Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ljudkort i HTPC

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 February 2007 - 12:45

Unregistered328ea9a3
  • Unregistered328ea9a3
  • Användare

• 214 inlägg
  • 0
Jag har en dator som står inne vid TVn som jag brukar titta på filmer ifrån och även lyssna på musik. Ikväll så får jag en ny förstärkare hem och hade då tänkt koppla ihop dessa.

Ljudkortet som sitter i nu är ett Soundblaster Live! och har 3.5mm digital utgång. Jag har redan köpt en 3.5mm > RCA adapter och en guldpläterad 75ohms coax kabel att koppla ihop detta med. Men efter läsning på forum så är det några som bränt sin ingång på förstärkaren tack vare detta ljudkort och jag vill inte chansa, och tänkte då istället skaffa ljudkort med optisk utgång då detta ska vara säkert.

Det ska helst kosta så lite som möjligt men ändå vara helt okej då jag köpt nytt ljud och vill att allt ska låta bra. Såg t ex detta på komplett som var billigt http://www.komplett....3&view=detailed ... Men frågan är hur bra det är? Finns en recension och den var ju inget lovande men det kanske var ett måndagsex.

Sen en annan sak jag läst om på forumet är att ljudet inte ska avkodas av ljudkortet utan att man låter förstärkaren sköta det jobbet. Är det beroende från ljudkort till ljudkort hur dom arbetar, eller är det bara nån funktion man kan kryssa i på datorn?

Jag har även ett Xbox 360 som är kopplat till min dator med Media Center. Xbox 360 har ju optisk ut, blir det bra ljud genom denna maskin om man skulle spela upp sin musik genom Xboxet istället för datorn?

Postad 11 February 2007 - 15:05

tyve
  • tyve
  • Veteran

• 1618 inlägg
  • 0
Jag har det där kortet och det funkar bra. Hade problem från början men det finns en alternativ drivrutin som funkar perfekt.

Du ställer in pass-through eller s/pdif output i drivrutin och programvaror för att recievern ska få ta hand om avkodningen.

Postad 12 February 2007 - 09:02

Unregistered9be4df67
  • Unregistered9be4df67
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Jag har också det kortet, men lyckas inte riktigt få till ljudet.
I inställningarna måste man ställa in stereo, annars fungerar inte spdif. Jag vill ställa in 4.0 för det är så min förstärkare är inställd för jag har ingen center högtalare.
Tyvärr fattas då allt tal när jag tittar på dvd-filmer. Det är jättekonstigt, för jag tycker att förstärkarens inställningar borde kompensera fär att jag saknar center.
Det gör den när jag har kopplat min dvd-spelare via spdif.

Nu har jag inte provat dessa nya drivrutiner och ska göra det när jag kommer hem. I värsta fall måste jag köpa en center för att få allt ljud.

Postad 12 February 2007 - 10:10

tyve
  • tyve
  • Veteran

• 1618 inlägg
  • 0

Jag har också det kortet, men lyckas inte riktigt få till ljudet.
I inställningarna måste man ställa in stereo, annars fungerar inte spdif. Jag vill ställa in 4.0 för det är så min förstärkare är inställd för jag har ingen center högtalare.
Tyvärr fattas då allt tal när jag tittar på dvd-filmer. Det är jättekonstigt, för jag tycker att förstärkarens inställningar borde kompensera fär att jag saknar center.
Det gör den när jag har kopplat min dvd-spelare via spdif.

Nu har jag inte provat dessa nya drivrutiner och ska göra det när jag kommer hem. I värsta fall måste jag köpa en center för att få allt ljud.

<{POST_SNAPBACK}>

Om du kör spdif ska inställningarna för högtalare på PCn inte spela nån roll eftersom den ska skicka en obehandlad signal. Det måste vara nått fel i förstärkarens inställningar eller hantering av ljudet.

Att man måste ställa in stereo i originaldrivrutinen är inte så konstigt eftersom spdif egentligen bara är specificerat för okomprimerat stereoljud men sen skickar man istället en komprimerad surroundström med data (DD5.1 eller DTS) som förstärkaren känner igen och packar upp. Ett surroundljud från t.ex. ett spel måste antingen göras om till stereo, DTS eller DD5.1 för att kunna skickas via spdif.

Kort som stödjer Dolby Digital Live eller DTS Connect kan fixa den konverteringen i hårdvaran men det klarar inte det här kortet.

Postad 12 February 2007 - 11:04

Unregistered9be4df67
  • Unregistered9be4df67
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Ok. Jag ska kontrollera inställningarna i förstärkaren när jag kommer hem, men det fungerar ju bra när jag kör från en dvd-spelare.

Jag använder Media Portal och där vet jag att det finns extra inställningar, bland annat AC3 och frågor om vilken audiocodec man skall använda. Har du ställt in att någon av dessa skall göra mjukvarukonverteringen till DTS eller DD5.1? (Eller är det den konverteringen AC3 gör?)

Hur fungerar den nya drivrutinen du hänvisar till, ersätter drivrutinen den "kontrollpanel" som ljudkortet använder sig av?

Postad 12 February 2007 - 20:31

Unregistered9be4df67
  • Unregistered9be4df67
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Jag installerade om AC3 och nu funkar allt perfekt ;)

I den nya drivrutinen du hänvisade till undrar jag vad inställingarna betyder under "digital" fliken,
5V digital spdif och bitcopyright? (kan inte riktigt läsa vad som står när jag läser via tvn)

Postad 13 February 2007 - 08:15

tyve
  • tyve
  • Veteran

• 1618 inlägg
  • 0

Jag installerade om AC3 och nu funkar allt perfekt ;)

I den nya drivrutinen du hänvisade till undrar jag vad inställingarna betyder under "digital" fliken, 
5V digital spdif och bitcopyright? (kan inte riktigt läsa vad som står när jag läser via tvn)

<{POST_SNAPBACK}>

Kul att det funkar! Vet inte själv riktigt vad det är för inställningar och eftersom det funkar för mig har jag inte rört dem. Trodde t.ex. att spdif alltid var 5 volt.

Postad 13 February 2007 - 13:00

Unregistered328ea9a3
  • Unregistered328ea9a3
  • Användare

• 214 inlägg
  • 0
Så... kan ni rekommendera detta kortet eller inte? Blire bra kvalité på ljudet?

Postad 13 February 2007 - 15:30

tyve
  • tyve
  • Veteran

• 1618 inlägg
  • 0

Så... kan ni rekommendera detta kortet eller inte? Blire bra kvalité på ljudet?

<{POST_SNAPBACK}>

Det är digitalt bitperfekt ljud så kvalitén blir ... perfekt!

Köp! Köp! Köp!

Postad 13 February 2007 - 18:05

Unregistereda894d36f
  • Unregistereda894d36f
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Är du säker på att du får signalen obehandlad till din förstärkare? Ljudkortet verkar använda sig av AC´97 kretsar med uppsampling till 48khz vilket betyder att spelar du 44khz källor (tex mp3 eller cd) så tappar du kvalité innan signalen ens hunnit nå till din stärkare...

Någon som har mer info om detta?

Någon som vet om ett ljudkort som har optisk utgång som inte gör om signalen innan den går "ut"?

Postad 13 February 2007 - 21:18

tyve
  • tyve
  • Veteran

• 1618 inlägg
  • 0

Är du säker på att du får signalen obehandlad till din förstärkare? Ljudkortet verkar använda sig av AC´97 kretsar med uppsampling till 48khz vilket betyder att spelar du 44khz källor (tex mp3 eller cd) så tappar du kvalité innan signalen ens hunnit nå till din stärkare...

Någon som vet om ett ljudkort som har optisk utgång som inte gör om signalen innan den går "ut"?

<{POST_SNAPBACK}>

Kortet klarar 44,1 och 48 kHz och det är just problemet med omsamplig och mixning av ljudet som den alternativa drivrutinen fixar.

Postad 13 February 2007 - 22:25

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Kolla min annons, det kortet har ENVY24-kretsar som är lite mer välansedda än AC'97-kretsarna. Mitt kort kan skicka ut en osamplad 44.1 khz-signal om källan än inspelad i det.

MVH Martin

Postad 14 February 2007 - 23:23

Unregistereda894d36f
  • Unregistereda894d36f
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Tack för svaren.

Härligt med info.

Blir nog att köpa på sig ett sånt där kort just in case :) Var ju sjukt billigt =D

Postad 17 February 2007 - 16:46

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0
men stödjer kortet DD5.1 och DTS ?

får man 24bit med den alternativa drivrutinen eller den använder sig fortfarande av 16bits ?

hur många khz kommer man upp i dem kortet.. tror iaf inte du kommer upp i 192 eller 96

finns det nått billigt kort som klarar detta ?

Postad 19 February 2007 - 08:56

tyve
  • tyve
  • Veteran

• 1618 inlägg
  • 0

Kortet skiter fullständigt i om det är DD5.1 eller DTS som skickas eftersom ljuddatat överförs utan påverkan till förstärkaren sen är det upp till förstärkaren att hantera det som skickas.

får man 24bit med den alternativa drivrutinen eller den använder sig fortfarande av 16bits ?

hur många khz kommer man upp i dem kortet.. tror iaf inte du kommer upp i 192 eller 96

Det funkar upp till 96 kHz och 16bit. Vad har du som är 24bit eller 192kHz?

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 19 February 2007 - 13:35

BarateaU
  • BarateaU
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0
Annars finns sådan därna liten USB optisk grej.
Sådan kör jag med då jag inte har platts för några pci kort osv.

Kostade typ 150:- och finns på dustin/webhallen.
Funkar som det skall antar jag, får ut ljud till alla filmer, musik och tv alla fall.

Postad 20 February 2007 - 01:39

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0

Kortet skiter fullständigt i om det är DD5.1 eller DTS som skickas eftersom ljuddatat överförs utan påverkan till förstärkaren sen är det upp till förstärkaren att hantera det som skickas.
- okey

Det funkar upp till 96 kHz och 16bit. Vad har du som är 24bit eller 192kHz?
- inget jag kan komma på på rak arm, men om jag skulle ha ?

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

med andra ord kan man få ut digital signal till förstärkaren i DD5.1 och DTS med detta kortet i BRA kvalite.. blir väl att inskaffa ett sådant kort kanske

men om kortet skickar ut den signal man matar in utan att inverka.. då borde det ju vara perfekt till förstärkaren

Postad 20 February 2007 - 02:43

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0
är skeptisk mot de kortet.. lägger nog hellre lite mer pengar på ett bättre kort och slipper riskera att ljud kvaliten försämras

Redigerat av Xicaxo, 20 February 2007 - 03:22.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.