Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Är jag ytterst ensam om att störas av påtvingad "svenska"?

110 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 17 oktober 2012 - 21:24

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 461 inlägg
  • 0
Något jag inte förstår är att det inte dykt upp fler klagomål på att dashboarden på Xbox 360 nu är tvångsöversatt till "swensklish" för den som har ett svenskregistrerat Xbox LIVE-konto. Taffligt översatt svenska blandad med engelska i ett ostrukturerat kaos.

Är det för att få har fått sina Xbox 360 uppdaterade än, eller är det något fel på mig som vill ha engelska rakt igenom och hatar obegripliga svensköversättningar?

Detta och ovissheten om den svenska utgåvan av Forza Horizon kommer tillåta språkval känns som att det har mördat hela Xbox 360-upplevelsen för mig. Det känns precis som att Microsoft anser att alla som bor utanför USA är imbecilla och inte kan något annat än respektive lands språk.

Att Microsoft stödjer svenska som alternativ är helt okej för min del, men att inte kunna välja känns som den största förolämpningen mot min intelligens som jag har upplevt från ett företag. Det är kränkande och förnedrande.

Hade det varit fritt val mellan engelska och svenska hade jag applåderat stödet för svenska, trots att jag aldrig skulle använda det själv. Nu vill jag bara kasta ut fanskapet till korskartong fullvarv och inte se skiten mer. Jag kan inte avlära mig min flytande engelska som bygger på 30 års användande av språket, det sitter där det sitter.

Snälla, säg att jag inte är ensam om att bli förbannad över det här. :(

Redigerat av Zacabeb, 17 oktober 2012 - 21:27.


#2

Postad 17 oktober 2012 - 22:11

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 38 007 inlägg
  • 0
Flytande engelska, är du amerikan/britt eller har bott i landet eller liknande alltså?

Angående topic, spelade på 360 idag men har inte ens tänkt på det faktiskt. Får tänka på det nästa gång om det är svenska, engelska eller både och.

I spel föredrar jag engelska (vilket bygger på att jag alltid spelat på engelska och är van vid det), i menyer och sånt kvittar det. Å andra sidan är det kul att ha det på svenska ibland om enbart för att hitta eventuella fel som slank igenom korrekturen.

Känns dock som att du lär vara ganska ensam om åsikten att det har mördat hela din 360-upplevelse. Men men, alla reagerar vi olika på diverse irritationsmoment.

#3

Postad 17 oktober 2012 - 22:23

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 461 inlägg
  • 0
Nej, bara genom flitigt användande i tal och skrift samt idog träning. Jag gillar engelska.

Det är inte dashboarden i sig som har mördat upplevelsen, utan skräcken för att framtida spel också kommer vara tvångsöversatta. Det känns som att det är dit allt är på väg nu.

#4

Postad 17 oktober 2012 - 22:25

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Hmm har inte provat nya uppdateringen men det låter ju horribelt. Använder alltid engelska. Ska gå och uppdatera nu bara för det och se hur illa det är.

Redigerat av Unregistereddc471864, 17 oktober 2012 - 22:26.


#5

Postad 17 oktober 2012 - 22:37

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 1
Skulle jag tydligen inte gjort. Totalt brickad nu och får inte ens ngn bild. Bra Microsoft. Jävla skitföretag.
Tror inte jag använt den ens 200 timmar.

#6

Postad 17 oktober 2012 - 23:05

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 945 inlägg
  • 1
Mmm man är ju liksom indoktrinerad med engelska. Har inga problem med svenska i menyerså så länge det inte finns stavfel, grammatiska fel. Men det är ju samma om det är dålig engelska :)

I själva spelen har jag nog samma förhållningssätt som med film. subtitles är helt okej men för guds skull översätt och dubba inte från originalspråket :)

Få spelföretag lägger samma resurser på översättningen som när det gäller böcker. Även böcker ska ju helst läsas på originalspråket om du har någorlunda grepp om det givetvis

Redigerat av oqvist, 17 oktober 2012 - 23:06.


#7

Postad 17 oktober 2012 - 23:16

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Får icke igång den igen. Den startar men jag får ingen bild och den svarar inte på handkontrollen heller. Ngt som gick jättefel vid uppdateringen antagligen. Ngn som vet numret till xbox supporten? Lite svårt att hitta i röran på deras websida.

Skit samma garantin har gått ut och jag tänker inte betala för att laga den.
Ohwell behöver plats för Wii U ändå.
Trist för då blir det inget Halo 4 för min del.

EDIT: det fanns visst några månaders garanti kvar. Win. Får väl skicka in den då.

Redigerat av Unregistereddc471864, 17 oktober 2012 - 23:58.


#8

Postad 17 oktober 2012 - 23:21

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 38 007 inlägg
  • 0

Nej, bara genom flitigt användande i tal och skrift samt idog träning. Jag gillar engelska.

Det är inte egentligen flytande dock, många svenskar tror att de är flytande men jämför med en amerikan eller britt så är man chanslös. Vi svenskar växer ju dock upp med mycket amerikanska filmer och alla som spelar TV-spel får grym träning "gratis" så vi ligger till bland de bättre när det gäller länder som inte har engelska som förstaspråk.

Måste man uppdatera förresten? Antar att jag inte gjort det.

Det är inte dashboarden i sig som har mördat upplevelsen, utan skräcken för att framtida spel också kommer vara tvångsöversatta. Det känns som att det är dit allt är på väg nu.

Tveksamt. Svenska är ingen stor marknad och det kostar trots allt pengar att översätta. Dessutom skulle vi i så fall få alternativet att välja språk. Vet inte om det verkligen kommer vara så i butiksversionen av Forza att man MÅSTE ha det på svenska men om så är fallet så kommer det nog att klagas ordentligt. Antingen så kommer det då en patch eller så vet de det till nästa gång.

Tycker hela grejen verkar väldigt konstig, varför skulle man ta beslutet att inte låta svenskar kunna använda engelska. MS är medvetna om att svenskar kan engelska.

#9

Postad 17 oktober 2012 - 23:47

Matt
  • Matt
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Testade Forza Horizon demot it dag, och döm av min förvåning när speaker rösten och "radio rösten" var på Svenska. Kan säga att det drog ned känslan ganska rejält.

"Alla vill väl ha en sådan fräsig bil!"

Eee... nej tack.

#10

Postad 18 oktober 2012 - 00:23

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Testade Forza Horizon demot it dag, och döm av min förvåning när speaker rösten och "radio rösten" var på Svenska. Kan säga att det drog ned känslan ganska rejält.

"Alla vill väl ha en sådan fräsig bil!"

Eee... nej tack.


fyfan. Kanske inte värt besväret att skicka in min trots allt ;)

Redigerat av Unregistereddc471864, 18 oktober 2012 - 00:24.


#11

Postad 18 oktober 2012 - 00:34

Unregistered6810b893
  • Unregistered6810b893
  • Guru

  • 6 702 inlägg
  • 1
Precis. Har inte stört mig så jättemycket på det innan. Men Forza demot var horribelt.

Vad gäller alla som påstår att de pratar engelska flytande så tänker jag alltid på den här serien:

Postad bild

#12

Postad 18 oktober 2012 - 00:43

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 1
haha den var bra.

När det gäller prata så är man kanske inte så väldigt vass men i skrift så vill jag påstå jag skriver bättre engelska än vad många som har engelska som huvudspråk gör.

#13

Postad 18 oktober 2012 - 09:09

Unregistered78af1102
  • Unregistered78af1102
  • Mästare

  • 2 753 inlägg
  • 0
Jag slapp problemet med att få Forza Horizon på svenska eftersom min "console locale" är inställd på UK. Detta gjorde jag när jag först började spela Saints Row 2, som annars översattes till svenska. Det känns som att gangsterspel blir värre på svenska än ett racingspel blir, men jag vill inte ha spelen översatta oavsett.

Jag hoppas verkligen att detta "knep" fortfarande fungerar för att ändra språkinställningarna.

Men vadå, är dashboarden uppdaterad till svenska nu också? :S

#14

Postad 18 oktober 2012 - 09:19

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0

Jag slapp problemet med att få Forza Horizon på svenska eftersom min "console locale" är inställd på UK. Detta gjorde jag när jag först började spela Saints Row 2, som annars översattes till svenska. Det känns som att gangsterspel blir värre på svenska än ett racingspel blir, men jag vill inte ha spelen översatta oavsett.

