Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Epson HDR-projjar 2016 - EH-TW7300, EH-TW9300 och EH-TW9300W

1278 svar till detta ämne Epson HDR 4k 4K Enhancement
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 May 2017 - 10:54

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

• 904 inlägg
  • 0

när jag kollar på bluray så har jag tydligen 8 bit ,   raden där 4k förbättringen är, den är ju svartmarkerad. När jag tittar på tv då är 4k förbättringen vitmarkerad alltså den är på.  varför är det så här. 

Postad 09 May 2017 - 12:04

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

när jag kollar på bluray så har jag tydligen 8 bit ,   raden där 4k förbättringen är, den är ju svartmarkerad. När jag tittar på tv då är 4k förbättringen vitmarkerad alltså den är på.  varför är det så här. 

Bluray är 4:2:0 8bit Rec.709 1920 x 1080p 24Hz - det är inte bättre än så :). Är du säker att du skickar en sådan signal eller vad får du in i projektorn? Det skall inte stå BT2020 eller något annat t.ex. E-shift kommer vara utgråad för en insignal på 4k. Den kommer även vara grå i vissa andra lägen. Tror eventuellt frame interpolation kan göra att du inte kan använda e-shift men är inte säker. Med BD ger Natural-läget rätt färg så länge du får in rätt från källan.

Om det är UHD BD du kollar på men får bara 8bitar så är det för att din spelare inte skickar ut 4:2:2 10b/12b.

Redigerat av philipbtz, 09 May 2017 - 12:10.

Postad 09 May 2017 - 20:51

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0
Raminterpolering fungerar inte med bildförbättraren aktiverad ja,,!Så länge projektorn får en 4k signal kommer fältet vara grått och tvärtom med 1080p😊

Redigerat av mcmike, 09 May 2017 - 20:53.

Postad 09 May 2017 - 22:47

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

• 904 inlägg
  • 0

tack för infon,  Nu ställde jag in samsungspelaren på 1920x1080 och på projektorinfon står det 12 bit 4:4:4   BT, 709  SDR.   4k Bildförbättraren  är på. och Raminterpolering fungerar. ställde den på normal.  Det blev en väldigt fin bild.

Postad 10 May 2017 - 07:41

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Spelaren borde rimligtvis ha ett auto-läge så att du slipper gå in och ändra på det här varje gång du växlar mellan BD och UHD BD :)

Postad 10 May 2017 - 10:23

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

• 904 inlägg
  • 0

Har försökt  det här med stoppa i strömsladden och samtidigt trycka på on på fjärrkontrollen släppte on knappen när alla lampor var tända. men det blev ingen uppdatering av firmware.

Postad 10 May 2017 - 12:09

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Har försökt  det här med stoppa i strömsladden och samtidigt trycka på on på fjärrkontrollen släppte on knappen när alla lampor var tända. men det blev ingen uppdatering av firmware.

Prova tryck på On knappen på projektorn samtidigt istället :)

Redigerat av mcmike, 10 May 2017 - 12:10.

Postad 10 May 2017 - 16:15

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

• 904 inlägg
  • 0

nej det fungerar inte det heller att trycka på on på projektorn.   jag får försöka att få tag i firmware . funkar det från usb.

Postad 10 May 2017 - 16:21

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0
Var hur lätt och smidigt som helst med USB👌

Redigerat av mcmike, 10 May 2017 - 16:22.

Postad 12 May 2017 - 14:13

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

• 904 inlägg
  • 0

jag har inte fått  nya firmwaren i projektorn än . är det den som fixar att hdr blir rätt. träligt att när hdr är aktiverat blir det sämre bild. jag undrade varför bilden var så mörkmurrigt  och allmänt dålig. när det var så bra bild på tv.

Postad 12 May 2017 - 14:41

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Du får läsa på lite. Det är en del att ställa in och fixa med. HDR på projektor kräver ett väldigt bra rum eller kanske att det även funkar med en bra högkontrastduk. Det finns knappt någon som vet hur HDR skall kalibreras idagsläget. Du kan testa HDR1-läget innan du fixat ny firmware.

