 HD på kanalplats 1 och 2 gör det men inte versionerna på plats 401 och 402.
Problemet är att det finns två versioner av olika HD-kanaler (SVT1, SVT2, Kanal9, HBO, FOX...) och att det i SVT-fallet alltså dessutom är skillnad på de två versionerna:
Buggen är att alla vi som skapade en egen kanallista för länge sen (när vi skaffade HD-kanalerna) därmed har lagt till 401- och 402-varianterna i våra listor. Vi lever våra liv och tittar på SVT utan problem, helt omedvetna om att det finns en bättre variant som borde användas. Om inte Telia fixar nån automatik som ändrar i folks kanallistor, alternativt stänger av 401 och 402 helt så att folk tvingas uppdatera listorna, så kan det säkert gå månader och år utan att folk fixar det.
PS: Jag tror att de vita pilarna på SVT1 HD och SVT2 HD ändå visar upp SD-material, men jag är inte säker (det var gamla program från '80-talet när jag kollade).
Redigerat av elofu17, 14 maj 2015 - 13:07.
Postad 14 maj 2015 - 13:10
@Telia,
En till buggrapport:
När jag startar något inspelat program på SVT1 HD mha den vita pilen så får jag stora svarta kanter på höger och vänster sida samt fel aspect ratio på bilden.
Om jag däremot tittar på SVT1 HD som vanligt är bilden korrekt.
vip1963 (Pillarbox), fiber, uppsala
Postad 14 maj 2015 - 13:24
Jo SVT1 HD och SVT2 HD på kanalplats 1 och 2 gör det men inte versionerna på plats 401 och 402.
Problemet är att det finns två versioner av olika HD-kanaler (SVT1, SVT2, Kanal9, HBO, FOX...) och att det i SVT-fallet alltså dessutom är skillnad på de två versionerna:
Buggen är att alla vi som skapade en egen kanallista för länge sen (när vi skaffade HD-kanalerna) därmed har lagt till 401- och 402-varianterna i våra listor. Vi lever våra liv och tittar på SVT utan problem, helt omedvetna om att det finns en bättre variant som borde användas. Om inte Telia fixar nån automatik som ändrar i folks kanallistor, alternativt stänger av 401 och 402 helt så att folk tvingas uppdatera listorna, så kan det säkert gå månader och år utan att folk fixar det.
PS: Jag tror att de vita pilarna på SVT1 HD och SVT2 HD ändå visar upp SD-material, men jag är inte säker (det var gamla program från '80-talet när jag kollade).
Det är SD kanalen som spelas in, så därför finns inte omstart på HD kanalen 401-402
HD kanalerna mappas om till kanal plats 1 och 2 vid HD kanallista.
Postad 14 maj 2015 - 13:58
Det var ju det jag sa tidigare, aspect ratio är fel för SVT1 SD!@Telia,
En till buggrapport:
När jag startar något inspelat program på SVT1 HD mha den vita pilen så får jag stora svarta kanter på höger och vänster sida samt fel aspect ratio på bilden.
Om jag däremot tittar på SVT1 HD som vanligt är bilden korrekt.
vip1963 (Pillarbox), fiber, uppsala
Marcus, låt någon fixa till detta! Jag har själv inga HD-kanaler
så detta fel är ytterst störande.
Gäller fö också kunskapskanalen. Ser också att det finns
kommentarer rörande detta även på Telias eget forum.
Redigerat av Krutrök, 14 maj 2015 - 14:41.
Postad 14 maj 2015 - 19:46
Fattar inte vad som hänt med bilden ex vid viss reklam är ett ord utanför tv kanten? Prövat ändrat inställningar på både box och tv i olika kombinationer
Redigerat av Ironse, 14 maj 2015 - 19:46.
Postad 14 maj 2015 - 21:53
@Telia,
Sambon räknade antalet ljudspikar på TV4 HD under kvartsfinalen Ryssland-Sverige.
12 stycken!
N Ä R S K A D E T T A P R O B L E M Å T G Ä R D A S ? ? ? ? ?
Ni levererar en trasig tjänst.
Postad 14 maj 2015 - 23:01
@Telia,
Sambon räknade antalet ljudspikar på TV4 HD under kvartsfinalen Ryssland-Sverige.
12 stycken!
N Ä R S K A D E T T A P R O B L E M Å T G Ä R D A S ? ? ? ? ?
Ni levererar en trasig tjänst.
Hade inte en enda ljudspik under hela matchen. TV4 HD Fiber med 1963 box samt Yamaha förstärkare.
