Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mobiltelefon stör mottagning via bordsantenn

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 February 2006 - 15:14

Brallan_lkpg
  • Brallan_lkpg
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Kortbeskrivning: bordsantenn till digitalbox störs ut av mobiltelefonsamtal.
Hjälp sökes: Finns det en lösning?

Längre beskrivning

Har bytt från ComHem till Boxer nyligen. Det visade sig dock att i och med att jag bor i ett "ComHem-hus" så finns ingen extern TV-antenn på huset utan alla TV-singaler går via kabeltvnätet under gjord, så att säga.

Det man brukar göra är att man köper en bordsantenn. Har provat två olika, en utan förstärkning och en med variabel förstärkning. Eftersom jag har lhg på "fel" sida huset måste jag ha en med förstärkning.

Mitt stora problem är att min mottagning blir JÄTTE störd av mobiltelefoner. Det är t o m så att inspelningar i min PVRbox bryts och inte återupptas om jag tar emot ett samtal eller någon bara ringer utan att jag svarar.

Jag behöver därför hjälp att lösa det här problemet. Jag kan komma på två sätt som ev fungerar, men det kanske finns fler?:

1. Använda radioantenn-uttaget i vägen inne i lägenheten. (förslag från Comhem)
2. Kan man montera ett filter mellan antennen och boxen? Vart får man då tag på sådana.

Saker som inte verkar fungera:

1. Ställa antennen i ett annat rum
2. lägga mobilen i ett annant rum
3. Gå iväg till ett annat rum och prata i telefonen.

mvh
Brallan_lkpg

Postad 07 February 2006 - 15:20

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1425 inlägg
  • 0
Vad har du för box?
Kan det vara en Sagem kanske?

Postad 07 February 2006 - 16:48

Brallan_lkpg
  • Brallan_lkpg
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Vad har du för box?
Kan det vara en Sagem kanske?

<{POST_SNAPBACK}>

Sagem 6680 (expert versionen av 6280)

Postad 07 February 2006 - 17:47

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
http://www.hembiobut...p?pgrpnr=109100

den filtrerar bort mobiltelefoner men då gäller de att biten efter antennen inte är känslig heller förstås... jag kör med en sån iaf tillsammans med dreambox och har inga störningar alls från mobiltelefonen...

Redigerat av Leatherface, 07 February 2006 - 17:48.

Postad 07 February 2006 - 19:34

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1425 inlägg
  • 0
Jag har en Triax ufo-antenn och en Dreambox (inga filter) och jag får inga störningar av mobiltelefoner.

Sagem är ju ökända för att störas ut av allt möjligt, har du möjlighet så kan du ju prova att låna en annan box och sedan ringa i telefonen för att se om låneboxen också störs ut. Det är ju ett enkelt test för att utesluta din Sagem. Jag har haft en Sagem själv en gång och den var man tvungen att ställa på högkant annars hade den dålig mottagning :-/

Postad 07 February 2006 - 19:43

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
triax antennen har väl inget filter för mobiltelefoner och en del andra trådlösa signaler som kan störa ut om macab mira antennen har? enda fördelen med triaxen är väl isf att den kan placeras utomhus då...

Postad 08 February 2006 - 10:53

Brallan_lkpg
  • Brallan_lkpg
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

http://www.hembiobut...p?pgrpnr=109100

den filtrerar bort mobiltelefoner men då gäller de att biten efter antennen inte är känslig heller förstås...

<{POST_SNAPBACK}>

Stort tack för tipset. Den är lite dyr, men iom att jag tror att alla störningarna jag har kommer från mobiltelefoner så är det nog värt det.

Marksänd DigitalTV sänds på UHF bandet? Vilken typ av singal är det (FM)? Funderar på om det finns någon som helst anledning att tro att en extern FM-Radioantenn skulle funka. Isåfall behöver man bara en liten antennsladdskonverterare från hane-hane eller hona-hona. Men nån sån hittar jag inte på t ex Claes Olsson. Kanske nån som vet vart man får tag på en sån?

