Hur kollar man om alignment är rätt justerat? Aldrig tänkt på det på våran epson 9400... kanske värt att kolla..?
Edit: https://www.youtube....h?v=gytRhpyn4vE
Redigerat av Garrett, 19 oktober 2022 - 08:31.
1 relaterade trådar
Postad 19 oktober 2022 - 08:22 Hur kollar man om alignment är rätt justerat? Aldrig tänkt på det på våran epson 9400... kanske värt att kolla..?
Edit: https://www.youtube....h?v=gytRhpyn4vE Redigerat av Garrett, 19 oktober 2022 - 08:31. Postad 19 oktober 2022 - 09:39 Postad 19 oktober 2022 - 09:52 Har inte sett React 3.0 med 4K-projektor så vet inte hur den står sig i förhållande till andra dukmaterial och hur diffuserande den är i praktiken. Jag är inte imponerad av React 3.0, utan ser den mer som en produkt som viktar pris/prestanda som en rimlig kompromiss.
4K är i alla fall väldigt krävande för optiken redan innan man väger in andra faktorer som nämnda panel-alignment. Det blir inte samma tydliga distinkta pixlar på 100-ish tum utan man behöver dukmaterial av högre kvalitet och optik av högre kvalitet där XW7000 ska ge just det. Postad 19 oktober 2022 - 10:20
Lägger man ned lite tid så fixar man det. Min JvC såg mycket värre ut från fabrik, nu så ser det mycket bra ut😊 Redigerat av mcmike, 19 oktober 2022 - 10:22. Postad 19 oktober 2022 - 18:00
Nope, 4K-pixeln är hälften både på bredd och längd. Arean är såklart en fjärdedel men jag pratar om bredd och höjd. Det är extremt tydligt att man skulle kunna se sådana på min optoma. Postad 19 oktober 2022 - 18:13 Jag är, eller var kluven. Störs aningen av shine och för mig var en klassisk vit ungefär lika bra. Nedsläckt för film var den vita bättre, under middag med något fredagsprogram och lite ljus gjorde react sitt. Min har dragit ihop sig massor på mitten, det mesta verkar ha skett iår trots att den är några år och trots att jag hållit tab tension iordning. Nu är den som ett timglas på mitten, ca 20-25 millimeter krympt per sida. Brukar lägga ordentlig tid på geometrin och att bilden passar 100 mot duken vilket inte går nu. Oavsett så är det på denna duk som min optoma visar pixlarna väldigt tydligt. Det är lätt att se att man skulle kunna urskilja en pixel som är halva bredden/höjden. Så duken är inte problemet 4K ställer ju inte högre krav på så vis att om man har en skarp lins som visar 1920x1080 så tydligt att man tydligt kan urskilja en fjärdedel av pixeln eller betydligt bättre så skulle såklar 4k-pixlar synas utan problem med. Här verkar linsen undermålig. Det känns som man tagit en gammal fullHD-lins som knappt dög för det och slängt in den i XW5000. Rent krasst är jag ju absolut inte ute efter att se pixlarna. Men då det är lite shine runt bokstäverna i menyn och det inte går få skarpare så är ju det första att försöka ställa skärpan så shineb försvinner. En skarp lins skulle visa pixlarna när man fått till focus. Redigerat av AAKEE, 19 oktober 2022 - 18:19. Postad 20 oktober 2022 - 09:32 AAKEE: Din Optoma HD82 är en singelchip DLP. Rent optiskt ifall vi talar om acutance, kantskärpa är det peak performance för ≈100 tum. Moderna och även medelmåttiga dukar diffuserar inte den bilden nämnvärt. Det blir en tydlig separation där pixeln börjar och där pixeln slutar.
Konstruktionsmässigt är singlechip-DLP närmast tvådimensionellt. Kan inte bli tydligare pixlar än så och heller inte enklare än så att få till optiken mot en helt plan yta. Kräver inte svindyr optik. Man betalar istället priset för den förmågan med ett DLP-färghjul och allt vad det innebär.
Övrig teknik har tre paneler orienterade i olika orientering vilka via prismor måste överlappas. Konvergensproblematiken är tredimensionell från första början och det vet alla som ägnat tiden åt att jämföra och väga valet av projektor fram och tillbaka. Det är väl 20 års samlade diskussioner på detta forum om vad man ska välja här.
Nu skriver du "Rent krasst är jag ju absolut inte ute efter att se pixlarna." Men det är ju just detta du hakar upp dig på och upprepat beskriver. Ifall "skärpa" är just förmågan att utmejsla den enskilda pixeln på duken ska du fortsätta med Full HD på singelchip DLP. Byt aldrig! Precis som när jag tar fram min gamla klassiker Samsung SP-A800B och genast noterar en nivå av krispighet (samt en tydlig screendoor) jag inte alls har på min Sony VPL-VW550ES.
Jag vet i alla fall vilken av de två jag föredrar för bilden.
Acceptera att det är annorlunda. Ta fram båda samtidigt och jämför bilden de presterar istället för att haka upp dig på hur synlig pixelstrukturen är på den gamla projektorn. Träna om hjärnan – det ska gå.
Med det skrivet: Din bild visar på flera saker. Jag kan se spår av följande: • Diffusering från duk (går att åtgärda med bättre duk) • Projektorn är inte helt i fokus (vilket kan bero på att duken börja sagga och inte längre är helt plan) • Kromatisk aberration från optiken (vilket är vad man får eftersom XW5000 är enklaste modellen) • Panelen behöver en justering/alignment vilket gör det hela bättre
Men det kommer aldrig att se ut som din Optoma HD82 någonsin igen. Vill du ha den känslan i 4K är en stor TV ett bättre val. Eller en ny lampa till Optoman.
4K kräver mycket mer av både optik och duk än Full HD. Merparten av prisskillnaden XW7000 och XW5000 handlar om den optik som sitter där och då är XW7000 ändå en konsumentanpassning av Sonys mer avancerade optik från de större modellerna bortom XW7000. Postad 20 oktober 2022 - 14:12
Hej! Ska börja med att tacka för svaret. Jag har god koll på en-chip vs tre-chip och att det plötsligt blir högre krav på optiken. Det förtar ju inte att om man tillverkar och säljer en 4K-projje, måste hela linan från där bilden kommer in i projjens ingång tills den träffar fuken vara upp till det, annars blir det lite B. Denna projjen är första jag köpt osett, men det hade inte hjälpt mig att kika i butik: Var precis förbi Hembiobutiken och kikade på deras XW5000 demo.(Jag fick god hjälp där). Den är markant skarpare än min, trots det hade de skärpan ställd så att den fungerar på två dukar, det var den bakre som bilden sköts på nu. Ville inte be om att sabba deras settings samt hade ett flyg att passa så jag nöjde mig med att notera att demoprojjen är markant skarpare. Se pixlar är inget problem. De hade tunat panel aligmnent vilket jag inte gjort än. Det blev en tydlig upplevelse av sänre skärpa med panel aligmnent i defaultläget vilket jag provade några ggr. Dock är deras demo-projje upplevt dubbelt så skarp som min. Den ”shine” man ser vid sidan av själva menytexten i projjens meny eller en Bluray-meny är nästan ibte förekommande där. Det var dock tydligt att panel alignment-settingen gör skillnad för upplevd skärpa så jag har gott hopp om att det kan hjälpa mig. Återkommer efter att ha justerat detta. Angående dina punkter om orsaker: - Diffusering på duk: det blev inte direkt märkbart bättre på ett vitt A4. Jag har en helt vit duk i förrådet (samma storlek) med gain 1.0, men efter papperstestet är jag tveksam att idas bära in och montera den. Det är såklart möjligt att det går se skillnad efter panel alignment, om bilden blir mindre oskarp kanske det påverkar. Å andra sidan är Optoman skarp ned till tiondelar av en pixel. Jag känner mig rätt säker på att duken inte är problemet. - Sagning: Nej, det är en tab tension välspänd duk. Den är rak och geometrin i min setup ger skarpa pixlar över hela ytan med optoman. Felet ligger inte där. Oavsett sag ska det gå att få en viss punkt på duken skarp genom att tuna focus mot den. Jag bet inte om vi räknar euroscreen react 3 till en medelmåttig duk när det gäller att diffusera bilden. (Det blir oavsett ingen sån igen, då den ändrat form alldeles kosmiskt.) Har fsktiskt kikat på någon Stewart-duk men det kommer inte lösa dettaproblem. Med lite tur blir det okey av alignment. Jag är ju medveten om att XW5000 har snikoptik jämfört med XW7K men jag kan inte förmå mig att lägga 100K ytterligare. Det blir en Tesla model S Plaid istället då åldern ändå kommer påverka lgonen så det snart är lika kass som optiken i XW5000 :-) Postad 20 oktober 2022 - 14:47 Jag fascineras över alla oppfinnarjocke-lösningar som alltid dyker upp runt projektorer...
Hur papper skapas, valsas och vad detta leder till för egenskaper i olika tillämpningar (toner, vattenbaserad färg etc.) är en helt egen vetenskap. Det vet alla som arbetat med papper hur stor skillnad det är på papper och papper. Jag har träffat människor som doktorerat i ämnet och de kan långt mer om papper än vad jag hoppas kunna lära mig om bild.
Hur projektordukar och dess yta påverkar bilden är också en vetenskap, fast då en annan vetenskap. Det inte självklart slutsatserna överlappar utan snarare så att de inte överlappar.
Ett godtyckligt A4-papper är inte på något som helst sätt konstruerat för att optimalt reflektera bilden från en projektor. Om så vore fallet skulle vi enkelt kunna haft återvinningsbara superduperdukar för någon hundralapp styck. Bara att tejpa upp dem på en mdf eller liknande.
Däremot kan man säga att ifall bilden är skarpare på ett godtyckligt A4-papper än på duken, då bör man fundera på ny duk. Men också fundera om duken är monterad på rätt sätt. Inget problem med Tab-tension förstås där tillverkaren vänder duken åt rätt håll. Men för ramspända dukar har det hänt mer än en gång att kvalitetsduken sitter bak och fram därför att köparen tror att den slätaste sidan är den "skarpa" när det ofta (men inte alltid) är tvärtom.
De gånger jag testat med godtyckligt A4-papper, ett 15 år gammal paket Multicopy Original White i mitt fall, är det sämre skärpa på pappret jämfört med min vita Screen Research Solid pix och Studiotek 130 (båda från 00-talet) eftersom pappret sprider ljuset åt alla håll och därför diffuserar och sprider ut ljuset från varje pixel.
Ser man inte någon större skillnad på duken och på godtyckligt A4-papper så är duken inte så värst bra. Men kanske också att projektorn inte är optimalt inställd, inklusive att man råkat få ett sämre exemplar. Redigerat av Ringblixt, 20 oktober 2022 - 14:48. Postad 20 oktober 2022 - 18:53 Jag drar gärna till med en oppfinnarjocke-lösning om det kan skapa värde för mig!
T.ex. att använda ett godtyckligt A4-papper när jag ska justera fokus här hemma, så att jag snabbare och lättare får till en bättre justering än jag kan göra direkt mot duk. Jag har inte doktorerat i ämnet, men jag har funnit att godtyckliga A4-papper gjort det lättare att se pixelstrukturen på tre olika akustiskt transparenta dukmaterial, däribland den AT-duk jag själv använder. Självklart inser jag att det inte är en allmängiltig slutsats som gäller för alla papper och alla dukar, men känner mig ändå rimligt trygg i att ingen skada kan ske i att tipsa någon annan att testa metoden på sin egen kammare. Ser det som liten risk att personen bygger/köper sig en pappersduk och hamnar med en undermålig bild resten av livet. Eller att de ställer fokus helt åt pipan om de har en setup där bilden blir skarpare på duken än på pappret. Då tror jag de flesta är så pass intelligenta att de gör nåt vettigare med pappret och ställer fokus direkt mot duk istället
Har heller ingen egen önskan om en egen pappersduk här hemma.
