Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HTPC-burk

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 juli 2006 - 14:27

nosslo77
  • nosslo77
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Jag skall bygga en HTPC till hösten och börjar så smått skissa på en layout. Vad tycker ni om denna:

Låda:
Enlight EN-7473 Media Center (Silver)
eller
Antec Fusion (Silver/Svart)

Moderkort:
Asus A8N-VM CSM (Om det blir enlight-lådan)

CPU:
AMD Athlon 64 3500+ (2,2GHz) Socket 939 90nm Stepping E6 Tray

Minne:

1GB 400-minnen av nån billig sort

Grafik:
Asus Radeon Extreme AX550GE/TD 256MB

DVB:
digital-everywhere FloppyDTV T/CI (kopplad till PCI-bracket)

Operativ:
XP MCE eller vanliga XP

Mediaprogram om inte MCE:
Ingen aning

Meningen med denna låda är att den skall kunna visa digital-tv och spela in, samt att det skulle va rätt trevligt om det gick att se HDTV en vacker dag utan för stora investeringar. Just nu har jag ändå ingen plattskärm, så då går det bra med "vanlig" digital-TV. Dessutom skulle det vara bra om den var tyst och relativt billig.

//O

Postad 27 juli 2006 - 20:39

trombon
  • trombon
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Har en snarlik burk själv med Enlight chassi, samma moderkort och minne + en Athlon 3200. Kör dock med det inbyggda grafikkortet och ett Hauppauge 1300.

Jag tycker den är helt ok efter byte av AMD's fläkt till en Thermaltake Golden Orb II + inkoppling av en Zalman Fanmate för att styra fläktarna. Tyvärr räckte den inte riktigt till för att kolla på HDTV-sändningarna under VM men för att kolla på DVD, TV osv så räcker den gott.

Kör MCE på den men föredrar Mediaportal

Redigerat av trombon, 27 juli 2006 - 20:41.

Postad 28 juli 2006 - 08:32

nosslo77
  • nosslo77
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

Har en snarlik burk själv med Enlight chassi, samma moderkort och minne + en Athlon 3200. Kör dock med det inbyggda grafikkortet och ett Hauppauge 1300.

Jag tycker den är helt ok efter byte av AMD's fläkt till en Thermaltake Golden Orb II + inkoppling av en Zalman Fanmate för att styra fläktarna. Tyvärr räckte den inte riktigt till för att kolla på HDTV-sändningarna under VM men för att kolla på DVD, TV osv så räcker den gott.

<{POST_SNAPBACK}>

Tackar.

vilket enlight-chassi kör du? är det nåt att ha? borde den burken inte klara av HDTV?

//O

Postad 28 juli 2006 - 09:48

hakuna
  • hakuna
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
MB har inbyggt grafikkort, tror du inte det räcker med det?
Jag funderar på något liknande, men väntar med gfxkort tills det blir aktuellt med HDTV.

Postad 28 juli 2006 - 09:53

Unregisteredd7a46a96
  • Unregisteredd7a46a96
  • Veteran

• 1 612 inlägg
  • 0
Jag funderar på ett likande system med inbyggd grafik.
Men jag läste någon stans att MCE kräver 128 Mb.
Om man stoppar i en gigg minne så blir det ju inte så mycket kvar. Vad händer om man sänker grafiken till 32 Mb. Laggar MCE då elller?

Postad 28 juli 2006 - 09:56

hakuna
  • hakuna
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Hur menar du, 128 MB av 1024 är väl inte så mycket?

Postad 28 juli 2006 - 11:39

nosslo77
  • nosslo77
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Så det kan räcka med det inbyggda grafikkortet? Rätt nice i så fall. Hittade en rätt schysst guide som tog upp det.
http://www.tomshardw....html#inledning

//O

Postad 29 juli 2006 - 06:05

trombon
  • trombon
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Tackar.

vilket enlight-chassi kör du? är det nåt att ha? borde den burken inte klara av HDTV?

//O

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har det chassi du nämner, Enlight EN-7473. Det är väl knappast det fräckaste chassi man har sett men det duger tycker jag + att det är förhållamdevis billigt. Det är också trevligt att det går att stoppa i fullhöjds-kort i det
Det finns bara en HD-plats så det kan ju uppfattas som ett problem, jag har löst det genom att koppla in en extern USB-disk istället.
Tycker man om att ha en vfd-display (eller vad det heter) så är ju det också ett problem då det inte finns någon plats för det, jag har inget behov av det dock.

Det finns en recension på chassit här

Jag testade HDTV-sändningarna med den fria codecen + PowerDVD som det skrivs om i en annan tråd och visst, jag fick bild men det hackade en hel del, det kan ju förvisso bero på andra saker som tv-kortet exemplevis. Kanske ska nämna att jag har den kopplad via DVI till en Huyndai Q320 också ;)

Redigerat av trombon, 29 juli 2006 - 06:39.

Postad 24 augusti 2006 - 15:26

Anna-Log
  • Anna-Log
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
trombon:
Hur är oljudnivån från nätagget på enlight chassit (7473) ?

Jag har funderat på det där chassit för att bygga en billig HTPC men är lite orolig över ljudnivån då jag vill ha HTPCn igång alltid

Redigerat av Anna-Log, 24 augusti 2006 - 15:31.

Postad 26 augusti 2006 - 07:00

trombon
  • trombon
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0

trombon:
Hur är oljudnivån från nätagget på enlight chassit (7473) ?

Jag har funderat på det där chassit för att bygga en billig HTPC men är lite orolig över ljudnivån då jag vill ha HTPCn igång alltid

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tycker den är ok, ställer jag mig intill den så hör jag den men på min normala tittplats ett par meter från den så störs åtminstone inte jag. Förvisso bor jag vid en tämligen hårt trafikerad väg så ljudet drunknar till viss del i trafiksuset. Den DVD jag har i burken överröstar iallafall nätagget när den drar igång och även hårddisken som är en Maxtor.

En normal modern laptop är tystare men jämfört med min andra pc (Chieftec towerchassi med orginal psu som låter osm ett tröskverk) så är den knäpptyst.

Hmm det var svårt det här att beskriva hur nånting låter :huh:

Postad 28 augusti 2006 - 07:41

Anna-Log
  • Anna-Log
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
tack trombon, det är inte lätt att beskriva hur mycket något låter.

Postad 19 september 2006 - 14:22

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0
Någon som kör med Antec Fusion?

Ser att det finns plats för "egen IR modul"...
Finns det någon att köpa som passar / inte kostar en förmögenhet?

Är ni nöjda med det chassiet?

/Jonas

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.