Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Com hem och DVB-T samtidigt

25 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 February 2006 - 15:31

Hugin
  • Hugin
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Har funderat på en sak, sitter med Com Hem i uttaget, och har köpt en TV med Analog och DVB-T mottagare, kan jag då få de analoga signalerna via Com Hem uttaget (kanal 3, 5 MTV osv ) och de fria kanalerna via DVB-T med en bordsantenn?

Är det någon som har testat denna setup och hur kopplar man in det, det finns ju bara en antenningång.

Skall köpa en Dreambox eller en HTPC fast helst en HTMAC när de har stöd för HD men tills dess skulle man ju vilja ha så hög kvalite som möjligt...

Redigerat av Hugin, 02 February 2006 - 15:32.

Postad 03 February 2006 - 09:15

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0
Clas Ohlson, artikelnr 22-5191 / 22-5192 kanske kan vara något?

Jag provade själv förut att sända DVB-T och analog Comhem genom samma antennkabel men då blev det ganska dålig bild på några av de analoga kanalerna, jag gissar att DBV-T-signalen störde. Men det kanske går bättre för dig, det är ju inte dyrt att prova.

Postad 03 February 2006 - 18:24

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0

Jag provade själv förut att sända DVB-T och analog Comhem genom samma antennkabel men då blev det ganska dålig bild på några av de analoga kanalerna, jag gissar att DBV-T-signalen störde. Men det kanske går bättre för dig, det är ju inte dyrt att prova.

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, Clas Ohlsson 22-5191 / 22-5192 kan INTE vara något. Att koppla ihop två signaler PÅ SAMMA BAND kommer aldrig att lyckas. Kabel-tv och DVB-T sänder båda på UHF-bandet. Dom får inte kopplas ihop. Det kan i värsta fall sprida sig ut i kabelnätet och då kan du få Com Hem på halsen...

Det enda sättet att reda ut saken är att ha en separat DVB-T box och skicka in signalen i TV:n via scart (eller dyligt) inte via antenningången. Sen kan du ta in Com Hems analoga signal via antenningången.

Att man kan koppla ihop satellit och "vanlig antenn" beror på att dom sänder på olika band (frekvenser). Det går fint att skicka i samma kabel.

I vissa sällsynta fall så kan man med speciella filter skicka samma band i samma kabel. T.ex. det är filtret från Kjell & CO klarar det (det finns två UHF-ingångar). Det används då man vill ta emot två UHF-sändare med två antenner samtidigt. Men då krävs att man filtrerar bort väl valda frekvenser så att endast vissa går igenom. Varje filter av den här typen måste specialanpassas (för t.ex. Köpenhamn-tv och svensk tv). Det används av dom som bor nära gränsen och vill tjuv-kika på dansk/svensk tv.

Postad 03 February 2006 - 20:58

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, Clas Ohlsson 22-5191 / 22-5192 kan INTE vara något. Att koppla ihop två signaler PÅ SAMMA BAND kommer aldrig att lyckas. Kabel-tv och DVB-T sänder båda på UHF-bandet. Dom får inte kopplas ihop. Det kan i värsta fall sprida sig ut i kabelnätet och då kan du få Com Hem på halsen...

Det enda sättet att reda ut saken är att ha en separat DVB-T box och skicka in signalen i TV:n via scart (eller dyligt) inte via antenningången. Sen kan du ta in Com Hems analoga signal via antenningången.

Att man kan koppla ihop satellit och "vanlig antenn" beror på att dom sänder på olika band (frekvenser). Det går fint att skicka i samma kabel.

I vissa sällsynta fall så kan man med speciella filter skicka samma band i samma kabel. T.ex. det är filtret från Kjell & CO klarar det (det finns två UHF-ingångar). Det används då man vill ta emot två UHF-sändare med två antenner samtidigt. Men då krävs att man filtrerar bort väl valda frekvenser så att endast vissa går igenom. Varje filter av den här typen måste specialanpassas (för t.ex. Köpenhamn-tv och svensk tv). Det används av dom som bor nära gränsen och vill tjuv-kika på dansk/svensk tv.

<{POST_SNAPBACK}>

Jaha, då har jag lärt mig något idag. Visste att de sände på samma band, men hade ingen koll på att grannar kunde störas av det, tack för den infon. Däremot "kommer aldrig att lyckas" var väl en liten överdrift, eftersom det gick helt okej för mig under de månader jag testade? :)

Redigerat av Berkan, 03 February 2006 - 21:06.

Postad 03 February 2006 - 21:34

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0

...Jag provade själv förut att sända DVB-T och analog Comhem genom samma antennkabel men då blev det ganska dålig bild...

