Postad 18 juni 2006 - 01:11
Jag planerar själv att köpa en ny receiver så småningom och har hittils bara kollat på Denon AVR 2807 och Pioneer VSX-AX4AV (mest eftersom de har HDMI), men då har jag inte tagit någon hänsyn till vad som är lämpligast till KEF (2005.2). Har du någon erfarenhet på området?
Kommer antagligen också att uppgradera till ett par större frontar senare, eventuellt KEF.
Hälsningar, Rasmus
Postad 18 juni 2006 - 01:21
Skulle väl säga att Denon allmänt inte är helt fel till KEF:arna men att Onkyon är bättre. Onkyon är lite fetare/mjukare i ljudet än Denon som är lite tunnare vilket inte passar KEF KHT-2005 bra eftersom de själva är lite tunna och energiska i ljudet pga av att det är ett satelitsystem, dock inte alls tunna jämfört med andra sateliter.
Dessutom är KEF-systemet ganska trögdrivna trots sin litenhet 6ohm och 89dB...vilket inte heller är Denons starkaste sida. Min Min modell är TX-DS797Thx, dvs motsvarande dagens TX-SR803. Ganska kraftig alltså, och jag skulle väl säga att det är absolut max i reciverklass man skulle behöva, t o m lite över.
Dock köpte jag min mkt billigt på rea då den var utgående modell, annars räcker dagens 700-serie mkt väl. HDMI-ingångar har de dock inte...men det är något jag i alla fall ännu inte saknar. Måste du ha HDMI?
Vanliga KEF-frontar är dock något helt annat, vilket jag inte riktigt kan uttala mig om.
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 18 juni 2006 - 01:24.
Postad 18 juni 2006 - 02:10
Jo, jag hörde nånstans att små högtalare ibland kunde kräva mer kraft. Min lättviktar-Sony som jag har nu införskaffades innan jag funderade på surroundljud och nya högtalare (läs KEF 2002.2).

I nuläget behöver jag inte HDMI på receivern, eftersom jag inte har någon enhet med HDMI-utgång.
Jag planerar att köpa en receiver som klarar sig hyfsat i framtiden, och därför kan HDMI och eventuellt ett par nya frontar kan vara bra att räkna in i bilden. Onkyo TX-SR803E verkar helt klart intressant.
Huvudsaken är att få så bra ljud som möjligt. Resten brukar gå att lösa - även om det skulle kräva att man bytar mellan sladdarna bak på TV:n.

Jag ska höra runt angående nya frontar när det blir dags. Man måste ju inte tvunget haka upp sig på ett märke, men jag blev ändå rätt sugen på KEF iQ9. Sen är frågan hur mycket pengar man ska lägga ner, men det får man ta som det kommer. Mitt mål är att införskaffa produkter som är lagom framtidssäkra och kompatibla (/passande) med varandra - inga ogenomtänkta köp.

Hälsningar, Rasmus
Redigerat av oyken, 18 juni 2006 - 02:12.
Postad 18 juni 2006 - 23:15
Hej.
Snygg plasma JB.![]()
//Golfen
Thanks...och den sitter även kvar på väggen ännu...

Mvh JB
Postad 05 augusti 2006 - 13:49

Postad 05 augusti 2006 - 16:27
TVÅ orsaker....liten lägenhet=komprimerad anläggning INKL surroundmöjligheter samt att jag personligen tappat mkt av det stora stereointresset jag hade under 1980 & 90-talen (även ekonomiskt)...
För den skull vill jag dock inte låta andra tro något annat än sanningen...att stereoförstärkare är mkt bättre på stereo än surroundförstärkare i samma prisklass...ganska lätt att förstå bara man är lite läskunnig...

Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 05 augusti 2006 - 16:29.
Postad 04 oktober 2006 - 12:32
Skrev några rader i ditt galleri förresten...
Postad 19 januari 2007 - 18:17
Jag gillar verkligen väggpanelen på bilderna! Har nämligen köpt en likadan med tillhörande tv-bänk.

Du gjorde bara hål på panelen och drog kablarna där? Har lite funderingar på hur jag ska få till det snyggt.. Tips?

Ha det!
Postad 21 januari 2007 - 12:19
Jag tog bara en borrmaskin med en större borr och borrade några hål. Sen ett stämjärn och tog bort träet mellan hålen. Hålet sitter bakom tvn så det syns aldrig.Tjenare!
Jag gillar verkligen väggpanelen på bilderna! Har nämligen köpt en likadan med tillhörande tv-bänk.Har dock inte fått dom ännu.
Du gjorde bara hål på panelen och drog kablarna där? Har lite funderingar på hur jag ska få till det snyggt.. Tips?![]()
Ha det!
Lycka till....
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar