Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Xbox, komponent eller s-video-->komponent?

135 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 13 november 2003 - 13:03

puttekula
  • puttekula
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
Hej på er!

Har nu funderingar på att köpa ett Xbox. Frågan är vad Xbox kan ge för bild. Mina alternativ är som följer:

* Koppla Xbox med s-video, använda videoup-conversion via stärkaren till komponent (detta är då förutsatt att Xbox inte lämnar progressive signal via egen komponent).

* Koppla Xbox via komponent. Egentligen bara intressant om Xbox skickar progressive signal ut.

Frågan är alltså, ger Xbox en progressive signal eller vanlig "enkel" komponentsignal?

Tacksam för reflektioner om detta.

#2

Postad 13 november 2003 - 14:38

prosen
  • prosen
  • Forumräv

  • 923 inlägg
  • 0
Hej!!

Om du köper en Europeisk X-box kan den inte leverara en progressiv komponentsignal tyvärr :( Importerar du däremot en X-box från USA så kan den leverera en progressiv NTSC-signal(480p). Min kompis(som har en importerad X-box) har även lyckats få den att leverera en progressiv PAL-signal(525p).

Nedan följer svaret från XBOX-support:
Thanks for contacting Xbox Customer Care with your enquiry.

HDTV (High definition television) is not fully supported by the PAL broadcasting standard. If you are using the HDTV pack with a PAL television and compatible Xbox console, the highest resolution you can get is 480i. You can't get 480p, 720p, or 1080i.

If you are using the HDTV pack with a PAL television and compatible Xbox console and you experience difficulties with your display, please ensure that 480p is disabled in the dashboard video settings.

There is no support for progressive scan with the European Xbox, only the US Xbox. Kind Regards,

Xbox Customer Care Team

#3

Postad 13 november 2003 - 14:57

Unregistered88ffc5d5
  • Unregistered88ffc5d5
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0
Hoppas jag inte bryter mot några av forumets regler med detta inlägg.
I så fall är det bara att radera inlägget.

Man kan få prog. scan från en XBox som är köpt i europa, men man måste chippa den för att sen ställa om den till NTSC.
Efter det kan man välja mellan 480p, 720p och 1080i i dashboarden om man har en komponentkabel.

#4

Postad 13 november 2003 - 15:22

puttekula
  • puttekula
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
niszhe: Ok, låter bra. Funkar den "featuren" med X-Ecuter 2 Lite?

#5

Postad 13 november 2003 - 15:31

sonyman
  • sonyman
  • Veteran

  • 1 560 inlägg
  • 0
Kan bara nämna att komponent gör en markant skillnad i bildkvalité jämfört med s-video, även om du inte får progressiv.

#6

Postad 13 november 2003 - 15:46

prosen
  • prosen
  • Forumräv

  • 923 inlägg
  • 0
niszhe> Om man moddar sin X-box blir maskinen "bannad" från X-box Live va?

sonyman> Instämmer helt!!

#7

Postad 13 november 2003 - 19:32

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Har ett chippat x-box kopplat med komponent. Går även att ställa om det till normal läge så att man kan köra xbox-live.


Säger bara en sak FAAAAAAAAN vilken bra bild!!! När jag testade sist så körde jag "Tony Hawk 4" tror jag det heter (skateboard spel) med 750P-upplösning på en Ae-100 och Ae-300, på båda blir det väldigt bra!!! Spelet var iofs. ej orginal och nån har sagt till mig att man får inte progressiv signal med svenska PAL spel?


Skillnaden mot s-video och komposit är extremt tydlig, särskilt med progressiv bild men även med interlaced.

Klockrent helt enkelt, Playstation 2 kan slänga sig i väggen (obs. har även PS2 med komponent), blev faktiskt smått chockad över bilden första gången...

Jag köpte ett så kallat "High Definition Pack" för 399kr på dvdirect.net, värt vartenda öre! Med den kan du även koppla ljudet digitalt via optisk kabel...

#8

Postad 13 november 2003 - 19:58

puttekula
  • puttekula
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
Dr. Death: Du har PM.

Tack för alla tips, so far.... :(

Redigerat av puttekula, 13 november 2003 - 20:00.


#9

Postad 14 november 2003 - 13:57

Unregistered0802927f
  • Unregistered0802927f
  • Användare

  • 237 inlägg
  • 0
För att förtydliga vilka standarder man kan visa med komponent från xbox:

omoddad xbox köpt i PAL-land: 576i, PAL60 (alltså 480i fast med PAL-färgsystem)
omoddad xbox köpt i NTSC-land: 480i, 480p, 720p, 1080i
moddad xbox köpt varsomhelst (kan växla mellan NTSC och PAL genom t ex programmet Enigma Video Switch): 480i, PAL60, 576i, 480p, 720p, 1080i

Alltså 576p (PAL progressivt) funkar tyvärr inte (problemet sitter i hårdvaran).

Vilka spel som stödjer 480p, 720p resp 1080i kan hittas på http://hdgames.net. Även Xbox Media Player (som alltså kräver moddad xbox) stöder HDTV så xbox kan i viss mån funka helt ok som HTPC.

Bästa upplösningen brukar ses som 720p; alltså inte 1080i då progressiv bild gör ganska mycket. Alltså om din skärm/proj klarar både 720p och 1080i så stäng av 1080i i M$-dashboard. Bara om din skärm/proj inte klarar 720p men däremot 1080i så rekommenderas det att man kryssar för 1080i.

Att PAL-spel per automatik inte klarar att spelas i NTSC-läge (även HDTV-upplösningar) är inte sant, utan det är bara några få undantag som kräver PAL, t ex Baldurs Gate II: Dark Alliance. Om ett spel överhuvudtaget klarar att spelas i NTSC-läge så klarar det oxå alla upplösningar som NTSC-versionen klarar av min erfarenhet. Jag spelar t ex PAL-versionen av True Crime: Streets of LA i 720p :wub:

#10

Postad 14 november 2003 - 19:09

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Har bara sett med 750P INTE med 720P... Konstig upplösning, jag vet, men så är det...

#11

Postad 15 november 2003 - 15:44

Unregistered0802927f
  • Unregistered0802927f
  • Användare

  • 237 inlägg
  • 0

Har bara sett med 750P INTE med 720P... Konstig upplösning, jag vet, men så är det...

Du menar att din skärm/proj rapporterar 750p? Min rapporterar 720p iaf och om jag kopplar om ingången som xboxen sitter på till RGB så får jag garanterat fram en grön 1280x720-bild (bara vid den upplösningen då "Trough"-läget på projjen är fullskärm). Trodde inte tillverkare använde termen 750p ibland för 720p men om det är så för dig så är det ju bevisligen så.

#12

Postad 15 november 2003 - 18:10

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Blev oxå förvånad!

Läste i manualen till Ae-300 att denna stödde även 750P (vill jag minnas).

Och på både Ae-100 & Ae-300 så står det i meny:n att den tar emot 750P.

På mitt Matrixspel (som inte funkar) så stod det att den tog emot HDTV60 eller nåt liknade, är det nån som känner till detta?

Men på min Sanyo plv-30, som man inte kan se vilken signal den tar emot, så funkar det utmärkt att manuellt välja 720P i meny:n... :wub:

Skiiiit samma, bilden blir GRYYYYYYYM! :D


Slår återigen ett kraftfullt slag för X-Box:s & Highdefinition-Pack!!! :D :P :angry:

#13

Postad 15 november 2003 - 21:49

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Ingen som har nått bra tips på spel som får projjen att kräka ut sin bästa prestanda (genom x-box), via komponent???

#14

Postad 16 november 2003 - 18:27

Unregistered0802927f
  • Unregistered0802927f
  • Användare

  • 237 inlägg
  • 0

Ingen som har nått bra tips på spel som får projjen att kräka ut sin bästa prestanda (genom x-box), via komponent???

Självklart :blink::

Street Hoops är riktigt nice i 720p, jag är inte så mycket för basketspel så jag har inte spelat det så mycket men att det väldigt klart syns att det är HDTV är det ingen tvekan om.

Soul Calibur II är det bästa fightingspel jag stött på och riktigt snyggt i HDTV, tyvärr är det inte 720p 16:9 utan 720p 4:3 men en mycket bättre lösning än att bara stödja 480p (många spel släpps inte i 720p (som är 1280x720, alltså 16:9) just för att xboxhårdvaran inte räcker till för det grafikgodis spelmakarna vill ha i den upplösningen, så det är en smart lösning att använda 720p 4:3 (alltså 960x720) istället för att slopa 720p-stöd helt).

Ett annat spel som oxå är kul är True Crime: Streets of LA som är inspirerat av GTA och har en skön blandning av körning, skjuta och kung fu, i 720p.

#15

Postad 16 november 2003 - 19:44

puttekula
  • puttekula
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
Idag var jag på EG och köpte mitt Xbox, 1690:- . Vad jag sett så är dvdirect.net billigast på tillbehör till Xbox, känner nån till nån ännu billigare? Det får bli ett Highdefinition-Pack och lite annat till lådan. Tack för alla tips igen.

#16

Postad 16 november 2003 - 20:00

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Som sagt, utanför gränsen går det att hitta billigare...

Obs. vissa ställen på nätet (bla. psx.......), som "puttekula" rekommenderade iofs. ang. annat är väldigt dyra!

Puttekula:

Kan du inte ta några screenshots efter du har kopplat x-boxen via komponent?

#17

Postad 28 november 2003 - 11:09

puttekula
  • puttekula
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
Dr. Death: Ska jag fixa lite screenshots, ska bara fixa hem ett stycke High Definition AV Pack. Nu är i alla fall Xboxen "omgjord" för mina behov. :(

Ingen som vet om EG, Siba, on-off säljer High Definition AV Pack? Vill ha kabeln till helgen.

#18

Postad 28 november 2003 - 11:41

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

  • 1 289 inlägg
  • 0
HD-pack säljs inte av MS i Sverige, kanske kan du hitta den i någon spelbutik som importerat den själv.

Här finns den i alla fall, vet inet var du bor men...
http://www.spelbutik...&produkt=xbx023

annars kan man beställa den billigt på dvdboxoffice.com (där köpte jag min) Dock vet man aldrig om den fastnar i tullen eller liknande.

Lycka till! :(

#19

Postad 28 november 2003 - 11:45

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

  • 1 289 inlägg
  • 0
Jag har en fråga till ALLA er som kört med component från Xbox till projektorn. Hur blir bilden när man köra DVD-filmer?

Tacksam för svar... skriv gärna vilken projektor ny använder också.

:(

#20

Postad 28 november 2003 - 13:24

Unregistered15f76d3a
  • Unregistered15f76d3a
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Köp kabelkitet på www.Webhallen.com

High Definition AV Pack - Original - [XBOX] 259:-

Fungerar sjukt bra, bilden blir grym, särskilt i spel som stödjer 720p.

Ska prova att köra DVD-skivor också, återkommer med kvallerapport.

Ska ta lite screenshots också så ska ni få se...

#21

Postad 28 november 2003 - 14:18

karlceasar
  • karlceasar
  • Användare

  • 142 inlägg
  • 0
Börjar bli riktigt spännande här. Har funderat lite lätt på att skaffa en xbox och en DVD-progresssive wid sidan om.. men va fan, det verkar räcka med konsolen enskilt. Det jag missar är då 576p, undrar dock om det är försumbart i längden.

Väntar nu på svar angående om xbox'ens kvalitet när det gäller DVD-film.

#22

Postad 28 november 2003 - 16:00

Unregistered787ef59d
  • Unregistered787ef59d
  • Användare

  • 149 inlägg
  • 0
Jag körde med AV-pack och komponent en kvart nu innan jag packade ner min Z2a i lådan igen och det var riktigt bra bild tyckte jag.

Men Sanyon skall tillbaka till butiken eftersom det inte fanns en chans att hänga den vettigt i mitt långa smala rum. Något att tänka på för köpare. Sanyon ger extremt stor bild om du måste hänga den på längre håll än 4 meter.

Däremot kommer jag att behålla AV-packet för jag skall ju ha någon slags proj, men vad det blir är nu oklart igen. Tur att jag handlade i en riktig butik med trevlig personal som hjälper till när det blir fel. Jag skall inte göra reklam för butiken, men om någon vill veta så kan ni messa mig. All heder åt seriösa butiker, det är fan värt en slant extra!

#23

Postad 28 november 2003 - 16:02

puttekula
  • puttekula
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0

High Definition AV Pack - Original - [XBOX] 259:-


Det var ju snorbilligt!!!

#24

Postad 28 november 2003 - 19:32

Dark Helmut
  • Dark Helmut
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

För att förtydliga vilka standarder man kan visa med komponent från xbox:

omoddad xbox köpt i PAL-land: 576i, PAL60 (alltså 480i fast med PAL-färgsystem)
omoddad xbox köpt i NTSC-land: 480i, 480p, 720p, 1080i
moddad xbox köpt varsomhelst (kan växla mellan NTSC och PAL genom t ex programmet Enigma Video Switch): 480i, PAL60, 576i, 480p, 720p, 1080i

Alltså 576p (PAL progressivt) funkar tyvärr inte (problemet sitter i hårdvaran).

Vilka spel som stödjer 480p, 720p resp 1080i kan hittas på http://hdgames.net. Även Xbox Media Player (som alltså kräver moddad xbox) stöder HDTV så xbox kan i viss mån funka helt ok som HTPC.

Bästa upplösningen brukar ses som 720p; alltså inte 1080i då progressiv bild gör ganska mycket. Alltså om din skärm/proj klarar både 720p och 1080i så stäng av 1080i i M$-dashboard. Bara om din skärm/proj inte klarar 720p men däremot 1080i så rekommenderas det att man kryssar för 1080i.

Att PAL-spel per automatik inte klarar att spelas i NTSC-läge (även HDTV-upplösningar) är inte sant, utan det är bara några få undantag som kräver PAL, t ex Baldurs Gate II: Dark Alliance. Om ett spel överhuvudtaget klarar att spelas i NTSC-läge så klarar det oxå alla upplösningar som NTSC-versionen klarar av min erfarenhet. Jag spelar t ex PAL-versionen av True Crime: Streets of LA i 720p B)

Så för att vara helt klara nu då så om man använder en moddad xbox så kan den skicka 720 p till en z2 och allstså ersätta diverse dvd spelare som kör proggresive scan tills dvd i spelarna som tex pioneer 868 DVI/HDCP input har sjunkit i pris eller funkar inte pal (europeisk standard) filmer i 720 p bara amerekansk ntsc region å system man blir helt snurrig av det här.???

#25

Postad 28 november 2003 - 21:23

Unregistered0802927f
  • Unregistered0802927f
  • Användare

  • 237 inlägg
  • 0

För att förtydliga vilka standarder man kan visa med komponent från xbox:

omoddad xbox köpt i PAL-land: 576i, PAL60 (alltså 480i fast med PAL-färgsystem)
omoddad xbox köpt i NTSC-land: 480i, 480p, 720p, 1080i
moddad xbox köpt varsomhelst (kan växla mellan NTSC och PAL genom t ex programmet Enigma Video Switch): 480i, PAL60, 576i, 480p, 720p, 1080i

Alltså 576p (PAL progressivt) funkar tyvärr inte (problemet sitter i hårdvaran).

Vilka spel som stödjer 480p, 720p resp 1080i kan hittas på http://hdgames.net. Även Xbox Media Player (som alltså kräver moddad xbox) stöder HDTV så xbox kan i viss mån funka helt ok som HTPC.

Bästa upplösningen brukar ses som 720p; alltså inte 1080i då progressiv bild gör ganska mycket. Alltså om din skärm/proj klarar både 720p och 1080i så stäng av 1080i i M$-dashboard. Bara om din skärm/proj inte klarar 720p men däremot 1080i så rekommenderas det att man kryssar för 1080i.

Att PAL-spel per automatik inte klarar att spelas i NTSC-läge (även HDTV-upplösningar) är inte sant, utan det är bara några få undantag som kräver PAL, t ex Baldurs Gate II: Dark Alliance. Om ett spel överhuvudtaget klarar att spelas i NTSC-läge så klarar det oxå alla upplösningar som NTSC-versionen klarar av min erfarenhet. Jag spelar t ex PAL-versionen av True Crime: Streets of LA i 720p B)

Så för att vara helt klara nu då så om man använder en moddad xbox så kan den skicka 720 p till en z2 och allstså ersätta diverse dvd spelare som kör proggresive scan tills dvd i spelarna som tex pioneer 868 DVI/HDCP input har sjunkit i pris eller funkar inte pal (europeisk standard) filmer i 720 p bara amerekansk ntsc region å system man blir helt snurrig av det här.???

Med en moddad xbox är det högsta du kan få ut från DVD 480p. Så kolla på Brainwaven eller samsungen om du vill ha 720p (med eller utan HDCP) för en billig peng.

#26

Postad 28 november 2003 - 21:25

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
En moddad X-box skickar prorgressiv signal ENBART för spel(NTSC), ej film.

Köp en Brainwave V880 DVD, den har ALLT (ink. dvi), mer inställnings möjligheter än tex. dyra Pioneer, dessutom till ett pris på 1000-1500kr!!!

Sök på Brainwave och läs EMUMANNEN:s långa tråd, otroligt intressant läsning, SKA ha en sån eller snarlik! Är bara lite andra saker som måste prioriteras (givetvis till hembion B) )innan jag köper den...

#27

Postad 29 november 2003 - 10:17

Mozez
  • Mozez
  • Forumräv

  • 836 inlägg
  • 0
Då jag köpte min krysslåda för över ett år sedan påstods det då att DVD-enheten motsvarade DVD-spelare i 8.000:- klassen. Jag vet inte om detta kanske var lite kryddat eller nåt, men jag tycker då den håller hyffsad kvalité...

Men nu har jag beställt en projektor, AE300. Jag har en sån här kabel till min xbox:
Digital AV Cable (RGB) - Joytech
http://www.webhallen...od.php?id=11720
Rekommenderar ni att jag "uppgraderar" kabeln till en sån här:
High Definition AV Pack - Original
http://www.webhallen...rod.php?id=5134

Vilka mer kablar ska jag köpa i så fall för att koppla HD -> Projektor?
Hjälp nu en gröning på området! B)

Givetvis är min Xbox moddad...

Tack på förhand för svar!
/Mozez

#28

Postad 29 november 2003 - 17:54

Unregistered0802927f
  • Unregistered0802927f
  • Användare

  • 237 inlägg
  • 0

En moddad X-box skickar prorgressiv signal ENBART för spel(NTSC), ej film.

Köp en Brainwave V880 DVD, den har  ALLT (ink. dvi), mer inställnings möjligheter än tex. dyra Pioneer, dessutom till ett pris på 1000-1500kr!!!

Sök på Brainwave och läs EMUMANNEN:s långa tråd, otroligt intressant läsning, SKA ha en sån eller snarlik! Är bara lite andra saker som måste prioriteras (givetvis till hembion :) )innan jag köper den...

DVD funkar i 480p med hjälp av en patch. Men som sagt, Brainwaven är ett bättre alternativ för DVD B)

#29

Postad 29 november 2003 - 18:03

Unregistered0802927f
  • Unregistered0802927f
  • Användare

  • 237 inlägg
  • 0

Då jag köpte min krysslåda för över ett år sedan påstods det då att DVD-enheten motsvarade DVD-spelare i 8.000:- klassen. Jag vet inte om detta kanske var lite kryddat eller nåt, men jag tycker då den håller hyffsad kvalité...

Men nu har jag beställt en projektor, AE300. Jag har en sån här kabel till min xbox:
Digital AV Cable (RGB) - Joytech
http://www.webhallen...od.php?id=11720
Rekommenderar ni att jag "uppgraderar" kabeln till en sån här:
High Definition AV Pack - Original
http://www.webhallen...rod.php?id=5134

Vilka mer kablar ska jag köpa i så fall för att koppla HD -> Projektor?
Hjälp nu en gröning på området! B)

Givetvis är min Xbox moddad...

Tack på förhand för svar!
/Mozez

Det är mycket större skillnad mellan sammanflätad och progressiv bild för spel än filmer, så självklart ska du köpa High Definition AV Pack, är ju inte så mycket pengar heller :)

Menar du från xbox när du frågar vilka kablar du behöver "för att koppla HD -> Projektor"? Isåfall inga fler än dom som följer med High Definition AV Pack ;)

#30

Postad 29 november 2003 - 18:47

Releaser
  • Releaser
  • Användare

  • 162 inlägg
  • 0
Ingen som har denna?
http://www.webhallen...od.php?id=21205

#31

Postad 30 november 2003 - 15:37

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Var nära att beställa en sån från Reference Audio(1300kr, svindyrt) innan jag tog mig samman och skärpte mig B) , köpte krysslådans HD-pack orginal istället, är svinigt nöjd, men jag tvivlar inte på att monstercable är bättre, dock inte tillräckligt för att motivera prisskillnaden...

#32

Postad 30 november 2003 - 16:02

Mozez
  • Mozez
  • Forumräv

  • 836 inlägg
  • 0

Det är mycket större skillnad mellan sammanflätad och progressiv bild för spel än filmer, så självklart ska du köpa High Definition AV Pack, är ju inte så mycket pengar heller B)

Menar du från xbox när du frågar vilka kablar du behöver "för att koppla HD -> Projektor"? Isåfall inga fler än dom som följer med High Definition AV Pack :)

Ok, på bilden syns ju inga extra kablar men dom medföljer alltså?
Hur långa är dom kablarna? Är det erfoderlig kvalité på dom?

