Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Siemens Loox N100

131 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Fujitsu Loox N100 (Europa) (GPS-navigatorer) 1 7.933332 (14) Inga priser
2 relaterade trådar

Postad 06 August 2006 - 22:51

anders4321
  • anders4321
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Jag undrar om det är någon som har pillat med en Siemens Loox n100?
Jag har läst att den använder sig av Navigons program. Är det bra? Tomtom har jag hört skall vara bättre. Stämmer det? /A

Postad 10 August 2006 - 19:49

draca
  • draca
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
beror på vad du ska ha den till.

tomtoms program e bra och dom får kartdata från Teleatlas, vilka är rätt bra.

n100 kör Navigon 6 (förkortat), den versionen finns bara till n100 än så länge, navigon använder sig av navteq kartor, som i min mening är smått sämre än teleatlas, men andra säger annorlunda.

om du ska ha gpsen för att gå runt i städer och sånt så är det N100:an du ska ha, finns ingen mindre handhållen enhet till den prestandan och det priset med de kartorna.

ska du ha en Garmin i motsvarande utgåva så får du punga ut med c:a 7000-10000kr.
dock så räcker batterierna till garmin längre.
N100 har gissningsvis runt 7h.

den är liten lätt och rätt frän, försökte köpa en själv med sepeföretaget total el&it är bara skit, dom bryter mot arns rekommendationer och nu har dom plockat bort sig själva från prisjakt..

hmm iaf, om du däremot ska ha gpsen till bilen mestadels så är det smartare att köpa en som e avpassad för bilen, dvs en Tomtom eller en Mio, eftersom N100:an bara har 2,8" skärm vilket e för litet om det ska va bekvämt i bilen. minst 3,5" bör du ha då.

jag har en tomtom 500 i min bil, men tänker som sagt köpa en N100 pga att jag vill ha en som jag kan gå omkring med också.. helst vill man väl ha en pryl som kan göra allt, men really.. it's not gonna happen :)

N100:an verkar bra, men jag hari nte lyckats beställa en än.

Postad 25 August 2006 - 14:39

T0TTE
  • T0TTE
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Jag hade tänkt köpa en N100 ända till jag upptäckte att den inte kan importera custom points of interest/waypoints.

Jag vill gärna ha in fartkameror med mera.

Vad ska man nu köpa?

Postad 26 November 2006 - 15:51

Unregistered0a35d0a2
  • Unregistered0a35d0a2
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Det är bara att köpa programmet Poiwarner som kostar ca 200 kr.

Postad 02 December 2006 - 11:51

frenzy
  • frenzy
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Det är bara att köpa programmet Poiwarner som kostar ca 200 kr.

<{POST_SNAPBACK}>

vilken version av Poiwarner?
har du testat Poiwarner med Siemens Loox N100?
taxam för svar

Postad 02 December 2006 - 21:32

Unregistered0a35d0a2
  • Unregistered0a35d0a2
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Jag har mailat personerna bakom poiwarner och de har sagt att de kommer lansera en ny version till MN6 inom de närmsta veckorna (när Navigon har släppt MN6 för PDA:s). Jag har själv beställt en Navigon 6000T och den kommer också fungera med poiwarner.

Postad 03 December 2006 - 22:00

frenzy
  • frenzy
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Jag har mailat personerna bakom poiwarner och de har sagt att de kommer lansera en ny version till MN6 inom de närmsta veckorna (när Navigon har släppt MN6 för PDA:s). Jag har själv beställt en Navigon 6000T och den kommer också fungera med poiwarner.

