Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Första systemkameran

78 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 17 februari 2009 - 08:43

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0
Hej!

Vi har idag en Fujifilm Finepix f100 som vi egentligen inte alls är nöjda med



Vi söker nu efter en systemkamera som vi kan använda när vi verkligen vill ha riktigt bra bilder även inomhus.

De som verkar poplära är







Kameran vi söker ska ha ett bra pris i förhållande till vad man får och gärna runt 3000-4500 kr.

Ni som är lite insatta i detta, vad har ni för förslag?

#2

Postad 17 februari 2009 - 09:24

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Lägg också till Pentax K-m på köplistan.

Gå sedan till avdelningen för systemkameror och grotta ner dig i de åtskilliga liknande trådarna :blink:

#3

Postad 17 februari 2009 - 13:39

wettdinho
  • wettdinho
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0
Gå till närmaste fotoaffär och känn på kamerorna. Den som känns bäst köper du...
Kolla även lite på vad de olika kameramärkena har för tillbehör och vad de kostar.

#4

Postad 17 februari 2009 - 14:26

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Gå till närmaste fotoaffär och känn på kamerorna.

inte till närmaste fotoaffär. Då får du bara känna på Canon eller Nikon, kanske Sony. Sedan får du en övertalning att ta den de har mest provision på.
Om du har Mediamarkt i närheten så är det det bästa för att känna på sakerna i lugn och ro. De har dessutom alla intressanta kameramärken.

#5

Postad 17 februari 2009 - 14:30

wettdinho
  • wettdinho
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0

inte till närmaste fotoaffär. Då får du bara känna på Canon eller Nikon, kanske Sony. Sedan får du en övertalning att ta den de har mest provision på.
Om du har Mediamarkt i närheten så är det det bästa för att känna på sakerna i lugn och ro. De har dessutom alla intressanta kameramärken.


Okej, gå till närmaste Välsorterade fotoaffär....

Redigerat av Martin, 22 januari 2010 - 23:14.


#6

Postad 17 februari 2009 - 14:39

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0
Tack för tippsen!

Nu vet jag ju inte hur mycket jag kommer använda kameran, men min främsta tanke är att få rijält mycket bättre foto än vad finepixen kan leverera.

Vad tror ni om en beg Nikon D40 ? Eller ska man kanske se till att ha inbyggt automatisk focus?

#7

Postad 17 februari 2009 - 14:58

wettdinho
  • wettdinho
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0

Vad tror ni om en beg Nikon D40 ? Eller ska man kanske se till att ha inbyggt automatisk focus?


Varför inte D40x? Som jag har hört det så är den snäppet bättre men den kostar inte så mycket mer...

Redigerat av Martin, 22 januari 2010 - 23:16.


#8

Postad 17 februari 2009 - 15:04

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0
Jag är inte så insatt i vad som verkligen skiljer med visst är det en större skildnad mot mindre peng så.

Men då menar ni alltså att en D40 kan räcka långt även om den har utgått?

#9

Postad 17 februari 2009 - 15:18

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Supernaut har ett verkligen gott råd där..välj Media markt och titta i stället för dessa oftast mycket biast butiker..

Iofs så brukar väl inte Sony få vara med ibland Canon samt Nikon direkt som "framputtat" märke supernaut ?? .. Eller har du sett detta börjat ske redan nu ute i butikerna då Sony fått mer marknadsandelar att dom också fått mer utrymme hos handlarna ?


Så gå till media markt och kolla in alla kameror är även mitt tips... och glöm inte ta enhandsgrepp och låssas ta en bild med kameran i en hand med andra skuggande optiken.. Detta är en rätt vanlig form av fototeknik för skydda optiken från sol eller starka ljus in i linsen.. Så ta det greppet också och inte bara välj efter att två händer håller kameran och att den är lätt som dom flesta gör.. Sedan sätter dom på aningen tyngre optik och kameran går knappt hålla i utan bägge händerna. Än mindre fota med enhandsgrepp....

Och jämför med proffskamrorna samt semipro kamrorna hur dom känns.. Sedan jämför neråt i startserierna...Då skall startkamrorna kännas så lika som möjligt dom dyra semi eller pro kamerorna helst..

Och glöm inte att fingret skall också trycka av då man har enhandsgrepp... Så försök ta låssasbilder med skygga olika vinklar.. Och tryck av.. Då vet man snabbt vilka kameror som kommer göra bäst ifrån sig sedan ute i verkligheten..

Enhandsgrepp är också förekommande så man skyddar sin kamera för väder så den inte blir blöt via att man håller nått skyddande över den.. Man har ju inte alltid fixat sådant på riktigt. Utan det blir en hand. En handske. Eller tidningen osv som änvänds som lite tak... Om man har blixt tex trådlöst och håller ut blixten med ena handen och fotar med andra,,, osv.. Det sista har jag aldrig ännu provat.. Men läste om det och inser ju det kan bli riktigt roliga bilder på så sätt. Så det blir trådlös blixt för min del sedan .. Sonykamrorna klara trådlöst dessutom ända ner i startserierna... Hur andra har det där vet jag inte..

Hursomhelst så .. mediamarkt.. Kläm på alla märken..Ta tid på dig vid det besöket.. Jag åker regelbundet så snart jag kan in och klämmer och kollar på alla märken för hålla lite koll på deras funktioner även om jag har kamera.. Då den dagen man skall byta så är man uppdaterad.. Och vet om man skall byta märke eller bara kamerahus...

Samt kan ge tips i topics som är byggda på mer konsumentfakta än märke..

men men Nu har du fått några viktiga saker att kolla då du känner på kamerahus... För att bara klämma ger nada.. Du måsta veta vad du skall kolla då du klämmer också.. Nu har du lite tips..

Lycka till..



Mvh
Tobbe.

#10

Postad 17 februari 2009 - 15:56

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Iofs så brukar väl inte Sony få vara med ibland Canon samt Nikon direkt som "framputtat" märke supernaut ?? .. Eller har du sett detta börjat ske redan nu ute i butikerna då Sony fått mer marknadsandelar att dom också fått mer utrymme hos handlarna ?

Sony är klar 3:a när det gäller hyllplats har jag märkt. Om man går till t.ex Expert så finns just sony med i montern. Troligen likadant i våra el-lador. Så där har det hänt saker :) Jag sörjer att inte Pentax lyckas lika bra men sony har ju mer cash och påtryckningsmedel när det gäller att komma på en synlig plats i affären vilket börjar få effekt.

#11

Postad 17 februari 2009 - 16:22

wettdinho
  • wettdinho
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0

Sony är klar 3:a när det gäller hyllplats har jag märkt. Om man går till t.ex Expert så finns just sony med i montern. Troligen likadant i våra el-lador. Så där har det hänt saker :) Jag sörjer att inte Pentax lyckas lika bra men sony har ju mer cash och påtryckningsmedel när det gäller att komma på en synlig plats i affären vilket börjar få effekt.


Pentax gör väll bara kameror eller har jag fel? Sony gör ju allt från tv apparater till kameror...

#12

Postad 17 februari 2009 - 22:39

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Mayro, jag har inte läst hela ditt inlägg än men, jag har sett flera kort på MediaMarkts olika hyllor med kamror, i en butik såg jag att Sony hade tagit upp minst 1/3 av hela hyllan, även om dom hade Pentax, Nikon och Canon ute!
Så det är visst olika för varje butik eftersom här i Kalmar så har dom bara uppe en A900, en A300, en A350 och en A700, medans med Nikon så har dom uppe två D40 med olika objektiv, två D60 med olika objektiv och minst två D90 med olika objektiv, sen har dom dessutom flera D300 och en massa D3!
Så det skiljer sig nog från butik till butik!

Man ser det även på optiken, 90% av alla "produktberskrivningar" på optiken står det att de passar till Nikon/Canon, inte Pentax eller Sony! Ett exempel är t.ex Tamron 90/2,8 , stog att den passade Nikon och Canon, inga fler :P

Aja, nu ska jag läsa resten av ditt inlägg!

/Jonas

#13

Postad 18 februari 2009 - 07:55

partajare
  • partajare
  • Mästare

  • 3 282 inlägg
  • 0

Man ser det även på optiken, 90% av alla "produktberskrivningar" på optiken står det att de passar till Nikon/Canon, inte Pentax eller Sony! Ett exempel är t.ex Tamron 90/2,8 , stog att den passade Nikon och Canon, inga fler :P


Det borde väl betyda att de inte lagerför/ säljer optiken till de märkena? Att det sedan finns samma optik med annan fattning behöver väl inte stå i butiken om du inte kan köpa det där LR?!

Gör som så många andra föreslagit, åk till en välsorterad handlare och kläm på lite olika modeller.

Jag passar oxå på att flytta den här tråden till Systemkamera delen i forumet.

#14

Postad 18 februari 2009 - 12:43

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0
Tack för hjälpen! Jag ska ta och titta runt lite.

#15

Postad 18 februari 2009 - 18:54

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0

Det borde väl betyda att de inte lagerför/ säljer optiken till de märkena? Att det sedan finns samma optik med annan fattning behöver väl inte stå i butiken om du inte kan köpa det där LR?!

Gör som så många andra föreslagit, åk till en välsorterad handlare och kläm på lite olika modeller.

Jag passar oxå på att flytta den här tråden till Systemkamera delen i forumet.


Lustigt nog inte, jag frågade om dom hade Tamronet i Sony-fattning och ja, det hade dom, fast bara i kartongen nedanför hyllan! :S

#16

Postad 18 februari 2009 - 21:34

partajare
  • partajare
  • Mästare

  • 3 282 inlägg
  • 0

Lustigt nog inte, jag frågade om dom hade Tamronet i Sony-fattning och ja, det hade dom, fast bara i kartongen nedanför hyllan! :S


ja då va det inge vidare.... :)

#17

Postad 18 februari 2009 - 22:50

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Ponisch

Vad gör det att optiken fanns i kartong ?? Sony är inte världsledande märke. Utan tredje största märke.. Så man får glädjas att optiken fanns där över huvud taget.... :)

För bara en kort tid sedan fanns knappt ens möjligheter att se Sonykameror.. Inte heller Pentax... Så som sagt.. Tiderna har börjat ändra hur marknaden ser ut så sakta.. Så man får glädjas åt att se andra märken börjar få större utrymme på hyllplanen som nu sker undan för undan..

Redigerat av mayro, 18 februari 2009 - 22:57.


#18

Postad 18 februari 2009 - 22:52

partajare
  • partajare
  • Mästare

  • 3 282 inlägg
  • 0
lite högre upp i tråden kommenterades detta.

Man ser det även på optiken, 90% av alla "produktberskrivningar" på optiken står det att de passar till Nikon/Canon, inte Pentax eller Sony! Ett exempel är t.ex Tamron 90/2,8 , stog att den passade Nikon och Canon, inga fler :)


Varvid jag tolkade det som att de inte sålde objektivet i någon annan än namnad fattning men så va inte fallet...

#19

Postad 18 februari 2009 - 23:02

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Det stog alså bara ungefär:

Passar till: Nikon/Canon

Inget mer! :)

Big deal? Egentligen inte..

Edit; Tråkigt att MediaMarkt inte har så jättelåga priser på optik egentligen, när kamerorna kan kosta uppåt 10-20% mindre än hos andra butiker, fast (inte fast optik) optik + hus jämnar ju ut sig i längden kanske! B)

Redigerat av Ponisch, 18 februari 2009 - 23:04.


#20

Postad 19 februari 2009 - 17:59

wettdinho
  • wettdinho
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0

Det stog alså bara ungefär:

Passar till: Nikon/Canon

Inget mer! :)

Big deal? Egentligen inte..

Edit; Tråkigt att MediaMarkt inte har så jättelåga priser på optik egentligen, när kamerorna kan kosta uppåt 10-20% mindre än hos andra butiker, fast (inte fast optik) optik + hus jämnar ju ut sig i längden kanske! :)


Hej.

Om du går till MediaMarkt och har tagit med ett papper på lägsta pris på prisjakt så genom lite snack så kan du få köpa gluggen/ saken för de priset....

Redigerat av Martin, 22 januari 2010 - 23:11.


#21

Postad 19 februari 2009 - 18:26

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Hehe, jag är inte intresserad av att köpa någon ny optik just nu, jag bara tog upp ett exempel!

