Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HD-Ready LCD och COMHEM-Digital-TV funkar ej

39 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 June 2006 - 12:30

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2296 inlägg
  • 0
Har köpt en Samsung LE 40R72BX och är grymt nöjd med TVn. Beställde COMHEMs digitalTV eftersom jag bor i ett COMHEM hus. Ända sedan jag fick boxen har jag suttit i COMHEMs telefonkö och pratat med supporten eftersom min analoga bild är bättre än den digitala. De försäkrar att det inte är något fel på boxen och att upplösningen på min TV inte har något att göra med den dåliga bilden.

Idag kom det tillslut hem en COMHEM tekniker för att felsöka, har bara massa små fyrkanter och bilden hänger inte med när jag kör digitalt, han hittade inga fel utan kunde bara konstatera att eftersom min TV var för bra så syns det att deras sändningar är för hårt komprimerade - därav de små fyrkanterna.

Snacka om att man har blivit lurad. Här går man och köper en LCD-TV för 20.000 kr beställer digitalTV för 100 spänn i månaden och så är det skit.

Undra om det bara är jag som har det så här? Skall säga upp abonemanget och vänta på HDTV.....

Postad 14 June 2006 - 12:40

jessej
  • jessej
  • Forumräv

• 776 inlägg
  • 0
Har mycket svårt att tro att detta är felet.
ComHem sänder ut en standard. TV'n skalar om signalen internt, och matchar upp den mot upplösningen.

Postad 14 June 2006 - 12:49

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2296 inlägg
  • 0
Ja, fast det var teknikerns ord. Han kollade på komprimeringsgraden på exempelvis SVT som nu var 64 QRAM mot HDTV som är 256 dvs 4 ggr bättre. Boxen tar ju bara in upplösningen 720x560 och min TV har 1366x768. Då måste ju bilden skalas om och man får dålig bild till följd?

Postad 14 June 2006 - 14:21

jessej
  • jessej
  • Forumräv

• 776 inlägg
  • 0
Blir inte dålig bild för mig på min 42-tummare. Skalarna är bra idagens läge.
Komprimeringen som sänds spelar ingen roll då digitatvmottagaren tar han om dekomprimeringen.

Postad 14 June 2006 - 14:46

Aztecface
  • Aztecface
  • Beroende

• 1194 inlägg
  • 0
Har du testat med en annan digitalmottagare?

Postad 14 June 2006 - 15:10

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0
Digital-TV är bedrövligt, på vissa kanaler och tekniker. Marksänd och kabel är klart sämst.
De snålas med bandbredden alldeles för mycket, speciellt TV4!

Bedrövligt att TV4 ska ha rättigheter att sända Fotbolls-VM då de fullkomligt förstör bilden med komprimeringen. SVT har 10ggr bättre bild/lägre komprimeringen. Fick titta på den analoga sändningen då den såg bättre ut. ;)

På sikt kommer säkert även TV-bolagen att skruva upp bandbredden när de byter ut sina 14" CRT-monitorer som referens...

Postad 14 June 2006 - 15:16

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Komprimeringen som sänds spelar ingen roll då digitatvmottagaren tar han om dekomprimeringen.

<{POST_SNAPBACK}>

Vad menar du nu? ;)

Postad 14 June 2006 - 15:26

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0

haha, dagens citat! ;)

Postad 14 June 2006 - 15:30

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2296 inlägg
  • 0

Har du testat med en annan digitalmottagare?

<{POST_SNAPBACK}>

Ska låna grannens ikväll. Men man tycker ju att teknikern borde haft en att prova med innan han dömde ut kombinationen "bra TV + COMHEM" ;)

Postad 14 June 2006 - 17:21

Stefan Bäckman
  • Stefan Bäckman
  • Forumräv

• 976 inlägg
  • 0

Ja, fast det var teknikerns ord. Han kollade på komprimeringsgraden på exempelvis SVT som nu var 64 QRAM mot HDTV som är 256 dvs 4 ggr bättre. Boxen tar ju bara in upplösningen 720x560 och min TV har 1366x768. Då måste ju bilden skalas om och man får dålig bild till följd?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag antar att du menar QAM inte QRAM. Man kan inte bara kolla på QAMen och dra slutsatsen att ett högre värde skulle vara bättre. Visst ett högre värde ger ett högre tak (högre bit hastighet) om man säger så. Det du ska titta på är bitraten. Det är den som spelar störst roll tillsammans med hur bra encoder som bolaget har. Jag skriver bolaget eftersom ComHem påstår att dom sänder ut samma digitala signal som dom får ifrån tv bolaget. Om detta stämmer är det inte ComHem vi ska skälla på utan TV3, Kanal 5 mm. Bandbredd kostar och giriga kanaler håller hårt i sina pengar till skillnad från SVT som också har bäst kvalitet.

Själv har jag både ComHem och marksänd i min dator hemma. Jag har länge tänkt att jag ska jämföra bitraten men har inte hunnit med. Kanske ikväll... om det inte kommer fotboll i vägen förstås.

Din TV skalar alltid om inkommande signal och visst kan det ha med saken att göra. Jag tror iosf att dekodern i din digitalmottagare inte är så bra.

/Bäckman

Postad 14 June 2006 - 21:34

jessej
  • jessej
  • Forumräv

• 776 inlägg
  • 0

haha, dagens citat! B)

<{POST_SNAPBACK}>

Håller med, tankevurpor blir så framtonade då man inte korrekturläser ;)
Menar givetvis att tv'n får en dataström (transportstream) och behöver inte bry sig så mycket om det, skala till tv'ns upplösning och visa det som finns där.
Komprimering sker i kvalitetsskalning, och detta följer med hela vägen.

Postad 15 June 2006 - 06:28

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2296 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag antar att du menar QAM inte QRAM. ......

Din TV skalar alltid om inkommande signal och visst kan det ha med saken att göra. Jag tror iosf att dekodern i din digitalmottagare inte är så bra.

/Bäckman

<{POST_SNAPBACK}>

Japp, det skall vara QAM ;)
Försökte oxå få COMHEM att förstå att deras box suger. Men jag hann inte kolla med grannens box. Inte ikväll heller eftersom det ju är Sverige på TV. Men jag funderar ändå på att skita i COMHEM och vänta tills de har HDTV, om det inte visar sig att grannens COMHEM-box är grym.

Postad 15 June 2006 - 09:17

jessej
  • jessej
  • Forumräv

• 776 inlägg
  • 0
Annars funkar comhem bra med en icke-comhem box oxå =)

Postad 15 June 2006 - 10:36

Stefan Bäckman
  • Stefan Bäckman
  • Forumräv

• 976 inlägg
  • 0

Annars funkar comhem bra med en icke-comhem box oxå =)

<{POST_SNAPBACK}>

Då kommer ju naturligtvis frågan om det blir bättre kvalitet med en nyare box? Vad har du för box och hur upplever du bilden på t.ex TV4? Vad du har för bildvisare är ju också intressant isf.

/Bäckman

Postad 15 June 2006 - 12:11

jessej
  • jessej
  • Forumräv

• 776 inlägg
  • 0
Comhem fungerar med dvb-c, så en dvb-c box är tillräcklig för att kunna se utbudet. Om man tvekar kring kvalitet på deras egna boxar så är det som sagt inget som tvingar en att köra deras box.

Framförallt bör man även se över kablaget. Köra på riktigt kablage då det gör vesäntlig skillnad. Hålla isär kablage från ström. Gärna köra skärmat. Undvika skarvar mm.

Postad 15 June 2006 - 17:59

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Jag märkt också av att Tv4 var jävligt komprimerad igår på Tyskland - Polen matchen, aldrig tänkt på det tidigare då jag är på besök hos nån med deras tjänst och på Tv4. Bilden påminnde om en väldigt komprimerad divxfilm, speciellt vid rörelser med kameran i sidled. Kabelvision jag har just nu kan jag inte jämföra med då de inte sänder en enda analog grundutbudskanal digitalt men märktes tydligt på comhem digitaltv och polarens Philips 32" tjocktv.

När matcherna sänds på Svt1 o 2 via comhem ser det kanon ut så det har inget med hur comhems boxar hanterar plasma/lcdtv's eller att "källmaterialet" är inspelat i HD-tv iaf. Boxkvaliteen kan vi alltså utesluta. Speciallt eftersom polarn inte ens har en plasma/lcd men får samma störning och ej har samma box som er. Verrifiera det gärna åt mig nu på SVTs sändning av England - T&T matchen om ni ser på den. Polarn hade perfekt signal då jag mätte så antingen sänder comhem ut Tv4 i låg bitrate (tillräckligt för studiotv men inte för fotboll) eller så får de helt enkelt den levererad dåligt/Tv4 komprimerar sändningen mycket. Skulle vara kul att se hur den fungerar hos övriga operatörer. Om felet inte är hos Tv4 kan detta i vissa fall vara ortsberoende så ni som har problemet kan gärna ge mig era bostadsorter så skall jag kolla med comhems utsändningsansvarig imorgon...

Edit:
Bett morsan o farsan som bor på annan ort och har både boxer och canal digital kolla nästa gång Tv4 sänder en match. De har en ganska så ny 32" tjocktv så bör kunna märka eventuellt likartade problem hos de leverantörerna med glasögon på ;)

I övrigt tycker jag comhem har ok bild på sin digitala sändning om man nu inte jämför med canal digital. Således, gäller trådskaparens diskution hela comhems digitala utbudet så är det något helt annat än det alla vi andra upplever på Tv4. Kan vara kablaget (dålig scart osv), fel på tv'n och fel på boxen. INTE på boxarna i allmänhet och comhems tjänst, stora plasma/lcd ger helt enkelt inte superb bild på digitaltv och det är många faktorer i tv'n som spelar in jämfört med en tjocktv. Svt sänds tex ut i väldigt bra bitrate och har man problem på den och inte uppmäter dålig signal via boxmenyn och andra ej har samma fel är det från box till tv nått skumt uppstår.

Redigerat av Phunky, 15 June 2006 - 19:32.

Postad 15 June 2006 - 19:19

Unregisteredbcf42efe
  • Unregisteredbcf42efe
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
Kanske något OT men jag vill bara bekräfta det som många redan märkt, nämligen att det är ganska stor skillnad på fotbollssändningarna från SVT och TV4. Jag har Comhem och på min Dreambox kan jag se att bitraten i dagens England-Trinidad-Tobago-match låg på ca 6 Mb/s medans sändningarna från TV4 ligger nånstans på ca 4 Mb/s.

Redigerat av Unregisteredbcf42efe, 15 June 2006 - 22:00.

Postad 15 June 2006 - 21:05

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1743 inlägg
  • 0
Jag har nog ändå bästa bilden av alla (INTE!). Tele2vision kodar om sina digitalsändningar till analogt (de som inte vill ha något nöjespaket/andra tramskanaler) får heller ingen box.. Så min fotboll består nu av en EXTREMT komprimerad sändning från fyran som sänds som letterbox i en 4:3 sändning. Den här zoomar jag sedan upp i fullskärm på min 42"s plasma tv! Ser ut som Nintendo 8 bits!

Kan dock tillägga att jag testade kolla på vår 14":s crt sovrumstv och där var bilden ÄNNU sämre. Sändningen är av så usel signalkvalite att bilden är helt gryning där dessutom. Plasman har ju någon slags signalbooster som verkar göra wonders.

Nej men allvarligt. Det ser *hemskt* ut ;) Kul dock att plasman presterar bättre än en pytteliten crt (Som verkligen inte borde uppvisa några artefakter med tanke på storleken)...

Postad 15 June 2006 - 22:18

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Fick tag på en polare som har boxer, han tyckte att bilden där var väldigt dåliga med på Tv4. Morsan o farsan hade nån 21" extratv (32" var trasig) från 1992 ungefär och såg inget speciellt på canal digital (go figure with that television). Bredbandsbolaget skulle man kunna kolla också men fick ej tag på nån med detta. Som man kan antaga nu så är det utsändningen från Tv4s programbolag som är dålig dessvärre men skall endå kolla hos comhems utsändning imorgon. Kan ju inte vara meningen att bilden skall vara sådär usel som den var idag på Sverige - Paraguay vart än felet sitter!

Jocke Gbg: Ja frågan är om comhem sänder vidare samma bitrate de får från Tv4 eller om de skalat ned den. Får de in 4mbit/s från Tv4 så är det nästintill skandal.

Offtopic: http://m3.idg.se/ext...7/hdboxarna.asp Lite intressant info om boxarna som han levereras ut till tvtittarna. Riktigt buggiga men med bra bild som sig bör. Båda leverantörerna hade leveransproblem så inte överaskade av att comhem som ofta är lite seg i starten inte fick ut en box i tid till VM, de brukar också dra sig för att släppa boxar med för uppenbara buggar. Sedan att deras nuvarande boxar inte är buggfria endå kan vi ta en annan gång =)

Redigerat av Phunky, 15 June 2006 - 22:49.

Postad 15 June 2006 - 22:57

Unregisteredc4528bd9
  • Unregisteredc4528bd9
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
ja, det kändes helt sjukt alltså när man såg på Sverige - Paraguay idag, har en ny LG 42" plasma, kändes som om deinterlacern vad avslagen typ, gick bra så länge kameran inte behövde panorera, men då den gjorde det ... jisses ... och ja, jag kör oxå comhem digitaltv (i skellefteå, om nu nån undrade) ... har oxå upplevt att SVT's sändningar totalt utklassar TV4.

Postad 15 June 2006 - 23:19

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0
Saxat från tittarombudsmannens sida på TV4.se

Nu blir bilderna från VM i fotboll bättre i TV4
TV4 har fått utökad bandbredd av Teracom och bilderna ska bli betydligt bättre. Skillnaden märks bara i det marksända digitala nätet, alltså inte det som sänds analogt eller via satellit eller för dem som tittar på HDTV. Skillnaden gäller också bara de matcher som går i TV2, som har en bättre bild än TV4 och TV1, beroende på att de har en större bandbredd.
TV4 har fått en något utökad bandbredd, men enligt teknikerna kommer fortfarande sändningarna i TV2 i det marksända digitala nätet att vara bättre än TV4 och TV1.

Postad 15 June 2006 - 23:50

Unregisteredcdfa2218
  • Unregisteredcdfa2218
  • Lärjunge

• 423 inlägg
  • 0
Jag valde att se matchen hos farsan eftersom han har en vanlig CRT tv. Jag klarar inte av att se matcherna på TV4 med min LCD, dessutom sitter jag ganska nära eftersom jag har ett litet rum.

Postad 16 June 2006 - 06:09

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Gisses morlock, isf sprack det att comhem kunde göra nått troligen. Förvisso ser man ju ingen anledning att de inte kan öka på bandbredden i sitt eget nät men blir ju lite svårt om de får samma källmaterial som tex marknätet vilket man kunde misstänka då ryktet går att boxer också har kass bild på matcherna =(

Förövrigt syns störningen helt tydligt på en CRT av nyare/större modell också. Det är alltså inget som endast plasma och lcd berörs av. Dock lär det synas rätt så mycket tydligare för er med någon av de tvteknikerna.

Redigerat av Phunky, 16 June 2006 - 06:12.

Postad 16 June 2006 - 06:35

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2296 inlägg
  • 0
Jag bor i STHLM i ett sprillans nytt COMHEM-hus. Så den dåliga sändningen är alltså nationell.

MEN jag har inte detta problem bara vid fotbollssändningar, det kan vara trädgårdsprogram, motorprogram eller nyheter. Det syns såklart tydligare vid snabba panoreringar när publiken klappar i bakgrunden.

Det skumma är att den analoga bilden är toppen. Sitter typ 3.5 meter ifrån min 40" LCD så jag ser med andra ord tydligt när det är något fel.

Jag har ännu inte fått något svar från COMHEM, konstigt de brukar svara ganska snabbt när man har "allmänna" frågor......

Postad 16 June 2006 - 08:22

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Såg sverige-matchen igår via BOXER och bilden var helt sjukt dålig (och beskuren ;) ) så jag gissar att vi inte ska skylla på enbart COMHEM...

J*vla tur att vi vann, annars hade jag haft 2 ggr att sura över. ;)

Redigerat av pacman, 16 June 2006 - 08:23.

Postad 16 June 2006 - 08:32

Unregistered35ababfd
  • Unregistered35ababfd
  • Forumräv

• 866 inlägg
  • 0
Jag har hört från folk i branchen att TV4:as encoders är av lägre kvalité än SVT. SVT:s har nyligen uppgraderats, medans TV4 ligger kvar på äldre snålvarianter. När det gäller signalen som levereras från Tyskland till SVT och TV4 kan man vara säker på att den är av högsta möjliga kvalité. De kan alltså för en gångs skull inte skylla på att materialet har bristande kvalité. För den marksända digital-TV:n har TV4 en konstant bitrate på ca 3,5 Mit/s vilket är lägre än SVT 1 och SVT2. Det är trångt i andra muxen och de 17 mbit/s som finns kvar skall delas av 6 andra kanaler som kör statistiskt multiplexering -alltså variabel bitrate. I förtsa muxen finns det mer utrymme och där kör SVT1 och 2 med variabel bitrate, som kan ges prioritet över samtida sändningar från SVT24 och Kunskapskanalen. Fotbollen ser alltså bättre ut i SVT för att de har bättre encoders och högre effektiv bitrate. För comhems räkning borde det dock inte vara nån kapacitetsskillnad i kontributionen -men skillnaden i encoderkvalitet slår däremot igenom.

Postad 16 June 2006 - 10:15

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2296 inlägg
  • 0
Har fått svar från COMHEM,

jag skickade detta:

Hej,

har haft urdålig bild på min SAMSUNG LE 40R72BX tillsammans med min digitalbox från COMHEM. (jag bor i COMHEMhus)

Igår var en COMHEM tekniker hemma hos mig och konstaterade att min TV är för bra....... Boxen kan inte fixa den upplösningen som TVn har därför blir bilden dålig.

Ringde då till SAMSUNG och de ställde sig frågande till detta eftersom de själva har COMHEM med denna TV som funkar jättebra.

Jag har fått säga upp abonemanget från er så det är ok, men jag skulle egentligen vilja ha digitalTV som funkar. Jag tror ju att det är fel på boxen.

Se tråden på Aftonbladets + Minhembios forum. Det är ju inte så bra publicitet för er att COMHEM inte funkar på HD-ready LCD-TV.

Hoppas att ni kan fixa detta?

Svar från COMHEM

Problemet beror med största sannolikhet inte på för hård komprimering. Det är snarare utrustningsrelaterat.
Kolla om du märker någon skillnad med den digitalbox du ska låna. Som du nämner så kan problemet bero på uppskalning av bilden. Jag antar att du har kontrollerat så att du inte överför med komposit-signal.

Hmmm...

Jag har skickat tillbaks och frågat varför kundtjänst säger att det är fel på boxen medans teknikern säger att COMHEM inte fixar att leverera boxar som passar till HD-TV.

Postad 16 June 2006 - 10:23

Aztecface
  • Aztecface
  • Beroende

• 1194 inlägg
  • 0

Har fått svar från COMHEM,

jag skickade detta:

Hej,

har haft urdålig bild på min SAMSUNG LE 40R72BX tillsammans med min digitalbox från COMHEM. (jag bor i COMHEMhus)

Igår var en COMHEM tekniker hemma hos mig och konstaterade att min TV är för bra....... Boxen kan inte fixa den upplösningen som TVn har därför blir bilden dålig.

Ringde då till SAMSUNG och de ställde sig frågande till detta eftersom de själva har COMHEM med denna TV som funkar jättebra.

Jag har fått säga upp abonemanget från er så det är ok, men jag skulle egentligen vilja ha digitalTV som funkar. Jag tror ju att det är fel på boxen.

Se tråden på Aftonbladets + Minhembios forum. Det är ju inte så bra publicitet för er att COMHEM inte funkar på HD-ready LCD-TV.

Hoppas att ni kan fixa detta?

Svar från COMHEM

Problemet beror med största sannolikhet inte på för hård komprimering. Det är snarare utrustningsrelaterat.
Kolla om du märker någon skillnad med den digitalbox du ska låna. Som du nämner så kan problemet bero på uppskalning av bilden. Jag antar att du har kontrollerat så att du inte överför med komposit-signal.

Hmmm...

Jag har skickat tillbaks och frågat varför kundtjänst säger att det är fel på boxen medans teknikern säger att COMHEM inte fixar att leverera boxar som passar till HD-TV.

<{POST_SNAPBACK}>

Det verkar som om den teknikern du pratade med inte vet ett dugg om vad han gör. Det ska inte ha med saken att göra.

Postad 16 June 2006 - 11:14

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Felet på Tv4 har jag tagit med comhems utsändning. De och jag misstänker fel från Terracom (att de sänder den i för låg bitrate) så kanske inget att göra åt.

Som jag sagt tidigare. Felet på HD-tv och boxarna är nått helt annat. Är signalen bra så är det fel på boxen (just den ni har och inte alla) eller kablar alt tv'n. Bara för att tvn är ny säger det inte att den är hel eller fungerar bra eller hur?

Vad är det för nått på aftonbladet du hänvisar till i ditt mail noseone?

Redigerat av Phunky, 16 June 2006 - 11:22.

Postad 16 June 2006 - 11:22

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2296 inlägg
  • 0

Felet på Tv4 har jag tagit med comhems utsändning. De och jag misstänker fel från Terracom (att de sänder den i för låg bitrate) så kanske inget att göra åt.

Som jag sagt tidigare. Felet på HD-tv och boxarna är nått helt annat. Är signalen bra så är det fel på boxen (just den ni har och inte alla) eller kablar alt tv'n. Bara för att tvn är ny säger det inte att den är hel eller fungerar bra eller hur?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag hade ju en tekniker hemma som dömde ut boxen..... Men visst helt säker kan jag inte vara förens jag testat med grannens box. Blir på söndag kväll.

Postad 16 June 2006 - 11:23

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2296 inlägg
  • 0

Vad är det för nått på aftonbladet du hänvisar till i ditt mail noseone?

<{POST_SNAPBACK}>

Skrev så för att de skulle öppna ögonen lite inför dålig publicitet. Aftonbladet har ju köpt in sig i Prisjakt.

Postad 16 June 2006 - 16:28

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Bekräftat nu att boxer och bbb's ipdigitaltv har samma fel då Tv4 kör fotboll m.m. Detta sitter då säkerligen hos Terracom eller Tv4. ###### snålskallar.

Dock har inte alla jag har frågat båda vad det gäller boxer och comhem märkt samma fel men tror det har med hurpass bra tv de har. Skulle vilja säga att alla som har en vettig tv och comhem/bbb/boxer har samma fel. canal digital vet jag inte med men de bör ju få samma bildsignal som övriga operatörer kan man tycka.

Postad 16 June 2006 - 17:54

Stefan Bäckman
  • Stefan Bäckman
  • Forumräv

• 976 inlägg
  • 0
Varför blandar ni in Teracom? Dom har väl inget med saken att göra. Om nu alla VM sändningar går via Teracom och sedan ut till leverantörerna så skulle ju SVT också ha dålig bild. Jag tror personligen att felet ligger hos TV4 eftersom vi har fått bekräftat att marksänt, ComHem och nu också BBB har helt kass TV4 signal.

Jag skickade idag ett mail till tittarombudsmannen på TV4 och frågade. Vi får se om jag får något svar.

/Bäckman

Postad 16 June 2006 - 23:14

Aztecface
  • Aztecface
  • Beroende

• 1194 inlägg
  • 0

Varför blandar ni in Teracom? Dom har väl inget med saken att göra. Om nu alla VM sändningar går via Teracom och sedan ut till leverantörerna så skulle ju SVT också ha dålig bild. Jag tror personligen att felet ligger hos TV4 eftersom vi har fått bekräftat att marksänt, ComHem och nu också BBB har helt kass TV4 signal.

Jag skickade idag ett mail till tittarombudsmannen på TV4 och frågade. Vi får se om jag får något svar.

/Bäckman

<{POST_SNAPBACK}>

Personligen har jag väldigt bra bild genom marknätet på TV4. Självklart är SVT i bättre kvalitet men jag har inga skumma problem som ni beskriver.

Postad 16 June 2006 - 23:36

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0
Jag slängde själv in lite kritik till både SVT och TV4 igår.
Dels för att klockorna som läggs i vänster övre hörn både vållar tillfälliga inbränningar på en del plasma,
men även att de är stora som handbollar på en större TV.
Man vill väl se fotbollen och inte en klockj**el i bild?
De kunde lagt en halvgenomskinlig vit klocka i vänster nedre hörn istället...

Och nu till ämnet igen:

Passade på att spy lite galla över TV4's dåliga kvalité och fick denna länken som svar:
http://www.tv4.se/to

Det står inte när de ökade bitraten och jag har inte varit hemma idag, så jag kan inte säga om det blivit någon skillnad.

Synd är det också att de inte kan hålla all SVT-fotboll i 2:an när man behöver bitrate vid stora panoreringar.

Postad 17 June 2006 - 00:23

Aztecface
  • Aztecface
  • Beroende

• 1194 inlägg
  • 0
Bitrate tror jag kommer att förbättras generellt så snart som hela sverige digitaliserats.

Postad 20 June 2006 - 16:25

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

• 1482 inlägg
  • 0
ComHem komprimerar nåt fruktansvärt..
Jag kommer ihåg när jag köpte några ppview filmer och ringde till comhem och gallskrek att jag skulle ha pengarna tillbaka!
Har man en bra tv blir artefrakterna fruktansvärda :D

Postad 21 June 2006 - 11:07

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Nu är ppv'n precis som med Tv4 att de sänder det de får från leverantören vilket är canal digital i detta fall. comhem komprimerar ingenting. Personen som hade en dreambox kanske kan verrifiera detta? Går det i 6mbit så är det ungefär det man får med digitaltv och får hålla sig nöjd till HDtv helt enkelt.

Digitatv är inte bättre än dvd som många tror (SVTs digitala sändningar kör i högst bitrate vilket är 6mbit normalt, vissa dvdfilmer är på 9mbit). Det är ingen direkt skillnad mellan olika leverantörer på den fronten heller. Tekniken är uråldig och ger inte bra bild på stora tv's och allra helst plasma och lcd som kan ha dåliga analoga till digitala omvandlare dessutom. Här behövs HDtv och digital överförning via HDMI hela vägen.

Redigerat av Phunky, 21 June 2006 - 15:35.

Postad 22 June 2006 - 05:18

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2296 inlägg
  • 0
Har visserligen skickat tillbaks boxen men fick svar från COMHEM igår. Se speciellt den raden om 40 tum och uppåt...... Mina svar i rött.

Hej och tack för ditt e-postmeddelande!

Får du samma slags bild när du tittar på menyn på digitalboxen? Det är svårt att säga eftersom den bilden är en "fast" bild. Men då ser man tydligt att bilden består av centimeterstora block.

Har du kontrollerat scartkabel, har du provat att byta scartkabel? Japp, samma

Hur många tum är TV:n på? 40 tum

På mer än 40 tum har har boxen problem att visa samma upplösning som på TVapparater som med mindre tum. jasså :D :unsure:

Du sa att TV:n är HD-ready, det är inte boxen. Den är kontruerad för en TV som inte har den upplösningen. Nej men det vet jag.

Får du samma bild när du använder boxen till en annan TV? Har ej provat.

Har du lånat din grannes box som du sa att du skulle? Japp

Hur blev bilden med den andra boxen? Samma.

Jag rekomenderar att du ringer in för att det då är lättare att göra en felsökning och på så sätt avgöra om det är uteslutande boxen som är trasig eller ej.

Med vänlig hälsning
Com Hem AB
Kundservice
Michael Stiernberg

Något för Aftonbladet. Det är ju helt skadat att de inte skriver ut denna info på sin hemsida. Då skulle jag aldrig beställt och aldrig blivit besviken. Men men, får vänta på HDTV.

Postad 26 June 2006 - 17:11

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Varför skriva ut på sin hemsida om nått som alla andra operatörer berörs av? Felet sitter i att tvn hanterar bildkällan från boxen dåligt alt uppskalningen av bilden fungerar kass och det är tydligen jättevanligt då jag läste på lite om LCD och hört runt lite. Var inte lika vanligt/tydligt på en plasma tydligen. Vi satt upp en LCD "HD-tv" hos oss också och har samma fel. Tv'n är inte av det billigaste märket men felet sitter till 99% i hur tv'n hanterar signalen från scarten och skalar upp bilden på tv'n. Vi får inget fel på boxmenyn men det kan bero på att det är en 32" också.

Avvakta tills HD-tv lanseras ger inte så mycket då det endast är HD-tv kanalerna som får bättre bild. De som fortfarande körs i gamla digital-tv upplösningen kommer se likadana ut om det nu inte är just tv'n som är dålig på att hantera bilden via scarten och det blir bättre via DVI/HDMI. Jag har dock hört att comhem gjort någon uppdatering som skall möjliggöra högre bitrate än tidigare på många kanaler men de skickar normalt sett vad de får som alla andra svenska leverantörer och då blir det ingen skillnad. Har man alltså problem på Svt1 nu så kommer inte mycket märkas. Då har man antingen signalfel vilket du inte hade eller så är det tv'n som hanterar bilden dåligt vilket är valigt på LCD främst.

Redigerat av Phunky, 26 June 2006 - 17:29.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.