<{POST_SNAPBACK}>

tack för infot

Postad 19 December 2006 - 23:35

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Jag har en Navigon (Transonic) 6000t med MN6 och valde den mycket pga stödet för fartkameror och TMC.
Jag har märkt att den har problem med att veta åt vilket håll fartkamerorna är riktade. På min så finns det varning med såväl symbol som med "röst" för kameror. Symbolen visas för samtliga fartkameror oavsett vilken sida av vägen kameran sitter på och är riktad mot. "Rösten" är dock bara aktiverad i viss färdriktning. Tyvärr så varnar "rösten" väldigt ofta när man åker i fel färdriktning och inte alls ibland när man åker i rätt riktning!!! Skälet till att jag nämner det här i Siemens tråden är att jag tror att det beror på kartmaterialet och programvaran MN6 och inte på hårdvaran! Jag har ännu inte fått kompletterande svar från Navigons support på om detta beror på hårdvara eller mjukvaran. Jag fick ett inledande snabbt svar som inte var svar alls på min fråga och när jag förtydligade frågan har de inte svarat! Kanske väntar de på att jag ska ringa deras hotline (4kr/min) så de kan debitera mig en bra summa för att berätta att det är fel i deras mjukvara!

Vägen som jag har provat längs är väg 73, söder om stockholm, vore intressant om någon annan provat den vägen med samma erfarenhet!

Detta är trist eftersom jag annars tycker den är kalas, mycket lättanvänd och enkel att köra efter! Kanske kan jag med POI warner (när den släpps för MN6) rätta dessa fel i kartprogrammet!???

/Leif

Postad 20 January 2007 - 01:17

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
I tester så har det stått att denna GPS är långsam, stämmer det? Allt beror väl på vad man jämför med iof.

Är den prisvärd eller skall man se sig om efter någon annan?

Jag vill nämligen ha en både portabel och möjlighet i bilen.

Det har stått också i några tester att den inte klarar att navigera över nationsgränser, vad innebär det?

Funkar alla GPS i alla bilar, jag tänker på om man behöver någon extern antenn.

Postad 01 March 2007 - 19:18

ping84
  • ping84
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Kan man stänga av bildskärmen så man enbart använder röstnavigeringen, för att spara batteri?
Fungerar den inbyggda GPS enheten även under en läderjacka/ryggsäck?

Postad 02 March 2007 - 19:09

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0

Kan man stänga av bildskärmen så man enbart använder röstnavigeringen, för att spara batteri?
Fungerar den inbyggda GPS enheten även under en läderjacka/ryggsäck?

<{POST_SNAPBACK}>

Man kan dra ner ljusstyrkan väldigt mycket både på batteridrift och nätdrift. Och visst fungerar den under en jacka, inga problem.

Postad 12 March 2007 - 13:08

subs
  • subs
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Har precis skaffat mig Loox N100. Installationsskivan gick inte att köra då den crashade gång på gång. Den behövdes dock inte då alla kartor var installerade. Sen verkar inte den inyggda GPS'n fungera. Jag är trots allt mitt i stockholm. Något man behöver aktivera????

Postad 12 March 2007 - 21:13

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0

Har precis skaffat mig Loox N100. Installationsskivan gick inte att köra då den crashade gång på gång. Den behövdes dock inte då alla kartor var installerade. Sen verkar inte den inyggda GPS'n fungera. Jag är trots allt mitt i stockholm. Något man behöver aktivera????

<{POST_SNAPBACK}>

Du skojar, alla kartorna var väl inte installerade? Det får ju inte plats på 1GB som ingår i N100.

Du behöver inte aktivera något, det är bara att slå på den från början, så den letar upp satellitterna.

Jag har köpt till POI warner och lagt in alla 706 fartkameror som finns i Sverige. Nu varnar den för fartkameran och även visar en liten fartkamera ikon.

Postad 29 April 2007 - 15:00

Unregistered6f3921e6
  • Unregistered6f3921e6
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Om jag vill använda N100 i ett område som inte täcks av kartorna, tex i asien, kommer det då upp en simpel "karta" med longitud och latitud, eller är det inget som funkar? /Peter

Postad 20 June 2007 - 11:44

DLS
  • DLS
  • Forumräv

• 502 inlägg
  • 0
Jag är väldigt sugen på den här lilla saken :)

Några frågor bara, tänkte bland annat ha den i båten så jag undrar om man kan få upp hur fort man åker med den?

