Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Bör barn spela tv-spel, hur mycket och vilka spel?

63 svar till detta Àmne Barn Tv-spel GTA V Splatoon Ps4 Xbox One Wii U FPS LÀmpliga barnspel OlÀmpliga barnspel
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 25 november 2015 - 10:56

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • MĂ€stare

  • 3 398 inlĂ€gg
  • 0
Vet att detta Àr kontroversiellt, men vi kan vÀl undvika pekpinnar och anklagelser. Jag vill att vi ska diskutera Äsikter och motivera fördelar och nackdelar.
Vill man slÀnga in lite filmer i samma Àmne sÄ Àr det oxÄ ok.
Mina pojkar Àr födda 2006 och 2007 och sjÀlv Àr jag född 1975 och har alltsÄ upplevt bÄde VHS och spel pÄ Ättiotalet nÀr censuren ofta löpte amok och klippte bort allt möjligt i filmerna och spel födde psykopater och seriemördare.

#2

Postad 25 november 2015 - 11:06

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlĂ€gg
  • 0

Finns nog vÀldigt mÄnga olika svar pÄ din frÄga :) Har ett barn pÄ 4Är som inte spelar spel men som gÀrna ser pÄ barnfilmer. Kan tÀnka mig att spel och sÄnt kan bli intressant i tonÄren möjligtvis, men jag uppmuntrar hellre till sport och utomhusaktiviteter.

 

Fördelar Àr att man kanske blir tekniskt intresserad och kunnig, Àven engelska kanske förbÀttras om man spelar och snackar med utlÀndska spelare som jag gjorde till stor del i tonÄren.

 

Kan ju bÄde vara socialt bra att spela med andra, samtidigt som det kan slÄ Ät andra hÄllet ocksÄ. Jag sjÀlv var spelberoende i tonÄren och umgicks inte speciellt mycket med folk i "verkliga" livet. Hade fler vÀnner online...

 

SÄ hÄll allt pÄ en lagom nivÄ tycker jag, sen vad som Àr lagom fÄr man nog som förÀlder avgöra.



#3

Postad 25 november 2015 - 17:47

Satsvear
  • Satsvear
  • MĂ€stare

  • 3 066 inlĂ€gg
  • 0

SjÀlv har jag en dotter som blir 6 i Januari och 3 pojkar i Älder 13-15.

 

Dottern spelar nÄgon fÄ gÄng, kan var minecraft, skylanders kanske nÄgon gÄng i mÄnaden. Grabbarna mina spelar mer eller mindre dagligen. DÀrimot har det varierat ibland har de fÄtt spela mer och ibland mindre.

 

NÀr de var yngre fick de spela 1h varann dag efter lÀxa var gjort och lite lÀngre pÄ helgen. Vi har försökt styra hela tiden. Kommer de hem frÄn skolan sÀtter sig vid tvn till middagstid, spelar tills kvÀllsdags drar vi ner och har "skÀrmförbud"." Funkar skola och saker runt omkring Àr det ok att sitta kvÀllstid.



#4

Postad 26 november 2015 - 08:04

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlĂ€gg
  • 0

SjÀlv har jag en dotter som blir 6 i Januari och 3 pojkar i Älder 13-15.

 

Dottern spelar nÄgon fÄ gÄng, kan var minecraft, skylanders kanske nÄgon gÄng i mÄnaden. Grabbarna mina spelar mer eller mindre dagligen. DÀrimot har det varierat ibland har de fÄtt spela mer och ibland mindre.

 

NÀr de var yngre fick de spela 1h varann dag efter lÀxa var gjort och lite lÀngre pÄ helgen. Vi har försökt styra hela tiden. Kommer de hem frÄn skolan sÀtter sig vid tvn till middagstid, spelar tills kvÀllsdags drar vi ner och har "skÀrmförbud"." Funkar skola och saker runt omkring Àr det ok att sitta kvÀllstid.

LÀt som en sund lösning :)



#5

Postad 26 november 2015 - 08:32

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlĂ€gg
  • 0
Har en grabb pÄ 9. NÀr han var 6 sÄ började vi spela Lego Indiana Jones pÄ PS3. Vi har nu samtliga Lego-spel och kör nÄgon gÄng varannan vecka (delad vÄrdnad).

Han har Àven egen dator pÄ rummet sedan 2 Är tillbaka. Han fÄr anvÀnda den mellan 18:30-19:45 om lÀxor Àr gjorda. Han sköter det exemplariskt och kör Minecraft, kikar Youtube eller skypar med kompisar.

#6

Postad 26 november 2015 - 08:52

phil neal
  • phil neal
  • MĂ€stare

  • 2 588 inlĂ€gg
  • 2

Är jag en dĂ„lig förĂ€lder som lĂ„ter min nio-Ă„ring spela GTA V? Förmodligen  ;) "men alla kompisar fĂ„r ju spela".....

Nu har han alltid varit "stor" för sin Ă„lder och tröttnat pĂ„ Minecraft och Lego för lĂ€nge sen, kör mest bilspel, och Ă€ven nĂ€r han spelar GTA sĂ„ kör han mest runt och krockar. SĂ„ han fĂ„r hĂ„llas, bara han inte besöker strippklubben eller spöar upp folk  :D

 

Men jag mÀrker att intresset för att spela har minskat, och istÀllet Àr det Youtube som gÀller. Vet inte om det Àr bÀttre......men lÀxor, Àta och sova gÄr alltid i första hand.

 

Men sen finns det ju alltid moraltanter som blir uprörda för minsta lilla, för min del var Siewert Öholm mer skrĂ€mmande Ă€n de hĂ„rdrocksband han förde korstĂ„g emot pĂ„ 80-talet  :D

 

https://www.youtube.com/watch?v=xA_rOS3U15I



#7

Postad 26 november 2015 - 09:35

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlĂ€gg
  • 0

Är jag en dĂ„lig förĂ€lder som lĂ„ter min nio-Ă„ring spela GTA V? Förmodligen  ;) "men alla kompisar fĂ„r ju spela".....

Nu har han alltid varit "stor" för sin Ă„lder och tröttnat pĂ„ Minecraft och Lego för lĂ€nge sen, kör mest bilspel, och Ă€ven nĂ€r han spelar GTA sĂ„ kör han mest runt och krockar. SĂ„ han fĂ„r hĂ„llas, bara han inte besöker strippklubben eller spöar upp folk  :D

 

Men jag mÀrker att intresset för att spela har minskat, och istÀllet Àr det Youtube som gÀller. Vet inte om det Àr bÀttre......men lÀxor, Àta och sova gÄr alltid i första hand.

 

Men sen finns det ju alltid moraltanter som blir uprörda för minsta lilla, för min del var Siewert Öholm mer skrĂ€mmande Ă€n de hĂ„rdrocksband han förde korstĂ„g emot pĂ„ 80-talet  :D

 

https://www.youtube.com/watch?v=xA_rOS3U15I

Ska inte sÀga dÄlig förÀlder, men jag hade iallafall ALDRIG lÄtit mitt barn spela GTA. Köra runt och krocka? Med stor sannolikhet krockar man in i nÄgon fotgÀngare pÄ GTA oavsett om man gör det med vilje eller inte.

 

GTA oavsett vilket i serien bör spelas av nÄgon som Àr minst 15Är enligt mig.



#8

Postad 26 november 2015 - 09:36

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlĂ€gg
  • 0
Jag har en son pÄ 6Är och en dotter pÄ 3Är. BÄda barnen antingen spelar eller kollar pÄ serier/film pÄ sina surfplattor ca 1h varje dag och det kan bli mer under helgen beroende pÄ om vi har har bokat in nÄgot eller bara bestÀmt oss för att vara hemma och ta de lugnt. Grabben spelar Àven spel pÄ konsol (Lego) nÄgon timme varje söndag antingen med kompisar eller med mig och min fru. Minstingen har börjat intressera sig men har lite svÄrt med att behÀrska spelen/kontrollen Àn sÄlÀnge. NÄgon gÄng fÄr 6 Äringen spela Gta under kontrollerade former(endast bilkörning). Jag ser inget fel med att barnen spelar, jag ser det som lek..sÄlÀnge dom inte sitter inne och spelar hela dagarna utan Àven gör andra saker som idrott och Àr ute och leker med kompisar sÄ tycker jag det Àr helt ok.

#9

Postad 26 november 2015 - 09:52

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlĂ€gg
  • 0

Ska inte sÀga dÄlig förÀlder, men jag hade iallafall ALDRIG lÄtit mitt barn spela GTA. Köra runt och krocka? Med stor sannolikhet krockar man in i nÄgon fotgÀngare pÄ GTA oavsett om man gör det med vilje eller inte.

.

Det Àr fortfarande lek och inte verklighet, sen fÄr man dra sin grÀns för vad som Àr ok, min son vet att det inte Àr ok att skada nÄgon annan. Samtidigt leker han ofta med sina Lego Star Wars gubbar att dom fÄr ben och huvudet avhugget. Min son Àr absolut inte vÄldsam av sig och Àr vÀrldens ödmjukaste mot bÄde barn och vuxna och vÀldigt vÀluppfostrad (för höra det ofta av andra förÀldrar och lÀrare. Tycker inte man ska ta allt sÄ j*vla allvarligt..

Redigerat av MikeVKR, 26 november 2015 - 09:58.


#10

Postad 26 november 2015 - 10:28

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlĂ€gg
  • 0

Det Àr fortfarande lek och inte verklighet, sen fÄr man dra sin grÀns för vad som Àr ok, min son vet att det inte Àr ok att skada nÄgon annan. Samtidigt leker han ofta med sina Lego Star Wars gubbar att dom fÄr ben och huvudet avhugget. Min son Àr absolut inte vÄldsam av sig och Àr vÀrldens ödmjukaste mot bÄde barn och vuxna och vÀldigt vÀluppfostrad (för höra det ofta av andra förÀldrar och lÀrare. Tycker inte man ska ta allt sÄ j*vla allvarligt..

RĂ€tt stor skillnad pĂ„ Lego Star Wars och GTA... 

 

Som sagt, som förÀlder Àr man olika och man vÀljer ju sjÀlv vad man tillÄter sina barn att spela/göra.



#11

Postad 26 november 2015 - 10:59

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlĂ€gg
  • 0

RÀtt stor skillnad pÄ Lego Star Wars och GTA...



Jo det Àr det iofs..Hade du kunnat ha överseende ifall det var GTA 1 som ditt barn körde bil pÄ och rÄkade köra över nÄgon.?

Redigerat av MikeVKR, 26 november 2015 - 11:05.


#12

Postad 26 november 2015 - 11:06

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlĂ€gg
  • 0

 
Som sagt, som förÀlder Àr man olika och man vÀljer ju sjÀlv vad man tillÄter sina barn att spela/göra.

Absolut!

#13

Postad 26 november 2015 - 11:17

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlĂ€gg
  • 0

Jo det Àr det iofs..Hade du kunnat ha överseende ifall det var GTA 1 som ditt barn körde bil pÄ och rÄkade köra över nÄgon.?

GTA Ă€r och har alltid varit ett vuxenspel som haft 18Ă„rs Ă„ldersgrĂ€ns, Ă€ven GTA1 var brutalt för sin tid. 

 

Men Lego t.ex tycker jag Àr helt OK, inget blod och vÄldet Àr inte nÀra lika brutalt som GTA :)



#14

Postad 26 november 2015 - 11:19

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • MĂ€stare

  • 3 398 inlĂ€gg
  • 1
Mina barn spelar Battlefield 4, GTA V, Fallout 4. Men Àven Minecraft, Super Mario, Lego osv. Dom Àr inte ett dugg vÄldsamma, vÀldigt empatiska, kÀnsliga för riktiga skador nÀr tex nÄn kompis gör sig illa. BÄda Àr riktiga djurvÀnner.
PÄ samma sÀtt har jag aldrig förbjudit dom att svÀra eftersom jag och frugan svÀr ibland. Har istÀllet lÀrt dom att inte svÀra Ät folk. Dom svÀr vÀldigt lite för sin Älder, bara lite "fan" nÀr dom dör i nÄt spel och liknande.
Men just GTA V Àr jag lite tvivlande till. Men jag har förtroende för att dom kan skilja pÄ verklighet och pÄhitt.

#15

Postad 26 november 2015 - 11:22

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlĂ€gg
  • 0

GTA Ă€r och har alltid varit ett vuxenspel som haft 18Ă„rs Ă„ldersgrĂ€ns, Ă€ven GTA1 var brutalt för sin tid. 
 

Tycker du fortfarande det Àr sÄ brutalt att du inte skulle lÄta ditt barn spela det.? :)

#16

Postad 26 november 2015 - 11:30

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlĂ€gg
  • 0

Tycker du fortfarande det Àr sÄ brutalt att du inte skulle lÄta ditt barn spela det.? :)

Ja inte en 6Ă„ring iaf :) 



#17

Postad 26 november 2015 - 11:37

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlĂ€gg
  • 0

Mina barn spelar Battlefield 4, GTA V, Fallout 4. Men Àven Minecraft, Super Mario, Lego osv. Dom Àr inte ett dugg vÄldsamma, vÀldigt empatiska, kÀnsliga för riktiga skador nÀr tex nÄn kompis gör sig illa. BÄda Àr riktiga djurvÀnner.
PÄ samma sÀtt har jag aldrig förbjudit dom att svÀra eftersom jag och frugan svÀr ibland. Har istÀllet lÀrt dom att inte svÀra Ät folk. Dom svÀr vÀldigt lite för sin Älder, bara lite "fan" nÀr dom dör i nÄt spel och liknande.Men just GTA V Àr jag lite tvivlande till. Men jag har förtroende för att dom kan skilja pÄ verklighet och pÄhitt.

Det hade kunnat vara min familj du beskrev dÀr :) Just svÀrandet anvÀnder vi aldrig könsord dÄ vi tycker att det inte lÄter speciellt trevligt. Vi vuxna sÀger tex ****, fan, j*vlar dÄ vi inte tycker det Àr nÄgot svÀrord. Det var kanske det pÄ 1800-talet men inte idag Är 2015 sÄvidare man kanske inte Àr Uber religiös. Man mÄste fÄ kunna uttrycka sig Àven nÀr man blir arg :)

Just GTA V Àr nog min fru hÄrdare dÀr Àn mig men jag respekterar hennes stÀllning i frÄgan dÀrför har vi gjort kompromisen att grabben iaf fÄr köra bil...och köra pÄ folk av misstag :D

Ja inte en 6Ă„ring iaf :)

DĂ„ tycker vi olika :)

#18

Postad 26 november 2015 - 11:37

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • MĂ€stare

  • 3 398 inlĂ€gg
  • 0
Är samma med film. NĂ€r dom var smĂ„ var det Disney, Pixar och liknande. Men dom började kolla pĂ„ Ironman, Superman, Spiderman, Batman nĂ€r dom var 3-4 Ă„r. Nu har vi kollat pĂ„ rĂ€tt mĂ„nga filmer med 15-Ă„rgrĂ€ns. Inga riktiga skrĂ€ckfilmer eller sĂ„, men Ă€ndĂ„. Äldsta grabben har börjat tjata om att kolla genom Alien-filmerna med oss.

#19

Postad 26 november 2015 - 11:44

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlĂ€gg
  • 0
Vi har precis börjat kolla pÄ Ironman och Spiderman och den typen av filmer tillsammans. Filmer med 11Ärs grÀns tittar vi pÄ men vi har inte kommit sÄ lÄngt som att fundera/diskutera filmer med 15Ärs grÀns Àn. Era barn Àr ju lite Àldre Àn vÄra..

