Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Blindtest av kablar på LYD i Umeå

65 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 23 februari 2013 - 18:26

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 1
Idag har vi varit fem modiga som har gjort ett äkta kontrollerat Blindtest på LYD i Umeå. Vi möttes en 0.75 koppartråd mot mina över 2 cm tjocka frontkablar, med sju ledare, aluminiumavskärmade, silverplätterade teoretiska superkabel (men för ett lågt pris); silverstar.

Komponenter som silver, flera ledare och avskärmning är alla ledande argument för att köpa dyra kablar. Resultaten föll:

7/16
8/16
8/16
10/16

Källa var en hdcd av dire straights, låten var sultans of swing och allt spelades med electrokompaniets referens cd och deras... aw400 monoblock om dom heter så. Signalkabel stod chord electronics för.

Inget resultat trots förlyssning, vald nivå i förväg ect. Ännu en spik i kistan för kabelmyten? :)



#2

Postad 23 februari 2013 - 18:28

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 528 inlägg
  • 0
Inget nytt här inte....;)

#3

Postad 23 februari 2013 - 18:32

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 112 inlägg
  • 1
Öhh, jag förstår inte hur resulatet tolkas. Kan du vara vänlig och förklara dessa siffror som 7/16 etc, vad det betyder.

#4

Postad 23 februari 2013 - 18:46

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
7/16 innebar 7 rätt av 16 möjliga, ber om ursäkt för otydligheten :)

#5

Postad 23 februari 2013 - 20:04

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 112 inlägg
  • 0

7/16 innebar 7 rätt av 16 möjliga, ber om ursäkt för otydligheten :)

OK. Vad krävs för att visa att man hör skillnad på kablarna? 80-90 % rätt kanske? Det här verkar vara resultat som förväntas om man skulle gissa på kablarna ( utan att lyssna alltså ).

#6

Postad 23 februari 2013 - 23:27

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Vetenskapligt godkänner man 95%, då klarar var 20:e att gissa en skillnad som inte finns. Här fick vi resultat under en felmarginal bort (gissar jag), vilket innebär att det var helt för liten skillnad för att säga att man hörde skillnad. Jag var själv med och fick 8 av 16. Absolut ingen skillnad hörde jag. Vissa gånger så upplevde jag dock direkt vilken kabel det var. Även dessa megasäkra gånger kunde jag ha gissat fel.

#7

Postad 24 februari 2013 - 00:00

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0
Flytta tråd till kabel-delen :)

#8

Postad 24 februari 2013 - 00:52

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Nejfan, vi ska inte trolla ner kabeltroende med sånt här. Alla får tro vad dom vill :)

#9

Postad 24 februari 2013 - 21:43

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 1
Det vore ju mer intressant om ni testat en lampsladd vs nordost valhalla/transparent ultra eller något liknande.

#10

Postad 24 februari 2013 - 22:00

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 112 inlägg
  • 0

Det vore ju mer intressant om ni testat en lampsladd vs nordost valhalla/transparent ultra eller något liknande.

Samma resultat. Kanske inte samma resultat med transparent. Den kabeln (om vi pratar om samma kabel) har en hemlig låda mitt på. I den sitter det ett filter. Så det är ingen ren kabel utan ett filter som påverkar signalen så att det låter en aning annorlunda.

Redigerat av Buddypresley, 24 februari 2013 - 22:07.


#11

Postad 25 februari 2013 - 00:55

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 5
Väntat resultat. Dyrkablar är pengar i sjön...

#12

Postad 25 februari 2013 - 06:51

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Det vore ju mer intressant om ni testat en lampsladd vs nordost valhalla/transparent ultra eller något liknande.

Vi körde på fysiska egenskaper. Billiga sladden var en halv lampsladd i tjocklek. Nordost har nog inte ens halva kopparmängden av vår dyrkabel. Nordost har en annan form, thats it. Vi ska testa en nordost signalkabel i framtiden :)

#13

Postad 25 februari 2013 - 07:07

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0
Varför är Nordost, varför är just det märket intressant att ha med i ett test?