Tycker inte att de AT-dukar som förlorat pixeltittartestet mot ett A4-papper har varit kassa, men så har jag heller inte sett på fler än 5-6 material totalt sett, så jag kanske har missat hur en riktigt bra AT-duk kan fungera. Dukar som inte är akustiskt transparenta har jag inte kommit i kontakt med på länge och därför inte haft chansen att klämma ett A4 mot dem! Så helt klart möjligt att de allihopa sopar mattan med mitt referens-A4 i pixeltittartestet
AAKEE, återkom gärna med ny bild när du gjort en panel alignment, vore kul att se hur mycket av problematiken som kommer därifrån och vad som kvarstår från duk, optik mm. Postad 20 oktober 2022 - 20:07 Nu verkar det vara löst, iallafall enligt Sony själva. Skador i transporten! Sony kommer bjuda alla som köper en trådprodukt mellan okt/dec-22 på två års extra garanti i Tyskland https://surround-sou...garantie-42371/ Redigerat av mcmike, 20 oktober 2022 - 20:31. Postad 20 oktober 2022 - 20:12 Ställa fokus mha A4-papper för att det är svårt att se pga av strukturen i en AT-duk är ju en sak.
Att försöka bedöma kvalitet på duk eller projektor genom att använda A4-papper som referens är inte det lyckade valet. Men kan alltså användas för att se ifall duken är kass. Ingen skillnad i bilden = dålig duk och/eller dålig optik.
Ja, man betalar ett pris för akustisk transparens vilket är bildkvalitet. Fast på på annat sätt och mer som en interferens. Bilden kan fortfarande vara optisk skarp, bara att det är något mer som händer där med bilden.
Vill man öva på sätta fokus från projektorn och se hela bilden samtidigt från soffan snarare än att pixel-creepa, så finns det högfrekventa testmönster som avslöjat, likt olika multiburst. Tyvärr är brukar de högfrekventa delarna av testmönstren ofta ligga i hörn eller kanter.
När projektorn är ur fokus – eller en sämre duken diffuserar – smälter de högfrekventa delarna av testmönstret ihop mer.
I AVSHD 709-sviten med testbilder finns ett mönster som heter B4 – Star Chart från Imatest under Misc patterns/various med streck som går mot mitten i en cirkeln.
I mitten av cirkeln finns en svag moaire från hur testmönstret skapades. Försvinner den svagt synliga moairen runt den neutrala mittpunkten är projektorn ur fokus och den ska bli tydligare igen när optiken är rätt fokuserad. Eller så får man aldrig fram den pga av duken eller optiken.
Så ytterligare ett verktyg om man funderar över att ställa fokus. Redigerat av Ringblixt, 20 oktober 2022 - 20:29. Postad 21 oktober 2022 - 15:33
Ekkis första serie kontroll, bra och mindre bra... Ni får översätta själva!
Postad 22 oktober 2022 - 23:14
Ekki verkar väldigt seriös! Inressant läsning mht. Postad 22 oktober 2022 - 23:44
AVSHD har man ju sedan länge. Dubbelkollade skärpeinställningen mot just den bilden med det skärpan jag hade satt gick inte att fela med den bilden i vart fall. Det är extremt tydligt att hembiobutikens exemplar är skarpare. Min react 3 är nog kass för det är ungefär samma skärpa på ett A4 som duken. Samma hos hembiobutiken, skärpan skiljer sig inte nämnvärt mot ett A4. Det som skiljer är att man tydligt kunde se pixlar på hembiobutikens demo, det gick inte med min proj. Började rota i panel alignment (kikade även hur hembiobutikens demoex var alignat) och det var en enorm skillnad. Hembiobutiken hade tunat någon/några pixlar både horisontellt och vertikakt och då såg testmönstret helt ok ut. Mitt testmönster var betydligt bredare och hade 1/3 grönt till vänster, och 1/3 rött till höger. Skulle säga att menytexten var rätt suddig och bokstäverna minst 50% bredare ön de skulle vara. Har gjort en halvsnabb alignment. Det visade sig vara väldigt olika på panelen så att bara köra en alignment för hela panelen gick ibte alls få speciellt bra. Den zon-alignmenten hade ju 16x9 zoner så det var mer tidsödande än jag haft tid till, är ju nybörjare på det. Blev en relativt snabb tuning. Det blev dock väldigt stor skillnad på text