Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tronskiftet är på väg, DLP spöar CRT...

260 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 09 februari 2004 - 23:20

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

  • 1 555 inlägg
  • 0
Så verkar det vara på väg att hända, det som många har förutspått: tronskiftet då en digital projektor tar över stafettpinnen från dom bästa crt-projektorerna! Guy Kuo, crt-ägare, videofil, bildguru och mannen bakom Avia har tillsammans med några vänner genomfört en test mellan en NEC XG135LC (crt), Sharp 11000 (DLP) och NEC HT1000 (DLP). Testarna konstaterar att DLP:n är ger bättre bild i 90% av fallen! Det rör sig inte om någon low-budget crt som använts i testet, utan Guy's egen.

Dom har använt Sharp Z11000 i testen, det är den senaste Sharp-projektorn (Z11000 är den Japanska versionen av Z12000) och har smått fantastiska prestanda, kontrasten i low-light läge är 5500:1 med det nya HD2+ DLP-chippet. Den har det nya 7-segments färghjulet med 6x hastighet och kostar i USA "bara" $7.500 (Under 60 tkr!) trots att den är rykande färsk. Räkna dock med betydligt högre priser i Sverige.

Här finns testen: BLOG - Sharp 11000 vs NEC XG135LC vs NEC HT1000 Comparison

Jag tror att vi kommer att få se ett prisfall på DLP-projektorer under året, TI har släppt flera nya chip: HD2+, HD3 (ett "lågbudget" chip med CR 1500:1) och xHD3, det första DLP-chippet med 1080x1920 upplösning. Om bara TI kan möta efterfrågan, vilket många är tveksamma till. Vi lär nog få se en del projektorer här i Europa med det "gamla" HD2-chippet.

"Theze are exaitin' times, indeed"

Redigerat av Tomas L, 09 februari 2004 - 23:22.


#2

Postad 09 februari 2004 - 23:29

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0
Vi är i en digital tidsålder, bara att inse :unsure:

#3

Postad 09 februari 2004 - 23:51

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

  • 2 219 inlägg
  • 0

Vi är i en digital tidsålder, bara att inse :unsure:

Äh, digitalt är så hårt och kallt. Analogt är mycket mjukare och mysigare... ;)

#4

Postad 10 februari 2004 - 00:04

Unregistered34520
  • Unregistered34520
  • Lärjunge

  • 300 inlägg
  • 0
Intressant läsning...

#5

Postad 10 februari 2004 - 04:52

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Som sagt, ett test vinner mig inte över än. Det som är viktigt är hur det ser ut när jag själv tittar. Men är helt klart intresserad av kolla på den där Sharpen, finns det i Sverige?

#6

Postad 10 februari 2004 - 09:11

Unregistered8488b754
  • Unregistered8488b754
  • Lärjunge

  • 447 inlägg
  • 0
CRT & LCD = lugn, stabil bild och få rörliga delar som kan gå sönder.

DLP = 7-XX segments "kapskiva" och X miljoner rörliga små speglar som skall synkas genom X antal pyttesmala segment, dömt att misslyckas på sikt :)

3-chips DLP det kan å andra sidan vara framtiden :(

/JohnH

#7

Postad 10 februari 2004 - 09:30

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 856 inlägg
  • 0

CRT & LCD = lugn, stabil bild och få rörliga delar som kan gå sönder.

DLP = 7-XX segments "kapskiva" och X miljoner rörliga små speglar som skall synkas genom X antal pyttesmala segment, dömt att misslyckas på sikt  :)

Misslyckas? I think not! DLP är väl en stabil teknik om någon. Jämnför mängden strul med LCD-projjar vs mängden strul på DLP-projjar. Redan som nya alltså.

Och då har vi inte ens kommit in på en sån sak att lcd-ernas bild försämmras efterhand... Och att de ÄR dammkänsliga.

CRT har jag dock inget att säga om. Iaf inte om bilden, definitivt kanon, men de platsar inte in i mitt vardagsrum.

#8

Postad 10 februari 2004 - 09:35

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 856 inlägg
  • 0

Jag tror att vi kommer att få se ett prisfall på DLP-projektorer under året, TI har släppt flera nya chip: HD2+, HD3 (ett "lågbudget" chip med CR 1500:1) och xHD3, det första DLP-chippet med 1080x1920 upplösning. Om bara TI kan möta efterfrågan, vilket många är tveksamma till. Vi lär nog få se en del projektorer här i Europa med det "gamla" HD2-chippet.

Tyvärr kommer HD3 och xHD3 med största sannorlikhet endast användas till bakprojjar. De lämpar sig helt enkelt inte för frontprojektion.

Överlag verkar de vara lite flummigt uppbyggda. xHD3 är tydligen inte ett äkta 1920*1080 chip t.ex.

Kolla in trådarna på avs rörande detta. Här är en t.ex.

#9

Postad 10 februari 2004 - 09:50

Unregistered8488b754
  • Unregistered8488b754
  • Lärjunge

  • 447 inlägg
  • 0
Gamla LCDer hade inget UV skydd framför panelerna (efter lampan), degraderingen/försämringen löst. :(

Mera segment 7-X (med eller utan vitt segment) löser inte färgmättnadsproblemen.

Dagens (inte alla) LCDer har sluten/kapslad optik, dammproblem borta. :)

"Regnbågar" syns på alla 1-chips DLPer (de med "kapskiva) för vissa människor. (mig), med de har minskat :unsure:

/JohnH

#10

Postad 10 februari 2004 - 10:00

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

  • 2 592 inlägg
  • 0
Väntar på en DLP som inte ger mig illamående.....

case

#11

Postad 10 februari 2004 - 10:03

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0
JohnH

och jämförelsevis hur många DLP-chip har du stött på som är trasiga i jämförelse med LCD?

Jag kan nog lätt påstå att i mitt fall så är det mer än 1:100, där det DLP chip som inte fungerade var från generation 1.....