Postad 15 maj 2015 - 09:38
Sambon räknade antalet ljudspikar på TV4 HD under kvartsfinalen Ryssland-Sverige.
12 stycken!
Vilken duktig sambo du har! Kan du inte be honom köpa dig en ny förstärkare åt dig så vi slipper allt gnäll? Det börjar bli tjatigt! Det är helt uppenbar så att du har en dålig förstärkare. Helt oavsett om den genererar ljudspikar på grund av att faktiskt fel i ljudet, eller om den bara är kass och misslyckas med att avkoda det av någon annan anledning, spelar ingen roll. Det känns det som du sitter med en skitförstärkare i vilket fall. Om du fjäskar riktigt mycket för din sambo kanske du kan få honom att köpa en sån Yamaha som Mushunt har, det verkar ju vara en bra produkt som fungerar!
Redigerat av Torrbollen, 15 maj 2015 - 09:51.
Postad 15 maj 2015 - 11:58
Nog har jag funderat på att köpa en ny, men varför skulle jag, när problemet ligger i originaldatat som kommer från TV4 och som Telia skeppar vidare till sina kunder trots att de vet att det är fel i det.
Det är inte bara jag som har problem och det är inte enbart olika förstärkare som strular, även TV-apparater.
...så nej, jag vill inte köpa en ny förstärkare för 8900:- i onödan.
Postad 16 maj 2015 - 11:18
Den nya inspelningsbara boxen Arris VIP 2853 säljs tydligen med 500GB hårddisk numera på Telias hemsida.
När skedde den här förändringen? Och finns det fortfarande ingen möjlighet att uppgradera till en större hårddisk för dem som köpt boxen i 320GB utförande?
Postad 16 maj 2015 - 12:12
Det är inte bara jag som har problem och det är inte enbart olika förstärkare som strular, även TV-apparater.
Telia har hundratusentals kunder. Om ett tiotal, ja kanske till och med ett hundratal, sitter med gamla eller dåliga förstärkare eller tv så är det relativt sett ett väldigt litet problem. Sen kan du fundera över varför du tycker det är så självklart att det är Telia som skall fixa problemet. Varför postar du inte arga inlägg i något forum för din förstärkare?
Postad 16 maj 2015 - 15:54
Det är självklart eftersom att Telias egna tekniker har konstaterat att det FINNS fel i dataströmmen de tar emot.
Telia betalar för att ta emot denna dataström, så de borde de kräva att leverantören går till botten med det hela och fixar buggen i stället för att fortsätta leva med en felande tjänst i många år framöver.
(vidare är det Telia som levererar tjänsten till mig, därav tycker jag det är självklart att det är Telia som ska fixa det. Om de i sin tur måste förmå mellanhanden eller TV4 att fixa buggen är mig egalt)
Jodå, jag har frågat i Onkyo-forum om det finns nån nyare firmware att ladda ner, men det gör det inte. :-/
(Även om det skulle finnas en ny firmware som upptäcker datafelet och då spelar upp tystnad i stället för ljudspiken så är detta en workaround. Telia/mellanhanden/TV4 borde se till att lösa buggen i vilket fall. Mängden kunder som skaffar HD-kanaler och som skaffar DolbyDigital-kapabel utrustning i hemmet lär ju inte direkt minska.)
PS. Att skriva om olika existerande buggar är bra för folk som funderar på att skaffa Telia Digital-TV, eller för redan befintliga kunder som upplever samma problem. Jag försöker att inte påminna så ofta att inläggen blir SPAM - informera mig i så fall.
Postad 17 maj 2015 - 00:53
Det är inte bara jag som har problem och det är inte enbart olika förstärkare som strular, även TV-apparater.
...så nej, jag vill inte köpa en ny förstärkare för 8900:- i onödan.
Men det har du säkert full koll på ?
http://www.sweclocke...-och-ickejordat
Postad 17 maj 2015 - 15:46
Latmann,
Jo, jag är rätt teknisk och gick 4-årig teknisk linje med elutbildning, så att fulkoppla jord är inget jag skulle göra.
Vad det har med ljudspikarna att göra vet jag inte. Det är ju inte så att hårdvaran fått sig en kyss och därför uppför sig konstigt...
Postad 17 maj 2015 - 18:28
Det är självklart eftersom att Telias egna tekniker har konstaterat att det FINNS fel i dataströmmen de tar emot.
Telia betalar för att ta emot denna dataström, så de borde de kräva att leverantören går till botten med det hela och fixar buggen i stället för att fortsätta leva med en felande tjänst i många år framöver.
(vidare är det Telia som levererar tjänsten till mig, därav tycker jag det är självklart att det är Telia som ska fixa det. Om de i sin tur måste förmå mellanhanden eller TV4 att fixa buggen är mig egalt)
Tyvärr tror jag att du och andra som upplever detta fel får leva med detta. Är alldeles för få kunder som upplever detta fenomen för att Telia ska engagera sig mera i fallet. Kan tänka mig att mer än hälften av Telias kunder inte bryr sig specifikt om den tekniska biten.
Vad är det för modell du har av din Onkyo? ☺
Postad 17 maj 2015 - 19:22
Vilken duktig sambo du har! Kan du inte be honom köpa dig en ny förstärkare åt dig så vi slipper allt gnäll? Det börjar bli tjatigt! Det är helt uppenbar så att du har en dålig förstärkare. Helt oavsett om den genererar ljudspikar på grund av att faktiskt fel i ljudet, eller om den bara är kass och misslyckas med att avkoda det av någon annan anledning, spelar ingen roll. Det känns det som du sitter med en skitförstärkare i vilket fall. Om du fjäskar riktigt mycket för din sambo kanske du kan få honom att köpa en sån Yamaha som Mushunt har, det verkar ju vara en bra produkt som fungerar!
Ytterligare en Telia anställd som inte tål någon kritik eller? Oavsett så är det ett väldigt otrevligt svar ifrån dig!
Ja se där! En bugg. Det är m.a.o. rätt dåligt att samma kanal listas multipla gånger - man vet inte vilken man ska välja, och uppenbarligen är det skillnad på dem.
Jag märkte även att "405 Kanal 5 HD" saknar vita-pilen medan "5 Kanal 5" har den på vissa program. Trist att man får en sämre tjänst bara för att man prioriterar HD.
@Telia Kundservice
Det är samma problem med de nya C More HD kanalerna Hits och Series.
Sedan är problemet med en skräplinje högst upp tillbaks på C More Action och Emotion.
Det är självklart eftersom att Telias egna tekniker har konstaterat att det FINNS fel i dataströmmen de tar emot. Telia betalar för att ta emot denna dataström, så de borde de kräva att leverantören går till botten med det hela och fixar buggen i stället för att fortsätta leva med en felande tjänst i många år framöver.
Även anställda på Ericsson Brodcast Service som sköter utsändningen på TV4 har bekräftat felet men skyller på tillverkaren av utrustningen.
Telia har hundratusentals kunder. Om ett tiotal, ja kanske till och med ett hundratal, sitter med gamla eller dåliga förstärkare eller tv så är det relativt sett ett väldigt litet problem. Sen kan du fundera över varför du tycker det är så självklart att det är Telia som skall fixa problemet. Varför postar du inte arga inlägg i något forum för din förstärkare?
Därför att det är fel på det digitala ljudet på TV4 HD! På min Sony TV så hörs inte "ljudspiken" men man får istället "HDMI Communication Error" och TV:n startar om automatiskt men tappar vissa inställningar. Och på min Sony AV-reciever så hörs inte heller "ljudspiken" men det finns en inbyggd skyddskrets så allt ljud stängs av och jag måste göra en manuell omstart av både TV och AV-reciever för att det ska fungera igen.
Tyvärr tror jag att du och andra som upplever detta fel får leva med detta. Är alldeles för få kunder som upplever detta fenomen för att Telia ska engagera sig mera i fallet. Kan tänka mig att mer än hälften av Telias kunder inte bryr sig specifikt om den tekniska biten.
Tror tyvärr det är väldigt många kunder som inte upplever detta pga ljudinställningarna. De flesta kompisar som jag kollat inställningarna hos kör analogt ljud ifrån digital-TV boxen till TV eller AV-reciever. Detta eftersom de inte vet vad ARC (Audio Return Channel) är för något eller hur man ska koppla HDMI kablarna för att det ska fungera.
Redigerat av Unregistered29650, 17 maj 2015 - 23:02.
Postad 17 maj 2015 - 21:06
Tack för visad hänsyn.
Postad 18 maj 2015 - 22:11
Tyvärr tror jag att du och andra som upplever detta fel får leva med detta. Är alldeles för få kunder som upplever detta fenomen för att Telia ska engagera sig mera i fallet. Kan tänka mig att mer än hälften av Telias kunder inte bryr sig specifikt om den tekniska biten.
