Har en LG RD-JT92 projektor som matas från en Pioneeer DV-575. För bästa möjliga bild så måste jag alltså köra progressiv komponent. Det medföljer en kortare 3RCA -> D-sub som man möjligtvis kan använda som adapter. Dock tror jag att man kan få en bättre bild om man kör en sladd med bättre prestanda. Supra har en 8 meters för 850:- som verkar vara ett bra och prisvärt allternativ.
Men...nörd som man är så tänkte jag att det kunde vara kul att bygga en egen
Jag har byggt en 7.5 m lång kabel. Koaxialkabel köpte jag från Clas Ohlson. 15-pin HD D-sub med tillhörande 9-pin kåpa, Neutrik RCA-kontakter och kabelstrumpa köpte jag från ELFA. Krympslang köpte jag från Technotrade.
Först kapade jag till tre längder av koaxialkbeln med ett tillägg på ca 30 cm eftersom kabeln blir något kortare efter ihoptvinning. Det är också lämpligt att märka upp varje kabel i ändarna för att hålla isär dom. Alternativt kan man strunta i detta om man har en ohm-meter och möjlighet att kolla varje kabel efter lödning av kontakter.
De tre kablarna skalades och löddes in till RCA-kontakterna. Kabeln jag använde har en folie- + en flätad skärm. Flätan tvinnades ihop och förtennades, medan folieskärman kapades i nivå med ytterisoleringen.
När man löder måste man ha någon typ av utrustning för att fixera kabel och kontakt. Jag använde mig av ett enklare allternativ av stativ från Clas Ohlson, vilket kostade ca 50:-.
Det är viktigt att man inte värmer för hårt så att dielktrikum smälter. Detta gör att impedansen ändras, och risken för ffa ghosting ökar. Ett sätt att korta ner på uppvärmningstiden vid lödningen är att förtenna kabel och kontakt innan lödning.
D-sub kontakten löddes in till stift 1 ( R ), 2 ( G ), 3 ( B ), 6 (R jord), 7 (G jord) och 8 (B jord). Kabelvalet (5.5 mm ytterdiameter) gjorde att det blev väldigt trång om utrymme, men det gick till slut
Värre var det att löda in vardera jord till sina stift, eftersom dessa är tjockare. Jag valde därför att löda ihop två av jordflätorna till samma stift. I praktiken har inte detta någon som helst betydelse eftersom motsvarande jordningar i respektive apparat (DVD´n och projektorn) är ihopkopplade (det är ju liksom principen för just jord
Jag fixerade sedan kablarna med krympslang innan jag satte på kåpan på D-sub-kontakten (tyvärr glömde jag ta bild innan).
Till sist klädde jag kabeln med skärmstrumpa i ändarna. Jag valde att bara klä in det som kommer att vara synligt, eftersom största delen av kabeln kommer att ligga i en kabelkanal. Jag satte också på krymslang i rött, grönt och blått för identifiering.
Sen var det då dags för provkörning
Kopplade upp allt, och i med Ice Age. Men vad nu...
Men så kom jag på...jag hade ju ändrat i DVD'n till att visa interlaced. In och ändrade, och NU...så var bilden som jag hade hoppats
Den enda kabel jag jämfört med är medskickad adapter. Eftersom denna adapter är så kort som den är så ställer det inte så höga krav på hur den är uppbyggd, utan lämnar nog så bra signal som vilket allternativ som helst.
Och jämfört med denna adapter så lämnar min 7.5-meterskabel minst lika bra bild
Redigerat av Unregistered24c8b9de, 05 November 2005 - 01:13.
Sökningen pågår
Avancerad sökning
23 bilder
117 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?