Jag tror nog att du jobbar i uppförsbacke om du försöker hävda LCD's driftsäkerhet över DLP... Att du och case däremot har problem med tekniken eller inte har råd/intresse/lust att köpa de dyraste projektorerna tvivlar jag inte på, men det enda jag kan säga om det är "stackars er".

mvh

/Pär

edit:lite förtydliganden

Redigerat av Perra1, 10 februari 2004 - 10:05.


#12

Postad 10 februari 2004 - 10:09

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 856 inlägg
  • 0

Gamla LCDer hade inget UV skydd framför panelerna (efter lampan), degraderingen/försämringen löst.  :(

Mera segment 7-X (med eller utan vitt segment) löser inte färgmättnadsproblemen.

Dagens (inte alla) LCDer har sluten/kapslad optik, dammproblem borta.  :)

"Regnbågar" syns på alla 1-chips DLPer (de med "kapskiva) för vissa människor. (mig), med de har minskat  :unsure:

/JohnH

UV skydd? Vilka projjar har det då? Och löser det ALLT? Verkar lite smått otroligt. Men iofs, projjar är en slit och släng produkt så degradering med tiden är ju i ärlighetens namn inget större problem.

Om lcd-panelerna kräver aktiv kylning, hur får man då till en helt sluten optik ala dlp?? Sen kan LG&Co säga vad de vill...

Iaf, att säga att lcd är en stabilare och mer tillförlitlig teknik tycker jag är enbart känns som ett skämt.

Regnbågar (och illamående etc)...(som jag själv är väldigt duktig på att upptäcka förövrigt)...välkänt problem, men det har inget med stabilitet och tillförlitlighet att göra.

Färgmättnadsproblemen? Hehe, snacka om no-issue i jämnförelse med lcd-bildproblem... Faktiskt bildkvalité kan man prata om hur mkt som helst. Känns onödigt dock, inte så länge det är dlp (eller crt då egentligen) och inte lcd som är referens inom det området iaf... ;)

#13

Postad 10 februari 2004 - 10:24

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

  • 2 592 inlägg
  • 0
Dumt av mig att slänga i väg min förra kommentar, det har ju faktiskt inget att göra med DLP vs CRT.

case

#14

Postad 10 februari 2004 - 10:56

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

  • 1 555 inlägg
  • 0
Först: Jag har själv en crt-bakproj och föredrar trycket i bilden som svärtan ger och som många LCD och även DLP saknar. Men jag är öppen för nya intryck och nästa investering blir nog digital, om jag gillar det jag ser förstås.


Men är helt klart intresserad av kolla på den där Sharpen, finns det i Sverige?


Jag tror inte det, men den är säkert på väg...jag vill också se den!

DLP = 7-XX segments "kapskiva" och X miljoner rörliga små speglar som skall synkas genom X antal pyttesmala segment, dömt att misslyckas på sikt


Ja crt, dlp, lcd, srxd, lcos, plasma, oled...alla kommer att misslyckas på sikt!

Överlag verkar de vara lite flummigt uppbyggda. xHD3 är tydligen inte ett äkta 1920*1080 chip t.ex.

Kolla in trådarna på avs rörande detta. Här är en t.ex.


Bra länk, TI har sagt varken bu eller bä i frågan så ingen vet riktigt ännu vad som gäller. Det är inte omöjligt att chippet dom visade på CES inte var äkta 1920x1080 men att det kommer att vara det vid releasen? Vi får vänta och se, jag tror även att dom dyker upp i High-end projektorer ganska snart efter release. Epson har ju en 1920*1080 LCD panel på gång som dom ryktas släppa redan i vår, så i höst så kan vi kanske se Sanyo Z3 eller Panasonic AE600 med full HD-upplösning

Mera segment 7-X (med eller utan vitt segment) löser inte färgmättnadsproblemen.


Vet inte riktigt vad som avses, men det nya färghjulet har ett extra mörkgrönt fält för att förbättra färgåtergivningen i mörka scener. Det sägs öka färgdjupet till 10 bitar.

Själva DLP-chippet har en fantastisk MTBF, tester har pågått (och avslutats) >100.000 timmar utan problem. Är det problem med en spegel så är det ofta det redan från början. Jag är mer orolig för färghjulet!

Redigerat av Tomas L, 10 februari 2004 - 11:31.


#15

Postad 10 februari 2004 - 11:20

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

  • 2 592 inlägg
  • 0
MTBF på mer än 100.000 timmar :) imponerande!!!!

case

#16

Postad 10 februari 2004 - 11:34

Unregistered8488b754
  • Unregistered8488b754
  • Lärjunge

  • 447 inlägg
  • 0
Måste säga att jag blev kär i en DLP projektor för 2 veckor sedan som matades med en HD signal, detta var en sharp 12000 (DLP) i en "mall" (köpcentra) i Orlando Florida

Han demade bilden med progressiv komponent från DVD och HD signal från en tv sändning via en digitalbox (dom har HD sändningar "over there")

DVD bilden var mycket bra men såg "suddig" ut jämfört med HD signalen.

Bilden var utan att överdriva makalös på ca 120" i ett upplyst rum

Jag tror kontrasten var 4000:1 :(

Det var som en plasma/tv men 120" stor även på 1 meters avstånd.

Mitt nästa köp när priset hamnar under 40kkr :)

/JohnH

#17

Postad 10 februari 2004 - 12:12

Unregistereda013c25a
  • Unregistereda013c25a
  • Forumräv

  • 543 inlägg
  • 0
Om du har vägarna förbi Tokyo kan du få med dig Sharp 11000 (som var med i den länkade shoot-outen) = japanska varianten av 12000 för ca 48kkr. Inte så långt kvar till din limit. :)

Edit (OT):
Om du nöjer dig med föregångaren XV-Z10000, så går den loss på 36kkr. "Right up your alley". :(

Redigerat av Unregistereda013c25a, 10 februari 2004 - 12:16.


#18

Postad 10 februari 2004 - 14:50

Unregisteredc8d4aee6
  • Unregisteredc8d4aee6
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0
Naturligtvis kommer DLP att utvecklas och gå om CRT projektorerna, det är ju bara en tidsfråga (om dom nu inte redan gjort det )
Men för dom flesta så gäller det att göra rätt jämförelse.
Jag tänker inte köpa en DLP för 50-60.000.
Min budget ligger runt 10-15.000 och då ligger nog en CRT projektor (om än bättre begagnad) ett par kliv över en digital.
Men visst .. det kommer att komma bättre och billigare digitala projektorer och då är ingen gladare och villigare att byta än jag.

Men tills dess så får min Barco hänga kvar. :)

#19

Postad 10 februari 2004 - 15:58

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

  • 2 219 inlägg
  • 0
Någon som vet vilken projektor/vilket filmmedium som användes på Göteborgs filmfestival för tre år sedan när de visade den norska "Detektor"? Det var en "digitalvisning" och de hade också seminarier då om digitalteknikens intåg i biografsalongerna... Eller var det bara själva mediet som var digitalt? Hursomhelst så var bilden mkt bättre än den någonsin varit på Draken vid "analoga visningar".

Är det så att det i vanliga stora biografsalonger sitter CRT-projjar modell större, eller?

#20

Postad 10 februari 2004 - 16:15

Unregisteredc8d4aee6
  • Unregisteredc8d4aee6
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0
Kan det vara detta du menar?

http://www.novastar....wroom/index.htm

du bör få ett popup fönster när du kommer till sidan.

(hör ju inte hemma i denna tråd men ändå!)

#21

Postad 10 februari 2004 - 16:20

Unregistered11aa4495
  • Unregistered11aa4495
  • Lärjunge

  • 464 inlägg
  • 0
Vad ni snackar om LCD och DLP, vicket larv.

Jag säger bara SSBB¹-tekniken och om tre år när min goa gamla MT7:a är slutkörd så är definitivt tronskiftet genomfört och dessutom prisvärt.
Då blir det en SSBB-proj

längtande Håkan

¹ SSBB = Skit Samma Bara det är Bra

#22

Postad 10 februari 2004 - 17:13

Unregistered5f9f55ba
  • Unregistered5f9f55ba
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
SSBB :)

#23

Postad 10 februari 2004 - 20:11

Unregistered5a85459e
  • Unregistered5a85459e
  • Forumräv

  • 794 inlägg
  • 0
Pastar mitt svar från samma tråd i dvdforum.nu

Låter INTRESSANT! Skeptikern i mig säger NO FUCKING WAY. Fast jag är inte sen att vika mig om det verkligen stämmer.
Fast innan folk uttalar sig i den här tråden tycker jag de ska komma hem till mig och se hur bilden ser ut från min Barco 1209/2 då den är riktigt inställd.
För visso är en NEC en bättre proj men prislappen är en annan också.
Jag gav 15 000:- för min projje. =)
Hur länge tror ni det dröjer innan jag får ge 15 000:- för en Sharp 11000? =)

"I think you're missing the point. No-one is questining the XG135, we are looking for a better RGB signal source than DVD player-cable-Faroduja scaler-Cable-projector. Maybe Guy Kuo wouldn't mind someone bringing a nice MP1 Radeon based HTPC over to his place to really give the XG something to chew on?"

SÅ SANT!

3000 rpm på hjulet så var inte regnbågen något problem längre... Måste ju låta som en jumbojet. :unsure:

Det återstår att se om projektorn har flera pixelpaneler inbyggda också så den kan hantera olika upplösningar för som det är nu så är det fortfarande bara en enda native upplösning på en digital projektor sen skalar den om resten om jag förstått det rätt?.
Laserdisc har lägre upplösning än DVD som ett exempel, samma med video och vanlig tv och HDTV lär dröja en miljon år innan det kommer till Sverige förutom via satellit.

Jaha? Då kör man ju helt enkelt på den native upplösning som projjen har och låter den skala om bilden. Problem solved?
Hmm vet inte hur det är med detta faktiskt om jag ska vara ärlig men jag har svårt att tro att det kan bli lika bra som en CRT som kan ändra till den upplösningen som är optimal för just den källan man matar den med.


Borde det inte ge överlappning i bilden om man skalar om och ahr sig som Sharpen gör?
Dvs att det blir för många linjer som bilden byggs upp av som har som resultat att du får en mjuk bild.

Fast iofsäh borde funka fint.. du scalar ju om bilden med burken när du ser på ld osv så
Ja till 1280x720 ja. Som är dubbla upplösningen mot originalet. Eller vad det nu är.
Vilket inte ger överlappning.

Kör man högre som man MÅSTE köra om den där digital projektorn ska klara av HDTV dvs 1080p så BORDE man få en rätt mjuk och livlös bild?

Visst denna Sharpen kanske har en chans mot CRT men jag är ruskigt nyfiken att få reda på hur de fått lika bra svärta i den då enCRTt kan släcka ner den del av fosforen som inte behöver belysas dvs där det är svart finns det ingen anledning att projicera något.
Med en digital projektor som bara har en lampa så belyses hela ytan hela tiden.

Endast i riktigt mörka scener, typ stjärnhimmel, så hade crt:n ett övertag.
hehe ENDAST i mörka scener...
För mig är svärta A och O! Jag offrar till och med gärna lite detalj i det mörka för att riktigt sugas in i beckmörkret när man ser en mörk scen! Det bästa som finns med en CRT är scenbytena då det fadar över till svart till nästa bild.
Det är en ren njutning för min del att sitta i beckmörkret och vänta på nästa scen. =)

Att de bara hymlar bort detta faktum tycker jag är helt absurt.
Mörka scener finns det ju få av i en film i regel.... :(

MAO ska man inte kolla på Se7en på den sharpen =)


Sen till sist.
CRT är ett skötebarn
Digital projje är bara en leksak
Fast har man inte intresset eller platsen för en CRT så kan det säkerligen vara ett jävligt bra alternativ särskilt som HDTV är i princip obefintligt här i sverige.

Ja Guy Kuno är en RIKTIG tung snubbe.
Helt klart. Så det lägger en hel del med trovärdighet på ämnet.
Det återstår att se om det stämmer. För som andra har skrivit i den här tråden. Det är först och främst väldigt subjektivt vad man tycker är bra bild.
Även om Guy Kuno är head honcho så kanske han och jag inte har samma preferenser då det gäller bildkvalitet eller hur?

Nåja... Jag kommer inte ge mig förrän jag kan köpa en sån DLP för 15 000:- och få lika bra bild som min Barco 1209 som jag gav de pengarna för. =)


Till slut måste jag bara citera en kille i tråden.

"...if they redo the test with a single HTPC as the source and feed RGB to the CRT and DVI to the Sharp and the DLP still wins I will lock my self in my HT and pretend the world outside has ended."

HAHAHAHA

[small]
________________

Mina DVD
Mina Laserdiscar
________________

""Once you go black you never go back! CRT 4ever!!" :)

#24

Postad 10 februari 2004 - 20:25

Unregistereda20d15f0
  • Unregistereda20d15f0
  • Forumräv

  • 503 inlägg
  • 0
Det här låter spännande, alltså att bra dlp-projektorer som är lika eller till och med bättre än crt-projektorer är på väg ner i pris. Jag såg Barcos värsting dlp för e-bio på CeBIT förra året. Mäkta imponerande, men så även priset. Den projektor var stor som en lekstuga och lät som den värsta trimmade moppen. Det ska bli mycket intressant att se när dessa värsting dlp:er kommer till Sverige. Kanske kan jag då slänga ut min CRT-projektor...

#25

Postad 10 februari 2004 - 22:33

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

  • 1 555 inlägg
  • 0
OK, Mrking, jag får väl klistra in mitt svar här också!

Det återstår att se om projektorn har flera pixelpaneler inbyggda också så den kan hantera olika upplösningar för som det är nu så är det fortfarande bara en enda native upplösning på en digital projektor sen skalar den om resten om jag förstått det rätt?.


Sharp Z12000 har en 1280x720 panel. Momitsun skalade alltså upp DVD-bilden via DVI så att den passade DLP:ns panel.

HDTV lär dröja en miljon år innan det kommer till Sverige förutom via satellit.


Jag gissar 500.000 år :unsure: Nej, SVT är faktiskt med på noterna, bara dom kan komma fram till något inom EU.

Visst denna Sharpen kanske har en chans mot CRT men jag är ruskigt nyfiken att få reda på hur de fått lika bra svärta i den då enCRTt kan släcka ner den del av fosforen som inte behöver belysas dvs där det är svart finns det ingen anledning att projicera något.


Ja, en crt är klart överlägsen på scener som är helt svarta, eller åtminstone nästen helt svarta. Men dom konstaterar ju att crt har SÄMRE svärta/kontrast när det blir lite ljus i scenerna, kontastnivån sjunker markant när ljusnivån ökar. Jag tror att t o m Se7en har lite ljus i scenerna... :)

Även om Guy Kuno är head honcho så kanske han och jag inte har samma preferenser då det gäller bildkvalitet eller hur?


Stämmer! Men om jag hade fått välja vem som skulle kalibrera MIN proj av alla i tråden på AVS så hade jag LÄTT valt Guy!

MEN visst är det intressant att en DLP som är kalibrerad i 10 min och som har en bild som skalas upp av en kinesisk lågbudget DVD-spelare till 90% ger bättre bild än en proffskalibrerad CRT-projektor, matad med en Faroudja deinterlacer!?!

hmm, att han hade pulat med sin CRT i en vecka o den andra snubben vara pillade på sin DLP i 15min var nog mest för att han med DLP'n inte hade fler inställningar att röra...


Jo, det finns många inställningar att leka med i en DLP-projektor, TÄNK om dom hade gjort en rättvis test och matat DLP:n med en Denon 5900 och kalibrerat bilden i några timmar innan testet! :(

Men, egentligen så behöver jag inte försvara Guy, det kan han göra själv:

I think I would characterize my relationship with the NEC XG much like that of many CRT owners. No matter how well I had it tweaked there was always a sense that maybe I could squeeze some more out. That's part of the fun of the CRT. Between those major tweak sessions I would go a month or two very happily watching movies. We really enjoy the machine and I certainlty thought it looked very good. Indeed, even last night alone I liked the picture. The shocking thing is that even though I really like the CRT image and thought it was great, I can now flip on my puny little HT1000 and IT looks better than my CRT for most scenes. I start with a lot of depth illusion on the NEC, but flip over to the DLP and that illusion DEEPENS. In isolation you look at the XG and think, "wow this is some really good looking picture." I didn't think it would get that much better without going to another grade CRT. It just blows me away to see it being surpassed by a "lowly" DLP let alone what a higher end DLP can do. I didn't expect to see this happen so soon. I'm willing to give up some sharpness in return for more depth and clarity illusion, but alas I found I'm giving up sharpness AND missing out on depth illusion by using the XG instead of a high end DLP.


Resistance is futile, you will be assimilated! ;)

[small]Jag ta på f-n tror att mig hålla på bli ordblind![/small]

#26

Postad 10 februari 2004 - 22:47

Unregistered5a85459e
  • Unregistered5a85459e
  • Forumräv

  • 794 inlägg
  • 0
hahaha... hmm *muttra*

I believe it when I see it!


"Don't be too proud of this technological terror you've constructed..."

Redigerat av Unregistered5a85459e, 10 februari 2004 - 22:48.


#27

Postad 10 februari 2004 - 23:31

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Håller med mrking. En av dom största fördelarna med CRT är att den återger VAD du skickar till den. Du har inte en fast upplösning utan kan välja den som passar bäst för just den källan. Testet dom gjorde i USA hade bara samma Ntsc DVD upplösning vad jag fattar det. Varför inte även Pal DVD? LD? HDTV?

Sedan så ställer jag mig till den skaran som tror att den sk "bättre" detaljrikedomen på bra DLP handlar mer om fejkad upplösning än riktigt upplösning. Ser ingen anledning varför en CRT med 1600x whatever inte kan återge rätt skärpa när du skickar en så låg upplösning som DVD är.
Det är samma sak som med 50Hz vs 100Hz TV's skulle jag tro, att via apparaten skapa en "skarpare" bild som inte finns från början.