Jag hoppas verkligen att detta "knep" fortfarande fungerar för att ändra språkinställningarna.

Men vadå, är dashboarden uppdaterad till svenska nu också? :S


Men vad gör det om dashboard är översatt egentligen då...ni spelar väl ändå / kollar på film med konsolen?
Eller hänger ni i dashboarden "bara för att"? :)

Men jag förstår er rörande spelöversättningar / dubbningar. Fy fan.

EDIT: Hej Ollie, var ett tag sen hörru du :)

Redigerat av MrSpokk, 18 oktober 2012 - 09:19.


#15

Postad 18 oktober 2012 - 09:21

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 416 inlägg
  • 0

Vad gäller alla som påstår att de pratar engelska flytande så tänker jag alltid på den här serien:



Hehe, eller gå in i ditt kök och säg vad allt heter på engelska !
Durkslag, någon ?
(Google translate är fusk...)

#16

Postad 18 oktober 2012 - 10:24

lifter
  • lifter
  • Veteran

  • 1 542 inlägg
  • 1
Lätt ju; Durcslage.

På en seriös not: Jag tycker att det är en skandal att det får gå till på det här viset. Faktiskt. Det är en sak att ge valmöjligheter men jag vill kunna välja. Det är som att det svenska språket är efter en med en kniv; svenskt tal och google-översatt text i spel och undertexter som inte går att stänga av.

Det handlar ju inte direkt om att vara amerikaniserad och "med i svängen" utan det handlar ju om att ta del av något på det språket som det tillverkades i eftersom att språket är en sådan stor del av det fungerar det inte att bara översätta saker hur som helst.

#17

Postad 18 oktober 2012 - 10:27

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Fyfan. Vill de ha det såhär så blir det inte fler spelköp från MS. Jag vill kunna välja vilket språk jag vill använda tack.

Usch om Halo 4 är på svenska

Redigerat av Unregistereddc471864, 18 oktober 2012 - 12:08.


#18

Postad 18 oktober 2012 - 11:59

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 38 007 inlägg
  • 0

svenskt tal och google-översatt text i spel och undertexter som inte går att stänga av.

Det är ingen som googleöversätter sina spel =P: Men man tar gärna billigare översättare som inte är så spelinsatta än "dyra" som kan ämnet.

Vissa har bättre översättare än andra, men om vi tar t.ex. Playstation Move så är hela inledningen varje gång man startar ett spel där de visar hur man ska göra förstörd av dålig svenska =/.

#19

Postad 18 oktober 2012 - 12:02

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

  • 4 239 inlägg
  • 0

Hehe, eller gå in i ditt kök och säg vad allt heter på engelska !
Durkslag, någon ?
(Google translate är fusk...)


det där har du ju snott! från vem minns jag dock inte :P

#20

Postad 18 oktober 2012 - 12:09

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Blir att avvakta med att skaffa Halo 4. Hemska tanke om det är på svenska.

#21

Postad 18 oktober 2012 - 12:22

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 38 007 inlägg
  • 2

Blir att avvakta med att skaffa Halo 4. Hemska tanke om det är på svenska.

Akta! Förbundet bryter sig in!

Neeeej, de har återuppväckt floden! Vi måste lämna Solgården! Sätt er i vårtsvinet och trampa gasen i botten!

#22

Postad 18 oktober 2012 - 12:27

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
hahaha

Nu har jag ingen hel 360 ändå. Kanske hinner få en "ny" innan Halo 4.

Redigerat av Unregistereddc471864, 18 oktober 2012 - 12:28.


#23

Postad 18 oktober 2012 - 12:49

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 1
Nu blir det OT, men angående språk så ser jag det så här. Flytande är en nivå under modersmål och jag skulle beskriva det som att obehindrat kunna komunicera i språket så att det flyter, men inte lika obehindrat som någon som är född med språket. Det blir alltså fel när man jämför de två. Jag är även rätt säker på att de flesta program där man ska registrera sig för att söka jobb har en liknande uppdelning (med reservation för att jag inte registrerat mig på ca 7 år).

Sen kan jag tycka att man lätt glömmer bort ord och synonymer på svenska också trots att det är ens modersmål. Samt att man ibland stakar sig, säger saker fel, använder fel ord o.s.v.

För att vara lite rätt i ämnet så låter det drygt att ni inte kan byta språk själva. Det är ju en självklarhet i de flesta program.

#24

Postad 18 oktober 2012 - 13:25

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 38 007 inlägg
  • 0
Flytande kan vara ett luddigt begrepp som sagt, EU har tagit fram en referensram. Ingen som inte har bott i UK etc klarar C2.

http://sv.wikipedia....nsram_för_språk

Sen kan jag tycka att man lätt glömmer bort ord och synonymer på svenska också trots att det är ens modersmål. Samt att man ibland stakar sig, säger saker fel, använder fel ord o.s.v.

Självklart, man är ju ingen robot. Men du kommer av dig mycket, mycket oftare på det språk du inte har som modersspråk.

#25

Postad 18 oktober 2012 - 13:59

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

  • 2 891 inlägg
  • 1
Vad fan snackar ni om? Spel på svenska är ju helt oslagbart!!! http://www.youtube.c...WUGqy61iqE&t=48

#26

Postad 18 oktober 2012 - 14:13

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 38 007 inlägg
  • 0
The Old =P

https://www.minhembi...dpost&p=3677563

#27

Postad 18 oktober 2012 - 14:59

lifter
  • lifter
  • Veteran

  • 1 542 inlägg
  • 1

Det är ingen som googleöversätter sina spel =P: Men man tar gärna billigare översättare som inte är så spelinsatta än "dyra" som kan ämnet.

Vissa har bättre översättare än andra, men om vi tar t.ex. Playstation Move så är hela inledningen varje gång man startar ett spel där de visar hur man ska göra förstörd av dålig svenska =/.


Alla som inte bott under en sten i hela sina liv vet att "google translate" i princip är en synonym för "dåligt översatt". Typ som den här, från Forza Horizon tråden:

Postad bild

Häftigt däckbränning?

#28

Postad 18 oktober 2012 - 15:08

Topper Harley 77
  • Topper Harley 77
  • Veteran

  • 1 997 inlägg
  • 0
Dom få spela jag lirat med påtvingad svenska är tillräckliga, påtvingad svenska är djävulens påfund!
Dashboarden är också google translate tycker jag, "på begäran"... kom igen :(

#29

Postad 18 oktober 2012 - 15:11

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 461 inlägg
  • 0

Hehe, eller gå in i ditt kök och säg vad allt heter på engelska !
Durkslag, någon ?
(Google translate är fusk...)


Bara för att få det ur världen: durkslag heter colander på engelska.

Med flytande avser jag att man inte stakar sig i vardaglig kommunikation. Jag som har engelska som hobby retar mig på att jag inte kan använda det i tal lika mycket som jag skulle vilja, eftersom jag just vill hålla flytet uppe.

Det är också därför jag retar mig på ihopkoket på dashboard:en. Det bästa sättet att lära sig ett språk är att använda det i den mån det är möjligt.

Ringer man till Xbox-supporten och det inte finns några lediga medarbetare här så kopplas man till den brittiska supporten istället. Ironi.

Redigerat av Zacabeb, 19 oktober 2012 - 14:05.


#30

Postad 18 oktober 2012 - 16:21

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 945 inlägg
  • 0
Nu har man till slut fått ner Forza horizon demot. Jag försökte undvika uppdateringen men det gick tydligen inte om man vill ha tillgång till xbox live. Ingen brickning. Kan väl passa på har någon här råkat ut för glapp med internetkabeln? Har länge haft problem med min och nu var jag rent av tvungen att lägga ner konsolen får att få rätt böj på kabeln så den kunde hitta rätt. Den här wifidongeln kopplas väl via usb så man kan komma förbi den här skiten på så sätt? Drygt att sponsra MS än mer dock.

#31

Postad 18 oktober 2012 - 17:44

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 38 007 inlägg
  • 0

Alla som inte bott under en sten i hela sina liv vet att "google translate" i princip är en synonym för "dåligt översatt".

Tagga ner kanske?

Det finns företag som verkligen använder Google Translate och maskinöversättningar. Jag likställer inte verktyget med dåligt översatta texter, det finns dåliga översättare som klarar av det utan att använda GT.

Men dessa problem kanske inte är så uppenbara för folk som inte vet så mycket om ämnet :) .

#32

Postad 19 oktober 2012 - 07:31

lifter
  • lifter
  • Veteran

  • 1 542 inlägg
  • 0

Tagga ner kanske?

Det finns företag som verkligen använder Google Translate och maskinöversättningar. Jag likställer inte verktyget med dåligt översatta texter, det finns dåliga översättare som klarar av det utan att använda GT.

Men dessa problem kanske inte är så uppenbara för folk som inte vet så mycket om ämnet :) .


Förlåt, jag glömde att skriva in passivt aggresiva smileys för att du skall kunna förstå en humoristisk underton. ;PpPPPPppPpPpPPPppP ;) :P :D

#33

Postad 19 oktober 2012 - 07:46

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Vad fan snackar ni om? Spel på svenska är ju helt oslagbart!!! http://www.youtube.com/watch?v=lWUGqy61iqE&t=48


"Warrrrrrgh, färskt kött!"

#34

Postad 19 oktober 2012 - 09:36

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

  • 2 242 inlägg
  • 0
Kan inte säga att jag ens tänkt på det i dashboarden men i Forza Horizon brände det fint i både ögon och öron. Måste definitivt vara reglerbart så man kan ställa in språk.Borde dessutom gå att koppla till profil så exempelvis de med barn kan ha både och utan att gå och ändra i settings hela tiden.

#35

Postad 19 oktober 2012 - 12:29

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 38 007 inlägg
  • 0

Förlåt, jag glömde att skriva in passivt aggresiva smileys för att du skall kunna förstå en humoristisk underton. ;PpPPPPppPpPpPPPppP ;) :P :D

Jag tog ditt första inlägg på allvar eftersom GT; precis som jag sa, är ett problem. Läs själv här exempelvis:

http://blogg.sogeti....sättningen.html

Att du använder det som en synonym för dåligt översatt svenska är helt omöjligt för mig att veta. Nu har du dumförklarat mig i två inlägg att jag inte förstår vad du menar, finns ingen anledning :huh:

#36

Postad 19 oktober 2012 - 13:06

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 945 inlägg
  • 1
Synd de pratar till en med baby språk i Forza Horizon. Mer det än svenskan som stör den kunde jag vänja mig vid efter ett tag. Den första killen hörde man riktigt hur han läste innantill medan damen i fråga var etter värre gällande baby språket. Jag tror det är ett av problemen man uppfattar mer nyanser så då är det lättare att avslöja dåligt röstskådespeleri. Det är liksom samma med svensk och engelsk film. Det kan vara en nackdel ibland att vara för bekväm med ett språk.

#37

Postad 19 oktober 2012 - 13:46

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Det är inte egentligen flytande dock, många svenskar tror att de är flytande men jämför med en amerikan eller britt så är man chanslös. Vi svenskar växer ju dock upp med mycket amerikanska filmer och alla som spelar TV-spel får grym träning "gratis" så vi ligger till bland de bättre när det gäller länder som inte har engelska som förstaspråk.

Måste man uppdatera förresten? Antar att jag inte gjort det.


Tveksamt. Svenska är ingen stor marknad och det kostar trots allt pengar att översätta. Dessutom skulle vi i så fall få alternativet att välja språk. Vet inte om det verkligen kommer vara så i butiksversionen av Forza att man MÅSTE ha det på svenska men om så är fallet så kommer det nog att klagas ordentligt. Antingen så kommer det då en patch eller så vet de det till nästa gång.

Tycker hela grejen verkar väldigt konstig, varför skulle man ta beslutet att inte låta svenskar kunna använda engelska. MS är medvetna om att svenskar kan engelska.


Håller inte med. Att tala flytande betyder att man kan snacka på utan att staka sig. Det spelar mindre roll om språket är dåligt med en del fel eller om man har brister i ordförråd. Flytande betyder att snacket FLYTER.

"Language fluency is used informally to denote broadly a high level of language proficiency, most typically foreign language or another learned language, and more narrowly to denote fluid language use, as opposed to slow, halting use. In this narrow sense, fluency is necessary but not sufficient for language proficiency: fluent language users (particularly uneducated native speakers) may have narrow vocabularies, limited discourse strategies, and inaccurate word use. They may be illiterate, as well."

#38

Postad 19 oktober 2012 - 14:53

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 963 inlägg
  • 0

Synd de pratar till en med baby språk i Forza Horizon. Mer det än svenskan som stör den kunde jag vänja mig vid efter ett tag. Den första killen hörde man riktigt hur han läste innantill medan damen i fråga var etter värre gällande baby språket. Jag tror det är ett av problemen man uppfattar mer nyanser så då är det lättare att avslöja dåligt röstskådespeleri. Det är liksom samma med svensk och engelsk film. Det kan vara en nackdel ibland att vara för bekväm med ett språk.

Bra skrivet. Håller helt med, gällande Forza Horizon.

Dashboard har jag inte ens tänkt på.

Tycker det här varierar från spel till spel. Blir mer avgörande om det krävs röstskådespeleri, som i Forza Horizon. Att menyer översätts stör mig inte, så länge det inte är rena översättningsfel.

#39

Postad 19 oktober 2012 - 16:40

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 38 007 inlägg
  • 0

Håller inte med. Att tala flytande betyder att man kan snacka på utan att staka sig. Det spelar mindre roll om språket är dåligt med en del fel eller om man har brister i ordförråd. Flytande betyder att snacket FLYTER.

Går man efter Wikis definition har du rätt, men det kommer alltid finnas meningsskiljaktigheter om detta och deras definition är på intet sätt någon officiell fakta. Jag anser mig inte kunna engelska flytande helt enkelt för att jag saknar ordförrådet om vardagliga saker som man inte tänker på annars. Tycker inte heller man kan det flytande om man måste ta pauser, leta efter ord eller försöka förklara ord hela tiden.

Känns inte som man bör slå sig på bröstet för att man kan tala ett språk flytande med Wikipedias krav dock =P.

#40

Postad 20 oktober 2012 - 09:47

Unregistered6810b893
  • Unregistered6810b893
  • Guru

  • 6 702 inlägg
  • 0
På jobbet anlitar vi firmor som översätter saker till oss. Men det gäller att kolla vad de hittar på. Ett exempel var att översätta 'build version' till 'skapa alternativ'. Mja, det är ju en korrekt översättning men kanske inte riktigt vad man ville ha.

#41

Postad 20 oktober 2012 - 10:08

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Ja finns det inten definition så kan ju inte du heller hävda att andra har fel när de tycker sig tala flytande. Då är det mer en personlig åsikt. Jag tycker att wiki-definitionen stämmer bra med min egen åsikt om vad flytande tal är (nämnligen att det flyter). ^_^ ;)

#42

Postad 20 oktober 2012 - 12:36

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 38 007 inlägg
  • 0

På jobbet anlitar vi firmor som översätter saker till oss. Men det gäller att kolla vad de hittar på. Ett exempel var att översätta 'build version' till 'skapa alternativ'. Mja, det är ju en korrekt översättning men kanske inte riktigt vad man ville ha.

Det är väl inte korrekt dock ens om man direktöversätter, alternativ är ju options?

Ja finns det inten definition så kan ju inte du heller hävda att andra har fel när de tycker sig tala flytande. Då är det mer en personlig åsikt.

Om du syftar på mitt andra inlägg i tråden så kan du sätta ett stort fett IMO därefter, jag sa t o m att det var ett luddigt begrepp ;) . Hade jag påstått att andra hade fel rent faktamässigt hade jag tagit EU:s regelverk och sagt att så här är det. Men precis som Wiki har inte ens de rätt i detta.

Dessutom är din egen definition luddig. Du anser att konversationen ska flyta, men du tycker inte det gör något om man har brister i ordförråd. Hur ska man hålla diskussionen flytande om man kanske kan 10% av orden i ämnet? Det blir ju att man stammar och letar ord oavsett och då faller din definition.

#43

Postad 20 oktober 2012 - 16:57

TerMinAteD
  • TerMinAteD
  • Lärjunge

  • 411 inlägg
  • 0
Katastrof om man inte kommer kunna välja språk! Forza horizon är ju utan tvekan ett skräckexempel, så blir lite rädd för att uppdatera min dashboard nu.....