<{POST_SNAPBACK}>

..."kommer aldrig att lyckas" var väl en liten överdrift...

<{POST_SNAPBACK}>

"Aldrid att lyckas" i den meningen att det kommer aldrig att bli rena och fina signaler vilket krävs för perfekt bild.

Postad 03 February 2006 - 21:53

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0
Du kan ta in den analoga ComHem-signalen via videon/DVD-recordern och sen köra in signalen via scart (visserligen måste du byta kanal via videon/DVD-recordern) men det kommer att funka. Den digitala DVB-T signalen kör du in direkt i teven.

Inte en optimal lösning men den kommer att funka.

Postad 03 February 2006 - 22:08

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0

...Jag provade själv förut att sända DVB-T och analog Comhem genom samma antennkabel men då blev det ganska dålig bild...

<{POST_SNAPBACK}>

..."kommer aldrig att lyckas" var väl en liten överdrift...

<{POST_SNAPBACK}>

"Aldrid att lyckas" i den meningen att det kommer aldrig att bli rena och fina signaler vilket krävs för perfekt bild.

<{POST_SNAPBACK}>

Och det var därför jag skrev "helt okej" och inte "bra" :). Men de digitala kanalernas signalkvalitet påverkades inte (men visst, det kanske var mer tur än skicklighet att boxen klarade av att separera den digitala signalen).

Att köra analogt via vhs/dvd-inspelare verkar vara den smidigaste/lättaste lösningen, håller med.

Postad 04 February 2006 - 09:54

Andreas Epradius
  • Andreas Epradius
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Beroende på om din markbox skickar vidare DVB-T så går det lösa enkelt.

Om din markbox INTE skickar vidare DVB-T signalerna på RF-Out (antenn ut) så
koppla ihop antennkabeln från comhem-uttaget och antenn-ut på markboxen i en
splitter, sen en kabel in i tvn... Det som kan hända här är att markboxens utkanal
ligger på samma frekvens som något i comhems nät. På de flesta boxar kan du
dock välja att byta utkanal...

Clas ohlson har en 22-3688 du kan använda.

3 anslutningar. Den det står IN på kopplas till TVn. De de står OUT på kopplar du
till comhemuttaget respektive markboxen.

Det viktiga här är som sagt att du ser till att boxen sänder ut på en kanal som
inte används i comhemnätet. Detta för att undvika störningar i bilden.

Postad 04 February 2006 - 10:26

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0

Beroende på om din markbox skickar vidare DVB-T så går det lösa enkelt.

Om din markbox INTE skickar vidare DVB-T signalerna på RF-Out (antenn ut) så
koppla ihop antennkabeln från comhem-uttaget och antenn-ut på markboxen i en
splitter, sen en kabel in i tvn...  Det som kan hända här är att markboxens utkanal
ligger på samma frekvens som något i comhems nät. På de flesta boxar kan du
dock välja att byta utkanal...

Clas ohlson har en 22-3688 du kan använda.

3 anslutningar. Den det står IN på kopplas till TVn. De de står OUT på kopplar du
till comhemuttaget respektive markboxen.

Det viktiga här är som sagt att du ser till att boxen sänder ut på en kanal som
inte används i comhemnätet.  Detta för att undvika störningar i bilden.

<{POST_SNAPBACK}>

Nu verkar det ha blivigt lite underligt.

1. Det var inte frågan om en extern box utan en teve med inbyggd digitalmottagare.
2. Vilken box filtrerar bort DVB-T signalen från RF-signalen ut? Ingen vad jag vet.

Några digital-boxar släpper bara igenom HF-signalen och så tar man ut den valda digital-kanalen på SCART eller dyligt. Andra släpper igenom HF-signalen och lägger därpå en RF-modulerad signal av den valda digital-kanalen. Men ingen vad jag vet filtrerar bort DVB-T signalen, men jag kan ha fel.

Konstruktionen skulle kunna fungera OM den externa boxen (vilket frågan i och för sig inte gällde) ENDAST släpper ut en RF-modulerad signal av den valda digital-kanalen.

Multiboxen från Barcom gör något åt det hållet men den är mycket udda. Den tar in tre fria digitala kanaler och lägger ut dom som tre RF-modulerade analoga kanaler.

Avslutningsvis så är det inte någon principiell skillnad på 22-3688 och 22-5191 / 22-5192.

Postad 04 February 2006 - 11:16

Andreas Epradius
  • Andreas Epradius
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Oj. Missade en viktig detalj :)

Ja i det här fallet om man nu inte kan acceptera o köra via scart, är ju att
kanalomvandla de analoga kanalerna från comhem och lägga dom på kanalplatser
så dom inte stör DVB-T signalerna... o sen mata in allt i antenningången...
Dock aningen overkill för att lösa det till en tv...