Har fattat att det finns ett program som heter poiwarner som man bör lägga in om man vill ha koll på fartkameror :wub:

Hur mycke minne blir det kvar ungefär när man lagt in poiwarner o kartorna?

Hur fungerar poiwarner??

Postad 20 June 2007 - 19:53

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
Jag åkte färja till England nyligen och då kan man använda GPS på Nordsjön. Man får då upp hastigheten i mph eller km/h, men man måste ställa om den till gående, för han man den på bil som färdmedel och sätter igång den på sjön, så kraschar den. Det finns nämligen inga vägar på sjön.

Jag köpte till ett 2 GB kort och då får man plats med allt. 1 GB räcker långt, för man behöver inte alltid ha alla kartor inlagda.

Jag har köpt programmet poi warner och det fungerar bra. En röst säger till mig när man börjar närma sig en kamera och sedan dyker det upp en fartkamera ikon på skärmen också.

För att få upp ikon och röst, så måste man själv kopiera in dessa till GPS.

Postad 20 June 2007 - 22:48

DLS
  • DLS
  • Forumräv

• 502 inlägg
  • 0
det låter ju bra :(

är det nån som har lite egna bilder på den (inga reklambilder)?

Är rädd att skärmen är för liten, kanske måste åka o kolla på den nånstans innan jag beställer den :)

Postad 21 June 2007 - 05:42

EB#1
  • EB#1
  • Lärjunge

• 353 inlägg
  • 0
Tycker du ska åka och kolla på den först. Den är liten och nästan löjligt snygg när man ser den i verkligheten. Men det är helt klart en liten apparat med mindre skärm än på många andra. Jag tycker den är helt ok och jag vill ha en apparat som lätt slinker ner i fickan och då får man ta den lilla nackdelen. Men jag kan nog tänka mig att många vill ha en större skärm.

Postad bild

Postad 21 June 2007 - 10:32

Stojan
  • Stojan
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Finns det nån "spara rutt" funktion i denna? Dvs om jag är ute och åker/går/cyklar kan den loggadet och sedan föra över till en PC för vidare behandling, typ ladda in i ett kartprogam.

Postad 21 June 2007 - 23:40

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0

Tycker du ska åka och kolla på den först. Den är liten och nästan löjligt snygg när man ser den i verkligheten. Men det är helt klart en liten apparat med mindre skärm än på många andra. Jag tycker den är helt ok och jag vill ha en apparat som lätt slinker ner i fickan och då får man ta den lilla nackdelen. Men jag kan nog tänka mig att många vill ha en större skärm.

Postad bild

<{POST_SNAPBACK}>

Jag hade den i bilen för några veckor sedan när vi var i England, och jag tycker faktiskt att skärmens storlek räcker till gott och väl. Inga problem med storleken.

Redigerat av kotten33, 21 June 2007 - 23:43.

Postad 21 June 2007 - 23:44

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0

Finns det nån "spara rutt" funktion i denna? Dvs om jag är ute och åker/går/cyklar kan den loggadet och sedan föra över till en PC för vidare behandling, typ ladda in i ett kartprogam.

<{POST_SNAPBACK}>

Den sparar senaste rutterna, men hur du skall få ut detta data, det vet jag inte. Har inte riktigt känt det behovet.

Postad 22 June 2007 - 08:00

EB#1
  • EB#1
  • Lärjunge

• 353 inlägg
  • 0

Jag hade den i bilen för några veckor sedan när vi var i England, och jag tycker faktiskt att skärmens storlek räcker till gott och väl. Inga problem med storleken.

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, för själva navigeringen är det inga som helst problem. Rutten och pilarna syns hur bra som helst. Men en del detaljinformation som t ex avstånd och aktuell hastighet tycker jag är svår att se från ratten. Fast å andra sidan ska man ju ändå inte sitta och stirra för mycket på det när man kör.

Den nya mjukvaran som finns att ladda hem från Navigon var förresten ett lyft jämfört med den som fanns förinstallerad. Snabbare, stabilare och gränssnittet har blivit bättre. Det tar några sekunder längre att starta navigeringsprogrammet men det har man igen senare.

Redigerat av EB#1, 22 June 2007 - 08:01.

Postad 22 June 2007 - 09:21

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, för själva navigeringen är det inga som helst problem. Rutten och pilarna syns hur bra som helst. Men en del detaljinformation som t ex avstånd och aktuell hastighet tycker jag är svår att se från ratten. Fast å andra sidan ska man ju ändå inte sitta och stirra för mycket på det när man kör.

Den nya mjukvaran som finns att ladda hem från Navigon var förresten ett lyft jämfört med den som fanns förinstallerad. Snabbare, stabilare och gränssnittet har blivit bättre. Det tar några sekunder längre att starta navigeringsprogrammet men det har man igen senare.

<{POST_SNAPBACK}>

Precis vad du säger angående hastighet och avstånd, kan gärna ha varit lite större, men om jag skall vara ärlig, så tittar man inte på detta under körning.

Jag använder också den "nya" programvaran.

Postad 24 June 2007 - 18:24

Unregistered4045d2ff
  • Unregistered4045d2ff
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Det sägs att "det finns ingen möjlighet att navigera över nationsgränserna" stämmer det även med den nya mjukvaran? Vore toppen och vetta detta, håller på att planera en europa resan och måste få tag på en liten vettig GPS i tid.

Postad 25 June 2007 - 21:47

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
Det funkar inte över gränsen och detta är inget problem tycker jag.

Hur jobbigt kan det vara att starta om GPS när man åker över till ett annat land där man måste byta karta? :P

Jag personligen tycker att detta argument är skit samma, för hur ofta passerar man en lands gräns igentligen?

Postad 26 June 2007 - 11:40

Unregistered4045d2ff
  • Unregistered4045d2ff
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Hur jobbigt kan det vara att starta om GPS när man åker över till ett annat land där man måste byta karta?  :)

Jag personligen tycker att detta argument är skit samma, för hur ofta passerar man en lands gräns igentligen?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tycker absolut inte det är en skitsak. Jag ska planera min resa genom europa i sommar och jag kan inte ens börja tänka på hur irriterande det skulle vara att jag inte kan planera från stockholm-italien direkt eller lägga in den vägen jag vill. Sen är det klart att det är väl inte alla som har de behovet men att sätta in en sådan begränsning känns som idioti.

Ligger åtminstånde alla länder med på kortet eller krävs det ett större kort och massa pill för att få grejerna att fungera?

Postad 26 June 2007 - 16:49

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0

Hur jobbigt kan det vara att starta om GPS när man åker över till ett annat land där man måste byta karta?  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tycker absolut inte det är en skitsak. Jag ska planera min resa genom europa i sommar och jag kan inte ens börja tänka på hur irriterande det skulle vara att jag inte kan planera från stockholm-italien direkt eller lägga in den vägen jag vill. Sen är det klart att det är väl inte alla som har de behovet men att sätta in en sådan begränsning känns som idioti.

Ligger åtminstånde alla länder med på kortet eller krävs det ett större kort och massa pill för att få grejerna att fungera?

<{POST_SNAPBACK}>

OK, det är olika vad man tycker är viktigt. Jag tycker det är viktigare med en lite smärt GPS än en större modell som har denna funktion. Det låter som du är krävande GPS användare och då är kanske inte detta modellen för dig.

Det medföljer en 1 GB kort och detta är för litet för alla kartorna, men även här är dte oftast inget problem, för hur ofta åker man igenom alla länderna på en och samma resa. I ditt fall så kan du lägga in de kartor du behöver för att ta dig ner till Italien.

Postad 27 June 2007 - 11:55

stesa
  • stesa
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej, något som inte tycks stå specat någonstans:

Har den menyer och röstinstruktioner på Svenska?

Postad 27 June 2007 - 18:14

EB#1
  • EB#1
  • Lärjunge

• 353 inlägg
  • 0
Ja

(alltid kul att kunna ge ett kort och koncist svar :) )

Postad 29 June 2007 - 14:05

abaader77
  • abaader77
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Priset är ju tokigt billigt just nu? ca 1700 kr inkl frakt för en liten, portabel navigator med europakartor. Jag beställde en direkt. Klockrent både i bilen och när man ska ut och resa till främmande storstäder... hoppas jag! :-)

Postad 29 June 2007 - 14:13

EB#1
  • EB#1
  • Lärjunge

• 353 inlägg
  • 0
Jo, jag fick min för 1600 med frakt när Misco hade kampanj på den. Jag reser inte så mycket så jag vet egentligen inte om jag behöver en navigator men med det priset kunde jag inte låta bli. Kändes som ett bra tillfälle att prova hur det fungerar och lära sig lite mer om tekniken.

Det finns ju ett par andra modeller som är några kronor billigare men då har de inte lika mycket minne/kartor och är lite för klumpiga för att ha i fickan.

Postad 29 June 2007 - 14:51

PackSwede
  • PackSwede
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0
Vart hittar man det omtalade POI-Warner programmet ?, min Google-Fu sviker mig :)

Verkade på något forum som jag hittade som om man måste lägga in någon sorts "hack" för att kunna köra POI-Warner, någon som har kört POI-Warner och kan berätta lite ?

Har ingen sån här än men pris/prestanda verkar onekligen intressant och vi ska på bilsemester i sommar...

Postad 29 June 2007 - 15:59

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
The finns inga hack som fungerar. jag har letat väldigt mycket, men sen så bestämde jag mig för att köpa det istället. Det kostar bara €30 och finns att läsa om här. http://www.navigating.de/

Men den siten funkar inte just nu, men det är denna adress jag har använt mig av tidigare

Postad 30 June 2007 - 00:16

PackSwede
  • PackSwede
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0
För att undvika missförstånd så menade jag inte "crack" för att slippa betala utan att man skulle vara tvungen "knäcka" eller "hacka" sin GPS för att kunna installera 3:e parts mjukvara.

Tack för länken, den verkar fungera för mig !

Postad 30 June 2007 - 15:02

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0

För att undvika missförstånd så menade jag inte "crack" för att slippa betala utan att man skulle vara tvungen "knäcka" eller "hacka" sin GPS för att kunna installera 3:e parts mjukvara.

Tack för länken, den verkar fungera för mig !

<{POST_SNAPBACK}>

Nu funkar länken igen. Tillfälligt nere.

Du behöver inte hacka något i hårdvaran. POI warner är skrivet för bl a just N100. Bara att installera och köra. En viss vana med "prylar" underlättar när man skall installera och få in alla POI´s och symboler.

Postad 30 June 2007 - 22:22

PackSwede
  • PackSwede
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0
Tack, prylvana torde jag ha så det räcker :D

Postad 04 July 2007 - 21:54

Rejser
  • Rejser
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Har precis fått hem min Loox. Har dock problem med att installera o köra ActiveSync - detta för att kunna uppdatera med den nya maskinvaran. Har installerat ActiveSync men likt förbannat så hittar bara datorn Looxen som ett minneskort.....

Någon som har ett tips ?

Postad 04 July 2007 - 22:02

EB#1
  • EB#1
  • Lärjunge

• 353 inlägg
  • 0
Samma här, den dök inte upp som en vanlig handdator men det spelade ingen roll. Uppdateringsprogrammet hittade på den och allt fungerade som det ska ändå. Troligen är det så att uppdateringsprogrammet behöver vissa komponenter i active sync men inte själva huvudprogrammet.

Postad 04 July 2007 - 23:26

PackSwede
  • PackSwede
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0
Har nu fått hem min Loox !

Mycket nöjd hittils, verkar motsvara mina förväntningar (förutom att den var mindre och snyggare än jag trodde att den skulle vara...)

Ser att man kan ladda hem en nyare version av navigationsmjukvaran (6.1), och det verkar ju som om flera här tycker att det är värt det... frågan jag har är om POI Warner avsedd för 6.0 även fungerar på 6.1 ?

(Sitter och surfar på GPRS/EDGE och kan inte ladda ner just nu, fanken så irriterande)

Postad 05 July 2007 - 00:40

Rejser
  • Rejser
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Tack EB ! Nu funkade det !

Postad 05 July 2007 - 22:37

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0

Har nu fått hem min Loox !

Mycket nöjd hittils, verkar motsvara mina förväntningar (förutom att den var mindre och snyggare än jag trodde att den skulle vara...)

Ser att man kan ladda hem en nyare version av navigationsmjukvaran (6.1), och det verkar ju som om flera här tycker att det är värt det... frågan jag har är om POI Warner avsedd för 6.0 även fungerar på 6.1 ?

(Sitter och surfar på GPRS/EDGE och kan inte ladda ner just nu, fanken så irriterande)

<{POST_SNAPBACK}>

POI Warner fungerar med 6.1

Postad 05 July 2007 - 23:19

last_raven
  • last_raven
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Fick hem mitt exemplar av n100 precis lagom til Midsommar,

har sen dess hunnit testa lite olika mjukvaror på den,

Oziexplorer funkar bra dock problem med att hitta lämpligt kartmaterial som inte kostar skjortan...

Vito Navigator II funkar kanon för att logga rutter och sen överföra dessa till t.ex. OziExplorer på PC efter att ha gjrot om formatet på rutterna från smt till plt med t.ex. gpsbabel. ger en del av den funktion som "Stojan" frågat efter i tidigare inlägg, dock så sparar ju inte Navigon någon fil med den genomföra rutten.
Vito har även en del plugin såsom Accelerometer, speedchart etc...

Som många nämnt här funkar POIWarner utomordentligt. Fördel om man startar Navigeringen via PoiWarner så kommar man tillbaka in i WinCE läget om man utgick därifrån, annars är det en mjuk omstart som behöver göras.

Har även testat lite olika mediaspelar för video/ljud/bilder i CE läget, fastnade till slut för TCPMP som har stöd för bl.a. flac.

TomTom har jag ännu inte installerat och testat på den.

Som nämnt i flertalet recensioner är den ju lite seg i uppstart av själva navigeringen, kan nog bero på att kartmaterialet för t.ex skandinavien är en bra bit över 300mb, blir inte snabbare av att man lägger på den nya kartan på 1.8gb för hela europa i en fil som även möjligör gränslös navigering i Europa.

I slutändan tycker jag att den ger bra valuta för pengarna med tanke på priset, man får ju trots allt vad man betalar för.

Postad 06 July 2007 - 09:47

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
Det finns en sak som jag saknar som jag tror inte finns på N100. Om jag skall åka någonstans som inte har en adress, men jag har däremot koordinaterna. Kan man lägga in koordinaterna som ett resmål?

Postad 06 July 2007 - 10:17

Wakamuru
  • Wakamuru
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Vad besviken jag blev...

Vill verkligen inte skapa panik eller besvikelse men jag känner att jag vill meddela detta.
Har spanat in denna produkt under veckan, priset är ju kanon och jag vill ha en produkt som jag kan använda utanför bilen. Hade planer på att beställa denna både till mig och min far men jag tror att jag nu avstår på grund av följande...

Ringde till NAVIGONS support för att fråga lite om kartuppdateringar och vad det kan komma att kosta. Det jag hör av en väldigt övertygande dam är att NAVIGON troligen inte kommer att i forsättningen leverera kartor och uppdateringar till andra än sina egna produkter. Visst kan detta låta som ett försäljningstrick men jag blev ändå oroad. Eventuellt skulle det komma en uppdatering men troligen inga fler. Dessutom säger hon att nuvarande kartor i loox n100 är rätt så gamla.

Vidare påstår hon att den redan nu finns deras egna GPS apparater på marknaden som har MobileNavigator 6.5, ett program som de alltså forsättningsvis kommer att sasta på vad det gäller framtida kartor. Dessutom är det ett program som loox n100 inte stödjer.