Redigerat av MikeVKR, 26 november 2015 - 11:45.


#20

Postad 26 november 2015 - 11:50

Unregisterede7287fbc
  • Unregisterede7287fbc
  • AnvĂ€ndare

  • 122 inlĂ€gg
  • 0

en tanke bara, varför har dom ÄldersgrÀns pÄ spelen???

mina barn 2004 2007 sÄ spelar minecraft, little big planet..men ps4 Àr aldrig pÄ, eller tv för den delen, mellan 12 och 18 alla dagar i veckan, sen spelandet Àr max 2 timmar, dock brukar jag krÀva dom stÀnger av det lite före...lÀxor gÄr ALLTID i första hand, och Àven att vara ute Ä fÄ frisk luft..skulle personligen aldrig lÄta mina barn spela mera vÄlsamma spel, spelar inte ens sjÀlv om dom ser pÄ



#21

Postad 26 november 2015 - 11:54

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlĂ€gg
  • 0

en tanke bara, varför har dom ÄldersgrÀns pÄ spelen???

mina barn 2004 2007 sÄ spelar minecraft, little big planet..men ps4 Àr aldrig pÄ, eller tv för den delen, mellan 12 och 18 alla dagar i veckan, sen spelandet Àr max 2 timmar, dock brukar jag krÀva dom stÀnger av det lite före...lÀxor gÄr ALLTID i första hand, och Àven att vara ute Ä fÄ frisk luft..skulle personligen aldrig lÄta mina barn spela mera vÄlsamma spel, spelar inte ens sjÀlv om dom ser pÄ

HĂ„ller med dig, skulle inte ens spela GTA om min dotter satt bredvid.

 

En 6Äring har 12Är kvar för att nÄ ÄldersgrÀnsen pÄ GTA, bara det sÀger en del.



#22

Postad 26 november 2015 - 11:55

Unregistered9a1f280a
  • Unregistered9a1f280a
  • Veteran

  • 1 715 inlĂ€gg
  • 0

VÄran sjuÄring hÀr hemma spelar Minecraft, NHL och Skylanders pÄ tv spel. Och pÄ surfplatta Àr det Minecraft och Youtube.

 

Konsolspelandet kanske blir 2 gÄnger i veckan. Plattan dÀremot Àr svÄrare att ha restriktioner pÄ tycker vi. Men som ni andra sÀger sÄ Àr lÀxor o sysslor prioritet 1.

 

Kan hÄlla med om att Youtube klipp dominerar pÄ plattan iaf. Han sitter o tittar pÄ Ufo o Softis ( tror jag att dom kallar sig) nÀr dom spelar Minecraft. Han sitter nog hellre o tittar pÄ dom Àn spelar sjÀlv :huh:



#23

Postad 26 november 2015 - 12:24

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlĂ€gg
  • 0

HĂ„ller med dig, skulle inte ens spela GTA om min dotter satt bredvid.
 
En 6Äring har 12Är kvar för att nÄ ÄldersgrÀnsen pÄ GTA, bara det sÀger en del.

Jag spelar heller aldrig sjÀlv Gta V nÀr barnen Àr vakna. Jag spelar pÄ ett annat sÀtt Àn vad min son fÄr göra. Han fÄr köra bil och inget annat. Det Àr inte sÄ att han sitter och gör uppdrag eller anvÀnder vapen, som Vincent skrev sÄ gÀller det att kunna skildra verklighet och pÄhitt men det skiljer sig ifrÄn individ till individ. Skulle inte lÄta barnen spela skrÀck spel tex för det vet jag hade pÄverkat dom negativt med mardrömmar osv.

NHL har 12Ärs grÀns. Hur stÀller du dig till det, skulle du lÄta din dotter spela det.?

#24

Postad 26 november 2015 - 13:52

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlĂ€gg
  • 0

Jag spelar heller aldrig sjÀlv Gta V nÀr barnen Àr vakna. Jag spelar pÄ ett annat sÀtt Àn vad min son fÄr göra. Han fÄr köra bil och inget annat. Det Àr inte sÄ att han sitter och gör uppdrag eller anvÀnder vapen, som Vincent skrev sÄ gÀller det att kunna skildra verklighet och pÄhitt men det skiljer sig ifrÄn individ till individ. Skulle inte lÄta barnen spela skrÀck spel tex för det vet jag hade pÄverkat dom negativt med mardrömmar osv.

NHL har 12Ärs grÀns. Hur stÀller du dig till det, skulle du lÄta din dotter spela det.?

NHL har 12Ärs grÀns dÄ det Àr slagsmÄl med i spelet. Sen Àr det ju en annan typ av spel, det gÄr t.ex inte att döda en annan person.

 

Ska nog skippa att kommentera sÄ mycket mer, förstÄr man inte att en 6Äring inte bör spela GTA sÄ vet jag inte vad...

Spelar barnet GTA och endast kör bil, ja men köp ett bilspel dÄ istÀllet?



#25

Postad 26 november 2015 - 14:19

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlĂ€gg
  • 0
Det jag ville fÄ fram Àr att allt inte Àr svart eller vitt..

#26

Postad 26 november 2015 - 14:43

phil neal
  • phil neal
  • MĂ€stare

  • 2 588 inlĂ€gg
  • 0

. Han sitter nog hellre o tittar pÄ dom Àn spelar sjÀlv :huh:

 

KÀnner igen det dÀr! Dagens ungdom.....