Angående boxar så finns det en hel del boxar som inte har loop-through.
Dvs man har antenn in. Men det saknas förbindelse mellan ant-in och ant-out på
boxen... Att A2B inte har det vet jag. Har installerat runt 130 stycken nånstans
och vanligast är att köra dubbla för att få ut sex fria kanaler analogt... Så det
känner jag till :D

Redigerat av Andreas Epradius, 04 February 2006 - 11:20.

Postad 13 April 2007 - 22:43

Unregisteredf4b29741
  • Unregisteredf4b29741
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Väcker liv i en gammal tråd för jag har samma problem.

Vad jag förstått sänder ComHem sitt analoga utbud på VHF + S-kanalerna, och DVB-T går på UHF.
Borde det då inte fungera med ett gammalt hederligt antennfilter (typ Clas Ohlson 32-972). In med en Coax från antenn och en från kabel-TV, ut med en coax till TV:n?

Postad 08 May 2007 - 23:37

toxxiq
  • toxxiq
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Ingen som provat en lösning med antennfilter eller dylikt?

Jag har precis skaffat en EyeTV Hybrid och skulle gärna vilja kombinera ComHems analoga sändningar ur väggen med den bordsantenn för DVB-T som följde med kortet.

Tröttsamt att behöva rycka i och ur antennkontakterna så fort man vill byta mellan analogt och digitalt. :)

Postad 09 May 2007 - 11:10

Phredreeke
  • Phredreeke
  • Forumräv

• 798 inlägg
  • 0

Vad jag förstått sänder ComHem sitt analoga utbud på VHF + S-kanalerna, och DVB-T går på UHF.

<{POST_SNAPBACK}>

Alla analoga kanaler förutom TV4 Plus sänds på VHF och S-kanaler som du säger.

Postad 05 December 2007 - 19:52

cegebe
  • cegebe
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Den här mackapären borde väl lösa problemet?

http://www.elfa.se/e...mp;dok=4056.htm

Redigerat av cegebe, 05 December 2007 - 19:54.

Postad 06 December 2007 - 21:33

Richie_3000
  • Richie_3000
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Helt ny på det här med tv-mottagning, bara pysslat med datorer å el innan, (så ursäkta om det är en JÄTTEDUM fråga) men om man köper en DVB-T sticka följer det ju oftast med en adapter för analog mottagning från uttaget, om man då bor i ett comhem hus men bara kör tv från det gamla hederliga analoga uttaget, funkar det då inte? Varför isåfall och finns det sätt för att få det att funka?

Postad 06 December 2007 - 21:44

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0
Hej Richie och välkommen till forumet.

Du får gärna utveckla din fråga lite, för jag förstår inte riktigt vad du menar när du säger "analog adapter". Förklara lite mer så ska jag hjälpa till att ge ett svar.

Redigerat av Berkan, 06 December 2007 - 21:44.

Postad 06 December 2007 - 22:44

Andreas Epradius
  • Andreas Epradius
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
.

Redigerat av Andreas Epradius, 25 October 2014 - 22:26.

Postad 07 December 2007 - 16:19

Richie_3000
  • Richie_3000
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Hej Richie och välkommen till forumet.

Du får gärna utveckla din fråga lite, för jag förstår inte riktigt vad du menar när du säger "analog adapter". Förklara lite mer så ska jag hjälpa till att ge ett svar.

Tackar :) Hängt här ett tag men mest läst trådar å tittat bilder, har inte direkt känt att jag haft så mkt att komma med tidigare

Jo, som ovanstående person nämner så följer det med en adapter till såna stickorna, tänkte jag kunde prova å se huruvida de funkade eller inte så jag köpte en sån där sticka för å se om de gick å dra vanliga sladden från antennuttaget i väggen till stickan med adapter, men den hittar inga kanaler alls då tyvärr... Funkar klockrent med lilla antenn som följer med, men då får jag ju bara in k1, 2, 4 å FTV. När jag har typ 15 kanaler i uttaget i väggen... Måste man köpa ett fast tv-kort till datorn för att detta ska funka eller ere nåt annat som strular?
Det sitter en röd diod på usb stickan som lyser när den känner att den får mottagning, när man trycker i lilla antenn lyser den, men inte när man kör i vanliga antennkabeln... varför?

Postad 07 December 2007 - 16:26

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0
I väggen har du analoga kanaler och dvb-c-kanaler och jag gissar att stickan endast stöder dvb-t-signaler (det brukar vara så), vilket du alltså inte har i väggen.

Postad 07 December 2007 - 22:38

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0
Dvb-T, Terrest, Marksänd, Boxer
Dvb-C, Cabel, Comhem med flera
Dvb-S/S2, Satelit/Parabol Viasat, CanalDigital (över satelit) med flera
Dvb-IP, Bredband, Viasat, CanalDigital (via bredband) med flera
Dvb-H, Handheld, Mobil tv (ska inte förväxlas med tv via 3G-nätet). Sänds via marknätet. Än så länge bara på prov.

1:or och 0:or i samtliga fall. Dock finns det ingen möjlighet att koppla in fel typ även om kontakten skulle se lika dan ut.

Dvb-T och Dvt-C har "samma" kontakt men går inte att växla. Det funkade i det gamla analoga fallet men inte i fallet med digital-tv.

Några nya modeller stödjer dock både dvb-t och dvb-c, t.ex. Sonys D3000 serien https://www.prisjakt...kt.php?p=168703

Postad 08 December 2007 - 09:50

Richie_3000
  • Richie_3000
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Dvb-T, Terrest, Marksänd, Boxer
Dvb-C, Cabel, Comhem med flera
Dvb-S/S2, Satelit/Parabol Viasat, CanalDigital (över satelit) med flera
Dvb-IP, Bredband, Viasat, CanalDigital (via bredband) med flera
Dvb-H, Handheld, Mobil tv (ska inte förväxlas med tv via 3G-nätet). Sänds via marknätet. Än så länge bara på prov.

1:or och 0:or i samtliga fall. Dock finns det ingen möjlighet att koppla in fel typ även om kontakten skulle se lika dan ut.

Dvb-T och Dvt-C har "samma" kontakt men går inte att växla. Det funkade i det gamla analoga fallet men inte i fallet med digital-tv.

Några nya modeller stödjer dock både dvb-t och dvb-c, t.ex. Sonys D3000 serien https://www.prisjakt...kt.php?p=168703

Berkan, Whome, ni e kungar =) Tackar så mkt för hjälpen, nu e jag både införstådd i hur det funkar, skillnaderna mellan standarderna och vart man kan få vad.

Postad 04 January 2008 - 13:22

jimand
  • jimand
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
...så detta betyder att det inte finns en sportslig chans att blanda comhem-uttagets kabeltv signaler med DVB-T från marksända in i samma TV-uttag, även om TV:n har både dig/analog ingång?

Skulle man kunna med ett antennfilter (såsom det ovan från Elfa) kunna separera dem, så att det fungerar bra?
Jag har samma problem som han som startade tråden, men en TV med inbyggd DVB-T box och vill bara använda de fria digitala kanalerna, annars köra kabel-tv..

Postad 06 January 2008 - 00:24

Teppic
  • Teppic
  • Forumräv

• 676 inlägg
  • 0
Finns faktiskt ett fåtal TV-apparater som har separata antenningångar för respektive tuner. Pioneer hade det förr på sina modeller ex.vis 427XD men jag tror att de har rationaliserat bort detta på G8 serien.
Jag löste problemet DVB-T + analog comhem genom att köpa en DVD/HDD recorder med separata antenningångar, d.v.s en Pioneer DVR-545HX, och köra allt via denna.

Postad 06 January 2008 - 15:31

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2129 inlägg
  • 0
Jag kan bekräfta att det går att blanda UHF/VHF, Boxer/Comhem.

I mitt fall har jag Comhem kabel som kommer in i mitt radhus i ett elskåp på utsidan av huset samt en takantenn för Boxer på vinden ( vi får inte sätt upp något utvändigt )

Så för att nyttja den kabel dragning med dess uttag som redan fanns i huset kopplad jag ihop min takantenn med Comhem kabeln med just ett sådan Triax UHF/VHF filter.

Men i mitt fall gjorde jag det mest för att få in Comhems fri utbud till två TVn på övervåningen medans jag kör Boxer
på nedervåningen.

Postad 30 January 2008 - 15:42

Unregistered8b3631e1
  • Unregistered8b3631e1
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0

Jag kan bekräfta att det går att blanda UHF/VHF, Boxer/Comhem.

Så för att nyttja den kabel dragning med dess uttag som redan fanns i huset kopplad jag ihop min takantenn med Comhem kabeln med just ett sådan Triax UHF/VHF filter.

Vad är det för filter, har du en länk eller produktnummer etcetera?

Ha de
/mbnmbn

Postad 11 April 2010 - 21:21

Pimpen
  • Pimpen
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Vad är det för filter, har du en länk eller produktnummer etcetera?

Ha de
/mbnmbn

Jag är också intresserad av vilket filter du använde?

/mike

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.