någon som har erfarenhet av dessa bägge stärkare? vilken är bäst?
Postad 15 February 2006 - 22:42
någon som har erfarenhet av dessa bägge stärkare? vilken är bäst?
Postad 15 February 2006 - 22:52
Har tyvärr inte så mkt att bidra med...men är intresserad av vad andra kan säga!
MVH Flingan
Postad 15 February 2006 - 22:54
Men de är ju i två helt olika viktklasser och hade jag fått välja hade jag tagit SP-331 utan att tveka.
Postad 15 February 2006 - 22:56
Coore: Beror ju lite på vad man har för högtalare också och vilket ljud man vill ha. som jag sa tidigare har jag fått för mej att Vincenten är varmare i ljudet och om du då har högtalare som är varma kan det kanske bli lite kaka på kaka?
Redigerat av zlay3r, 15 February 2006 - 22:57.
Postad 15 February 2006 - 23:04
Ställer man upp specsen mellan stegen och stirrar på siffror så tror jag att vincent-steget har en klar fördel på de flesta punkter. Men nu har jag inte några av siffrorna i huvudet så jag ska väl inte säga för mycket.
Förövrigt tycker jag utseendet på vincent-steget är fruktansvärt kick-ass.
Redigerat av Coore, 15 February 2006 - 23:04.
Postad 15 February 2006 - 23:09
Postad 15 February 2006 - 23:31
MVH Flingan
Redigerat av Flingan, 15 February 2006 - 23:37.
Postad 15 February 2006 - 23:39
och att ett classic 8.0b lär du kunna köpa för 3000-3500:-. Frågan är om skillnaderna Sp-331 vs. 8.0b forfarande är värt pengarna emellan. Om man nu brister i effekt, kör horisontellt biamppat med 2xclassic 8.0b och du är forfarande inom ramen för vad ett SP-331 kostar.
//Loofy
Postad 16 February 2006 - 00:10
Tror tråden kan finnas under kinaimport eller så finns det väl en Classic 8.0B tråd också?
Redigerat av bjornsva, 16 February 2006 - 00:16.
Postad 16 February 2006 - 08:34
Anyway 2st Classic 8.0b bi-ampat blir det nog för min del med ett Xindak XA3200Mk2 försteg kanske kan funka?
Ska sova en sväng nu så här efter arbetspasset, Godnatt
Postad 17 February 2006 - 07:44
Det finns trådar där folk jämfört dessa steg och slutsatsen blev att Classic är mycket bra men Vincent är bättre på allt i princip.
Tror tråden kan finnas under kinaimport eller så finns det väl en Classic 8.0B tråd också?
vincenten slår inte classic steget i dynamik, classicen är fruktansvärt explosiv och spelar obehindrat dynamiskt, fast med större högtalare så kan det nog bli lite svårt, ska helst inte vara tröga högtalare (under 90db)...
en riktig rekomendation är horisontel bi-amp som nämndes tidigare i tråden.
har själv kört på detta vis med ett par canton rc-l och det var nog första gången jag fick höra cantons mellanregister spela i sin fulla rätt, även basen fick en förändring som var positiv då basen blev återhållsam på ett bra sätt.
jag tror dock att vincenten är ett bättre val om man inte kör classic i bi-amp, som för övrigt också är billigare än ett nytt 331 steg.
Redigerat av softman3, 17 February 2006 - 09:56.
Postad 17 February 2006 - 12:46
Om man nu brister i effekt, kör horisontellt biamppat med 2xclassic 8.0b och du är forfarande inom ramen för vad ett SP-331 kostar.
Borde inte vertikal bi-ampning vara att föredra? Både ur effekt och kanalseparationsperspektiv (sicket ord)?
Postad 17 February 2006 - 12:54
Med horisontell biamp menar iaf JAG att man kopplar EN högtalare till ETT stereosteg.Om man nu brister i effekt, kör horisontellt biamppat med 2xclassic 8.0b och du är forfarande inom ramen för vad ett SP-331 kostar.
Borde inte vertikal bi-ampning vara att föredra? Både ur effekt och kanalseparationsperspektiv (sicket ord)?
För mig är vertikal biamp när man kopplar 2 högtalare på BÅDA stegen.
Men jag kanske har fattat begreppen fel?
//Loofy
Postad 17 February 2006 - 13:06
Av någon anledning så valde jag bort Vincent steget ur min uppgradering, Kan inte minnas vad det var jag anmärkte på men någonting var det men jag har även valt bort många andra stärkare och steg så det verkar bara vara classic 8.0B kvar för mej som jag inte har anmärkt något dåligt på.
Om jag inte importerar i slutet så kommer det att bli en Primare maskin. "Börjar bli lite less!!!" efter att ha letat i hmm kanske 2månader efter ett steg jag kan leva med, Och jag kan lova på 2 månader hinner man läsa om nästan varenda maskin som finns
heh
Anyway 2st Classic 8.0b bi-ampat blir det nog för min del med ett Xindak XA3200Mk2 försteg kanske kan funka?
Ska sova en sväng nu så här efter arbetspasset, Godnatt
Så du valde bort den för att du anmärkte på något eller för att du läst dig till att någon annan anmärkt på något? Tycker det är konstigt att vissa på forumet kan rekommendera en maskin framför en annan utan att ens ha hört någon av dom, blir lite vilseledande för de som är i köptankar. Tänk på att skriva att det inte är era lyssningsintryck isåfall.
MVH Martin
Postad 17 February 2006 - 19:52
Med horisontell biamp menar iaf JAG att man kopplar EN högtalare till ETT stereosteg.
För mig är vertikal biamp när man kopplar 2 högtalare på BÅDA stegen.
Men jag kanske har fattat begreppen fel?
//Loofy
Vi menar iaf samma sak
Någon som vet vilket som är "korrekt" benämning?
Postad 17 February 2006 - 21:28
edit: hade inte skrivit att jag hade varma högtalare dock hade jag tagit upp att det kanske inte var så bra att lägga värme på värme?.
Redigerat av zlay3r, 17 February 2006 - 21:29.
Postad 18 February 2006 - 10:47
Borde inte vertikal bi-ampning vara att föredra? Både ur effekt och kanalseparationsperspektiv
nej, horisontel. dvs en högtalare per steg
Men jag kanske har fattat begreppen fel?
nej, helt rätt.
Vi menar iaf samma sak
Men horisontellt för MIG är att koppla på "bredden" vilket jag tycker det blir när man kopplar ett steg till bägge LF och ett till bägge HF. Man drar kablarna horisontelt. Medans man kopplar ett steg per högtalare om man kopplar in det vertikalt, drar kablarna "på höjden".
Någon som vet vilket som är "korrekt" benämning?
jag förstår absolut inte hur du tänker ang horisontel och vertikal... men skit samma.
korrekt benämning är horisontel...
Postad 18 February 2006 - 13:43
/R
Postad 18 February 2006 - 23:31
walle_1: Ja jag läste det andra hade erfarat och drog en slutsats att det inte var någonting för mej i min setup, nu orkar jag inte gå tillbackas och kolal i tråden men jag tyckts minnas att jag skrev att min setup hade ett par varma högtalare och eftersom Vincent har ett varmare ljud ansåg jag att det kanske kunde bli kaka på kaka? medans classicen är mera neutral i ljudet vilket då skulle passa min setup bättre. Så man måste kolla på sin övriga utrustning innan man kan helt avgöra vilket som skulle vara bäst som sagt tror inte att värme på värme blir bra däremot neutral på värme kanske blir bättre, vem vet?
edit: hade inte skrivit att jag hade varma högtalare dock hade jag tagit upp att det kanske inte var så bra att lägga värme på värme?.
Grejen är den att alla upplever ljud olika, det någon annan tycker låter varmt låter kanske lite kallt för någon annan. Bättre att lyssna själv innan man drar slutsatser. Som exempel så har jag hört att Canton RC-L ska ha vassa diskanter, jag tyckte att trots detta så gav jag dom en chans igår. Var iväg och lyssnade på begagnade och dom är INTE vassa. Inte i mina öron och med min elektronik. Slutade med att jag kom hem med Ergo RC-L, Ergo CM500 och Ergo F för totalt 8700 kr, kanonljud för pengarna. Så man ska inte stirra sig blind på vad andra tycker.
MVH Martin
Postad 18 February 2006 - 23:59
Postad 19 February 2006 - 03:00
walle, jag kan verkligen rekomendera 8.0b till rc-l.
Ja, jag har sett att du har skrivit det i fler trådar. Blir att kolla upp det i framtiden, det jag känner mig sugen på är antingen 2 st classic 8.0b bi-ampat (ett steg per högtalare horisontellt va?), vincent 331 eller Advance acoustic MAA-405. Men ska njuta av högtalarna ett tag innan jag börjar fundera på det
nö absolut inte ska man stirra sej blind på vad andra tycker i slutet är det ju själv hur man upplever ljudet, men om flera upplever att ljudet blir varmt av en viss sak så är det ju troligast så eller har majoriteten fel? Precis kan ingen säga hur ett ljud ska upplevas dock så kan majoriteten säga hur en viss produkt är om det sedan upplevs kallt eller varmt av en annan är ju upp till personen.
Jo, upplever majoriteten det så så borde det väl vara så. Det jag reagerade på var bara att du lät så tvärsäker hur dom lät när du inte hade hört någon av dom.
MVH Martin
Postad 19 February 2006 - 11:18
jag förstår absolut inte hur du tänker ang horisontel och vertikal... men skit samma.
korrekt benämning är horisontel...

Att kalla det blåa kopplingssättet för horisontellt och det röda för vertikalt känns lite bakvänt för mig faktiskt.
Syftar man på själva placeringen av slutstegen? Jag tar (tog) för givet att man syftade på själva inkopplingssättet och inte slutstegens fysiska placering, som egenligen inte säger nånting om hur dom är inkoppladade?
Postad 19 February 2006 - 11:42
på detta sätt har du ett steg per talare dvs en ström försörjnings enhet och en strömbank som är likvärdig alla elementen.
kör du 2 steg som är identiska, en till bara basar samt en till bara toppar så belastar du bassteget mycket mer än toppsteget.
Bifogad fil(er)
Redigerat av softman3, 19 February 2006 - 11:44.
Postad 19 February 2006 - 12:23
vincenten slår inte classic steget i dynamik, classicen är fruktansvärt explosiv och spelar obehindrat dynamiskt, fast med större högtalare så kan det nog bli lite svårt, ska helst inte vara tröga högtalare (under 90db)...
en riktig rekomendation är horisontel bi-amp som nämndes tidigare i tråden.
har själv kört på detta vis med ett par canton rc-l och det var nog första gången jag fick höra cantons mellanregister spela i sin fulla rätt, även basen fick en förändring som var positiv då basen blev återhållsam på ett bra sätt.
jag tror dock att vincenten är ett bättre val om man inte kör classic i bi-amp, som för övrigt också är billigare än ett nytt 331 steg.
Jag är lite nyfiken på hur du resonerar när du säger att Classicen inte ska driva tröga högtalare.
150watt borde väl driva en hel del, eller är det någon annan parameter som du grundar det på?
Är bi-ampning ett alternativ för mer trögdrivna än de 90db som du nämner?
Jag ska också för tydlighetens skull säga att jag inte tvivlar på att du har rätt, utan vill bara, som ganska färsk på området bli klokare...
Postad 19 February 2006 - 12:42
Jag är lite nyfiken på hur du resonerar när du säger att Classicen inte ska driva tröga högtalare.
150watt borde väl driva en hel del, eller är det någon annan parameter som du grundar det på?
Är bi-ampning ett alternativ för mer trögdrivna än de 90db som du nämner?
Jag ska också för tydlighetens skull säga att jag inte tvivlar på att du har rätt, utan vill bara, som ganska färsk på området bli klokare...
det är så här.
det är 2 x 150w i 8ohm men strömförsörjningen i classic stegen är på 300V/A, det är ganska lite.
ett exempel är att ett vanligt steg på 2 kanaler har en väldigt överdimensionerad trafo så att det alltid finns kraft. du kan om du vill byta trafon på classic steget men se då till att det är rätt volt i sekundären ( har för mej att det heter så ).
exempel 2 är mitt miltikanals steg. den ger 6x 135w i 8ohm vilket ger 810w totalt. men min trafo är på 1700V/A - detta ger 2.098V/A per watt, classic steget ger 1.00 V/A per watt.
dämpfaktorn är dock ganska bra för ett lite steg som classicen, 340 eller 380 ska det vara men även här ska du helst ha mer ( enligt många ).
problemet är egentligen att strömförsörjningen inte klarar att mata fram när det krävs som mest.
hur som så rekomenderar jag bi-amp med dessa steg till allt för optimal prestande och för att resursherna ska finnas där när det krävs som mest.
kör man bi-amp som annvisats så är det som att köra monoblock.
du blir av med problemet crosstalk, dvs läckage mellan kanalerna internt vilket är minst sagt positivt, du har en strömförsörjning och en strömbank som belastas likvärdigt till båda högtalarna m.m.
classicen generelt har bra resursher men som en vän som kör på dynaudio, han körde 72 modellen tidigare och då räckte det utmärkt fast högtalaren var väldigt trög ( se 86db ) men när han bytte till 3.4 modellen så räcker det inte ( se 88 db om jag minns rätt ).
detta är väldigt lustigt då en trögare högtalare gick att driva men att filtren är helt olika har ju en inverkan och basarnas verkningsgrad är troligen inte dom samma som i 72 modellen då det är andra basar vad jag vet.
hur som så tycker jag har har man lite vanligare högtalare i normal storlek som inte är så tröga så är classicen en trogen tjänare som inte gör en besviken.
Postad 02 March 2006 - 23:19
/R
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
45 bilder
371 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna






Fler
Vilka bilder visas här?