#33

Postad 01 december 2003 - 13:23

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Yes, det följer med kablar, blev oxå förvånad eftersom de inte synd på bilden.

Kvalite'n kan säkert diskuteras men det verkar dock inte vara det absolut sämsta skitet, funkar bra enligt mig, får väl slänga på suprakablage även där vid ett senare tillfälle, bara för sakens skull! :)

Eller om man hittar begagnad MonsterCable för "rätt" pris så klipper mann väl en sån...

Längden, hmmm, har inte kabeln i närheten för tillfället, men jag har för mig att den är ca. 3m, inte 100% säker dock.

#34

Postad 01 december 2003 - 16:03

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

  • 1 289 inlägg
  • 0
Med risk för att låta tjatig, vet inte om någon riktigt gett svar på hur bildkvaliten när man kör DVD-filmer. Har förstått att den i övrigt är bra, men just när man kör film då??? :)

Var det inte någon som snackade om screenshots? (även om de säger noll för det mesta) :huh:

#35

Postad 01 december 2003 - 20:31

Mozez
  • Mozez
  • Forumräv

  • 836 inlägg
  • 0
Kan ju bara svara för film mot min gamla skit 28"-tv... och på den tycker då jag filmerna är suveräna. Jag använder då "Advanced scart"...

Men jag tror inte det är direkt någon värdemätare... :)

#36

Postad 14 december 2003 - 11:44

Unregistered917b24bf
  • Unregistered917b24bf
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Tja jag har lite frågor om xbox till proj (har Z1).
Jag vill köra component till min proj.
Så fråga 1. Måste jag chippa den för att få bästa bild med component.

2. Vilket chip ska man använda??

Sen så kör jag ju min dvd med component upp till projjen nu så jag har beställt en switch för komponent vad tror ni om den kommer den att dra ner kvaliten??

här är switchen

#37

Postad 14 december 2003 - 12:18

puttekula
  • puttekula
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
peppe:

Fråga 1: Ja, det måste du. För att få ut progressive bild måste du sätta Xbox i "NTSCläge".

Fråga 2: Själv har jag ett X-ecuter 2.2 Lite vilket fungerar bra. Akira och Xbit är två andra chip som många använder.

I min RX-V 1400 kör jag med componentswitching, dvs DVD + Xbox är kopplad via component via den. Jag ser ingen skillnad mellan "direct" och switchat läge. Jag har High Definition AV Pack (orginal) till min Xbox, bilden och ljudet blir snuskigt bra med den.

#38

Postad 14 december 2003 - 15:39

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

  • 2 219 inlägg
  • 0
"Ingen som har denna?
http://www.webhallen...od.php?id=21205 "


Också intresserad av den kabeln

Redigerat av Unregistered74d4d0b1, 14 december 2003 - 15:40.


#39

Postad 15 december 2003 - 14:37

Unregistered9b811827
  • Unregistered9b811827
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0
Hej! jag har en fråga. är det nån som kör RGB scart till nån av Panasonic projjarna 200, 300 el, 500. om det fungerar bra eller måste man köra komponent?

#40

Postad 15 december 2003 - 19:25

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Vill du ha progressiv signal (och det vill väl ALLA?) så måste du köra komponent.

Vet inget om scarten men kan tänka mig att den funkar ungefär som component interlaced(inte progressiv) signal, bra men inte bäst...

Dessutom är det en himla klumpig typ av kontatkt (scart) i projje sammanhang?!

#41

Postad 15 december 2003 - 22:59

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0

Peppe! Finns den switchen, du hade en länk på, att få tag på i sverige?

"Duddits", Dream Catcher?

#42

Postad 18 december 2003 - 14:56

Unregistered917b24bf
  • Unregistered917b24bf
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
duddits vet ej om den finns i sverige men jag har beställt den nu, så den ska vara påväg nu =) ska bara köpa mig en xbox, sen ska det spelas = )

#43

Postad 19 december 2003 - 10:33

Unregistered016cac63
  • Unregistered016cac63
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Han en liten fråga angående detta...
För att få denna perfekta bild, måste man, om jag fattat rätt?

> dels chippa boxen
> Ha en HD-sladd som man köper på ex. Webhallen
> ha programmet "Enigma Video Switch" på boxen
> givetvis ha en projektor som tar klarar av dessa signaler

men det viktigaste som jag inte förstår:
Måste spelen vara i NTSC, dvs. importerade, eller kan PAL spel också producera en HD signal?

Redigerat av Unregistered016cac63, 19 december 2003 - 10:37.


#44

Postad 19 december 2003 - 11:07

Unregistered0802927f
  • Unregistered0802927f
  • Användare

  • 237 inlägg
  • 0
Så gott som alla spel går att spela både i NTSC och PAL oberoende av om du har NSTC- eller PAL-versionen, finns några få undantag som är låsta till resp format, t ex Baldurs Gate: Dark Alliance. Men som sagt, är väldigt få; det är fler spel som klarar 480i men inte 480p (går dock ofta att patcha dessa så att dom klarar 480p). Och om ett PAL-spel klarar att spelas i NTSC så funkar oxå alla HD-upplösningar (480p, 720p, 1080i) som NTSC-versionen klarar :lol:

#45

Postad 25 december 2003 - 17:21

Unregistered917b24bf
  • Unregistered917b24bf
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Ok nu har jag skaffat mig en xbox, ska chippa den någon dag snart hade tänkt mig ett X-ecuter 2.3 lite chip eller , Aladdin Advance det är lite billigare.

Men det funkar väll med vilket som helst av dem för att kunna köra prog, bild???

Det är väll bara att skaffa "Enigma Video Switch" eller funkar det utan det?

Har fått min switch och den verkar vara finfin = )

Puttekula vart hittade du programen eller följer de med??

#46

Postad 26 december 2003 - 11:21

puttekula
  • puttekula
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
Peppe: det du behöver när du "installerar" ditt Xbox är installationsCDn superdisc. Jag använde mig av version 3.6, tror 3.7 är släppt. På superdisc finns alla program du behöver inkl. Enigma Video Switch. Bästa är om du kollar in forumet på psxcare.com, där finns bra tutorials och information om hur du går tillväga.

Lycka till!

#47

Postad 26 december 2003 - 17:49

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Jag fick mitt moddat, trixxat och fixat för 300 spänn(en kompis kompis), så jag har aldrig behövt att krångla själv (vilket är skönt då jag är stolt över att kunna sätta på datorn själv utan att behöva ringa en support), mitt teknikkunnande är VÄLDIGT selektivt! :)

Hur som haver så kvittar det vilket chipp du väljer (så vitt jag vet), om du bara är ute efter att få prog. signal.

Off topic.(lite)

Har snöat in på "sagan om konungens återkomst" 2-players mode, är ju bara sååååååå kul och ontitummarna- bra!!! :unsure:

#48

Postad 26 december 2003 - 23:18

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Om jag fattat det rätt så sitter det alltså ingen komponent utgång på X-boxen utan man köper den här HD-packen och får då en snutt komponent kabel, eller får man nån liten dosa där det i sin tur sitter komponent utgångar ?

Anledningen till att jag frågar är p.g.a att jag vill använda mina vanlig komponent kablar till projjen och om det bara är en 3 meters kabel som följer med så räcker det inte alls... om jag nu skaffar en X-Box, men jag är som sugen...

Är det så att man bara får en 3 meters snutt komponent kabel så får man väl knipsa av snörena och löda på RCA honor istället så att man kan skifta kablarna mellan dvd:n och X-boxen.

Mattias.

Redigerat av mattiask, 26 december 2003 - 23:22.


#49

Postad 27 december 2003 - 11:01

Unregistered07ea6e16
  • Unregistered07ea6e16
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0
Jag har köpt ett HD pack till min xbox och kablarna som följer med är 3m, kabeln som går till dosan med komponet och digitalutgången är cirka 0.5m.
Har du inte möjlighet att köra komponet kablarna via förstärkaren och använda den som en switch.

Redigerat av Unregistered07ea6e16, 27 december 2003 - 11:03.


#50

Postad 27 december 2003 - 19:09

Unregistered917b24bf
  • Unregistered917b24bf
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Duddits jag har fått min switch som jag beställde på http://www.lik-sang.com det var inga problem, billigt var det också = ) typ 170 kr med frakt inte så farligt tycker jag.

Ska chippa min box nästa vecka!!!!
Nån som spelat ghotham racing 2 med proj?? har bara spelat med komposit det blev lite grynigt = ( undrar bara om det blir grym bild med component??

Tack för alla svar jag fått = )



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.