1. Ladda ner denna: http://download2.ebz...5109_UM(EN).zip (denna firmware är för tw9300 som jag antar du har)
  2. Zippa upp och lägg bin-filen på en tom USB sticka(det skall bara finnas denna fil, inga andra filer mappar eller något bara denna)  - helst FAT32 formaterad då det borde funka med allt.
  3. Läs manualen(Firmware_Update_Function_Manual_USB_memory_stick_EN.pdf) som finns i zippen du laddade ner i steg 1.

Men vad får du in för signal till projektorn, har du en källa som skickar rätt? Du skall se 3840x2160p 4:2:2, HDR BT2020 24Hz i projektormenyn. Du måste vara i Cinema eller Digital Cinema-läget. Prova de inställningar som finns i denna tråd. Ditt rum ser ut att vara ganska bra ljuskontrollerat. Det går att få bra bild men du får leka lite med det. 

Redigerat av philipbtz, 12 May 2017 - 14:43.

Postad 12 May 2017 - 20:48

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

• 904 inlägg
  • 0

nu har panasonic spelaren blivit helkonstig nu går det inte att spela upp 4k skivor på den. men bluray funkar, kopplade in den på min tv och då fungerar 4k skivor på panasonicen. prövade att koppla in panasonicen direkt på projektorn fungerade inte då heller. nåt är knas på pannan.  tur att man har en uhd samsungspelare men det är retfullt att inte pannan funkar som ska vara så bra.  hdr läget på projektorn blir för mörkt  provade Läge 1 , testade bio lägena men tokmörkt.  är tvungen att ha sdr läget aktiverat för att man ska orka titta på bilden.  men resten av signalerna har jag rätt.  är faktiskt väldigt besviken att inte hdr läget fungerar som det ska .  trodde faktiskt att projektorn skulle vara bättre än detta.  det är ingen wov upplevelse alls bildmässigt 4k skivor hittils, bättre bild på  nätet och och när jag tittar på tv-boxen.  en något besviken projektorägare.

Redigerat av mr richards, 12 May 2017 - 21:07.

Postad 12 May 2017 - 21:57

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

trodde faktiskt att projektorn skulle vara bättre än detta.  det är ingen wov upplevelse alls bildmässigt 4k skivor hittils, bättre bild på  nätet och och när jag tittar på tv-boxen.  en något besviken projektorägare.

Kom igen nu du orkar ju inte ens uppdatera firmware. Lite till får du allt försöka innan du ger upp. Kolla på vilken proj som helst upp till 100k. Resultatet för HDR är mer eller mindre den samma. Det går att få till men man måste kalibrera det. Och ingen projektor kommer vara i närheten av en TV vad gäller HDR. Men börja nu med att uppdatera projjen. Din firmware är antagligen 4-5 versioner gammal. Jag har tom skrivit en guide. När du skriver att du testat bio-lägena ändrade du ens några värden för brightness, kontrast osv.? Har du uppdaterat Pannan? Är den på fw 1.73?? Hur lång kabel har du mellan Pannan och projjen? Mer än 4-5 meter är det kört om du inte beställt från USA eller hittat någon galen kabel i Sverige. Och jag hade inte litat på Samsung-spelaren för HDR den är broken sist jag läste. Eller ha de fixat detta!?:

Samsung K8500 4K Blu-ray Player & Xbox One S

• Both convert Blu-rays to 4k24 / 4:4:4 / 8-bit Rec709 which Epson can support
• HDR movies with Rec2020 color are reduced to Rec709, so HDR is stripped
• The resulting image for HDR movies generally appears too dark on the Epson

Postad 12 May 2017 - 22:44

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

• 904 inlägg
  • 0

jag ska få hjälp med firmwaren i morgon och tydligen har jag 1.73.   pannan är uppdaterad. ska undersöka detta med  HDMI kabeln.  testade med korta supra HDMI kablar då fick jag 4k signal vilken skillnad , och att bilden är mörk vid filmtittande hoppas jag att firmwaren rättar till det.

Redigerat av mr richards, 12 May 2017 - 23:44.

Postad 13 May 2017 - 00:07

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Där ser man. Firmwaren kommer fixa lite men det är svårt att få tryck i HDR. För mig funkar det hyffsat men har bara 90" duk med 2.7 meter kastavstånd i helt kolsvart rum. Du måste öka din kontrast-inställning en hel del för att börja få tryck i bilden. Jag har sagt det förr och säger det igen. UHD är en soppa och det är ett projekt att få allt att funka. Läste lite ikväll om Lyngdorf MP-50 och den receivern kostar väl en 100 lax. Även den har problem med UHD och har bara 10Gbit HDMI kort. Och bara Panasonic UB700/900 funkar på den, Oppo 203/205 för 10-20k är sönderbuggad tyvärr. Så även med dessa dyra prylar så stötar man på patrull. Så ta det bara lugnt nu du har inte gjort bort dig på detta köp. Du kan skippa HDR helt med Pannan t.ex. Allt är helt nytt fortfarande, få prylar billiga som dyra som klarar UHD.

Edit: Du har väl inte glömt att du kan ställa in hur ljus/mörk HDR du vill ha med Panasonicen om du nu inte bara vill konvertera till SDR för UHD ;) ?

Redigerat av philipbtz, 13 May 2017 - 00:10.

Postad 13 May 2017 - 02:43

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

• 904 inlägg
  • 0

Äntligen jättefin bild på  vanlig bluray , är riktigt imponerad.

Postad 13 May 2017 - 08:39

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Oppo 203/205 för 10-20k är sönderbuggad tyvärr. 

Jasså! Då får du gärna förklara vilka buggar jag ska uppleva som jag tydligen inte gör då? (förutom strippningen)

Allt är helt nytt fortfarande, få prylar billiga som dyra som klarar UHD.

Jag har testat HDR genom projektor över ett år nu! Vad pratar du om för "prylar"?

Äntligen jättefin bild på  vanlig bluray , är riktigt imponerad.

Se där en liten ljusning i mörkret :)  Jag kan tala om att jag kände precis så där (besviken) som du gjorde förra året med första HDR projektorn. Man var frusterad och INGEN här kunde hjälpa en. Men det finna alltid lösningar om än kompromisser :rolleyes:

Redigerat av mcmike, 13 May 2017 - 08:42.

Postad 13 May 2017 - 08:57

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Jasså! Då får du gärna förklara vilka buggar jag ska uppleva som jag tydligen inte gör då? (förutom strippningen)

Jag har testat HDR genom projektor över ett år nu! Vad pratar du om för "prylar"?

Se där en liten ljusning i mörkret :)  Jag kan tala om att jag kände precis så där (besviken) som du gjorde förra året med första HDR projektorn. Man var frusterad och INGEN här kunde hjälpa en. Men det finna alltid lösningar om än kompromisser :rolleyes:

Detta var i kombination med Lyngdorf MP-50 som buggarna uppstod. Och det är bara dessa spelarna det är problem med än så länge. Det är säkert inga buggar du upplever. Men med dessa kopplat till andra apparater blir det problem. Det jag menar är att det är fortfarande inte bara att gå ut och köpa valfri UHD-spelare med valfri receiver osv. som sägs stödja allt. Man måste läsa upp innan ifall det funkar. UB900 funkar felfritt med MP50 men det går fortfarande inte att spela upp Billy Lynn som är mer än 10,2Gbit/s för att MP50 inte har stöd för bandbredden.

Edit: 

● The issue may be limited exclusively with respect to the OPPO 203. The issue does not occur with the Panasonic DMP-UB900. At all. The Panasonic works perfectly with the MP-50 in every respect, with all video content up to and including 10.2Gbps. So all 4K UHD HDR Blu-Rays work fine, with the one singular exception being Billy Lynns, because its video bandwidth is greater than 10.2Gbps.

● We have only tested these two 4K UHD HDR Blu-Ray players, so we can't confirm whether the others that are currently available also work. However, the OPPO 203 is now infamous with respect to being ridiculously buggy and problematic, so it's highly probable that the issue is more to do with the OPPO 203 than the Lyngdorf MP-50.

UPDATE: As expected OPPO 205 behaves in precisely the same manner as the OPPO 203 when inputting 4K HDR video content to into the MP-50. HDFury makes no difference with respect to this. But Panasonic DMP-UB900 works absolutely fine. As does the OPPO 203 when connected directly to whatever display equipment.

Redigerat av philipbtz, 13 May 2017 - 13:36.

Postad 13 May 2017 - 12:04

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

• 904 inlägg
  • 0

Fick nya firmwaren i dag och det är en jättefin bild Tack för supporten philipbtz och mcmike. 

Postad 13 May 2017 - 13:21

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Gött!

Postad 14 May 2017 - 09:06

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Detta var i kombination med Lyngdorf MP-50 som buggarna uppstod. Och det är bara dessa spelarna det är problem med änJa så länge. Det är säkert inga buggar du uppleve
.[/font][/color][/background]

Med all respekt vad har det med tråden/problem frågorna att göra?😯 Jag har inga buggar med Oppo/projektorn,,

Fick nya firmwaren i dag och det är en jättefin bild Tack för supporten philipbtz och mcmike.

Skönt att det löste sig, för det är ju trots allt rätt mycket stålar😊

Redigerat av mcmike, 14 May 2017 - 09:06.

Postad 14 May 2017 - 13:51

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Med all respekt vad har det med tråden/problem frågorna att göra? Jag har inga buggar med Oppo/projektorn,,
Skönt att det löste sig, för det är ju trots allt rätt mycket stålar

Du frågade, jag svarade. Men helt rätt bäst att hålla det till Oppo-tråden :)  De fixar nog sina problem förr eller senare :) 

Postad 15 May 2017 - 18:37

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0
Testade mest på skoj dessa rek inställningar från avsforum, men faktum är att det blev riktigt bra🤔Mina ögon gillar det i alla fall, fick fram detaljer🤓

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  image.png   555.95K   13 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  image.png   575.46K   7 Antal nerladdningar

Postad 15 May 2017 - 19:30

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0
Har inte testat än men får nästan göra det då alla tycker att det blir bra.

Postad 16 May 2017 - 17:03

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

• 904 inlägg
  • 0

När jag tittar på Bluray ska jag ställa in bluray-spelaren på 1080x1920  eller auto, blr det rätt då. för då är 4k förbättringen alltså.  inte ha uhd upplösningen på i spelaren.  bara när jag tittar på uhd skivor.   En som inte vet nåt om senaste tekniken . 

Redigerat av mr richards, 16 May 2017 - 17:08.

Postad 16 May 2017 - 17:21

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0
Det är ju ganska lätt att testa. Ställ på auto och kolla vad du får för insignal i projektorn när du spelar upp filmen. Är det fel ställ det hårt istället.

Postad 20 May 2017 - 07:45

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Så Epsonen kan ta emot HDR i 1080P? :rolleyes:

Jag citerar mig själv att det fungerar alldeles utmärkt🤓

Bifogad fil(er)

Postad 20 May 2017 - 20:00

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0
Testade samma Dave Harper inställningar som dig fast i Eco-läget(lite olika förutsättningar där). Första intrycket är att det ser väldigt bra ut. Bättre än vad jag fått till själv. Trodde färgerna skulle bli helt off då Harper kör i Bright Cibema har jag för mig så utan filtret. Men det ser bra ut. Är nyfiken på hur det ser ut jämfört med att bara konvertera till SDR i spelaren. Misstänker dock att detta är mycket bättre. Frågan är vad alla landar på för inställningar med HDR på denna projektorn i slutändan. Skall testa lite mer men jag tror det är bäst hittills.