i projjens menyer och det är helt klart att den suddigheten jag kunde se i tex undertexter är betydligt mindre eller rent utav borta. Jag upplever även bilden som skarpare, kan dock ibte garantera att det inte är placebo (förutom menyer och undertexter, där är det ingen tvekan att det är markant bättre efter alignment. Efter att ha gjort alignment är menytext skarpare men fortfarande är demoexet jag kikade på skarpare när man står nära och kikar på saker i detalj. Pixlar går urskilja där, men inte på min. Det i sig är inte viktigt utan bara ett texken på att den är skarpare. Bedömt gjorde panel alignment susen för att ta bort det mesta av den suddighet jag upplevde, och på normalt sittavstånd tror jag inte jag kan se skillnad på min och demoexet nu. Efter panel-alignment såg färgerna på tevebilden off ut, så jag gjorde en reset av bildläget jag använde. Det känns inte som att man borde ändra bildens färger speciellt mycket när man alignar panelerna men det såg iaff ut så. Märkligt, och bilden blev i mina ögon bättre än tidigare default setting när jag resettade bildminnet. Postad 23 oktober 2022 - 13:37 När man ändrar panelalignment är det en elektronisk justering och det leder till interferens med testmönster som arbetar ned på individuell pixelnivå, multiburst med flera testmönster som visar sådant som skärpa och pixelmappning. Det kan se rätt så gräsligt ut. Men de positiva effekterna på bilden man sedan ska njuta av är det som räknas. Man får offra testbildens exakthet. Postad 23 oktober 2022 - 15:38
Jag försökte hålla mig till hela tiotal steg där det var möjligt då det är en hel pixel förflyttning. Borde minska de negativa effekterna om man skiftade hela panelen lika mycket… (Inte för att det gick lösa så smidigt då det skiljde mycket över hela bildytan) Postad 08 november 2022 - 16:11 Redigerat av plundvik, 08 november 2022 - 16:15. Postad 08 november 2022 - 20:31 Min 7000 är kalibrerad(använder user läget) och använder madVR för Hdr. Ska inhandla en hdfury vertex 2 för att kunna köra dolby vison så bilden redan är tonemappad. Perfekt till streamat material. Tycker inte Sonys hantering av HDR är bra alls. Har man en gång sett madVR så är det kört 😊. Postad 08 november 2022 - 21:43
Jag menar valen under Expert setting/HDR, där kan man välja HDR-kurvorna HDR ref eller HDR10. Jag använder Vertex2 för alla bildkällor och tvingar fram Dolby vision. Blir mycket bra resultat för 4k UHD HDR material. Jag skulle bara önska en HDR-kurva till som en mix av de två befintliga, då blev det helt perfekt, nu är det ”bara” 95 % av vad jag vill uppnå ![]() Postad 08 november 2022 - 22:21
Då fattar jag vad du menar. Funkar inte "auto" läget bra? Jaså du kör med Vertex 2, spännande. Det är en del inställningar man kan pilla med där Verkar ju hur grymt som helst med denna lösningen. Med en Vertex 2 och sedan madVR så har man det mesta fixat (y) Postad 09 november 2022 - 08:44
Låter som en extremt trevlig setup! Men varför inte köra madVR även för streaming? Vad blir bättre med Hdfury Vertex 2? Postad 09 november 2022 - 09:27 I Auto-läget har man förinställd vilken HDR-kurva som ska trigga igång när källan sänder en 4K HDR-signal. Fördelen för mig att använda Vertex2 är att en tonemap görs för DV av min källa (Reavon 100 och Apple TV). I den klassiska trapp-scenen i 1917 får jag fram detaljer som annars inte syns med bara Sony projektorn. Redigerat av plundvik, 09 november 2022 - 09:28. Postad 09 november 2022 - 10:15
madVR funkar endast på material du har själv. Fury fixar Dolby Vision, lurar enheterna att den klarar av formatet, men sänder ut det som HDR med streamat material typ Netflix, HBO m.m. Postad 09 november 2022 - 13:43 Bara så vi inte förvirrar - i en Dolby Vision-stream ligger också en HDR10-ström för de displayer som son inte stöder Dolby Vision. Likaså om du streamar från exemeplvis netflix, klarar inte din display det så skickas en HDR10-ström istället.
MadVR klarar alla källor om du har MadVR envy eller extreme då det är en extern videprocessor precis som Lumagen. Antar att du kör PC_versionen Duddits? Postad 09 november 2022 - 17:16
Självklart, var lite otydlig i mitt svar. Pc-versionen använder jag och då är det endast lagrade filmer på Pc som kan dra nytta av madVR. Däremot så är det, precis som du säger, 2 olika strömmar i en Dolby Vision sändning på t.ex Netflix. Men Hdfury Vertex 2 lurar ju, via edid, att få källan (Apple Tv) att tro att projektorn klarar Dolby Vision. Så sändningen är DV (lldv) och är redan tonemappad, men projektorn får informationen som HDR10. Postad 12 november 2022 - 10:37 5000 skjuter bilden centrum lins till centrum duk , dvs ingen offset ? den har 25 resp 75 % lens shift , vad betyder det i cm ? låt oss säg att man har ca 100 tum på ca 3.8 m från lins till duk , hur många centimeter kan då projen avvika upp o ner samt vänster höger från mitten duk så att man ändå kan ställa in bilden korrekt att fylla duken ? vad står de % för ? Postad 12 november 2022 - 10:43 Det finns en kalkylator för att beräkna om en projektor passar i ens rum: https://www.projecto...culator-pro.cfm Postad 12 november 2022 - 11:56
Har sett men den ger inte svaret på min fråga , den ger bildstorlek på ett avstånd
jo nu ser jag Postad 13 november 2022 - 12:48 Har skapat ett konto på sony o skulle rega min 5000, men den finns ju inte att välja i deras lista ?? va ??? Postad 22 november 2022 - 09:41 Postad 22 november 2022 - 11:10
Snyggt - tack. Hade inte en aning. Tyckt att det tar JVC-lång tid att starta upp XW7000, ska testa! Postad 22 november 2022 - 12:17
Min startar på ca:25 sek nu (y) Postad 22 november 2022 - 18:59 Någon som vet hur o var man registrerar sin 5000 hos Sony , extremt konstiga sidor , på svenska sony finns projektorer man kan välja att registrera men inte 5000 ? o skall man maila en fråga måste man välja proj men eftersom den inte finns där.... På sony,.com väljer man sverige o då hamnar man på samma skitsida igen
Sony.com har projektorpå hemsidan men inte 5000 ? kan någon vänlig själ länka så jag fattar hur o var?? Postad 23 november 2022 - 09:36
Jag registrerade min xw7000es på följande sida: https://pro.sony/pro...tration?l=en_BG Postad 23 november 2022 - 10:47 Testat där samt skickat bild på serienr, men dom KRÄVER ett inköps kvitto o de har jag men de kräver att serienr skall stå på kvittot vilket det inte gör Postad 23 november 2022 - 11:47
Varför kontaktar du inte din åf och ber dem hjälpa dig med registreringen?
/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund Postad 23 november 2022 - 16:05
Registrerade min xw7000 där, inga problem. Postad 23 november 2022 - 16:52
Inga problem för min del heller. Postad 02 december 2022 - 08:02 När ni kör 1080 br filmer. Brukar ni då välja att skala upp till 4k? För och nackdelar? Postad 02 december 2022 - 08:34
Prijen skalar alltid upp, du får testa om det blir bättre att mata den med 4k-signal eller att låta projen skala till 4k. Sony brukar dock sköta skalningen bra. Postad 02 december 2022 - 08:45 Om jag inte ställer uppskalning i marantz till 4 k då blir infon i projen att det får 1080 signal , men den visar ändå 4k ? eftersom den har den panelen ?? men jag tycker nog upplösningen blir bättre om jag ställer uppskalning i marantz Postad 02 december 2022 - 10:07
ja, om du har bild på hela ytan så har projen skalat upp. Postad 02 december 2022 - 10:23 Postad 02 december 2022 - 12:35
1080p Bluray skalas upp antingen i spelaren om du väljer det eller automatiskt i projen om du skickar 1080p Äkta 4k blir det när du skickar 4k media till projektorn. Postad 02 december 2022 - 22:24 Men när jag väljer att förstärkaren ska skala upp innan bilden når tv.n då blir bilden extremt mkt mer högupplöst. Beror det på att förstärkaren i det fallet gör uppskalningen bättre än tv.n? Postad 02 december 2022 - 23:47 Postad 03 december 2022 - 00:14 nyborjare: Jag kan inte se att du svarade på Marcus fråga eller kommenterade detta mer. Fick du hjälp av din återförsäljare att registrera din projektor?
Postad 03 december 2022 - 08:20 Postad 03 december 2022 - 17:57 Ingen som kan förklara hur jag ska tänka o inställningar eller annat gällande SDR o HDR ? se ovan 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |