Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Projekt Valborg (HTPC)

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 oktober 2005 - 22:57

jocke4u
  • jocke4u
  • Lärjunge

• 327 inlägg
  • 0
Hej,

Nu har jag börjat planera inför "Projekt Valborg" som kommer att bli min HTPC. Har därför lagt upp en websida där jag kommer dokumentera olika val och funderingar. Har dock lite frågetecken vad det gäller hårdvaran och vore tacksam för era tankar/idéer.

Det är fritt fram att såga min konfiguration men kom gärna med en motivation och ett bättre alternativ.

Projekt Valborg >>>

1. Vilken leverantör av CPU skall jag välja?
2. Vilken CPU behövs för mina krav?
3. Vilket moderkort är lämpligt?
4. Vilket TV-kort (DVB-T) skall jag skaffa?
5. Vilket att mina befintliga grafikkort skall jag köra med?

Tacksam för all hjälp.

// Jocke

Postad 11 oktober 2005 - 23:55

Unregisteredfa0a24d8
  • Unregisteredfa0a24d8
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0
Fjärren, har du kollat så att den stöds av lirc? www.lirc.org

ATI-grafikkort är inget att satsa på i Linux om du ska ha hårdvaruaccelererad MPEG2-avkodning, då är det NVidia FX5200 och uppåt som gäller. Finns även NVidia-kort med H264 (dvs, HDTV) avkodning idag. Ej säker på om dessa modeller finns fläktlösa dock. Enda fördelen jag kan tänka mig med ATI-korten är ju att det går att tillverka en egen RGB->SCART adapter som ska ge mycket bra bild. Finns trådar om sådan här i forumen.

Tips på DVB-T kort har du här: http://linuxtv.org/w...I_devices_DVB-T

Mobo och CPU skulle jag nog idag satsa på en Cool'n'Quiet AMD64-lösning. Alternativt Pentium-M men då kliver man upp lite i pengar.

Se till att du inte gör bort dig på Mobo/Chassiekombinationen. Vissa HTPC-chassies har en tendens till att vara fysiskt inkompatibla med vissa moderkort. Typexempel på det är placering av nätdel och/eller CD/DVD och/eller Display som gör att något blockeras på moderkortet. Det kan göra att vissa PCI-kort inte får plats eller att en viss CPU-kylare inte får plats.

Redigerat av Unregisteredfa0a24d8, 11 oktober 2005 - 23:56.

Postad 12 oktober 2005 - 08:04

djchester
  • djchester
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Hej jocke4u

Kul att det är någon annan som är på G att införskaffa prylar till en HTPC. Du behöver lite tips på några grejjer och jag kan ju dela med mig om några delar jag har tänkt mig att köpa

Tv kort: jag har tänkt mig två st Technotrend DVB-T Budget T1500 tillsammans med en Technotrend Budget PCI CI och en CAM som heter VIACESS RED CAM I/II.. Detta för att kunna spela in på en kanal samtidigt som jag tittar på en annan. CI för att koppla ihop CAM och DVB-T kort. CAM för att sätta i boxerkortet i. Detta räknar jag kommer kosta ca 250€

Moderkort: Jag blev löjligt förtjust i ett kort som jag hittade igår som heter ASUS P5LD2 Deluxe.. Den verkar ha ett bra integrerat ljudkort med optisk utgång och passiv NB kylning. Intelbaserat vilket kanske var synd iofs.

Lycka till med projektet! :)

Postad 12 oktober 2005 - 08:58

jocke4u
  • jocke4u
  • Lärjunge

• 327 inlägg
  • 0

Oppps, nä det verkar inte vara så då enligt min syn så stöder Lirc bara en Logitech fjärr. Hur ser möjligheten ut att skapa stöd, för det rör väl sig om en konfigurationsfil?

ATI-grafikkort är inget att satsa på i Linux om du ska ha hårdvaruaccelererad MPEG2-avkodning, då är det NVidia FX5200 och uppåt som gäller. Finns även NVidia-kort med H264 (dvs, HDTV) avkodning idag. Ej säker på om dessa modeller finns fläktlösa dock. Enda fördelen jag kan tänka mig med ATI-korten är ju att det går att tillverka en egen RGB->SCART adapter som ska ge mycket bra bild. Finns trådar om sådan här i forumen.

