Däremot blev jag lite fundersam över de svarta partierna i bilden som jag tycket är mindre svarta än vad de borde vara. Förvisso är det ett allmänt känt problem med LCD apparater men jag jämför med en 21" datorskärm med en panel som också kommer från Samsung. Där är svärtan betyldigt djupare. Tycker att det borde inte skilja så mycket. Är detta en orimlig antagelse? Tänker jag fel?
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 28 oktober 2005 - 12:06
Däremot blev jag lite fundersam över de svarta partierna i bilden som jag tycket är mindre svarta än vad de borde vara. Förvisso är det ett allmänt känt problem med LCD apparater men jag jämför med en 21" datorskärm med en panel som också kommer från Samsung. Där är svärtan betyldigt djupare. Tycker att det borde inte skilja så mycket. Är detta en orimlig antagelse? Tänker jag fel?
Postad 28 oktober 2005 - 18:37
Köpte nyligen en Samsung LE32R51B och jag måste säga att jag är mycket nöjd med den. Bra bildskärpa, klara färger och hög kontrast. Menyerna var trevliga och lättanvända. Till och med ljudet var helt OK för att vara TV.
Går det att justera bakgrunds belysningen på den? Alltså en inställning för Backlight och en för Brightness. I så fall kan du ställa in de två och Kontrast och försöka få så bra svärta du kan.
Men du ser lätt genom att justera ner brightness vart på den skalan som lcd skärmen visar så svart den kan klara av. Använd en analog 16:9 tv sändning, ställ tv'n på 4:3, nu har du två typer av svarta balkar, sidorna är apparatens egna svarta kanter, ovan och under har du tv sändningens svarta kanter. nu kan du ställa in ljusstyrka mm så gått det går.
Annars: använd en star wars dvd skiva, där brukar thx video optimizer finnas med. Med den kan du kalibrera in ljus, kontrast, färg mm. En BTB (blacker than black) test finns även där. Skivan är också ett bra sätt att ta reda på hur svart du kan få din lcd.
Mvh / Mikael
Postad 01 juli 2006 - 15:34
Postad 04 juli 2006 - 05:35
Postad 04 juli 2006 - 10:12
Postad 04 juli 2006 - 12:20
Postad 24 juli 2006 - 11:27
Vad jag förstått av att läsa här på forumet är det samsung som gäller om man vill ha LCD, eller? Jag är intresserad av Samsung LE40R72 eller 37" i samma serie, har dom riktigt bra svärta? Någon stolt ägare av sådan som kan ge en kommentar?
Finns det några billigare apparater som använder samsungs paneler som kanske presterar lika bra?
Har tittat på lokala butikerna men det går ju inte att bedäma svärtan i deras ljus.
mycket frågor är det.. men fler var det innan jag hittade detta forum..
/Tomas B
edit: ojsan, trådtiteln passade ju inte riktigt min fråga.. annan model.. men det var ju svärta iaf. får väl flytta detta om jag hittar en mer passande plats..
/n00b
Redigerat av necksnapper, 24 juli 2006 - 11:31.
Postad 24 juli 2006 - 12:18
Skulle inte alls säga att det bara är samsung som gäller om man ska ha LCD. Visst de ger bra svärta men det till bekostnad av ett frenetiskt autojusterande som i alla fall jag stör mig på redan efter 5 minuter, + att den då så klart "käkar" detaljer.
LG har en intressant LCD 37LB1R kan du kika på. Den har jämnare svärta i alla fall, tack vare annorlunda bakgrundsbelysning vilket alltid är något.
Dålig svärta kan man ju alltid lösa genom att öka belysningen i rummet

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar