Clay Faces
6 svar till detta ämne
Postad 26 februari 2007 - 21:26
Sveos
-
Sveos
-
Forumräv
-
-
658 inlägg
Är "Clay Faces" ett vanligt förekommande problem på Plasma- (och kanske LCD-) TV-apparater? Jag har det på min, men ser det bara när jag tittar på analog TV. Det gäller ju inte bara ansikten utan även andra enfärgade ytor, tapeter, sweatshirts, kan bli lite roliga.
Vad kan man göra för att bli av med det, går det?
Vad beror det på?
Postad 26 februari 2007 - 21:58
Denethor
-
Denethor
-
Veteran
-
-
1 682 inlägg
Leransikten, beror oftast på dålig signal i kombination med brusreducering... Resultat= Man tappar massa detaljer, detta kan också resultera i att man även får problem som skärpestörningar (det dröjer att få skärpa), är signalen dålig lägger den på konstgjord skärpa...
Postad 26 februari 2007 - 22:02
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 317 inlägg
Leransikten, beror oftast på dålig signal i kombination med brusreducering... Resultat= Man tappar massa detaljer <{POST_SNAPBACK}>
Det kan även orsakas av komprimeringen (digital TV), men analog brusig signal + brusreducering blir alltid apa.
Postad 26 februari 2007 - 22:04
Denethor
-
Denethor
-
Veteran
-
-
1 682 inlägg
Leransikten, beror oftast på dålig signal i kombination med brusreducering... Resultat= Man tappar massa detaljer <{POST_SNAPBACK}>
Det kan även orsakas av komprimeringen (digital TV), men analog brusig signal + brusreducering blir alltid apa.
<{POST_SNAPBACK}>
Får faktiskt mer detaljer på en bra analog signal, 6:an, 3:an m.fl har så enorm komprimering på vissa program att jag undrar om det är fel på TV, sen sätter jag på SVT eller TV4, då blir det mindre. Sen sätter man på en DVD och man konstaterar att man inte behöver bry sig. För vanliga svenssons och folk som har <32" märks det inte alls lika tydligt. Men har man 40, 50 eller ännu större skärmar märks alla skrupler tydligare...
Postad 26 februari 2007 - 22:10
Sveos
-
Sveos
-
Forumräv
-
-
658 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Jag tror jag stängt av allt sådant, så det är väl inte mer jag kan göra då, antar jag.
Postad 26 februari 2007 - 22:15
Denethor
-
Denethor
-
Veteran
-
-
1 682 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Jag tror jag stängt av allt sådant, så det är väl inte mer jag kan göra då, antar jag.
<{POST_SNAPBACK}>
jodå, skaffa så bra grejer till TV du kan  Dvs, bra digitalbox (helst parabol - mindre komprimering), gärna HD naturligtvis Bra kablar - Supra eller Eagle Cable typ... Bra DVD, kolla in Harman Kardon, de har en bra instegsmodell med HDMi
Postad 27 februari 2007 - 07:42
Sveos
-
Sveos
-
Forumräv
-
-
658 inlägg
jodå, skaffa så bra grejer till TV du kan 
Dvs, bra digitalbox (helst parabol - mindre komprimering), gärna HD naturligtvis Bra kablar - Supra eller Eagle Cable typ... Bra DVD, kolla in Harman Kardon, de har en bra instegsmodell med HDMi
<{POST_SNAPBACK}>
Nja, inte i detta fall. Digital-TV kan jag inte skaffa för tillfället, kanske snart. Kablarna är redan bra, och byta DVD-spelare tjänar ju inget till eftersom problemet bara finns vid analogt TV-tittanade.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
JBL 705i Atmos
Anton
2025-05-20 10:45:14
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|