Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dolby Digital i MCE

66 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 april 2006 - 09:24

daydreamer
  • daydreamer
  • Lärjunge

• 330 inlägg
  • 0
Jag vet att det har snackats mycket om detta tidigare.
Har läst igenom de trådarna.

Är det någon därute som verkligen har fått det att funka som har lust att skriva EXAKT vilka codecs och inställningar som ni har behövt göra för att få det att funka.

Jag har alla codec som behövs tror jag dvs AC3.
När jag kör filmer i zoomplayer och mediaplayer så blir det dolby digital direkt i förstärkaren men INTE när jag kör via MCE...

Har även nu testat med att installera FFDshow, men det hjälpte inte =/

Är det någon som vet hur man gör för att få dolby digital i mce att funka?
Jag kopplar optiskt från min HTPC till min NAD förstärkare.

Jag har även ställt in i MCE att den ska skicka ut signalen optiskt och att jag har 5.1, men jag vet inte om MCE har "köpt" det för att varje gång jag går in i dessa inställningar i MCE så får jag ställa in det igen.
Har även installetat patchen från Nvidias sida men det hjälpte ej. Tror bara den är till för om man kopplar 5.1 analogt.

Jag har även Nvidia Purevideo senaste versionen installerat.

Postad 06 april 2006 - 10:35

Spiken
  • Spiken
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0

Är det någon därute som verkligen har fått det att funka som har lust att skriva EXAKT vilka codecs och inställningar som ni har behövt göra för att få det att funka.

När jag kör filmer i zoomplayer och mediaplayer så blir det dolby digital direkt i förstärkaren men INTE när jag kör via MCE...

Jag har även ställt in i MCE att den ska skicka ut signalen optiskt och att jag har 5.1, men jag vet inte om MCE har "köpt" det för att varje gång jag går in i dessa inställningar i MCE så får jag ställa in det igen.
Har även installetat patchen från Nvidias sida men det hjälpte ej. Tror bara den är till för om man kopplar 5.1 analogt.

<{POST_SNAPBACK}>

Pratar du om DVD eller Xvid?
För DVD använder jag PowerDVD. i MCE ställer jag sedan in att PowerDVD (Det finns egna inställningar för PowwerDVD) ska skicka ljudet via Spdif ut till förstärkaren och får då både Dolby Digital och DTS på dvd-filmer. Jag har även som du ställt in att MCE ska skicka ljudet via Spdif.
För Xvid använder jag FFDShow för bilden och AC3-filter för ljudet. I AC3-filter (utanför MCE) har jag valt att skicka ljudet direkt till Spdif.
Jag har Dolby Digital på både DVD och Xvid, iaf de Xvid som är kodade med DD :)

Redigerat av Spiken, 06 april 2006 - 10:36.

Postad 06 april 2006 - 11:03

MGK
  • MGK
  • Beroende

• 1 015 inlägg
  • 0
Enda DD/DTS codecen som verkligen fungerar i MCE är Nvidia Pure Video. Övriga klarar inte DD/DTS via SPDIF.

Nvidia PureVideo är MS MCE certifierad!

Postad 06 april 2006 - 11:57

cyanopsis
  • cyanopsis
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0
MGK: du kan väl inte skriva bort PowerDVDs certifierade codec till den listan?!
Jag kör DD/DTS perfekt via spdif på denna codec.

daydreamer: en grundfråga är, vad har du för ljudkort? Jag har haft samma problem som du med ett integrerat ljudkort (Soundmax) som funkat bra via optisk utanför MCE, men aldrig i MCE. Problemet har med kassa drivrutiner att göra och jag fick då verkligen aldrig till det (och läste och lärde mig massvis - men det är ett känt problem). Jag köpte ett nytt kort och pang, klockrent ljud i MCE!

Postad 06 april 2006 - 12:14

bbb
  • bbb
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
Hejsan

Ja, har Du ett soundmax-baserat ljudkort så har Du lite huvudvärk framför dig men det går att fixa! Finns en tråd om detta på TGB. I korthet finns 2 varianter:
Alt.1: Leta reda på en nyare drivisar från någon annan tillverkare och byt .inf filenn så kommer det fungerar bättre men inte bra.
Alt.2: Behåll din drivrutin och ladda ner en realtek 3.43 (jag skojar inte!), obs på deras hemsida har de endast nyare och de fungerar inte. Goggla istället. Och uppdatera manuellt soundmax i systemegenskaper till denna. Hur sjukt det än låter så fungerar det med både DVD och DivX med AC3-ljud, även vid spolning, pause etc.

Jag provade alt1 men det vart inte helt perfekt så jag gjorde 2:an och det fungerar. Fråga gärna om något är oklart!

I övrigt kör jag med
Asus p4c800-e deluxe (integrerat soundmax)
Purevideo
FFDShow
AC3Filter

/Oscar

Postad 06 april 2006 - 12:48

MGK
  • MGK
  • Beroende

• 1 015 inlägg
  • 0

daydreamer: en grundfråga är, vad har du för ljudkort? Jag har haft samma problem som du med ett integrerat ljudkort (Soundmax) som funkat bra via optisk utanför MCE, men aldrig i MCE. Problemet har med kassa drivrutiner att göra och jag fick då verkligen aldrig till det (och läste och lärde mig massvis - men det är ett känt problem). Jag köpte ett nytt kort och pang, klockrent ljud i MCE!

<{POST_SNAPBACK}>

Cyberlink har bara en PowerDVD 5 som MS har godkännt (ingen 6:a). Cyberlink vill inte veta av MCE. De sätter MCE = Mediacenter.

Har fått igång 6:an fullt ut i MCE via SPDIF har jag svårt att tro....

Vad gällande inbyggda ljudkort kan de ha svårt att ge det fina ljudet via SPDIF. Satsa på ett Creative PCI ljudkort istället.

Redigerat av MGK, 06 april 2006 - 12:51.

Postad 06 april 2006 - 12:49

daydreamer
  • daydreamer
  • Lärjunge

• 330 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Pratar du om DVD eller Xvid?
För DVD använder jag PowerDVD. i MCE ställer jag sedan in att PowerDVD (Det finns egna inställningar för PowwerDVD) ska skicka ljudet via Spdif ut till förstärkaren och får då både Dolby Digital och DTS på dvd-filmer. Jag har även som du ställt in att MCE ska skicka ljudet via Spdif.
För Xvid använder jag FFDShow för bilden och AC3-filter för ljudet. I AC3-filter (utanför MCE) har jag valt att skicka ljudet direkt till Spdif.
Jag har Dolby Digital på både DVD och Xvid, iaf de Xvid som är kodade med DD :)

<{POST_SNAPBACK}>

Hej! De filer jag använder i MCE är hd filmer som heter .ts men även vanliga divx filmer med ac35.1. och dessa funkar med DD i zoomplayer och mediaspelaren, så det måste ju vara nån inställning i mce... men vad?? :(
När det gäller DVD så använder jag min stationära dvd spelare... och inte mce...

Enda DD/DTS codecen som verkligen fungerar i MCE är Nvidia Pure Video. Övriga klarar inte DD/DTS via SPDIF.

Nvidia PureVideo är MS MCE certifierad!

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har ju Nvidia Purevideo den senaste versionen och har kollat med microsoft checkup utility så att det är den som gäller och det är det...
=/
Så vad gör jag nu ? =)

<{POST_SNAPBACK}>

Hej!
Mitt ljudkort är integetrerat. Det är ett soundblaster 24 bits ljudkort som tydligen ska vara jättebra.
Har ju en shuttle sd11g5 dator.

Hejsan

Ja, har Du ett soundmax-baserat ljudkort så har Du lite huvudvärk framför dig men det går att fixa! Finns en tråd om detta på TGB. I korthet finns 2 varianter:
Alt.1: Leta reda på en nyare drivisar från någon annan tillverkare och byt .inf filenn så kommer det fungerar bättre men inte bra.
Alt.2: Behåll din drivrutin och ladda ner en realtek 3.43 (jag skojar inte!), obs på deras hemsida har de endast nyare och de fungerar inte. Goggla istället. Och uppdatera manuellt soundmax i systemegenskaper till denna. Hur sjukt det än låter så fungerar det med både DVD och DivX med AC3-ljud, även vid spolning, pause etc.

Jag provade alt1 men det vart inte helt perfekt så jag gjorde 2:an och det fungerar. Fråga gärna om något är oklart!

I övrigt kör jag med
Asus p4c800-e deluxe (integrerat soundmax)
Purevideo
FFDShow
AC3Filter

/Oscar

<{POST_SNAPBACK}>

Hej! Men jag har inte soudmax utan soudblaster 24 bit. Gäller det för mig oxå tror du?

Postad 06 april 2006 - 12:55

MGK
  • MGK
  • Beroende

• 1 015 inlägg
  • 0
MS har ett mycket fint verktyg som man kan ladda hem från dem som ser vad som är igång och vad som inte fungerar. Har angivet namnet på den på MCE tråden har jag för mig.

(Där kan man se att PowerDVD 6 inte fungerar med MCE2005 fullt ut.)

Postad 06 april 2006 - 12:59

daydreamer
  • daydreamer
  • Lärjunge

• 330 inlägg
  • 0
Japp och den finns att ladda ner här: http://www.microsoft...&displaylang=en

Ingen annan som har samma problem som jag? Dvs att Dolby Digital inte funkar i mce?
Det verkar ju som att jag har alla codec som behövs...
*suck*..

Postad 06 april 2006 - 13:29

bbb
  • bbb
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0

Ingen annan som har samma problem som jag? Dvs att Dolby Digital inte funkar i mce?
*suck*..

<{POST_SNAPBACK}>

Hejsan

Osäker vad gäller Soundblaster, tror att vi tills vidare utgår från att det är ok. Hursomheslt MCE använder sig av WMP som "motor" och WMP i sin tur behöver en codec för DVD men även för vissa ljudformat. Om Du startar något med AC3 i WMP så kommer en liten nvidia-icon för purevideo att finnas nere till höger - öpnna denna! Där finns en flik för ljud åxå MEN den är bara aktiverad ibland (typ när den avkodar och ibland när den har lust........). Kontrollera att SPDIF är valt här - i övrigt kan man ställa hur många högtalare etc man har här, men det kan nog av naturliga skäl bli avaktiverat när man valt SPDIF.

När Du gjort detta tror jag att Di inte ska röra ljudinställningarna i MCE - har för mig att det är en känd bugg att genom att röra dessa nollställs värdena utan möjlighet att spara inifrån MCE.

Återkom om hur det går!

/Oscar

Postad 06 april 2006 - 13:51

daydreamer
  • daydreamer
  • Lärjunge

• 330 inlägg
  • 0

*suck*..

<{POST_SNAPBACK}>

Hejsan

Osäker vad gäller Soundblaster, tror att vi tills vidare utgår från att det är ok. Hursomheslt MCE använder sig av WMP som "motor" och WMP i sin tur behöver en codec för DVD men även för vissa ljudformat. Om Du startar något med AC3 i WMP så kommer en liten nvidia-icon för purevideo att finnas nere till höger - öpnna denna! Där finns en flik för ljud åxå MEN den är bara aktiverad ibland (typ när den avkodar och ibland när den har lust........). Kontrollera att SPDIF är valt här - i övrigt kan man ställa hur många högtalare etc man har här, men det kan nog av naturliga skäl bli avaktiverat när man valt SPDIF.

När Du gjort detta tror jag att Di inte ska röra ljudinställningarna i MCE - har för mig att det är en känd bugg att genom att röra dessa nollställs värdena utan möjlighet att spara inifrån MCE.

Återkom om hur det går!

/Oscar

<{POST_SNAPBACK}>

Aha det va intressant. Jag har hela tiden letat efter inställningar I MCE.
Iallafall.. det finns en ikon längst ner i högra hörnet som alltid är aktiverad. Tror den har med mitt grafikkort att göra för den är ju alltid där! oavsett om jag spelar upp nån fil eller ej.
Är det den du menar?
Ska kolla efter detta när jag kommer hem....återkommer...!

Postad 06 april 2006 - 13:54

bbb
  • bbb
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0

Iallafall.. det finns en ikon längst ner i högra hörnet som alltid är aktiverad. Tror den har med mitt grafikkort att göra för den är ju alltid där! oavsett om jag spelar upp nån fil eller ej.
Är det den du menar?

Nja, kommer inte riktigt ihåg. Kan vara en underflik från denna eller en separat. Men i alla fall ska Du få upp en flik för PureVideo inställningar och under denna en flik för ljud.

Kan kolla sent ikväll på min burk ifall Du inte hittar det.

Lycka till så länge!
/Oscar

Postad 06 april 2006 - 16:17

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

QUOTE(bbb @ Apr 6 2006, 13:29 )
QUOTE(daydreamer @ Apr 6 2006, 12:59 )
*suck*..
*

Hejsan

Återkom om hur det går!

/Oscar
*

Aha det va intressant. Jag har hela tiden letat efter inställningar I MCE.
Är det den du menar?
Ska kolla efter detta när jag kommer hem....återkommer...!

Inställningar till mpeg2/DD ligger som ikoner i flera program/more program detta gäller både Nvidia pure video decoder, Cyberlink samt intervideo. Obs, dom kan vara lite begränsade där.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 06 april 2006 - 16:19.

Postad 06 april 2006 - 16:51

MGK
  • MGK
  • Beroende

• 1 015 inlägg
  • 0

*suck*..

<{POST_SNAPBACK}>

Nopp det är inte det programmet jag menar. KOmmer inte på vad den heter exakt. Skall kolla när jag kommer hem.

Nvidia PureVideo har en bugg som man måste fixa till för integrerade ljudkort [patch].

Postad 06 april 2006 - 17:17

Spiken
  • Spiken
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0

(Där kan man se att PowerDVD 6 inte fungerar med MCE2005 fullt ut.)

<{POST_SNAPBACK}>

Mycket mystiskt. Tror det är just PowerDVD 6 som jag använder som DVD Codec i MCE. Både för ljud och bild.

Postad 06 april 2006 - 19:16

MGK
  • MGK
  • Beroende

• 1 015 inlägg
  • 0
Tanka hem Windows XP Media Center Diagnostics Kit v3.0 så ser man att PowerDVD 6 inte stöder DD/DTS via SPDIF oavsett verision.

Postad 07 april 2006 - 00:33

Magnus Thome
  • Magnus Thome
  • Beroende

• 1 064 inlägg
  • 0

*suck*..

<{POST_SNAPBACK}>

Nopp det är inte det programmet jag menar. KOmmer inte på vad den heter exakt. Skall kolla när jag kommer hem.

Nvidia PureVideo har en bugg som man måste fixa till för integrerade ljudkort [patch].

<{POST_SNAPBACK}>

Graphedit är den du tänker på! Oumbärligt om man vill veta vad MCE egentligen gör :)

Redigerat av Magnus Thomé, 07 april 2006 - 00:33.

Postad 07 april 2006 - 07:43

daydreamer
  • daydreamer
  • Lärjunge

• 330 inlägg
  • 0

Är det den du menar?

Nja, kommer inte riktigt ihåg. Kan vara en underflik från denna eller en separat. Men i alla fall ska Du få upp en flik för PureVideo inställningar och under denna en flik för ljud.

Kan kolla sent ikväll på min burk ifall Du inte hittar det.

Lycka till så länge!
/Oscar

<{POST_SNAPBACK}>

Hej!
Satt igår kväll i 2 timmar och meckade....När jag spelar så kommer ikonen upp precis som du sa. Och där under audiofliken var det redan markerat på spdif och reciever.
Allt va redan som det skulle....=/
Skumt..DD funkar direkt utanför mce men inte i....
Har du nåt mer tips?

Postad 07 april 2006 - 07:51

daydreamer
  • daydreamer
  • Lärjunge

• 330 inlägg
  • 0

Inställningar till mpeg2/DD ligger som ikoner i flera program/more program detta gäller både Nvidia pure video decoder, Cyberlink samt intervideo. Obs, dom kan vara lite begränsade där.

<{POST_SNAPBACK}>

Där kommer jag in, men det finns inget att göra där... dvs mediacenter visar bara att det finns knappar att trycka på, men inte vad som händer om man gör det...det ser helskumt ut...måste va nån bugg...

Om du har lust så kan du säga exakt hur jag ska göra? för som jag sa så ser jag bara själva knapparna man kan trycka på...inte vad som händer när jag gör det...

Postad 07 april 2006 - 08:02

daydreamer
  • daydreamer
  • Lärjunge

• 330 inlägg
  • 0

*suck*..

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Den där patchen har jag meckat med 100 ggr =( och den gör verkligen INGENTING!...
Har nu läst att den bara hjälper om man kopplar analog 5.1 och jag kopplar digitalt optiskt...

Tanka hem Windows XP Media Center Diagnostics Kit v3.0 så ser man att PowerDVD 6 inte stöder DD/DTS via SPDIF oavsett verision.

<{POST_SNAPBACK}>

*suck*..

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Graphedit är den du tänker på! Oumbärligt om man vill veta vad MCE egentligen gör :)

<{POST_SNAPBACK}>

SKa testa när jag kommer hem. Exakt vad ser man/kan man göra med graphedit?

Postad 07 april 2006 - 08:14

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Där kommer jag in, men det finns inget att göra där... dvs mediacenter visar bara att det finns knappar att trycka på, men inte vad som händer om man gör det...det ser helskumt ut...måste va nån bugg...

Om du har lust så kan du säga exakt hur jag ska göra? för som jag sa så ser jag bara själva knapparna man kan trycka på...inte vad som händer när jag gör det...

För att kunna göra inställningar där så behöver man antingen ha en dvdfilm eller någon annan uppspelning som utnyttjar codecen igång när man går in i flera program/nvidia inställningarna.

På första sidan man kommer till så får man upp 2 knappar som heter:
1. Inställningar för ljud o video
2. Kareokeinställningar

Trycker man på ljud/videoknappen så ska man få upp 3 knappar
1. Deinterlacing
2 vmr 9 proc amp (som väl egentligen är den man har mest nytta av att köra inifrån mce)
3. Ljud (där man kan ställa antal högtalare eller spdif)

Ljudisnställningarna är dock ganska begränsade i mce läge.
Alternativet är att starta en dvfilm eller en tvuppspelning via dvb, därefter minska mce till att bara vara ett fönster på skrivbordet. då hittar man ikonen som beskrivs ovan nere vid klockan i systemlisten har du ett nvidia grafikkort så får du 2 likadana ikoner nere i listen. Högerklicka på den som inte finns där normalt o välj decoder settings sedan ljud-fliken. Välj Speaker setup. Välj sedan att du har en reciver som sköter avkodning då får du fram en ruta där du kan markera Spdif.

Om man går in i inställningar på det senaste sättet jag beskrev så kan man även få lite info om bitrates samt sälla bild bättre än innifrån mce, collor tycker jag doc är lättare att ställa inne i mce under vmr9 inställningarna.

Hoppas att det hjälper dej.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 07 april 2006 - 08:16.

Postad 07 april 2006 - 08:44

MGK
  • MGK
  • Beroende

• 1 015 inlägg
  • 0

*suck*..

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Graphedit nja.... se mitt inlägg innan ditt inlägg i natt!! Rekommenderar detta diagnostikkit som kan säga till om det mesta i MCE om det fungerar eller inte. Inte bara ljud och bild.

Postad 07 april 2006 - 08:53

jonathane
  • jonathane
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Jag kör med Nvidia Purevideo men har också ffdshow installerad.

När jag kör en DVD film i MCE så går ljudet genom ffdshow istället för genom Purevideo. Var ändrar jag så att MCE använder Purevideo för både ljud och bild? Graphedit eller?

Postad 07 april 2006 - 09:30

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

När jag kör en DVD film i MCE så går ljudet genom ffdshow istället för genom Purevideo. Var ändrar jag så att MCE använder Purevideo för både ljud och bild? Graphedit eller?

Om du inte måste använda ac3 i ffdshow så kan du ju helt stänga möjligheten i ffdshow. Jag har allt med ljud avmarkerat i ffdshow o har inte märkt att jag saknar något.

Postad 07 april 2006 - 12:15

daydreamer
  • daydreamer
  • Lärjunge

• 330 inlägg
  • 0

För att kunna göra inställningar där så behöver man antingen ha en dvdfilm eller någon annan uppspelning som utnyttjar codecen igång när man går in i flera program/nvidia inställningarna.

På första sidan man kommer till så får man upp 2 knappar som heter:
1. Inställningar för ljud o video
2. Kareokeinställningar

Trycker man på ljud/videoknappen så ska man få upp 3 knappar
1. Deinterlacing
2 vmr 9 proc amp (som väl egentligen är den man har mest nytta av att köra inifrån mce)
3. Ljud (där man kan ställa antal högtalare eller spdif)

Ljudisnställningarna är dock ganska begränsade i mce läge.
Alternativet är att starta en dvfilm eller en tvuppspelning via dvb, därefter minska mce till att bara vara ett fönster på skrivbordet. då hittar man ikonen som beskrivs ovan nere vid klockan i systemlisten har du ett nvidia grafikkort så får du 2 likadana ikoner nere i listen. Högerklicka på den som inte finns där normalt o välj decoder settings sedan ljud-fliken. Välj Speaker setup. Välj sedan att du har en reciver som sköter avkodning då får du fram en ruta där du kan markera Spdif.

Om man går in i inställningar på det senaste sättet jag beskrev så kan man även få lite info om bitrates samt sälla bild bättre än innifrån mce, collor tycker jag doc är lättare att ställa inne i mce under vmr9 inställningarna.

Hoppas att det hjälper dej.

<{POST_SNAPBACK}>

1000tack..ska testa detta när jag kommer hem! Tackar för infon... =)

Postad 07 april 2006 - 14:18

bbb
  • bbb
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Det enklaste är att avinstallera ffdshow och sen installera det igen - då frågar den om du vill använda det för vissa bildformat (=ja) och sen ljudformat (avbocka dessa).

Sen kontrollerar Du med decoder checkup utility, se nadstående inlägg.

Redigerat av bbb, 07 april 2006 - 14:32.

Postad 07 april 2006 - 14:31

bbb
  • bbb
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
daydreamer:
OM inte ovanstående skulle fungera så:
1. Kolla att MCE är uppdaterat
2. Om jag förstått det rätt använder Du purevideo och ffdshow, avinstallera i så fall ffdshow och ominstallera det men BARA för bild. Sen installerar Du AC3Filter (gratis) (pga vissa udda fall har haft problem med ffdshow och ljud).
3. Uppdater drivrutinerna för ditt ljudkort (orsaken till att tex att soundmax krånglar är sen RU2 i MCE men har hört att även andra kort kan varit drabbade).
4. Googla och ladda ner ca "Win. decoder checkup utility" från MS - installera och kontrollera att verkligen purevideo, ffdshow och AC3filter är de som används.

Testa!

Om det inte skulle fungera, meddela:
1. Vad får Du för ljud? Om Du spelar 5.1 kommer då vanligt (PCM) ljud, Digitalt men endast 2 kanaler eller inget? Förstärkaren brukar ofta kunna ange om det är digitalt eller PCM.
2. Modellbetäckning på ditt ljudkort - gärna om Du hittar någon uppgift på ljuddekoder?!

Lycka till så länge!

/Oscar

Postad 07 april 2006 - 14:54

jonathane
  • jonathane
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0

Det enklaste är att avinstallera ffdshow och sen installera det igen - då frågar den om du vill använda det för vissa bildformat (=ja) och sen ljudformat (avbocka dessa).

Sen kontrollerar Du med decoder checkup utility, se nadstående inlägg.

Hur gör jag då för att få AC3 ljud att fungera på Xvid etc?

Postad 07 april 2006 - 15:02

bbb
  • bbb
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0

Hur gör jag då för att få AC3 ljud att fungera på Xvid etc?

Ladda ner AC3Filter (gratis). För det mesta kan man köra med ffdshow för både bild och ljud men det kan krångla vid enstaka tillfällen och då är detta en bättre lösning.
/Oscar

Postad 07 april 2006 - 19:15

kossamu
  • kossamu
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0
En enkel lösning för andra som läser detta kan också vara.....

Själv har jag firedtv kort och installerade powerDVD som följde med. För inställningar går man in på start-program-windows media center bla bla... - media center programs
nåntingsånt ...där finns inställningar.

något jag undrar över är varför det är så få dolby digital sändningar. Flickvännen sitter och titta på så ska det låta nu och äääääntligen står det dolby digital och inte stereo på stärkaren.
Det mest underliga är att jag bara vart med om det på ettan och tvåan ..INGEN av de andra kanalerna
Är det så för er andra också?

Postad 07 april 2006 - 21:34

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

något jag undrar över är varför det är så få dolby digital sändningar. Flickvännen sitter och titta på så ska det låta nu och äääääntligen står det dolby digital och inte stereo på stärkaren.
Det mest underliga är att jag bara vart med om det på ettan och tvåan ..INGEN av de andra kanalerna
Är det så för er andra också?

Det är i dagsläget bara svt som sänder med DD, dom andra sänder bara mpeg. Vet inte hur det är med filmkanalerna då jag inte har några.

Postad 07 april 2006 - 22:40

kossamu
  • kossamu
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0
Pinsamt! ...för boxer och för kanalerna som inte får sända med Dolby Digital via boxer

MEN jag är endå orolig att det inte funkar som det ska...
Direkt efter kom ju en spelfilm -en sjysst påkostad hollywood film ...då hoppade den över till Stereo istället för Dobly Digital.

Antingen har jag något knas i mitt MCE ...eller också har SVT hål i huvudet och felprioriterar DD sändningar

Redigerat av kossamu, 07 april 2006 - 22:43.

Postad 08 april 2006 - 09:03

cyanopsis
  • cyanopsis
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0

Cyberlink har bara en PowerDVD 5 som MS har godkännt (ingen 6:a). Cyberlink vill inte veta av MCE. De sätter MCE = Mediacenter.

Har fått igång 6:an fullt ut i MCE via SPDIF  har jag svårt att tro....

Vad gällande inbyggda ljudkort kan de ha svårt att ge det fina ljudet via SPDIF. Satsa på ett Creative PCI ljudkort istället.

<{POST_SNAPBACK}>

Tro vad du vill.. det har aldrig varit någon annan codec på denna maskin förutom PowerDVD 6, och jag har som sagt inga som helst problem med varken DD eller DTS i MCE - allt fungerar klockrent. I diagnostics kit är det inget som verkar vara fel.

...och att olika ljudenheter skulle ge en "annorlunda" digital signal via optisk har vi debatterat tidigare. Du hänvisade till ett labb-test, och det är möjligt att du har rätt i detta, även om det är svårt att förklara (digitala signaler är ju alltid digitala signaler).

Postad 08 april 2006 - 09:28

MGK
  • MGK
  • Beroende

• 1 015 inlägg
  • 0

Har fått igång 6:an fullt ut i MCE via SPDIF  har jag svårt att tro....

<{POST_SNAPBACK}>

Tro vad du vill.. det har aldrig varit någon annan codec på denna maskin förutom PowerDVD 6, och jag har som sagt inga som helst problem med varken DD eller DTS i MCE - allt fungerar klockrent. I diagnostics kit är det inget som verkar vara fel.

...och att olika ljudenheter skulle ge en "annorlunda" digital signal via optisk har vi debatterat tidigare. Du hänvisade till ett labb-test, och det är möjligt att du har rätt i detta, även om det är svårt att förklara (digitala signaler är ju alltid digitala signaler).

<{POST_SNAPBACK}>

Inte via SPDIF! Analog 5.1 ja! Bara kontakta Cyberlink så kan de berätta hur det ligger till.

Postad 08 april 2006 - 12:27

cyanopsis
  • cyanopsis
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0
enligt ditt sätt att resonera är det som att säga att "lampan inte fungerar" när man ser att den lyser. Jag kör PowerDVD 6 och låter ljudet gå via optisk spdif till min förstärkare. Förstärkaren informerar mig via displayen att signalen den får är digital och sedan, beroende på vilken källa det är, kodar av antingen DD eller DTS. Allt detta alltså inom MCE. Punkt slut. Det kanske inte är tänkt att det ska fungera, enligt tillverkaren, men det gör det.

Här har du förresten länken till ett pressmeddelande där Cyberlink redogör för att PowerDVD 6 är certifierad för MCE:
http://www.cyberlink...m/view_791.html

Redigerat av cyanopsis, 08 april 2006 - 12:36.

Postad 08 april 2006 - 13:50

daydreamer
  • daydreamer
  • Lärjunge

• 330 inlägg
  • 0
Flikar in lite i den här OT -debatten...
Bara för att en tillverkare som tex cyberlink inte skriver att den är certifiread för MCE (även om de har gjort det just i detta fallet) så betyder ju inte det att det absolut aldrig fungerar, utan snarare att de inte "supportar" sådana problem för att de inte hunnit testa det än...och åtgärdat ev konflikter / fel. Jag tycker inte det är ett dugg märkligt att man kan få det att funka med icke-certifierade codec...osv...

Redigerat av daydreamer, 08 april 2006 - 14:07.

Postad 08 april 2006 - 14:02

daydreamer
  • daydreamer
  • Lärjunge

• 330 inlägg
  • 0
ÅTER TILL MITT PROBLEM.
Satt uppe inatt och meckade till kl 03 efter en låååång pokerkväll som slutade vid 00 tiden....
Jag gjorde som ni sa.
Jag avinstallerade FFDSHOW och installerade det på nytt, men bockade av allt som hade med ljudet att göra. Den versionen jag installerade var från nov29 2005, hittade ingen senare version tyvärr...
Jag avinstallerade min version av ac3 och installerade istället den nyare versionen 1.01a RC5.
Satte på allt som hade med spdif i ac3 config...
Och i nvidiaikonen som visar sig i vänsta hörnet längs ner har jag oxå markerat spdif via reciever.

När jag sedan startade MCE och körde mina DD filmer så blev det DD ljud i förstärkaren! Härligt!
MEN!!!
När man spelar nåt material som INTE är DD och sedan ska spela en DD fil på nytt ( alltihop i mce) så fattar inte MCE att det är DD.
Likadant om man stänger av MCE applicationen och går in igen, samma sak, då fattar inte MCE att det är DD.
Enda sättet att åter få DD igen i MCE, var att öppna ac3config och göra nån ändring ( tex avbocka spdif, och direkt efteråt bocka i den igen ) och välja "apply" och "ok" för att sedan starta MCE igen och då blir det DD igen.
Alltså.
Varje gång jag ska in i MCE så måste jag ändra nåt i ac3 och spara det. Då blir det DD i MCE.
Likadant är det om man håller på att titta på en DD film i MCE och minimerar fönstret och startar en mp3 låt i winamp, för att sedan stänga den och maximera MCE...då tappar den oxå DD ljudet.
Då måste man in i ac3 igen och ändra nåt...och så funkar det igen...

MED ANDRA ORD:
Det verkar som om MCE har svårt att spara inställningar och komma ihåg inställningar.
När man går in i settings i mce och markerar optisk kabel och 5.1 högtalare....och lämnar menyn och går in igen...ja då är inställningarna borta. Varför finns ens dessa inställningar? Vad är dom till för ? verkar märkligt....

Den där patchen som alla pratar om..den ändrar inte på någonting. Har prövat den i alla möjliga kombinationer. Tror den bara avhjälper problemet ( om den ens gör nåt ) om man kopplar 5.1 analogt.

Vet någon nåt tips för hur man kan få MCE att komma ihåg att den ska köra digitalt, för nu känns det som att det är DET som är problemet.
MVH /DD

Redigerat av daydreamer, 08 april 2006 - 14:04.

Postad 08 april 2006 - 15:31

MGK
  • MGK
  • Beroende

• 1 015 inlägg
  • 0
Så här svarar Cyberlink:

Dear Magnus,

Thank you for contacting Cyberlink Online Support.

I understand you have a feature query.
How do I make the PowerDVD6 Deluxe
codec to work in MCE2005 with
DTS/Dolby Digital sound ?

Power DVD 6 is not a codec exactly but a full fledged DVD Playback software.
When you install it, it does install audio/video codec for Windows Media Player.

Power DVD SE is a plugin codec meant for Media Player version 9 & below.
Power DVD 6 needs to be installed if Media Player is version 10.

Thank you and best regards

Det vore fint om ni som har det fungerande tar en screenprint på audio/video i MS MCE Dignostic 3.0 som jag har visat länk till tidigare.

Redigerat av MGK, 08 april 2006 - 15:33.

Postad 08 april 2006 - 22:01

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Vet någon nåt tips för hur man kan få MCE att komma ihåg att den ska köra digitalt, för nu känns det som att det är DET som är problemet.
MVH /DD

Finessen är väl då att inte köra någon separat ac3codec alls, har själv aldrig riktigt förstått meningen med det.
Alternativt om det nu skulle vara nödvändigt att ha den så leta upp något program som låter dej välja prioritet på alla codec, då borde du kunna lägga PDVD så att den alltid väljs i första hand.

Postad 08 april 2006 - 22:20

cyanopsis
  • cyanopsis
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0
håll till godo!

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  1.jpg   50,01K   3 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  2.jpg   91,19K   3 Antal nerladdningar

Postad 09 april 2006 - 10:29

Spiken
  • Spiken
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0
Varför är det så j*vla viktigt att visa i MS MCE Dignostic 3.0??!
Fungerar det för några av oss så fungerar det. Certifierat eller ej. Supportat eller ej. Skit samma. Det fungerar.

daydreamer:
Jag har haft problem med AC3-filter av nyare modell. Tror jag kör med 0.7 eller vad den heter och "bockat" för spdif i programmet. Då fungerar DD i Xvidfilmer.
Sedan använder jag det som troligtvis satte igång den stor OT-diskussionen. Jag använder PowerDVD för DD/DTS ut på DVD. Installerade bara PowerDVD 6. Startade MCE. Valde "More Programs" Sedan PowerDVD, stälde in att PowerDVD ska skicka ljudet via Spdif. Sedan fungerade.
Det kan hända att du behöver köra MCE-inställningarna igen och berätta för MCE vad för ljudsystem du har.

Postad 09 april 2006 - 10:50

daydreamer
  • daydreamer
  • Lärjunge

• 330 inlägg
  • 0

Varför är det så j*vla viktigt att visa i MS MCE Dignostic 3.0??!
Fungerar det för några av oss så fungerar det. Certifierat eller ej. Supportat eller ej. Skit samma. Det fungerar.

daydreamer:
Jag har haft problem med AC3-filter av nyare modell. Tror jag kör med 0.7 eller vad den heter och "bockat" för spdif i programmet. Då fungerar DD i Xvidfilmer.
Sedan använder jag det som troligtvis satte igång den stor OT-diskussionen. Jag använder PowerDVD för DD/DTS ut på DVD. Installerade bara PowerDVD 6. Startade MCE. Valde "More Programs" Sedan PowerDVD, stälde in att PowerDVD ska skicka ljudet via Spdif. Sedan fungerade.
Det kan hända att du behöver köra MCE-inställningarna igen och berätta för MCE vad för ljudsystem du har.

<{POST_SNAPBACK}>

Så du har aldrig det problemet som jag beskriver, dvs att MCE tappar förståelsen för att spela DD ljud?
En annan fråga. Har du någon gång ställt in under settings-general-mediacenter-set up you speaker, att du skickar signalen via spdif och att du har 5.1 högtalare?
OM du har det, och går in i den menyn igen, måste du då välja det igen eller kommer MCE ihåg dina inställningar?
Vill veta om det bara är mig som det spökar för =)

Jag ska testa med PowerDVD ! Tackar för tipset!
MVH /DD

Redigerat av daydreamer, 09 april 2006 - 10:51.

Postad 09 april 2006 - 10:55

daydreamer
  • daydreamer
  • Lärjunge

• 330 inlägg
  • 0

MVH /DD

Finessen är väl då att inte köra någon separat ac3codec alls, har själv aldrig riktigt förstått meningen med det.
Alternativt om det nu skulle vara nödvändigt att ha den så leta upp något program som låter dej välja prioritet på alla codec, då borde du kunna lägga PDVD så att den alltid väljs i första hand.

<{POST_SNAPBACK}>

Hur får jag Dolby Digital ljud utan AC3 installerat menar du?

Postad 09 april 2006 - 11:07

EatMyRam
  • EatMyRam
  • Lärjunge

• 267 inlägg
  • 0

MVH /DD

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Har jag helt fel när jag säger att recivern kodar av DD?
Jag kör inte någon AC3 dekoder. Har bara ställt in nvidia pure video decoder på SPDIF / reciever och för mig funkar DD utan problem.

Postad 09 april 2006 - 11:08

daydreamer
  • daydreamer
  • Lärjunge

• 330 inlägg
  • 0
Hur kan man kolla vad man har för ljuddecoder på ljudkortet?
Hittade endast denna infon:
8-channel audio
Creative Sound Blaster Live! 24 Bit
7.1 channel EAX Advanced High Definition Technology
Supports 24bit/96 kHz sampling rate frequency
analog: line-out (8-ch), line-in, microphone, CD-in, AUX
digital: optical SPDIF-in, optical SPDIF-out
källa: http://eu.shuttle.co...170_read-11520/

Postad 09 april 2006 - 11:10

daydreamer
  • daydreamer
  • Lärjunge

• 330 inlägg
  • 0

MVH /DD

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kör inte någon AC3 dekoder. Har bara ställt in nvidia pure video decoder på SPDIF / reciever och för mig funkar DD utan problem.

<{POST_SNAPBACK}>

Hm, är det inte så att det ingår nån typ av ac3 i purevideo då?
Ska testa din config. Återkommer =)

Postad 09 april 2006 - 12:16

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

QUOTE(EatMyRam @ Apr 9 2006, 11:07 )
QUOTE(daydreamer @ Apr 9 2006, 10:55 )
QUOTE(Goldstar @ Apr 8 2006, 22:01 )
MVH /DD

*

*

*

Alla dvduppspelningsprogram/codecar innehåller allt som behövs för att spela upp DD o ofta åxå codec till DTS, så jag förstår inte varför man man behöver ytterliggare en ac3 codec, enda anledningen jag kan se att det eventuellt behövs till är multikanal divx/xvid (tror att det kan behövas då, men eftersom att jag aldrig laddar filmer från nätet så vet jag inte säkert)

Det är allmänt bevisat att ju mer codec man installerar desto vanligare att det blir problem.

Postad 09 april 2006 - 13:48

EatMyRam
  • EatMyRam
  • Lärjunge

• 267 inlägg
  • 0

QUOTE(EatMyRam @ Apr 9 2006, 11:07 )
QUOTE(daydreamer @ Apr 9 2006, 10:55 )
QUOTE(Goldstar @ Apr 8 2006, 22:01 )
MVH /DD

*

*

*

Alla dvduppspelningsprogram/codecar innehåller allt som behövs för att spela upp DD o ofta åxå codec till DTS, så jag förstår inte varför man man behöver ytterliggare en ac3 codec, enda anledningen jag kan se att det eventuellt behövs till är multikanal divx/xvid (tror att det kan behövas då, men eftersom att jag aldrig laddar filmer från nätet så vet jag inte säkert)

Det är allmänt bevisat att ju mer codec man installerar desto vanligare att det blir problem.

<{POST_SNAPBACK}>

Hm, när jag installerade AC3 codec (innan jag körde nvidia pure video) så downsamplade den bara DTS till 2 kanligt och jag fick aldrig SPDIF ut att funka på mitt moderkort (asus a8n deluxe).

Och jag håller med om ovanstående, ju mindre codecs desto bätte. Installerade om allt och kör nu bara MCE med nvidia pure video och ffdshow. Inga problem alls. Man ska väl framförallt akta sig för alla codecs paket..

EDIT: Såg nu att jag inte har DD när jag kollar på Xvid. Men löste det genom att ändra AC3 och DTS till S/PDIF i ffdshow (som för övrigt funkar tillsammans med MCE nu utan att behöva köra theatertek efter att ha installerat en annan ffdshow version) Nu ska jag ta en backup och inte pilla mer :) Enda nackdelen verkar vara att jag nu inte kan lyssna via line-out på ljudkortet via hörlurar, men.. jag får väl köpa trådlösa till recievern istället.

Redigerat av EatMyRam, 09 april 2006 - 14:01.

Postad 09 april 2006 - 16:16

Spiken
  • Spiken
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0

daydreamer:

<{POST_SNAPBACK}>

Så du har aldrig det problemet som jag beskriver, dvs att MCE tappar förståelsen för att spela DD ljud?
En annan fråga. Har du någon gång ställt in under settings-general-mediacenter-set up you speaker, att du skickar signalen via spdif och att du har 5.1 högtalare?
Om du har det, och går in i den menyn igen, måste du då välja det igen eller kommer MCE ihåg dina inställningar?
Vill veta om det bara är mig som det spökar för =)

Jag ska testa med PowerDVD ! Tackar för tipset!
MVH /DD

<{POST_SNAPBACK}>

Om du läser mitt inlägg igen, så ja. Jag har i någon av mina otaliga ominstalltioner gått in i MCE efter installation av PowerDVD och först ställt in Spdif i PowerDVDs inställningar i MCE och sedan kört MCE´s egna installation av högtalare. Har aldrig råkat ut för att inställningarna tappas.

Sedan har jag även hört från olika håll att Nvidias Purevideo tydligen fungerar med att skicka digitalt ljud ut till förstärkaren, precis som några av ovanstående "talare" skriver.

Postad 10 april 2006 - 07:22

daydreamer
  • daydreamer
  • Lärjunge

• 330 inlägg
  • 0
Såhär funkar det för mig I MCE:
Med endast Nvidia Purevideo installerat så funkar alla HD filmer med bild och även DD5.1 eller DTS.
Mina DIVX och XVID funkar ej.
Kompletterar jag med FFDSHOW funkar även DIVX och XVID i MCE, men inte DD5.1 för dessa filer.
Kompletterar jag med AC3filter funkar alltihop, MEN jag måste varje gång innan jag ska in i MCE ändra nåt i AC3config som jag skrivit i tidigare inlägg, för att ändra tillbaka, och sen funkar det.
Detta måste göras varje gång jag ska in i MCE för att jag ska få DD/DTS.
Verkar vara någon typ av konflikt.......

EDIT = Jag har även uppdaterat mina ljudkortsdrivrutiner till senaste versionen.

Redigerat av daydreamer, 10 april 2006 - 07:24.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • mange87a
    2025-05-14 11:21:14
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.