Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Högtalarkabel?

58 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 01 februari 2011 - 18:14

Volatile
  • Volatile
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Hej alla!

Jag tänkte börja beskriva min setup. Har idag ett par B&W 603'or som jag driver med en Sony-receiver, tillsammans med b&w-center, b&w sub, samt dali bakhögtalare.

Nu vill jag få det lite snyggare hemma, och planerar att framförallt vad gäller frontarna, lägga kabelstrumpor runt högtalarkablarna, i form av klätterrep som jag tar ut innanmätet ur.

Nu är det dock så, att när jag köpte dessa högtalare på hifiklubben så köpte jag till högtalarkabel som jag har använt sedan dess, då jag är mitt i en flytt vet jag inte om jag kommer kunna återanvända längden, men oavsett vad så är problemet följande - dom är EXTREMT tjocka, jag kan ingenting om kablar, men dom var hyfsat dyra per meter, vita, runda i storlek av vanlig elsladd gånger två, skulle jag nog uppskatta. Dessutom är dom förbannat styva...

Så frågan är, dessa känns lite för tjocka för att få in i snygga kabelstrumpor, icke sant? Och kanske i samband med flytten blir jag ändå tvungen att köpa nya högtalarkablar. Därmed lyder frågan;

Om jag vill ha ett prisvärt alternativ (vill inte lägga massa pengar på högtalarkablar) och dessutom i såpass smidigt format att det passar snyggt i kabelstrumpan etc, vad bör jag kika på för typ av högtalarkabel?

Och sist, men inte minst, vad innebär det att bi-wira sina kablar med frontarna, och vilka fördelar ger det?

Tack, på förhand..

/Vol

Redigerat av Volatile, 01 februari 2011 - 18:22.


#2

Postad 02 februari 2011 - 05:44

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0
Med risk för att få ditt gamla kabelköp att framstå som dumt; du klarar dig med enkla högtalarkablar från Clas Ohlson så länge du inte tar allt för tunna...

När det gäller bi-wire så är högtalare avsedda för sådant konstruerade med dubbla terminaler med ett metallbleck mellan (detta tas bort om du använder dig av bi-wire). Enda anledningen till att du koppla till båda är att du vill driva elementen med olika förstärkare (dvs bi-amp) eller att du vill använda ett externt delningsfilter.

#3

Postad 02 februari 2011 - 09:45

BuFFys
  • BuFFys
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
Jag är själv väldig förtjust i Supra ply3,4mm med egen terminerad banan kontakt (2m med kontakt bli 220kr sist jag kolla), men om dess har bättre ljud än billigare kablar är en annan fråga och behöver inte vara så.

Dock så tror jag inte de tär några problem att få in din "Gamla kabel i en strumpa" finns många stora strumpor der ut.
Har en kompis som har en strumpa runt dubbla Supra 3,4mm, samt har jag set folk ha strumpor runt en EKKK 4x2,5mm kabel och den är tjock o styv. Största stumpen på elfa.se har 48-52mm i diameter, ca en 5krona.

#4

Postad 02 februari 2011 - 18:58

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

  • 2 082 inlägg
  • 0

Med risk för att få ditt gamla kabelköp att framstå som dumt; du klarar dig med enkla högtalarkablar från Clas Ohlson så länge du inte tar allt för tunna..

Varför skulle han framstå som dum??
Hur kan du veta att han klarar sig på Clas ohlson kablar?
Han kanske också hör skillnad på ljud och välljud?
/Mats

#5

Postad 02 februari 2011 - 19:17

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

  • 2 082 inlägg
  • 0
Du måste givetvis låna hem lite ollika kablar och jämföra själv,bara du som kan avgöra hur du vill att det ska låta hemma hos dig :) ,dessa kabeltrådar blir lätt infekterade på detta forum.Lycka till :) /Mats

#6

Postad 02 februari 2011 - 21:33

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Om jag vill ha ett prisvärt alternativ (vill inte lägga massa pengar på högtalarkablar) och dessutom i såpass smidigt format att det passar snyggt i kabelstrumpan etc, vad bör jag kika på för typ av högtalarkabel?

