Kommer att ha dukstorlek 100 - 120" (16:9) sitta 5 meter från duk. Vardagsrum med dämpad belysning och den ska fungera även sommartid utan att mörklägga (därav valet av projektor)
Kan mycket väl tänka mig att göra den själv måla eller bara köpa dukmtr.
Jag är inne på en ljusgrå duk, tänker jag rätt?
Mina funderingar så långt:
Måla med screen goo.
Euroscreen GDS Grey Light
Projecta HomeScreen 16:9 Ramspänd High Contrast Grey
Är projectas duk så mycket bättre än tex Euroscreen grey light? (blir för mig ca dubbla kostnaden att köpa Projecta mot Euroscreen GDS)
Flera förslag tas tacksamt emot.
Edit: Har nu hittat Projectas dukväv för GDS också:
HembioConsult Dukväv (går dåligt att länka)
Synd bara att den finns i 4:3 blir onödigt dyr.
Edit: Har hittat en demoduk för rätt pengar som är intressant men jag vet inte om den passar mig. Har inte mörklaggt rum och 2000 ansi lumen - passar denna vita duk??
Ok, den är 90" så något under den storlek jag tänkt mig men kanske.....
Någon som kan detta med dukar ?????
Skulle jättegärna vilja ha hjälp.
Edit: Efter att ha läst denna tråd så kanske man bara helt enkelt ska måla en större duk. Varför inte med screen Goo då, måste väl bli lite bättre än S1000.
Min nuvarande är en gipsskiva som jag målat med matt takfärg bruten i S1000. (aningen grå) Gipsen är perfekt som matrial, den är grå från början och väldigt matt. Jämn yta som garanterat inte slår sig.
Edit: Goo systems tycker jag fått rätt bra kritik: Länk till forum Projectorcentral
Vilken Projecta (eller annat fab) duk motsvarar Da-lite's High Contrast CinemaVision (HCCV) här i europa?
Efter att ha läst in mig på dukar här på nätet under helgen så blev det slutligen ScreenGoo Digital Grey både i base och topcoat.
Kommentarer fortfarande välkomna!
Edit:
Blev inte så nöjd med Goo färgen. Den var dels alldeles för grå men å andra sidan perfekt för dagsljus. (Ja även på kvällen) Blev ett mycket bra resultat mitt på dagen med soljus ute och massor av ljusinsläpp i rummet (via fönster) Inget problem alls. Vitt blev i alla lägen för grått men egentligen inte något stort problem det uppvägs av mycket bra svärta och kontrast. se vidare i Goo tråden
Mitt största bekymmer med färgen är att den målade ytan inte blev slät, för mycket struktur "knotter" som syns speciellt i vita partier på "duken" (5 meter ifrån) Denna struktur blir alltid vid rollande men mer eller mindre beroende på färg och roller. Misslyckades väl kanske på något sätt trots ordentliga förberedelser, men inte helt säker. Kanske ska färgen vara så.
Nu blir det Euroscreen GDS Grey Light....
Redigerat av Unregistered9bb18449, 19 juni 2007 - 23:29.