Postad 20 May 2017 - 20:15

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Jag citerar mig själv att det fungerar alldeles utmärkt

Japp, glömde helt av att posta bild på detta, sorry.

Postad 21 May 2017 - 11:14

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0

Så, är det fortfarande läge att köpa nuvarande generations Epson eller är det läge att vänta in nästa generation? Priserna verkar inte sjunkit speciellt mkt även fast de funnits på marknaden ett tag.

Postad 21 May 2017 - 11:24

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Harper kör i Bright Cibema har jag för mig så utan filtret.

Om du tagit inställningarna ovan så är det Digital cinema som gäller :)

. Är nyfiken på hur det ser ut jämfört med att bara konvertera till SDR i spelaren.

.

Fast då försvinner juh liksom hela "förmånen" med UHD materiel :rolleyes:

Frågan är vad alla landar på för inställningar med HDR på denna projektorn i slutändan.

Som sagt väldigt individuellt utifrån förutsättningar! Jag kör vidare med förslagna inställningar där jag upplever "bäst" bild :)

Japp, glömde helt av att posta bild på detta, sorry.

Testade aldrig själv, men kan Pannan konvertera ned till 1080P med bibehållen WCG?

Postad 21 May 2017 - 19:00

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Om du tagit inställningarna ovan så är det Digital cinema som gäller :)

japp kör det du postade fast i eco.

Fast då försvinner juh liksom hela "förmånen" med UHD materiel :rolleyes:

Ja jag misstänker det så därför jag inte ens provat ;) Men man får väl fortfarande den ökade upplösningen och större färgrymden?

Som sagt väldigt individuellt utifrån förutsättningar! Jag kör vidare med förslagna inställningar där jag upplever "bäst" bild :)

Samma här. De inställningar ovan funkar bäst än så länge. Ett återkommande tema med HDR på projektor verkar vara skräddarsydd gamma-kurva.

Testade aldrig själv, men kan Pannan konvertera ned till 1080P med bibehållen WCG?

Har inte testat men kan inte tänka mig något annat. Eller jo det kan jag :D Men tycker det borde funka.

Postad 21 May 2017 - 19:42

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Men man får väl fortfarande den ökade upplösningen och större färgrymden?

Ja och nej :)

Har inte testat men kan inte tänka mig något annat. Eller jo det kan jag :D Men tycker det borde funka.

Det är inte alls säkert , men snart vet vi :rolleyes:

Postad 24 May 2017 - 09:25

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 1

Har testat mer och har landat på dessa inställningar(förändringar i bold):

Digital Cinema, Brightness 50, Contrast 100, Color Saturation 74, Lampa ECO, Auto Iris High Speed, Manuell iris 0, Dynamic Range SDR, Custom gamma 0, -14, -24, -26, -27, -28, -26, 15, 32

HDR är nu det bästa jag sett från en projektor! Alla som äger dessa projektorer borde testa dessa inställningar. Det som kan skilja är väl att man borde sätta brightness för att passa ens rum och color saturation efter smak(eller kalibrera helt rätt om man har möjligheten). Gamma-kurvan går säkert att fixa lite finlir med så att det blir helt skräddarsytt till ens system. Men redan nu är det väldigt, väldigt bra. 

Postad 25 May 2017 - 02:27

Morn
  • Morn
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0

Jag köpte nyss en TW9300 och jag är extremt nöjd med den!

Men under uppstart medans lampan kommer igång så flimrar ljuset, det tar bara någon sekund till så är lampan i full gång och inget mer flimmer. Men det jag är rädd för är att det är ett tecken på en dålig lampa, att det är ett dåligt ex. Har någon upplevt liknande?

