Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Duktest av olika märken.

24 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 april 2006 - 18:32

Unregisteredaefc9833
  • Unregisteredaefc9833
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0
Ska köpa mig en projektorduk och vill ju ha det bästa som går att få tag på, men om man inte behöver betala en förmögenhet så är det ju trevligt.

Tänkte göra en tråd där jag berättar hur jag upplever de olika provbitarna jag fått, och när jag är klar med mitt inköp så kanske jag kan skicka det till någon som vill prova.

Dessa dukar har jag prover på.

Carada - http://www.carada.com/

* Classic Cinema White Screen Material
* Brilliant White
* High Contrast Grey

Bjurab - http://www.bjurab.se (Euroscreen)

* Massa olika, står inte vad dom heter utan det är massa olika utklippta, men där är iallafall 2st som ser lovande ut. På deras hemsida står det att dom är ett dotterbolag till Draper.

XUS - http://www.xus.nu/
* Dessa är på väg, och efter som dom även säljer Stewart så får jag Firehawk och Studiotek 130

Ikea - http://ikea.se
* Tupplur, billig rullgardin för ca: 300Kr

Kingpin
* Har inga provbitar att skicka, dåligt.

- - - -

Har då redan gjort en liten test på Carada och Tupplur.
Och hade då bestämmt mig innan att köpa Caradas Brilliant White, efter en kvälls testande var jag inte övertygad längre, utan kände att jag var tvungen att prova fler.

Om nu allt går som det ska, får jag XUS och Stewart imorgon.

Är det någon mer som gjort en ordentlig duktek ?
Om någon har provbitar utöver dom jag har, vill ni skicka blir jag glad... mer att prova.

Redigerat av Unregisteredaefc9833, 12 april 2006 - 18:42.

Postad 10 april 2006 - 19:18

hayabusa71
  • hayabusa71
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Akta dig för kingpin. Har precis skickat tillbaka en duk med en massa klabb.Fick blanda in konsumentverket för att få rätt.

*** Inlägg redigerat för att uppfylla regel 3.1 & 3.7 /Tomas_D700

Redigerat av Tomas_D700, 26 april 2006 - 04:40.

Postad 10 april 2006 - 20:51

freejack17
  • freejack17
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0

Akta dig för kingpin .Det är rena rama SKITET.Har precis skickat tillbaka en duk med en massa klabb.Fick blanda in konsumentverket för att få rätt.SÅ EN KRAFTIG VARNING UTFÄRDAS FÖR KINGPIN OCH DERAS KINA GJORDA SKITDUKAR

<{POST_SNAPBACK}>

Håller med, Kingpin suger. Jag skickade tillbaka min mycket vågiga duk förra veckan, men de returnerade den utan att göra något åt det. Det var "något man får leva med om man väljer rullduk" ... Hur gjorde du för att övertyga dem? Inte för att jag har lust att strula mer nu, men ändå. :)

Postad 10 april 2006 - 21:02

Unregisterede6970ea2
  • Unregisterede6970ea2
  • Beroende

• 1 141 inlägg
  • 0
Ska bli spännade att läsa fortsättningen på dina tester. Har själv en XUS från Skandinavisk Interiör och det är inte en tillstymmelse till våg efter 2 och ett halvt år.
Rekomenderas. :)

Postad 10 april 2006 - 21:14

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
Hej.

Jag har i denna tråd gjort tester på lite olika dukar samt tagit bilder på det hela..

Redigerat av Unregisteredce93e47d, 10 april 2006 - 21:15.

Postad 10 april 2006 - 21:19

bjornsva
  • bjornsva
  • Beroende

• 1 330 inlägg
  • 0
Jag gjorde också en test för ett tag sedan. Tror jag hade bitar av Euroscreen, Euroscreen Gray (0.8 gain), Xus, Xus grå (0.8 gain), Firehawk och så min målade MDF skiva. Det jag kom fram till var att MDF skivan står sig överraskande bra så jag beslutade att inte uppgradera.

Postad 10 april 2006 - 22:17

Unregisteredaefc9833
  • Unregisteredaefc9833
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0
Hade varit kul att haft en bit av kingpin med, men eftersom den svenska leverantören inte har några och hänvisar till någon butik som kan dema, så blir det ingen kingpin duk för min del.

Jag har då provat Carada Classic Cinema & Brilliant White mot Ikeas Tupplur.

Och det är fan inte dålig bild på ikeas tupplur. och ska man väga in priset och inte behöver mer än 200cm bredduk så är det svårslaget.

Men ska bli mer testande, får se om jag tar foto på det hela.

Postad 12 april 2006 - 18:43

Unregisteredaefc9833
  • Unregisteredaefc9833
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0
Väntar fortfarande på provbitarna på Stewart och XUS....

med lite tur kommer dom imorgon.

Postad 13 april 2006 - 15:49

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2 453 inlägg
  • 0
Till er som kör med målad MDF som duk...

Har ni köpt fabriksvitmålad skiva, eller har ni målat själva? Om bilden blir bra med MDF får man mkt stor bild för små pengar...

Postad 14 april 2006 - 00:04

Unregisteredaefc9833
  • Unregisteredaefc9833
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0
Fick inga bitar idag heller, så nu kommer jag att testa ihelgen utan dessa, och får ta det senare.

Återkommer ...

Postad 19 april 2006 - 14:16

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2 592 inlägg
  • 0

Jag gjorde också en test för ett tag sedan. Tror jag hade bitar av Euroscreen, Euroscreen Gray (0.8 gain), Xus, Xus grå (0.8 gain), Firehawk och så min målade MDF skiva. Det jag kom fram till var att MDF skivan står sig överraskande bra så jag beslutade att inte uppgradera.

<{POST_SNAPBACK}>

Hur står sig MDF:en mot dukarna ang. Ambient light? Om man ser på bilder i Andy76q´s galleri är det en otrolig skillnad mellan rigtiga grå dukar och vanlig vit.

Vilken färg (fabrikat) har du målat med samt nyans och glans.

case

Postad 19 april 2006 - 16:32

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

• 2 523 inlägg
  • 0
funderar på att köpa denna
http://www.itservice...&fromTopic=true
måste väl vara bättre än en tupplur eller?

Postad 19 april 2006 - 19:53

Unregisteredaefc9833
  • Unregisteredaefc9833
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0
Har nu fått lite fler dukar från XUS och Stewart.

Körde en liten test igår kväll, och min polare kom förbi och satt och tittade.
Han är inte direkt intresserad av hemmabio, utan vill hellre titta på film och inte hålla på med teknik.

Det var ganska intressant att höra hans åsikter och diskutera.

Vi körde då tupplur och tejpade fast de andra bitarna på denna.
Prisläge från 300:- till över 20000:-

Nu vet jag att det kanske inte blir helt optimalt att testa på småbitar men ändå.

Första utlåtande från min polare är, behåll rullgardinen.

Var det då inga skillnader ?

Klart att det är skillnad, men i mörka scener var dessa skillnader så små att några av provbitarna "försvann" så att du inte kunde se dom mot tuppluren.

Studiotek 130 och Carada Brilliant White blev det lite skillnad på.

På Ljusa scener, såg man betydligt större skillnad, men ingen av oss trillade av stolen om man säger så.

Visst var det några provbitar som gav bättre färger och skärpa.

Men frågan är, Är det värt att lägga över 6000:- mer till en Carada eller nästan 20000:- till en Studiotek 130 ?

Hade varit kul att haft "realsize" och testat med.

Ska göra en riktigt ordentlig test till helgen och ta foto.
Och då ska jag verkligen göra ett ordentligt A/B så gott det går.

Återkommer.

Postad 20 april 2006 - 07:07

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2 592 inlägg
  • 0
Fix: Det jag tycker är intressant är hur dukar uppför sig med ambient light. Gör gärna liknande tester som Andy76q har i sitt galleri och visa med tuppluren! Har du tillgång till en bit målad MDF i samma test hade det varit coolt! :)

case

Postad 20 april 2006 - 09:23

Unregisteredaefc9833
  • Unregisteredaefc9833
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0
När vi testade var det kväll och inte helt mörkt i rummet.

Men om inget konstigt händer innan helgen så ska jag prova att tända lite lampor och sånt.

MDF, min kompis tjatade hela tiden om... du kan ju måla en egen... han trodde det kunde bli bäst.
Tyvärr orkar jag inte göra en MDF att mixtra med, men blir en tupplur så bra, varför kan du inte en målad MDF bli bra.

Ska försöka dra med mig mina gamla LCD projje med, en JVC från 95-98 ?

Postad 20 april 2006 - 09:42

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2 592 inlägg
  • 0
Fix: Inte för att vara dryg eller tjatig:) Du behöver ju inte tvunget ta en MDF och verkligen inte i full size. En spillbit board eller spånplatta (masonit?) från brädgårn stor som dina testbitar och en provburk S1500 eller S2000 från färgaffärn. Har man tur och frågar snällt så får man detta gratis. Man behöver ju inte lägga ner nåt större jobb på förarbete eller så bara att rolla på färgen några gånger.

case

Postad 20 april 2006 - 10:23

Unregisteredaefc9833
  • Unregisteredaefc9833
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0
S1500 ?

Vad är det för färg.... jag kan få Nordsjö färg gratis...

Postad 20 april 2006 - 14:00

Drem
  • Drem
  • Veteran

• 1 646 inlägg
  • 0
Finns det en svensk återförsäljare för Carada-dukar?

Postad 20 april 2006 - 14:50

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2 592 inlägg
  • 0

S1500 ?

Vad är det för färg....  jag kan få Nordsjö färg gratis...

<{POST_SNAPBACK}>

S1500 är en nyans av grått som är populär här på forumet för hemma-målade skivor. Sök på S1500 och S2000 så har du lite att läsa :)

Färgbutiker har ofta små burkar med färg man kan få med sig hem och provmåla med, räcker väl till en halv eller en kvadratmeter. Jag har fått sådana burkar gratis när jag har varit i farten och målat om hemma.

case

Postad 21 april 2006 - 16:40

NFS
  • NFS
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0

Finns det en svensk återförsäljare för Carada-dukar?

<{POST_SNAPBACK}>

Nej tyvärr, jag köpte min direkt av Carada. Verkar inte finnas så många i sverige än.

http://www.carada.com

NFS... :)

Postad 23 april 2006 - 11:48

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

• 2 523 inlägg
  • 0
ok då ska vi se, jag köpte mig en tupplur igår efter att ha sett hur mycket bättre skärpa min proj hade hemma hos min tjej där dom har en riktig duk och jag inte längre tyckte min jysk gardin räckte till så chansade jag på att en tupplur var kanske lite bättre än jysken i varje fall. och min första reaktion var mot storleken då jag hade en 140 innan och nu fick en 160 och det var trevligt att få större bild. dock så sitter jag ju på samma avstånd o då brukar ju bildkvalitén gå ner lite men med tupplurens hjälp så gick den snarare upp och jag tyckte bilden såg fin o ljusare ut än tidigare, och skarpare. dock står projen till så att det var svårt att ställa in skärpan bra o efter någon timme så märkte jag att det ju gick att få ännu bättre skärpa och då började det se riktigt bra ut men det där "wow, got damn" saknades ändå, jag har nämligen en gipsskiva klädd med grå papp som ger GRYM bild o får saker att bara poppa rakt ut i stort sett, dock är den lite för liten att sitta med hela tiden, och lite för mörk också.
men så fick jag för mig att bilden så aningens skarpare ut på den andra sidan av duken, alltså på "gummisidan" och eftersom den är lite mindre vit också så hjälper ju det kontrasten en aning, sagt o gjort jag vände på den och WOW! nu såg varenda scen bra ut och bilden var mer glasaktig och skärpan ett snäpp bättre. så då var det bara att sätta sig o kolla igenom alla DVD som jag kollar på för att se om bilden är bra, en gång till hehe
så nu har jag grym bild!
men frågan är om man inte ska spreja den lite grå eller nåt, annars så känns det grymt bra just nu.

