Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ska köpa ny MP3

47 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Apple iPod Nano 4GB (MP3-spelare) 2 8,81 (46) Inga priser
Sony Walkman NW-A1000 6GB (MP3-spelare) 9 7,8 (9) Inga priser
4 relaterade trådar

Postad 14 december 2005 - 19:16

Unregisteredf1616e6c
  • Unregisteredf1616e6c
  • Forumräv

• 786 inlägg
  • 0
Som överskriften säger, vad ska jag välja? Min Jos har dukat under och finns ej mer, måste ersätta den snabbt då musikbehovet är stort!!

Har kollat runt lite och fastnat för föjande kvartett:

iRiver U10 2GB
Postad bild

iAudio U3 1GB
Postad bild

iPod Nano 4GB
Postad bild

Sony NW-A1000 6GB
Postad bild

Så, har ni nån koll på dessa spelare? Vad skulle ni välja och varför? För- och nackdelar?

Det skiljer inte så jättemycket i pris mellan spelarna, det gör däremot minnet. 1 GB är i minsta laget, men funkar (har ju klarat mig på 512mb hittills). iRivern är en liten outsider rent utseendemässigt med touch-screen istället för knappar, men hur bra funkar det om nåt år när skärmen börjar bli repig osv? Den kan dock visa video vilket är ett stort plus, vilket även iAudion klarar, dock med mycket liten skärm och ännu mindre minne. Ljudkvalitetsmässigt har jag bara hört positivt om iAudio vilket är mycket viktigt!

iPod Nanon har jag hört många delade meningar om, både positiva och negativa. Det som det klagas på är repkänslighet och dålig batteritid. Men den är ju så läcker!
Och slutligen Sony. Har mest hört negativ kritik gällande programvaran som måste användas. Men hur är den i övrigt och hur står den sig till de andra här?

Det jag prioriterar är batteritid och framförallt bra ljudkvalitet! Att spelaren kan visa video är ett plus, men inget nödvändigt.

Vad ska jag välja??

Mycket tacksam för svar.

Redigerat av Unregisteredf1616e6c, 15 december 2005 - 09:54.

Postad 14 december 2005 - 21:11

cruzzade
  • cruzzade
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

iRivern är en liten outsider rent utseendemässigt med touch-screen istället för knappar, men hur bra funkar det om nåt år när skärmen börjar bli repig osv?

Det jag prioriterar är batteritid och framförallt bra ljudkvalitet! Att spelaren kan visa video är ett plus, men inget nödvändigt.

Vad ska jag välja??

Mycket tacksam för svar.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag äger en iRiver U10 :) Den är sjukt grym, fruktansvärt härligt att navigera med den stora displayen. Om den blir repig om något år kan jag ju givetvis inte svara på än men hittills har jag inte fått någon som helst repa på skärmen; till skillnad från iPoden som i princip repas av att man tittar på den. Det är guld värt med en så stor och skarp skärm som U10:an har och den är överraskande bra på film, något som tyvärr dock begränsas av minneskapaciteten (har 1gb-versionen). Ljudkvaliten är som vanligt i toppklass från iRiver men har tyvärr ingen möjlighet att prova med några vettiga hörlurar så jag kan återkomma med en ljudrecension så fort jag fått hem AKG k24p :)

Jag är dock mycket nöjd hittills, den fungerar över förväntningar; den är dessutom väldigt liten och smidig, bilder gör den inte riktigt rättvis.

Postad 14 december 2005 - 21:58

Unregisteredf1616e6c
  • Unregisteredf1616e6c
  • Forumräv

• 786 inlägg
  • 0
Tackar för responsen! Det låter ju kanon! Den verkar riktigt riktigt sjysst med den stora skärmen.

Du säger att bilderna inte gör den rättvisa, men stor upplever du den? Får den plats i fickan utan problem? Är den tillräckligt lätt för att ha i fickan när man är ute och springer osv.? Hur är batteritiden tycker du? Krävs det nåt speciellt program för att föra över musik och filer till den eller är det bara plug-n-play och sen drag-n-drop hur man vill eller?

Postad 15 december 2005 - 14:28

cruzzade
  • cruzzade
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Tackar för responsen! Det låter ju kanon! Den verkar riktigt riktigt sjysst med den stora skärmen.

Du säger att bilderna inte gör den rättvisa, men stor upplever du den? Får den plats i fickan utan problem? Är den tillräckligt lätt för att ha i fickan när man är ute och springer osv.? Hur är batteritiden tycker du? Krävs det nåt speciellt program för att föra över musik och filer till den eller är det bara plug-n-play och sen drag-n-drop hur man vill eller?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag upplever den som väldigt liten :) Man blir positivt överraskad av storleken. Den får utan problem plats i fickan och tyngden är alldeles lagom. 69 gram väger den, inte för lätt så att den känns plastig och billig (*host* iAudio U3*host*) men inte så tung att det skapar obehag :rolleyes: Batteritiden har jag ingen koll på än, har inte kört någon test men tror nog att de 20 timmar tillverkaren uppger inte är någon bluff. Att man kan stänga av den och spara på batteriet när man inte använder den är ju en fördel (till skillnad från iPod).

Spelaren kräver att du har Windows XP SP1 eller mer samt Windows Media Player 10 (medföljer även på skiva). Har du det så poppar den upp utan drivrutiner i Windows. Du kan då använda WMP10 eller drag and drop för filöverföring. Enligt manualen så syns dock inte låtar överförda via drag and drop under "music"-kategorin utan man får gå in under "browse"-kategorin. Om detta stämmer eller ej vet jag inte (moderatorn på irivernordic påstod att de syns), använder själv WMP10 för överföring och tycker det är ganska smidigt; filmer har jag dock fört över via drag and drop och det gick hur bra som helst. Tyvärr har spelaren inte stöd för varken Mac eller Linux, eftersom det krävs XP SP1+ och WMP10.

EDIT: Var dum nog att beställa lurarna från CDON och helt plötsligt är lagerstatus ändrad till 2005-12-20 :/ Jag kan därför inte uttala mig om ljudet förrän tidigast därefter någonstans :) Du får förlita dig på recensioner där ute :huh:

Redigerat av cruzzade, 15 december 2005 - 17:23.

Postad 15 december 2005 - 20:13

Unregisteredf1616e6c
  • Unregisteredf1616e6c
  • Forumräv

• 786 inlägg
  • 0
Blir bara mer och mer sugen på den här spelaren nu... Låter ju som en fantastisk spelare! Väntar spännt på ljud-recensioner sen när du fått dina nya lurar (om jag nu inte köper spelaren innan dvs!).

Men det måste väl ändå finnas nån mer som har erfarenheter av iAudio U3? Det står mellan den och iRivern nämligen! iPoden har jag lagt ner då den verkar lite klen och känslig överlag. Sonyn brister ju i programvaran så den skippar vi!

Postad 16 december 2005 - 00:58

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

• 2 473 inlägg
  • 0
Tyckte det var onödigt att starta en ny tråd då jag är ute efter i stort sett samma sak som trådskaparen.. en MP3spelare med BRA batteritid. just nu har jag en SONY CDspelare som spelar upp mp3, och den har en batteritid på 50-60 timmar.

Men de spelare jag har kollat på har en batteritid på runt 40 timmar, hur kan det komma sig att en minnesbaserad spelare utan rörliga delar (till skillnad mot min CD) inte kan klara av mer än max 40 timmar?

Nåja, hursom så letar jag efter en MP3spelare, gärna Hårddiskbaserad, med MINST 50 timmars batteritid, och gärna oxå usb2.0stöd...

finns det? :D

Postad 16 december 2005 - 14:40

Unregisteredf1616e6c
  • Unregisteredf1616e6c
  • Forumräv

• 786 inlägg
  • 0
Intressant att du väljer att ställa frågan i denna tråd då vi inte alls verkar vara ute efter samma sak, eller typ av spelare. Spelarna jag har tittat på är samtliga flashminnesbaserade... :rolleyes:

Men, om jag ska svara på din fråga så tror jag inte du kommer lyckas hitta många spelare som lever upp till dina krav. Den spelare jag tänker på först isf är iPod 60GB, fast då får du räkna med en batteritid som inte ens kommer upp till hälften av vad du ville ha...

Redigerat av Unregisteredf1616e6c, 16 december 2005 - 14:41.

Postad 16 december 2005 - 16:19

cruzzade
  • cruzzade
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Oväntat nog damp lurarna ned i postlådan idag, antar att dom måste skickat dom innan tog slut...

Hursomhelst, lurarna måste troligtvis spelas in men tycker det låter väldigt bra :rolleyes: U10:an kändes lite klen på basen med de medföljande lurarna men det var precis som jag misstänkte relaterat till dåliga lurar. AKG k24p fick fart på basen och nu låter det grymt :) Snyggare med svart hörlurssladd till spelaren också ;D

Här är lite recensioner på spelaren förresten:

http://reviews.cnet....02.html?tag=txt
http://diabolikal.or...nt.php?review.4
http://www.everythin...er_u10_1gb.html

Jag valde själv mellan iAudio U3 och iRiver U10. Kändes dock omotiverat att välja iAudio U3 med puttinuttskärm och sämre kontrollsystem när iRivern bara var 200kr dyrare men 10 gånger läckrare. iAudion kändes också plastig och billig. Men jag tror att oavsett vad du väljer får du en väldigt bra spelare, både ljudmässigt och funktionsmässigt. iAudion har väl riktig UMS vilket inte iRivern har (UMT kräver ju som sagt WinXP SP1+ och WMP10), så det är ju en fördel.

Redigerat av cruzzade, 16 december 2005 - 16:25.

Postad 16 december 2005 - 16:58

Unregisteredf1616e6c
  • Unregisteredf1616e6c
  • Forumräv

• 786 inlägg
  • 0

Tyckte det var onödigt att starta en ny tråd då jag är ute efter i stort sett samma sak som trådskaparen.. en MP3spelare med BRA batteritid. just nu har jag en SONY CDspelare som spelar upp mp3, och den har en batteritid på 50-60 timmar.

Men de spelare jag har kollat på har en batteritid på runt 40 timmar, hur kan det komma sig att en minnesbaserad spelare utan rörliga delar (till skillnad mot min CD) inte kan klara av mer än max 40 timmar?

Nåja, hursom så letar jag efter en MP3spelare, gärna Hårddiskbaserad, med MINST 50 timmars batteritid, och gärna oxå usb2.0stöd...

finns det?  :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Sony NW-A3000S är det bästa alternativen jag hittat. 35h batteritid och 20Gb hårddisk... Storebror till den sony jag har med på min lista ovan.

Postad 16 december 2005 - 18:10

Unregisteredf1616e6c
  • Unregisteredf1616e6c
  • Forumräv

• 786 inlägg
  • 0

Oväntat nog damp lurarna ned i postlådan idag, antar att dom måste skickat dom innan tog slut...

Hursomhelst, lurarna måste troligtvis spelas in men tycker det låter väldigt bra :rolleyes: U10:an kändes lite klen på basen med de medföljande lurarna men det var precis som jag misstänkte relaterat till dåliga lurar. AKG k24p fick fart på basen och nu låter det grymt :) Snyggare med svart hörlurssladd till spelaren också ;D

Här är lite recensioner på spelaren förresten:

http://reviews.cnet....02.html?tag=txt
http://diabolikal.or...nt.php?review.4
http://www.everythin...er_u10_1gb.html

Jag valde själv mellan iAudio U3 och iRiver U10. Kändes dock omotiverat att välja iAudio U3 med puttinuttskärm och sämre kontrollsystem när iRivern bara var 200kr dyrare men 10 gånger läckrare. iAudion kändes också plastig och billig. Men jag tror att oavsett vad du väljer får du en väldigt bra spelare, både ljudmässigt och funktionsmässigt. iAudion har väl riktig UMS vilket inte iRivern har (UMT kräver ju som sagt WinXP SP1+ och WMP10), så det är ju en fördel.

<{POST_SNAPBACK}>

Du har nog lyckats övertala mig nu Cruzzade! Det får nog bli en sådan här spelare!!

Problemet är nu bara att jag har pengarna på ett tillgodokvitto på SIBA. Måste få någon att köpa det av mig... Det är ju skit att inte Siba säljer fler roligare modeller!

Postad 16 december 2005 - 19:21

cruzzade
  • cruzzade
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Bra val :rolleyes: är förvånad över att spelaren inte fått mer uppmärksamhet än den fått.. hursomhelst, ska göra batteritest inatt tänkte jag så skriver imorgon hur länge det höll :)

Observera att iRiver U10 har lägre uteffekt än iAudio U3. Vad det har för effekt i praktiken vet jag inte dock, folk säger så olika om det där.

Postad 16 december 2005 - 19:57

Unregisteredf1616e6c
  • Unregisteredf1616e6c
  • Forumräv

• 786 inlägg
  • 0
Lägre effekt alltså? Men är det nåt som man behöver bry sig om? Det är säkert bara relativt mkt lägre effekt i U10, och jag kan inte tänka mig att man inte kan spela tillräckligt högt i den, eller? Jag spelar aldrig superhögt, hade max ca 60-70% av volymmax på min gamla JoS mp-130. Iofs är de Koss Porta Pro jag tänkt använda ganska lättdrivna (kan ha fel, nån som vet? :rolleyes: ).

Det som bekymmrar mig lite är att du säger att den verkar tunn basen (främst med de medföljande lurarna, jag vet). Jag njuter mycket av ljudet i mina Koss-lurar då de kan spela grymt skön bas. Men om detta inte är något som spelaren tillgodoser kanske jag ska inrikta mig på iAudio istället?

Väntar nyfiket på ditt batteritest. Hur ska du genomföra det? Ligga och lyssna på musik till det tar slut och kolla tiden? :)

Postad 16 december 2005 - 20:19

cruzzade
  • cruzzade
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Lägre effekt alltså? Men är det nåt som man behöver bry sig om? Det är säkert bara relativt mkt lägre effekt i U10, och jag kan inte tänka mig att man inte kan spela tillräckligt högt i den, eller? Jag spelar aldrig superhögt, hade max ca 60-70% av volymmax på min gamla JoS mp-130. Iofs är de Koss Porta Pro jag tänkt använda ganska lättdrivna (kan ha fel, nån som vet?  :rolleyes:  ).

Det som bekymmrar mig lite är att du säger att den verkar tunn basen (främst med de medföljande lurarna, jag vet). Jag njuter mycket av ljudet i mina Koss-lurar då de kan spela grymt skön bas. Men om detta inte är något som spelaren tillgodoser kanske jag ska inrikta mig på iAudio istället?

Väntar nyfiket på ditt batteritest. Hur ska du genomföra det? Ligga och lyssna på musik till det tar slut och kolla tiden?  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Om du inte planerar att köra svintungdrivna hörlurar alternativt spela helt vansinnigt högt så är det knappast ett problem. Sen tror jag det är ganska mycket försäljningsknep det där också, vad jag har hört så säger inte uteffekten särskilt mycket. Sitter och lyssnar på U10:an med AKG k24p nu och har volymen 15 av 40.

Ljudet är ju en smaksak; i jämförelse med iPod skulle jag säga att ljudet är renare på iRivern, medan iPoden är lite tyngre på basen i normal EQ. Jag föredrar betydligt hellre att spelaren spelar klart och korrekt och att man låter lurarna tillföra en skarpare bas. Om du är orolig föreslår jag att du provlyssnar innan. Eller om du har någon som äger typ en iRiver IFP-7XX, de lär låta likadant som U10:an.

Jag sätter spelaren på att spela i shuffle och så sätter jag mobilen som tidtagarur ;D Sen när den spelat i runt 20 timmar så börjar jag lyssna och håller koll på tiden tills den dör :) iRivers hemsida uppger upp till 28 timmars batteritid...så ska bli intressant ;)

Redigerat av cruzzade, 16 december 2005 - 20:32.

Postad 16 december 2005 - 20:53

clevername
  • clevername
  • Beroende

• 1 088 inlägg
  • 0
Sony? Nay nay!

De har en låst programvara som man måste använda för att få in musiken på spelaren med ... SOM KODAR OM allt.

Postad 17 december 2005 - 10:40

Unregisteredf1616e6c
  • Unregisteredf1616e6c
  • Forumräv

• 786 inlägg
  • 0

Sony? Nay nay!

De har en låst programvara som man måste använda för att få in musiken på spelaren med ... SOM KODAR OM allt.

<{POST_SNAPBACK}>

Ok.... då lägger jag ner Sony helt och hållet! Mycket märligt att de ska göra överföringen till sina spelare så komplicerad. :rolleyes:

Postad 17 december 2005 - 17:48

Baloubic
  • Baloubic
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Måste bara flika in att sonys programvara inte kodar om någonting. Jag har valt bort sony av andra skäl, men det där är ren lögn.

Omkodning till atrac slutade sony med iom HD-trean, sen kom femman och nu slutligen A-serien. Omkodning har inte behövts på någon av dessa spelare. Men gillar man lång batteritid kan man koda om eftersom det drar mindre kräm att spela atrac.

Postad 17 december 2005 - 22:47

clevername
  • clevername
  • Beroende

• 1 088 inlägg
  • 0
Det var ju konstigt att sonys representant sa att den kodar om till mp3/atrac innan den kör in filerna i spelaren då. Jag frågade specifikt om det, men han kanske missförstod mig. Deras låsta och buggiga mjukvara kommer man i alla fall inte ifrån än. Och anledningen är ju att sony äger fd columbia records.

Postad 18 december 2005 - 15:45

Meganeoman
  • Meganeoman
  • Beroende

• 1 161 inlägg
  • 0
Nån som vet av nån MP3 spelare med grymt bra/stark radiomottagning? Har en gammal Iriver nu 64Mb och tycker den tappar radiosignalen så lätt.

Postad 19 december 2005 - 09:56

Unregisteredf1616e6c
  • Unregisteredf1616e6c
  • Forumräv

• 786 inlägg
  • 0

Måste bara flika in att sonys programvara inte kodar om någonting. Jag har valt bort sony av andra skäl, men det där är ren lögn.

Omkodning till atrac slutade sony med iom HD-trean, sen kom femman och nu slutligen A-serien. Omkodning har inte behövts på någon av dessa spelare. Men gillar man lång batteritid kan man koda om eftersom det drar mindre kräm att spela atrac.

<{POST_SNAPBACK}>

Det var ju konstigt att sonys representant sa att den kodar om till mp3/atrac innan den kör in filerna i spelaren då. Jag frågade specifikt om det, men han kanske missförstod mig. Deras låsta och buggiga mjukvara kommer man i alla fall inte ifrån än. Och anledningen är ju att sony äger fd columbia records.

<{POST_SNAPBACK}>

Blir ju inte klok på det här. Vissa säger att spelaren kräver omkodning av filer, andra inte... Vad ska man tro? Verkar ju helt klart vara en bra spelare. Det är programvaran för att flytta över filerna till spelaren som är ugglan i mossen. Men om det är så som Baloubic säger så är det ju inga problem med överföring utan omkodning. Men inte om man ska tro clevername. Ja, jag säger då det. Väljer nog bort Sony främst för att de inte verkar ha kolla på sakerna själva och levererar program som knappt funkar. Nej, Sony, illa illa....

Postad 19 december 2005 - 13:09

clevername
  • clevername
  • Beroende

• 1 088 inlägg
  • 0
Omkodning: I mitt fall är det ju bara hörsägen från Sony. Baloubic kanske har egen erfarenhet av spelarna.

Postad 19 december 2005 - 13:53

Unregisteredf1616e6c
  • Unregisteredf1616e6c
  • Forumräv

• 786 inlägg
  • 0

Lägre effekt alltså? Men är det nåt som man behöver bry sig om? Det är säkert bara relativt mkt lägre effekt i U10, och jag kan inte tänka mig att man inte kan spela tillräckligt högt i den, eller? Jag spelar aldrig superhögt, hade max ca 60-70% av volymmax på min gamla JoS mp-130. Iofs är de Koss Porta Pro jag tänkt använda ganska lättdrivna (kan ha fel, nån som vet?  :angry:  ).

Väntar nyfiket på ditt batteritest. Hur ska du genomföra det? Ligga och lyssna på musik till det tar slut och kolla tiden?  :unsure:

<{POST_SNAPBACK}>

Om du inte planerar att köra svintungdrivna hörlurar alternativt spela helt vansinnigt högt så är det knappast ett problem. Sen tror jag det är ganska mycket försäljningsknep det där också, vad jag har hört så säger inte uteffekten särskilt mycket. Sitter och lyssnar på U10:an med AKG k24p nu och har volymen 15 av 40.

Ljudet är ju en smaksak; i jämförelse med iPod skulle jag säga att ljudet är renare på iRivern, medan iPoden är lite tyngre på basen i normal EQ. Jag föredrar betydligt hellre att spelaren spelar klart och korrekt och att man låter lurarna tillföra en skarpare bas. Om du är orolig föreslår jag att du provlyssnar innan. Eller om du har någon som äger typ en iRiver IFP-7XX, de lär låta likadant som U10:an.

Jag sätter spelaren på att spela i shuffle och så sätter jag mobilen som tidtagarur ;D Sen när den spelat i runt 20 timmar så börjar jag lyssna och håller koll på tiden tills den dör :( iRivers hemsida uppger upp till 28 timmars batteritid...så ska bli intressant :(

<{POST_SNAPBACK}>

Hur har det gått med batteritestet?

Postad 19 december 2005 - 16:09

Unregistered85c14263
  • Unregistered85c14263
  • Lärjunge

• 487 inlägg
  • 0
Jag tror det blir en sony för min del. Blir nog inköp strax efter jul, då kan jag rapportera hur det är med överförande, omkodning och jobbig programvara. När jag hade en Sony MD förut så var man tvungen att koda om till attrac eller vad det nu heter, men det var ju ingen mp3-spelare så det kanske inte är så konstigt att mp3-filerna inte kunde överföras direkt. Programvaran till den skulle ju inte vunnit första pris i en användarvänlighetstävling iaf.

Men jag diggar utseendet på sonyn, plus att Sony tycker jag står för kvalitet, därför blir det nog 20Gb-varianten. iRivern är ju fet, men 2Gb räcker inte så långt.

Postad 20 december 2005 - 03:43

cruzzade
  • cruzzade
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Angående batteritidstesten, mor plockade spelaren på morgonen och stängde av den >_< Så får försöka igen imorgon :/

Postad 20 december 2005 - 09:31

Unregisteredf1616e6c
  • Unregisteredf1616e6c
  • Forumräv

• 786 inlägg
  • 0

Angående batteritidstesten, mor plockade spelaren på morgonen och stängde av den >_< Så får försöka igen imorgon :/

<{POST_SNAPBACK}>

hehe, ok, surt!

Väntar på en annan testrapport då!

:angry:

Postad 20 december 2005 - 10:27

Baloubic
  • Baloubic
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Beror ju på vad man menar med omkodning. Du måste koda om musiken med en ipod om du köper musik från andra online-butiker än itunes.

Du behöver dokc inte koda om vanliga mp3-filer, och jag antar att det var frågan. Tidigare stödde sonys spelare bara atrac, men sedan länge stöder de mp3. Laddar du hem wma måste du konvertera och koda om, med såväl ipod som sony. Klarar sonys programvara det utan extra program är det snarast ett plus i mitt tycke.

Postad 20 december 2005 - 14:38

Unregistered85c14263
  • Unregistered85c14263
  • Lärjunge

• 487 inlägg
  • 0
Nu har jag varit inne på Sony Center och hört mig för angående Sonys NW-A1000 och 3000.

Apropå omkodning till atrac så var de medvetna om att de fått kritik för detta tidigare och det skulle nu gå mycket smidigare. När man förde över mp3-filerna till spelaren så kodades de om till atrac samtidigt automatiskt. När man sedan för ut låtar från spelaren kunde man välja om man ville ha dem som atrac eller mp3.

Apropå att mjukvaran skulle vara seg om man hade många filer så sa säljaren (som gjorde ett intryck av att veta vad han pratade om) att eftersom det är en hårddiskbaserad spelare så kommer det att ta tid att överföra stora mängder data. Detta skulle dock inte skilja sig från en iPod. Att det skulle ta tid att ladda själva mjukvaran om man hade ett stort bibliotek höll han inte med om. Jag fick intrycket av att Sony har kikat och jämfört sin hård- och mjukvara väldigt mycket med iTunes och iPod. Jag skulle bli förvånad om prestandan skilde sig nämvärt mellan dessa två proukter. Jag frågade även om den stödde drag n drop, och det gjorde den.

Sedan kan jag också påpeka den markanta storleks- och viktskillnaden mellan 6Gb och 20Gb varinaten. 20Gb var mycket större och tyngre. Batteritiden var även längre på den större (ca 35 vs 20 timmar eller nåt liknande)

När det gäller färger så hade de enbart lila och silver på lager. Den lilla var snygg, men silvervarianten var riktigt fet!

Jag inhandlar en av de två storlekarna så fort det blir lite klirr i kassan.

Redigerat av Unregistered85c14263, 20 december 2005 - 14:38.

Postad 20 december 2005 - 14:53

Unregisteredf1616e6c
  • Unregisteredf1616e6c
  • Forumräv

• 786 inlägg
  • 0
Låter bra det! Genast är Sony återigen med i valet och kvalet. Tycker också att den silvriga varianten är riktigt riktigt snygg! Synd bara att den är så pass tung, 109g. Allt är ju relativt såklart, men det är bra mkt mer än samtliga andra jag har på min lista. Den stora 20Gb-versionen är på tok för stor tycker jag. Får ta mig till Siba och kolla in spelaren återigen!

:(

Postad 20 december 2005 - 20:27

Unregisteredf1616e6c
  • Unregisteredf1616e6c
  • Forumräv

• 786 inlägg
  • 0
Föll för impulsköpens kraft idag!! Satt och åt middag o kollade på film när det plötsligt slog mig, jag cyklar upp och köper en mp3-spelare ikväll! 19.40 var kl och det tar en kvart att cykla till affären... Men det gick! Jag köpte en Sony NW-A1000!! Sitter och packar upp den just nu. Hoppas jag blir nöjd med den. Den är riktigt läcker i silver!

:(

Postad 21 december 2005 - 09:40

Unregistered85c14263
  • Unregistered85c14263
  • Lärjunge

• 487 inlägg
  • 0
Bra bra, jag inväntar rapporter

Postad 23 december 2005 - 16:19

cruzzade
  • cruzzade
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Vilken miss >_< :wub:

Postad 23 december 2005 - 17:02

Unregisteredf1616e6c
  • Unregisteredf1616e6c
  • Forumräv

• 786 inlägg
  • 0
Haha, ja, det kan kanske tyckas! Men jag är faktiskt nöjd med mitt val!
Har nu lekt en hel del med min nya Sony-spelare och får säga att den är riktigt riktigt bra. Dock är det en del jag inte är helt nöjd med.

Kan ju börja med det negativa:

Spelaren tar endast musikfiler och fungerar ej som bärbar hårddisk. Man kan alltså inte lägga in filmer och liknande på den.

Den omtalade programvaran som behövs för att föra över låtarna till spelaren. Programmet är ganska komplicerat, iaf till att börja med innan man lärt sig dess funktioner.

Volymen på musiken kan i vissa fall vara lite för låg. Det gäller främst musik av låg kvalitet och skivor som är inspelade med låg volym helt enkelt. Kör på max på volymkontrollen och det är sådär "lagom" högt.

Det finns betydligt mindre spelare på marknaden, dock har de oftast mycket mindre minneskapacitet.

Ingen radio. Men skulle aldrig någonsin lyssna på den iaf! Använde inte den i min JoS en endaste gång. Varför vill man lyssna på radio när det bara är massa reklam iaf!?

Och så det positiva:

Ljudkvaliteten, superb! Låter betydligt bättre än vad min gamla JoS MP-130 gjorde. Ljudet är mer naturtroget och dynamsikt.

Designen och kvalitetskänslan på spelaren, superb! Riktigt läcker och gedigen sak! Skön tyngd och känsla i knappar mm. Just nu känns det som att jag inte skulle kunna byta tillbaka till en liten spelare typ iAudio U3.

Smarta funktioner i spelaren, typ man kan göra egna spellistor som lagras i minnet och sökfunktionen är även den riktigt bra och smart.

Batteritiden är kanon, 20h.

Programmet funkar faktiskt riktigt bra när man väl lärt sig alla funktioner!

Ja, där har ni nu mina synpunkter och tankar om Sony NW-A1000. En oslipad diamant skulle man kunna säga.
Har dock några frågor som nån kanske skulle kunna hjälpa mig med:

Har hört nåt om att man skall kunna ta bort "volym-spärren" på den som finns enligt EU-lagar. Hur gör man då?

Finns det nåt alternativt program till "Connect" som följer med spelaren?

God Jul!
:wub:

Redigerat av Unregisteredf1616e6c, 23 december 2005 - 17:03.

Postad 23 december 2005 - 19:05

Unregistered85c14263
  • Unregistered85c14263
  • Lärjunge

• 487 inlägg
  • 0
Då kan jag lägga in en kommentar om en av de negativa sakerna, nämligen att man inte kan använda den för lagring av andra filer. Säljaren på Sony Center sa att det var på gång något som skulle göra det möjligt att lagra andra filer. Kommer inte ihåg vad som krävdes, kan det ha varit nån nytt till programvaran kanske? Kolla upp det, för det skulle gå sa han.

Kan tillägga att jag också beställt en 6Gb silver. Hoppas jag inte blir besviken....tror jag dock inte jag blir.

Sedan undrar jag bara vad alla har emot Sonys nya Walkman, är det erfarenheter från tidigare produkter eller bara ogrundat tyckande?

Redigerat av Unregistered85c14263, 23 december 2005 - 19:16.

Postad 23 december 2005 - 22:47

Unregisteredf1616e6c
  • Unregisteredf1616e6c
  • Forumräv

• 786 inlägg
  • 0

Säljaren på Sony Center sa att det var på gång något som skulle göra det möjligt att lagra andra filer. Kommer inte ihåg vad som krävdes, kan det ha varit nån nytt till programvaran kanske? Kolla upp det, för det skulle gå sa han.

<{POST_SNAPBACK}>

Låter intressant! Frågan är bara var jag ska kolla upp det. Finns inget Sony Center i Göteborg tyvärr... och maila känns lite otillräckligt. Men det skulle vara kanon om man kunde lagra filmer mm på den.

Jag tror du kommer bli nöjd med din spelare! Den är som sagt riktigt fin!

:blink:

Postad 26 december 2005 - 23:40

Baloubic
  • Baloubic
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
För fisan gubbar, sonycenters gubbar är i så fall dumma i huvudet. Man behöver inte konvertera ett skit till atrac om man inte vill. Senaste uppdateringen stöder till och med wma!

Jag repeterar: Mp3 _utan_ konvertering. Wma _utan_ konvertering.

Postad 27 december 2005 - 12:06

Forgiatura
  • Forgiatura
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

För fisan gubbar, sonycenters gubbar är i så fall dumma i huvudet. Man behöver inte konvertera ett skit till atrac om man inte vill. Senaste uppdateringen stöder till och med wma!

Jag repeterar: Mp3 _utan_ konvertering. Wma _utan_ konvertering.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror inte att de menar musikfiler, utan andra filer som man vill ta med sig. DVS att spelaren inte fungerar som en lagringsenhet.

Postad 28 december 2005 - 14:29

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0
Hej (framför allt ksx och cruzzade)!

Angående batteritiden på U10, så har jag personligen pressat en stackars U10 till 25 timmar och en kvart när den spelar musik på:

1. 128 kbps
2. låten på repeat
3. halv ljudvolym
4. normal EQ

Därutöver har jag även provat köra samma draintest på batteriet när man spelar upp en filmsekvens. Då pressade jag upp spelaren i 5 timmar och en kvart.

Om ni själva provar batteritiden, kom ihåg de fyra faktorerna ovan som i princip alla går efter!

När det gäller uteffekt, så spelar den roll som jag upplever det. Har för bara några månader sedan jobbat i en kedja där vi sålde Sveriges bredaste utbud av MP3-spelare. Där provade jag alla märken (större och mindre kända) och jämförde mot varandra, och spelare som hade låg uteffekt, klarade inte att driva större hörlurar (Porta Pro eller Sennheiser HD25) på ett tillfreddsställande sätt. Det kunde dista över, eller så slukade de batterier eftersom man var tvungen att vrida upp volymen på max för att över huvud taget få någon lagom ljudvolym att lyssna på. Under 12 mW är ingen höjdare att gå. Prova skruva upp volymen ordentligt på en spelare med 12 mW och hör vad som händer när du har kommit tillräckligt högt...

Men, det är också så att bara för att en spelare har hög uteffekt, så betyder det inte att det låter bra. Jämför det med en bil och hästkrafter. Det räcker inte bara med en väldig massa hästkrafter för att åkturen ska bli fantastisk. Du behöver bra bromsar, goda köregenskaper, bra instrument osv. Sammansättningen av alla komponenter måste stämma.

Helheten mina damer och herrar. Tänk på den!

Sen kan recensioner av kunder ibland (ganska ofta faktiskt) vara felaktiga på siter. De kanske missar att det finns en funktion som de letar efter men inte hittar, eller att det finns firmware som gör så spelaren fungerar på ett sätt de också vill osv. Tänk då på att ni alltid kan vända er till den agentur eller det företag som distribuerar spelarna i landet för KORREKT information (mest troligt) jämfört med butiker som kanske inte alltid vet exakt hur det ligger till.

Några tips på vägen, rätt opartiskt måste jag säga.

Lycka till! :D

Med vänlig hälsning,
Sean Wiklund

PS. Jätteglad att höra att du är så nöjd med din U10 Cruzzade. :)

Postad 05 januari 2006 - 20:54

martique
  • martique
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Så har man införskaffat sig en a1000 och som jag läst så är ljudet enormt bra,
men som många andra även har påpekat så e programvaran helt åt skogen,,
den e enormt seg och tar aldeles för mkt av datorn..
Har hört att de ska finnas alternativa program på nätet, men vart hittar man dessa?

Och som även fler har på pekat så ska de vara möjligt att ta bort spärren för högsta ljudnivå, men hur?

Skulle vara oerhört tacksam för svar :(

Postad 05 januari 2006 - 22:45

Unregistered85c14263
  • Unregistered85c14263
  • Lärjunge

• 487 inlägg
  • 0
Angående A1000

Det finns den vanliga spärren för ljudnivå (AVLS?) och den är av när man får den. Sätter man på den blir det ännu lägre ljudnivå. Tror inte att det går att få högre. Jag tycker iof inte att det behövs, max-volym räcker oftast gott och väl. Däremot känns det bättre när man vet att man kan kräma på lite mer, trots att man inte behöver det.

Programvaran tycker jag har fått lite väl mycket skit. Efter att ha uppdaterat bort flera irriterande buggar så tycker jag att det funkar bra. Kanske lite segt när man ska importera många filer i biblioteket, men det behöver man ju inte göra så ofta.

Är det bara jag som varit med om att informationen om albumnamn och utgivningsår har blivit helt förkastat på ett stort antal låtar? Alla Metallicas låtar kan exempelvis ha ett annats bands skivor som albuminfo. Detta har hänt en gång, men det tar en ******** tid att rätta till alla låtar.

Postad 07 januari 2006 - 13:23

Unregisteredf1616e6c
  • Unregisteredf1616e6c
  • Forumräv

• 786 inlägg
  • 0
Frågan som martique ställer och som även jag ställt tidigare är fortfarande intressant att få svar på, alltså, finns det nåt alternativt program till Sonys program Connect?

Jag har inte upplevt de problemen som du nämner japs. Låter märkligt att programvaran själv skulle döpa om låtar eller skivinfo. Hoppas den skärper sig och slutar upp med dumheterna i fortsättningen!

Jag tycker liksom ni att volymen räcker till, iaf i de flesta fall. Men jag har några skivor i min samling som helt enkelt inte spelas upp tillräckligt högt på min A-1000. Det gäller främst gamla skivor typ Dire Straits mm.

Postad 08 januari 2006 - 14:21

Unregistered2929c15a
  • Unregistered2929c15a
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Jag har en svart ipod nano 4 gb, bra ljud,bra lcd skärm, men batteritiden kunde varit bättre,och den blir repig bara man andas på den, önskar verkligen att jag hade köpt en vit så inte reporna syns så väl. Min polare har sonyn bra ljud bra batteritid och nästan snyggare än nanon det kanske är för jag tröttnat på den. Lägger upp några bilder på den så du får se hur tunn och fin den är
(Notera reporna) jag kanske har lätt för att repa saker lr nåt kolla bara på mobilen :S det är väl så när man är 15.

http://i3.photobucke...172/Bild112.jpg

http://i3.photobucke...172/Bild109.jpg

http://i3.photobucke...172/Bild110.jpg

Postad 08 januari 2006 - 17:06

Unregisteredf1616e6c
  • Unregisteredf1616e6c
  • Forumräv

• 786 inlägg
  • 0
Shit vad repig den är ja, det var dels därför jag valde att inte köpa iPod nano. Till utseendet att döma borde Sonyn också vara riktigt repkänslig, men det är den inte. Min är helt repfri (än så länge) och jag är inte speciellt rädd om den. Ska lägga in nån bild senare....

Postad 09 januari 2006 - 18:02

Unregisteredf1616e6c
  • Unregisteredf1616e6c
  • Forumräv

• 786 inlägg
  • 0
Så, nu har jag lagt upp ett par bilder på Sonyn. Finns i mitt galleri!

Postad 16 januari 2006 - 23:11

Ortovox
  • Ortovox
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Jag har själv köpt en Sony Network spelare (sony nwe-405) och är väl tillräckligt nöjd men kommer nog ändå aldrig mer köpa något Sony skit. Mest av princip då de ska hålla på och försvåra någon så enkelt som att spela musik, film mm.
Största missen med deras spelare är det otroligt sega och faktiskt bland de sämsta program jag någonsin testat "Sonic Stage" samt att alla MP3or måste omkodas till ogg. Displayen är skitsnygg men helt kass i riktigt solljus men nu i mörka vintern hur bra som helst. Ljudkvaliten är ok men man hör ett svagt bagrundsbrus så fort man trycker play och har låg volym (med bättre lurar). Orginal lurarna sög ordentligt men sonys dyrare ska va bra. Själv köpte jag extra KOSS lurar och de va mycket bättre.

Nu undrar nog fler varför jag har kvar den, jo batteritiden är så jäkla bra och laddning över USB är underbart. Laddar nog spelare bara en gång i månaden och de där 50 timmar speltid är för min del verkligen inte överdrivet. Sen byggkvaliten känns bra och den är liten och smidig.
Sen det som räddade mig från att bara lägga spelaren i en låda och låta den ligga kvar va ett litet program "MP3 File Manager" som man kan ladda ner ifrån Sony som de inte skickar med sina spelare. Man lägger in det på sin spelare och kan smidigt slänga över MP3or till spelaren som konverteras till ogg. En Sony spelare räknar jag som obrukbar utan detta program.

Denna spelare hade varit sååå mycket bättre och jag hade varit riktigt nöjd med denna spelare om den hade haft riktigt MP3 stöd utan ogg konvertering, tillåtit enkel drag and drop av musik in på spelaren i utforskaren och haft lite bättre ljudkvalitet.

mvh Jonas

Postad 17 januari 2006 - 19:44

Unregistered42102
  • Unregistered42102
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0
Ta bort ljud spärren på sony

http://www.avforums....ad.php?t=283760

Postad 22 januari 2006 - 23:01

Unregisteredf1616e6c
  • Unregisteredf1616e6c
  • Forumräv

• 786 inlägg
  • 0

Ta bort ljud spärren på sony

http://www.avforums....ad.php?t=283760

<{POST_SNAPBACK}>

Tack så mycket! Funkar kanon!!

Postad 22 januari 2006 - 23:29

Unregisteredf1616e6c
  • Unregisteredf1616e6c
  • Forumräv

• 786 inlägg
  • 0

Jag har själv köpt en Sony Network spelare (sony nwe-405) och är väl tillräckligt nöjd men kommer nog ändå aldrig mer köpa något Sony skit. Mest av princip då de ska hålla på och försvåra någon så enkelt som att spela musik, film mm.
Största missen med deras spelare är det otroligt sega och faktiskt bland de sämsta program jag någonsin testat "Sonic Stage" samt att alla MP3or måste omkodas till ogg. Displayen är skitsnygg men helt kass i riktigt solljus men nu i mörka vintern hur bra som helst. Ljudkvaliten är ok men man hör ett svagt bagrundsbrus så fort man trycker play och har låg volym (med bättre lurar). Orginal lurarna sög ordentligt men sonys dyrare ska va bra. Själv köpte jag extra KOSS lurar och de va mycket bättre.

Nu undrar nog fler varför jag har kvar den, jo batteritiden är så jäkla bra och laddning över USB är underbart. Laddar nog spelare bara en gång i månaden och de där 50 timmar speltid är för min del verkligen inte överdrivet. Sen byggkvaliten känns bra och den är liten och smidig.
Sen det som räddade mig från att bara lägga spelaren i en låda och låta den ligga kvar va ett litet program "MP3 File Manager" som man kan ladda ner ifrån Sony som de inte skickar med sina spelare. Man lägger in det på sin spelare och kan smidigt slänga över MP3or till spelaren som konverteras till ogg. En Sony spelare räknar jag som obrukbar utan detta program.

Denna spelare hade varit sååå mycket bättre och jag hade varit riktigt nöjd med denna spelare om den hade haft riktigt MP3 stöd utan ogg konvertering, tillåtit enkel drag and drop av musik in på spelaren i utforskaren och haft lite bättre ljudkvalitet.

mvh Jonas

<{POST_SNAPBACK}>

Den programvara du rekommenderar, Mp3 file manager, verkar inte fungera till A-1000. På DENNA SIDAN finns lista på alla Sonymodeller som programvaran funkar till.

Finns nån annan som vet något om ersättnings- eller kompletteringsprogramvara till spelaren A-1000?
Kollade runt på Sonys hemsida och hittade ett program som heter SonicStage. Är detta något som kan ersätta ConnectPlayer?

Redigerat av Unregisteredf1616e6c, 22 januari 2006 - 23:52.

Postad 23 januari 2006 - 00:28

Ortovox
  • Ortovox
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

mvh Jonas

<{POST_SNAPBACK}>

Den programvara du rekommenderar, Mp3 file manager, verkar inte fungera till A-1000. På DENNA SIDAN finns lista på alla Sonymodeller som programvaran funkar till.

Finns nån annan som vet något om ersättnings- eller kompletteringsprogramvara till spelaren A-1000?
Kollade runt på Sonys hemsida och hittade ett program som heter SonicStage. Är detta något som kan ersätta ConnectPlayer?

<{POST_SNAPBACK}>

Sonic Stage är det som följer med min spelare och det är ännu sämre än Connect Player.

Postad 23 januari 2006 - 09:23

Unregisteredf1616e6c
  • Unregisteredf1616e6c
  • Forumräv

• 786 inlägg
  • 0
Oj då, du skrev visst det i ditt inläg... sorry! Ok, då dumpar jag Sonic Stage!

FINNS DET NÅGOT FILÖVERFÖRINGPROGRAM FÖRUTOM SONIC STAGE OCH CONNECT PLAYER TILL SONYS MP3-SPELARE??

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.