Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LCD-lag

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 December 2006 - 17:45

Unregistered13c01ccd
  • Unregistered13c01ccd
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Jag har fördjäves letat efter information om LCD input-lag på modeller som säljs i Sverige. För de som inte vet vad jag pratar om är kan ni läsa här:

http://hdtvlag.googlepages.com/home

http://en.wikipedia.org/wiki/Input_lag

Någon som vet något om mer om detta? Jag är förvånad över att jag inte hittar information om detta i forumet när jag själv för ett halvår sedan sålde min första LCD-monitor (ej TV) för att den hade för mycket input-lag.

Samsung har utvecklat "Game Mode" på sina LCD-TVs för att ta minska bildbehandligen och på så sätt få bättre respons. Någon som har provat detta och tycker det räcker? Jag är på gång att köpa en lb1r eller lb2r från LG men jag hittar inte information om någon Game Mode där inte och blir på så sätt lite förskräckt. Visserligen ska S-IPS paneler ha mindre fördröjning än S-PVA paneler vilket kanske är den enkla förklaringen.

Givetvis är detta bara ett problem för de som spelar eller kopplar TVn till datorn vilket jag ska göra. Tacksam för information.

/D

Postad 02 January 2007 - 23:05

Drexon
  • Drexon
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Bump. Jag är också väldigt intresserad av detta nu när jag var väldigt nära att köpa en Philips 42PF7621D och nu alldeles nyss såg att nån klagade på input-lag som han hade svårt att kompensera för. Känner förmodligen samma fasa som du, och särskilt då jag tänker lägga ut 14 papp på en 42-tummare också. =/ Måste hitta nått homebrew-program till min Xbox 1:a att frenetiskt gå omkring och testa HDTVs med. XD

Jag tycker dock också att LG verkar ha bra apparater, och det lutar nästan mot nån sån eller en Sony KDL-42U2000, känner mig lite väl förvirrad nu när jag var så inställd på Philipsen. ~_~

Man lever och lär, tillbaks i djungeln igen...

Postad 02 January 2007 - 23:29

Unregisteredad73dcf0
  • Unregisteredad73dcf0
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Bump. Jag är också väldigt intresserad av detta nu när jag var väldigt nära att köpa en Philips 42PF7621D och nu alldeles nyss såg att nån klagade på input-lag som han hade svårt att kompensera för. Känner förmodligen samma fasa som du, och särskilt då jag tänker lägga ut 14 papp på en 42-tummare också. =/ Måste hitta nått homebrew-program till min Xbox 1:a att frenetiskt gå omkring och testa HDTVs med. XD

Jag tycker dock också att LG verkar ha bra apparater, och det lutar nästan mot nån sån eller en Sony KDL-42U2000, känner mig lite väl förvirrad nu när jag var så inställd på Philipsen. ~_~

Man lever och lär, tillbaks i djungeln igen...

<{POST_SNAPBACK}>

Det var jag som klagade på, vad jag nu vet heter, input-lag på Philipsen. Tycker det är ganska självklart varför det uppkommer men varför skulle det inte gå att kompensera ljudet med delay effekten på en receiver?

Postad 02 January 2007 - 23:37

Drexon
  • Drexon
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Grejen är att det inte spelar någon roll hur mycket lagg en TV har för vanliga video-tittare, men det gör det för oss som spelar. För att sakerna som händer på skärmen ska matcha våran 'input' i konsolen, dvs. våra fingerrörelser på handkontrollen så får det inte vara mycket lagg inblandat alls. Det finns förklarat i länken i det första inlägget.

Enligt länken ska dock LG vara bra med det där, och då jag spanat in en del LG-skärmar kanske det blir en sån... kanske en med inbyggd hårddisk som jag hux flux får råd med genom att gå ner i pris lite. :rolleyes:

Men jo, som TV-spelare är detta ett rätt seriöst problem.

Postad 02 January 2007 - 23:40

Unregisteredad73dcf0
  • Unregisteredad73dcf0
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Ah, ok. Då förstår jag ditt problem. Men mitt "enklare" problem kan alltså avhjälpas med en bättre receiver än min gamle trotjänare som har ganska begränsade inställningsmöjligheter?

Så här beskrivs det för Denon 3805 t.ex.

• Audio Delay Function
Audio Delay function corrects slight lags between sound and picture that can occur when a video signal is processed, such as in a Progressive Scan DVD player or outboard video processor.

Verkar som Denons nyare receivrar klarar justera lipsync problem upp till 200ms.

Edit: Denon beskrivningen

Redigerat av Unregisteredad73dcf0, 02 January 2007 - 23:49.

Postad 02 January 2007 - 23:46

Drexon
  • Drexon
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Mjo, eller avstängning av vissa filter så en del av lagget försvinner.

Postad 03 January 2007 - 00:14

HYBRiS
  • HYBRiS
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
hmmm.... är lite småorolig över detta också, eftersom även jag tänkt använda TVn till datorbruk primärt och däribland spelande.

Är det normalt sett så mycket lagg att det skulle upptäckas om man kopplade upp en dator mot de paneler som står uppställda i affären och ser om muspekaren laggar?

Postad 06 January 2007 - 16:23

Drexon
  • Drexon
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Sådär, köpte just en LG 42LC2RR, återkommer med om den laggar eller ej. Har dragit ner en sån där tidsmätare som jag ska köra på min CRT och LCDn samtidigt som jag tar kort. Hoppas det inte blir allt för stor skillnad. ^^;

Postad 06 January 2007 - 20:29

Unregistered13c01ccd
  • Unregistered13c01ccd
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Drexon har rätt i att detta lagget bara påverkar de som spelar datorspel.

Jag har gjort lagg-tester på Samsung LE-32R72 och den har inte problem. Jag bad också en kompis att testa Samsung LE-40R72 (antagligen samma hårdvara) och den hade inte heller lagg-problem. Jag litar på honom för han är en seriös gamer f.d CS-lirare som hatar att förlora :)

Det enklaste sättet att testa detta är att koppla in den i datorn och dra runt ett fönster hastigt med musen som om du spelade ett FPS-spel. Jag hade en CRT-skärm precis bredvid och kopplade datorn till både TVn och CRT-skärmen samtidigt. Lägg fönstret mitt emellan tv-apparaterna och börja rycka :-) Kan du varken se eller känna något lagg är det godkänt i mina ögon.

Så, LE-??R72 får godkänd av mig.

/D

Redigerat av Unregistered13c01ccd, 06 January 2007 - 20:29.

Postad 06 January 2007 - 20:39

Unregistered13c01ccd
  • Unregistered13c01ccd
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

hmmm.... är lite småorolig över detta också, eftersom även jag tänkt använda TVn till datorbruk primärt och däribland spelande.

Är det normalt sett så mycket lagg att det skulle upptäckas om man kopplade upp en dator mot de paneler som står uppställda i affären och ser om muspekaren laggar?

<{POST_SNAPBACK}>

Om du kopplar in en dator i en TV i affären och drar runt ett fönster hastigt (försök inte ha en trådlös mus) och du inte känner eller ser lagg så är det grönt. Att koppla in och testa är den bästa lösningen.

Observera att ofta har HDMI-ingången mer lagg än VGA, just för att MDMI-ingången oftare används för film (massa processing är OK) och VGA används för dator (ingen processing behövs).

En annan sak är att om den laggar be om att få försöka stänga av massa processning. Det kan vara lösningen. Och försök pixelmappa. Skalning kan skapa lagg.

/D

Redigerat av Unregistered13c01ccd, 06 January 2007 - 20:42.

Postad 06 January 2007 - 21:27

yonaz333
  • yonaz333
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0

Observera att ofta har HDMI-ingången mer lagg än VGA, just för att MDMI-ingången oftare används för film (massa processing är OK) och VGA används för dator (ingen processing behövs).

Jobbig om man tänkt lira PS3 som ju kopplas med HDMI :)

Postad 06 January 2007 - 21:48

Drexon
  • Drexon
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Nja, lättaste sättet att avgöra hur mycket lagg du har, för du Har lagg, är att göra testet som första länken hänvisar till. Visa 'samma' tidsräknare på båda skärmar och ta sen ett kort med en kamera. Men visst, det är fortfarande ett bra sätt för att avgöra om lagget påverkar Dig. :)

Sen om du fortfarande är orolig för PS3:andet så kan du ju testa mellan VGA- och HDMI-porten och göra samma test (om det går att klona bilden på samma sätt då).

Postad 06 January 2007 - 23:57

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1743 inlägg
  • 0
lyssa på apanloco: pc-ingången är ofta lösninge. I månnga fall kan man inte ens aktivera sådan bildbehandlingsfunktioner på pc-ingången :)

Postad 03 February 2007 - 12:47

Unregistered13c01ccd
  • Unregistered13c01ccd
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
För den intresserade "impuls"-köpte jag nu en Sony KDL-40V2000. Och den laggar, tom över VGA. Jag har ställt min CRT bredvid och ser tydlig fördröjning när jag drar ett fönster upp och ner som går över båda skärmarna. Jag kan även känna det när jag bara rör runt med musen. Kan bara konstatera att jag borde testat det först genom att ta en laptop till butiken, men jag är för lat.

Köp inte denna om ni bryr er om lagg.

PS: Min flickvänn varken ser eller känner det, så om ni har tur känner ni inte av det. Det är en förbannelse att ha så bra sinnen ;-) Super-TV annars, perfekt bild. Kanon...

/D

Redigerat av Unregistered13c01ccd, 03 February 2007 - 12:48.

Postad 03 February 2007 - 13:56

DrHD
  • DrHD
  • Användare

• 166 inlägg
  • 0
För att slippa LAG/blurring så lär du ha en Tv på 100 Hz. ta en titt här!
Ahh sidan är visst nere men den finns iallfall på Behardware..

Dom skriver att 100hz är som dag o natt i spel ;)

Postad 04 February 2007 - 21:34

Drexon
  • Drexon
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Försöker hitta en 12v-adapter till min supergamla VGA-splitter så jag kan göra ett jämförelsetest på min LG 42LC2RR nån gång. ;) Hittils har jag inte märkt av något lagg alls dock.

Postad 04 February 2007 - 21:40

Unregistered9a177c31
  • Unregistered9a177c31
  • Veteran

• 1716 inlägg
  • 0
Men lägg av! Ännu ett problem som man måste oroa sig över när man köper en ny TV. Det var så mycket enklare på 80 och 90-talet. Suck! ;)

Postad 06 February 2007 - 09:16

Unregistered13c01ccd
  • Unregistered13c01ccd
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Jag kommer behålla TVn trots lagget. Jag tror inte du kan komma ifrån det, möjligtvis med 100hz teknologi. Skulle dock aldrig kunnat leva med de artifakter och konstigheter som skapas. Desutom är lagg mycket lättare att lägga märke till på stora skärmar. Skillnaden på Samsungen och Sonyn skulle kunna vara så lätt att den ena är 32" och den andra 40" -- helt enkelt lättare att se. Inget som stör, om man inte spelar kompetitiva spel mot en som sitter på CRT och behöver de sista millisekunderna :)

/D

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.