Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kommentarer till Hur är det med förstärkare då? :/ av mr-välljud

148 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 22 februari 2009 - 23:08

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0
Kommentarer till Hur är det med förstärkare då? :/ av mr-välljud

#2

Postad 22 februari 2009 - 23:08

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0
Så bröder och kanske systrar. :) Då rullar tåger från station och jag önska sammalika goda löpande engagemang. :)

#3

Postad 22 februari 2009 - 23:15

erikf
  • erikf
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Titta, nu är han igång igen den där välljud! :) En stor eloge till dig och ditt engagemang! Högtalartestet var trevlig läsning och hoppas och tror att det blir lika kul.

#4

Postad 22 februari 2009 - 23:19

Johndeerebonden
  • Johndeerebonden
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
ååå shit pommesfrits! jag är förstärkar himlen :)

#5

Postad 22 februari 2009 - 23:28

Unregisteredfdd12789
  • Unregisteredfdd12789
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0
Det här blir kul...Blir det någon topplista som vid högtalartestet?

#6

Postad 22 februari 2009 - 23:33

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0
Hehe. Här kommenteras det friskt! Bra start. :) Jag tror att jag kommer att gradera efter viss förmåga. det är ju skoj.

#7

Postad 23 februari 2009 - 00:24

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 033 inlägg
  • 0
Hehe, det här lär ta en evighet. 35-40 förstärkare? :)

Redigerat av Ageve, 23 februari 2009 - 04:07.


#8

Postad 23 februari 2009 - 08:50

Chattras
  • Chattras
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0
Du verkar ju inte ha någon större brist på stärkare direkt så detta kommer nog bli ett kul test. :)

#9

Postad 23 februari 2009 - 10:01

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
HAha, jo här fanns det stärkare... =D
Ser fram imot testet nu !!!
när börjar det ?!

#10

Postad 23 februari 2009 - 12:05

hellbit
  • hellbit
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Intressant då jag endast jämfört förstärkare av nyare årsmodeller och oftast har det också varit ordentliga prissklillnader. Mina erfarenheter har varje gång jag bytt till dyrare komponeneter varit att ljudet blivit bättre. (kanske ren tur?) Mina erfarenheter ifrån alla mässor jag varit på har också varit att de dyra systemen stuckit ut. Tex Revel/ Mark Levinson , och Tad Burmester på Malmö hifimässa 2008.Undanteget var Cabasse men det framkom senare att dessa varit felkopplade?... Spännande att höra andras åsikter dock..

#11

Postad 23 februari 2009 - 12:18

hellbit
  • hellbit
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Kan tillägga att när jag testade min ax10:a mot Gryphon så var det en väldig skillnad. Trots att ax10 kostade 40 kkr när den kom så hade den inte en chans mot Gryphon även om ax10 biampades i testet. Närvaro,detaljer, röster och framförallt djupbas/kontroll var ordentligt mycket bättre med Gryphon. Ax10 framstod också som väldigt ljus och med jobbig diskant. Detta kan man ju då tolka på 2 sätt. Antingen så är hemmabioreceivrar bäst på just bioljud eller också är ax10 dålig i stereo. Jag tror på det förstnämda och där vill jag tillägga att ax10 är grym, nästan lika bra som min kombo med Tag mclaren/Myryad i bioläge.. Rent generellt så är min erfarenhet att en hembioförstärkare som kostar kring 40 000kr presterar ungefär som en stereoförstärkare i 10 000kr klassen (grov generalisering hehe, men har även ägt Marantz sr14, samma sak där). Man betalar ju en hel del för licenser tex THX loggan samt att man ju betalar för att förstärkaren ska kunna driva 7 el fler kanaler mm mm.
(testet utfördes med 801 nautilus som ju ska tilläggas är en ordentlig last för förstärkaren då den i vissa laster understiger 3ohm)

Redigerat av hellbit, 23 februari 2009 - 16:34.


#12

Postad 23 februari 2009 - 13:16

Unregistered41238
  • Unregistered41238
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0
När kommer första rapporten att finnas tillgänglig för läsning?

#13

Postad 23 februari 2009 - 13:23

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

  • 758 inlägg
  • 0
Man blir ju lite avis på din energi, har följt högtalar testet och ska sätta mig i kväll och läsa igenom cd testet. Kul att du delar med dig och förgyller oss med dina omdömmen. Tummenupp Mr.Välljud

#14

Postad 23 februari 2009 - 21:12

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0
Ojojojoj! :) Här är debatten redan i full gång! hehe. Bra det!

#15

Postad 23 februari 2009 - 21:43

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 033 inlägg
  • 0
Nja, nu är det ju så att hembioförstärkare ska man inte använda till musiklyssning. De är anpassade till film och låter apa i 2 kanal. Det är den första regeln man får lära som nyintresserad för hifi. Bryter du mot den? :)


(obs: sarkasm om någon mot förmodan skulle missa det)

Redigerat av Ageve, 23 februari 2009 - 21:45.


#16

Postad 23 februari 2009 - 21:46

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0
Jag har brutit mot flertaler av de hemliga koderna numer. :) eller :P

#17

Postad 23 februari 2009 - 21:52

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 033 inlägg
  • 0
Hehe jo. Det som fattas nu är bara ett blindtest av kablar.

#18

Postad 23 februari 2009 - 22:00

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0
Nä dra på trissor va Prylar du har :) Intressant o kul :P

#19

Postad 23 februari 2009 - 22:07

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0
Jo, här lär du märka skillnader som är påtagliga har jag en känsla av :)

#20

Postad 23 februari 2009 - 22:11

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

  • 637 inlägg
  • 0
På high-end mässan här om veckan blev jag väldigt imponerad av Hegels utrustning, de spelade på sina största stereo-slutsteg med Wilson Benech högtalare (som också var läskigt bra).

Du är kung mr-välljud! Var bor du? Vore kul att få komma hem till dig och lyssna :)

#21

Postad 23 februari 2009 - 22:31

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0
Å det är inte allt! ;) Jag kommer nog att byta bort en del. Har ärligt inte fattat attjag nog har lite för mycket. Helt sjukt. Tack KSP. Jag generas. Kan skicka ett PM.

#22

Postad 23 februari 2009 - 22:47

hellbit
  • hellbit
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Ageve:
Jag fasthåller koden.. Ax10 presterar inte vad man borde kunna få för 40kkr i stereo. Inte heller Marantz sr14 var någon imponerande förstärkare när det kom till stereolyssning. Sr14 brann dessutom upp när jag drev mina Vienna 4ohms högtalare hehe. Däremot både Advantage thor, Audia Flight one, och inte minst Gryphon presterade på en helt annan nivå . Alla de sistnämda är stereoförstärkare. Här talar vi inga små luddiga skillnader utan rejäla sådana. Men den gode mr välljud kanske kommer till andra slutsatser med sina grejer, vem vet hehe.

#23

Postad 23 februari 2009 - 23:01

femkommatvå racing
  • femkommatvå racing
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
Sluta för guds skull inte med det du gör! Förbannat befriande att det finns folk som går emot strömmen och visar vilken sjuk buisness detta är. Bluff och båg i dess värsta form! Hade varit intressant med en kommentar ifrån Bo Christenson.

#24

Postad 23 februari 2009 - 23:07

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Ska bli intressant att läsa detta också ;)

Egna erfarenheter säger att det är större skillnader på förstärkare än på cd-spelare i alla fall :blink:
Men det beror ju också till stor del på vilka högtalare som är inkopplade och hur svår last dom är för stärkarna man testar.
Sen såklart nivåmatchat, det är det absolut viktigaste för att kunna göra ett rättvist test tror jag. Men det är ju rätt så lätt testat med en ljudtrycksmätare på ett stativ, sen ställer man bara in volymen på rätt nivå!

Kör hårt :D

#25

Postad 23 februari 2009 - 23:07

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0
Det hade varit nått! ;) Skulle tro att Bo undviker denna typ av forum. :blink: Orsakerna låter jag andra spekulera i! :D

#26

Postad 23 februari 2009 - 23:10

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0
Jag tar ingen hänsyn till svår drift. Är en stärkare så klen att den inte klara att driva en halvtung last är det inget att hyll heller. ;) Jag gör dessutom rena avlyssningar nu och det är inget blind moment heller. Dock kommer jag att vara så objektiv jag bra kan. Vidare testar jag på olika volymer. Summan är att det skall finnas rejäla skillnader och tydliga avvikelser som rapporterans. Minimalismen är inte viktigt i detta fallet. Smådifferenser kan man vara utan.

#27

Postad 23 februari 2009 - 23:14

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0
Fick ett lysande förslag från en god vän som tyckte att topp 5 men jag ändrar till minst topp 10 borde få en rejäl genomkörare med olika högtalare och mer ingående noggranna tester. Kalle dussin är en smart man. Så grundomgången är mer en utsållning för att finrummet skall få innehas av det värdiga.

#28

Postad 23 februari 2009 - 23:17

Unregistered658c128d
  • Unregistered658c128d
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Mycket intressant test men jag har en fråga och det är hur du hanterar nivåmatchningen, är den också subjektiv? Om du inte har koll på den så kommer ju den som spelas upp svagare alltid att låta sämre. Jag vet att du är en van lysnare och bedömmare så det vore bra att få veta hur du gör mer i detalj när du sätter upp kombatanterna.

#29

Postad 23 februari 2009 - 23:17

Unregistered1092
  • Unregistered1092
  • Veteran

  • 1 623 inlägg
  • 0
Oj vad förstärkare & det ser presis ut som hos en radio handlare det är bara hyllorna som saknas.

Det ska bli väldigt intresant att se vad du kommer fram till & en mycket viktig grej är ljudkaraktären fast det är mer en smaksak.

Som Martin sa så skiljer det mycket mellan förstärkare än vad det gör med cd spelare.

#30

Postad 23 februari 2009 - 23:28

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Klart Hegel vann första ronden. =)

#31

Postad 24 februari 2009 - 02:39

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0
Jag tittar efter avvikelser inte minimala detaljer. Det spelar ingen roll vilken nivå ut du har utan ljudkarraktären, drivförmånga och ren dist och annat oänskat visar sig mer och mer vid större kraftuttag. ;) I alla fall under grundomgången. Här sklijer jag endast agnarna från vetet.

#32

Postad 24 februari 2009 - 06:24

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

  • 1 676 inlägg
  • 0
Vi vill se mer! Mer! MER! Detta är sjukt intressant! Jag måste erkänna att efter dina tester hittills så har man verkligen börjat fundera på innehållet mer än märket! Det borde självklart alltid vara så men, reklam är ju trots att till för att "skryta" upp en produkt till max. Som konsument accepterar man och imponeras! Sen när man ser andra hifi-high-end-nissar som skryter om sina anläggningar och deras dyra spelare så får man ju komplex. Inte konstig att man går efter regeln "Dyrt är bra"!. Men tester som dessa får en att fundera, är det verkligen bättre?!

All cred till dig!
/Christian

PS När du väl sollat ut dina godbitar, skriv gärna vad man bör kolla efter innuti/specen etc! Vi som är i lärofasen skulle ha mycket användning för det! Om det finns nått att hålla ögonen öppna för förstås!

#33

Postad 24 februari 2009 - 07:03

Unregistered99ed7140
  • Unregistered99ed7140
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Överraskande resultat på min ära, men man ska ju passa sig för att vara trångsynt det visar ju du tydligt här än en gång. Kanske är just därför såna som den tidigare nämnda Bo faktiskt undviker såna här ställen som du nämnde. Väntar med spänning på fortsättningen!

#34

Postad 24 februari 2009 - 07:23

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0
Keep it up man ! Du är störtskön med dina tester !

#35

Postad 24 februari 2009 - 08:39

hellbit
  • hellbit
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Hehe det verkar vara ett uppdämt behov o få hacka på high end tillverkarna hehe. Känns som att Mr välljud skriver saker som folk väntat på länge.. Nu ser jag dock ingen riktig high end produkt i förstärkartestet (förutom möjligtvis Bow, som efter lite forskning dock på den tiden i första hand designade produkter, ungefär som Bang & Olufsen fast lite mer inriktning på ljudet än vad denna renodlade design produkt är). Hade onekligen varit kul o slängt in Mcintosh,Gryphon,Krell, nyare Accuphase,Mark Levinson och varför inte rör iform av VTL eller Octave. Är övertygad om att Hegeln hade får stryk då (håller den som vinnare på pappret även om där finns utmanare som kan slå den.). Vi får väl se vad som händer ;)

Redigerat av hellbit, 24 februari 2009 - 09:25.


#36

Postad 24 februari 2009 - 09:41

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

  • 838 inlägg
  • 0
Grymt kul att du orkar fortsätta in i förstärkardjungeln efter att ha passerat CD-spelarträsket.

#37

Postad 24 februari 2009 - 11:26

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0
Vilket intresse! ;) verkligen skoj. Jag väljer att svara lite snabbt på någon fundering. Jag tror inte alls att det finns ett speciellt behov av att hacka på hiendtillverkare men en stor nyfikenhet på om huruvida allt står rätt till! Det flesta i vårt land är av god intelligens och har en god förmåga att med denna dra logiska slutsatser. Med dessa kommer stora frågor, sådana vi inte finner logiska, varpå vi vill ha svar på hur saker och ting egentligen ligger till. Kan det vara rimligt att lägga 165000:- på ett slutsteg eller är en Cd för 100000:- bättre än en normal CD. Om hur, varför. Det strider nämligen mot logiken och de fysiska lagar man lärt sig. Lika med kablar och kristaller. Vår hobby genomsyras av en rad underliga saker som folk reagerar emot. Om det är bättre är säkert många mycket intresserade av det och några kommer gladeligen att betala. Men om det sprids masspsykos måste vi i alla fall få chansen att se om reda ut detta. Jag anser att detta i så fall är bedrägeri. Så Om hiendbranschen har rent mjöl i sina påsar har de sannerligen ingenting att oroa sig för. Har man däremot något att dölja så kommer varje försöka att peka på att kejsaren inte har några kläder motas som Olle i grind. Det är tyvärr mycket prestige och annat som besudlar vårt område av intresse.

#38

Postad 24 februari 2009 - 11:33

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

  • 2 082 inlägg
  • 0
Blir spännande att följa detta!!!

#39

Postad 24 februari 2009 - 12:01

hellbit
  • hellbit
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Mr välljud: Om man låt säga har en extrem high end högtalare tex wilson audio Alexandra eller Tad Reference så kräver dessa en del kraft mm. Jag tror inte man hittar någon förstärkare för låt säga 15kkr som kan få dessa att låta lika bra som tex ett massivt slutsteg ifrån krell eller varför inte Gryphon:). Jag har ju själv ett par nautilus 801 och dessa bestar har jag ju själv testat med olika förstärkare. De spelar ut mer o mer ju mer man matar dem med,samtdigt som de är avslöjande så de ändrar klang och karaktär relativt lätt. Att tillverka en förstärkare med mycket kraft låg distortion samt använda komponenter som ligger i framkant kostar en del pengar(finns säkert som du funnit det att vissa tillverkare snikar). Själv tycker jag också att design o kvalite är viktigt och hade aldrig kopplat upp tex en receiver mot mina nautilus, det hade inte känts ok. Då hade jag hellre köpt en billigare högtalare och en förstärkare som matchar dessa. Jag hävdar fortfarande att man bör matcha sin anläggning hyffsat väl. Dock är jag precis som du helt på det klara att det är högtalare som förändrar ljudet mest. Dock måste dessa kunna spelas med kontroll och med en klang som man personligen gillar. Det där du skrev att man skulle hålla sig för skratt om man läst tex "luftig topp" håller inte jag med om. När jag kopplade upp min Gryphon så blev ljudet betydligt öppnare om detta är en färgning vet jag ej men jag föredrar den karaktären framför det dussintal förstärkare jag provat. Man kan lättast beskriva det som att det låter som att man är "där" Det låter mer live, som om inspelningsstudion är större. När det gäller klass d förstärkare som nuforce (de små) och som jag tror cyrus 2 också är? så är min erfarenhet att dessa inte presterar vad man förväntar sig. (min högst egna personliga erfarenhet) Ska inte diskutera mina egna erfarenheter här med utan väntar på dina uttalanden gällende smak och tycke. När det gäller om det är värt att betala 100kkr för en förstärkare så är ju det upp till individen. Själv har jag en klocka för 42kkr och tycker den e värd varenda krona, dessutom håller den värde ganska bra så vid försäljning får jag mer tillbaks än om jag köpt en bil, likadant är det med hifi. Om man fyndar på begagnat marknaden så har man ju
igen pengarna när man säljer Mvh

Redigerat av hellbit, 24 februari 2009 - 12:07.


#40

Postad 24 februari 2009 - 15:13

sunscreen
  • sunscreen
  • Användare

  • 169 inlägg
  • 0
Är en i skaran som avvaktar med spänning på fortsättningen. (gick väldigt snabbt att sluka upp det övriga testerna, och förvånades STORT över CD-testet)

Dock en fundering i detta test:
"Det skiljer 20w mellan dem men det känns om betydligt mer."

Om dom inte orkar med (stärkarna) bör det i större utsträckning handla om brist på AMP. istället för Watt? (Somliga stärkare/tillverkare slår sig för brösten med RMS och toppeffekts-Watt, andra med strömstyrka och Ampere.)

Roligt om sådant tas i beaktning då det helt klart är faktorer båda två =)

#41

Postad 24 februari 2009 - 18:22

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0
Hellbit. Jag har liknande tankar som du men låter dem ej råda. jag testar förutsättningslöst för att se huruvuda detta stämmer. En del menar ju på att så länge man håller sig under klippgränsen har det ingen betydelse. VI får helt enkelt se. :) Kommer med test strax vid 2030-2100 med Arcam och eventuellt 2230-2300 Accuphase E-210

#42

Postad 24 februari 2009 - 19:55

marcus.s
  • marcus.s
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0
Kul med alla dessa tester och creds till herr väljud som tar sig tid till att göra dom !

förstärkar testet blir även en spännande del i detta , som dom andra testerna av cd spelarna tex. som var mycket intressant !

men en förstärkare / recciver kan ju aldrig leverera mer i uteffekt än vad nätdelen orkar försörja stärkarn med. Lite som sunscreen var inne på !

#43

Postad 24 februari 2009 - 20:01

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0
Japp och om förstärkaren inte är utrustad för att kunna leverera så kommer de utskiljningslöst att hamna på utelistan. :) Jag finner ingen nåd för grejer som inte pallar med. Någonstand måste man skilja agnarna från vetet antar jag.

#44

Postad 24 februari 2009 - 20:06

toadilicious
  • toadilicious
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0
En liten fråga :) Var får du tag i alla förstärkare / högtalare som du testar?

#45

Postad 24 februari 2009 - 20:39

hellbit
  • hellbit
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Kul att du upplever skillnader i alla fall :). Mitt tips är fortfarande att Hegel blir svårslagen hehe. Kanske Sansui , Bow eller accuohase kan utmana vem vet :) Spännande även om jag inte hört en enda av dina stärkare.

#46

Postad 24 februari 2009 - 21:17

Unregistered99ed7140
  • Unregistered99ed7140
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Jag håller nog med en hel del här. Även om många snackar om normal lyssningsnivå osv. så är det viktigt att det finns kraft, från början till slut.Även fast man oftast lyssnar på en ganska moderat ljudnivå så händer det ju att man vill höja lite... Då ska det inte låta sämre, eller hur? I min mening ska det inte vara förstärkaren eller för den delen inte heller högtalarna som ska begränsa. Sedan är det självklart en hel del annat som spelar in i helheten. Om det tillexempel handlar om en förstärkare avsedd för hemmabio så är det ju en hel del andra saker som avgör, men det var väl inte frågan här om jag förstått det rätt.
Jag fortsätter att följa dina tester med spänning. /Halvar

#47

Postad 24 februari 2009 - 21:36

hellbit
  • hellbit
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Ahh såg nu att du har en uppsjö av slutsteg också. Kommer dessa att vara med i testet mot de integrerade? Isåfall med vilket försteg?. Isåfall kanske där finns fler utamanare till första platsen vem vet hehe. SPÄNNANDE!

#48

Postad 24 februari 2009 - 21:54

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0
Tja man käper och köper tills man spricker. Byternär också vanligt. :) Är man sjuklig så är man jag brukar mena på att det handlar om prioriteringar. Jaghar en Saab som kostar 4000:- samt inga vackra märkeskläer eller en skoter eller båt. Har endast hifileksaker. :)

#49

Postad 25 februari 2009 - 10:49

hellbit
  • hellbit
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Förresten skymtar jag en ax10:a på golvet? Isåfall tror jag att den kan ge en match mot vissa stereoförstärkare om du biampar den. Tror dock att Hegeln piskar den något..

#50

Postad 25 februari 2009 - 12:23

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Hegel 4 the win ! XD

En tia på att du alldrig kommer behöva byta reference.... :rolleyes:



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.