#22

Postad 19 februari 2009 - 18:31

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0
kläm och känn, köp sedan :)

kamerorna presterar liknande resultat, dvs pixlar i en fil :)

#23

Postad 19 februari 2009 - 18:49

Unregistered97a8a24e
  • Unregistered97a8a24e
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Sak jag vara uppriktig så ska man ta vad folk säger med en nypa salt eftersom de flesta (INTE ALLA) prisar sitt egna märke/modell som den ultimata kameran. I dagsläget presterar kameror under 6000:- likvärdigt och det spelar ingen större roll i bildkvalité. Många megapixlar är överskattade saker har själv 6mp och klarar mig lett. Antiskak är en bra funktion på pappret. Hur den funkar i praktiken vet jag inte då jag inte har detta utan alltid (yepp) har med mig stativ. Tycker det är lite överskattad om jag själv ska vara ärlig, men jag tycker personligen att funktioner som LiveView, AntiSkak, Vädertätnig är överskattade saker. LiveView har jag inte behövt i tre år med min D50 och min kamera har blivit väldigt blöt utan Vädertätning. Enda saken jag saknar är dust off, blåsbälg fungerar sådär :)

Visst, dessa saker kanske är bra, men det absolut viktigaste är hur den känns i din näve. Det är viktigast. Detta var min ideologi när jag köpte systemkamera för första gången och jag har inte ångrat mig sen dess. Låt dig inte luras av folk som försöker kränga dyrare saker för argument som mera megapixlar eller dylikt. Detta behöver du inte.

Sen får du naturligtvis överväga om du vill ha "lull-lull"-funktionerna eller inte. Jag vill bara poängtera att detta är inte det viktigaste.

Lycka till med ditt kameraköp! :)

Redigerat av Unregistered97a8a24e, 19 februari 2009 - 22:02.


#24

Postad 19 februari 2009 - 19:50

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0

Sak jag vara uppriktig så ska man ta vad folk säger med en nypa salt eftersom de flesta (INTE ALLA) prisar sitt egna märke/modell som den ultimata kameran. I dagsläget presterar kameror under 6000:- likvärdigt och det spelar ingen större roll i bildkvalité. Många megapixlar är överskattade saker har själv 6mp och klarar mig lett. Antiskak är en bra funktion på pappret. Hur den funkar i teorin vet jag inte då jag inte har detta utan alltid (yepp) har med mig stativ. Tycker det är lite överskattad om jag själv ska vara ärlig, men jag tycker personligen att funktioner som LiveView, AntiSkak, Vädertätnig är överskattade saker. LiveView har jag inte behövt i tre år med min D50 och min kamera har blivit väldigt blöt utan Vädertätning. Enda saken jag saknar är dust off, blåsbälg fungerar sådär :)

Visst, dessa saker kanske är bra, men det absolut viktigaste är hur den känns i din näve. Det är viktigast. Detta var min ideologi när jag köpte systemkamera för första gången och jag har inte ångrat mig sen dess. Låt dig inte luras av folk som försöker kränga dyrare saker för argument som mera megapixlar eller dylikt. Detta behöver du inte.

Sen får du naturligtvis överväga om du vill ha "lull-lull"-funktionerna eller inte. Jag vill bara poängtera att detta är inte det viktigaste.

Lycka till med ditt kameraköp! :)


pst. du kan inte säga att en sak är överskattad om du inte provat :P

#25

Postad 19 februari 2009 - 20:29

Unregistered97a8a24e
  • Unregistered97a8a24e
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Delad mening där kanske. LiveView har jag testat på en D300. Ja, funkar, men när ska jag använda det? AntiSkak har jag inte riktigt varit i ett läge då jag har tänk, "Åh! vad bra det skulle varit!". Min kamera har fått stå ut med hög luftfuktighet, vatten, kyla och allt möjligt och funkar fortfarande perfekt. Därför tycker att kameror utan vädertätning håller väldigt bra. Det jag som sagt vill poängtera är att "lull-lull" inte är det viktigaste.

Redigerat av Unregistered97a8a24e, 19 februari 2009 - 22:02.


#26

Postad 21 februari 2009 - 00:42

Muppi
  • Muppi
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Vad jag lärt mig, och de råd jag lyssnade på innan jag köpte kamera var dessa.

Folk kommer säga åt dig att den kameran för x-hundra kr mer är så mycket bättre hit o dit, men i dendär prisklassen så spelar det iprincip ingen roll vilket hus du väljer. I dendär prisklassen handlar det mer om objektiven. Har du då tillgång till objektiv(släkt, vänner) som passar någon kamera i den prislapp du siktar på, sattsa på en sån!
Är då även en fördel om den ligger bra i handen också självklart.

Om detta sagts tidigare ber jag om ursäkt. Gjorde en latvariant och gick längst ner nästintill direkt. :(

Ps. Det kan vara läge att i samma veva spana in ett objektiv till vettigt pris utöver kitobjektivet som följer med då dessa oftast inte följer med för sina fantastiska kvalitéer. Kolla dessutom upp om det finns bra utbud från andra tillverkare typ sigma, tamron, tokina. Detta borde inte vara något problem om du inte hittar något väldigt skumt tror jag.

Ps2. Kolla även begagnatmarknaden, både objektiv och hus. Kan finnas en hel del slantar att spara på kameror som är obetydligt använda.

#27

Postad 21 februari 2009 - 19:41

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

  • 1 960 inlägg
  • 0
Vädertätning: Mycket bra! En kamera som inte är vädertätat klarar så klart viss ;-) väta. Men med vädertätning så behöver du inte fundera på det. Jag har alltid med min kamera i ösregn som i solsken, Vinter som sommar och uppskattar att aldrig behöva tänka mig för när jag skall ta bilder utan bara slänger upp kamera.

Antiskak: Jag har antiskak men andvänder det sällan väldigt sällan- om inte aldrig.

Liveview: Live view använder jag väldigt sällan. Jag använder det bara när jag skall finjustera fokus vid macro bilder.

#28

Postad 21 februari 2009 - 20:31

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0

Vädertätning: Mycket bra! En kamera som inte är vädertätat klarar så klart viss ;-) väta. Men med vädertätning så behöver du inte fundera på det. Jag har alltid med min kamera i ösregn som i solsken, Vinter som sommar och uppskattar att aldrig behöva tänka mig för när jag skall ta bilder utan bara slänger upp kamera.


Weathersealing hjælper så ingenting hvis objektivet ikke også er det :)

#29

Postad 21 februari 2009 - 21:45

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

  • 1 960 inlägg
  • 0
Självklart gör det det.
Kameran är sealed men inte objektivet.
Det tar inte bort husets vädertätning på något sätt.
Att sen objektivet kan ta skada av fukt mm må va hänt, mne huset gör det inte.

#30

Postad 21 februari 2009 - 23:04

Unregistered31768
  • Unregistered31768
  • Lärjunge

  • 326 inlägg
  • 0

Vi söker nu efter en systemkamera som vi kan använda när vi verkligen vill ha riktigt bra bilder även inomhus.


Kvaliten på bilderna inomhus kommer du med största sannolikhet bli besviken på efter ditt inköp av instegssystemkamera, oavsett märke.
Detta pga att objektiven som levereras med kamerorna inte är ljusstarka, detta resulterar i att du till en början när du fotar kommer märka att kameran vill använda blixt inomhus.
Med den inbyggda blixten så får du problem med att bilderna ser platta ut, livlösa och massa röda ögon. Du kommer kanske t.o.m. tycka att din kompaktkamera tar bättre bilder inomhus än din nya systemkamera.
Du kommer om du fotar mycket inomhus komma till ett läge där du antingen kommer få köpa ett ljusstarkt objektiv eller köpa en extern blixt.
Tänk på detta när du har din nya kamera i handen, den tar fantastiska bilder när det finns gott om ljus men så fort ljuset blir sämre eller du är inomhus så märks det tydligt hur ljussvagt standardobjektivet du får med är.

#31

Postad 22 februari 2009 - 04:41

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Det jag tror att Hamsteren menar är att det ger lite av en falsk trygghet om bara huset och inte objektivet är vädertätat. Jag ser hellre att objektivet är vädertätat än att kamerahuset är det, därför att kamerahuset klarar sig oftast bra ändå.

Faran med att inte ha vädertätat objektiv är dels att fukt kan komma in och sätta sig på sensorn och skapa fläckar, och dels att det kan komma in i linserna inuti objektivet och skapa fläckar där. Skillnaden är att sensorn relativt enkelt går att rengöra eftersom att den är åtkomlig, medans objektivets inre linser inte är det och kräver att man lämnar in på service. Bara för att man inte lägger märke till det så betyder det inte att det inte har skapats fläckar. Fukt innanför objektivet är inte bra av andra anledningar heller, det blir snabbare svampbildningar vilket kan komma förr eller senare (något som inte är ovanligt efter några år).

Nu brukar dock de flesta moderna och lite dyrare objektiven ha ett hyfsat bra skydd mot damm, och tack vare det så letar sig inte vatten in lika lätt heller. De billigare objektiven är dock ganska glappa och jag skulle inte känna mig trygg med att ta med dem ut i regn.

#32

Postad 23 februari 2009 - 14:10

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0
Korrekt Joakim, var egentlig det jeg mente :)
At bare fordi kameraet er weathersealed så kommer der let fugt ind mellem fatningen på objektivet og kameraet, og et sealed kamera er sværerer ved at få fugten ud igen, da det kun er ved fatningen det kan ske.

#33

Postad 23 februari 2009 - 14:31

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

  • 1 812 inlägg
  • 0
Kan tillägga att även om objektiven är vädertätade, så innebär det inte att objektiven klarar hur mycket som helst.

En kompis till mig blev nästan gråtfärdig när han upptäckte att det var vatten i hans Nikkor 70-200 f/2.8 efter en dags fotograferande i regn.

#34

Postad 02 mars 2009 - 09:29

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0
Hej!

Jag var på elgiganten i helgen och inhandlade en Nikon D60 för 4000 kr. Självklart har jag hunnit prova den lite och jämfört med min F100fd och visst, bilderna är klarare och nästan inget brus finns att hitta i bilderna från Nikon kameran.

Stänger man dock av blixten och fotograferar i mörka miljöer så blir bilderna synbart brusiga i vissa områden, men F100fd blir också väldigt mycket mer brusig(knappt se bart).

Jag har 30 dagars öppet köp på kameran så jag ska testa den lite till.

Jag kan dock säga att fotograferar man med bra ljus och med blixt så ser man inte skildnad på bilderna från de olika kamerorna förrens man börja zooma in en del.

Nikon har utan tvekan massor med funktioner som jag inte förstår mig på, ex så focuserar den på 3 punkter och det verkar som att man inte kan styra vilken punkt den ska fokusera på ?

#35

Postad 02 mars 2009 - 09:37

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0

Jag var på elgiganten i helgen och inhandlade en Nikon D60 för 4000 kr.


Grattis :D

Jag kan dock säga att fotograferar man med bra ljus och med blixt så ser man inte skildnad på bilderna från de olika kamerorna förrens man börja zooma in en del.


Varför använda blixten när det redan är bra ljus? :)
Eftersom blixten används så känner kameran av det och kanske underexponerar en liten bit

Nikon har utan tvekan massor med funktioner som jag inte förstår mig på, ex så focuserar den på 3 punkter och det verkar som att man inte kan styra vilken punkt den ska fokusera på ?


Om kameran har fler än 1 fokuspunkter så ska det troligtvis gå att välja vilka/vilken av punkterna man ska använda!

Kan även tilläggas att om du vill se "bättre" resultat från din systemkamera, så kommer de nog efter att du har införskaffat dig ljusstarkare optik, det blir iallafall enklare så! :blush:

/Jonas

Redigerat av Ponisch, 02 mars 2009 - 09:38.


#36

Postad 02 mars 2009 - 09:42

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0
Aha så för min del behöver jag en mer ljusstarkt objectiv, det betyder då så klart att priset på system kameran går upp ganska markant. Kan tänka mig att ett objectiv kostar mellan 1000-1500 kr.

Chansen att jag köper ett nytt objektiv är därmed extremt små.

Men jag ska ta lite fler test foto och se om skildnaden är tillräckligt för att man ska kunna leva med det dyrare priset och tyngre/större kameran.

#37

Postad 02 mars 2009 - 09:50

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

  • 1 812 inlägg
  • 0
Nikon har precis släppt ett 35mm f/1.8 som är billigt och ljusstarkt.


Ang. fokuspunkter så kan du välja mellan de olika tre i kameran, men den mittersta är mycket mer exakt (korsad fokuspunkt).

Du kan få många bra tips i handhavandet av kameran i denna guiden:
http://www.kenrockwe...guide/index.htm

Den är skriven för D40, men i det stora hela är det samma inställningar som gäller.

#38

Postad 02 mars 2009 - 09:51

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0

Aha så för min del behöver jag en mer ljusstarkt objectiv, det betyder då så klart att priset på system kameran går upp ganska markant. Kan tänka mig att ett objectiv kostar mellan 1000-1500 kr.

Chansen att jag köper ett nytt objektiv är därmed extremt små.

Men jag ska ta lite fler test foto och se om skildnaden är tillräckligt för att man ska kunna leva med det dyrare priset och tyngre/större kameran.


Du får ikke ret meget lysstærkt objektiv for 1000-1500,-
Hvis du ikke har tænkt dig at opgraderer mere nye objektiver, så er et DSLR måske ikke den bedste løsning?