Kan det också vara så att WLAN stör mottagningen till boxen?

Postad 08 February 2006 - 11:41

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
tja visst den kostar lite men de är värt de för du har bättre mottagning också med den jämfört med andra billigare antenner jag testat...

Postad 08 February 2006 - 18:57

Andreas Epradius
  • Andreas Epradius
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Det fungerar inte att använda radiouttaget. Skillnaden mellan radio och tv-uttaget
är att (märkesspecifikt, kan skilja) högre dämpning på radiouttaget. Samt även
filtrering för att endast 87,5-108 MHz ska finnas ut på radiouttaget.

Med andra ord. Om du av någon märklig anledning skulle ha marknätets digitalsignaler
i radiouttaget, så skulle du ha ännu bättre signal i tv-uttaget. Och i ditt fall var ju signalen
lika med noll i tv-uttaget, så...

Förslag på antenn: Gitter (ett "galler" på ca 80x40 cm). Prova och rikta den åt olika håll
utanför fönstret. Denna antenn har mycket bra egenskaper och har du tur kan du fånga
upp reflekterade signaler från andra fastigheter. (Eftersom du inte kan ha antennen i
riktning mot masten).

Postad 09 February 2006 - 15:03

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
nu var de väl iofs störningarna han ville ha bort och att mottagnigen var bra annars va ja förstod och då tror jag en antenn som filtrerar bort såna störningar är bättre fast har han möjlighet att placera den utomhus så kan det iofs funka... kan ju hända att störningarna kommer in efter antennen med så kan vara en ide att kolla hela vägen inkl själva boxen... hade en force box förut och den stördes av allt möjligt och det vart betydligt mindre sen ja skaffade min dreambox...

Redigerat av Leatherface, 09 February 2006 - 15:06.

Postad 09 February 2006 - 19:15

Andreas Epradius
  • Andreas Epradius
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Japp. Jag förstod det också som att det fungerade bra i vanliga fall.
Tyvärr finns det väl kanske ingen möjlighet för Brallan_lkpg att mäta antennsignalen.

Att flytta ut antennen (en ny med bättre gain) får effekten att signalen blir högre
och störs inte lika lätt av skurfel. En ny antennkabel med bra skärmning är kanske
också på sin plats.

Postad 07 March 2006 - 18:30

story
  • story
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Hej!
Jag använder en antenn från Digiality som oxå har filtrering av "lågfrekvent brus" t ex mopeder och mobiltelefoner. Den funkar kanon!

495 kr hos Expert.
http://www.expert.se...=47&prodId=4186

Postad 17 March 2006 - 16:43

Brallan_lkpg
  • Brallan_lkpg
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Köpte Miran som du rekomendera. Och den fungerar utmärkt! Kjell och Comapny hade den för 650 kr. Har inte haft en enda störning under den veckan jag har haft den.

Vad gäller expert så kände inte till problemet men försäljerskan hävdade att den jag hade blivit rekomenderad av dom var den bästa de hade (upp till 40dB förstärkning). Men mitt problem var inte singalstyrkan utan störningarna, som var allt från mobiltelefoner till en trasig glödlampa. Dom köper iaf tillbaka antennen.

Jag hade alltså inte samma som "story" rekomendera.

Postad 06 June 2006 - 13:50

Björn_J
  • Björn_J
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
hej jag bor i en lägenhet ca 3km från telemasten, jag bor mitt i centrum(SÖdertälje) så jag har ingen fri sikt till masten. Min fråga är nu om det funkar med Boxer och bordsantenn, har inte så stor koll.

Vill ha boxer för att få tillgång till Canal+ samt både 3 och 5 digitalt. har för com hem i huset men deras digitala utbud är ju ingen höjdare.

Tacksam för svar

Postad 16 June 2006 - 17:43

story
  • story
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

hej jag bor i en lägenhet ca 3km från telemasten, jag bor mitt i centrum(SÖdertälje) så jag har ingen fri sikt till masten. Min fråga är nu om det funkar med Boxer och bordsantenn, har inte så stor koll.

Vill ha boxer för att få tillgång till Canal+ samt både 3 och 5 digitalt. har för com hem i huset men deras digitala utbud är ju ingen höjdare.

Tacksam för svar

<{POST_SNAPBACK}>

Jag skulle inte chansa på det. Hela Boxer är utbyggt med tanke på att ha en antenn på taket, endast i undantagsfall funkar det med en bordantenn inomhus.
Där jag bodde innan hade jag 500-600 m till sändaren men inte fri sikt. Jag fick ställa om antennen beroende på vilken mux ("kanalpaket") jag skulle titta på. Inte alls roligt. :P
Gör en deal med din återförsäljare att du får lämna tillbaka grejjorna om det inte skulle fungera, annars får du nog förlita dig ComHem...

Postad 16 June 2006 - 21:41

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
med mira antennen ser jag utan fri sikt 5 mil från sändaren så tycker att nåra km borde funka då sålänge han inte bor på riktigt omöjligt ställe med stort berg i vägen och liknande...

Redigerat av Leatherface, 16 June 2006 - 21:42.

Postad 17 June 2006 - 06:43

slowmove
  • slowmove
  • Veteran

• 1691 inlägg
  • 0
och jag kör me någon antenn från onoff 3 mil från sändaren...fungerar felfritt

Postad 17 June 2006 - 07:58

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1425 inlägg
  • 0
Jag kör med en Triax UFO (aktiv inomhusantenn) och bor väl några kilometer bort från masten. Man får visserligen leta upp en plats där man har bra mottagning på alla muxar men när man väl hittat den och satt upp antennen där så funkar det utmärkt.
Jag lider heller inte av några störningar.

Du underlättar för dig själv om du ser till att göra kanalsökning och hitta alla kanaler nånstans där det garanterat finns mottagning INNAN du tar hem boxen och ska prova... om du som jag behöver leta upp "rätt" ställe för antennen så är det enormt mycket lättare att bara ställa boxen på en kanal och sen gå runt lite i lägenheten tills man ser eller hör att kanalen man rattat in kommer igång.

Postad 08 August 2006 - 22:03

ABSiNSANE
  • ABSiNSANE
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0
Har också problem med störningar från trådlösa nätet ibland osv. Är därför sugen att testa en annan antenn, förmodligen Macab Mira.

Jag undrar dock var man strömkontakten sitter på den? Kopplar man in den i själva antennen eller är det liknande lösning som jag har idag, strömkablen går in i en liten t-koppling (antennkabeln går in här med) som jag sen sätter i TV'ns antennuttag?

Postad 09 August 2006 - 12:21

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
den är längst bak brevid antennsladden.... till skillnad från andra antenner så har man den här liggandes....

Postad 09 August 2006 - 17:15

ABSiNSANE
  • ABSiNSANE
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0
Så om jag förstår dig rätt så kopplar man in strömsladden direkt i själva antennen? Om det är så låter inte bra. Har antennen en bra bit från närmaste strömuttag, lösningen jag har idag passar riktigt bra då jag har t-kopplingen som huseras antennsladd och strömuttag direkt i tv'n som står just framför eluttaget...

Jag har en 4InONE antenn idag som jag inte vet exakta modellbeteckningen på, den är ungefär som ett A4 och cirka 5mm tjock. Har lagt den uppe på ett vitrinskåp så den är i princip osynlig :)

Postad 09 August 2006 - 18:09

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
du får väl använda en förlängningssladd då som är lång nog då eller liknande...

Postad 09 August 2006 - 18:23

ABSiNSANE
  • ABSiNSANE
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0
Hur lång är egentligen strömkabeln, 2-3 m ?

Redigerat av ABSiNSANE, 09 August 2006 - 19:08.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.