Ok, ATI åker bort. Hur står sig mitt "nVidia GeForce4 TI-4600" emot ett nVidia FX5200, t.ex. http://www.dataknute...520MAGIC/T/128M

Tips på DVB-T kort har du här: http://linuxtv.org/w...I_devices_DVB-T

Skall kolla närmare men tänkte om ni hade erfarenheter med något kort och linux.

Mobo och CPU skulle jag nog idag satsa på en Cool'n'Quiet AMD64-lösning. Alternativt Pentium-M men då kliver man upp lite i pengar.

AMD låter bra men det finns ju en del att välja emellan, dels olika socklar och dels klockningar. Har du någon idé om lämpligt val.
http://buggy.no-ip.c...

Funkar medföljande CPU fläkt ur ljudsynpunkt eller bör man byta den emot en tystare?

Se till att du inte gör bort dig på Mobo/Chassiekombinationen. Vissa HTPC-chassies har en tendens till att vara fysiskt inkompatibla med vissa moderkort. Typexempel på det är placering av nätdel och/eller CD/DVD och/eller Display som gör att något blockeras på moderkortet. Det kan göra att vissa PCI-kort inte får plats eller att en viss CPU-kylare inte får plats.

<{POST_SNAPBACK}>

Skall kolla närmare på chasi när jag har fått en lista på komponenter.

Postad 12 oktober 2005 - 09:01

jocke4u
  • jocke4u
  • Lärjunge

• 327 inlägg
  • 0

Tv kort: jag har tänkt mig två st Technotrend DVB-T Budget T1500 tillsammans med en Technotrend Budget PCI CI och en CAM som heter VIACESS RED CAM I/II.. Detta för att kunna spela in på en kanal samtidigt som jag tittar på en annan. CI för att koppla ihop CAM och DVB-T kort. CAM för att sätta i boxerkortet i. Detta räknar jag kommer kosta ca 250€

Detta kort finns inte med på http://linuxtv.org/w...I_devices_DVB-T men tänker du köra Linux eller Windoze?

Moderkort: Jag blev löjligt förtjust i ett kort som jag hittade igår som heter ASUS P5LD2 Deluxe.. Den verkar ha ett bra integrerat ljudkort med optisk utgång  och passiv NB kylning. Intelbaserat vilket kanske var synd iofs.

Borde det inte finnas något motsvarande för AMD? Låter ju trevligt.

Lycka till med projektet! :)

Tack, Det samma!

Postad 12 oktober 2005 - 09:29

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14 158 inlägg
  • 0

Oppps, nä det verkar inte vara så då enligt min syn så stöder Lirc bara en Logitech fjärr. Hur ser möjligheten ut att skapa stöd, för det rör väl sig om en konfigurationsfil?

Stödet hänger mer på sensorn än själva fjärren, och ja, annars är det bara en conffil för att översätta IR-koderna till vettiga knappnamn.
Men Harmonyn är väl ingen "PC-fjärr" så du måste även bygga/köpa en sensor, alternativt se till att välja ett TV-kort med sensor, där du sedan lär Harmonyn koderna från TV-kortets fjärr.

Postad 12 oktober 2005 - 09:41

djchester
  • djchester
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
TT DVB-T Budget T1500 ersätter 1300 modellen och det borde bara vara en tidsfråga innan en linux driver finns. Premium modellen har det redan om du vill satsa säkrare.

Jag hittade ingen vettig AMD planka med bra integrerat ljud. nforce4 kortens integrerade ljud är hyffsat men jag är lite missnöjd med nvidias stöd för den optiska utgången så det blir nog att spola dem i det här MB sammanhanget. Hittar du nått bra så säg till.

Postad 12 oktober 2005 - 10:30

magho
  • magho
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
AMD med Cool'n Quiet är absolut förstahandsvalet. För det du beskriver räcker en Sempron gott och väl, tänk bara på att det är bara Sempron >=3000 (samt Mobile) som har C'nQ aktiverat. Och att du köper en med 90nm-kärna och inte en gammal med 130nm som kräver betydligt mer kylning. Vill du ändå ha en Athlon64 så köp en med S939 eftersom det inte finns någon i S754 med 90nm-kärna (bortsett från Mobile).
Styr du fläkten med fancontrol (lm_sensors-projektet) kommer den stå still mest hela tiden men AMD's orginalfläktar är inte direkt tysta så 235:- för en Zalman är väl investerade pengar.