Sådan her vælger du fokus punkt:
Bifogad fil  focuspoint.jpg   153,53K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Hamsteren, 02 mars 2009 - 09:57.


#39

Postad 02 mars 2009 - 09:57

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0

Du får ikke ret meget lysstærkt objektiv for 1000-1500,-
Hvis du ikke har tænkt dig at opgraderer mere nye objektiver, så er et DSLR måske ikke den bedste løsning?


Exakt, vet inte hur begagnatmarknaden ser ut för Nikon angående ljusstarka objektiv, men är tveksam till att du får något "bra"
Så där får du nog tänka om!

#40

Postad 02 mars 2009 - 09:59

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0

Exakt, vet inte hur begagnatmarknaden ser ut för Nikon angående ljusstarka objektiv, men är tveksam till att du får något "bra"
Så där får du nog tänka om!


Well du kan få AF 50/1.8 D ny eller AF 50/1.4 brugt (med lidt held), men der er ingen autofokus med D60 på dem.

#41

Postad 02 mars 2009 - 10:12

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0
Tack för alla svar.

Den perfekta lösningen för mig bör då vara :

D60 kit 3990 kr
Scandisc Extreme III 4 GB 299 kr
Väska 299 kr
Ljusstarkt objektiv (Nikon Nikkor AF-S DX 35/1,8 G) 2200 kr

Totalt : 6788 kr

Jag förstår ju att den system kamera jag köpt är en "budget" system kamera, men jag känner ändå att 4000 kr är relativt mycket särskilt med tanke på att jag behöver inhandla en video kamera inom kort också.

Det är mycket möjligt att jag borde ha köpt D40 istället för 800 kr mindre.

Sen vet man inte häller hur ofta man orkar ta med systemkameran, troligen kommer kompaktkameran vara med för det mesta men när man vill ta lite bättre bilder där det inte är några problem att dra runt på en större kamera så är systemkameran given.

#42

Postad 02 mars 2009 - 10:21

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Räkna också med att du vill ha ett tele. Kitobjektivet "når" inte långt alls. I stort sett samtliga kompaktkameror har mer räckvidd. Bästa för pengarna i Nikonland verkar vara:


#43

Postad 02 mars 2009 - 15:35

Unregisteredff20a4e9
  • Unregisteredff20a4e9
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
Tele eller inte tele är frågan som sagt.

Om jag fick klara mig på ett objektiv skulle det vara min Canon 50mm 1,8 mkII. Jag brukar komponera genom att röra mig närmare eller ifrån motivet och fotograferar inte fåglar. Objektivet ligger också runt tusenlappen (strax under har jag sett) så ett paket med något "längre" kitobjektiv (24-105?) och kompletterat med en fast glugg i denna prisklass vore väl perfekt?

Som sagt, jag hade klarat mig på enbart 50mm gluggen för mina behov och de inkluderar bilder på barn och släkt inomhus utan blixt.

#44

Postad 02 mars 2009 - 22:41

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har nu taget lite testbilder att titta på :

1: Utan blixt, auto
Nikon D60
Fujifilm F100fd

2: Med blixt, auto
Nikon D60
Fujifilm F100fd

3: Utan blixt, auto
Nikon D60
Fujifilm F100fd

4: Blixt, Night
Nikon D60
Fujifilm F100fd

Vi kan klart se skildnader, men frågan man kan ställa sig är om skildnaden är tillräcklig för att vara värd ca 5500 kr. Finns det kanske inställningar på Nikon D60 som jag borde nyttja för att höja kvalién?

Jag har noterat att Pentax har en model som heter k-m som verkar ligga i samma klass som Nikon D60, är det någon nämnbar skildnad på dessa kameror?

#45

Postad 02 mars 2009 - 22:44

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0
Jag har även noterat att när man tar foto med D60 så blinkar tidvis vissa områden svarta i vyn efter att ett foto blivit taget, jag antar att detta beror på överexponering?

#46

Postad 02 mars 2009 - 22:57

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

  • 1 960 inlägg
  • 0
"Korrekt Joakim, var egentlig det jeg mente smile.gif
At bare fordi kameraet er weathersealed så kommer der let fugt ind mellem fatningen på objektivet og kameraet, og et sealed kamera er sværerer ved at få fugten ud igen, da det kun er ved fatningen det kan ske."

Själva fattningen är det inte skillnad på på en weather sealed objektiv och ett vanligt om du tror det.
I varjefall inte på Pentax så att fukt skulle komma in den vägen har jag svårt att tro oavsett om du har ett weather sealed eller inte.

#47

Postad 02 mars 2009 - 23:00

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Du skriver inledningsvis att ni inte alls känner er nöjda med F100fd - vad beror det på? Mer specifikt, vad är det ni inte är nöjd med och vad har ni för önskemål på den ersättande kameran (oavsett om det är en kompaktkamera eller en systemkamera).

I de testbilder du visar så är D60 överlägsen F100fd på högre ISO (även om F100fd gör ett bra jobb). F100fd har hårdare brusreducering som tar bort detaljer i bilden. Den har också hård reducering av färgbrus vilket kan ge lite blaskiga och matta färger, något som är tydligt i exempel 3. Trots denna reducering av brus så är det fortfarande mer brus i bilder från F100fd.

En liten notis som gör sig tydlig i exempel 1 är hur svårt det är att begränsa skärpedjupet med kompaktkameror. Med D60 är bakgrunden (det utanför fönstret) suddigt medans F100fd lägger skärpa även där, och det är något man vill undvika om man vill plocka fram motivet ur bilden. Det gör mycket för intrycket, det ger ett bättre djup och en mer tredimensionell känsla om bakgrunden är suddig.

#48

Postad 02 mars 2009 - 23:44

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Fujin 100án du har är en rätt duktig kamera. Vi testade en sådan samt en F30 i sommras här under en vecka.. Samt nån mer ifrån Casio samt min gamla Casio... Så för den typen av foto du tar måste du skaffa dig klart ljuskänsligare optik till din kamera för den skall "växa" om riktigt tydligare din Fuji..

Dessutom bör optiken vara stabiliserad så du klarar längre slutartider ochså om du inte skall ha stativ med dig alltid..

Så räkna på ytterligare stora utgifter för att få klarare skillnad med bättre bilder än den lilla skillnad du sett hitills..

Och varför jag skriver stora utgifter är ju för du noterar 1500 kr som stor utgift.. Zoomoptiken du behöver är klart dyrare än 1500 kr..

Men skall du sälja Fujin så sänd mig ett PM så kanske jag kan köpa den av dig om priset inte är helt fel.... :blink:

#49

Postad 03 mars 2009 - 08:26

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0

Själva fattningen är det inte skillnad på på en weather sealed objektiv och ett vanligt om du tror det.
I varjefall inte på Pentax så att fukt skulle komma in den vägen har jag svårt att tro oavsett om du har ett weather sealed eller inte.


På Nikons weathersealed objektiver, findes der en pakning ved mounted, som gør det weathersealed mod kameraet. (metal mod metal er ikke specielt weatherselad, heller ikke plastic mod metal)

#50

Postad 03 mars 2009 - 09:32

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0
Hamsteren : Jag har inte pratat något alls om weathersealed objektiv, kanske ni ska ta det i en annan tråd?

Min tanke är att få tag i en kamera som kan ta bra bilder inomhus där belysning sällan är särskilt bra. Det är dessutom viktigt att kameran bevarar känslan i bilden, att ta en brus fri bild inomhus med blixt brukar inte vara några problem men då förlorar man ofta även känslan.

Här är några typiska foto som jag brukar ta (samtliga tagna med Fujifilm F100fd) :

Brädspel1
Brädspel2
Brädspel3
Brädspel4
Brädspel5
brädspel6

Sen även en del festbilder där ljuset också oftast är ganska nedsatt.

Jag tycker egentligen att denna bilden ger en ganska bra "känsla" av hur det verkligen ser ut :
exempel1

Bilden är tagen med D60:in men det tog två försök innan jag fick hyffsad skärpa.

Fujifilm Finepix F100fd är en bra kamera på många vis men ska jag vara ärlig så var det faktiskt inget "jätte" uppsving från Ixus 40 när det gäller lite ljusare bilder. Dock när bilder(Macron) är det väldigt stor skildnad på.

Kameran jag söker ska så klart även vara enkel att ha med sig och därför tänkte jag att den minnsta systemkameran(D60) kanske gjorde ett tillräckligt bra jobb.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-06-17 11:52:05
  • Ny fåtölj
    Kurben
    2024-06-17 11:48:52
  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.