Yepp helt rätt men det ENDA jag har kopplat till min Samsung UE75MU6125 är min receiver Yamaha HTR-3071 som är ARC-kompatibel = HDMI-CEC = AnyNet+ i Samsungs värld). Jag skall kolla vid nästa "autostarttillfälle" om förstärkaren också är på och som sista test skall jag testa med att stänga av AnyNet+ (vilket jag egentligen inte vill göra).
Notera också att killen på Youtube-videon inte heller verkar ha något annat än en receiver kopplad till sin Samsung TV.
Jag har dessutom stängt av autouppdateringsfunktionen i Samsung TV:n så den skall inte (vad jag vet) göra några uppdateringsförsök nattetid men det är klart, den inbyggda digital-TV-enheten kanske gör det ändå för att scanna kanaler etc ÄVEN fast jag inte har "enablat" digital-TV-enheten i TV:n....
Med tanke på den enorma mängd forumtrådar som finns på webben om just detta problem för Samsung Smart-TV:s och det även verkar vara folk som har detta problem TROTS att man stängt av AnyNet+ så lutar det mesta åt firmware-issue hos Samsung...
He he läs t ex den 19-sidiga (
) tråden på (länken går till ett intressant inlägg på sista sidan i tråden): https://us.community.samsung.com/t5/TVs/2017-Samsung-MU8000-Turns-itself-on/m-p/376195/highlight/true#M41790
(En del har löst problemet med att stänga av AnyNet+ så ja, det funkar för vissa men inte för alla.)
Det intressanta är att jag hade INGA sådana här problem med min gamla Pioneer-plasma (där jag körde KuroLink som är Pioneers variant på HDMI-CEC) men så fort jag bytte till Samsung TV:n så började problemen...
Redigerat av CrazyFin, 23 augusti 2018 - 12:22.