Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Playstation Pro

2679 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 19 mars 2016 - 12:17

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlĂ€gg
  • 0
http://www.gamereact... Playstation 4/

Det har börjat ryktas om att Sony hÄller pÄ och filar pÄ en Playstation 4.5, Playstation 4K eller nÄgot annat finurligt namn. Det sÀgs att det Àr tillverkare av mjukvara som har lÀckt informationen om jag minns det rÀtt.

Jag blir sjÀlv tveksam om detta skulle stÀmma. InnebÀr det att spel kommer delas upp, att vissa spel kommer kunna spelas pÄ bÄda eller om det blir en halvny konsol?

Kravet för detta torde vara att alla spel ska kunna spelas pÄ bÄda konsolerna via nÄgon form av grafiksetting, ungefÀr som det som finns pÄ PC.

Dock sÄ finns det en enorm risk i det hela och det Àr att kunder som stormat och köpt ps4 kan kÀnna sig lurade om de upplever att Sony redan börjar tÀnka slÀppa nytt, och om det sker, hur lÄngt in i framtiden rör det sig om? 2017?

Dessutom, Ă€r det rĂ€tt lĂ€ge att slĂ€ppa en 4K konsol nu? Är det inte bĂ€ttre att invĂ€nta en eller tvĂ„ generationers grafikkretsar och dĂ€rmed fĂ„ billigare komponenter till den nya enheten?

För att dra en parallell, Nintendo har drömlÀge pÄ hÄrdvaran nu. Full hd kostar inte sÄ mycket lÀngre och man fÄr fett bra grafikkort som klarar vÀldigt mycket i 30fps full hd.

4K Àr dÀremot fortfarande rÀtt krÀvande.

Vad tror ni om det hÀr? Kan det finnas nÄgot i det?

#2

Postad 19 mars 2016 - 12:42

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • MĂ€stare

  • 3 637 inlĂ€gg
  • 0
För spel i 4k mÄste det nog till ett monster till grafikkort om man vill ha acceptabel framerate pÄ 30. 980 ti kostar 7-8000 nÄgonting och hÀr Àr ett test för det kortet.

http://youtu.be/O_is4rBDVIY

Ni kan hoppa till ca 3,2 min

#3

Postad 19 mars 2016 - 13:00

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlĂ€gg
  • 0
Ja, det Àr lite det jag tÀnker. Som jag skrev sÄ Àr det ju drömlÀge för Nintendo och full hd, kÀnns fel tillfÀlle att satsa pÄ 4k redan, utifall detstÀmmer. Blir dyrt för en konsol. Samtidigt, att bygga en konsol för VR skulle bli den ultimata floppen. Att bygga en konsol som bara blir bÀttre pÄ att spela upp samma spel kÀnns Àven det mÀrkligt. Jag förstÄr helt enkelt inte Sony, givet att detta skulle stÀmma.

#4

Postad 19 mars 2016 - 13:33

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • ForumrĂ€v

  • 914 inlĂ€gg
  • 0

FrÄn artikeln

 

"Förhoppningsvis fÄr vi veta mer pÄ E3 eller Gamescom om uppgifterna visar sig stÀmma, men ta tills vidare detta med det största saltsÀck du kan hitta."



#5

Postad 19 mars 2016 - 13:40

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 856 inlĂ€gg
  • 0

4K rendering lÀr i de flesta fall vara uteslutet, om nu inte AMD Polaris Àr nÄgot i hÀstvÀg.

Nyckeln till det hÀr tror jag annars Àr att samtliga spel gÄr att spela pÄ bÄda plattformarna. Inga undantag (förÀn det Àr dags för en ny generation att ta vid).

Samt att PS4.5, PS4 Ultra som jag vill kalla den, inte slÀpps förÀn det Àr möjligt att sÀlja PS4 för "199". edit: Eller iaf dÄ prisskillnaden Àr 150-200.


Redigerat av pacman, 04 april 2016 - 06:59.


#6

Postad 19 mars 2016 - 14:03

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlĂ€gg
  • 0
PS4 Àr ju ganska gammal. Bara en idiot skulle bli sur om Sony utannonserade nÄgot nytt (sÄ lÀnge de har nÄgra mÄnaders förvarning).

#7

Postad 19 mars 2016 - 14:17

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 38 013 inlĂ€gg
  • 0

Ultra PS4 som jag vill kalla den

PS4K



#8

Postad 19 mars 2016 - 14:19

andersos
  • andersos
  • MĂ€stare

  • 3 199 inlĂ€gg
  • 0

Tror inte heller att Sony har brÄttom med 4K. Det Àr nog för krÀvande för normal konsol spec Ànnu. Men kan det vara sÄ att Sony tÀnker börja ha 2 olika konsoler samtidigt? En vanlig och en kraftfullare och dyrare som klarar av 4K. Spel kan sÀkert designas sÄ att de skalar ner systemkraven om de körs pÄ "vanliga" konsolen. Eller sÄ Àr det bara riktiga PS4 slim som kommer.



#9

Postad 19 mars 2016 - 18:13

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 955 inlĂ€gg
  • 0

Inte tror jag de kommer prissÀtta den sÄ att den klarar av 4K spel bra. Men Sony har ju rÀtt mycket egenintresse att sÀlja 4k apparater sÄ de kommer sÀkert marknadsföra den sÄ.



#10

Postad 19 mars 2016 - 18:57

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 856 inlĂ€gg
  • 0

PS4K

Ja fast jag vill se spel med HDR...men jo, uppskalning till 4K lÀr de köra hÄrt med iaf.

AMD Polaris har HEVC dekoder sÄ den skulle kunna köra tex Netflix 4K/HDR utan att GPUn behöver jobba = tyst filmspelare.

Ultra Blu-ray med förstÄs, det lÀr inte kosta Sony mÄnga kronor att stoppa in dylik drive.

Kruxet Àr hur man gör med minnet. Nöjer sig med 8GB?

Redigerat av pacman, 19 mars 2016 - 18:59.


#11

Postad 19 mars 2016 - 19:06

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlĂ€gg
  • 3
Jag skulle gÀrna se en större tystare ps4, skulle en sÄn komma sÄ skulle jag köpt den. Det var en stor miss av dom att göra en konsol sÄ liten, kylningen lÄter för mycket.

Jag tÀnker mig att vi nog inte fÄr höra nÄgot pÄ E3 i Är dock, det kÀnns för snart.

Jag tror att folk som nyss köpt en ps4 kan kĂ€nna sig lurade om det skulle komma nĂ„gon ny snart, iaf innan 2016 Ă€r slut. Fast det lĂ€r inte ske. Är ps4 gammal? Tycker att den kĂ€nns vĂ€ldigt frĂ€sch fortfarande :D

#12

Postad 19 mars 2016 - 19:14

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 856 inlĂ€gg
  • 0
Helt övertygad att det Àr tidigast nÀsta Är som gÀller. Om det nu finns nÄn sanning i detta.

Tyst PS4? Bara du köper "199" versionen. ;)

#13

Postad 19 mars 2016 - 21:24

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlĂ€gg
  • 0

199 usd för en ps4 kÀnns avlÀgset det med mÄste jag sÀga :D det Àr ju noll pengar för vÀldigt mycket processorhastighet =)



#14

Postad 19 mars 2016 - 22:01

Unregistered1594247d
  • Unregistered1594247d
  • LĂ€rjunge

  • 302 inlĂ€gg
  • 0

Surt om det blir 4k. DÄ mÄste jag fixa bÄde ny konsol och TV. Speciellt nÀr man köpt nytt förra mÄnaden :)


Redigerat av Unregistered1594247d, 19 mars 2016 - 22:03.


#15

Postad 19 mars 2016 - 22:12

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • MĂ€stare

  • 3 637 inlĂ€gg
  • 0
Men om det nu kommer en med bra mycket flÀskigare grafikkort för att klara 4k sÄ borde den ju bli mer högljudd snarare...

#16

Postad 20 mars 2016 - 08:36

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 856 inlĂ€gg
  • 0

199 usd för en ps4 kÀnns avlÀgset det med mÄste jag sÀga :D det Àr ju noll pengar för vÀldigt mycket processorhastighet =)


NÀsta Är Àr det inte sÄ mkt processorhastighet men ja, 249 kanske rÀcker. :)

#17

Postad 20 mars 2016 - 08:46

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 856 inlĂ€gg
  • 0

Men om det nu kommer en med bra mycket flÀskigare grafikkort för att klara 4k sÄ borde den ju bli mer högljudd snarare...

Beror ju helt pÄ hur pass energieffektiv teknik som anvÀnds. Om det kommer en krÀmigare ps4 sÄ tror jag det kommer ske först nÀr nÀsta tillverkningsprocess Àr massmarknads-mÀssig.

Gissningsvis drar en PS4.5 inte mer effekt Àn original PS4.

#18

Postad 20 mars 2016 - 09:04

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • MĂ€stare

  • 3 637 inlĂ€gg
  • 0

Beror ju helt pÄ hur pass energieffektiv teknik som anvÀnds. Om det kommer en krÀmigare ps4 sÄ tror jag det kommer ske först nÀr nÀsta tillverkningsprocess Àr massmarknads-mÀssig.
Gissningsvis drar en PS4.5 inte mer effekt Àn original PS4.


Ja det Àr ju egentligen omöjligt att sia i nÄgot det har du givetvis rÀtt i men strömsnÄla grafikkort för 4k gaming kÀnns avlÀgset. Du har sÀkert rÀtt, kanske Àr jag som bara hakat upp mig pÄ 4k gaming. En annan tanke, kan det ha att göra med att ps4an Àr för svag för att fÄ till VR pÄ ett tillfredsstÀllande sÀtt?

#19

Postad 20 mars 2016 - 09:17

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlĂ€gg
  • 0
VR Àr tydligen inte ett problem, det ska fungera bra pÄ ps4 enligt dom som testat. Magi ligger nog bakom. Eller smarta ingenjörer, vilket som. Men det hÀr med 4k... Nej, sett till vad ett 980 kostar sÄ Àr det helt fel tidpunkt för det. För tidigt. Köra tvÄ kort kanske skulle bli billigare?

#20

Postad 20 mars 2016 - 10:41

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 856 inlĂ€gg
  • 0
Sony sjÀlva sÀger att 60 Hz (visat i 120 Hz via reprojektion) inte Àr klockrent för VR sÄ mer krÀm vore vÀlkommet dÀr med.

Vore kul om de vÄgade frÄngÄ den modell man haft inom konsol sen 80-talet, Àr ju lixom andra tider nu.

Men det verkar nÀstan för kul för att vara sant, kanske bara Àr en UHD media kapabel variant det Àr frÄgan om.

Eller sÄ hÀnder ingenting alls...utan allt Àr bara blÀffs. :)

#21

Postad 20 mars 2016 - 11:02

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 606 inlĂ€gg
  • 0

Nya tekniken ska ju vara avsevÀrt tystare, jag tycker inte mitt 980Ti lÄter speciellt mycket förutom vid riktig tung belastning. Men inte ens mitt 980 Ti klarar 4k sÀrskilt bra, runt 35 fps som mest. Ska man spela i 4K idag pÄ PC sÄ Àr det dubbla grafikkort som gÀller för en bra upplevelse.

 

Sony kan dock mycket vÀl höja upplösningen för film till 4k, dock tror jag inte vi kommer fÄ se 4k pÄ TV spel förrÀn om 5-6 Är.

 

Det ryktas ju Àven om en förbÀttrad Xbox One, sjÀlv tror jag det Àr Nintendo som gör att MS och Sony tvingas bygga bÀttre konsoler, ska man tro ryktena sÄ Àr ju nÀsta Nintendo mycket kraftfullare Àn One och PS4, dock Àr ju inte det sÀrskilt svÄrt att göra en kraftfullare konsol Àn de tvÄ idag.

 

PS4 och One har ju nÄgra Är redan pÄ nacken och jag tycker konsolena var svaga redan vid releasen, framförallt Xbox One.

 

Om det kommer en förbÀttrad version av One och PS4 sÄ lÀr vi fÄ se typ ett grafikkort som maximalt motsvarar ett Geforce 980.

 

För mig blir det antingen ett extra 980Ti eller VR som nÀsta pryl. Det vore grymt att maxa spelen i 1440p och fÄ över 100 hz pÄ nÀsta alla spel.



#22

Postad 20 mars 2016 - 11:06

Centimeter
  • Centimeter
  • LĂ€rjunge

  • 473 inlĂ€gg
  • 0

RÀtta mig om jag har fel, men dagens PS4 Àr vÀl inte sagd att klara tvÄ VR samtidigt, och att enkelt kunna spela tillsammans förgyller ju mÄnga spel.



#23

Postad 20 mars 2016 - 12:19

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlĂ€gg
  • 0
Nintendo har ju drömlÀge idag mÄste jag sÀga. 1080p Àr sÄ pass billigt nu sÄ att Nintendo kan klappa ihop en sÄn konsol för ett mycket förmÄnligt pris till konsumenten. Jag Àr riktigt intresserad av vad dom kollar ihop faktiskt. Sen sÄ ska dom ju dessutom ha nÄgon sorts hemlig sÄs som förgyller det hela Ànnu mer :)

#24

Postad 20 mars 2016 - 15:10

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 856 inlĂ€gg
  • 0
"1080p" (om man med det menar prestanda i PS4 klass) inte sÄ mkt billigare att producera idag Àn vad det var nÀr PS4 kom sÄ jag skulle snarare sÀga att det Àr rÀtt dÄlig tajming.

Om nu inte AMD Polaris Àr snorbilligt att producera, vilket skulle överraska enormt eftersom det inte finns pÄ marknaden Àn.

#25

Postad 20 mars 2016 - 15:59

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

  • 2 242 inlĂ€gg
  • 0

Sen sÄ ska dom ju dessutom ha nÄgon sorts hemlig sÄs som förgyller det hela Ànnu mer :)

Jag trodde deras hemliga sÄs var Zelda och Super Mario varje gÄng...



#26

Postad 21 mars 2016 - 05:05

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlĂ€gg
  • 0

"1080p" (om man med det menar prestanda i PS4 klass) inte sÄ mkt billigare att producera idag Àn vad det var nÀr PS4 kom sÄ jag skulle snarare sÀga att det Àr rÀtt dÄlig tajming.

Om nu inte AMD Polaris Àr snorbilligt att producera, vilket skulle överraska enormt eftersom det inte finns pÄ marknaden Àn.

Hur kan det inte vara det? Det var vÀl en tre Är sen ps4 kom ut och pÄ tre Är har grafikkorten ökat sin prestanda med mÀngder, vilket gör att ett budgetkort idag presterar betydligt bÀttre Àn ett budgetkort gjorde för tre Är sen.

#27

Postad 21 mars 2016 - 08:14

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 856 inlĂ€gg
  • 0
TvÀrtom sÄ har utvecklingen gÄtt förhÄllandevis lÄngsamt, vi stÄr fortfarande och harvar pÄ samma tillverkningsprocess(28nm). Rent tekniskt Àr vi pÄ samma generation som för 3 Är sen.

Dvs om man idag (bokstavligen idag) ska bygga en maskin med PS4-ish prestanda sÄ blir det, pÄ ett ungefÀr, en PS4 man bör bygga. Men det kirra ju Sony för lÀnge sen, vad Àr det för guldlÀge med det?

edit: OM nu inte Nintendo kan ta del av Polaris-ish teknik redan iĂ„r, dvs att den Ă€r tillrĂ€ckligt lĂ€tt och billig att massproducera. DÅ Ă€r det exakt rĂ€tt tajming.

Redigerat av pacman, 21 mars 2016 - 10:11.


#28

Postad 21 mars 2016 - 13:07

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 856 inlĂ€gg
  • 0

Innan PS 4.5 snacket kom igÄng i helgen sÄ yrade jag om MS motsvarighet, "Xbox Ten" i en annan trÄd:

 

- SlĂ€pp en "Xbox Ten" redan nĂ€sta Ă„r för $399. 

- Prestanda i "Oculus Ready"-klass (en AMD baserad APU i 14 nm FinFET och HBM2, eller tom GDDR5X, gör detta inte helt omöjligt), fÄr man med sig VR gÀnget oxÄ, OR for Xbox, check!