#44

Postad 23 oktober 2012 - 15:52

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 461 inlägg
  • 0
Jag spelade det senaste tillägget till A World of Keflings i förrgår och fick mig ett gott skratt i följande mellansekvens:

Bifogad fil  keflings_swedish.jpg   127,83K   8 Antal nerladdningar

#45

Postad 24 oktober 2012 - 06:34

maximm
  • maximm
  • Guru

  • 4 105 inlägg
  • 0
Fi fan va uselt översatt dashboard. Ungefär 25% är ju översatt, resten är ju fortfarande engelska. Och reklam överallt! What in the fuckety fuck fuck?

Positivt är att det UI:t blivit extremt responsivt. Tar ingen tid att ladda min 100+ spel långa spelbibliotek, något som kunde ta 30s - 1min innan. Skönt! Tur man inte använder Xboxet till något annat än att spela!

#46

Postad 24 oktober 2012 - 07:41

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Det är väl inte korrekt dock ens om man direktöversätter, alternativ är ju options?


Om du syftar på mitt andra inlägg i tråden så kan du sätta ett stort fett IMO därefter, jag sa t o m att det var ett luddigt begrepp ;) . Hade jag påstått att andra hade fel rent faktamässigt hade jag tagit EU:s regelverk och sagt att så här är det. Men precis som Wiki har inte ens de rätt i detta.

Dessutom är din egen definition luddig. Du anser att konversationen ska flyta, men du tycker inte det gör något om man har brister i ordförråd. Hur ska man hålla diskussionen flytande om man kanske kan 10% av orden i ämnet? Det blir ju att man stammar och letar ord oavsett och då faller din definition.


De flesta kan inte mer än 10% av orden på sitt modersmål (gissning) men de kan snacka flytande ändå. En femåring kan nog inte mer än 1% av orden men har inga problem att tala flytande.

#47

Postad 24 oktober 2012 - 12:41

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 38 007 inlägg
  • 0

De flesta kan inte mer än 10% av orden på sitt modersmål (gissning) men de kan snacka flytande ändå. En femåring kan nog inte mer än 1% av orden men har inga problem att tala flytande.

Ja det var ju verkligen en gissning, men 10 % av ALLA obskyra ord vi har i språket i så fall, jag snackar om 10 % av orden i en konversation. Det är inte samma sak. Jag håller med dig i sak, jag tycker också språket ska flyta för att man ska kalla det flytande, men den normala svensken har inte de kunskaperna, där skiljer vi oss.

Fi fan va uselt översatt dashboard. Ungefär 25% är ju översatt, resten är ju fortfarande engelska.

Lol? What's the point i så fall.

#48

Postad 24 oktober 2012 - 12:51

maximm
  • maximm
  • Guru

  • 4 105 inlägg
  • 0
Jupp
http://imgur.com/a/XPmWm

#49

Postad 24 oktober 2012 - 13:51

Topper Harley 77
  • Topper Harley 77
  • Veteran

  • 1 997 inlägg
  • 0
Skiljer sig lite på den urvattnade svenska dashen och den amerikanska men mixen mellan engelska och svenska är total.
Sen är det roligt att mitt i allt metro... förlåt win8-fierande av dashen så dumpar man facebook och twitter appen.

Min absoluta favorit är "på begäran" :P

#50

Postad 24 oktober 2012 - 15:08

coolmalone
  • coolmalone
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Jag håller med trådskaparen, tycker det är horribelt att MS tvingar dashboarden till ett språk som man inte har valt. Jag var med och testade betan och störde mig oerhört på det redan då. Det hade varit ok om dashboarden varit på svenska om jag ställt in boxen på svenska. Men nu skiter de i vad jag ställer in för språk i boxen och väljer utifrån den region som är satt på mitt XBOX konto. Såg ett svar från en officiell supportperson på supportforumet där han sa att boxen nu bara kan visa det officiella språket/språken i det land som kontot är satt till. Och byta land i kontot tar minst 6 veckor om man nu skulle vilja det.
Varför kan man inte bara respektera hur jag vill ha det och låta mig ha det som jag hade det innan?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.