köpte också DVD hyllor för bara en hundring styck som har plats för 100 DVD i varje, så jag passade på att köpa 4 st så man har att växa i hehe.
har letat runt en massa efter billiga hyllor nämligen o detta var det bästa jag hittat.

Postad 23 april 2006 - 11:56

bjornsva
  • bjornsva
  • Beroende

• 1 330 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Hur står sig MDF:en mot dukarna ang. Ambient light? Om man ser på bilder i Andy76q´s galleri är det en otrolig skillnad mellan rigtiga grå dukar och vanlig vit.

Vilken färg (fabrikat) har du målat med samt nyans och glans.

case

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror jag använde en färg från Nordsjö, S1500 med glans 4, dvs väldigt matt. Jag tyckte inte det var någon stor skillnad på ambient light på min MDF duk och xus vit/grå och euroscreen dukarna. Jämför man med Firehawk så fanns där en viss skillnad B)

Nu granskade jag inte ambient light särskilt mycket men hade det varit stora skillnader hade jag nog märkt det.

Redigerat av bjornsva, 23 april 2006 - 12:00.

Postad 22 juni 2006 - 06:14

aero-k
  • aero-k
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Om man är ute efter något prisvärt och tycker att motordriven rullduk duger så kan jag varmt rekommendera det tyska företag som säljer dukar på "Tradera".De kallar duken "Euroscreen V4" men ska inte förväxlas med det svenska företaget "Euroscreen" även om produkten är snarlik.
Man kan få den i ett antal storlekar och format.Den jag har är 2,40 x 1,35 i 16:9 och priset blev inkl.frakt 2 400 SEK,alltså i stort sett samma pris som ett målningsjobb med färg avsedd för projektion skulle kosta.
Nu har ju inte jag några värstinggrejer utan förutom duken en Sanyo PLV-Z4 som jag för övrigt också köpte på Tradera för 9 400 SEK ny i kartong,men kombinationen duk+projje kan absolut mäta sig med andra likvärdiga produkter.

Postad 04 juli 2006 - 13:30

Unregistered1161
  • Unregistered1161
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Om man är ute efter något prisvärt och tycker att motordriven rullduk duger så kan jag varmt rekommendera det tyska företag som säljer dukar på "Tradera".De kallar duken "Euroscreen V4" men ska inte förväxlas med det svenska företaget "Euroscreen" även om produkten är snarlik.
Man kan få den i ett antal storlekar och format.Den jag har är 2,40 x 1,35 i 16:9 och priset blev inkl.frakt 2 400 SEK,alltså i stort sett samma pris som ett målningsjobb med färg avsedd för projektion skulle kosta.
Nu har ju inte jag några värstinggrejer utan förutom duken en Sanyo PLV-Z4 som jag för övrigt också köpte på Tradera för 9 400 SEK ny i kartong,men kombinationen duk+projje kan absolut mäta sig med andra likvärdiga produkter.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag lade igår ett bud på denna duk och idag tor Tradera bort auktionen helt utan att de meddelade något bara några timmar innan den var klar, efter ett samtal med Tradera så var inte auktionen godkänd eftersom man i efterhand fick specificera storlek, man köper altå något man inte vet vad det är, löd deras anledning..

Har du kontakt uppgifter så att man kan ta kontakt med "super-dukar" som de kallade sig på tradera?

//nicke

Postad 08 juli 2006 - 12:31

aero-k
  • aero-k
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Tjena Nicke
Jag har nu mailat dig adressen.Hoppas det går bra med affären

mvh aero-K :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.