Fet-stilade Ă€r just det AMD Polaris jag tjatar om i denna trĂ„d. 

 

Sprang nu pÄ denna, lite info om nÄn som jobbat med en 232 mm2 stor Archtic island/Polaris-grafikkrets. Artikelförfattaren sjÀlv har fetstilat detta:

We also learned that AMD is focusing on bringing the ‘minimum spec VR’ level of performance (think R9 290 or a GTX 970) to more affordable levels and within reach of more gamers. 

 

232 mm2...hmm. PS4:an har sin förfader i Southern island-grafikkretsen Pitcain (PS4 kan nog, precis som Xbox Ones, snarare sÀgas tillhöra den lÀtt uppdaterade Sea-island generationen men det Àr iprincip samma grejer), storlek Pitcain? NÀstan samma, 212 mm2.

 

Dvs vi pratar om en produkt som förmodligen Ă€r anvĂ€ndbar för en framtida APU i en "399" maskin. 

 

Det Àr mao hÀr nÄnstans det Àr rimligt att anta att Ultra PS4/Xbox Ten skulle hamna, AMD R290 nÄnstans, Oculus Ready nivÄ. Detta förutsatt att de siktar pÄ liknande transistor och energibudget som Sony gjorde med PS4 - vilket nog Àr ett klokt val.


Redigerat av pacman, 21 mars 2016 - 13:31.


#29

Postad 21 mars 2016 - 13:12

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 856 inlĂ€gg
  • 0

TvÀrtom sÄ har utvecklingen gÄtt förhÄllandevis lÄngsamt, vi stÄr fortfarande och harvar pÄ samma tillverkningsprocess(28nm). Rent tekniskt Àr vi pÄ samma generation som för 3 Är sen.

Zartok>> AMD hade den goda smaken att göra en bild pÄ det jag skrev ovan:

AMD-Polaris-7.jpg



#30

Postad 21 mars 2016 - 13:18

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • MĂ€stare

  • 3 637 inlĂ€gg
  • 0
Bra text dÀr pacman. NÀr kan man realistiskt anta att vi hoppar pÄ finfet (klockrent namn) tÄget? Kan vi förvÀnta oss att detta Àr starten pÄ nÀsta generation som det var med 360 och 80 nm?

#31

Postad 21 mars 2016 - 13:19

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 38 013 inlĂ€gg
  • 0

Undrar om det Àr tanken att folk ska köpa helt nya maskiner eller om de som redan har köpt kan fÄ nÄgot slags avdrag/inbyte.

 

KÀnns Àven som att detta Àr nÄgot de borde ta upp vid eller omkring E3 om de tÀnker lansera i Är eller början av nÀsta (som en insider pÄ Neogaf har hÀvdat).


Redigerat av Zoiler, 21 mars 2016 - 13:21.


#32

Postad 21 mars 2016 - 13:23

Crabban
  • Crabban
  • ForumrĂ€v

  • 690 inlĂ€gg
  • 0

Undrar om det Àr tanken att folk ska köpa helt nya maskiner eller om de som redan har köpt kan fÄ nÄgot slags avdrag/inbyte.

 

KÀnns Àven som att detta Àr nÄgot de borde ta upp vid eller omkring E3 om de tÀnker lansera i Är eller början av nÀsta (som en insider pÄ Neogaf har hÀvdat).

TÀnkte precis pÄ samma sak.

 

Men det kÀnns som om det blir en ren goodwill dÄ. De kan juh knappast vara tvungna att göra det men det skulle vara stort av dem om de gör det.



#33

Postad 21 mars 2016 - 13:28

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlĂ€gg
  • 0
Jag tror att OM det blir en ny konsol, sÄ blir det nog nÄgon form av inbytesgrej. Men trots alla insiders sÄ fÄr jag den mÀrkliga bilden av att det kÀnns som att en sÄ stor sak som en ny konsol borde ha lite lÀngre "hypetid". Fast... Det Àr kanske bara en uppgraderad ps4, eller sÄ vill man inte sÀnka försÀljningen av nuvarande ps4. Eller nÄgot annat. Men det Àr nÄgot som Àr fel hÀr. Min upplevelse var att ps4 var annonserad typ tvÄ Är innan den kom, nu pratar vi i trakterna kring... VadÄ, tre kvartal?

#34

Postad 21 mars 2016 - 13:29

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 856 inlĂ€gg
  • 0

om de tÀnker lansera i Är eller början av nÀsta (som en insider pÄ Neogaf har hÀvdat).

Ofasen. Det hade jag aldrig gissat.



#35

Postad 21 mars 2016 - 13:37

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 856 inlĂ€gg
  • 0

Min upplevelse var att ps4 var annonserad typ tvÄ Är innan den kom, nu pratar vi i trakterna kring... VadÄ, tre kvartal?

Va vÀl typ februari 2013 Sony utannonsernade PS4 och release november samma Är.

Men den var en dÄligt bevarad hemlighet lÀngre Àn sÄ ja.

 

Har vÀldigt svÄrt att tro att Sony skulle slÀppa en "Oculus Ready-ish" PS4, som lever parallellt med PS4, nÀstan samtidigt som de slÀpper PS VR. Det Àr vÀl magstarkt att tro att man kan krÀma ur 400-500 ur kunderna tvÄ gÄnger pÄ kort tid. Dessutom skulle det rakt av skada PS VR, skulle typ bli "Àsch jag skiter i PS VR just nu, lÀgger pengarna pÄ Ultra PS4 istÀllet".

 

Kommer den iÄr borde det inte vara nÄtt annat Àn en vÀldigt lÀtt uppdaterad regelrÀtt ersÀttare av dagens PS4. PS4 slim+, typ. Boooring.


Redigerat av pacman, 01 juni 2016 - 08:13.


#36

Postad 21 mars 2016 - 13:48

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 38 013 inlĂ€gg
  • 0

Jag tror att OM det blir en ny konsol, sÄ blir det nog nÄgon form av inbytesgrej. Men trots alla insiders sÄ fÄr jag den mÀrkliga bilden av att det kÀnns som att en sÄ stor sak som en ny konsol borde ha lite lÀngre "hypetid". Fast... Det Àr kanske bara en uppgraderad ps4, eller sÄ vill man inte sÀnka försÀljningen av nuvarande ps4. Eller nÄgot annat. Men det Àr nÄgot som Àr fel hÀr. Min upplevelse var att ps4 var annonserad typ tvÄ Är innan den kom, nu pratar vi i trakterna kring... VadÄ, tre kvartal?

NX bör slÀppas i Är och annonseras (visas upp) runt E3.



#37

Postad 21 mars 2016 - 13:55

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlĂ€gg
  • 0

Att slÀppa en uppdaterad version ca 3 Är efter release av PS4 Àr ju inte direkt supersnabbt...



#38

Postad 21 mars 2016 - 13:58

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 856 inlĂ€gg
  • 0

Kan vi förvÀnta oss att detta Àr starten pÄ nÀsta generation som det var med 360 och 80 nm?

Mmm, 360/PS3 var starten pÄ 90 nm generationen. Och One/PS4 var starten pÄ 28 nm generationen (för konsoler dÄ).

 

Ska man komma med prestanda över One/PS4 sĂ„ nĂ€stan mĂ„ste det till en ny generation, 14 (el 16, beroende pĂ„ fabrik) nm mao.

 

Vad som nÀstan aldrig hÀnder (360 var vÀldigt cutting edge dock, eller snarare bleeding edge...) Àr dock att man i en konsol anvÀnder supersprillans ny tillverkningsnod. Man vÀntar ett tag sÄ volymen och yielden finns dÀr. DÀrför skulle det vara konstigt om det kom nÄn 14 nm FinFET baserad konsol iÄr. Men, men...



#39

Postad 21 mars 2016 - 14:24

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 856 inlĂ€gg
  • 0

Att slÀppa en uppdaterad version ca 3 Är efter release av PS4 Àr ju inte direkt supersnabbt...

NĂ€mn en konsol som uppdaterats snabbare. ;)

SÄ jag skulle snarare sÀga att det Àr vÀrldsrekordsnabbt.

(rent hÄrdvarumÀssigt, om inte uppdateras, sÄ iaf moderniseras konsolerna nÀstan varje Är men det Àr ju en annan sak)



#40

Postad 21 mars 2016 - 14:37

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlĂ€gg
  • 0

NĂ€mn en konsol som uppdaterats snabbare. ;)

SÄ jag skulle snarare sÀga att det Àr vÀrldsrekordsnabbt.

(rent hÄrdvarumÀssigt, om inte uppdateras, sÄ iaf moderniseras konsolerna nÀstan varje Är men det Àr ju en annan sak)

Snabbt jÀmfört med konsolcykler men inte snabbt jÀmfört med all annan teknik...


Redigerat av hassesolo, 21 mars 2016 - 14:37.


#41

Postad 21 mars 2016 - 14:47

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 38 013 inlĂ€gg
  • 0

-_-



#42

Postad 21 mars 2016 - 15:12

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 856 inlĂ€gg
  • 0

Snabbt jÀmfört med konsolcykler men inte snabbt jÀmfört med all annan teknik...

Fast PS4 Àr ju en konsol...:P

Men ja, vore som sagt kul om de provande nÄgot nytt. Samtidigt har konsol marknaden en viss psykologi som gör att man mÄste gÄ varsamt fram, trampa lite snett och det blir fiasko direkt.

Nyckeln tror jag som sagt Àr att ha tvÄ plattformar parallellt, inte ersÀtta den gamla.

#43

Postad 21 mars 2016 - 15:27

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 38 013 inlĂ€gg
  • 0

Nej att ersÀtta PS4 efter tre Är fungerar inte och det Àr inget de vill heller. Tanken hÀr bör vara att ha kvar PS4 (sÄklart) och göra spel till den som vanligt sÄ att de som köpt inte kÀnner sig lurade och sedan ha ett "lyxalternativ" för de som vill i PS4K som förbÀttrar VR-upplevelsen.

 

Sen bör de Àven göra snyggare spel till den, vore dumt att inte utnyttja den extra kraften. Och i sÄ fall gör utvecklarna tvÄ presets, en för PS4 och en för PS4K. Enligt insidern pÄ Neogaf Àr den Àven till för 4K-spel, vet inte hur trovÀrdig han Àr, men det var nÄgon som samlade alla hans inlÀgg och han skrev sÄ dÀr kort och mystiskt som insiders brukar göra =P

 

KÀnns dock som det kan bli ett Wii/Wii U-liknande scenario rent marknadsföringsmÀssigt. PS5 det fattar alla. NÄgot mellanting Àr lite svÄrare. Och frÄgan Àr ocksÄ hur stark den bllir, till vilket pris och nÀr den kommer.

 

Om det öht kommer nÄgot alls, men i nulÀget sÄ kÀnns det som att det Àr lite för mycket rök frÄn bÄde MS och Sony för att det inte ska brinna nÄgonstans. Ryktas om mer info pÄ E3, dÄ blir E3 högintressant i Är igen.



#44

Postad 21 mars 2016 - 15:51

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • MĂ€stare

  • 3 637 inlĂ€gg
  • 0

Mmm, 360/PS3 var starten pÄ 90 nm generationen. Och One/PS4 var starten pÄ 28 nm generationen (för konsoler dÄ).

Ska man komma med prestanda över One/PS4 sÄ nÀstan mÄste det till en ny generation, 14 (el 16, beroende pÄ fabrik) nm mao.

Vad som nÀstan aldrig hÀnder (360 var vÀldigt cutting edge dock, eller snarare bleeding edge...) Àr dock att man i en konsol anvÀnder supersprillans ny tillverkningsnod. Man vÀntar ett tag sÄ volymen och yielden finns dÀr. DÀrför skulle det vara konstigt om det kom nÄn 14 nm FinFET baserad konsol iÄr. Men, men...

Nu gĂ„r jag ut och skjuter blint men var inte tex ps2 en vĂ€ldigt avancerad maskin nĂ€r den kom med dess 2 128 bit simd vilket gjorde den till en avancerad maskin i dess 3D spel och 360 hade sin 90 nm (skrev visst 80). Är det inte sĂ„ att just denna generation mer tillbakadragen eller sansad?

Sedan jag menade nog mer snarare nÀsta generation pÄ finfet, alltsÄ ps5 och inte 4.5 sÄ att sÀga.

Redigerat av Johan_i_burken, 21 mars 2016 - 15:52.


#45

Postad 21 mars 2016 - 16:28

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlĂ€gg
  • 0

NX bör slÀppas i Är och annonseras (visas upp) runt E3.

Ja, det bör den nog göra. Och skeptikern i mig lĂ„ter för fullt Ă€ven dĂ€r, det Ă€r ju för bra för att vara sant att Nintendo slĂ€pper nytt redan i Ă„r. Enormt sugen pĂ„ deras nya pĂ„hitt. NĂ€stan mer intresserad av det Ă€n ps4.5 faktiskt. Å andra sidan sĂ„ kĂ€nns Sonys nya som ett intressant koncept det med. Om det nu Ă€r nĂ„got :)

Hoppas inte att det blir en x32 mega cd-kombo bara :D

#46

Postad 22 mars 2016 - 07:57

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 856 inlĂ€gg
  • 0
 

Ja fast jag vill se spel med HDR...

 

Skrev det hÀr i HDR-trÄden för ett tag sen. Om det kommer en klart roligare PS4 sÄ Àr det relevant (Sweclockers-artikeln anvÀnder samma slides som Polaris lÀnken ovan) för den med.

 

...artikeln handlar om Playstation men som alltid gÄr det snabbare pÄ PC-sidan och svaret pÄ min frÄga ovan tycks bli 2016 i och med de nya Radeon (och Àven Geforce fÄr man förmoda) grafikkorten:

http://www.sweclocke...displayport-1-3

 

Precis som en kamera fÄngar omvÀrlden i HDR sÄ jobbar mÄnga 3D-motorer i HDR. Fram tills idag har man alltsÄ tone-mappat sÄvÀl kamerors som 3D-motorers HDR-bild till SDR innan visning men nu blir det alltsÄ Àndring pÄ det och det blir HDR "hela vÀgen", typ.

 

post-629-0-93252100-1449820155_thumb.jpg

 

Redigerat av pacman, 22 mars 2016 - 07:59.


#47

Postad 22 mars 2016 - 09:36

Unregisteredb3599d3b
  • Unregisteredb3599d3b
  • LĂ€rjunge

  • 477 inlĂ€gg
  • 0

Inbyggd VR-lĂ„da samt 4k för streamingtjĂ€nster/uppskalning. LĂ€r inte va mer Ă€n sĂ„?  :mellow: 



#48

Postad 22 mars 2016 - 09:50

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 856 inlĂ€gg
  • 0

Ja tyvĂ€rr Ă€r vĂ€l nĂ„tt i den stilen det mest troliga ja. Ger den optionen 50% chans. 

 

Biff-APU och tvĂ„ parallella PS4:or fĂ„r 20% och kommer-inte-hĂ€nda-ett-sk*t fallet Ă„terstĂ„ende 30%. 

 

Vad sÀger Betsson...? :D


Redigerat av pacman, 22 mars 2016 - 09:52.


#49

Postad 22 mars 2016 - 11:23

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlĂ€gg
  • 0
Om det bara skulle vara streaming i 4k plus att dom adderat VR in i konsolen sÄ kÀnns det ju totalt vÀrdelöst nÀstan. Det blir ju en konsol till dom som ska vara först ut med allt i sÄ fall. MÄste ha 4k tv och gÀrna psvr. KÀnns... Iofs realistiskt, men vÀldigt onödigt.

#50

Postad 22 mars 2016 - 13:58

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 38 013 inlĂ€gg
  • 0

Om det nu skulle komma en med inbyggd VR-lÄda och kanske USB-portar pÄ baksidan redan nÄgon mÄnad/ett par mÄnader efter VR sÄ kÀnns det som att det kommer bli en del avbokningar pÄ klumpiga bas-VR... kÀnns inte sÄ vÀltajmat i sÄ fall.

 

Plus att MS fÄr det skönt med sin starkare konsol som plötsligt ligger före PS4. KÀnns som detta Àven kan vara ett motdrag frÄn Sony.





0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-06-17 11:52:05
  • Ny fåtölj
    Kurben
    2024-06-17 11:48:52
  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.