Postad 12 oktober 2005 - 11:03

jocke4u
  • jocke4u
  • Lärjunge

• 327 inlägg
  • 0
Om jag tar i lite mer och väljer t.ex. AMD Athlon64 Venice 90nm 3200+ 2.0GHz 512kb bulk/tray Socket939 från http://www.datorbuti...tid=ATH64V3200B

Vad menas med Venice? [EDIT] Hittade att det tydligen är namnet på kärnan

Redigerat av jocke4u, 12 oktober 2005 - 11:12.

Postad 12 oktober 2005 - 11:50

djchester
  • djchester
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Vad har du tänkt dig för moderkort till den där processorn då jocke4u? Jag vill också köra AMD + cool n quiet men det är ju rätt surt om jag måste välja ett sämre moderkort för den sakens skull.. finns inte denna funktion numera på Intels processorer också?

Postad 12 oktober 2005 - 13:55

jocke4u
  • jocke4u
  • Lärjunge

• 327 inlägg
  • 0
Har inte bestämt det ännu. Kolla på http://www2.amd.com/...html?1065217534

Ser ut som det två olika chipset som dominerar, http://buggy.no-ip.c...

Vad det gäller TV-kort (DVB-T) så tipsade ju magho om ett Kworld och har hittat detta på:
http://www.dvbshop.n...products_id=275 ca. 490 kr plus frakt låter billigt och då är det med fjärr + sensor. Tror ni att man använda Logitech Harmony 885 till denna sensor? Verkar som Lirc har stöd för KWorld.

Någon som sett andra ställen i europa som säljer dessa kort?

Postad 12 oktober 2005 - 14:00

CN70
  • CN70
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
HTPC = kul! ;)

Nedan ser du min spec.

Postad 12 oktober 2005 - 14:11

magho
  • magho
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Jocke4u: Hoppsan, det där hade jag inte sett. Det kortet jag kör är det på bilden uppe till höger på dvbshops sida (heter Xpert V-stream DVB-T), men det har visst blivit ersatt av DVB-T 100 som ser lite annorlunda ut. Finns därmed en liten risk att det inte går köra med samma Linux-driver.

Ska man köra PCI-Express är det här ett klart intressant kort med dubbla tuners för 79 EUR. Enda problemet är väl att en del apps kan få svårt att hantera två tuners på ett kort om dom inte har gjort "rätt" från början.
Vill du köra Intel är det Pentium M som gäller, men dom har ju annan kapsel än P4 så det blir väl ännu svårare att hitta lämpligt MB.

Postad 12 oktober 2005 - 15:27

Unregisteredfa0a24d8
  • Unregisteredfa0a24d8
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Har du svart på vitt att det går att "dela" CAM:en mot korten utan CI? Eller vill du bara ha en mottagare för betalkanaler?

I teorin tycker man ju att det bör fungera som du skriver. Jag har dock aldrig sett någon presentera en sådan lösning fungerande. Ser mig gärna överbevisad dock ;)

Postad 12 oktober 2005 - 15:34

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

QUOTE(djchester @ Oct 12 2005, 08:04 )

Har du svart på vitt att det går att "dela" CAM:en mot korten utan CI? Eller vill du bara ha en mottagare för betalkanaler?

I teorin tycker man ju att det bör fungera som du skriver. Jag har dock aldrig sett någon presentera en sådan lösning fungerande. Ser mig gärna överbevisad dock

Det funkar om man använder VDR iaf, jag har ett tecnotrend premium 1.2 kort med ci samt ett tecnotrend 1300 budget o ett avermedia dvb-t i ett vdr-system kan titta på alla kanalerna på vilket av korten som helst, eller spela in 3 kanaler samtidigt.

Postad 12 oktober 2005 - 18:38

Unregisteredfa0a24d8
  • Unregisteredfa0a24d8
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

Det funkar om man använder VDR iaf, jag har ett tecnotrend premium 1.2 kort med ci samt ett tecnotrend 1300 budget o ett avermedia dvb-t i ett vdr-system kan titta på alla kanalerna på vilket av korten som helst, eller spela in 3 kanaler samtidigt.

<{POST_SNAPBACK}>

Använder du VDR "out-of-the-box" då eller har du typ SoftCam-patch på den?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.