Vad är det för modell du har av din Onkyo? ☺
Tyvärr tror jag detsamma, vilket är helt sjukt. Bara för att det är få kunder (idag) som har problemet borde ansträngningar göras för att åtgärda felet nu. För vår skull, för Telias skull, för framtida kunders skull. (och som jag tjatat om flera ggr: för stackars hundars hjärtans skull, min sambos humör och slutligen för att jag inte vill att mina dyra högtalare ska spräckas)
Både Onkyo TX-NR905 och den billigare modellen TX-SR605 har problemet vet jag.
Sedan är problemet med en skräplinje högst upp tillbaks på C More Action och Emotion.
Kanal 5 HD's översta pixelrad är också fel, den flimrar som en tokig.
Fox HD's översta pixelrader är också fel. Inte alltid men ganska ofta. Överst visas VBI-informationen i bild (dvs de vita strecken som talar om för TVn vilken aspect ratio den ska ställa in sig på). Denna information ska inte synas i bild och gör det inte på alla andra kanaler jag brukar titta på, och har inte gjort det på många år.
Även här är det säkert många Svenssons som inte märker av det då de har sina TVs inställda på lägen som croppar kanterna på bilden.
På den analoga tiden kan jag förstå detta, men nu i den digitala åldern och med IPTV ska man kunna ha sin TV inställd på overscan utan problem.
För flera år sedan hade Telia då och då problem med detta, men det har varit bra, ända tills för ca 3 månader sedan (?) då några kanaler började ha en grön översta pixelrad, en flimrande rad eller synlig VBI-info.
@Telia,
vänligen se över croppingen och VBI:n på era kanaler igen så att inget skräp hamnar i bild.
Postad 19 maj 2015 - 09:12
Hej Markus!
Nu förstår jag logiken. Jag har noterat sträcken men inte kopplat ihop dem med hopp framåt/bakåt.
Gunnar
Hej igen Markus!
När jag har tänkt ett tag på detta så förstår jag varför det är så svårt att använda funktionen (dåligt ui).
Man måste alltså hålla reda på hur långt det inspelade materialet är och hur långt det är till nästa streck i stället för att använda muskelminnet! Att alltid hoppa en minut framåt är bra och förutsägbart men inte så bra om man vill hoppa långt.
Jag föreslår att man har 1,2,5,10 och 20 minuter om man trycker snabbt.
Jag kan också tänka mig 3 minuter per tryck.
mvh Gunnar
Redigerat av gunnarbo, 19 maj 2015 - 14:47.
Postad 19 maj 2015 - 19:31
I så fall kontrar jag med 1, 1, 1, 1, 1, 10, 10, 10, 10, 10, 10, 10, 10...osv...
Dvs 1-minutshopp fram till 5 minuter, sen hopp om 10 min.
Att ha fler dynamiska ändringar i hopplängden än två tror jag blir för svårt att hålla koll på, och gör det omöjligt att på förhand kunna räkna ut var man hamnar.
4 snabba tryck hoppar alltså fram 4 minuter. Sen anser jag att timeout-tiden för att fortsätta på påbörjad hoppserie ska vara 2.5 sekunder, inte längre.
Väntar man mer än 2.5 sekunder och trycker tre snabba tryck så hoppar man alltså fram 3 minuter till, då man startat om på en ny serie.
Väntade man däremot kortare tid än 2.5s så hoppar man fram 1 minut och sen 10 minuter. Fortsätter man trycka i snabbare takt än 2.5s så hoppar man 10min per tryck.
Enkelt och helt förutsägbart.
(Inte mer än 2.5 sekunders timeout för att man inte ska behöva sitta och vänta i onödan på att få hoppa t.ex. 8 minuter totalt.)
...eller varför inte låta användaren få ange en egen hoppserie samt timeout i inställningarna?
Då kan man ställa in t.ex. 30s, 30s, 1m, 1m, 1.5m, 1.5m, 5m, 10m, 15m, 30m och 2.5s om man så vill.
Hoppserien kan få vara t.ex. 10 poster lång, default satt till: 1m, 1m, 1m, 1m, 1m, 10m, 10m, 10m, 10m och 10m samt timeouten = 2.5s.
Att ha hopplistan och timeoutvärdet i inställningarna skulle även göra att många fler användare automatiskt förstår hur boxens hoppfunktion fungerar.
Redigerat av elofu17, 19 maj 2015 - 19:50.
Postad 20 maj 2015 - 07:20
Antingen har det uppstått något tillfälligt fel (fiber, Örebro) eller så har Telia ändrat något i natt så att det blir hack i bilden varje 2 min 5 sek om man använder Homeplug/Powerline för överföring. Detta gäller oavsett om man kopplar direkt till LAN 2 i Intenon eller går via Thomson 799...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar