PC högtalare - Acoustic Energy Aego M
41 svar till detta ämne
Postad 29 January 2006 - 22:43
Rotor
-
Rotor
-
Användare
-
-
129 inlägg
Undertiden som jag väntar ihjäl mig på att KEF-högtalarna ska dyka upp, funderade jag på att köpa mig ett par hyfsade 2.1 högtalare till datorn. Är det någon som sett och lyssnat på, eller rent av har köpt, Acoustic Energy Aego M? De verkar ha fått väldigt bra kritik och vara robust byggda. Dock är det svårt att hitta tekniska specifikationer på dem; frekvensomfång, högtalarelement, watt m m.  --> Länk till Acoustic Energy Aego MEller har ni några andra tips?
Postad 29 January 2006 - 23:13
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5779 inlägg
Ett par bra stativare och ett slutsteg skulle jag köpa! Sen kan du ju komplettera med sub om du tycker det behövs.
Postad 29 January 2006 - 23:23
Rotor
-
Rotor
-
Användare
-
-
129 inlägg
Ett par bra stativare och ett slutsteg skulle jag köpa! Sen kan du ju komplettera med sub om du tycker det behövs.
<{POST_SNAPBACK}>
Mmh, nu var det ju ett nätt 2.1 system till datorn jag var ute efter. Har redan en fet Marantz-stärkare och ett KEF iQ-serien-system (väntar på några högtalare pga lång leveranstid). Vardagsrummet är en sak, och datorn en annan.
Postad 29 January 2006 - 23:41
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5779 inlägg
Lyssnar du mycket på musik framför datorn tycker jag du ska satsa på riktiga grejer, inget dator-tjosan. Men om du har dåligt med utrymme runt datorn så förstår jag om du vill satsa på mindre högtalare.
Systemet du länkar till är säkert bra, men själv skulle jag som sagt köpt andra saker.
Postad 30 January 2006 - 01:27
clevername
-
clevername
-
Beroende
-
-
1088 inlägg
Jag säger som Rotor. För samma penning får du en Vincent Spark II och Gales minsta högtalare, och hur enkla de än är så kommer de att låta bättre än datorhögtalare.
Postad 30 January 2006 - 07:51
gonucku
-
gonucku
-
Forumräv
-
-
639 inlägg
Hejsan!
Hur känns Logitech´s z-5500? Visserligen är det inte ett 2.1 utan ett 5.1. Men det ska tydligen vara väldigt bra ljud i dem. Har själv just beställt dem och väntar på leverans.
De ska tydligen vara THX-Certifierad och har en kraftfull 10" sub. på 188w och satelliterna ligger på omkring 70w st.
Fördelen med dem är att man har möjligheten att koppla in upp till 6 st ljudkällor vilket kan vara bra om man inte bara vill ha dem till datorn utan vill koppla in t.ex. en mp3-spelare eller what ever.
Dessutom är det enligt mig ganska snygg design på dem också.
Priset på det här paketet ligger på omkring 3000 Sek.
/Gonucku
Redigerat av gonucku, 30 January 2006 - 07:53.
Postad 30 January 2006 - 09:08
Rotor
-
Rotor
-
Användare
-
-
129 inlägg
Lyssnar du mycket på musik framför datorn tycker jag du ska satsa på riktiga grejer, inget dator-tjosan. Men om du har dåligt med utrymme runt datorn så förstår jag om du vill satsa på mindre högtalare.
Systemet du länkar till är säkert bra, men själv skulle jag som sagt köpt andra saker.
<{POST_SNAPBACK}>
Ja det är en liten hörna så det är lite tajt om utrymme. =)
Postad 30 January 2006 - 09:26
Alchemist
-
Alchemist
-
Användare
-
-
242 inlägg
Jag hade kollat in Swans aktiva stativare.
Postad 30 January 2006 - 09:45
Marcus B.
-
Marcus B.
-
Forumräv
-
-
829 inlägg
Har denna på bordet bredvid mig här på jobbet. Kollegan fick den i fredags.
GEDIGET BYGGE!
Mycket trevligt ljud. Har dock endast lyssnat på den en gång.
Låter betydligt bättre än alla andra plastiga datorhögtalare jag lyssnat till förut.
Verkar som jag får koppla den till min burk under lunchen & lyssna lite..
Återkommer senare idag eller under morgondagen,
Marcus.
Postad 30 January 2006 - 10:36
Rotor
-
Rotor
-
Användare
-
-
129 inlägg
Har denna på bordet bredvid mig här på jobbet. Kollegan fick den i fredags. GEDIGET BYGGE! Mycket trevligt ljud. Har dock endast lyssnat på den en gång. Låter betydligt bättre än alla andra plastiga datorhögtalare jag lyssnat till förut. Verkar som jag får koppla den till min burk under lunchen & lyssna lite..
Återkommer senare idag eller under morgondagen, Marcus.
<{POST_SNAPBACK}>
Spännande att höra lite åsikter sen. Subben har ju ett mått på 350mm, är det höjden från golvet, eller djupet?
Postad 31 January 2006 - 19:42
Rotor
-
Rotor
-
Användare
-
-
129 inlägg
Postad 01 February 2006 - 15:41
Unregistered8e2ab484
-
Unregistered8e2ab484
-
Forumräv
-
-
589 inlägg
altecs "nya" system kanske kan va nått ? Tyckte dom lät kanon när jag lyssnade på dom förut, kanske kan va ett alternativ alla fall Annars så tror jag du blir rätt nöjd så länge du håller dig borta från främst logitech och även creative och deras sabla thx smörja https://www.prisjakt...ukt.php?p=38825
Postad 04 February 2006 - 20:06
Marcus B.
-
Marcus B.
-
Forumräv
-
-
829 inlägg
Förlåt Rotor!
Hamnade hastigt och lustigt på jobb på västra sidan av Sverige. Kommer tillbaka till Stockholm under slutet av nästa vecka. Dock så tror jag att det är höjd måttet. Blev förvånad hur stor suben var. (läs hög..) Och den hörs. Tyckte att den lät väldigt fint. Speciellt för de pengarna. Men jag hann endast lyssna den första svängen. Tyckte då att det var för mycket sub. Men jag måste feg gardera mig innan andra lyssningen, då mina egna högtalare på bordet bredvid endast låter som skit. Så det var nog mest förvåning...
Hoppas ngn annan oxå vill blanda sig i !
Mvh,
M.
Postad 04 February 2006 - 23:12
AEGO
-
AEGO
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Hej Rotor! Jag har haft föregångaren till Aego M. De hette Aego 2, och var de bästa högtalarna jag haft. Har tidigare ägt Monitor Audio B2, AE evo one och Celestion F30. Aego 2 lät bättre än alla. Ljudkaraktären påminner mer om golvhögtalare än datorhögtalare. Ska beställa ett par Aego M till veckan. Om du köper dem så tror jag inte att du blir besviken.
Postad 10 February 2006 - 14:13
Rotor
-
Rotor
-
Användare
-
-
129 inlägg
Hej Rotor! Jag har haft föregångaren till Aego M. De hette Aego 2, och var de bästa högtalarna jag haft. Har tidigare ägt Monitor Audio B2, AE evo one och Celestion F30. Aego 2 lät bättre än alla. Ljudkaraktären påminner mer om golvhögtalare än datorhögtalare. Ska beställa ett par Aego M till veckan. Om du köper dem så tror jag inte att du blir besviken.
<{POST_SNAPBACK}>
Fått hem M-systemet än? Funderar på att slå till jag med. Onekligen klart bättre än allt vad logitech, labtech, creative osv heter.
Postad 10 February 2006 - 18:37
Unregisteredf1616e6c
-
Unregisteredf1616e6c
-
Forumräv
-
-
786 inlägg
Även jag har lyssnat på AE-högtalarna hos Tele-hå i Göteborg. Mycket imponerande ljud, ljusår från plastiga 2.1-system till datorn.
Postad 10 February 2006 - 18:57
AEGO
-
AEGO
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Fått hem M-systemet än? Funderar på att slå till jag med. Onekligen klart bättre än allt vad logitech, labtech, creative osv heter.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har inte köpt dem ännu, väntar tills i slutet på månaden. Skriv gärna här när/om du köper dem och berätta vad du tycker.
Postad 13 February 2006 - 09:34
Rotor
-
Rotor
-
Användare
-
-
129 inlägg
Jag har inte köpt dem ännu, väntar tills i slutet på månaden. Skriv gärna här när/om du köper dem och berätta vad du tycker.
<{POST_SNAPBACK}>
Aego M påväg med posten. Jag återkommer med intryck och bilder när de anlänt.
Postad 13 February 2006 - 16:56
AEGO
-
AEGO
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Aego M påväg med posten. Jag återkommer med intryck och bilder när de anlänt.
<{POST_SNAPBACK}>
Det ska bli kul att höra vad du tycker! Det är som vanligt, de behöver spelas in ett antal timmar innan de får sitt rätta ljud.
Postad 13 February 2006 - 23:52
Marcus B.
-
Marcus B.
-
Forumräv
-
-
829 inlägg
Jag hade ju lovat att återkomma.
Tycker att de är de bästa datorhögtalare jag hört. Har dock inte hört drösvis med uppsättningar.
Vill dock ändå säga att det fortfarande bara är datorhögtalare, så att du inte skruvar upp förväntningarna för högt.
Det jag upplever negativt med dem skall jag försöka att beskriva här, dock kommer det att låta flummigt. Jag upplever ibland att de känns lite "instängda" i diskanten, att basen får lite för mycket dominans. Jag tillskriver dem dock den egenskapen för att det är datorhögtalare, vilket jag inte får glömma bort. Känns som jag jämför dem omedvetet med "riktiga" högtalare.
Blir dock glatt överraskad när jag jämför dem med Genelecs små aktiva högtalare (820 om jag inte minns fel)som står i rummet bredvid, och inser då hur mycket högtalare du får för pengarna när du köper AEGO.
Är helt övertygad om att du kommer att bli nöjd..
M.
Postad 14 February 2006 - 17:19
AEGO
-
AEGO
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
. Vill dock ändå säga att det fortfarande bara är datorhögtalare, så att du inte skruvar upp förväntningarna för högt. M.
<{POST_SNAPBACK}>
Javisst är det daorhögtalare, men jag har som sagt jämfört dem(föregångaren) med "testvinnande" stativare., b.la Monitor Audio B2 och AE Evo one. I det sällskapet gör de absolut inte bort sig.
Postad 14 February 2006 - 20:44
Marcus B.
-
Marcus B.
-
Forumräv
-
-
829 inlägg
Nej för fasen! De skall verkligen inte skämmas för sig. Vill dock inte vara en sådan som bara strör rosenblad på marken framför produkten. Finns en del som blir väl okritiska.
Skall bli kul att höra vad Rotor tycker efter att han fått köra in dem
Postad 15 February 2006 - 00:32
Rotor
-
Rotor
-
Användare
-
-
129 inlägg
Då har AE-systemet anlänt. Jobbade rätt sent idag men hann hämta ut dem på mataffären innan postservicen stängde. Första tanken när jag packade upp dem var "Rackarns vad mycket de små satelliterna väger". De kändes verkligen gedigna! Subwoofern gav också ett bra intryck, reglage i metall, stadig etc. Inkopplingen gick galant, inga plastiga och veka anslutningar här inte. På med ljudet! *lyssna* Första känslan var att det saknades något i mellanregistret. Efter att ha placerat högtalarna och subben där de ska stå, dragit ner basnivån på subben och finlirat EQ:n på ljudkortet lät det riktigt bra, mer avvägt. Nu har jag suttit och smålyssnat på rätt låg nivå (grannarna sover nog) och jag är imponerad över hur detaljerat ljudet är, med tanke på att satelliterna är så små och nätta. Sophie Zelmani t ex får en väldigt ren och klar röst som jag inte hört med andra PC-högtalare. Ska jämföra med mitt Altec-systemet jag har på jobbet imorgon. Vad är då dåligt? Ja, precis som Marcus nämner, tycker jag mig också få en känsla av aningen instängd diskant ibland. Sen är är det lätta att man först jämför dem med ett HIFI-system, vilket man inte ska. Återstår att spela in dem och se vad som framträder. Nöjd hittills. (bifogar några snabba bilder)
Redigerat av Rotor, 15 February 2006 - 01:28.
Postad 20 February 2006 - 15:33
Rotor
-
Rotor
-
Användare
-
-
129 inlägg
För er som införskaffar ett Aego M; kontrollera att den röda power-lampan slocknar när ni vrider av power. Det gjorde den inte på mitt system, vilket resulterade i väldigt varmt slutsteg bak på subben. Enda lösningen var att rycka strömsladden. Ska skicka tillbaka på garantin och hoppas på att få ett helt nytt paket snarast!
I övrigt spelar de fint =)
Postad 25 April 2006 - 21:46
AEGO
-
AEGO
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Nu har jag fått hem mina Aego M. Precis som jag trodde så låter de kanonbra. Det är svårt att fatta att man kan få så bra ljud för futtiga 2000kr.
Postad 21 May 2006 - 17:58
Bone
-
Bone
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Hur mycket brusar era satelliter när inget spelas?
Jag måste flytta bort mina en halvmeter för att inte störas av bruset när det är tyst i övrigt i lägenheten.
Postad 27 October 2006 - 11:32
gatez
-
gatez
-
Rookie
-
1 inlägg
Jag köpte detta paket och är mycket nöjd, men jag störs också något av bruset. Enda negativa hittills. Försvinner dock om man sänker volymen i Windows. Nu har jag fått hem mina Aego M. Precis som jag trodde så låter de kanonbra. Det är svårt att fatta att man kan få så bra ljud för futtiga 2000kr.
<{POST_SNAPBACK}>
Postad 02 March 2007 - 13:34
abaader77
-
abaader77
-
Användare
-
-
117 inlägg
Kan man använda detta system som högtalare till ett HTPC-system utan att det skämms för sig? Klarar dom av ett medelstort vardagsrum?
Postad 03 September 2007 - 09:28
Unregistered328ea9a3
-
Unregistered328ea9a3
-
Användare
-
-
214 inlägg
Har nu beställt hem detta system och det borde dyka upp senare i veckan...
Men såhär i efterhand så har jag läst och förstått att volymkontrollen sitter på suben?
Suben är ingen grej jag placerar på mitt skrivbord (arbetsyta) utan jag hade tänkt den ställa på golvet en bit ifrån mig.. Ska man behöva gå fram och tillbaka till suben varje gång för att höja och sänka om man inte vill använda sig av volymkontrollen i win?
Postad 03 September 2007 - 19:14
Marcus B.
-
Marcus B.
-
Forumräv
-
-
829 inlägg
Abaader! - Det var länge sedan du ställde frågan. Jag måste nog säga att jag tvekar..
Det beror så mycket på vad du har för krav. Det är klart att de kommer att spela ungefär som ett billigt surround paket från de stora tillverkarna. Men det är ju inte riktigt det som är avsett med det.
Det kommer att vara en kompromiss, men tyvärr är det endast du som kan avgöra om det är "good enough"..
Bozze!
Det är tyvärr så som du säger.
Jag har burken rakt under fötterna vid skrivbordet på jobbet, men använder aldrig någom annan volymkontroll än den i datorn, om det inte är så att jag skall stänga av högtalarna, eftersom volymkontrollen även är på/av.
Postad 25 September 2007 - 21:16
Unregistered328ea9a3
-
Unregistered328ea9a3
-
Användare
-
-
214 inlägg
Abaader! - Det var länge sedan du ställde frågan. Jag måste nog säga att jag tvekar.. Det beror så mycket på vad du har för krav. Det är klart att de kommer att spela ungefär som ett billigt surround paket från de stora tillverkarna. Men det är ju inte riktigt det som är avsett med det. Det kommer att vara en kompromiss, men tyvärr är det endast du som kan avgöra om det är "good enough"..
Bozze!
Det är tyvärr så som du säger. Jag har burken rakt under fötterna vid skrivbordet på jobbet, men använder aldrig någom annan volymkontroll än den i datorn, om det inte är så att jag skall stänga av högtalarna, eftersom volymkontrollen även är på/av.
<{POST_SNAPBACK}>
Måste fråga en sak om dessa Aego M till er som har dom... Hur fungerar hörlurskontakten på framsidan av subben? När jag kopplar in ett par lurar så får jag inget ljud ur dem. Måste man göra något först?
Postad 07 October 2007 - 19:07
Unregistered328ea9a3
-
Unregistered328ea9a3
-
Användare
-
-
214 inlägg
En annan fråga...
Jag beställde hem wall mount till dessa högtalare..
Nu när jag öppnat skiten så har jag inte en susning om hur de ska monteras. Är det någon som har detta fästet till Aego M som kan tala om hur f-n man ska göra?
Postad 07 October 2007 - 19:46
mongo
-
mongo
-
Forumräv
-
-
872 inlägg
Hur fungerar hörlurskontakten på framsidan av subben? När jag kopplar in ett par lurar så får jag inget ljud ur dem. Måste man göra något först?
<{POST_SNAPBACK}>
RTFM! Read the fu*ing manual Det är en extra ingång..., ingen hörlursUTGÅNG. Vad gäller ljudkvalitén i dessa burkar..., skit in skit ut, prova att koppla till en bra Mp3-spelare eller annan bra källa istället för ett sunkigt ljudkort och 128 kb Mp3:or....
Postad 11 October 2007 - 16:28
Unregistered328ea9a3
-
Unregistered328ea9a3
-
Användare
-
-
214 inlägg
Hur fungerar hörlurskontakten på framsidan av subben? När jag kopplar in ett par lurar så får jag inget ljud ur dem. Måste man göra något först?
<{POST_SNAPBACK}>
RTFM! Read the fu*ing manual
Det är en extra ingång..., ingen hörlursUTGÅNG.
Vad gäller ljudkvalitén i dessa burkar..., skit in skit ut, prova att koppla till en bra Mp3-spelare eller annan bra källa istället för ett sunkigt ljudkort och 128 kb Mp3:or....
<{POST_SNAPBACK}>
Det stod inget om den ut/ingången i manualen du... Vad hjälper det att koppla in en bra mp3spelare till högtalarna om det ändå ligger sunkiga 128kbps mp3or på spelaren? måste väl bli samma "skit" eller?
Postad 14 October 2007 - 08:57
tojt
-
tojt
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Det är ju som med mycket annat. Ju bättre och känsligare högtalarsystem man har, mer känsligt för störningar och dåligt källmaterial blir det.
Men när det gäller dator, så har tyvärr många ljudkort väldigt dåliga analoga ljudutgångar. Svårt att komma ifrån när det är så mycket komponenter som ska placeras på en mycke liten yta. Spelar man sen även mp3 med dålig bitrate så blir det ju inte bättre.
En mp3 spelare kan i många fall ha mycket bättre kvalitét på ljudkretsarna än billiga ljudkort till datorn och sen så lyssnar ni väl inte på 128Kbit mp3? För då köper man väl inte högtalare för 2000 kr utan snarare 200kr
Postad 23 October 2007 - 16:56
Skoink
-
Skoink
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Vart hittar man en svart variant av dessa högtalare?
Alla sidor som är listade här på prisjakt vekar bara ha de vita?
Postad 23 October 2007 - 18:17
Unregistered522354f2
-
Unregistered522354f2
-
Lärjunge
-
-
405 inlägg
Vart hittar man en svart variant av dessa högtalare? Alla sidor som är listade här på prisjakt vekar bara ha de vita?
<{POST_SNAPBACK}>
Här: http://www2.dustinho...5010090573.aspx
Postad 04 November 2007 - 11:43
Unregistered328ea9a3
-
Unregistered328ea9a3
-
Användare
-
-
214 inlägg
Nu undrar jag om det har blivit fel på mina Aego M högtalare.
Nu för en stund sen gick jag in på Youtube och spelade upp en musikvideo. Jag vred på subwoofern och hade volymkontrollen på 0, alltså att den är på men ingen volym. Och i det läget så ska ju inga ljud höras. Men istället vart det ganska hög volym ändå.
Nu står läget fortfarande på 0, och jag kan lyssna på musik från winamp, youtube med mera. Jag hör dock inget från subben utan bara från frontarna. Vad har hänt med högtalarna??
edit:
Nu verkar den ballat ur ännu mer. Om jag vrider ner volymen till 0% på subben, och ca 10% på volymkontrollen i windows så är det en behaglig lyssningsnivå. Om jag då vrider upp volymen i windows från 10% till 50% och uppåt så kan ni ju tänka hur högt det skulle ha spelats.
Redigerat av Unregistered328ea9a3, 04 November 2007 - 12:10.
Postad 09 December 2007 - 19:18
StarChild
-
StarChild
-
Lärjunge
-
-
297 inlägg
Hej. På AEs hemsida står det att måtten på subben är 265 x 190 x 350mm. Vad är vad på dessa mått? Är det 19cm som är bredden?
mvh StarChild
Postad 21 September 2008 - 13:52
yacob
-
yacob
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Hur pass irriterande/extremt är det brusande ljudet som ni pratat om? Funderar på att köpa dessa högtalare till min iMac nämligen. Dock har jag ett par hörlurar jag skulle vilja använda ibland, finns det hörlursutgång?
Tacksam för svar,
Jacob
Postad 21 September 2008 - 17:09
Unregistereda73534df
-
Unregistereda73534df
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Hur pass irriterande/extremt är det brusande ljudet som ni pratat om? Funderar på att köpa dessa högtalare till min iMac nämligen. Dock har jag ett par hörlurar jag skulle vilja använda ibland, finns det hörlursutgång?
Tacksam för svar, Jacob
Jag skulle personligen säga att bruset inte är speciellt högt så länge du inte kör högsta volymen på högtalarna. Om jag minns rätt så fanns det inte någon hörlursutgång på subwoofern.
Postad 21 September 2008 - 22:46
yacob
-
yacob
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Jag skulle personligen säga att bruset inte är speciellt högt så länge du inte kör högsta volymen på högtalarna. Om jag minns rätt så fanns det inte någon hörlursutgång på subwoofern.
Hmm, okej. Det låter ju bra att bruset inte är så påträngande som jag först trodde. Dock var det mindre bra att det inte finns någon hörlursutgång. Får väl köpa en sådan där audioväxel som växlar mellan 3,5mm. Tack för svaret!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|