Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Kameraköp

13 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

Postad 15 February 2006 - 14:41

mathias_
  • mathias_
  • Rookie

• 6 inlĂ€gg
  • 0
Jag stÄr i startgroparna för att köpa en kamera. Det kommer att bli en digital-system.
Tar gÀrna emot rÄd och tips pÄ en passande kamera för mig, sÄ hÀr Àr tankarna jag har haft:

Jag Àr en amatör, men vill lÀra mig ordentligt (gillar att fota). (Har bara haft en vanlig canon system innan, kommer inte ihÄg namnet, nÄgot Är pÄ nacken).

* SÄ jag vill ha en kamera som man kan "gÄ lÄngt med", dvs en med mÄnga valmöjligheter.

* Vill ha en digital-system för att den har större möjligheter att pÄverka fotot. (tar alla slags foton, portrÀtt, "konstnÀrliga", vardags osv..)

* Prisklass upp till runt 10.000 (+- nÄn tusing fungerar.)

Har titta pÄ 2st. Nikon D70 och Canon 350D, skulle det vara nÄtt som skulle passa mig prestanda mÀssigt? Och vilken av dom Àr den bÀttre?
edit: menade inte D50 utan D70 förstÄs.

Vad Àr det annars man bör fundera pÄ ?
Som sagt, Àr ny vad det gÀller digital kameror, och hyggligt ny pÄ kamera överlag.(dessutom ny pÄ forumet, Àven om jag lÀser inlÀgg ganska ofta). Kommer att ge det mycket av min tid.
SÄ tips och idéer Àr vÀlkomna!

Tack pÄ förhand

/mathias

Redigerat av mathias_, 15 February 2006 - 15:25.

Postad 15 February 2006 - 15:41

Bullit
  • Bullit
  • ForumrĂ€v

• 725 inlĂ€gg
  • 0
Jag var i ungefÀr samma sits som du. Jag anvÀnde för lÀnge sedan en analog system kamera (Konica). Sedan gick jag över till kameror av kompaktformat. Vilket var mycket mer praktiskt nÀr man Äker skidor t.ex.

Dom senaste Ären har jag plÄtat med par olika digitalkameror. Ingen av speciellt hög kvalitet.

Jag kÀnde att jag ville ha bÀttre kvalitet och mer kontroll över fotograferandet samt möjlighet att anvÀnda olika objektiv.

SjÀlv valde jag Nikon D50. Canon 350D gick bort framför all pga priset. Med dubbelobjetiv kitet skulle den blivit drygt t 2000kr dyrare, vilket jag inte tyckte den var vÀrd.

Konica Minolta 5D gick bort pga att dom sluter tillverka kameror.

Olympus E500 var en startk kandidat lÀnge men gick bort pÄ magkÀnsla bara.

Pentax *ist DL gick bort att pga dÄliga testresultat och högt pris. Priset har dom justerat nu.

Det blev alltsÄ ett paket med Nikon D50 med 18-55 och 512MB minne för 6490kr. Mycket prisvÀrt tycker jag.

Dessutom lade jag till ett Sigma 18-200 samt 1GB minne ytterliggare. Det behövs nu nÀr jag skall Äka pÄ tvÄ veckors semester.

Eventuellt byter jag till ett Nikkor 18-200 nÀr det objektivet kommer ut pÄ marknaden. Den inbyggda antiskak funktionen lockar.

Fundera pÄ vad du skall ha för objektiv! Det kan ha en avgörande betydelse.

Postad 15 February 2006 - 15:45

StarJD
  • StarJD
  • Wannabe

• 18 inlĂ€gg
  • 0
Varför funderar du inte pÄ D50?

Nikon D50 med 18-55 och 55-200 och ett 1GB minne kommer nog ge dig mest för dom pengarna...

Sen kan det ju vara sÄ att du krÀver det som skiljer D50 mot D70.

Postad 15 February 2006 - 15:53

mathias_
  • mathias_
  • Rookie

• 6 inlĂ€gg
  • 0
I och för sig.. Ärligt talat sĂ„ har jag mest jĂ€mfört 350 och kameror kontra den, och antog att D70 Ă€r den som Ă€r den som pĂ„minner mer, Ă€n D50.

Är dock en glad amatör pĂ„ omrĂ„det, sĂ„ jag kan ha missat nĂ„tt. Mina krav Ă€r ganska flexibla vad gĂ€ller prestandan och litar pĂ„ tips och reviews i de fallen, eftersom jag inte har fotat sĂ„ mycket Ă€nnu. Det enda jag vet Ă€r vad jag brukar fota och i ungefĂ€r vilken prisklass jag kan tĂ€nkas hamna i. (se ovan).

Det kanske "rÀcker" med en D50? och smartare att lÀgga pengar pÄ de tillbehören? TÄls att tÀnkas pÄ.

Hur Àr objektiven om man jÀmför de som Àr med vid köpet av 350, D50, D70?

Postad 15 February 2006 - 16:42

StarJD
  • StarJD
  • Wannabe

• 18 inlĂ€gg
  • 0
350D har högre upplösning Àv D50, men jag hÄller D50 för en bÀttre kamera.
Och nĂ€r det gĂ€ller objektiven som följer med i kiten till kamerorna sĂ„ Ă€r Nikons VÄLDIGT mycket bĂ€ttre Ă€n canons.

Men ingen av kamerorna (nikon & canon) Àr en dÄlig kamera, men om man försöker lÀsa lite mellan raderna vad du Àr ute efter sÄ tror jag pÄ D50 med lite "skojiga" tillbehör.

Postad 15 February 2006 - 17:35

mathias_
  • mathias_
  • Rookie

• 6 inlĂ€gg
  • 0
Det kan nog kanske vara det som passar mig bÀst.. D50 med bra saker som extra tillbehör.

Men om man ser pÄ D50 dÄ.. hur pass ny Àr den? HÄller den för framtiden osv.. Jag kÀnner att om jag ÀndÄ skall investera i en kamera, sÄ kan man ju köpa en som hÄller "lÀngre" pÄ en gÄng.. Det Àr inget som jag bör tÀnka pÄ om man jÀmför dessa tre kameror? Har alla nÄgorlunda samma livslÀngd?

Postad 15 February 2006 - 17:45

StarJD
  • StarJD
  • Wannabe

• 18 inlĂ€gg
  • 0
Din kamera kommer vara gammal om ett halvÄr vilken du Àn vÀljer tyvÀrr... mer uppmuntrande ord Àn sÄ kan du ej fÄ...

Postad 15 February 2006 - 19:45

mathias_
  • mathias_
  • Rookie

• 6 inlĂ€gg
  • 0
Hehe.. okej.. men om man uttrycker det pĂ„ ett annat sĂ€tt dĂ„.. Är det nĂ„gon av dessa tre mĂ€rken som man inte bör köpa pga framtiden.. eller har dom samma potential att "överleva"?
Skiljer sig tekniken i dom pÄ nÄgot drastiskt sÀtt? (om man jÀmför debatten om tv-apparater och hdtv ready, finns det nÄgot sÄnt man bör tÀnka pÄ nÀr det gÀller kameror?)

Postad 16 February 2006 - 09:57

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1345 inlĂ€gg
  • 0
Kamerahusen kommer förÄldras fortare Àn optiken och övriga tillbehör, sÄ om man vill satsa pÄ framtiden sÄ kan det nog vara bra att satsa pÄ lite bÀttre optik Àn kit-optiken som Àr det som begrÀnsar kvaliten pÄ bilderna. SÄ om nÄgra Är nÀr det finns betydligt mer avancerade systemkameror i budgetsegmentet sÄ kan man uppgradera med en ny kamera och ÀndÄ dra nytta av optiken som man redan har.

Digital foto lÀgger ut alla kameratester de gjort i tidningen pÄ nÀtet sÄ det kan vara vÀrt att lÀsa igenom dessa. http://digitalfoto.f...ameratester.asp
Tex har de gjort en jÀmförelse mellan Nikon D50 och Canon 350D som kan vara intressant att lÀsa.
http://digitalfoto.f.....0EOS 350D.pdf

Även de separata testerna av dessa komeror kan vara lĂ€svĂ€rda.
http://digitalfoto.f..... (200507).pdf
http://digitalfoto.f..... (200505).pdf

Postad 16 February 2006 - 11:51

mathias_
  • mathias_
  • Rookie

• 6 inlĂ€gg
  • 0
Tackar. LÄter intressant. Lutar nÀstan Ät att det blir en D50 med tanke pÄ att den tydligen hÄller liknande prestanda som 350, men Àr avsevÀrt billigare. Och med lite "roligare" tillbehör sÄ passar nog det mig bÀttre.
Är det nĂ„gon som har erfarenhet av D50? (eller D70) och har kommentarer?

Tack för lÀnkarna, mycket intressant lÀsning.

Postad 16 February 2006 - 13:00

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlĂ€gg
  • 0
Nu vet jag inte om det Àr helt korrekt, men den informationen jag fÄtt Àr att det inte finns nÄgra orginal batterigrepp till D50/D70 kamerorna. Man fÄr köpa en pirat och modifera den befintliga luckan för att det skall passa. StÀmmer detta verkligen?

Postad 18 February 2006 - 16:29

agb007
  • agb007
  • AnvĂ€ndare

• 156 inlĂ€gg
  • 0

Nu vet jag inte om det Àr helt korrekt, men den informationen jag fÄtt Àr att det inte finns nÄgra orginal batterigrepp till D50/D70 kamerorna. Man fÄr köpa en pirat och modifera den befintliga luckan för att det skall passa. StÀmmer detta verkligen?

<{POST_SNAPBACK}>

Med nÀst intill 100% sÀkerhet stÀmmer det, dock tycker jag d50 har en tillrÀckligt bra ergonomi utan batteripack.

Ett tips till trÄdskaparen Àr att kÀnna pÄ kamerorna. Jag tycker personligen att d50 mer kÀnns som en riktig kamera 350 Àr mer Ät leksakshÄllet. Jag valde d50 iofs hade jag ett par nikon gluggar sedan innna som ocksÄ spelade in. JÀmför d50 och d70 och se om de funktioner som strippats Àr nÄgot du kommer att sakna. Tror inte det.
d50 Àr den mordenare av dem.

agron

Postad 18 February 2006 - 18:37

Unregistered8a446548
  • Unregistered8a446548
  • Amatör

• 64 inlĂ€gg
  • 0
Hejsan mathias_

D50 Àr en riktigt trevlig systemkamera med Nikons nya Nikon AF-S DX 18-55/3,5-5,6 G ED "normal-zoom" för DX-serien av kameror. Ger motsvarande 27 - 82,5 mm brÀnnvidd pÄ dessa kameror.
Nikon har kostat pÄ med ett ED-glas och Silent Wave-motor (för tyst och snabb fokusering) i en sÄ pass billig optik. Den ger fina och förvÄnansvÀrd skarpa bilder.
Hela kameran kÀnns riktigt trevlig trots sitt lÄga pris. Den knottriga mattsvarta ytan förstÀrker kvalitetsintrycket. PÄ kamerans ovansida sitter en tydlig informationsdisplay som ger snabb överblick över kamerans instÀllningar ett liten minus för att den saknar belysning.
Nu nÀr jag haft den i nÄgra dagar kan jag med rent samvete sÀga att valet mellan Canon 350D och Nikon D50 var en full trÀff i alla fal för min del. Nikon Àr större och kÀnns mycket mera vÀlbygd. Kameran kÀnns mycket gedigen och kontrollerna kÀnns distinkta. KÀnns inte alls "budgetmodell", tvÀrtom.

En stark konkurrent i prisklassen kan vara en Konica Minolta Dynax 5D som Àr mycket bra köp enligt:
Digital Foto, oktober 2005
M3, nummer 8 2005
Fotografi nr 6 2005
Ljud & Bild nr 11 2005

Lycka till med köpet !

/ Daniel

Postad 18 February 2006 - 19:30

mathias_
  • mathias_
  • Rookie

• 6 inlĂ€gg
  • 0
Tack för svaren. Nikon D50 lÄter mer och mer intresant för mig, skall ner och testa hur den "kÀnns" ocksÄ.

AppropÄ belysning.. har för mig att Canons 350 ocksÄ saknar det?

(Är det inte Minolta som skall sluta tillverka kameror?)

0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• VM på nya AppleTV
    Tobbeswim
    2026-07-05 23:35:21
  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.