iRiver Clix2 fråga ..
5 svar till detta ämne
Postad 13 augusti 2007 - 16:55
widde
-
widde
-
Beroende
-
-
1 211 inlägg
Har precis fått min iRiver Clix2 och jag måste säga att det är en riktigt trevligt liten spelare
Jag hade förut en iRiver T10 som också var riktigt trevlig. Jag fick en Clix2 (med mellanskillnad) på garanti på min T10 då en hel pixelrad blev svart på min T10.
Jag har en liten fundering angående batteriet på Clix2:an eller mp3/videospelare överhuvudtaget med inbyggt batteri.
Jag har alltid varit skeptisk till dessa maskiner med inbyggt batteri, då jag gärna vill kunna switcha batteri till ett fulladdat när det andra är slut o.s.v.. Så man slipper laddningstiden. Detta är ju ganska svårt med en spelare med inbyggt batteri. T10 var det ju bara att plocka ut AA-batteriet och byta till ett annat vilket var riktigt smidigt.
Men nu till fråga 1, vad gör man när det inbyggda batteriet i Clix2 / iAudio D2 / iPod m.m. börjar bli dåligt och inte klarar att hålla igång spelaren särskilt länge?
Är spelaren körd då, eller kan man byta ut batteriet? Detta är ju rätt jobbigt, om det inte skulle gå.
Detta leder ju då rakt till fråga numro 2; Hur länge håller ett sånt här batteri innan det börjar bli dåligt. Hur många gånger kan man ladda det? Kan man ladda det hur som helst eller är det bäst att ladda ur helt och sen ladda upp (Detta blir ju lite svårt, i och med att spelaren börjar ladda så fort man stoppar i en usb-kabel..)
Och så fråga numro 3; Hur ska jag vårda batteriet i min Clix 2 för att det ska hålla så länge som möjligt?
Postad 13 augusti 2007 - 17:47
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
Hej på dig!
Tråkigt att displayen i din T10 la ner, men jag hoppas du ser det som ett klart uppköp att få en Clix2 istället, den brutalaste lilla spelaren iriver har i dagsläget.
1. Vid normal uppspelning så är du nere i 80 % av batteriets kapacitet om typ 8 år, om du lyssnar drygt 3 timmar per dag. Känner du att du har panik nu eller känner du dig lite lugnare?
Sen är det så att batteriet är av sorten litium ion-polymer, vilket kort och gott innebär att det mår bra av att inte bli helt urladdat. Spelaren laddar heller inte sönder spelaren om du har den kopplad till datorn eller en AC-adapter. Det innebär att det är väldigt smidigt att ansluta den på något sätt till något när man kommer hem efter en arbetsdag eller när skoldagen är slut. Enda skillnaden är vid resor, men då är förutsättningarna klart annorlunda från det normala liv man har. Laddning, går alltid att lösa.
Är det så att batteriet bråkar med dig, så byter vi det kostnadsfritt inom två år, eftersom du har två års garanti på irivers MP3-spelare vid dags datum. Bra va?  Efter de två åren har gått så kan du ju göra vad du vill med spelaren och vill du köpa ett batteri själv på någon elektronikaffär (jag kan inte alls vad det är för typ eller modellbeteckning men du kan ju återkomma, om en två år eller så), så kan du alltså göra det. Om du inte vill in och råka ta sönder något, så tror jag att våra servicetekniker kan ordna det för drygt 500 kr eller något sånt. Du får kontakta dem då så får du ett kostnadsförslag.
Kontentan av fråga 1 - du är safe vid normal användning i flera år och händer något inom 2 år så hjälper vi dig med det.
2. Oj, redan svarat ovan.
3. hehe, även den svarad på. Ladda och var glad. Låt den förresten inte vistas i stekande sol eller i alltför många minusgrader. Det är klart den fixar att gå till jobbet på vintern osv, men man kan vara lite öm om den och ha den i sin varmaste ficka. Mycket enkelt. Sunt förnuft bara.
Trevlig fortsatt kväll!
Postad 13 augusti 2007 - 20:37
widde
-
widde
-
Beroende
-
-
1 211 inlägg
Hej på dig!
Tråkigt att displayen i din T10 la ner, men jag hoppas du ser det som ett klart uppköp att få en Clix2 istället, den brutalaste lilla spelaren iriver har i dagsläget. 
1. Vid normal uppspelning så är du nere i 80 % av batteriets kapacitet om typ 8 år, om du lyssnar drygt 3 timmar per dag. Känner du att du har panik nu eller känner du dig lite lugnare?
Sen är det så att batteriet är av sorten litium ion-polymer, vilket kort och gott innebär att det mår bra av att inte bli helt urladdat. Spelaren laddar heller inte sönder spelaren om du har den kopplad till datorn eller en AC-adapter. Det innebär att det är väldigt smidigt att ansluta den på något sätt till något när man kommer hem efter en arbetsdag eller när skoldagen är slut. Enda skillnaden är vid resor, men då är förutsättningarna klart annorlunda från det normala liv man har. Laddning, går alltid att lösa.
Är det så att batteriet bråkar med dig, så byter vi det kostnadsfritt inom två år, eftersom du har två års garanti på irivers MP3-spelare vid dags datum. Bra va? Efter de två åren har gått så kan du ju göra vad du vill med spelaren och vill du köpa ett batteri själv på någon elektronikaffär (jag kan inte alls vad det är för typ eller modellbeteckning men du kan ju återkomma, om en två år eller så), så kan du alltså göra det. Om du inte vill in och råka ta sönder något, så tror jag att våra servicetekniker kan ordna det för drygt 500 kr eller något sånt. Du får kontakta dem då så får du ett kostnadsförslag.
Kontentan av fråga 1 - du är safe vid normal användning i flera år och händer något inom 2 år så hjälper vi dig med det.
2. Oj, redan svarat ovan. 
3. hehe, även den svarad på. Ladda och var glad. Låt den förresten inte vistas i stekande sol eller i alltför många minusgrader. Det är klart den fixar att gå till jobbet på vintern osv, men man kan vara lite öm om den och ha den i sin varmaste ficka. Mycket enkelt. Sunt förnuft bara.
Trevlig fortsatt kväll!
<{POST_SNAPBACK}>
Tack så mycket för svaret! Då behöver jag inte vara orolig då hehe. Om 8 år lär jag nog ha bytt i vilket fall som helst  Clix2:an var absolut ett riktigt bra uppköp/garantiärende  Hmm, angående garantin. Jag har köpt min iRiver T10 på Hifiklubben och fick där 2 års garanti. Fick även 6 månader extra ifall jag registrerade mig i deras klubb eller hur det var.. Nu bytte jag ju upp mig till iRiver Clix 2 och betalade 800:- i mellanskillnad (1990-1190), i och med att min T10 kostade 1190:- och Clixen kostade 1990.- Enligt Hifklubben har jag nu 1 år och 6 månader kvar (har haft T10:an i 1 år) av garantin från dom i och med att det är ett garantiärende.. Menar du då att jag fortfarande har två års garanti från er eller något sådant, eller gäller "bara" mina 1 år och 6 månader från Hifiklubben nu på denna nya spelare?
Postad 13 augusti 2007 - 21:41
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
Tack så mycket för svaret! Då behöver jag inte vara orolig då hehe. Om 8 år lär jag nog ha bytt i vilket fall som helst Clix2:an var absolut ett riktigt bra uppköp/garantiärende 
Hmm, angående garantin. Jag har köpt min iRiver T10 på Hifiklubben och fick där 2 års garanti. Fick även 6 månader extra ifall jag registrerade mig i deras klubb eller hur det var.. Nu bytte jag ju upp mig till iRiver Clix 2 och betalade 800:- i mellanskillnad (1990-1190), i och med att min T10 kostade 1190:- och Clixen kostade 1990.- Enligt Hifklubben har jag nu 1 år och 6 månader kvar (har haft T10:an i 1 år) av garantin från dom i och med att det är ett garantiärende.. Menar du då att jag fortfarande har två års garanti från er eller något sådant, eller gäller "bara" mina 1 år och 6 månader från Hifiklubben nu på denna nya spelare?
<{POST_SNAPBACK}>
Japp, precis så är det ju tänkt lite. Även om jag inte kan säga till dig som kund att du säkert har en ny spelare inom säker bara 4 år, så... är det inte alla som vill tänka så. Om fyra år kommer den här modellen vara superobsolete och off. Njae, alltså, det som sägs gäller. Om du får en ny spelare för att den förra gick sönder av någon skum anledning, så har du ju ändå använt den en viss tid. Om man resonerade som du gör så skulle du helt enkelt kunna få en ny spelare i all evighet om de bara "gick sönder" inom 2-årsgränsen - och så fungerar det inte.  Så, att HiFi-Klubben är generösa och ger ytterligare 6 mån utöver de redan två långa år som iriver ger på sina MP3-spelare, det är bara att tacka och ta emot. Men, jag ska inte jiddra för mycket om just dessa frågor då det är lite av ett annat territorium. Det är serviceteknikerna hos oss som får ta det så det blir rätt, men som jag förstår det så stämmer det med garantin. Nu väntar lite Yogi-te på mig. Må så gott!
Postad 14 augusti 2007 - 19:14
widde
-
widde
-
Beroende
-
-
1 211 inlägg
Tack så mycket för svaret! Då behöver jag inte vara orolig då hehe. Om 8 år lär jag nog ha bytt i vilket fall som helst Clix2:an var absolut ett riktigt bra uppköp/garantiärende 
Hmm, angående garantin. Jag har köpt min iRiver T10 på Hifiklubben och fick där 2 års garanti. Fick även 6 månader extra ifall jag registrerade mig i deras klubb eller hur det var.. Nu bytte jag ju upp mig till iRiver Clix 2 och betalade 800:- i mellanskillnad (1990-1190), i och med att min T10 kostade 1190:- och Clixen kostade 1990.- Enligt Hifklubben har jag nu 1 år och 6 månader kvar (har haft T10:an i 1 år) av garantin från dom i och med att det är ett garantiärende.. Menar du då att jag fortfarande har två års garanti från er eller något sådant, eller gäller "bara" mina 1 år och 6 månader från Hifiklubben nu på denna nya spelare?
<{POST_SNAPBACK}> Japp, precis så är det ju tänkt lite. Även om jag inte kan säga till dig som kund att du säkert har en ny spelare inom säker bara 4 år, så... är det inte alla som vill tänka så. Om fyra år kommer den här modellen vara superobsolete och off.
Njae, alltså, det som sägs gäller. Om du får en ny spelare för att den förra gick sönder av någon skum anledning, så har du ju ändå använt den en viss tid. Om man resonerade som du gör så skulle du helt enkelt kunna få en ny spelare i all evighet om de bara "gick sönder" inom 2-årsgränsen - och så fungerar det inte. 
Så, att HiFi-Klubben är generösa och ger ytterligare 6 mån utöver de redan två långa år som iriver ger på sina MP3-spelare, det är bara att tacka och ta emot. Men, jag ska inte jiddra för mycket om just dessa frågor då det är lite av ett annat territorium. Det är serviceteknikerna hos oss som får ta det så det blir rätt, men som jag förstår det så stämmer det med garantin.
Nu väntar lite Yogi-te på mig. Må så gott! 
<{POST_SNAPBACK}>
Okej, jag tänkte väl det  Är van vid 1 års garanti, så 2,6 års garanti är inte alls fel hehe  Och har ju fortfarande 1,6 års garanti kvar nu på denna Clix2, så jag är helnöjd  Och spelaren är riktigt grym
Postad 10 oktober 2007 - 11:47
rosenlorden
-
rosenlorden
-
Forumräv
-
-
598 inlägg
!!! Problem löst!!!
Har precis också fått min Clix2 , verkar lovande men den är lite konstig, jag har den i UMS läge och när jag ska lägga över några album så ballar den ur titt som tätt med felmeddelandet "felaktig parameter" o sen kan man bara trycka "ok", sen avbryts all filöverföring och jag får koppla ifrån enheten o sen koppla in den för att ens kunna komma in i den igen, någon mer som har så här??
Jag kör senaste xp med sp2 o usb2.. Och vanlig "drag and drop" från utforskaren..
!!! PROBLEM LÖST !!!
Det visade sig vara min USB port i datorn som var konstig, det har funkat perfekt sen jag bytte "hål" i datorn..
Redigerat av rosenlorden, 10 oktober 2007 - 12:14.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|