Tror inte men jag hoppas verkligen att jag har uppfattat detta ovan fel. Om någon har annan information som motstrider dessa uppgifter får ni gärna återkomma, är allt annat än expert inom området. Är fortfarande sugen på produkten som bara den...

Postad 06 July 2007 - 10:24

EB#1
  • EB#1
  • Lärjunge

• 353 inlägg
  • 0
Jo, jag blev varnad för det innan jag köpte den men sedan kollade jag vad kartuppdateringarna kostade och insåg genast att det inte spelar någon roll. Den dagen man vill ha färskare kartor är det lika billigt att köpa en ny navigator som att köpa uppdateringen.

Så i praktiken tycker jag inte att det är ett problem även om det givetvis suger att det inte finns en billig uppdateringstjänst till en sådan här pryl.

Det är dessutom ingenting unikt för denna navigator utan gäller alla jag kunde hitta i den prisklass jag var intresserad av.

Redigerat av EB#1, 06 July 2007 - 10:27.

Postad 06 July 2007 - 10:31

Wakamuru
  • Wakamuru
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Jo, jag blev varnad för det innan jag köpte den men sedan kollade jag vad kartuppdateringarna kostade och insåg genast att det inte spelar någon roll. Den dagen man vill ha färskare kartor är det lika billigt att köpa en ny navigator som att köpa uppdateringen.

Så i praktiken tycker jag inte att det är ett problem även om det givetvis suger att det inte finns en billig uppdateringstjänst till en sådan här pryl.

Det är dessutom ingenting unikt för denna navigator utan gäller alla jag kunde hitta i den prisklass jag var intresserad av.

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för ditt svar!
Förstår resonemanget i detta fall med tanke på produktens nuvarande pris. Men när den kom ut kostade den upp emot det dubbla, hade jag köpt den då hade jag utan tvekan känt mig grundlurad på grund av detta med kartorna. De tidigare kartorna (utan minneskort) ligger på 995 kr hos Navigon, inte riktigt samma kostnad som vad en produkt kostar. Trots allt känns det som att man inte ska behöva byta ut en produkt varje gång nya kartor kommer ut men det är kanske så med de flesta.

Redigerat av Wakamuru, 06 July 2007 - 10:40.

Postad 06 July 2007 - 10:59

DLS
  • DLS
  • Forumräv

• 502 inlägg
  • 0
bara en fråga.
om nu navigon slutar med uppdateringar till n100.
kan man inte bara köra tomtoms mjukvara o kartor istället eller är jag ute o cyklar?

Postad 06 July 2007 - 11:36

Wakamuru
  • Wakamuru
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

bara en fråga.
kan man inte bara köra tomtoms mjukvara o kartor istället eller är jag ute o cyklar?

<{POST_SNAPBACK}>

Hos Navigon finns i alla fall möjligheten att byta från t.ex. Tomtom till Navigon, så det omvända borde ju fungera. Det som jag inte förstår och som jag ångrar att jag inte frågade är varför nya det nya "operativsystemet" 6.5, till vilka uppdateringarna kommer att fortsätta, inte kan användas i n100??

Postad 06 July 2007 - 11:51

Wakamuru
  • Wakamuru
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

bara en fråga.

<{POST_SNAPBACK}>

Hos Navigon finns i alla fall möjligheten att byta från t.ex. Tomtom till Navigon, så det omvända borde ju fungera. Det som jag inte förstår och som jag ångrar att jag inte frågade är varför nya det nya "operativsystemet" 6.5, till vilka uppdateringarna kommer att fortsätta, inte kan användas i n100??

Postad 06 July 2007 - 12:00

Wakamuru
  • Wakamuru
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Kunde inte låta bli och ringde igen...
40 kr fattigare men ändå...

Killen som pratade mer tyska än svenska påstår att det visst även fortsättningsvis kommer uppdateringar till n100...
Man bli f-n inte klok av detta, framförallt inte om inte är insatt i dessa system...

EB#1 ==> Vad fick du höra egentligen, du skrev att du blev varnad för detta??

Redigerat av Wakamuru, 06 July 2007 - 12:00.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.