Jag brukar uppmana de som funderar ungefär som du att istället för högtalarkabel tänka elektrisk ledare. Det är ju faktiskt det som det handlar om och det är inte märkvärdigare än så. Det gäller dessutom om en okomplicerad ström som skall ledas i endast ett par meter. Supra Classic 2,5mm kanske? En av många som, såvitt jag förstår, leder elektrisk ström alldeles utmärkt.

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 02 februari 2011 - 21:42.


#7

Postad 02 februari 2011 - 21:37

PureBlue
  • PureBlue
  • Lärjunge

  • 430 inlägg
  • 0
Tjockleken har betydelse. Vilken märke däremot har mindre betydelse. Har testat en hel del själv. Försök att inte ha allt för smala kablar bara.

#8

Postad 03 februari 2011 - 13:47

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 321 inlägg
  • 0
Du kan bygga egna kablar. Typ några meter 2,5mm billiga kablar hos lokala hifihandlaren, det går ofta få ner det till 20 kr metern. Löd på bananer så är du klar sen. Detta med ljudliga skillnader är till 99% inbillning.

#9

Postad 03 februari 2011 - 13:57

Unregistered1939
  • Unregistered1939
  • Beroende

  • 1 045 inlägg
  • 0

Du kan bygga egna kablar. Typ några meter 2,5mm billiga kablar hos lokala hifihandlaren, det går ofta få ner det till 20 kr metern. Löd på bananer så är du klar sen.

Det håller nog de flesta med om att är ett både bra och billigt alternativ, för de flesta.

Detta med ljudliga skillnader är till 99% inbillning.

Tycker jag är förbannat onödigt att du lägger till du inte vill få till en infekterad kabeldebatt, vilket jag tyvärr tror att du vill ..

Har du funderat på det du skrev i denna tråden .. :D
https://www.minhembi...s...t&p=3187838
Där du kan ta fortsättningen ang vad som orsakar det som den andra tråden handlar om ..
Dvs inte här i denna tråden som jag inte kommer att göra några fler kommentarer i, då frågeställaren har fått svar på sin fråga, om han inte har fler frågor i ämnet

Maveric

#10

Postad 03 februari 2011 - 14:02

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 321 inlägg
  • 0
Det är ett konstaterande som baserar sig på ofantligt många blindtester som har misslyckats.

#11

Postad 03 februari 2011 - 14:03

Unregistered1939
  • Unregistered1939
  • Beroende

  • 1 045 inlägg
  • 0

Det är ett konstaterande som baserar sig på ofantligt många blindtester som har misslyckats.

och så var han igång igen :D

#12

Postad 03 februari 2011 - 14:15

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Detta med ljudliga skillnader är till 99% inbillning.

Det kan vara värt att tänka på den sista procenten som inte är inbillning.

#13

Postad 03 februari 2011 - 15:07

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 321 inlägg
  • 0
Absolut och vid varje sådant tillfälle så har det varit enkla fysiska förklaringar, inget som är konstigt eller som kostar massa pengar :D

#14

Postad 03 februari 2011 - 21:41

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0
Många dyra kablar har utvecklat tekniker för att eliminera problem skapade av kabelkonstruktionen från början. Använder man en EKK kabel exempelvis är det inte så mycket som kan gå fel. Skapar man mer avancerade konstruktioner som orsakar allt från ojämn belastning till tidsfel måste man ju självklart implementera tekniker som åtgärdar dessa problem. Och som sagt; problem som är skapade av kabelns konstruktion från början.

En stor nackdel med exempelvis EKK är att den är så styv och svårjobbad. Jag använder idag en väldigt smidigt kabel från Proson som inte kostade många hundralappar paret och som är väldigt mjuk och härlig. Den mäter som en vanlig elsladd och den har snygga banankontakter.

Redigerat av Unregistered1254, 03 februari 2011 - 21:42.


#15

Postad 05 februari 2011 - 18:14

Apachez
  • Apachez
  • Forumräv

  • 865 inlägg
  • 0
http://www.fyndborse...bel-2x4mm-white är trevlig som högtalarkabel.

#16

Postad 07 februari 2011 - 06:18

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0

Varför skulle han framstå som dum??
Hur kan du veta att han klarar sig på Clas ohlson kablar?
Han kanske också hör skillnad på ljud och välljud?
/Mats


Hej Mats, såg inte detta inlägget förrän nu och har därför inte svarat ännu!

Enligt det jag har läst och förstått så är valet av högtalarkabel underordnat och har i bästa fall en marginell inverkan på ljudet (se gärna dedikerade trådar för detta) och då jag utgick från att TS kablar var relativt dyra så ville jag bara förvarna att mitt inlägg (som förespråkar val av billiga kablar) skulle kunna få TS att känna att pengarna som TS lagt på kablarna är slängda i sjön.

Jag kan omöjligt veta vilka kablar som TS klarar sig med eller om TS hör någon skillnad. Men, eftersom TS ställt frågan här på forumet och är det helt fritt för mig, liksom för dig, att svara efter bästa förmåga, välvilja och mening.

Mvh,
Peter

#17

Postad 07 februari 2011 - 06:31

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Jag brukar uppmana de som funderar ungefär som du att istället för högtalarkabel tänka elektrisk ledare. Det är ju faktiskt det som det handlar om och det är inte märkvärdigare än så. Det gäller dessutom om en okomplicerad ström som skall ledas i endast ett par meter. Supra Classic 2,5mm kanske? En av många som, såvitt jag förstår, leder elektrisk ström alldeles utmärkt.

Utan att hälla alltför mycket bensin på brasan så skriver jag under på detta :D

#18

Postad 07 februari 2011 - 06:53

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

  • 1 130 inlägg
  • 0
Jag börjar med att säga att jag oxå har "ganska" dyra kablar.
Det finns flera trådar med en hel del roligt om kablar..

Men här hittade jag en hel del intressant läsning som inte ger massor för svindyra kablar..
Fakta om Kablar ?

Jag håller nog med dom flesta här att man kanske inte ska köpa det billigaste utan något vettigt..
Men en högtalarkabel på 3meter för 51 998kr tycker iaf jag är lite överkurs.. Skulle vilja veta vilken studio som har den utrustningen. För det borde ju inte kunna bli bättre hemma hos mig även om jag har bra kablar om inte studion har bättre..

Länk till löjlig kabel
Nej tacka vet jag biltemas 4kvadrats högtalarkabel, då kan man kosta på sig Bi-wire.

Jag vet själv att man gärna vill "försvara" sina köp. Men handen på hjärtat jag hör inte skillnad på att bara byta högtalarkabel. Dvs om du har säg bi-wire 4 kvadrat noname vs motsvarande 4 kvadrat med superbra märke.
Jag skulle vlija höra skillnad men jag gör inte det.
Då tror jag man upplever större skillnad på att akustikanpassa rummet....
Mvh Niclas
www.biobygget.se

Redigerat av Unregisteredd27f924d, 07 februari 2011 - 07:02.


#19

Postad 07 februari 2011 - 07:13

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0

Men här hittade jag en hel del intressant läsning som inte ger massor för svindyra kablar..
Fakta om Kablar ?

Jag håller nog med dom flesta här att man kanske inte ska köpa det billigaste utan något vettigt..


+1

Just den länken var ngt jag reagerade på när jag hittade den i en annan tråd då den på ett ganska pedagogiskt sätt förklarar fysiken bakom myter kring kablar.

Jag är helt enig med dig om att man inte ska köpa det billigaste utan något vettigt, även om det inte behöver bli särskilt dyrt.

#20

Postad 07 februari 2011 - 16:39

Volatile
  • Volatile
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Tack för alla snabba och genomtänkta svar!

Nu till ytterligare en ganska dum fråga. Låt oss säga att jag nu vill göra det snyggt med kabelstrumpa etc, hur är det egentligen man går tillväga?

Skall jag ta bort det vita ytterhöljet runt högtalarkabeln och lägga båda dom invändiga kablarna (+ och -) inne i strumpan, eller ska strumpan gå över hela högtalarkabeln som den är, med hölje och allting?

Eller, skall det gå en strumpa över varje enskild till och med, så att man alltså har två strumpor till en och samma högtalare, där det går varsin pol i varje strumpa??

Förvirrad, som ni märker... :D

/Vol

#21

Postad 07 februari 2011 - 16:41

LTMS
  • LTMS
  • Forumräv

  • 845 inlägg
  • 0
Strumpan har du runt den "hela" befintliga kabeln, alltså ej skalad

#22

Postad 07 februari 2011 - 17:03

Volatile
  • Volatile
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Det blir en riktigt tjock strumpa det... Snarare vad jag skulle kalla en tamp.. :D

Jag har för mig jag har sett många installationer där det går en separat strumpa till varje pol - men jag kanske missminner mig?

/Vol

#23

Postad 08 februari 2011 - 13:19

Volatile
  • Volatile
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Hej igen,

Svarar mig själv. Är du säker på att man verkligen inte delar upp dem i två olika strumpor per högtalare?
När man ser på folks bilder så är ju alltid högtalarkabeln "rund" i strumpan, vilket jag inte riktigt kan se hur den blir om man lägger en äkta högtalarkabel (odelad) i strumpan, eftersom en sådan kabel är platt och bred?

/Vol

#24

Postad 08 februari 2011 - 14:21

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Hej igen,

Svarar mig själv. Är du säker på att man verkligen inte delar upp dem i två olika strumpor per högtalare?
När man ser på folks bilder så är ju alltid högtalarkabeln "rund" i strumpan, vilket jag inte riktigt kan se hur den blir om man lägger en äkta högtalarkabel (odelad) i strumpan, eftersom en sådan kabel är platt och bred?

/Vol

"Äkta högtalarkabel" = platt och bred? Vad menar du?

Redigerat av tomano58, 08 februari 2011 - 14:29.


#25

Postad 08 februari 2011 - 23:10

lapbeg
  • lapbeg
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Postad bild

Supra Rondo 2x2,5 finns hos t ex Reference Audio till 50kr/m och denna är rund från början (ungefär som en vanlig elsladd). Finns som jag förstår det även med fyra st ledare...

Funderar själv på att köpa sådan och sedan sätta en strumpa på. Någon som vet var jag finner ett stort utbud av strumpor??

//Roger

#26

Postad 08 februari 2011 - 23:41

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Edit: Raderad

Redigerat av Unregistered2141, 09 februari 2011 - 04:42.


#27

Postad 09 februari 2011 - 02:12

Unregisteredb2a15602
  • Unregisteredb2a15602
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0
Dvdsidan:
"Men en högtalarkabel på 3meter för 51 998kr tycker iaf jag är lite överkurs.. Skulle vilja veta vilken studio som har den utrustningen. För det borde ju inte kunna bli bättre hemma hos mig även om jag har bra kablar om inte studion har bättre.. ".

Jämförelsen med/diskussioner om vad olika studion har för kablar (i allmänhet), oavsett prisklass är ju inte direkt relevant. Jag kan inte påstå att jag knallar in och ut ur olika musikstudios dagarna i ända men de flesta kör väl med aktiva studiomonitorer (balanserat) vid lyssning och mixning.

För övrigt tycker jag att ett bra val av kabel är "vanlig" 2x2.5-2x4, mångtrådig (mjuk) som är lätthanterlig. Det enda faktor (generellt sett) som hörbart påverkar ljudet är tjockleken enligt min mening. Med alla olika konstellationer av högtalare, förstärkare, uppsättningar, lägenheter jag bott i etc som "källa" dvs.

#28

Postad 09 februari 2011 - 06:49

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

  • 1 130 inlägg
  • 0
hullumies
Jag håller med dig.. ang val av högtalarkabel..
sen måste jag rätta mig själv lite..

Naturligtvis spelar det inte någon roll vad studion använder för högtalarkabel.
Jag tänkte mer på kvaliten på kablarna överlag dvs allt från micken in till vad dom nu väljer att spela in på.
Men jag tror inte dom håller den nivå på kabel motsvarande tex "en högtalarkabel för 50 tusen för några meter".
Hoppas det rättar till mitt lite luddiga inlägg ;o)
Alla får ju givetvis köpa vilka kablar dom vill men jag tror ändå att allt över "riktigt bra" kablar är bortkastade pengar på något som jag man bara kan inbilla sig att man hör. Som tidigare tror jag då mer på andra sätt att förbättra ljudet.

Men visst hade jag förmycket pengar skulle jag oxå köpa snuskitg dyra kablar bara för att det känns bättre.

Mvh Niclas
www.biobygget.se

#29

Postad 09 februari 2011 - 09:42

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 321 inlägg
  • 0

Jämförelsen med/diskussioner om vad olika studion har för kablar (i allmänhet), oavsett prisklass är ju inte direkt relevant. Jag kan inte påstå att jag knallar in och ut ur olika musikstudios dagarna i ända men de flesta kör väl med aktiva studiomonitorer (balanserat) vid lyssning och mixning.



Så klart det är relevant! Om ljudet skiljer sig så mycket, som vissa hävdar, på 2-3 kabel i hemmet så skulle stort sett alla inspelningar låta skit eftersom vi snackar kanske par hundra meter kabel som ljudet ska gå igenom från inspelning till skiva.

#30

Postad 09 februari 2011 - 10:50

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Så klart det är relevant! Om ljudet skiljer sig så mycket, som vissa hävdar, på 2-3 kabel i hemmet så skulle stort sett alla inspelningar låta skit eftersom vi snackar kanske par hundra meter kabel som ljudet ska gå igenom från inspelning till skiva.

+1.

#31

Postad 09 februari 2011 - 10:54

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
Vet inte riktigt vad jag ska tro om kablars påverkan, men rent krasst så mht de låga spänningarna och strömmen i en högtalarkabel så borde de fåtalet meter påverka minimalt.

Dock så när jag själv testar att byta mellan några olika terminerade kablar som jag har hemma så upplever jag någon sorts skillnad. Det kan vara placebo, men det är inte så att jag tycker den ena låter bättre än den andra. Bara något olika. Främst upplevde jag detta när jag bytade mellan EKK och Oehlbach Twinmix 2 ...som sagt kan vara placebo.

#32

Postad 09 februari 2011 - 11:49

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Visst, det går att kringå högtarnas kablage vid inspelninmgar med typ Fly-by-wire teknik, och förresten är det ändå nästan irrelevant hur många meter kablage de har, då knappast någon har studio ljud hemma :)

I allafall, QED Silverline eller vad det nu heter diver jag mina 7 högtalare med, typ 100-130kr/m

#33

Postad 09 februari 2011 - 11:59

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
Jag har ett par Audioquest nånting som jag köpte för typ 14:-/m till de tre högtalana fram, hur bra som helst. Bak kör jag en kabel som jag köpte genom mitt gamla jobb, vanlig vit 2,5 kvadrat för typ 250:- för en 100m rulle.

När jag hade Bi-ampade frontar så provade jag att göra det med två olika typer av kablar, kommer inte ihåg vilka de andra var. Lät bra, men så när jag vi skulle måla om rummet så kopplade jag ur allt och när jag sen kopplade in allt igen så kopplade jag (utan att tänka på det) tvärt om mot innan. Jag märkte direkt att något var fel, det var som om man hade skruvat ner basen på förstärkaren. Börja genast gå igenom allt och det enda jag hittade som skulle kunna vara orsaken var just kablarna. Bytade och då var det som det var innan. Där fanns en klar skillnad.

Känner en "Vinyl-kille" ( Ni vet en med 3 vinyl-spelare, en för provlyssning, en för ordentlig lyssning och en i reserv) som ansåg att EKK rundade av de övre frekvenserna lite för mycket, men annars var den väldigt bra enligt honom. Han ansåg att om man upplevde det kunde man ju gott kompensera för det på förstärkaren, det är ju därför reglagen finns där. Själv har jag ingen aning, det låter bra med EKK.

#34

Postad 09 februari 2011 - 13:47

Unregisteredb2a15602
  • Unregisteredb2a15602
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0
"...eftersom vi snackar kanske par hundra meter kabel som ljudet ska gå igenom från inspelning till skiva.".

Från tex mick till hårdvara (mixer etc)? Kolla hur det ser ut i en typisk studio, visst är det mycket kabel involverad men all kabel som finns där påverkar (om man nu anser det) inte all (annan) hårdvara. Och det som betyder något för oss lyssnare i slutändan är hur det låter efter redigering och mixning. Mer eller mindre manipulerat ljud.

I de flesta fall är det antagligen massor av hårdvara (exkluderat kabel) som påverkar hur det låter i slutändan och oftast med vilje. Kraven på all kabel i studio skiljer sig nog från den vi har i hemmet: robust, tålig och störningsfri.

#35

Postad 09 februari 2011 - 13:51

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
Ok, kanske "något OT" men...

Om man nu skall se en högtalarkabel som en elektrisk ledare (vilket den faktiskt är och inget annat).

Hur många watt / ampere kan tänkas flyta igenom högtalarkablarna ? Jag menar det måste gå att räkna ut att man skall använda en viss mm2 om man kan spela tex vid max 110dB eller nåt sånt. Hoppas ni förstår vad jag menar :)

Redigerat av SweElite, 09 februari 2011 - 13:58.


#36

Postad 09 februari 2011 - 13:58

Unregistered1939
  • Unregistered1939
  • Beroende

  • 1 045 inlägg
  • 0

Jag har ett par Audioquest nånting som jag köpte för typ 14:-/m till de tre högtalana fram, hur bra som helst. Bak kör jag en kabel som jag köpte genom mitt gamla jobb, vanlig vit 2,5 kvadrat för typ 250:- för en 100m rulle.

vi skulle måla om rummet så kopplade jag ur allt och när jag sen kopplade in allt igen så kopplade jag (utan att tänka på det) tvärt om mot innan.

Jag märkte direkt att något var fel, det var som om man hade skruvat ner basen på förstärkaren.

. Bytade och då var det som det var innan. Där fanns en klar skillnad.

det låter bra med EKK.


Ett bra exempel :)

Maveric

#37

Postad 09 februari 2011 - 14:22

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0

Hur många watt / ampere kan tänkas flyta igenom högtalarkablarna ? Jag menar det måste gå att räkna ut att man skall använda en viss mm2 om man kan spela tex vid max 110dB eller nåt sånt. Hoppas ni förstår vad jag menar :)

Om inte kabeln är tok lång så spelar nog ohm's lag mindre roll :)

#38

Postad 09 februari 2011 - 14:58

Unregistered1939
  • Unregistered1939
  • Beroende

  • 1 045 inlägg
  • 0
Jag har brett mellan mina frontar och jag tror inte många har det bredare

Det räcker med 2.5 meter kabel till vardera och därför behöver man inte tänka på tjocklek

Jag har ca 15 meter till mina bak/surrar .. till dessa har jag mycket mycket tunn kabel för de
klarar sig med det ..

Så sluta tänk på tjockleken .. om ni inte har era frontar i ett annat rum och måste dra 10-15 kabel till dessa
och till bak och surrar spelar det ingen roll

Märke och kostnad är upp till var och en ..

Maveric

#39

Postad 09 februari 2011 - 15:16

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
Att kabelarean inte är en begränsning kan jag förstå, men visst måste det finnas ett sätt att räkna ut hur grov kabel man behöver för en viss dB / effekt.



Om inte kabeln är tok lång så spelar nog ohm's lag mindre roll :)



#40

Postad 09 februari 2011 - 16:59

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 321 inlägg
  • 0

"...eftersom vi snackar kanske par hundra meter kabel som ljudet ska gå igenom från inspelning till skiva.".

Från tex mick till hårdvara (mixer etc)? Kolla hur det ser ut i en typisk studio, visst är det mycket kabel involverad men all kabel som finns där påverkar (om man nu anser det) inte all (annan) hårdvara. Och det som betyder något för oss lyssnare i slutändan är hur det låter efter redigering och mixning. Mer eller mindre manipulerat ljud.

I de flesta fall är det antagligen massor av hårdvara (exkluderat kabel) som påverkar hur det låter i slutändan och oftast med vilje. Kraven på all kabel i studio skiljer sig nog från den vi har i hemmet: robust, tålig och störningsfri.



Det handlar inte om att den påverkar hårdvaran utan "mjukvaran", det vill säga signalen som går igenom kabeln. Om 2-3 meter kabel påverkar så mycket, tänk då alla hundratals meter kabel det är i inspelningar. Bara till trummorna så har vi massa mickar som ska gå igenom olika kablar. För att inte tala om analog inspelning (som många äldre audiofilskivor är) där signalen går in och ur mixerbordet till olika prylar som ska ändra ljudet.

#41

Postad 09 februari 2011 - 19:46

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0
Är det inte lite skumt att det användningsområde där kablar, av många, ses som ett problem som måste lösas (ofta genom dyra och märkliga lösningar / material) är ljud i hemmet av alla ställen?

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 09 februari 2011 - 22:21.


#42

Postad 09 februari 2011 - 21:41

Unregisteredb2a15602
  • Unregisteredb2a15602
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0
MKarlsson74: jag kanske var otydlig.

Om tex en sång-mick har 10m signalkabel till hårdvara (mikrofonförstärkare, mixer etc.) så går den signalen genom 10m signalkabel, inte "...alla hundratals meter kabel...". Och den signalen är normalt inte färdigbearbetad heller, det redigeras, putsas och mixas osv. Samma sak med baskagge-mick etc.

Jag är för övrigt av den (generella) uppfattningen att en mekaniskt bra uppbyggd kabel av vettigt material gör vad den ska, transporterar signalen (tillräckligt) oförstörd. Och den kabeln behöver inte vara märkvärdig eller dyr. Tycker man att dyra/vissa kablar "låter" bättre så går väl det bra också.

#43

Postad 09 februari 2011 - 22:43

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Jo men varför skulle inte 3m 0,75 funka? Duger ju tom om jag skulle mata mina med 500W kont. Simpel matte! Och vem fan matar sina frontar med 500W kont...?

feta kablar är överskattat! Om man inte ska dra lååånga sådana.

Tills kabel försäljarna ger mig vetenskapliga bevis på att det är hörbar skillnad som kommer hur minna högtalare, så är rent ut sagt BULLSHIT!

Köp vad som helst...

#44

Postad 10 februari 2011 - 00:43

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 321 inlägg
  • 0

MKarlsson74: jag kanske var otydlig.

Om tex en sång-mick har 10m signalkabel till hårdvara (mikrofonförstärkare, mixer etc.) så går den signalen genom 10m signalkabel, inte "...alla hundratals meter kabel...". Och den signalen är normalt inte färdigbearbetad heller, det redigeras, putsas och mixas osv. Samma sak med baskagge-mick etc.

Jag är för övrigt av den (generella) uppfattningen att en mekaniskt bra uppbyggd kabel av vettigt material gör vad den ska, transporterar signalen (tillräckligt) oförstörd. Och den kabeln behöver inte vara märkvärdig eller dyr. Tycker man att dyra/vissa kablar "låter" bättre så går väl det bra också.



Du får inte glömma bort att det finns 70 år+ av analoga inspelningar, många som folk anser är toppljud. Sen så får du inte glömma att 10 meter mick kabel + 10 meter gitarrkabel + 10 meter baskabel, etc blir många hundra meter. Speciellt om vi ska se till analog mastering, som i många fall fortfarande görs.

Poängen är att visa hur absurt det är att snöa in på kablar i anläggningen. Speciellt när dom flesta som snöar in på det inte har gjort något åt akustiken.

#45

Postad 10 februari 2011 - 06:37

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

  • 1 130 inlägg
  • 0
Volatile
Som jag ser det kan du nog köpa nästan vilka kablar som helst så länge du har kör på typ 2,5 - 4 kvadratskablar.
Mitt tips är faktiskt biltema...
Jag har provat just denna mot högtalarkabel som kostat 10gånger mer utan att jag hörde skillnad.
Det kanske säger mer om min hörsel än om kabelen ;o)
Mvh Niclas
www.biobygget.se

#46

Postad 10 februari 2011 - 07:19

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0

Mitt tips är faktiskt biltema...


Clas Ohlsson funkar också ypperligt!

#47

Postad 10 februari 2011 - 07:32

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Och förresten är det Ampere som bränner upp kablarna, inte Watten, och dessa Ampere i fråga här är inte alls höga.

#48

Postad 10 februari 2011 - 20:11

lapbeg
  • lapbeg
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Förstår inte varför folk blir så upprörda i alla typer av forum, när vissa saker diskuteras. Om någon vill betala 5kr/m kabel och är nöjda med ljudet från dem och andra vill betala 50 000kr/m för att de vill och dessutom tror sig höra skillnad på olika kablar, varför den hätska tonen.?
Det kanske inte alltid är i öronen som skillnaden sitter?

Om någon vill köpa ett par kablar som han/hon anser vara bättre/snyggare/flexiblare/whatever än andra och de kostar mer än en bil, så låt dem göra det!! Likaväl som någon anser att en BMW är bättre än någon annan bil, så kan någon annan faktiskt tycka det är värt pengarna att köpa dyrare kablar.

Själv tänker jag köpa ett par hyfsat billiga kablar (Supra Linc alt Rondo), kabelstrumpor och banankontakter och göra jobbet själv.

#49

Postad 10 februari 2011 - 20:36

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
Funderar lite på varför jag hörde skillnad på kablarna. Jag har alltid varit skeptisk till kabeltillverkarnas hokus-pokus. Min teori är följande:

En kabel är en väldigt enkel komponent inte mycket som kan påverka ljudet mer än möjligtvis yttre störningar, då kan man ju välja en skärmad kabel. Det jag tror man kan höra skillnad på är som jag gjorde, att ljudet blev basfattigt, eller att man tycker diskanten blir vass. Man hör skillnad på väldigt tydliga saker, väldigt basic saker, men inte om anslagen på gitarr strängen låter lite annorlunda med den ena kabeln än den andra etc.

Vinyl-killen som jag pratade om visade mig en rätt intressant sak, han hade slaktat en rätt så dyr högtalkabel med en "klump" mitt på. I klumpen fanns ett par komponenter, samma komponenter som tydligen, enligt honom, sitter på utgånganra till högtalarna på alla moderna förstärkare.
De tog altså inte bara hutlöst betalt för ett gäng standard komponenter, utan de tog även betalt för något man redan hade.

Min fortsatta teroi är att deto mer komplex en sak är desto mer kan skilja mellan två olika. Ex. en Kia skiljer sig från en BMW, inte bara på priset. Vissa tycker att det kvittar, bil som bil. Den tar mig från A till B. Andra tycker det är stor skillnad på stolar, instrumentering, motor etc. Med det är det inte sagt att det skiljer jätte mycket, men tillräckligt för att man ska tycka t.ex. att den ena prylen passar bättre med mina högtalare än den andra prylen. Jag väljer den första.

Som sagt, mina teorier.

#50

Postad 10 februari 2011 - 23:54

Apachez
  • Apachez
  • Forumräv

  • 865 inlägg
  • 0

Och förresten är det Ampere som bränner upp kablarna, inte Watten, och dessa Ampere i fråga här är inte alls höga.


Visst är det så men samtidigt så är P = U * I dvs Watt (effekt) = Spänning * Ström, you do the math :)



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.