Ska försöka se på mrking CRT snart och även en topp DLP igen.

#28

Postad 11 februari 2004 - 10:47

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Jag röstar på SSBB!!! :)

#29

Postad 11 februari 2004 - 11:05

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Allvarligt talat så *har* det hänt mkt på digitalprojjesidan de senaste två-tre åren som har gjort att de faktiskt matchar CRT:er riktigt bra.
Jag var, som många nog minns, helt CRT-frälst tidigare, men om det inte hade varit för de förhatliga regnbågarna så hade jag nog bytt till en HT1000 eller motsvarande för länge sedan. Helt enkelt för det otroligt mkt bekvämare handhavandet. Tycker nog inte att bildkvalitén på den var bättre än min gamla Barco, men den var tillräckligt bra för att matcha...

Jag tyckte nog att dödsstöten, rent bildkvalitetsmässigt var SP7200 när den kom. Dock låg den och ligger ju faktiskt fortfarande betydligt högre i pris.

När jag köpte min CRT så var konkurrensen från LCD och DLP bara löjlig. Det var helt enkelt inget att ha, om man inte betalade låååångt över 100.000:-.

Just nu känns det som om ribban ligger kring 50.000:- för en bra DLP, och ännu högre om man vill ha 720 panel, fast den ligger så lågt som under 20.000:- för en 720 LCD som för de flesta användare är helt ok!
Är det bara jag som har en känsla av att det faktiskt kommer att kosta en bra bit över 50.000:- för bästa upplösning/bildkvalitet på DLP ett bra tag till?
Jag menar 720 DLP nästan regnbågsfria paneler är ju inte direkt billiga vad det verkar.
Man kan ju köpa en DLP för 20.000:- som har 480 panel och ger fantastiskt bra bild, men är man känslig för regnbågar så är det inte ett alternativ eftersom man skulle tvingas sjukskriva sig efter ett pra filmer...

Tycker nog fortfarande att, skall man överträffa eller matcha t.ex. en ny Barco Cine7 CRT så får man faktiskt betala mer än vad Cine7:an kostar. Och det enda som då faktiskt blir "bättre" är "skärpan". Ökandet av kontrasten i de högfrekventa områdena av en bild fungerar av ngn anledning mkt bättre på både LCD och DLP än vad det gör på CRT.

Fast jag förstår hur Guy Kuo känner sig. Det känns faktiskt fjantigt efter ett tag, att hålla på och tweaka och svettas med en stor trerörare när man kan få helt ok bild med en liten plastbox som är jätteenkel att handskas med.

Där kommer jag osökt in på en sak som jag tycker är lite obehaglig med LCD:er och DLP:er:
Varför i hela fridens namn säljs det projektorer för 50.000:- och uppåt som har ett skal av plast och som känns som om de skulle gå sönder ifall man skulle skaka dem lite oförsiktigt? Jag har en enorm psykologisk spärr mot att betala så mkt för ngt som inte känns "rejält". Marantz VP-"nånting" känns rejäl, men den kostar ju löjligt mkt. Dessutom viner hjulet i den så man blir galen...

#30

Postad 11 februari 2004 - 11:25

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

  • 1 555 inlägg
  • 0

Håller med mrking. En av dom största fördelarna med CRT är att den återger VAD du skickar till den. Du har inte en fast upplösning utan kan välja den som passar bäst för just den källan. Testet dom gjorde i USA hade bara samma Ntsc DVD upplösning vad jag fattar det. Varför inte även Pal DVD? LD? HDTV?


Helt korrekt, men jag förstår inte varför detta skulla tala emot resultatet? Det är ju snarare en fördel för crt:n att NTSC-bilden var tvungen att skalas upp för att passa på DLP:n? Vad jag har förstått så kommer dom att använda HD under nästa test som kommer att ske på söndag (om jag inte har läst fel).

Men samtidigt skriver en kille i tråden:

I don't know if you have something that will be outputting 1080P to the G-70 or if that is even what you meant by this statement. But as you know the G70's tubes (like the XG tubes) are really to small to fully resolve 1080P. I know it will hanle the input but the picture will sofen with 1080p as the lines overlap.
But then I know that you already knew this.
Wish I could be there and bring the "big gun".....lol


Om detta stämmer så borde dom kanske köra 720P? Men det vore ju "orättvist" eftersom det är native på Sharpen...? Hursomhelst, om man läser vad dom som verkligen var där skriver så var det inte bara skärpan som var den stora skillnaden, utan att bilden hade bättre djup och helt enkelt såg mycket bättre ut på DLP:n. Det troligtvis p g a den markant högre kontrasten som DLP:n har i scener som inte är kolsvarta.

Sedan så ställer jag mig till den skaran som tror att den sk "bättre" detaljrikedomen på bra DLP handlar mer om fejkad upplösning än riktigt upplösning.



Jag tror Guy Kuo och dom andra som gjorde jämförelsen har full koll på vad som är verklig eller fejkad detaljrikedom. Men, som sagt, det var inte ett skärpetest som dom gjorde, utan en jämförelse av bildkvaliteten.

#31

Postad 11 februari 2004 - 12:38

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

  • 1 555 inlägg
  • 0

Varför i hela fridens namn säljs det projektorer för 50.000:- och uppåt som har ett skal av plast och som känns som om de skulle gå sönder ifall man skulle skaka dem lite oförsiktigt? Jag har en enorm psykologisk spärr mot att betala så mkt för ngt som inte känns "rejält". Marantz VP-"nånting" känns rejäl, men den kostar ju löjligt mkt.


Jag tar hellre denna:
Postad bild

...än denna... [*asg*]
Postad bild

[F'låt jag kunde inte hålla mig, här är finns bilderna:]

Sharp Z12000 (Kostar f ö under 54.000 kr i länken!)

CRT på blocket

Redigerat av Tomas L, 11 februari 2004 - 15:20.


#32

Postad 11 februari 2004 - 14:33

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

  • 1 121 inlägg
  • 0
Finns en tråd på avsforum.com med lite mothugg också, om någon har missat den.

Was the Guy Kuo Shootout Fair

#33

Postad 11 februari 2004 - 14:56

Unregistered8488b754
  • Unregistered8488b754
  • Lärjunge

  • 447 inlägg
  • 0
Måste hålla med om att SharpZ1200 inte är som andra DLPer, såg den för 2 veckor <_< (visserligen med HDTV material) och jämfört med de DLPer jag sett (DVD matade) är det stor skillnad, detta kanske är som att jämföra äpplen och päron ;) (DVD och HDTV)

/JohnH

#34

Postad 11 februari 2004 - 15:55

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Som sagt, ska försöka se någon av dessa "underbarnen" och jag räknar med att dom ser bra ut. Det som jag är intresserad av är om dom ser bäst ut för mig.
För det är fortfarande så att synen är personlig. Vissa tycker att Sony's HS3 har en kanon bild med bra färger mm. Själv anser jag den är kass och inte värd 50 öre. Bild är subjektivt.

#35

Postad 11 februari 2004 - 16:51

Unregistered01212181
  • Unregistered01212181
  • Lärjunge

  • 391 inlägg
  • 0

Måste hålla med om att SharpZ1200 inte är som andra DLPer, såg den för 2 veckor  <_< (visserligen med HDTV material) och jämfört med de DLPer jag sett (DVD matade) är det stor skillnad, detta kanske är som att jämföra äpplen och päron  ;)  (DVD och HDTV)

/JohnH

Att mata med HDTV material är faktiskt jättefuskigt. Att jämföra HDTV med DVD är som att jämföra DVD med gammal hyr-vhs!!! kanske inte riktigt :D men HDTV är så ruskigt mkt bättre att det ivarjefall inte går att jämföra!

#36

Postad 11 februari 2004 - 17:29

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0
Här i Sverige är det inte aktuellt med HDTV så sådana tester ska man strunta i, det som gäller är ju prestandan vid DVD-filmstittande

#37

Postad 11 februari 2004 - 17:56

Likvid
  • Likvid
  • Lärjunge

  • 421 inlägg
  • 0

Varför i hela fridens namn säljs det projektorer för 50.000:- och uppåt som har ett skal av plast och som känns som om de skulle gå sönder ifall man skulle skaka dem lite oförsiktigt? Jag har en enorm psykologisk spärr mot att betala så mkt för ngt som inte känns "rejält". Marantz VP-"nånting" känns rejäl, men den kostar ju löjligt mkt.


Jag tar hellre denna:
Postad bild

...än denna... [*asg*]
Postad bild

[F'låt jag kunde inte hålla mig, här är finns bilderna:]

Sharp Z12000 (Kostar f ö under 54.000 kr i länken!)

CRT på blocket

Fniss ;) :D :D

Bilderna kom till användning ändå. <_<

#38

Postad 11 februari 2004 - 18:00

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

  • 2 219 inlägg
  • 0
Ser ut som en bondage-variant av CRT <_<

#39

Postad 11 februari 2004 - 22:59

Unregistered969
  • Unregistered969
  • Användare

  • 147 inlägg
  • 0
den dagen, den sorgen

#40

Postad 12 februari 2004 - 08:48

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

  • 1 555 inlägg
  • 0
Guy har svarat angående HTPC:

Just caught this. The threads are pretty long so I haven't read them in their entirety. I've seen Steve Smith's HTPC in action. In my opinion it performs a stellar job. He's actually brought one over to my place and we set it up on my XG. The result was pretty spectacular and I was sorely tempted to replace the Faroudja DVP-3000 with a HTPC. Actually, I have one in the next room, but it is used for Avia work, not entertainment. The image from the HTPC is cleaner so I expect Steve's G70 to exhibit less noise and a sharper image than we saw on my XG this past Sunday. Those are important if you are cueing primarily on those details. On the other hand, I was more intensely observing how well the illusion depth and color rendition looked rather than the fine resolution of the machines. We were feeding primarily DVD so neither machine was taxed on resolution. If anything this tilted things in favor of the XG for there is now way on earth even I can focus that as sharply as a HD2+. In using a low resolution NTSC DVD, we sort of removed that advantage from the Sharp. In the coming comparison using HD and HTPC we'll have signals better suited to examine each machine's high resolution performance.

The reason that the Sharp did better in my view was its markedly better ability to avoid intra-scene washout and overall more realistic color rendition. The CRT looked anemic and washed out in comparison. This despite having the scaler's chroma and hue settings tuned in using a oscilloscope reading of a color bars signal. The color decoding was correct, but somehow the DLP still turned in a more credible performance. This is really surprising and against conventional wisdom. The XG should have better color rendition by all accounts, but after the Sharp was recalibrated that XG advantage wasn't evident. What was evident was a remarkably less foggy image in most scenes.

Back to the question... I do have some reasons for not switching to a HTPC despite it being able to deliver a cleaner and perhaps sharper image. First, the DVP-3000 is not that bad a scaler. Second it includes convenient switching of signal inputs. Finally, and most important ** My wife must be able to run the system conveniently and without my intervention!!!! Don't ever forget that if you want to get clearance for future toys. A HTPC would have lost major points on that alone. Hence - the system "hobbles" along with a Faroudja Scaler.



#41

Postad 12 februari 2004 - 15:40

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

  • 2 219 inlägg
  • 0
Har du specarna på hans HTPC? Blir grymt intresserad av att uppgradera min egen HTPC och skippa det här med stationär DVD!

#42

Postad 12 februari 2004 - 18:14

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

  • 889 inlägg
  • 0
Hursomhaver, det finns nog inget som än så länge slår CRT projektorer när man räknar på kvoten prestanda per satsad krona. Sharpen i nämda testet är säkert fin, men ett pris på motsvarande 54000 i USA lär väl bli ca 110 000 här i Sverige. För att tilltala mig och andra med en begränsad budget lär den nog komma ner i pris till en tiondel av detta.

Jag köpte min NEC 6PGextra för ca 27000 (6000 D-mark på tiden innan euron tog över). Egentligen alldeles för mycket för mig, men den är i toppskick med fräscha rör. Jag hånler varje gång jag ser plasmaskärmarna med liten och horribel bild och prislappar på drygt femtiotusen. Ännu har jag inte sett något som överträffar min NEC när det gäller bild förutom bra biograf, men då har jag iochförsig inte sett någon annan CRT men många dyra digitala projjar.

Thomas

#43

Postad 12 februari 2004 - 19:28

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Sharpen kostade väl 11 000$ väl?? Det är väl ca 80 papp i Sverige, men säkert ännu dyrare.

#44

Postad 12 februari 2004 - 20:29

Likvid
  • Likvid
  • Lärjunge

  • 421 inlägg
  • 0
Sharpen Z12000 får man loss för runt $6000 i USA.

Lite billigare i Japan fast då heter den Z11000 och med Japansk OSD vilket inte bör vara problem eftersom man flashar om firmwaren med enkla medel.

Man är dum om man köper en Sharp för runt 100' i Sverige när man kan köpa utomlands.

Redigerat av Likvid, 12 februari 2004 - 20:31.


#45

Postad 12 februari 2004 - 22:20

Unregistered167b1351
  • Unregistered167b1351
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0
Var finns Z12000 för 6000$?
Billigaste jag sett hitills är 7500$...
6000$ vore himla najs....

#46

Postad 12 februari 2004 - 22:56

Unregistered2e7a4186
  • Unregistered2e7a4186
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0

Var finns Z12000 för 6000$?
Billigaste jag sett hitills är 7500$...
6000$ vore himla najs....

7500$ var väl dessutom, typ ett tillfälligt pris på något forum väl?

Har någon sett ett bra pris på infocus 7205? Runt 80 papp i Sverige verkar det som.

Finns det ingen "prisjägare" som har varit runt och kollat lite priser på HD2+ maskiner och som orkar rapportera prisläget?

Det är väl ändå inte alltför off topic ändå?

#47

Postad 13 februari 2004 - 09:37

Unregistered11aa4495
  • Unregistered11aa4495
  • Lärjunge

  • 464 inlägg
  • 0
suck....

Det är väl en intressant reflexion från en insatt individ som presenteras.
Det är väl alldeles uppenbart att en ny teknik kommer att "ta över"... så småningom.
Det finns milijarder bevekelsegrunder för allt möjligt... finns folk som fortfarande rider på hästar eller seglar (jag gör gärna det senare).
Hur f-n kan man ägna sig åt att "hånle" åt andras val i livet, och dessutom vara stolt över det. :D
Det är i alla fall upenbart att det finns många ömma tår

I prisfrågan får i alla fall jag en känsla av ett förestående ras, men det kan nog ta något år*.

en kille med ett liv brevid apparaterna Håkan

* men jag har svårt att se...
Processen för spegelchippen är komplicerad och redan upprampad till storproduktion. Det kan vara så att man betalar för ett stort utvecklingsbidrag (TI har höga bruttomarginaler) och då finns det utrymme och kan gå fort prismässigt. Anledningen skulle vara att man bestämmer sig för att det är "tillräckligt" och tekniken licensieras. Om det däremot är - som jag misstänker - en dyyyyr tillverkning att framställa OCH säkra produkten kan det gå lite segare och prisraset vilar då på marginalkrig. B)

Nu undrar jag stilla vem som egentligen bryr sig om vad jag skriver :lol:

#48

Postad 13 februari 2004 - 14:42

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

  • 2 218 inlägg
  • 0
Sharpen finns hos pricejapan och färdigt till sverige(om man slipper moms) är 47kkr :D ...Är den så grym som det låter så kanske en sån skulle kunna gulla sig in hos oss, men först är det bara ett par mindre projekt med huset som skall ut ur plonkan B) ...Som en övervåning, altan och plattor på hela framsidan osv :lol: :lol:

#49

Postad 13 februari 2004 - 18:01

Unregistered2e7a4186
  • Unregistered2e7a4186
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0

suck....

Det är väl en intressant reflexion från en insatt individ som presenteras.
Det är väl alldeles uppenbart att en ny teknik kommer att "ta över"... så småningom.
Det finns milijarder bevekelsegrunder för allt möjligt... finns folk som fortfarande rider på hästar eller seglar (jag gör gärna det senare).
Hur f-n kan man ägna sig åt att "hånle" åt andras val i livet, och dessutom vara stolt över det.  :D
Det är i alla fall upenbart att det finns många ömma tår

I prisfrågan får i alla fall jag en känsla av ett förestående ras, men det kan nog ta något år*.

en kille med ett liv brevid apparaterna Håkan

* men jag har svårt att se...
Processen för spegelchippen är komplicerad och redan upprampad till storproduktion. Det kan vara så att man betalar för ett stort utvecklingsbidrag (TI har höga bruttomarginaler) och då finns det utrymme och kan gå fort prismässigt. Anledningen skulle vara att man bestämmer sig för att det är "tillräckligt" och tekniken licensieras. Om det däremot är - som jag misstänker - en dyyyyr tillverkning att framställa OCH säkra produkten kan det gå lite segare och prisraset vilar då på marginalkrig.  B)

Nu undrar jag stilla vem som egentligen bryr sig om vad jag skriver :lol:

Vems citat avser detta - Guy? Tomas L? :lol:

#50

Postad 16 februari 2004 - 08:48

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

  • 1 121 inlägg
  • 0
Nu har jag hämtat min nya DLP (Toshiba TDP-MT8/InFocus ScreenPlay 7200) och levererat min CRT (NEC XG135(1)LC) och tänkte dela med mig lite av mina första intryck.

För det första så skedde DLP-demon före köpet i ett vardagsrum som saknade mörkläggning så en filt hängdes upp över gardinstången och täckte inte hela fönstret så gott om förmiddagssol släpptes in i rummet. Detta gör att jag inte kan göra någon direkt rättvis jämförelse ang. svärta, men jag ger vill ändå dela med mig av mina first impressions.

Två DVD:er spelades under demonstrationen, och två DLP-projektorer var inblandade.

DVD:er:

- Robbie Williams live konsert (ja vilken har jag ingen aning om, jag är ingen Robbie-fan )
- Toy Story 2

Projektorer:

- Toshiba TDP-MT8 (InFocus ScreenPlay 7200)
- Marantz VP-12 S3 (endast konsert-dvd)

Vi började med Robbie-konserten på MT8:an och vid första scenen fick jag känslan att jag ville skippa hela affären och åka hem, de 100 milen jag hade åkt natten innan, utan projektor!

Kameran började i bakre delen av konsertlokalen och panorerade över det mörka rummet och etagen som på varje våning och med jämna mellanrum hade lampor som gav ett helvitt ljus på duken. Visst hade jag hört att DLP hackar vid panoreringar, men detta var ju löjligt. Dessutom eftersom det handlade om vita objekt som panorerade med en mörk bakgrund vilket är ogynnsamt för regnbågar, så var det flimmer över hela duken.

Panoreringen stannade vid scen där Robbie stod på scen med röda trappsteg bakom sig. Precis som jag sett tidigare på en okalibrerad InFocus SP5700 var färgerna lite överstyrda och de röda trappstegen nästan vibrerade och hoppade ut ur duken. Men det går att rätta till med lite lätt inställnig.

In med Toy Story 2 och första delen där Buzz Lightyear är "inne" i datorspelet. En scen som jag är väl bekant med eftersom jag har två småbarn som älskar Buzz, samt att det är en ypperligt bra demo-scen som jag brukar köra titt som tätt på CRT-projen.

Betydligt bättre skärpa och kvalitet på utgåvan så mycket mindre brus fanns på bilden. Min direkta känsla var att det ser precis ut som på min CRT. Då det handlar om snabba klipp än om panoreringar så såg jag inga tendenser till hackande vid dessa. Inte heller var några regnbågar uppenbara, dock fanns de där om jag tittade efter dem. Färgerna kändes klockrena, mycket lika dem på min CRT. Nu ska vi komma ihåg att detta var i ett ljust rum, men ljusintensiteten i detta rum uppskattar jag som densamma som hemma med CRT i helt mörkt rum, så bilden i detta klipp blev riktigt lik CRTn.

Något mycket störande dock var det högfrekventa pipet färghjulet ger ifrån sig. Det visade sig dock senare på kvällen att det är bara på vänster sida om projektorn (linsen sitter på vänster sida) som pipet/vinandet hörs, och flyttar man under/framför/höger om projektorn så hör man inget något av pipet.

Fläktljudet är subtilt, men det finns där naturligtvis.

In med Marantzen och in med konsert-DVDn. Den första scenen med panoreringarna hade även här hackighet, dock lite mindre. Vi provade med både interlace och progressiv signal, och det hackade marginellt mer vid interlaced signal. MT8:an matade vi enbart med interlaced signal, så det är möjligt att via min Lumagen Vision scaler, hackandet blir något mindre.

Regnbågar fanns även här på Maranzten, dock betydligt mindre men för mig klart märkbara. Demonstratören (hej Christian) såg inga direkta regnbågar på någon av de två projektorerna.

Det kändes tydligt att Marantzen har ett längre ljusflöde. Bilden var mattare i det ljusa rummet, och färgerna lite bleka. Dock var denna projektorn inställd så jag kan inte ge en rättvis jämförelse ang. de röda trappstegen, som på Marantzen i det ljusa rummet såg lite väl bleka/rosa ut.

Fläktljudet på Maranzten uppfattade jag som likvärdigt med MT8:an. Dock finns inget spår av pip/vinande från färghjulet.

Lite jämförelser med min CRT då. För det första så har det varit mycket snack om att bilden på en digital projektor (DLP i detta fallet) ger en mycket skarpare bild. Det vet jag inte om jag håller med om, visst, nu hade jag bara ställt in 480P/576P på min CRT, men skarpheten i Toy Story 2 var lika bra som på DLPn. Det förvånade mig lite!

Det finns inga spår av hackighet vid panoreringar på CRTn, och naturligtvis inte heller regnbågar.

Bildmässigt om man bortser från regnbågarna och panoreringarna, och tar hänsyn till att DLPn jobbade i ljust rum och CRT i 100% mörkt (än om ljust tak och väggar, se lite bilder på rummet va länken längst ned i inlägget) så kändes bilden rätt lik den från CRTn.

Dock när DLPn kommer ned i biorummet så blir detta dess akilleshäl, och vi får se hur jag upplever svärtan/det höga ljusflödet i biomörkret. Och det är ju film i mörket som är intressant (iaf i mitt fall med dedikerat biorum).

För mig har just svärtan varit en viktig del av upplevelsen. Nu kommer naturligtvis trycket i bilden på DLPn att lägga till lite "wow-känsla", men samtidigt kommer "wow-känslan" i svärtan på CRTn att minskas.

Det blev rätt långt detta. Hoppas att någon finner det intressant.

Jag återkommer med mina intryck från biorummet när jag hunnit packa upp projen ur lådan (kom hem sent i går kväll efter 230 mils projektorbusiness).

Edit: Nu var ju inte denna projektor med i shoot-outen, men det är generellt sett en projektor som har fått fin kritik och fortfarande en relevant jämförelse produktmässigt när man ser till priserna då nypriset för MT8 i Tyskland är ca 50,000 kr och begagnatpriset för en XG i mycket bra skick ligger runt 40,000 kr. MT8:an kanske största svaghet är just det relativt höga ljusflödet.

Notering: Under testet så kördes projektorn på normalläget 200W lampeffekt. Det finns även ett 250W high power läge för den som vill ha lite mer tryck i bilden, kör den i ljust rum alternativt har ett väldigt stort rum/duk.

Personligen ser jag ingen anledning att köra denna redan relativt ljusstarka projektorn på något annat än normalläget 200W.

I 250W high power läge ger projektorn ca 1000 ANSI.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-06-17 11:52:05
  • Ny fåtölj
    Kurben
    2024-06-17 11:48:52
  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.