Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Den nya konsolgenerationes bruk av kamera och mikrofon i vardagsrummet

166 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Kamera och mikrofon i vardagsrummet (79 medlem(mar) har röstat)

Rösta Gäster kan inte rösta

#1

Postad 04 juni 2013 - 15:26

Unregisteredb92a947c
  • Unregisteredb92a947c
  • Forumräv

  • 702 inlägg
  • 0
Det skulle vara intressant att veta vad folk här känner om att Microsofts XBox One och Sonys PS4 levereras med kamera och mikrofon som kanske tom. är aktiva i standby så lägg gärna en röst. Jag tycke det skulle vara bra med en egen tråd i ämnet eftersom andra trådar fylls på och spårar ur.

Peronligen tycker jag att det är olustigt att det sitter en kamera och mikrofon i vardagsrummet om den nu måste installeras och alltid vara på för att konsolen ska fungera tillfredställande. Det kanske finns inställningar för hur den ska fungera integritetsmässigt om man nu litar på det och om inte kan man ju dra ur nätsladden. Ingen vet idag exakt hur det kommer att fungera så det är mest bara spekulationer just nu.

Några punkter för användning och ev. risker ordnad från oskyldigt till obehagligt och mindre troligt.

1. Sensordata för kontroll av konsol/tv och för spel/program.
2. Videosamtal, gruppvideosamtal.
3. Barn och ungdomar filmar och lägger ut på nätet sådant som man sen ångrar eller som övriga familjen inte godkänt.
4. Insamling av konsumentbeteende för marknadsföringsbruk.
5. Analys av personlighet, IQ, motorik, hälsa för forskning eller marknadsföringsbruk.
6. Användning av myndigheter för övervakning och avlyssning enligt varje lands lag.
7. Obehörig åtkomst av anställda i nätverk, ISP eller hos Microsoft/Sony.
8. Olaglig användning från hackare av nyfikenhet eller utpressningssyfte.

Diskutera gärna punkterna ovan men har man inte andra argument än "foliehat" och liknande så bör man kanske avstå men rösta gärna ändå.

Man kan också diskutera roliga saker om vad man kan och skulle kunna göra. Både Sony och Microsoft har visat upp en del intressanta saker som skulptering och kontroll av TV tex. förutom det självklara då som är att kontrollera spel.

#2

Postad 04 juni 2013 - 15:41

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0
1. Är väl själva grunden till tekniken.
2. Logisk punkt som är "free" funktion för MS att lägga in.
3. Problemet är redan större tack vare Mobilen. En kamera vid TVn gör det inte enklare då det både skulle gå snabbare att göra det med en mobil
4. Tveksamt om själva filmningen är skulle ge mer info. Insamling av data är både enklare och effektiva på andra håll. Isf skulle det ske inne i maskinen.
5. Svårt att få någon struktur i detta om det inte görs via Appar där användaren är med på det. Men annars så är diagnoser på avstånd något för framtiden. Skulle hjälpa den allmänna hälsan om människor kunde ta egna diagnoser på sig själva och skicka in enkelt till någon central enhet.
6. Är du av intresse är du redan buggad. En mikrofon mindre och en kamera mindre är inte direkt avgörande. Produkten skapar inga förutsättningar som inte redan finns.
7. Troligtvis helt omöjligt då kommunikationen kommer ske mellan kamera och maskin. Att man kan tro att där finns någon möjlighet att där finns någon "gate" där bild och ljud strömmas öppet till någon Microsoft server - ja det är både ganska orimligt och ologiskt.
8. Samma risk som vanligt användande av Skype. Är rätt övertygad om att nätåtkomst av kameran kommer vara väldigt restrektiv och detta är enkelt gjort i ett så stängt system.


Kort sagt, ser det som ytterst svårt att någon utan lokal åtkomst ska kunna göra något. 360 har visat sig vara väldigt starkt som system mot hackers. Alla hack har krävt aktiv lokal hjälp för att lyckas, alltså lödning av chip. Ingen som har lyckas hacka en 360 out-of-the-box via Internet.

I och med att hårdvaran är stängd och mjukvara är ännu mera stängd så kommer det bli ytterst svårt. Öppna plattformar så som Windows kan alltid luras genom att få en "dum" användare att av misstag installera något som öppnar upp hål.

Men i och med att distributionen av Appar/Spel över nätet kommer ske under total insyn från Microsoft och begränsad till företag så blir den möjligheten ytterst svårt. Den enda potentiella "risken" som finns i systemet är egentligen den öppna webbläsare som ska medfölja.

Som sagt, konsoler har inte blivit hackade av misstag utan de hack som finns har krävt att ägaren av konsolen aktivt vill hacka sin konsol.

Redigerat av PalmiNio, 04 juni 2013 - 15:43.


#3

Postad 04 juni 2013 - 15:54

Unregisteredb92a947c
  • Unregisteredb92a947c
  • Forumräv

  • 702 inlägg
  • 0
Intressanta synpunkter PalmiNio och du har ju rätt i mycket.

Punkterna är väl utöver det almänna obehaget att ha en fet kamera ständigt gloende på en då den inte behövs.

Punkt 1 och 2 är ju det vi främst har använding av. Men det vore bra om man har ett val att installera och bruka.

3. Placeringen i vardagsrummet. Är det en spelkonsol för familjen så kan ju klåfingriga barn få till vad som helst. Dessutom kanske fler i familjen utan vetskap hamna på youtube/chatt av misstag eller slarv. Mamman kanske går omkring osminkad, med slarvigt hår i trista kläder, tonårsdottern i pyjamas, pappan grinig och full osv. allt kanske sänt till kompisarna i andra änden. Har ingen aning om vilka typer av appar som kan komma i framtiden där man kan råka glömma att stänga av den eller andra problem kan uppstå.

4. Beteende framför kameran då filmer, serier eller reklam visas. Kommentarer familjemedlemar har om det dom upplever av det dom ser. Kan bli ett bra statistiskt underlag för marknadsföring. Här är ju inte filmandet intressant i sig utan bara reaktioner hos tittaren/spelaren med begränsad data men man vill ju kunna välja att inte vara med. Här får ju också framtida DRM plats om dom nu får för sig att implementera patenten.

5. Analys av personlighet, IQ, motorik, hälsa känns ju mindre kul om man inte vet, godkänt och inte känner till syftet. Kommer kanske finnas en inställning som är lagom svår att hitta för att stänga av. Man skulle kunna göra riktigt djuplodande tester via spel angående IQ, motorik och personlighet och när man inte vet om det (går ju även idag). Kan vara bra data för viss forskning men också för marknadsföring med riktad reklam för olika grupper. Sen tar du ju upp en intressant positiv använding som kanske kan brukas i sjukvården och hemhjälpen om konsolerna nu blir billig och mycket lättanvända. Om inte annat kanske människor kan få bättre koll och kontakt med sina gamla sjuka föräldrar (om dom nu vill vara med på bild).

6. Mest ett problem för kriminella i vårt land om det någon gång får användas, kanske fler grupper i andra odemokratiska länder. Ytterligare ett verktyg och lite mer mångsidigt. Visst, telefoner bär man med sig men den här sitter centralt med bra kamera, känslig mikrofon och bra processorkraft både lokal och i molnet. Hur stor tillgång kan en stat kräva att få från Microsoft?

7. Det går att lyfta ur strömmar eller data, krypterat eller ej, om man har kunskap och resurser. Ju hårdare kryptering ju svårare naturligtvis men inte omöjligt - inget för lilla hackaren på rummet då förstås. Även Microsoft eller Sony kan drabbas av mindre nogräknade anställda eller parters och det är ju inte omöjligt att dom har kunskap och verktyg tillgängligt att koppla upp för att felsöka konsoler och då även göra annat som att sälja skvaller om politiker och kändisar till pressen.

8. Här får jag nog hålla med om att det blir svårt för vanliga hackare. Även om det skulle gå så skulle säkerhetshålet lagas på några dagar och maskinerna uppdateras automatiskt.

Jag tror intresset att hacka dessa konsoller kommer att bli ganska stort ändå. Samtidigt begränsat eftersom mjukvarulagningar kommer att göras fort. Problem kan ju uppstå om ens barn får för sig att det där senaste hacket var bra så det installerar vi och stänger samtidigt av automatiska updateringar med helt ovetande föräldrar.

Bara bra att veta om lite framtida risker och obehag även om dom är små. Jag tror ändå att konsolerna med dessa sensorer kommer att kunna bli roliga och poulära i vissa spel/appar (fämst för småbarn) och dessutom relativt säkra. Men det skulle ha varit trevligt att få bestämma om man vill ha en kamera installerad eller ej i vardagsrummet eller var man nu tänkt ha den. Vi får väl kanske reda på mer om detta nu då E3 kör igång om några dagar.

Redigerat av Unregisteredb92a947c, 04 juni 2013 - 18:32.


#4

Postad 04 juni 2013 - 18:45

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 028 inlägg
  • 1
Äh vadå, Microsoft står för säkerheten, så jag känner mig helt trygg :P

#5

Postad 04 juni 2013 - 18:54

Unregistered6fb5a100
  • Unregistered6fb5a100
  • Mästare

  • 2 517 inlägg
  • 0
Jag tycker det är skit att man kräver att kameran är inkopplad på XBone. Det finns ingen bra anledning att ställa ett sånt krav.

Men...

Vill ni inte bli övervakade får ni använda FOSS. Jag agerar utifrån att alla proprietära enheter övervakar mig på de sätt möjliga(inte sagt att jag tror de gör det, men möjligheten finns där). Om jag hade bott i Iran och planerat att störta mullorna hade jag varit försiktig men så är inte fallet. Vill MS sitta och kolla på min nakna, föga fagra kropp så bjuder jag till dans.

Postad bild

Redigerat av Unregistered6fb5a100, 04 juni 2013 - 18:55.


#6

Postad 04 juni 2013 - 20:34

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Intressanta synpunkter PalmiNio och du har ju rätt i mycket.

Punkterna är väl utöver det almänna obehaget att ha en fet kamera ständigt gloende på en då den inte behövs.

Punkt 1 och 2 är ju det vi främst har använding av. Men det vore bra om man har ett val att installera och bruka.

3. Placeringen i vardagsrummet. Är det en spelkonsol för familjen så kan ju klåfingriga barn få till vad som helst. Dessutom kanske fler i familjen utan vetskap hamna på youtube/chatt av misstag eller slarv. Mamman kanske går omkring osminkad, med slarvigt hår i trista kläder, tonårsdottern i pyjamas, pappan grinig och full osv. allt kanske sänt till kompisarna i andra änden. Har ingen aning om vilka typer av appar som kan komma i framtiden där man kan råka glömma att stänga av den eller andra problem kan uppstå.

4. Beteende framför kameran då filmer, serier eller reklam visas. Kommentarer familjemedlemar har om det dom upplever av det dom ser. Kan bli ett bra statistiskt underlag för marknadsföring. Här är ju inte filmandet intressant i sig utan bara reaktioner hos tittaren/spelaren med begränsad data men man vill ju kunna välja att inte vara med. Här får ju också framtida DRM plats om dom nu får för sig att implementera patenten.

5. Analys av personlighet, IQ, motorik, hälsa känns ju mindre kul om man inte vet, godkänt och inte känner till syftet. Kommer kanske finnas en inställning som är lagom svår att hitta för att stänga av. Man skulle kunna göra riktigt djuplodande tester via spel angående IQ, motorik och personlighet och när man inte vet om det (går ju även idag). Kan vara bra data för viss forskning men också för marknadsföring med riktad reklam för olika grupper. Sen tar du ju upp en intressant positiv använding som kanske kan brukas i sjukvården och hemhjälpen om konsolerna nu blir billig och mycket lättanvända. Om inte annat kanske människor kan få bättre koll och kontakt med sina gamla sjuka föräldrar (om dom nu vill vara med på bild).

6. Mest ett problem för kriminella i vårt land om det någon gång får användas, kanske fler grupper i andra odemokratiska länder. Ytterligare ett verktyg och lite mer mångsidigt. Visst, telefoner bär man med sig men den här sitter centralt med bra kamera, känslig mikrofon och bra processorkraft både lokal och i molnet. Hur stor tillgång kan en stat kräva att få från Microsoft?

7. Det går att lyfta ur strömmar eller data, krypterat eller ej, om man har kunskap och resurser. Ju hårdare kryptering ju svårare naturligtvis men inte omöjligt - inget för lilla hackaren på rummet då förstås. Även Microsoft eller Sony kan drabbas av mindre nogräknade anställda eller parters och det är ju inte omöjligt att dom har kunskap och verktyg tillgängligt att koppla upp för att felsöka konsoler och då även göra annat som att sälja skvaller om politiker och kändisar till pressen.

8. Här får jag nog hålla med om att det blir svårt för vanliga hackare. Även om det skulle gå så skulle säkerhetshålet lagas på några dagar och maskinerna uppdateras automatiskt.

Jag tror intresset att hacka dessa konsoller kommer att bli ganska stort ändå. Samtidigt begränsat eftersom mjukvarulagningar kommer att göras fort. Problem kan ju uppstå om ens barn får för sig att det där senaste hacket var bra så det installerar vi och stänger samtidigt av automatiska updateringar med helt ovetande föräldrar.

Bara bra att veta om lite framtida risker och obehag även om dom är små. Jag tror ändå att konsolerna med dessa sensorer kommer att kunna bli roliga och poulära i vissa spel/appar (fämst för småbarn) och dessutom relativt säkra. Men det skulle ha varit trevligt att få bestämma om man vill ha en kamera installerad eller ej i vardagsrummet eller var man nu tänkt ha den. Vi får väl kanske reda på mer om detta nu då E3 kör igång om några dagar.


3. Men nu pratar du om mänskliga misstag. Detta är väl inget Microsoft kan går runt och tänka på eller ta ansvar för. Det är dessutom inget som kan vara ett hinder för teknisk utveckling. På samma premisser kommer säkert framtida Smarta-glassögon missbrukas och användas felaktigt men samma där, sånt kan inte vara ett argument mot tekniska visioner eller utvecklingar. Kort sagt, ett argument som faller på användaren själv helt enkelt. Det problemet finns med ALLA tjänster och elektronik som är uppkopplad idag.

4. Som sagt, anser orimligheten faller på sig själv. Lika intressant skulle det vara för alla mobiltillverkare att göra samma sak, allstå att sitta ch analysera allt som deras kunder säger via sms, mail och samtal över deras produkter (se mobiler). Men bara för att man teknisk sett kan så gör man inte det, på grund av lagliga problem. Så att Microsoft skulle implementerar det du föreslår är samma kategori orimligt. Det skulle vara en legal regnskog för Microsoft att göra något sådant så precis som varför inte molbiltillverkare eller mobilföretag gör detta så kommer Microsoft inte göra detta heller.

5. Samma som punkten ovan. Att göra detta utan användarens medvetenhet skulle vara en enorm Legal regnskog. Denna typ av möjlighet finns som sagt hos en mobiloperatör eller mobiltillverkare men används så klart inte på grund av de lagliga problem det skulle skapa.

6. Som sagt, har man denna rädsla så ska man inte ha mobil. Sen har du rätt att varje stat kan att sätta sånt tryck mot tillverkare. Men som sagt, tror man den risken är överhängande så borde man ta för givet att det redan görs på alla mobiler konstant. Betydligt bättre dessutom då du får 100% information om vart personer befinner sig samt betydligt bättre kartläggning av vanor - sympatier - kontaktnät - med mera än vad en kamera mitt i ett vardagsrum skulle ge.

7. Fortfarande, detta kräver att kameran spelar in 24/7 och det kräver mer eller minder att någon form av lagring görs på maskinen eller hos Microsoft. Skulle detta så vara fallet så skulle detta avslöjas ganska snabbt och Microsoft är tillbaka i den legala regnskogen som jag pratade om innan.

Som sagt om du är rädd för att ditt barn kanske ska kunna installera ett hack, som kanske aldrig kommer ut, som kanske samtidigt innehåller skadlig kod, som kanske tillåter någon annan aktivera din kamera och som kanske tillåter denna hacker att filma dig 24/7 så kanske du inte ska köpa en Xbox One. Men då förslår jag att hålla dina barn på mils avstånd från datorer och mobiler som du använder, för det kanske - kanske - kanske kunna hända där med......

Som sagt, jag ser inga större risker jämfört att ha barn nära sin mobiltelefon / eller att lita på att ens mobil inte övervakas av tillverkaren/myndigheten/hackaren.

Så har man kunnat sova med sin mobil i den säng man har sex i / ha med sig sin mobil i de möten som inte är offentliga / prata i den mobil om hmeligheter med andra - Ja då lär man kunna spela Kinect Sports 2.0 på Xbox One också.

#7

Postad 04 juni 2013 - 20:46

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0
Kan se det såhär _TOTTE_

Dina misstankar bör nog i första hand riktas mot myndigheter. Mycket av det du säger skulle vara mycket mer intressantare att göra med dessa konstant uppkopplade och väldigt smarta mobiler.

Om Apple hade känt sig legalt trygga i att få rota igenom allt du gör i en iPhone så skulle de sitta på en guldgruva av personkartläggning som Microsoft bara skulle kunna drömma om. De skulle kunna sälja vidare info om vart alla användarna rör sig/vad de pratar om i sina mail/vad de snackar om på sina samtal/vad de fotograferar eller filmar med sin kamera. Möjligheterna finns där rent tekniskt för en mobiltillverkare men anledningen till varför inte görs är av samma grund som Microsoft inte kommer göra det, det skulle vara juridiskt självmord.

Resten är mänskliga misstag och mänskliga missbruk. Ja du kan ta en nakenbild på dig själv och råka dela ut den av misstag, ja du kan råka skicka ett pinsamt sms till fel person, ja råka sätta på en porrfilm på mobilen när du du bara skulle kolla facebook. Samtidigt skulle allt ovan kunna hända om ditt barn råkar få tag i mobilen.

#8

Postad 04 juni 2013 - 22:25

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

Äh vadå, Microsoft står för säkerheten, så jag känner mig helt trygg :P


Är du/ni säkrare med LG, Samsung eller valfri annan smart tv som nu för tiden mer el mindre alltid har en kamera/mic i standby läge?
Känns inte som detta är en så het topic i TV trådarna undrar varför :-/

Men jag känner mig iaf definitivt säkrare med MS produkter ang integriteten än SONY.

Ju hårdare kryptering ju svårare naturligtvis men inte omöjligt - inget för lilla hackaren på rummet då förstås


Med rätt kryptering så tar det tusentals år för även superdatorer så ingen större risk (nu vet vi iofs inte vilken kryptering som kommer användas men visst finns det närapå oknäckbar kryptering)
Så om dom kör med aes-256 så lycka till att knäcka det :-)

Tänk även på implikationerna OM det fanns ngt (av det vissa tror) inbyggt i konsollen och hittas av hackers, oj vilka lawsuits dom skulle åka på.
Tex en videoström är ju en barnlek för vem som helst med lite datorvana att sniffa reda på, är den krypterad lär man åtminstone märka en redig bandbreddsslukare omgående.

Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 04 juni 2013 - 22:39.


#9

Postad 04 juni 2013 - 22:58

Unregisteredb92a947c
  • Unregisteredb92a947c
  • Forumräv

  • 702 inlägg
  • 0
3. Att det är egna misstag gör ju inte saken bättre. Hade inte kameran varit där så behöver man inte bry sig.

4. Mobiler är inte riktad mot film och tvbranchen på samma sätt som då främst MS verkar vara. Delar eller hela familjen sitter inte samlade framför en telefon. Det finns också patent på mer eller mindre konstiga saker som visuel DRM. Insammling i olika former gör ju redan idag i olika former från en massa företag, Google, Apple etc. Här gäller vad människor tillåter företag att samla in och använda och idag tex. finns ju lagar och regler angående cookies i webläsare.

5. Mobiltelfoner finns i en uppsjö av märken, operatörer och olika operativsystem. Dom flesta har inte heller bra internetanslutning eller tillräcklig processorkraft och batteri att utföra någon vettigt. Här gäller det två tillverkare och två operativsystem där tex. motorik hos användare kan analyseras fullständigt, blir lite svårare på en telefon. Man kanske får se en film eller spela ett spel gratis om man deltar i en undersökning. Återigen, vad människor tillåter att företag samlar in.

6. Som sagt, gäller främst odemokratiska stater.

7. Det räcker väl att kameran är aktiv, inget behöver väl spelas in om det är ointressant så varför spara på en server.

Jag är inte rädd för att mina barn ska installera hack. Jag ser det som än möjlig väg till obehagligheter och då bakom ryggen på andra okunnigare föräldrar. Jag har hjälpt många med virusdrabbade datorer och problemtelefoner så visst finns detta problem. Jag har koll på mina barn och lär dom vad dom kan och inte bör göra vad det gäller datorer och telefoner men alla kanske inte tänker på det. Du dra detta till att bli jävligt personligt, försök att lägga dig på en generell nivå och utan en sån anklagande ton med "din" och "ditt" och mina barn. Inte för att det förvånar mig och det var därför jag tyckte det var bra att dra ur detta från andra trådar till denna så folk som inte vill eller är intresserad slipper läsa det där. Det blir bara lite svårt att diskutera om tonläget ska ligga där men det är väl kanske det som är meningen.

Det intressanta är hur långt man tillåter att företag och myndigheter går då det gäller insamling av personlig data och man ser att gränsen flyttas fram varje år. Det här är ju främst leksaker men dom har ju höga tankar på en riktigt stor marknad med mellan 400-1000 miljoner enheter så den kommer in i många vardagsrum då som kommer att putra på i många år. Detsamma gäller stora mobiloperatörer och sökmotorer som Google och jag har ingen aning om vad dom kan samla in eller sälja vidare och om dom har något mer intresse av det. Men vi behöver inte diskutera söktjänster och teleoperatörer här även om det kan vara bra för jämförelse.

Det är väl bara bra att människor visar intresse i dessa frågor så att tillverkare känner till att folk är medvetna och lagstiftare hänger med. Men det är sant att om företag gjorde detta medvetet idag mot människors vilja så skull det nog vara juridiskt självmord men det intressanta är att så många inte längre bryr sig. Många har blivit van med kameror och mikrofoner och tänker inte längre på ev. risker förutom då en kändis på Londons gator ibland får sitt liv utlämmnat via hackad mobiltelefon till en tabloidtidning - men det glöms snart. Vad vet man jag kanske också anpassat mig till normen en vacker dag och ställer mig i ledet.

Jag ser ju fantastiska möjligheter med Kinect och Move precis som tillverkarna så jag är inte emot det på det viset. Jag vill bara att människor är medvetna och att regler och lagstiftning hänger med och att man får kontroll över beslutet om det ska vara kamera eller ej. Som det verkar nu så är alltid online, installerad och aktiv kamera ett tvång åtminstone från Microsoft men det kan ju ändras.

#10

Postad 05 juni 2013 - 05:25

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 2
När jag och polarna samlas för lite split screen. Hur vet kinekten vem som är vem?

(edit: skall till USA om 10 dagar så jag kanske inte skulle posta sådana här skämtbilder, då stoppar de väl mig i passkontollen :P :rolleyes: ) Om NSA läser detta så var det bara ett skämt. Jag är helt ofarlig och ingen terrorist. :lol:

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  image.jpg   90,25K   2 Antal nerladdningar

Redigerat av hassesolo, 05 juni 2013 - 06:34.


#11

Postad 05 juni 2013 - 08:01

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

3. Att det är egna misstag gör ju inte saken bättre. Hade inte kameran varit där så behöver man inte bry sig.

4. Mobiler är inte riktad mot film och tvbranchen på samma sätt som då främst MS verkar vara. Delar eller hela familjen sitter inte samlade framför en telefon. Det finns också patent på mer eller mindre konstiga saker som visuel DRM. Insammling i olika former gör ju redan idag i olika former från en massa företag, Google, Apple etc. Här gäller vad människor tillåter företag att samla in och använda och idag tex. finns ju lagar och regler angående cookies i webläsare.

5. Mobiltelfoner finns i en uppsjö av märken, operatörer och olika operativsystem. Dom flesta har inte heller bra internetanslutning eller tillräcklig processorkraft och batteri att utföra någon vettigt. Här gäller det två tillverkare och två operativsystem där tex. motorik hos användare kan analyseras fullständigt, blir lite svårare på en telefon. Man kanske får se en film eller spela ett spel gratis om man deltar i en undersökning. Återigen, vad människor tillåter att företag samlar in.

6. Som sagt, gäller främst odemokratiska stater.

7. Det räcker väl att kameran är aktiv, inget behöver väl spelas in om det är ointressant så varför spara på en server.

Jag är inte rädd för att mina barn ska installera hack. Jag ser det som än möjlig väg till obehagligheter och då bakom ryggen på andra okunnigare föräldrar. Jag har hjälpt många med virusdrabbade datorer och problemtelefoner så visst finns detta problem. Jag har koll på mina barn och lär dom vad dom kan och inte bör göra vad det gäller datorer och telefoner men alla kanske inte tänker på det. Du dra detta till att bli jävligt personligt, försök att lägga dig på en generell nivå och utan en sån anklagande ton med "din" och "ditt" och mina barn. Inte för att det förvånar mig och det var därför jag tyckte det var bra att dra ur detta från andra trådar till denna så folk som inte vill eller är intresserad slipper läsa det där. Det blir bara lite svårt att diskutera om tonläget ska ligga där men det är väl kanske det som är meningen.

Det intressanta är hur långt man tillåter att företag och myndigheter går då det gäller insamling av personlig data och man ser att gränsen flyttas fram varje år. Det här är ju främst leksaker men dom har ju höga tankar på en riktigt stor marknad med mellan 400-1000 miljoner enheter så den kommer in i många vardagsrum då som kommer att putra på i många år. Detsamma gäller stora mobiloperatörer och sökmotorer som Google och jag har ingen aning om vad dom kan samla in eller sälja vidare och om dom har något mer intresse av det. Men vi behöver inte diskutera söktjänster och teleoperatörer här även om det kan vara bra för jämförelse.

Det är väl bara bra att människor visar intresse i dessa frågor så att tillverkare känner till att folk är medvetna och lagstiftare hänger med. Men det är sant att om företag gjorde detta medvetet idag mot människors vilja så skull det nog vara juridiskt självmord men det intressanta är att så många inte längre bryr sig. Många har blivit van med kameror och mikrofoner och tänker inte längre på ev. risker förutom då en kändis på Londons gator ibland får sitt liv utlämmnat via hackad mobiltelefon till en tabloidtidning - men det glöms snart. Vad vet man jag kanske också anpassat mig till normen en vacker dag och ställer mig i ledet.

Jag ser ju fantastiska möjligheter med Kinect och Move precis som tillverkarna så jag är inte emot det på det viset. Jag vill bara att människor är medvetna och att regler och lagstiftning hänger med och att man får kontroll över beslutet om det ska vara kamera eller ej. Som det verkar nu så är alltid online, installerad och aktiv kamera ett tvång åtminstone från Microsoft men det kan ju ändras.


3. Nej men fortfarande. Microsoft kan inte, precis som andra bolag, ta hänsyn till "worst-case scenario of human fuck-ups" varje gång de vill utveckla något. Då skulle t ex alla kameror på mobil försvinna illa kvickt då diverse nakenbilder som av misstag har åkt ut på nätet och säkert förstört många tonårstjejers liv är ju på grund av denna tekniska funktion. När vi ändå är igång så förbjuder vi tjänster som instagram, facebook och twitter för fenomen som t ex "facerape" är ju argument nog för att de ska försvinna.

Kort sagt, allt som kan missbrukas är alltså onödigt? Eller om vi vänder på det - det är väl upp till dig som användare FFS! Litar du inte på dig själv eller på dina barn, ja köpt då inte en Xbox One.

4. Ja men vad är det du vill komma till? Det du säger har ingen logisk förankring. Om man hade ur laglig syn få göra det så ha mobiltillverkarna BÄTTRE incitament till att göra det som du i teorin tror Microsoft kommer göra. Men de gör inte det för att det skulle vara JURIDISKT SJÄLVMORD.

I ett land som Sverige där det är svårt nog för en butiksägare att övervaka sin egen butik - ja där kommer aldrig Microsoft kunna använda Kinect i den teoretiska omfattning som du pratar om. På sin höjd kan den samla in vad du klickar och söker efter när du använder den men de skulle aldrig i Stand-by kunna spela in röst och film för vidare analysen........det skulle vara - wait for it - JURIDISKT SJÄLVMORD - och då inte bara i Sverige.

Och som du själv säger.....om de skulle vilja göra det krävs ett medgivande och gillar du inte det så köpt inte Xbox One. Vad är problemet?

5. Skojjar du? En smart 3G telefon är inte kraftig nog eller saknar uppkopplingen?

Vad hindrar Apple eller Samsung från att lägga till en funktion som samlar all GPS data och skickar det vidare till McDonalds som sen skickar ett SMS när du är nära en restaurang (vilket skulle vara en extremt häftig tillgång inom marknadsföring)? Det krävs knappast något över den teknik som redan är i alla deras mobilen. Så vad hindrar dem? Jo för att det är JURIDISKT SJÄLVMORD!

Vad hindrar Tele2 att analysera alla sms/telefonsamtal/mail som går via deras nät och sen sälja vidare som databaser? Ja visst ja, samma anledning som Microsoft inte kommer göra det......JURIDISKT SJÄLVMORD.

6. Yes och så kommer det alltid vara. Ny teknik kommer ALLTID kunna användas till något negativt i fel händer. En PS4 lär väl vara snabb nog för att styra kärnvapen i Nordkorea, men bara för att det i teorin kan missbrukas av odemokratiska länder så kan inte företag sluta utveckla nya lösningar / nya visioner / ny teknik.

Mobiltelefon är fortfarande 10000ggr bättre för en odemokratiskt stat att kontrollera sina invånare, vilket såklart görs. Beklagligt men ska vi då förbjuda mobiler? Vet inte riktigt du vill komma med i relation till Xbox One.

Och resten som du skriver. Om du känner att den teoretiska chansen är så skrämmande, köp då INTE Xbox One. Men samtidigt kan jag INTE förstå om du samtidigt använder din mobil dagligen och har med dig den hela tiden. Vad gör att du känner dig så trygg med att den inte övervakas av staten? Vad gör att du inte känner att din operatör eller mobilens tillverkare inte samla information om dig hela tiden och säljer vidare? Vad gör att du känner dig trygg att ditt surfande och användande av appar inte kommer resultera att en hacker inte tar sig in i din mobil?

Du som köpare har en enkel valmöjlighet - Köpa eller inte köpa. Du som köpare har dock aldrig en rättighet att få igenom krav att Kinect inte är obligatoriskt. Precis som du inte kan kräva att Samsung gör Galaxy S4 utan GPS/Kamera. Det är deras produkt, det är deras vision och det är deras val. Konsol är ingen mänsklig rättighet.

Det du diskuterar är i slutändan en demokratisk frågeställning och en institutionell frågeställning och det känns rätt korkad att ställa i relation till bara Xbox One med 1 kamera. Den bör ställas om ALL uppkopplad utrustning som vi medvetet/frivilligt/ofrivilligt/omedvetet använder varje dag.

Ja vi kan begå misstag, ja vi kan bli utsatta för missbruk, ja vi kan bli kontrollerade av företag, ja vi kan bli kontrollerade av myndigheter.

Själv vill jag inte svära mig fri från något. Jag förstår hoten men anser dem vara mer teoretiska än praktiska i ett land som Sverige. Jag älskar teknik och innovationer vilket överskuggar alla typer av teoretiska farhågor. Samtidigt, och kalla mig naiv, så är jag lite av den som tycker om att det jag inte vet mår jag inte dåligt av.

Redigerat av PalmiNio, 05 juni 2013 - 08:07.


#12

Postad 05 juni 2013 - 08:46

sinnes
  • sinnes
  • Veteran

  • 2 237 inlägg
  • 0
Tycker det är förbannat läskigt att folk inte är mer oroliga än vad den här omröstningen visar.
Förmodligen så kommer inte MS eller speltillverkare att spionera på oss via Kinect, men att möjligheten finns och att Kinect MÅSTE vara inkopplat för att Xbox One skall fungera är skrämmande och rent ut sagt jävligt vidrigt.

Pga detta så kommer jag inte att skaffa någon Xbox och jag kommer att avråda varje person jag känner som funderar på att skaffa en pga detta.

Skulle ni tillåta att tex eran hyresvärd eller någon annan satte upp kameror med mikrofoner i erat hem bara för att och sedan säga "Nej då, vi skall inte spionera på er, detta är bara så att ni kan styra belysning, micro osv utan att behöva resa på er."

#13

Postad 05 juni 2013 - 08:50

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Tycker det är förbannat läskigt att folk inte är mer oroliga än vad den här omröstningen visar.
Förmodligen så kommer inte MS eller speltillverkare att spionera på oss via Kinect, men att möjligheten finns och att Kinect MÅSTE vara inkopplat för att Xbox One skall fungera är skrämmande och rent ut sagt jävligt vidrigt.

Pga detta så kommer jag inte att skaffa någon Xbox och jag kommer att avråda varje person jag känner som funderar på att skaffa en pga detta.

Skulle ni tillåta att tex eran hyresvärd eller någon annan satte upp kameror med mikrofoner i erat hem bara för att och sedan säga "Nej då, vi skall inte spionera på er, detta är bara så att ni kan styra belysning, micro osv utan att behöva resa på er."


Och du har alltså aldrig en mobil i ditt hem?

Microsoft kommer inte till ditt hem och vill installerar en kamera, du går till en butik och köper en. Med andra ord, du som konsument har redan övervägt om rädslan överväger nyttan. Precis som när man aktiv går och köper en mobil.

Hur kan något som är HELT frivilligt för dig som konsument vara vidrigt? If you do not like it - then do not buy it! Vidrigt 'är när man blir tvingad och ingen tvingar dig att köpa en Xbox One.

#14

Postad 05 juni 2013 - 08:51

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

Skulle ni tillåta att tex eran hyresvärd eller någon annan satte upp kameror med mikrofoner i erat hem bara för att och sedan säga "Nej då, vi skall inte spionera på er, detta är bara så att ni kan styra belysning, micro osv utan att behöva resa på er."


Men jag antar att du tillåter mobiltelefoner och eventuella smarttvs som har samma möjlighet?
nej frågan i denna tråd bör inte ens ligga i konsollavdelningen utan snarare mer Off-Topic där man räknar in ALLA möjliga spiondevices istället för att bara snöa in på XboxOne (som bara är en i mängden) så kan vi prata vidare om Orwells 1984 scenario sen.

Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 05 juni 2013 - 08:51.


#15

Postad 05 juni 2013 - 08:55

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Men jag antar att du tillåter mobiltelefoner och eventuella smarttvs som har samma möjlighet?
nej frågan i denna tråd bör inte ens ligga i konsollavdelningen utan snarare mer Off-Topic där man räknar in ALLA möjliga spiondevices istället för att bara snöa in på XboxOne (som bara är en i mängden) så kan vi prata vidare om Orwells 1984 scenario sen.


Precis, en mobil kräver konstant uppkoppling mot ett 3G nät för att kunna fungera. Var är rädslan över insamling av data där? Alla samtal/sms/mail/data går via din operatörs server så vad är rädslan att de inte lagrar dem för egen vinning?

Att stå med en mobil i handen och vara rädd för en kamera vid TVn är ungefär som att sitta på ett forum och berätta att man är rädd om att sina åsikter kontrolleras - eller att sitta på facebook och oroa sig över vart privata uppgifter tar vägen. Du väljer det frivilligt och får som privatperson väga mellan Nytta (av tjänster och produkter) mot Kostnaden (Att inte kunna ha 100% kontroll).

#16

Postad 05 juni 2013 - 08:55

Paganmoon
  • Paganmoon
  • Beroende

  • 1 111 inlägg
  • 0
Allvarligt? Jag ser inte varför dom ens skulle vilja spionera på mitt eller någons vardagsrum. Jag sitter och degar framför tv:n och kollar på nån serie/film, vad lär dom sig av det då? Att jag sitter framåtlutad när jag spelar ett spännande spel, vad lär dom sig av det? Säg mig vad dom skulle få ut av att se mig i kallingarna på soffan? Och jämföra med hyrsvärden? där hänger jag inte riktigt med.

Dom får ju fan så mycket mer information (och värdefull sådan) av allt som loggas av mina surfvanor, vilka jag följer på Twitter, vilka forum och vad jag skriver där, hur jag surfar på min mobil, vad jag beställer på nätet, vilka spel jag spelar på steam, och i framtiden vilka spel jag spelar på next-genkonsoler, allt det där är fan så mycket mer värt att logga, (för att kunna sälja mig mer saker), och helt ärligt, är det så otroligt mer Bigbrother än att det finns en kamera i vardagsrummet som du kan täckar över om man är paranoid (vilket jag ändå är lite, och förmodligen kommer göra :) )

/P

#17

Postad 05 juni 2013 - 09:04

sinnes
  • sinnes
  • Veteran

  • 2 237 inlägg
  • 0

Och du har alltså aldrig en mobil i ditt hem?

Microsoft kommer inte till ditt hem och vill installerar en kamera, du går till en butik och köper en. Med andra ord, du som konsument har redan övervägt om rädslan överväger nyttan. Precis som när man aktiv går och köper en mobil.

Hur kan något som är HELT frivilligt för dig som konsument vara vidrigt? If you do not like it - then do not buy it! Vidrigt 'är när man blir tvingad och ingen tvingar dig att köpa en Xbox One.


Jodå, det har jag, en Samsung Galaxy S2 med custom rom samt antispyware så där är risken minimal att kameran och mikrofonen skulle spionera minimal, självklart finns den där, men enligt mig så är risken att MS spionerar på dig betydligt större.

Och nej, jag är absolut ingen MS-hatare om nu folk skulle få för sig det, tycker bara hela grejen med att Kinect MÅSTE vara konstant inkopplad är vidrig och totalt onödig, jag accepterar att vissa vill ha det så men låt oss som inte vill det slippa ha det så.

De kommer att tappa väldigt många konsumenter genom detta.

#18

Postad 05 juni 2013 - 09:09

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

Samsung Galaxy S2 med custom rom


"Custom rom" och det känns säkrare att ngn person som du inte känner bakat en egen ROM där du inte har en susning om vad som sker bakom kulisserna hmm ok..
En kock kan ju enkelt baka in så info skickas till han personligenvar som helst när du använder din mobil.
Inte troligt men fullt möjligt.

De kommer att tappa väldigt många konsumenter genom detta.

Det har jag väldigt svårt att tro, några foliehattar (där kom ordet igen:-)) tappar dom kanske men det klarar dom sig nog utan iaf.

Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 05 juni 2013 - 09:11.


#19

Postad 05 juni 2013 - 09:29

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Jodå, det har jag, en Samsung Galaxy S2 med custom rom samt antispyware så där är risken minimal att kameran och mikrofonen skulle spionera minimal, självklart finns den där, men enligt mig så är risken att MS spionerar på dig betydligt större.

Och nej, jag är absolut ingen MS-hatare om nu folk skulle få för sig det, tycker bara hela grejen med att Kinect MÅSTE vara konstant inkopplad är vidrig och totalt onödig, jag accepterar att vissa vill ha det så men låt oss som inte vill det slippa ha det så.

De kommer att tappa väldigt många konsumenter genom detta.


Så att ett koreanskt multinationellt företag som Samsung inte gör det är rimligt men att ett amerikanskt multinationellt företag som Microsoft kommer göra det känns lika rimligt?

Och hur du än moddar din mobil så går allt via en operatör.

Om vi nu skulle leka med tanken att Microsoft i något form aktivt samlar både ljud och video även i standby och att denna data i någon form skickas till Microsoft utan att de har medgivet det till kunde så kommer följande hända :

1. Det kommer märkas ganska snabbt för mängder av data kommer flyttas även när enheten inte används
2. De kommer bli stämda av både privatpersoner och myndigheter
3. Xbox One kommer i denna form försvinna lika snabbt som den kom fram
4. Microsoft skulle stå för den största skandalen sen spionering som News Corp gjorde.

Som jag ser det kommer Kameran ha någon form av viloläge där sensor kommer användas för märka av rörelser och micen för att scanna av ändringar i ljudvågor. Men detta kommer ske passivt, alltså sensoriskt och inte spelas in. Lite som "wake-on-LAN" på en dator. Resten av systemet kommer snabbt vakna upp från dessa sensoriska signaler.

#20

Postad 05 juni 2013 - 09:50

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 963 inlägg
  • 1
Lite kul är det att läsa "mot-sidans" helt horribla liknelser. :-)

#21

Postad 05 juni 2013 - 10:05

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlägg
  • 0
Låt säga att XO kräver inkopplad Kinect. Vad händer om man låter Kinceten ligga inne i det skåp huvudenheten står i? Dvs den ser inte ett dyft och hör knappt ett jota. Sprängs XO? Tappar man nån väsentlig funktionalitet (näe, att kunna vifta och prata med en konsol räknar jag inte som väsentligt)? Om inte, så är det ju inget problem annat att det är den klumpigaste konsolen i historien.

Struntar i kameran i sig men mig skulle det bära emot att tvingas ställa upp en ful låda, som jag inte vill använda, vid tv:n. De bär lixom emot att hänga fram grejjer jag inte vill använda, hatar junk som ligger framme. :)

#22

Postad 05 juni 2013 - 10:25

mcfreak
  • mcfreak
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 2
Seriöst, Microsoft är ett amerikanskt företag och amerikanska myndigheter kräver med lagen på sin sida att få tillgång till all kommunikation som sker via servrar i USA. Skype hade t.ex. tidigare P2P-trafik men gick över till att gå via servrar och analyserar numera dina chattar. http://www.webpronew...in-chat-2012-07

Jag kan komma på oändligt många anledningar till att färre enheter med möjlighet att spionera på mig är bättre. Sannolikheten att någon enhet skall missbruka denna möjlighet ökar för varje enhet.a

Se bara på försäkringsbolagens nya idé att de skall få övervaka din körning via GPS för att kunna avgöra om du har ett riskbeteende i trafiken och sätta din premie baserat på detta. http://www.automotor...rvaka-korningen

Microsoft har tidigare vid sina kapitaldagar (möte med storägare och investerare) presenterat planer på att kunna styra reklam och konsumtion av t.ex. TV där de skickar information om antal tittare/spelare, ålder, frekvens, typ baserat på inredning i vardagsrummet etc till annonsören. De kom sedan även med en patentansökan kring styrande av DRM relaterat till detta. http://www.joystiq.c...censes-through/

Kalla mig foliehatt om ni vill men jag tänker INTE köpa nån Xbox One och jag bryr mig om min integritet.

#23

Postad 05 juni 2013 - 10:41

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Seriöst, Microsoft är ett amerikanskt företag och amerikanska myndigheter kräver med lagen på sin sida att få tillgång till all kommunikation som sker via servrar i USA. Skype hade t.ex. tidigare P2P-trafik men gick över till att gå via servrar och analyserar numera dina chattar. http://www.webpronew...in-chat-2012-07

Jag kan komma på oändligt många anledningar till att färre enheter med möjlighet att spionera på mig är bättre. Sannolikheten att någon enhet skall missbruka denna möjlighet ökar för varje enhet.a

Se bara på försäkringsbolagens nya idé att de skall få övervaka din körning via GPS för att kunna avgöra om du har ett riskbeteende i trafiken och sätta din premie baserat på detta. http://www.automotor...rvaka-korningen

Microsoft har tidigare vid sina kapitaldagar (möte med storägare och investerare) presenterat planer på att kunna styra reklam och konsumtion av t.ex. TV där de skickar information om antal tittare/spelare, ålder, frekvens, typ baserat på inredning i vardagsrummet etc till annonsören. De kom sedan även med en patentansökan kring styrande av DRM relaterat till detta. http://www.joystiq.c...censes-through/

Kalla mig foliehatt om ni vill men jag tänker INTE köpa nån Xbox One och jag bryr mig om min integritet.


Absolut, där har du mer exakt info hur det fungerar. Men som du själv skrivet ut tydligt ligger inte hotet i en enskild produkt från ett företag utan i allt som är uppkopplat med data som går via servrar i andra länder.

Patenten du länkar till är inget nytt - finns i mobiler och i datorer. En kamera kollar vem du är och olika nivåer av tillgångar till mjukvara/hårdvara ges utifrån vem du är. Patentens verkningsområde är helt enkelt att du ska kunna logga in med ditt ansikte istället för t ex en PIN-kod. Inget nytt direkt.

I övrigt vad gäller marknadsföringspatenter så är det inte olagligt att patentera smarta lösningar för att samla in information, finns många galna exempel. Men det är skillnad på att ta patent och sen genomföra denna typ av insamling rent juridiskt.

Men att få igenom att de skulle på laglig rätt kunna dela med sig av allt som de kan filma/spela in via en Kinect, det är en juridisk fråga.

Det du länkar om GPS är fortfarande en frivillig form av övervakning. Ingen kommer ge Folksam rätten att gå och montera GPSer på alla bilar, inte heller kommer tillverkarna tvingas till det. Vad beslutet gäller är att Folksam har rätt att få ta in och lagra GPS data av Datainspektionen.

Folksam, och andra försäkringsbolag, kommer sen att locka sina kunder att vilja bli kontrollerade med en GPS mot att försäkringen blir billigare. Som datainspektionen själv säger: Det är en frivillig handling - alltså if you do not like it then do not do it.

Redigerat av PalmiNio, 05 juni 2013 - 10:42.


#24

Postad 05 juni 2013 - 11:15

mcfreak
  • mcfreak
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0
Det är skillnad att enbart ta patent på galna lösningar och det är precis som du skriver inte alls ovanligt och få blir förverkligade men det blir en helt annan sak om du lovar dina aktieägare eller blivande investerare att genomföra något. Investerare kräver i vissa fall att utlovade förändringar införs som vilkor för lån etc. Jag har sett förödande konsekvenser av detta hos tidigare arbetsgivare.

Som med alla "frivilliga" lösningar har de en tendens att bli mer tvingande om konkurrensen begränsas. Se bara på teleoperatörernas eller flygbolagens betalningsmodeller där de tar så mycket betalt för de alternativ som är vad konsumenterna egentligen efterfrågat att de inte har råd med dem.

Att vissa integritetsinskränkande lösningar redan finns i vår vardag betyder inte att folk skulle acceptera dem om de verkligen förstod innebörden och konsekvenserna. Säg att någon varit inne och sufat på din datorn och google börjar visa annonser på detjingsajter och skilsmässoadvokater. Eftersom du vet att Google baserar reklamen på dina sökningar skulle din sambo troligen mycket lätt kunna dra slutsatser med oanade konsekvenser... Det kan du kanske tänka på när du surfar genom att välja anonym surf vilket knappast lär finnas i konsolerna. De kan dessutom se vad du har på väggarna. Du kanske har en karikatyrbild på Justin Bieber på väggen men logiken i konsolen känner bara igen ansiktet och börjar föreslå musik med honom i din playlist baserat på "din smak" nästa gång du har fest med polarna hemma.....

Redigerat av mcfreak, 05 juni 2013 - 11:21.


#25

Postad 05 juni 2013 - 11:32

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

Struntar i kameran i sig men mig skulle det bära emot att tvingas ställa upp en ful låda, som jag inte vill använda, vid tv:n. De bär lixom emot att hänga fram grejjer jag inte vill använda, hatar junk som ligger framme. :)

Det däremot är ett legitimt skäl.

Jag personligen är mer orolig för min webbkamera i PCn (där jag sitter ca 10-12 timmar per dag)som "enkelt" kan hackas så både mic och kamera är aktiverad utan att jag har en aning om det (tänk Sonys rootkit skandal på moderna datorer med kamera/mic och det inte skulle upptäckas på 1 år).

personligen får dom gärna filma mig när jag k-----r med frugan och att detta sedan kommer ut på youtube för jag behöver några extra miljoner i plånboken:--)

Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 05 juni 2013 - 11:33.


#26

Postad 05 juni 2013 - 11:36

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Det är skillnad att enbart ta patent på galna lösningar och det är precis som du skriver inte alls ovanligt och få blir förverkligade men det blir en helt annan sak om du lovar dina aktieägare eller blivande investerare att genomföra något. Investerare kräver i vissa fall att utlovade förändringar införs som vilkor för lån etc. Jag har sett förödande konsekvenser av detta hos tidigare arbetsgivare.


Var exakt har de lovat att de ska filma och spela in röster med sin konsol för att sen sälja vidare? Skillnad på att dela med sig visioner på ett öppen aktieägarmöte och att begära lån från dem för specifika handlingar.

Deras vision är som många andras, väldigt omfattande men starkt begränsad av teknik och regler. Hade Google kunnat hade de kartlagt oss mycket mer, lika så Apple, lika så Samsung och lika så alla andra som gör något. ICA i Sverige t ex önskar att de kunde använda den information som de tekniskt sett kan kartlägga genom att registrera dina köpt, men där finns en reglerad gräns om hur informationen får användas.

Hade ICA haft lagen på sin sida om att dela med informationen till tredje part så hade ICA såklart sålt denna information.

Skulle vara guld värt om du kunde få köpa ett register av ICA om vad potentiella kunder köper, vilka märken, hur ofta, var osv ner på personnivå.

Som med alla "frivilliga" lösningar har de en tendens att bli mer tvingande om konkurrensen begränsas. Se bara på teleoperatörernas eller flygbolagens betalningsmodeller där de tar så mycket betalt för de alternativ som är vad konsumenterna egentligen efterfrågat att de inte har råd med dem.


Här håller jag helt med dig. Men tyvärr är det inget nytt som du själv säger att vad som först är frivilligt sen blir standard. Är inte direkt rädd för GPS i bilen eller en kamera i vardagsrummet eller en MIC i min ficka. Vad jag är mer rädd för är när tekniken blir så liten att den hamna inuti i oss.

Men samma här, detta är ingen diskussion kring en tillverkare och en produkt. Detta är så fall en diskussion om globala tekniska trender och hur de möjliggör ett bevakningssamhälle. Det vill säga ingen direkt konsolrelatera fråga.

Att vissa integritetsinskränkande lösningar redan finns i vår vardag betyder inte att folk skulle acceptera dem om de verkligen förstod innebörden och konsekvenserna. Säg att någon varit inne och sufat på din datorn och google börjar visa annonser på detjingsajter och skilsmässoadvokater. Eftersom du vet att Google baserar reklamen på dina sökningar skulle din sambo troligen mycket lätt kunna dra slutsatser med oanade konsekvenser... Det kan du kanske tänka på när du surfar genom att välja anonym surf vilket knappast lär finnas i konsolerna. De kan dessutom se vad du har på väggarna. Du kanske har en karikatyrbild på Justin Bieber på väggen men logiken i konsolen känner bara igen ansiktet och börjar föreslå musik med honom i din playlist baserat på "din smak" nästa gång du har fest med polarna hemma!!!!!


Hehe håller än en gång med dig men som sagt, ingen fråga som är specifikt låst till Xbox One.

Skillnaden dock mellan ditt Google exempel, som redan är aktivt idag, och ditt exempel med Xbox One är att det idag är två VILT skilda juridiska områden.

1. Microsoft hade aldrig överlevt juridiskt med Xbox One om det hade skett en data uppsamling genom inspelning av röst/video utan att kunden hade varit mycket väl informerad om det.
2. Även om kunden skulle vara informerade om det och gjort det frivilligt så skulle Microsoft vara extremt juridiskt styrda av hur denna information skulle få användas, lagras och delas med andra.

Kort sagt, någon ofrivillig inspelning av dig när du sitter i soffan och äter Pizza för att sen den infon skulel säljas till Pizza Hut som sen kan ringa dig och fråga om du vill ha mer (vilket är tekniskt möjligt) - ja hela detta scenario kommer ej kunna ske då det skulle vara juridiskt självmord.

Redigerat av PalmiNio, 05 juni 2013 - 11:38.


#27

Postad 05 juni 2013 - 11:45

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Jag har inte folie över kameran på min laptop men väl en bit silvertejp. :P
Nära nog för att bli en äkta foliehatt?

#28

Postad 05 juni 2013 - 11:50

mcfreak
  • mcfreak
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0

Skillnaden dock mellan ditt Google exempel, som redan är aktivt idag, och ditt exempel med Xbox One är att det idag är två VILT skilda juridiska områden.

1. Microsoft hade aldrig överlevt juridiskt med Xbox One om det hade skett en data uppsamling genom inspelning av röst/video utan att kunden hade varit mycket väl informerad om det.
2. Även om kunden skulle vara informerade om det och gjort det frivilligt så skulle Microsoft vara extremt juridiskt styrda av hur denna information skulle få användas, lagras och delas med andra.

Kort sagt, någon ofrivillig inspelning av dig när du sitter i soffan och äter Pizza för att sen den infon skulel säljas till Pizza Hut som sen kan ringa dig och fråga om du vill ha mer (vilket är tekniskt möjligt) - ja hela detta scenario kommer ej kunna ske då det skulle vara juridiskt självmord.


1. Jag antar att Microsoft Bing är den sökmotor som kommer samla informationen så jag kan inte riktigt se den enorma skillnaden mot Google.

2. Se bara på Sonys rootkit vilket i de flesta konsumenters ögon borde vara lika med juridiskt självmord men som knappt gav några konsekvenser alls.

3. Har du någonsin läst Microsofts olika EULA (användaravtal) som är så långa och krångliga att ingen vanlig konsument orkar läsa igenom dem och som i princip ger Microsoft rätten att göra vad de vill med din inköpta produkt/licens.

Jag tror faktiskt inte ditt sista scenario ligger så långt fram i tiden. Hade vi tänkt på hur många delar ut sina privatliv på facebook idag för några tiotals år sedan när säkerhetspolis i många länder övervakade sina medborgare hade nog många reagerat häftigt men folk både glömmer och vänjer sig snabbt.

Redigerat av mcfreak, 05 juni 2013 - 11:51.


#29

Postad 05 juni 2013 - 12:07

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

1. Jag antar att Microsoft Bing är den sökmotor som kommer samla informationen så jag kan inte riktigt se den enorma skillnaden mot Google.


Yes men Bing är fortfarande baserad på vad du gör på nätet, inte vad din Webkamera spelar in. Så det är en stor skilland på att samla in information om vad du söker på och surfar på, detta är trots allt passiv insamling. Men att låta en kamera på en enhet i sleepmode spela in dig konstant för att sen skicka vidare för analys, it is a whole other ballpark. Där har vi en form av aktiv insamling.

2. Se bara på Sonys rootkit vilket i de flesta konsumenters ögon borde vara lika med juridiskt självmord men som knappt gav några konsekvenser alls.


Absolut, men skulle nog vilja hävda att hemlig inspelning av film/video från en produkt i ett vardagsrum som sedan skickas till en server utan din vetskap som sedan säljs vidare är en helt annat nivå.

Betänk också att Sonys Rootkit inte var framtaget för att samla data om användaren utan problemet var att det 1. var osynligt 2. inte stod med i EULA 3. gick inte att ta bort 4. Öppnade säkerhetshål. Varav den fjärde punkten kunde vara skadligt, men deras rootkit i sig var inte skadligt.

Vad hände? Jo det var ett fiasko ur DR syn, det kostade pengar legalt och produkterna fick ersättas. Och då snackar vi billiga CD-skivor. Tror du Microsoft skulle våga testa samma öde med 10-15 miljoner producerade Xbox One?

3. Har du någonsin läst Microsofts olika EULA (användaravtal) som är så långa och krångliga att ingen vanlig konsument orkar läsa igenom dem och som i princip ger Microsoft rätten att göra vad de vill med din inköpta produkt/licens.


Alla användaravtal är långa och krångliga, inte bara Microsofts. Att göra dem och presentera dem är inte direkt olagligt men samtidigt är lagen rätt tydlig, sådana avtal löser upp sig själva om de strider mot lokala lagar.

Så om följande skulle ske:
1. EULA innehåller en klausul att Microsoft får när som helst filma dig och skicka den info till sig.
2. Denna klausul verkligen användes också.

Ja det enda som skulle hända är att produkten i sig skulle beläggas med försäljningsförbud ganska omgående i Sverige då deras EULA inte gör att de kommer undan faktumet att Datainspektionen måste godkänna själva upplägget först.

#30

Postad 05 juni 2013 - 12:13

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0
Ska väl sägas att jag tror det kommer med största sannolikhet ske någon form av datainsamling genom Xbox One baserat på vad du gör på Live. Alltså hur ofta spelar du, vad använder du för appar, vad söker du på osv. Denna info kommer sedan paketeras MEN inte säljas externt som privata uppgifter (Allstå Micorosoft kommer inte gå till McDonalds och sälja uppgifter om att Kalle Svensson äter Burger King hemma i soffan).

Utan dessa uppgifter kommer ge Microsoft en stor databas att kanalisera reklam i olika former. Så om McDonalds Sverige vill lansera en ny hamburgare för män mellan 20-30 som spelar mycket Call of Duty och bor i Stockholmsområdet så kommer Microsoft kunna pricka denna kundgruppen genom sin interna reklamplattform så att denna kundgruppen i någon form får reklam från Microsoft till sin Xbox One med adressat från McDonald. Ungefär som Google, Apple, Facbook med mera redan gör idag.

Men att tro det kommer vara i någon form av hemlig inspelning av Ljud/bild som sedan säljs vidare till tredje part, ja då är det foliehatten på....

#31

Postad 05 juni 2013 - 12:37

Unregisteredb92a947c
  • Unregisteredb92a947c
  • Forumräv

  • 702 inlägg
  • 0

Är du/ni säkrare med LG, Samsung eller valfri annan smart tv som nu för tiden mer el mindre alltid har en kamera/mic i standby läge?
Känns inte som detta är en så het topic i TV trådarna undrar varför :-/

Men jag känner mig iaf definitivt säkrare med MS produkter ang integriteten än SONY.

Det smyger in överallt, det är sant. Det skulle väl vara att samma produkt inte kommer att sälja i samma omfattning med liknande processmöjligheter.

Det gör jag också. Jag hanterar många produkter från Microsoft och är nöjd med det mesta.

Med rätt kryptering så tar det tusentals år för även superdatorer så ingen större risk (nu vet vi iofs inte vilken kryptering som kommer användas men visst finns det närapå oknäckbar kryptering)
Så om dom kör med aes-256 så lycka till att knäcka det :-)

Tänk även på implikationerna OM det fanns ngt (av det vissa tror) inbyggt i konsollen och hittas av hackers, oj vilka lawsuits dom skulle åka på.
Tex en videoström är ju en barnlek för vem som helst med lite datorvana att sniffa reda på, är den krypterad lär man åtminstone märka en redig bandbreddsslukare omgående.

Ja, du har rätt, det är mycket svårt och jag skrev det. Det är i så fall brister i någon länk som hosPS3.

#32

Postad 05 juni 2013 - 12:38

mcfreak
  • mcfreak
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 1

Ska väl sägas att jag tror det kommer med största sannolikhet ske någon form av datainsamling genom Xbox One baserat på vad du gör på Live. Alltså hur ofta spelar du, vad använder du för appar, vad söker du på osv. Denna info kommer sedan paketeras MEN inte säljas externt som privata uppgifter (Allstå Micorosoft kommer inte gå till McDonalds och sälja uppgifter om att Kalle Svensson äter Burger King hemma i soffan).

Utan dessa uppgifter kommer ge Microsoft en stor databas att kanalisera reklam i olika former. Så om McDonalds Sverige vill lansera en ny hamburgare för män mellan 20-30 som spelar mycket Call of Duty och bor i Stockholmsområdet så kommer Microsoft kunna pricka denna kundgruppen genom sin interna reklamplattform så att denna kundgruppen i någon form får reklam från Microsoft till sin Xbox One med adressat från McDonald. Ungefär som Google, Apple, Facbook med mera redan gör idag.

Men att tro det kommer vara i någon form av hemlig inspelning av Ljud/bild som sedan säljs vidare till tredje part, ja då är det foliehatten på....


Jag tror också detta är det mest sannolika scenariot i dagsläget men jag gillar inte alls tanken på att de har möjligheten att missbruka möjligheterna. Jag har inte lust att dela ut nycklar till mitt hus till alla i området i förhoppning att de inte bryter mot lagen genom att gå in när jag inte är hemma. Jag sover bättre med nycklarna hemma så att säga oavsett hur förbjudet det vore för dem att gå in i mitt hem utan tillåtelse.

#33

Postad 05 juni 2013 - 12:50

Unregisteredb92a947c
  • Unregisteredb92a947c
  • Forumräv

  • 702 inlägg
  • 0

Allvarligt? Jag ser inte varför dom ens skulle vilja spionera på mitt eller någons vardagsrum. Jag sitter och degar framför tv:n och kollar på nån serie/film, vad lär dom sig av det då? Att jag sitter framåtlutad när jag spelar ett spännande spel, vad lär dom sig av det? Säg mig vad dom skulle få ut av att se mig i kallingarna på soffan? Och jämföra med hyrsvärden? där hänger jag inte riktigt med.

Det skulle väl vara för statistik och marknadsföringssyfte. Betyder inte att dom är intresserad av någon personligen naturligtvis men irriterande.

Dom får ju fan så mycket mer information (och värdefull sådan) av allt som loggas av mina surfvanor, vilka jag följer på Twitter, vilka forum och vad jag skriver där, hur jag surfar på min mobil, vad jag beställer på nätet, vilka spel jag spelar på steam, och i framtiden vilka spel jag spelar på next-genkonsoler, allt det där är fan så mycket mer värt att logga, (för att kunna sälja mig mer saker), och helt ärligt, är det så otroligt mer Bigbrother än att det finns en kamera i vardagsrummet som du kan täckar över om man är paranoid (vilket jag ändå är lite, och förmodligen kommer göra :) )

/P

Visst, det finns många vägar idag för att samla information men behövs det också på en spelkonsol, kylskåp, brödrost? Man skulle kunna få ett val och vi får väl se om man får det på konsolera senare.

#34

Postad 05 juni 2013 - 13:06

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Det skulle väl vara för statistik och marknadsföringssyfte. Betyder inte att dom är intresserad av någon personligen naturligtvis men irriterande..


Fortfarande. Att aktiv filma och spela in utan att du skulle vara väldigt medveten om det, oavsett syfte, är något som skulle leda till att Xbox One skulle försvinna från marknaden lika snabbt om den kom.

Ja, det skulle vara intressant för Microsoft om det hade kunnat. Men av samma anledning som att din mobiloperatör inte gör det så kommer Microsoft heller inte göra det, det är ett juridiskt självmord.

Visst, det finns många vägar idag för att samla information men behövs det också på en spelkonsol, kylskåp, brödrost? Man skulle kunna få ett val och vi får väl se om man får det på konsolera senare.


Än en gång, Kinecten är inte där för att samla in information. Den är i första hand där för att Microsoft tror att tekniken gör konsolen mer öppen för anda typer av målgrupper och de tror väl att kinect är ett bra säljargument mot sina konkurrenter.

Så att Microsoft har inte Kinect där för att de "behöver" samla in information utan den är där för andra saker.

Går du runt och frågar dig varför en mobil behöver GPS? Kan det vara där för att den först om främst ska användas till att användaren kan positionera sig? Eller tror du, likt den jämförelsen med Xbox One, att GPS är där i första hand så att Samsung kan kartlägga vart du är?

Redigerat av PalmiNio, 05 juni 2013 - 13:10.


#35

Postad 05 juni 2013 - 13:11

Unregisteredb92a947c
  • Unregisteredb92a947c
  • Forumräv

  • 702 inlägg
  • 0
Det blev mycket att läsa och det är ju kul att ämnet engagerar. Vad det gäller telefoner och datorer känner jag åtminstone att jag har större kontroll över vad som sker. Men det är sant att det är många prylar idag som har möjlighet att samla information men det är väl bara Samsung och Apple som kan konkurrera med Google, Facebook, Microsoft och Sony om en extrem användarbas och då har något intressant att erbjuda tredje part.

Jag var mest nyfiken på vad människor tycker och tänker om detta vad det gäller konsoler och tycker alla inlägg är intressanta och har svarat på några. Bra ändå att så många ändå känner obehag över alla kameror och fortfarande funderar på det och eventuella risker. Ska dock inte rota mer i detta nu då ordet foliehatt smugit in igen och det är inte bra för mitt humör, ska bygga en veranda istället ;).

#36

Postad 05 juni 2013 - 13:15

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0

Om Apple hade känt sig legalt trygga i att få rota igenom allt du gör i en iPhone så skulle de sitta på en guldgruva av personkartläggning som Microsoft bara skulle kunna drömma om. De skulle kunna sälja vidare info om vart alla användarna rör sig/vad de pratar om i sina mail/vad de snackar om på sina samtal/vad de fotograferar eller filmar med sin kamera. Möjligheterna finns där rent tekniskt för en mobiltillverkare men anledningen till varför inte görs är av samma grund som Microsoft inte kommer göra det, det skulle vara juridiskt självmord.

Apple, Google, Microsoft analyserar redan all trafik idag. Vad exakt de använder informationen till är dock oklart. Vi testade själva förra månaden med skype. MS skickar head requests mot vår server när länking förekommer i IM chatten.

Redigerat av Unregistered577c6879, 05 juni 2013 - 13:16.


#37

Postad 05 juni 2013 - 13:47

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Det blev mycket att läsa och det är ju kul att ämnet engagerar. Vad det gäller telefoner och datorer känner jag åtminstone att jag har större kontroll över vad som sker. Men det är sant att det är många prylar idag som har möjlighet att samla information men det är väl bara Samsung och Apple som kan konkurrera med Google, Facebook, Microsoft och Sony om en extrem användarbas och då har något intressant att erbjuda tredje part.


Hur kan du känna vad du har för kontroll vad som sker? Din mobil ligger aktiv mer eller mindre 24/7 och väldigt nära dig. Eftersom du inte har någon som helst insyn i hur din operatör plockar och lagrar det du gör med din mobil så kan du knappast påstå att du har kontroll om vad som sker?

Det enda du har kontroll över är din tillit till att din operatör följer de lagar som regleras av respektive stat. I vårt fall vad Tele2/Telia/Telenor/Tre får och inte få göra med all trafik som passerar dem.

#38

Postad 05 juni 2013 - 13:52

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Apple, Google, Microsoft analyserar redan all trafik idag. Vad exakt de använder informationen till är dock oklart. Vi testade själva förra månaden med skype. MS skickar head requests mot vår server när länking förekommer i IM chatten.


Absolut, tror definitivt de analyserar trafik - men det gör ICA också när de summerar alla kvitton. Men det är en enorm skillnad på att ICA kollar och jämför vad ett snittkvitto ligger på i en butik mot att specifikt dela med sig av Kalle Johanssons köpvanor till Arla.

Båda fallen bygger det på mer eller mindre samma data, men det är hur den hanteras som skiljer sig åt.

Kort sagt, alla som kan gör det. Men tror inte för en sekund att Microsoft skulle vara så korkade att de i smyg filmar och spelar in vad du gör i din soffa för att sen skicka till sina servers.

Redigerat av PalmiNio, 05 juni 2013 - 13:53.


#39

Postad 05 juni 2013 - 13:53

Unregistered6fb5a100
  • Unregistered6fb5a100
  • Mästare

  • 2 517 inlägg
  • 0

Hur kan du känna vad du har för kontroll vad som sker? Din mobil ligger aktiv mer eller mindre 24/7 och väldigt nära dig. Eftersom du inte har någon som helst insyn i hur din operatör plockar och lagrar det du gör med din mobil så kan du knappast påstå att du har kontroll om vad som sker?

Det enda du har kontroll över är din tillit till att din operatör följer de lagar som regleras av respektive stat. I vårt fall vad Tele2/Telia/Telenor/Tre får och inte få göra med all trafik som passerar dem.


De lär dessutom göra en del mer än man tror, en tysk politiker begärde sin data från operatören. Data om samtal och position, blev ju en del:

http://www.zeit.de/d...tz-vorratsdaten

#40

Postad 05 juni 2013 - 14:02

Unregisteredf6ea3cff
  • Unregisteredf6ea3cff
  • Veteran

  • 2 097 inlägg
  • 0

När jag och polarna samlas för lite split screen. Hur vet kinekten vem som är vem?

(edit: skall till USA om 10 dagar så jag kanske inte skulle posta sådana här skämtbilder, då stoppar de väl mig i passkontollen :P :rolleyes: ) Om NSA läser detta så var det bara ett skämt. Jag är helt ofarlig och ingen terrorist. :lol:

Det är inte säkert de där är terrorister heller ju. De kanske är fina grabbar innerst inne som kör sin grej liksom.

...raketgevärsgrej...


Edit: Är du säker på att de inte är frihetskämpar?

Redigerat av Unregisteredf6ea3cff, 05 juni 2013 - 14:03.


#41

Postad 05 juni 2013 - 14:16

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0

Absolut, tror definitivt de analyserar trafik - men det gör ICA också när de summerar alla kvitton. Men det är en enorm skillnad på att ICA kollar och jämför vad ett snittkvitto ligger på i en butik mot att specifikt dela med sig av Kalle Johanssons köpvanor till Arla.

Båda fallen bygger det på mer eller mindre samma data, men det är hur den hanteras som skiljer sig åt.

Kort sagt, alla som kan gör det. Men tror inte för en sekund att Microsoft skulle vara så korkade att de i smyg filmar och spelar in vad du gör i din soffa för att sen skicka till sina servers.

Ganska svårt att svara på hur individuella företag jobbar med säkerhetshantering av personuppgifter. Du har ju Logica nu senast... du kan begära registeruttdrag från myndigheter och företag så kan du se vad som potentiellt kan komma i orätta händer. ICA samlar en hel del rolig information om alla dina köpvanor faktiskt, speciellt om du har ICA bankkort.

#42

Postad 05 juni 2013 - 14:31

Unregisteredb92a947c
  • Unregisteredb92a947c
  • Forumräv

  • 702 inlägg
  • 0

Hur kan du känna vad du har för kontroll vad som sker? Din mobil ligger aktiv mer eller mindre 24/7 och väldigt nära dig. Eftersom du inte har någon som helst insyn i hur din operatör plockar och lagrar det du gör med din mobil så kan du knappast påstå att du har kontroll om vad som sker?

Det enda du har kontroll över är din tillit till att din operatör följer de lagar som regleras av respektive stat. I vårt fall vad Tele2/Telia/Telenor/Tre får och inte få göra med all trafik som passerar dem.

Måste väl svara på det här då. Eftersom jag har större tillgång till systemet har jag möjlighet att se vilka processer som körs och vad för data som hanteras. Det finns också fler val av hårdvara, mjukvara och leverantörer. Sen får man lita på att operatörerna följer lagen som du säger och lagrar telefonlistor och mina sms.

#43

Postad 05 juni 2013 - 16:21

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 028 inlägg
  • 1
Om Kinecten känner igen en, så är det väl bara att fixa till ett anonymt utseende. Ta på hjälmen, och bli inloggad automatiskt.

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  image.jpg   13,68K   4 Antal nerladdningar


#44

Postad 05 juni 2013 - 23:33

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Måste väl svara på det här då. Eftersom jag har större tillgång till systemet har jag möjlighet att se vilka processer som körs och vad för data som hanteras. Det finns också fler val av hårdvara, mjukvara och leverantörer. Sen får man lita på att operatörerna följer lagen som du säger och lagrar telefonlistor och mina sms.


Nej det har du inte. Du har kontroll till den grad som Samsung och Google (skaparna att hårdvaran och mjukvaran) tillåter dig att tro du har komtroll.

Komiskt att du låter det stanna vid "Sen får man lita på att operatörerna följer lagen som du säger och lagrar telefonlistor och mina sms.". Bra då kan du stanna vid att lägga samma för andra också.

#45

Postad 05 juni 2013 - 23:40

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Ganska svårt att svara på hur individuella företag jobbar med säkerhetshantering av personuppgifter. Du har ju Logica nu senast... du kan begära registeruttdrag från myndigheter och företag så kan du se vad som potentiellt kan komma i orätta händer. ICA samlar en hel del rolig information om alla dina köpvanor faktiskt, speciellt om du har ICA bankkort.


Jo men i fallet Xbox One + Kinect så skulle det upptäckas ganska direkt om Microsoft spelade in och skickade video vidare utan användarens godkännande.

Jag vet exakt vad ICA samlar faktiskt då jag jobbar med det och kan avslöja att det är inom rådande lagar för vad en bank får och måste göra. Även vad ett företag får, så ser inte vad det är som är den roliga datan du menar. Förklara gärna.

Ja ICA använder informationen men det är inom de ramar som DI tillåter.

T ex skulle ICA Banken aldrig kunna sälja denna information vidare till tredje part.

Redigerat av PalmiNio, 05 juni 2013 - 23:44.


#46

Postad 06 juni 2013 - 07:14

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 2
http://www.aftonblad...icle16911219.ab

Massövervakning har blivit vardag i många länder.

Redigerat av hassesolo, 06 juni 2013 - 07:15.


#47

Postad 06 juni 2013 - 14:43

Unregisteredb92a947c
  • Unregisteredb92a947c
  • Forumräv

  • 702 inlägg
  • 0
@hassesolo: Länken fungerade inte, menade du den här, USA övervakar miljoners teletrafik ?
Matnyttigare i theguardian.

Nej det har du inte. Du har kontroll till den grad som Samsung och Google (skaparna att hårdvaran och mjukvaran) tillåter dig att tro du har komtroll.

Du menar att dom är så lömsk att dom inte ger utvecklare tillgång och kanske tom bygger in skit i hårdvaran? Det finns mycket jag och andra kan testa direkt eller indirekt genom att köra olika program/script, skriva egna eller via en debugsession.

Komiskt att du låter det stanna vid "Sen får man lita på att operatörerna följer lagen som du säger och lagrar telefonlistor och mina sms.". Bra då kan du stanna vid att lägga samma för andra också.

Vad yrar du om? Jag tycker det bara är bra vid brottutredningar om det var det du menade. Varför inte använda resten av våra prylar också? Är du bara ute för att provocera nu, jag som tyckte jag hade fått en bra opt-out ;)

Redigerat av Unregisteredb92a947c, 06 juni 2013 - 15:25.


#48

Postad 07 juni 2013 - 05:26

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 3
Är det konstigt att folk är paranoida? Nyheter om sån här skit hela tiden...

Skype avlyssnas kanske och Skype skall finnas i X0...
Man behöver inte vara foliehatt för att oroa sig.

http://www.aftonblad...icle16915082.ab

Amerikanska myndigheter samarbetar med nio internetjättar och har tillgång till invånarnas hela liv på nätet, avslöjar Washington Post.
– Bokstavligt talat kan de se hur dina tankar formas samtidigt som du skriver, säger en källa till Washington Post.
Nu varnar USA:s spionchef för att avslöjandet är ett hot mot landets säkerhet.

USA:s underrättelsetjänst National Security Agency (NSA) och FBI genomför omfattande digital övervakning av amerikanerna, avslöjar Washington Post.
Myndigheterna har direkttillgång till nio internetjättars servrar som ger dem möjlighet att övervaka och samla in bland annat ljud- och videosamtal, bilder, e-post och dokument enligt de hemliga handlingar som tidningen tagit del av.
Kan övervaka kreditkortsköp

Utöver internetleverantörernas servrar uppges myndigheterna ha även ha tillgång till Facebook, Google och Skypes enorma informationsflöden, skriver Washington Post.
Dessutom övervakas kunduppgifter från USA:s tre största telefonibolag enligt brittiska The Guardian och NSA ska också samla in information om köp gjorda med kreditkort, skriver Wall Street Journal.
Bland annat innebär övervakningen att NSA har tillgång till mängder med information om de telefonsamtal som de tre största företagens kunder genomför – plats, nummer som ringts upp, tid för samtalet och dess längd. Det gäller en majoritet av amerikanerna.
Övervakningsprogrammet PRISM uppges vara den största källan till underrättelseinformation som myndigheterna har och kallas för en guldgruva, skriver Washington Post.
Nätjättarna nekar

Under natten mot fredag har bland annat Facebook och Yahoo dementerat att myndigheterna har ”direkt tillgång” till deras servrar.

PRISM-programmet startade 2007 och står för en av sju underrättelserapporter från NSA – som årligen behandlar biljontals uppgifter från hela världen.
– Det här programmet är hisnande. Det visar ingen som helst hänsyn eller försök till att begränsa eller skräddarsy övervakningen av medborgarna, säger Jonathan Turley, expert på konstitutionell rätt vid George Washington universitet till Wall Street Journal.
Källor inom de amerikanska underrättelsemyndigheterna uppgav i natt att programmet inte tillåter att informationen som görs tillgänglig i genom PRISM om amerikanska medborgare får övervakas, det ska bara gälla personer utanför landets gränser, enligt USA Today.
”Hot mot vår säkerhet”

Tidigt i morse kallade spionchefen James Clapper läckan om övervakningen för förkastlig i ett pressmeddelande med anledning av avslöjandet. Enligt Clapper kan det skada landets säkerhet på ett sätt som inte går att reparera.
– Att diskutera sådana här program offentligt kommer att påverka hur våra motståndare agerar och kommer göra det svårare för oss att förstå deras planer, säger James Clapper, skriver AP.
Han säger att övervakningen respekterar amerikanernas privatliv och att det bara är mycket små mängder av de enorma mängder information som samlas in som hanteras av myndigheterna. Och då under stränga regler för hur det ska gå till för att inte kränka medborgarnas integritet, skriver AP.

Redigerat av hassesolo, 07 juni 2013 - 05:32.


#49

Postad 07 juni 2013 - 10:00

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

  • 14 825 inlägg
  • 4
Tänk dig att du sitter där en fredagkväll framför din XBO och Kinect och säger till kompisen, "nu jävlar ska jag bomba skiten ur amerikanerna!!", och sen svarar din muslimske vän, "Jihad!!!". (När du spelar COD 12)

Då är det kört!

Redigerat av Unregisteredf64a5233, 07 juni 2013 - 10:01.


#50

Postad 10 juni 2013 - 06:34

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

@hassesolo: Länken fungerade inte, menade du den här, USA övervakar miljoners teletrafik ?
Matnyttigare i theguardian.


Du menar att dom är så lömsk att dom inte ger utvecklare tillgång och kanske tom bygger in skit i hårdvaran? Det finns mycket jag och andra kan testa direkt eller indirekt genom att köra olika program/script, skriva egna eller via en debugsession.


Vad yrar du om? Jag tycker det bara är bra vid brottutredningar om det var det du menade. Varför inte använda resten av våra prylar också? Är du bara ute för att provocera nu, jag som tyckte jag hade fått en bra opt-out ;)


Tycker fortfarande är väldigt konstigt att du inte ser problem med din mobil men väldigt många problem med Xbone.

Du säger att du får lita på telefonoperatörerna, och visst, men du har ingen insyn.

Du säger du kan testa mobilen, men sanningen är att du inte vet då saker fortfarande kan ligga utan för OS (vilket är det enda du kan testa). Ja detta skulle komma fram rätt snabbt, men på samma vis hade detta kommit fram med Xbone lika snabbt.

Skulle Xbone hela tiden filma dig och skicka den infon så skulle det märkas från dag 1 och bli ett problem för Microsoft.

Men att det är som hassesolo säger tror jag definitivt, Skype är likt telefoner och mobiler avlyssnade.Men det är som sagt rätt öppen och klar trafik som du medvetet "utsätter" dig för.

Anser att senaste läcka är ett tecken på att Xbone inte kan ses som problemet då problemet redan är här.

Redigerat av PalmiNio, 10 juni 2013 - 09:57.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.