#14

Postad 25 februari 2013 - 07:18

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Bland de dyrare. Imho så är nordost dock absolut inte intressant, inte mer än valfri annan kabel.

#15

Postad 25 februari 2013 - 08:08

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0
Vad hade ni för högtalare i testet? :)

#16

Postad 25 februari 2013 - 08:19

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Det blev Ranger master. Jag började leta skillnader i skärmade ljud efter ett tag, ty skilja på ljudet var omöjligt

#17

Postad 25 februari 2013 - 08:23

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0

Det blev Ranger master. Jag började leta skillnader i skärmade ljud efter ett tag, ty skilja på ljudet var omöjligt

Jag tror vi hade ungefär samma uppfattning om Ranger Master, var det någon skillnad i diskanten alls beroende på kablar?

Redigerat av hifimarcus, 25 februari 2013 - 08:24.


#18

Postad 25 februari 2013 - 09:27

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 1
det är en helt annorlunda diskant i ranger master och mantra, samt annorlunda diskant i mantra och i aura.
mantra har den bästa diskanten i mitt tycke. när vi satt där ute och pratade (minus ägaren) så höll vi alla med varandra om att mantra var en förjävla imponerande högtalare och vida slog sin dyrare släkting.

... varpå mats på lyd började från testrummet att vi hade fel =D svammel svammel.

#19

Postad 25 februari 2013 - 09:56

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0

det är en helt annorlunda diskant i ranger master och mantra, samt annorlunda diskant i mantra och i aura.
mantra har den bästa diskanten i mitt tycke. när vi satt där ute och pratade (minus ägaren) så höll vi alla med varandra om att mantra var en förjävla imponerande högtalare och vida slog sin dyrare släkting.

... varpå mats på lyd började från testrummet att vi hade fel =D svammel svammel.

Haha, ja jag kan nästan gissa att det är antingen eller då dom skiljer en hel del. Ranger Master är väldigt skarp i diskanten, något som jag inte gillar. Jag är mer för det mjuka och varma ljudet (utan att det ska bli blurrigt och bumligt).

#20

Postad 25 februari 2013 - 10:04

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 1
Jepp så är det men en del envisas fortfarande med att försvara sina inköp av galet dyra kablar. Själv köpte jag vanlig anslutningskabel 25m för 129 spänn eller så. Funkar hur bra som helst :)

Redigerat av Unregistereddc471864, 25 februari 2013 - 10:04.


#21

Postad 25 februari 2013 - 12:17

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag köpte signalspaning för 2500

#22

Postad 25 februari 2013 - 21:56

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0
Tråden flyttas till kabelforumet. :)

#23

Postad 25 februari 2013 - 22:27

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 1
Noooo! Då kommer folk tro att jag haft intention att säga att dom inte ska köpa dyra kablar! :D

Men man ska köpa dyra kablar. Det är feelgood och snyggt!

#24

Postad 25 februari 2013 - 22:29

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
var det samma personer som hörde skillnad? om det var så så säger det väll mer att vissa kan höra skillnad och vissa inte?

#25

Postad 26 februari 2013 - 11:25

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 112 inlägg
  • 0

var det samma personer som hörde skillnad? om det var så så säger det väll mer att vissa kan höra skillnad och vissa inte?

Ingen hörde väl skillnad av vad jag förstått. Resultaten visar att man lika gärna har kunnat gissa fram testresultatet. Om man får 15 rätt av 16 och kan upprepa detta så är det vetenskapligt bevisat.

#26

Postad 26 februari 2013 - 11:52

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
Om man ens skall fundera på dyrkablar så bör man enl mig först o främst testa i sin egna rigg/rum som man känner utan och innan och vara beredd på att det hela kan handla om feelgood-placebo eller att skillnaderna är förbluffande små, särskilt om jämnför med akustiska ingrepp.

Är man dock öppen i sinnet när det gäller hifi (som jag) kan man kanske faktiskt höra skillnader......oavsett placebo eller ej......det hela för min egna del är just grejen med att testa-tweaka som är det roliga....bjuda över lite polare och göra dito.........korkad jo visst....en bakant har 20" fälgar för 40.000kr på sin hisings traktor ifrån 1998 så jag känner mig rätt lugn.

Vill man inte lägga ut pengar men ändå få en kul kväll.... åk till en hifibutik....låna hem lite olika o berätta att du/några polare skall testa kablar.....sen har man en helkväll med underbar tweaking helt gratis och vem vet.....en nybliven kabel vurmare kanske föds eller så får man bekräftat om man står emot en eventuella placebon eller ej.....eller ännu bättre: man får en bra anledning till att dra ihop lite folk.
Jag tycker det är alldeles för mkt ältande om vad som är bra o dåligt eller rent av bluff....testa själva istället och kom med feedback i efterhand.....att jämnföra en lampsladd med ett par tjocka o knappast dyra dynavoice kablar blint på ett par ranger i en butik säger ju nada egentligen, blintest är enl min tro lika osäkert åt andra hållet.....att man vet med sig att det är ett blindtest och att osäkerheten i hjärnan automatisk sätter in.

Sen är det ju absolut bra att påtala just detta med feelgood/placebo men det börjar bli tröttsamt med kriget....som endast går åt ena hållet och det är att berätta hur korkade vi med dyra kablar är och många gånger har inte ens dessa personer testat själva eller har inte ens intresse för det och i några fall: själva sitter på grejer som knappast kan kallas hifi i helt obehandlade rum.

Redigerat av robert293, 26 februari 2013 - 12:32.


#27

Postad 26 februari 2013 - 12:07

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 112 inlägg
  • 0
http://consumerist.c...monster-cables/

#28

Postad 26 februari 2013 - 12:44

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 112 inlägg
  • 0
På hificonsult finns en högtalarkabel för 600 000 kr. Det enda som är dyrare som jag hittade på den sidan var högtalare för en mille. Så kabeln är dyrare än den dyraste CD-spelaren, förstärkaren etc som dom har. Låter detta vettigt?

#29

Postad 26 februari 2013 - 12:46

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 528 inlägg
  • 1

På hificonsult finns en högtalarkabel för 600 000 kr. Det enda som är dyrare som jag hittade på den sidan var högtalare för en mille. Så kabeln är dyrare än den dyraste CD-spelaren, förstärkaren etc som dom har. Låter detta vettigt?

Nä självklart inte.

Dock är det mest skrämmande att det svaret faktiskt kan variera beroende på vem du frågar.

#30

Postad 26 februari 2013 - 13:09

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 1
saken är den att jag också hört små skillnader seende på kablar. jag ska absolut inte ta ifrån att jag har hört större skillnadern även när jag kopplat om hemma. det jag däremot ska säga är att jag alltid vetat om att detta är placebo, det är inget snack om saken. men jag fortsätter trilskas och köpa kablar som kostar, även fast jag vet att det inte spelar roll.

det är lite som att se ett fruntimmer köpa skor. hennes gamla fungerade utan problem, men hennes nya ser annorlunda ut. fräsigare. dyrare. då blir det feelgood på det =D

#31

Postad 26 februari 2013 - 13:29

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 1

Nä självklart inte.

Dock är det mest skrämmande att det svaret faktiskt kan variera beroende på vem du frågar.


Jag tycker de är prisvärda.....den dagen jag kan stapla femhundringar upp till taket :D

#32

Postad 26 februari 2013 - 13:31

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 528 inlägg
  • 0

Jag tycker de är prisvärda.....den dagen jag kan stapla femhundringar upp till taket :D

Fast nu pratade vi om huruvida det var vettigt att köpa såna, inte om man själv kunde anse om dom var prisvärda eller ej ;)

Redigerat av masse70, 26 februari 2013 - 13:32.


#33

Postad 26 februari 2013 - 18:17

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 322 inlägg
  • 7
Även om jag hade miljarder på banken skulle jag inte köpa en "dyrkabel". Tycker hela företeelser är osmaklig och djupt omoralisk.

#34

Postad 26 februari 2013 - 18:29

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0
Läste precis en annons i Hembio-tidningen om en strömkabel för 1000:-, där säger säljaren att man ska ha öppet sinne för att märka skillnad, vilket betyder att säljaren erkänner att det är placebo som gäller och blindtest är förbjudet.

Hur är det med XLR vs RCA? Märkbart?

#35

Postad 26 februari 2013 - 19:19

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag har aldrig märkt skillnad mellan dom två, men körde faktiskt balanserat ett tag pga feelgood. Xlr är snyggt :)

#36

Postad 27 februari 2013 - 00:12

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 1

Läste precis en annons i Hembio-tidningen om en strömkabel för 1000:-, där säger säljaren att man ska ha öppet sinne för att märka skillnad, vilket betyder att säljaren erkänner att det är placebo som gäller och blindtest är förbjudet.

Måste ha varit samma säljare som demade med detta på HighEnd mässan för någon vecka sedan.

Postad bild
;)

#37

Postad 27 februari 2013 - 22:02

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 778 inlägg
  • 0
Hade någon av de som deltog förväntat sig att höra skillnad? Eller var resultatet helt i linje med vad alla förväntade sig?

#38

Postad 28 februari 2013 - 19:36

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 112 inlägg
  • 0

Måste ha varit samma säljare som demade med detta på HighEnd mässan för någon vecka sedan.

Postad bild
;)

En kabelstrumpa över en vanlig nätsladd? Hokus pokus, så blev den välljudande.

#39

Postad 02 mars 2013 - 02:00

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

En kabelstrumpa över en vanlig nätsladd? Hokus pokus, så blev den välljudande.

Hehe, kabelstrumpa eller inte. Kolla vars dessa dyrkablar är ikopplade i. ;)

#40

Postad 02 mars 2013 - 12:46

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 112 inlägg
  • 0

Hehe, kabelstrumpa eller inte. Kolla vars dessa dyrkablar är ikopplade i. ;)

Jag tänkte på det också. Hi-hi. Först installationskabel inuti väggen från elcentralen till vägguttaget. Sen en vanlig sladddosa och sen dyrkabeln med nätstrumpa.

#41

Postad 02 mars 2013 - 13:02

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 1

Hehe, kabelstrumpa eller inte. Kolla vars dessa dyrkablar är ikopplade i. ;)

Fast reklamen säger ju att det är den sista halvannan metern som spelar roll, resten (i väggen, och gissningsvis då också grendosor) är skit samma. Så det ser väl rätt ut?

Postad bild

#42

Postad 02 mars 2013 - 13:26

Gäst_982jan_*
  • Gäst_982jan_*
  • 0

Läste precis en annons i Hembio-tidningen om en strömkabel för 1000:-, där säger säljaren att man ska ha öppet sinne för att märka skillnad, vilket betyder att säljaren erkänner att det är placebo som gäller och blindtest är förbjudet.

Hur är det med XLR vs RCA? Märkbart?

Det blir en skillnad enligt min mening. Men bara om du har äkta balanserade grejer. Många CD-spelare med XLR är inte balanserat uppbyggda (dvs. dubbel uppsättning inuti). XLR version av samma kabel ger en lugnare återgivning med stabilare fokus. Ändrar inte karaktären men allt blir ett snäpp "tydligare". Experimentera själv. Kjell har XLR-kablar till lågt pris. De är faktiskt OK och körde dessa tills jag bytte mot silver XLR.

#43

Postad 02 mars 2013 - 14:37

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 1
Xlr ger skillnad om det finns nog mycket störningar. Jag garanterar att över 99% av alla hem där en stereo kan stå inte har så mycket störningar :)

#44

Postad 02 mars 2013 - 16:41

Station
  • Station
  • Forumräv

  • 890 inlägg
  • 1
Ni vet väl att människans hörsel är tragisk kopia av hundars och andra djurs hörselsinne.
Inte blir hörseln bättre ju äldre man blir och en 40-50 åring har tappat mycket av ungdomsårens hörsel.
Fast människan har en hjärna som är fantastisk.

Denna hjärna kan också ställa till problem, exempelvis psykiska sjukdomar som schizofreni.
Schizofrena plågas bl.a. av "Röster i huvudet". Med hjärnscanning har det bevisats att hjärnan skapar dessa röster i samma området som hörselsinnet finns i hjärnan.
På samma sätt kan människor med eller utan psykiska åkommer "höra" ljud som är så verklighetstrogna att de måste vara sanna.

Förutom med hörselsinnet kan hjärnan spela oss spratt även med andra sinnan. Hallucinationer kan få oss att höra ljud, se syner och känna lukt, även om allt skapas i huvudet när hjärnan spelar oss spratt.

Audiofiler bör vara mer självkritiska med vad som är fysisk ljudförändringar och vad som är inbillade ljudförändringar. Inte bara när det gäller signal-, högtalar- och strömkablar utan hela ljudanläggningen.

Fast de som säger höra skillnader på ljudkablar, upplever ljudet som väldigt verkligt och fysiskt påtagligt (Se ovan om schizofrenas "Röster i huvudet").
Fast när samma guldöron utmanas i blindtester, visar det sig att de tar fel på kablar precis som personer som säger sig inte höra skillnad på kablar.

I förlängningen så uppfattar nog de som inte skärskådar vad som är inbillad och vad som är verkligt, sina dyra kablar som att de låter bättre och investeringen av dyrkablar, är en markant förbättring i deras anläggningars ljud.
Att diverse tillverkare slår mynt av det, är inte min ensak B) Fast jag blir förbannad över när det basuneras ut kablar, förstärkare och högtalare, för åtskilliga tiotusentals kronor är det enda som ger ljud värd att lyssna till.

PS. Hoppas ingen tar illa vid sig...

Redigerat av Station, 02 mars 2013 - 17:09.


#45

Postad 02 mars 2013 - 16:52

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 2

Det blir en skillnad enligt min mening. Men bara om du har äkta balanserade grejer. Många CD-spelare med XLR är inte balanserat uppbyggda (dvs. dubbel uppsättning inuti). XLR version av samma kabel ger en lugnare återgivning med stabilare fokus. Ändrar inte karaktären men allt blir ett snäpp "tydligare". Experimentera själv. Kjell har XLR-kablar till lågt pris. De är faktiskt OK och körde dessa tills jag bytte mot silver XLR.


"Äkta balanserade grejer - dvs dubbel uppsättning inuti" ???
"lugnare återgivning med stabilare fokus" ???

En balanserad utgång får man genom att t ex använda transformator eller ett "extra" inverterande utgångssteg.

I bägge fallen får man i princip alltid något SÄMRE ljudkvalitet, eftersom det blir en smula mer dist och med transformator ofta en smula avrundat i frekvensgången.

Bättre blir det ALDRIG för att man kör balanserat, annat än då kraftiga störningar effektivt fasas ut i kommande balanserade ingångssteg.

Har man inga störningar är den upplevda skillnaden I IDEALA FALL NOLL.

#46

Postad 02 mars 2013 - 17:14

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Station: Schizofrena individer plågas sällan av röster i huvudet, det är ett av dom mindre vanliga symptomen. Schizofrena individer diagnostiseras av de fyra a:na, tre ska uppfyllas. Inga av dessa har med hörselillusioner att göra.

#47

Postad 02 mars 2013 - 17:28

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
Kan det inte vara så att det blir en försämring när man kör obalanserat rca i en fullbalanserad konstruktion och därför märks en skillnad.
Under mina tester genom åren så har jag ibland uppfattat det så men å andra sidan kan kanske det hela bero på utsignal styrkan är det som skilljer.

#48

Postad 02 mars 2013 - 18:08

Station
  • Station
  • Forumräv

  • 890 inlägg
  • 0

Station: Schizofrena individer plågas sällan av röster i huvudet, det är ett av dom mindre vanliga symptomen. Schizofrena individer diagnostiseras av de fyra a:na, tre ska uppfyllas. Inga av dessa har med hörselillusioner att göra.


Ja du har rätt. Rätt så nyligen ändrades det eller kom förslag att ta bort det från diagnosen.
Det verkar dock som även Asberger och Psykos också innehåller "Röster i huvudet"
Samt att normalt finns hos 8-15% av befolkningen.

Hittade dock detta på Internet.

Människor som hör röster är inte galna. Den nya upplagan av DSM, DSM V, är tydlig med att hörselhallucinationer är helt normala företeelser hos människor. Dekanus för klinisk psykologi i Italien, professor vid universitetet i Padua och författare till ett flertal texter om detta ämne, Alessandro Salvini, kommentarer i tidningen "Affari ':"Psykiatrin har alltid stigmatiserat dessa fenomen och förklarat dem som symptom på psykos. Men från och med nu, tack vare den nya DSM-V, kommer detta inte längre att vara sant: hörselhallucinationer, de så kallade rösterna finns i en del av den normala populationen, vilken varierar från 8 till 15%".

http://cyberliv.blog...sykisk-sjukdom/
Kom från en blogg, tänker inte gräva ner mig i medicinska avhandlingar denna lördag.

De som är kabeltroende "Hör" skillnad på olika kablar. Fast det är egentligen deras hjärna som spelar dem ett spratt. Fast så verklighetstroget att de upplever, att en strömsladd från Furu-tech, NordOst eller annan firma, faktiskt förbättrar ljudet i deras Hifi-anläggning.

PS. Funkar säkert åt andra hållet också att en lampsladd som RKK, upplevs låta sämre än en dedikerad högtalarkabel.

#49

Postad 02 mars 2013 - 18:38

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0

Xlr ger skillnad om det finns nog mycket störningar. Jag garanterar att över 99% av alla hem där en stereo kan stå inte har så mycket störningar :)


Beror faktiskt på rätt mycket. Placera den brevid Micron som ligger brevid en elcentral som är brevid en dator och som har trådlöst internet och en eller två högspänningsledningar på tomten så finns rätt mycket störningar.

Tur att man inte bor i ett vattenkraftvärk :D


Nä skämt å sido. XLR är bra om det finns mycket störningar (behövs inte så mycket som vissa tror) men bara på längre avstånd. De avstånd man normalt pratar om hemma spelar det mindre roll för. 1 meter RCA eller XLR har jag svårt att tro att det är skillnad på...

#50

Postad 02 mars 2013 - 23:49

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Ni verkar ha goda erfarenheter av RCA-kablar, min erfarenhet av analoga RCA kablar är inte god. Det har i stort sett alltid varit nån störning (brummande) eller glappkontakt av olika slag. Digitala kablar is the shit. Därför är det mycket feelgood i XLR för min del, den sitter ordentligt (minimal risk för glappkontakt) och har aldrig gett ngn störning.

Edit: vad jag menar med digitala kablar är inte att det är samma som XLR, utan att optiska kablar är the shit, alternativt hdmi, tp osv.

Redigerat av XavierJH, 02 mars 2013 - 23:50.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-06-17 11:52:05
  • Ny fåtölj
    Kurben
    2024-06-17 11:48:52
  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.