Postad 25 May 2017 - 06:17

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Har inte tänkt på det själv, men det finna rapporter om detta på andra sidor där de fått en ny lampa(avforums). Jag är nöjd att den inte har flackat någonting överhuvudtaget under de första 100 tim.. Kontakta Epson och beskriv! Ge är grymt bra att ha att göra med :)

https://www.epson.se...s#contact_info5

Postad 25 May 2017 - 08:27

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Projektor flimrade första 50 timmarna eller något sånt. Jag trodde det var fel på kabeln men nu har jag inte sett det på bra länge så det kan ha varit lampan som stabiliserade sig. 

Postad 25 May 2017 - 10:55

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

• 904 inlägg
  • 0

jag har en fin bild på  9300 an  men detta med HDR är inte lätt. märker inte nåt särskilt med bilden fattar inte vad som ska till om man lyckas med HDR.  tycker det är sämre med köpfilm med 4k på bilden. bättre med HDR-CHANNEL på youtube.  En väldigt mörk bild på 4k köpfilm. om man inte ställer den på SDR. ska den kanske stå på SDR vet faktiskt inte. och jag har senaste firmwaren automatiskt Ljus. Har ställt spelaren allt på automatiskt.

Postad 25 May 2017 - 11:15

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0
Har du läst tråden? Vi har ju hittat ultimat-inställningarna för HDR mer eller mindre.

Postad 25 May 2017 - 16:45

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

• 904 inlägg
  • 0

jag har ställt in dom inställningarna som ni har skrivit om här. och det blev faktiskt ännu sämre.

Postad 25 May 2017 - 17:57

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Det är möjligt men med tanke på att alla som har testat konceptet har ramlat av stolen så har jag lite svårt att tro att du gör rätt. Ta lite bilder på dina inställningar så skall vi nog kunna reda ut det. 

Edit:

Även de bästa av tv-apparater klarar bara en bråkdel av den ljusstyrka som krävs för vissa filmer. Vissa filmer är också dåligt gjorda. Testa med en skiva som är enkänt bra så som Lucy eller X Men Apocalypse. Projektorer är väldigt långt ifrån de bästa tv-apparater i ljusstyrka så HDR på projektor är alltså något man får leka med. Du kan köpa hur dyr projektor som helst och du kommer ändå få sitta och leka med det. Det verkar vara en skräddarsydd gamma-kurva som krävs. Det går att strippa HDR med HDFury Linker om du verkligen inte får till det. 

Lite tips:

• Se till att du har en skiva som folk har testat att HDR faktiskt är bra på.
  • Se till att du har en spelare som inte hittar på något knas. Panasonic och Oppo är väl de säkra korten. Får du verkligen in BT2020 HDR i projektorn?
  • Sätter du om denna till SDR i menyn och är gamman rätt osv. ?
  • Håll så kort kastavstånd till duken som möjligt. 
  • Brightness och Lamp-styrka är något du får anpassa till ditt rum. Har du 120" duk och 5 meter kastavstånd kan du nog inte köra eco t.ex. 

Hur stor är din duk? Vilken gain har den, är den vit osv.? Vad har du för kastavstånd?

Redigerat av philipbtz, 25 May 2017 - 18:20.

Postad 25 May 2017 - 18:52

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

• 904 inlägg
  • 0

Tack för all support och tips. Jag får testa mer om det här  med HDR.  Får inget liv i bilden tycker jag på 4k köpfilm.  står på infon att jag har BT 2020 HDR.    slog av super white  tycker bilden blev bättre den blev lite mer ljus i bilden. och då kan man ändra på video räckvidd. om kör på utökad video räckvidd, då blir det ännu mer liv i bilden tycker jag, testar lite nu.

Redigerat av mr richards, 25 May 2017 - 21:02.

Postad 26 May 2017 - 09:23

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Superwhite skall du absolut ha av. Du skall inte ha extended på, det är bara om du kollar från en källa som inte skickar ut 16-235 svärta. Om det ser bättre ut med extended så skickar din källa fel eller så har du pillat på färgen i CMS:en. 

Postad 07 June 2017 - 18:10

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0
DLP har ju sina fördelar helt klart. Spännande att se vad du tycker. Ett tips är att läsa i denna tråd om du inte redan gjort det. Finns många inställningar och saker som kan vara bra att tänka på. Med den duken lär du dock landa på lite andra inställningar dock. Lycka till!

Postad 07 June 2017 - 21:10

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0
Det är lugnt haft betydligt tyngre projjar på den! Fast det visste ju du😊

Bifogad fil(er)

Postad 07 June 2017 - 22:10

edtjope
  • edtjope
  • Forumräv

• 772 inlägg
  • 0
Jag har en JVC X5000 på en likadan hylla, inga problem. Tror den ska klara 40 kg.

Postad 07 June 2017 - 22:20

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Tack @philipbtz !

Läst allt i denna tråden och det mesta även i Avs forum. Dave Harper och grabbarna ;)

Har du själv testat "harpervision" och vad tyckte du om det?
Det kommer en Ub700 nästa vecka ihop med planet earth II UDH, ska bli spännande att testa.

En annan fråga, har någon här använt en Vm acoustic s1.5 hylla till sin 9300 eller 7300?
Jag ska sätta upp min imorgon, men jag tycker det känns lite lurigt med den hyllan och denna klumpen uppe på.
Det passar, men jag tänker 2 skruv som ska hålla för all vikt. Kör själv med betongväggar så det borde väl vara relativt lugnt,

Men hade varit kul att höra erfarenheter om någon annan kört samma kombination.

Ub700 är mycket bild för pengarna, kör samma här. Det är bra att du är insatt för det behövs lite intresse när man ger sig in på UHD/4k har jag märkt. Jag har testat Harpervision - skrev lite om det längre upp i tråden. Jag är än så länge väldigt nöjd med bilden. Detaljerna kom verkligen fram med de inställningarna och lite konstigt nog så blev inte färgerna galna heller. För visst material tycker jag det saknas lite svärta och djup i bilden så lite skulle jag kunna anpassa det till mitt rum men det är samtidigt så pass bra att jag slutat bry mig allt för mycket. Den stora begränsningen tycker jag är i film-materialet i sig. Det skiljer sig ganska mycket mellan filmer. När allt börjas filmas i typ 8k och sedan skalas ned till UHD så blir det lite annat skulle jag tro. Typ som vissa BD-filmer på senare år som är inspelade med 4-5k kameror. Om man jämför de tidigaste av BD-filmer med de som släpps nu är det löjlig skillnad ibland. 

Postad 09 June 2017 - 07:15

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

P.s Blev lite paff när jag stängde av den nu, bara "poff", inga fläktar för kylning eller nåt.

Ska det vara så alltså?

Jag vet, jag blev skiträdd när det hände första gången men detta verkar vara normalt för så var det varit varje gång för mig. Ibland får den något ryck och kör alla fläktar på max när den startar och detta verkar också vara normalt. Min förra projektor körde alltid fläkten ganska länge vid avstängning. 

Postad 10 June 2017 - 07:08

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Om projektorn går upp i högvarv och lampan inte vill lysa dra ur kontakten när den är färdig... Lamp indikatorn lyser även den då, får se om det upprepas igen för mig :rolleyes:

Ja j*vlar ja, det hade jag glömt att du körde med det fästet. Men vad bra, då känner jag mig genast lite lugnare ;)

Det är en väldigt snygg combo alltså (y)

Ja det passar bra ihop! Hyllan räcker precis till på bredden sett till fötterna på projjen :)

Redigerat av mcmike, 10 June 2017 - 07:07.

Postad 11 June 2017 - 09:33

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Låter ju illavarslande. 

Bara låter, då det löstes lätt :)  Annars hade det varit illa..

Redigerat av mcmike, 11 June 2017 - 09:33.

Även taggad med Epson, HDR, 4k, 4K Enhancement

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.