#27

Postad 26 november 2015 - 15:04

Lyfali
  • Lyfali
  • LĂ€rjunge

  • 344 inlĂ€gg
  • 0

Jag har sjÀlv inga barn, men jag tÀnkte prata lite om egen erfarenhet, men först tÀnkte jag bara stÀlla en allmÀn frÄga

 

Varför gör ni skillnad pÄ att sitta pÄ en ipad eller nÄgon annan form av tablet, att sitta och spela kvittar i mina ögon i vilket medium man gör det, vare sig det Àr ett bordsrollspel, sÀllskapsspel, konso, platt eller dylikt.

 

 

Sedan vill jag bara sÀg att jag började titta pÄ Arkiv X nÀr jag var 6-7 Är med min pappa, (Har ADHD) sÄ hade vÀldigt svÄrt att sova i mina unga Är sÄ dÄ satt pappa uppe och titta med mig, jag har inte farit illa av att börja se sÄdant i unga Är, snarare tvÀrt om att jag lÀrde mig att urskilja vad som Àr verklighetstroget och inte.

 

Jag började spela gta 1 nĂ€r jag kanske var tio osv. 

Jag har alltid och kommer förbli en gamer, sedan rÄkar det vara sÄ att jag rör mig mer Àn vÀldigt mÄnga ocksÄ dÄ jag började trÀna kamsport i tidig Älder ocksÄ och nÀr jag var 15 började jag tÀvla i klÀttring och sedan dess har jag trÀnat 14 timmar i veckan.

 

Men all min övriga tid har gÄtt Ät att spela eller se pÄ film och serier, men jag har ju kompisar i verkliga livet ocksÄ, bara det att jag Àr inte intresserad av att hÀnga med sÄ mycket folk, jag har större utbyte med min konsoll eller dylikt, vissa kanske har det svÄrt att umgÄs med andra i verkligheten och dÄ skulle jag om det vore mitt barn, aldrig i livet förbjuda hen till det.



#28

Postad 26 november 2015 - 15:07

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 38 013 inlĂ€gg
  • 5

De flesta hÀr har sÀkert spelat spel som de inte skulle enligt Äldersrekommendationen nÀr de sjÀlva var barn :)



#29

Postad 26 november 2015 - 15:08

Lyfali
  • Lyfali
  • LĂ€rjunge

  • 344 inlĂ€gg
  • 1

Man fÄr vÀll ta det pÄ individ nivÄ sÄ klart och regler för lÀxor och skola.

 

Men vi Àr inte alla stöpta i samma form och jag personligen anser att det Àr absolut inget fel med att spendera tonÄren vid datorn vissa kanske inte vill umgÄs med folk liksom.



#30

Postad 26 november 2015 - 17:50

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • MĂ€stare

  • 3 398 inlĂ€gg
  • 0
Jag tÀnker mycket pÄ hur filmcensuren var nÀr jag var ung. Filmer som slÀpps oklippta till 11 Är nu skulle ofta fÄtt 15 Är med klipp dÄ. MÀrkningen pÄ spel kommer ju frÄn USA, dÀr Àr det ju stÀndig moralpanik men trots det större problem Àn vi har med vÄld, barngraviditeter, könssjukdomar och droger. I nÄgra land i Mellanöstern Àr sex förbjudet innan Àktenskap, dÀrför kan IS locka rekryter med "sanktionerade vÄldtÀkter". Höga moraliska regler ger inte allt hög moral hos individen.

#31

Postad 26 november 2015 - 23:25

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlĂ€gg
  • 0
SÄ sant som det Àr sagt..

Redigerat av MikeVKR, 26 november 2015 - 23:27.


#32

Postad 27 november 2015 - 01:32

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • MĂ€stare

  • 2 986 inlĂ€gg
  • 0

Du kÀnner nog dina barn bÀst.

Skulle dock sĂ€ga att barn och Ă€ven tonĂ„ringar (killar) har en tendens att hĂ€rma olika typer av vĂ„ld. Tycker det blir speciellt tydligt nĂ€r de leker i grupp dĂ€r andra maktelement kommer in i bilden. Det som börjar som en oskyldig lek med att hĂ€rma Star Wars brukar ofta sluta i att nĂ„gon form av brĂ„k för det mesta och dĂ„ rĂ€cker det med att ett av barnen i gruppen har benĂ€genhet att vara mer aggressiv Ă€n de andra. Om det sedan Ă€ndĂ„ hade blivit sĂ„ utan spel och film lĂ„ter jag vara osagt, men det Ă€r ett bidragande element i alla fall. Du behöver ju inte dra nĂ„gra paralleller till seriemördare etc för dĂ„ har man nĂ„gon betydligt allvarligare störning.



#33

Postad 27 november 2015 - 01:38

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 38 013 inlĂ€gg
  • 0

Om det sedan ÀndÄ hade blivit sÄ utan spel och film lÄter jag vara osagt

Mobbning fanns ju Àven innan spel och film. Ligger i mÀnniskans natur.



#34

Postad 27 november 2015 - 03:43

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • MĂ€stare

  • 2 941 inlĂ€gg
  • 0

Det enda som jag kan komma pÄ Àr vÀl att man kanske kan fÄ börja med glasögon för tidigt kan tÀnkas iom att man ska vÀxla avstÄnd för pupillen varje dag helst sÄ man inte bara sitter och glor i en skÀrm utan Àven tittar pÄ saker som Àr pÄ lÄngt hÄll. Det var just det som hÀnde min far pÄ 80 talet och efter det fick han börja med glasögon efter att ha glott i en data-skÀrm hela dagarna pÄ jobbet. Sen kanske det inte Àr en fördel heller att bli beroende för mycket men vem Àr inte det idag? :P



#35

Postad 27 november 2015 - 08:05

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlĂ€gg
  • 0

De flesta hÀr har sÀkert spelat spel som de inte skulle enligt Äldersrekommendationen nÀr de sjÀlva var barn :)

Jo, skillnaden ligger nog snarare i NÄR man gjorde det :)



#36

Postad 29 november 2015 - 09:05

Unregisterede7287fbc
  • Unregisterede7287fbc
  • AnvĂ€ndare

  • 122 inlĂ€gg
  • 0

kan ge ett typ exempel hur spel pÄverkar barnen i verkligheten...t.e.x nhl Àr ju ganska harmlöst spel, men har varit ishockeydomare i 15 Är, och nÀr dom spelen kom pÄ marknaden sÄ var första gÄngen man fick uppleva E-juniorer slÀngde handskarna och tog en riktig hockeyfight! vare sig förÀldrar eller domare hade upplevt det pÄ den nivÄn tidigare, och blev disskuterat efterÄt, och kom fram till att det antagligen Àr pÄverkat frÄn nhl spelen...nu kan man ju förstÄss inte sÀga direkt att det kommer frÄn det, finns ju sÄ mÄnga faktorer, men Àr ganska logiskt och det inte upplevts tidigare, det som stÀrkte orsaken var ena förÀldern till den inblandade b.l.a sa han spelar mycket nhl pÄ sin konsol...nu finns det sÀkert dom som tycker en fight hör till i hockeyn, men absolut inte pÄ en sÄn liten Älder..

men man ska inte peka finger, vi har alla olika syn pÄ saker och ting och man mÄste göra sÄ man sjÀlv tycker Àr rÀtt och vettigt



#37

Postad 29 november 2015 - 09:11

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlĂ€gg
  • 2
RÀcker vÀl med att se vanliga nhl matcher pÄ tv, dÀr Àr ju fighting vanligt och hör till underhÄllningen. DÀr av varför det Äterspeglas i spelen ocksÄ.

Hade det varit mer fight i fotboll sÄ hade fifia garanterat haft karatesparkar i sina spel.

Sen om det Àr rÀtt eller fel att ta med det nÀr dom har ett val, Àr en annan femma. Kanske bör se över ÄldersgrÀnsen Àven pÄ "ofarliga" spel som ishockey.

#38

Postad 09 december 2015 - 10:58

Unregisteredf6ea3cff
  • Unregisteredf6ea3cff
  • Veteran

  • 2 097 inlĂ€gg
  • 0

Jag vet inte vad som gĂ€ller men det kommer bli svĂ„rt att sĂ€ga till en eventuell framtida unge att inte spela nĂ€r jag tycker det Ă€r roligt sjĂ€lv och alltid fĂ„tt spela. Men sĂ„ har jag Ă€ven alltid trĂ€nat och varit fysiskt aktiv ocksĂ„ och skötte skola nĂ„gorlunda, sĂ„ kanske dĂ€rför tyckte mina förĂ€ldrar att det var ok. De tyckte inte alltid att det var ok dock, ibland blev de irriterade pĂ„ mig för att jag spelade sĂ„ mycket minns jag.  

 

Men jag blev ingen galning iafa.


Redigerat av Unregisteredf6ea3cff, 09 december 2015 - 10:58.


#39

Postad 09 december 2015 - 23:44

Unregisterede2b4eaab
  • Unregisterede2b4eaab
  • LĂ€rjunge

  • 372 inlĂ€gg
  • 0
Haha, sÄ du Àr tvspelstorsk med alltsÄ, Doktor V var det va xD pÄ den gamla goda tiden...

Min dotter Àr nyligen 4 fyllda Är och vi kör lite minecraft men mestadels Disney Infinity 3, grymt spel bortsett frÄn att man blir ruinerad haha.

Spelar hellre tvspel med min dotter Àn att hon ser pÄ tv; det Àr socialt, man gör nÀgot ihop och man kan lÀra sig massor!

Redigerat av Unregisterede2b4eaab, 09 december 2015 - 23:45.


#40

Postad 10 december 2015 - 13:53

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • MĂ€stare

  • 3 398 inlĂ€gg
  • 0
Tjena Kongo. Klart jag Àr speltorsk.

#41

Postad 03 januari 2016 - 10:49

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 960 inlĂ€gg
  • 1

Man mÀrker vÀl om ungarna tar efter, dÄ Àr det vÀl bara att ta bort spelen...

Sambons lillebror, som Ă€r en  sladdis, fick spela GTA SA hemma hos oss frĂ„n nĂ€r han va 9... körde bara runt i olika fordon och trixa mm, idag Ă€r han 19 och Ă€r hur lugn som helst, har jobb och undviker brĂ„k pĂ„ krogen... man mĂ€rkte ju att han inte tog efter spelen...

VÄran egna grabb nu pÄ 9 fick spela gta 5under "bevakning" ett tag, utan att skjuta ihjÀl massa folk mm, och det gick bra, men han tog efter sprÄket i spelet, sÄ det Àr "sÄlt" just nu för tillfÀllet...

Men SWBF och Cod och bf spelar vi ihop ibland... bara man vet att dom skiljer pÄ verklighet och fiktion...

Det spel han spelar mest Àr minecraft och Legospel...

Sen Ă€r det mestadels minecraft hĂ€r nĂ€r han har kompisar hemma, dĂ„ kör dom splitscreen pĂ„ ps3 eller ps4... och vissa ungar jag vet  fĂ„r spela Cod för sina förĂ€ldrar, dĂ„ kan dom fĂ„ spela det ihop ibland med...

Men dom spelar oftast bara nÄn timme, sen gör dom andra saker ihop med... :)


Redigerat av Garrett, 03 januari 2016 - 10:52.


#42

Postad 03 januari 2016 - 20:38

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

  • 1 200 inlĂ€gg
  • 0

SÄ du menar att vanlig hederlig uppfostran fungerar utmÀrkt Àven om man spelar... what a shocker! ;-)

 

SkÀmt Äsido, det Àr ju alltid vÀldigt mycket moralpanik om saker som den Àldre generation har mindre koll pÄ, men I slutÀndan visar det sig ju ÀndÄ att vettiga mÀnniskor med bra uppfostran inte blir pÄverkade, och de som blir pÄverkade, I regel har underliggande orsaker ÀndÄ.

 

TÀnkte jag skulle införskaffa boken som slÀpptes nyligen - Bland Drakar och Demoner

https://www.youtube....h?v=meFIoWpUYZQ - klipp frĂ„n TV4 Morgon om det.

Handlar delvis om moralpaniken som drabbade rollspelen... vilket Ă€r tĂ€mligen likt moralpaniken mot hĂ„rdrocken före, och datorspelen efterĂ„t.

 

Spelpappan Jimmy Wilhelmsson och Orvar SÀfström.



#43

Postad 03 januari 2016 - 21:05

PML73
  • PML73
  • MĂ€stare

  • 3 972 inlĂ€gg
  • 0

Bra artikel :

 

Det som skiljer de flesta vuxna frÄn barn Àr att vi har lÀrt oss att styra vÄra impulser vad gÀller nöjesaktiviteter eftersom vi vet att det kan gÄ ut över vÄra andra Ätaganden och kan i lÀngden fÄ negativa konsekvenser. Barn dÀremot kan inte styra dessa nöjesimpulser och har svÄrt för att sÀtta grÀnser för sig sjÀlva, vilket Àr helt normalt.

 

https://spellararen....-begransningar/



#44

Postad 03 januari 2016 - 21:25

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • MĂ€stare

  • 3 398 inlĂ€gg
  • 1
NÀr jag var ung ansÄg dom Àldre att vi blev psykopater av att kolla pÄ Karate Kid, Stockholmsnatt och MTV.
Jag tror att en person som har fel i huvudet kan triggas av spel och film, men tveksamt om dom inte skulle triggas ÀndÄ.
DÄrar har det ju funnits jÀmt, lÄngt före vi bodde i hus.
Till skillnad mot vad mÄnga tror blir det dessutom mindre och mindre vÄld för varje Är som gÄr i Sverige.

#45

Postad 03 januari 2016 - 21:26

lobo
  • lobo
  • MĂ€stare

  • 2 842 inlĂ€gg
  • 1
Är övertygad om att Ă€ven en 5-Ă„ring kan styra över sitt spelande och sĂ€tta grĂ€nser, om inte sĂ„ har man som förĂ€lder gjort nĂ„t knas i uppfostran.

VÄr 5-Äring har fri tillgÄng till padda/mobil/dator samt tv och tv-spel, anvÀndandet Àr vÀldigt begrÀnsat (vilket han styr över sjÀlv) och nÀr det gÀller underhÄllningens art sÄ Àr det bÄde av lÀrande karaktÀr och rent nöje.

#46

Postad 06 januari 2016 - 08:54

Palter
  • Palter
  • ForumrĂ€v

  • 684 inlĂ€gg
  • 0

Är övertygad om att Ă€ven en 5-Ă„ring kan styra över sitt spelande och sĂ€tta grĂ€nser, om inte sĂ„ har man som förĂ€lder gjort nĂ„t knas i uppfostran.

 

TyvĂ€rr hĂ„ller jag inte med dig. SmĂ„barn kan inte sĂ€tta egna grĂ€nser. De har antingen lĂ€rt sig vilka grĂ€nser som gĂ€ller av nĂ„gon vuxen eller sĂ„ Ă€r en grĂ€ns att de tröttnar pĂ„ vad de gör. Vissa barn Ă€r mindre intresserade av iPad/dator men det innebĂ€r inte att de kan hantera det. 

 

Det bÀsta Àr att utgÄ frÄn barnen. Det visar sig ofta rÀtt sÄ fort om de kan hantera vad de gör eller inte. Jag hade inga grÀnser nÀr jag var liten nÀr det kom till spelande men samtidigt var inte spel lika vÀlgjorda pÄ den tiden.


Redigerat av Palter, 06 januari 2016 - 08:55.


#47

Postad 06 januari 2016 - 09:55

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

  • 2 346 inlĂ€gg
  • 0
Jag var inte sÀrskilt gammal nÀr jag spelade Mutant, Drakar&Demoner och Chock. Senare kom Àven andra rollspel in i bilden. Minns vilken moralpanik det var kring detta. DÀrmed inte sagt att jag lÄter mina kids spela GTA .

#48

Postad 13 januari 2016 - 12:15

Unregisteredf6ea3cff
  • Unregisteredf6ea3cff
  • Veteran

  • 2 097 inlĂ€gg
  • 1

Jag var inte sÀrskilt gammal nÀr jag spelade Mutant, Drakar&Demoner och Chock. Senare kom Àven andra rollspel in i bilden. Minns vilken moralpanik det var kring detta. DÀrmed inte sagt att jag lÄter mina kids spela GTA .

Chock och Drakar & Demoner var sjuk coola. Men jag hade sĂ€llan nĂ„gon annan att spela dessa med sĂ„ tyvĂ€rr satt jag mest bara och suktade över potentialen. Vad jag istĂ€llet gjorde var att köpa rollspelsböcker som var "single player" :). Man lĂ€ste och fick olika val och blĂ€ddrade till den sidan och det numret som konsekvensen av valet resulterade i. LĂ€ngst bak fanns ett rutnĂ€t med nummer 0-9 som man med handen för Ă¶gonen slump-prickade med pennan, vid fighter och sĂ„, som avgjorde skadan. Ett bĂ€ttre sĂ€tt hade varit att skeppa boken med en nio-sidig tĂ€rning för Ă€ven om man inte fuskade sĂ„ lĂ€rde man sig var de bĂ€sta siffrorna var genom att Ă¶ppna ögonen för att se vad siffran blev varenda gĂ„ng.

Det fuskades ibland Ă€ndĂ„ nĂ€r man rĂ„kade pricka för lĂ„g siffra, fick en ond föraning och blĂ€ddrade till en sida dĂ€r det stod "Du Ă€r inte tillrĂ€ckligt snabb, hör ett svisch av tio kaststjĂ€rnor vina genom luften och trĂ€ffar dig i sidan. Du kravlar i skydd men ser att det Ă€r gift pĂ„ kaststjĂ€rnorna. Du kĂ€nner hur du tappar kontrollen av din kropp och stelnar och det sista du ser Ă€r det svarta pansar som utgör hjĂ€lmen och bröstskyddet pĂ„ dina liemĂ€n som gĂ„r fram till din kropp". DĂ„ sĂ„g man till att pricka en 9a istĂ€llet, blĂ€ddra tillbaka, och sen gĂ„ till det numret. Det var viktigt att inte slĂ€ppa sidan man gick frĂ„n om det slutade illa för annars hittade man kanske inte tillbaka utan att lĂ€sa kring dĂ€r man var i sitt letande - och riska spoila saker. Och jag hade faktiskt en stark kĂ€nsla av att jag ville att det skulle gĂ„ rĂ€tt till, men jag ville inte dö heller :)   

 

De böckerna var sĂ„ grymma alltsĂ„. Riktigt spĂ€nnande. GenomtĂ€nkta ocksĂ„. I en bok var jag i en labyrint och tappade bort mig. DĂ„ tog jag fram ett papper och penna och ritade en karta allt eftersom och mĂ€rkte ut fiender och dörrar, och hittade ut pĂ„ det viset :)

 

Ah, the good old days.


Redigerat av Unregisteredf6ea3cff, 13 januari 2016 - 12:25.


#49

Postad 13 januari 2016 - 18:39

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • MĂ€stare

  • 3 398 inlĂ€gg
  • 1
Hade massor av sÄna böcker, skitroliga. Har Àven spelat D&D, Mutans, Chock, Sagan on ringen, TMNT.
Var ofta spelledare och skrev mÄnga egna Àventyr med karaktÀrer och platser.

Ljuva minnen

#50

Postad 14 januari 2016 - 08:57

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlĂ€gg
  • 0

Är övertygad om att Ă€ven en 5-Ă„ring kan styra över sitt spelande och sĂ€tta grĂ€nser, om inte sĂ„ har man som förĂ€lder gjort nĂ„t knas i uppfostran.

VÄr 5-Äring har fri tillgÄng till padda/mobil/dator samt tv och tv-spel, anvÀndandet Àr vÀldigt begrÀnsat (vilket han styr över sjÀlv) och nÀr det gÀller underhÄllningens art sÄ Àr det bÄde av lÀrande karaktÀr och rent nöje.

Du sÀtter inte grÀnser men har ÀndÄ uppfostrat barnet till att sjÀlv begripa hur mycket tid det ska lÀgga pÄ spelande. DÄ har du ju i princip satt grÀnser.

Jag tror dock inte att detta har ett dugg med uppfostran att göra. Det hjÀlper ingen som har smÄ barn som spelar/tittar för mycket att skylla pÄ att de Àr dÄligt uppfostrade.






Även taggad med Barn, Tv-spel, GTA V, Splatoon, Ps4, Xbox One, Wii U, FPS, LĂ€mpliga barnspel, OlĂ€mpliga barnspel

0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-06-17 11:52:05
  • Ny fåtölj
    Kurben
    2024-06-17 11:48:52
  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.