Buttkickers, uppföljning/referens
80 svar till detta ämne
Postad 18 September 2002 - 17:36
avr7000
-
avr7000
-
Forumräv
-
-
794 inlägg
Det verkar som en hel del här på forumet har byggt Buttkickers själva... [  ] Jag tänkte här att man kunde skapa en "referenstråd" med data för konstruktionen för att underlätta för den som vill bygga. Alltså, alla som har byggt (och som vill) lägger upp data på sina TT's, -element, elementvikt, fjäderns uppbyggnad och material etc. -så kan en presumtiv Buttkickerbyggare botanisera runt i denna tråd och förhoppningsvis vara en bra bit på väg när han/hon sedan skrider till verket... Alla frågor om hur man skall göra etc. tar vi även fortsättningsvis i tråden Butt kickers, eller "shaken, not disturbed" https://www.minhembi...p?TOPIC_ID=5071-och låter detta vara en sorts "materialdata"-tråd Hur som helst... Här kommer mina Element Scanspeak 18W8542 http://www.d-s-t.com...8w_8542-00a.htmElementvikt: 2.4 kg Fjäder: 4 remsor kretskortslaminat, glasfiber, 15 mm breda, 1.5 mm tjocka, 170 mm långa (avståndet mellan skruvhålen i elementchassie) monterade parvis med 1.5 mm viskoeleastiskt lim mellan... Avstämmning 23 Hz Driver 4 st sådana med en förstärkare på 2*100W Bilder på bastarderna... http://www.dvdforum....d=942&user=4766Mvh /Stefan
Postad 18 September 2002 - 18:27
Erick
-
Erick
-
Beroende
-
-
1233 inlägg
2 st 6.5" "Power Acustic" (Köpta på överskottsbolaget för 150 spänn styck för en 4-5 år sedan..)
Elementvikt ca 1 kg st
Fjäder 4 cm bred 4 mm tjock lexan, avtämmd till ca 21 hz
Sitter fast under soffan i typ 2 x 5 cm planka som är fastskruvad i soffans ram, driver dem med en harman/kardon!
Se min hemsida för info hur jag byggde mina steg för steg, bilder på ttäsarna monterade finns på min sida här på minhembio! Se min signatur för länkar! [8D]
Postad 18 September 2002 - 22:57
Unregisteredb2e92034
-
Unregisteredb2e92034
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Jamo 8" Fyndat från ett lager där skumkanterna hade torkat för hela 0:- [  ]
vikt ca 1,5Kg
PVC "fjäder" 2 cm i ändarna och insågade i mitten för att ge rätt avstämmning. ca 4mm tjock (egentligen lite för tjockt matrerial men det blev bra i slutändan med lite pylande)
Driver 4st med ett Hitachi steg, bilder finns på sidan.
Monterade på befintligt "planka" eftersom denna satt berget i soffan.
Postad 03 October 2002 - 19:47
Unregistered38b2d568
-
Unregistered38b2d568
-
Användare
-
-
105 inlägg
Biltema 8" 150W pris: 249 :-
3 cm bred Plexiglas skiva 3 mm tjock ca 24 Hz.
Postad 06 October 2002 - 02:45
Unregistered626ef941
-
Unregistered626ef941
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Passar på att fråga här, eftersom det säkert är fler som vill ha mer info.
Jag har precis nu sett att det överhuvudtaget fanns något sådant, så jag vill veta mycket mer.
Som jag fattar det:
Man monterar alltså bort själva membranet och allt det som skapar själva ljudet, och egentligen bara har kvar det som skapar vibrationerna? Sedan monterar man dit ett nytt "membran" i form av en fjäder av något slag, t.ex en plexiskiva, för att .... förstärka vibrationerna?!
Typ?
1 Hur blir då detta, låter detta överhuvudtaget?
2 Hur vet man vilken resonans man är ute efter? (ca 20 - 30 verkar vanligt...?!)
typ...
Postad 06 October 2002 - 04:03
Unregistered38b2d568
-
Unregistered38b2d568
-
Användare
-
-
105 inlägg
Det här har det skrivits massa om, sök efter buttkicker så får du svar på allt det du undrar över.
Postad 06 October 2002 - 15:18
avr7000
-
avr7000
-
Forumräv
-
-
794 inlägg
Totoo... Gå in på tråden https://www.minhembi...p?TOPIC_ID=5071för att få info om hur man gör... Mvh /Stefan
Postad 15 October 2002 - 12:16
Unregisteredb0624c55
-
Unregisteredb0624c55
-
Lärjunge
-
-
446 inlägg
Har gjort och monterat en buttkicker av en grymmebas 10" från Fyndbörsen. Jag har försökt att få ner resonansfrekvensen från höga 40-50 HZ (tror jag) genom att ta bort tre av fyra tunna plexiglasskivor som håller kickern. Men det verkar inte hjälpa så mycket. Kan det vara så att kickern inte "hänger med" eller orkar i de låga frekvenserna? Jag har skithög volym på kickerförsträrkaren förresten, ska man behöva det?
Postad 15 October 2002 - 12:47
Unregistered6c6c2b97
-
Unregistered6c6c2b97
-
Beroende
-
-
1103 inlägg
jepp jag har halv volym på min
min svåger har sín nad på trekvart
Postad 16 October 2002 - 23:27
Unregistered133b7964
-
Unregistered133b7964
-
Lärjunge
-
-
379 inlägg
Någon som provat bygga med 8orna dom säljer på ÖB?
...och i så fall, sticker polstycket långt upp i bombinen?
Undrar samma sak om den feta 6tummaren från Hifikit som jag vet några här har använt sig av!?! ( http://www.hifikit.s...prod.asp?id=284)
Janne.
Postad 18 October 2002 - 23:49
Unregistered351ff3ac
-
Unregistered351ff3ac
-
Användare
-
-
144 inlägg
Är det av stor betydelse om dom är stora? Går det bra med 4/6 tumms? Kan man sätta dit extra vikter för ökad effekt?
Postad 19 October 2002 - 01:32
Unregistered6c6c2b97
-
Unregistered6c6c2b97
-
Beroende
-
-
1103 inlägg
magnetmassan är ju motorn i basen så om basen har en liten magnet är den anpassad till övriga komponenterna på elementet så att lägga till mera vikt tror jag bara gör den mindre effektiv
Postad 20 October 2002 - 15:31
Unregistered0be31fcd
-
Unregistered0be31fcd
-
Forumräv
-
-
519 inlägg
Ni som använt "Pro Audio SW 630"[8), vad har ni använt för material?[8)]
Postad 25 October 2002 - 15:31
Unregistered133b7964
-
Unregistered133b7964
-
Lärjunge
-
-
379 inlägg
Har inhandlat 4 ProAudio nu så komigen och beskriv era fjädrar ni som använt detta element!
Är Makrolan och Lexan samma sak?
Postad 30 October 2002 - 12:31
_rikard_
-
_rikard_
-
Lärjunge
-
-
355 inlägg
Element: JBL 2225H
Vikt : ~10 Kg
Fjäder: bladfjäder av plexiglas. 5*1,5 mm,
Resonansfrekvens: Ej mätt, men låg.
Byggde klart denna idag och skruvade fast den i en fotölj. Sen såg jag MIB och bara njöt.
/r
Postad 30 October 2002 - 14:20
avr7000
-
avr7000
-
Forumräv
-
-
794 inlägg
_Rikard_
JBL 2225H [:0][:0][:0][:0]
en 15" monsterklump
Optimerar du frekvensen på denna kan jag lova dig fotöljen kommer att dansa runt i rummet om du inte sitter i den för att tygla den...
Kul [  ]
Släng upp lite bilder på den!!
Själv skall jag få min nya hembiosoffa levererad på fredag. Tyvärr kanske man skall säga, då jag tvivlar på att det kommer att få plats några rövskakare i denna... [xx(].
Mvh
/Stefan
Postad 04 November 2002 - 14:12
_rikard_
-
_rikard_
-
Lärjunge
-
-
355 inlägg
jo JBL-en är en monsterklump. Det var kasserat så jag fick det gratis. jag provade att koppla in det till stereon och det lät mycket skrapigt. Det var inget som spelade någon större roll när jag väl byggt om den, jag justerade bara ut spolen lite.
Jag sitter och räknar på hur jag skall otimera fjädern. Den jag har nu är ganska mjuk och eftersom elementet är så himla tungt så böjer man ut fjädern ur det linjära området. Ett annat problem med JBL-elementet var att talspolen är ~10cm i diameter och halva magneten ligger innanför spolen så jag fick använda lite "engineering skillz" för att fästa gängstaven i bobinen.
Jag kommer att lägga upp bilder på monstret när jag har byggt klart min xls-sub också. Eftersom jag måste låna kamera tänkte jag slå två flugor i en smäll.
Med min nuvarande fjäder är bandbredden på kickern lite för hög. Det verkar inte som om sub-filtret i min denon avr1600 är särskillt brant. Subkanalen på många rullar verkar dessutom innehålla mycket mer än bara muller....
Sen skulle jag nog vilja ha ett lite mer strömstarkt steg än min quad 303s. Men det är mycket man vill ha...
/rikard, välmasserad.
Postad 11 November 2002 - 11:51
Unregisteredb57a5d3c
-
Unregisteredb57a5d3c
-
Rookie
-
7 inlägg
Testade att göra enn buttkicker av ett gammalt element med söndertorkad gummiupphängning. Är en 8" som suttit i en gammal Epicure-högtalare. Elementet har fykantig magnet!?! Har aldrig sett nåt liknande...
Iaf, bobinen vart av tunn papp, verkade liite klent så jag gjorde så att jag tog ett skåphandtag av plast, ni vet sånt där runt, med konkav yta... Passade perfekt över dustcapen, sen var det bara att borra upp plasthandtaget så att pinnbulten passade, limma fast densamma, samt att joxa fast hela klabbet över dustcapen med 2-komponentslim.
Upphängningen ordnades med en bit kretskort, inte så tjock men rätt bred...
Har inga möjligheter att mäta in den, så jag skruvade fast den på vinst och förlust, men jag måste säga att jag är mäkta imponerad av effekten...! 
Blir nog att bygga en till, så hela soffan skakar lika mycket...
Postad 22 November 2002 - 10:49
Unregistered133b7964
-
Unregistered133b7964
-
Lärjunge
-
-
379 inlägg
Pro Audio SW 630
Fjädrar: två st. 3mm Lexan 60mm breda = 21 Hz.
Janne.
Postad 17 January 2003 - 16:20
horizone
-
horizone
-
Användare
-
-
133 inlägg
Alright, storyn om min lilla men högst effektiva buttkicker.
Material.
1. En högtalare från en Luxor TV-SUB. Liten men rätt tung.
2. En fönsterlampa.
3. Ett 3M handledsstöd för tangentbord.
4. OK superlim.
5. En planka.
6. Lite skruvar och muttrar.
Fönsterlampan strippades från dess plastskal. (Detta är en lampa för sånna där glimrande små glödlampor och har en plastskal som skall efterlikna ett levande ljus). Själva glödlampshållaren har en gängad ihålig stav som är fäst i botten med en mutter och som sladden går igenom. Eftersom jag hade lite flyt passade glödlampshållaren nästan precis i bombinen på högtalaren sedan jag tagit bort onödigt membran och dammskyddet i mitten. Med lite slipning av bakelitplasten så passaden den. Limmade fast den ca 3 mm ner i "voice coilet". Då staven redan var gängad var det bara att såga en remsa kraftig plast ur tangentbordsunderlägget och fästa med skruv och mutter i högtalarens normala lådfästen samt i staven. Lite brickor och muttrar som håller det på plats och så igenom plankan som skruvades fast under soffan. Klart. Behövs lite massage till röven är det bara att lasta in the calibrator skivan och köra lite sub test ljud. Matchade mitt system fetbra. Kan köra frekvenssvep utan hålrum från 20hz upp till där man inte hör det längre. Och där utrymmet innan subban hörs ordentligt, fylls sömlöst med vibrationer istället.
Den lilla rackaren drivs med endast en kanal på ett fyra kanals slutsteg till bilstereo på ca. 25x4 watt eller nåt sånt, två andra kanaler på samma slutsteg driver en hemmabyggd subba med ett element med dubbla talspolar.
Kolla in bilderna - tyvärr ingen bild på själva shakern än, men nästa gång jag bygger en ska jag dokumentera processen.
Sen hur fet skillnaden är mellan min buttkicker och de professionella eller de som byggt av mycket kraftigare grejer är det vet jag inte eftersom jag bara provat min. Men trots min ytterst enkla konstruktion blir alla som jag demar det för imponerade och det vart även jag själv när bygget var färdigt. Så lite watt och så enkla medel och så mycket coolare...
Ska bygga en till shaker sen till den kanal jag har över. Blir fint det.
Lycka till kickbyggare..
Postad 23 February 2003 - 01:41
Unregisteredd7a46a96
-
Unregisteredd7a46a96
-
Veteran
-
-
1612 inlägg
Hej ska börja bygga emårrn
HAr fått tag på 4 st gamla tov tummare.
Min fråga lyder är detta för stora element???
Vad krävs för att driva detta tänkte driva detta med ett bilsteg på 160 w i 4 ohm.
Postad 16 April 2003 - 16:16
Unregistered2d8444de
-
Unregistered2d8444de
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Mitt buttkicker bygge (4 st)
Material:
4st Pro AudioSW-630 från tex hi-fi kit
4st M8 korsmutter från clas ohlson (21-1096-8)
1st M8 Gängstav
2st 3mm plexiglas (34-1360) också classe
Övrigt
Araldit 2-komponents lim
Skruvar (M5)och muttrar(M5 & M8) gärna låsmuttrar eftersom bittkickern av naturen skakar en hel del
1 Skär bort dustcapen med en vass kniv
2 såga av 5cm av gängstaven och sätt i chucken på en borrmaskin.
3 Gänga på en korsmutter.
4 Kör korsmuttern mot en rasp tills den passar i talspolen (gör den lite konisk så att den fastnar mot kanten)
5 Såga 6 cm breda remsor av 3mm plexin, 2 st per element
6 Stapla alla remsor och borra ett gål genom mitten
7 Kapa gängstaven i lagoma bitar
8 Limma en nedslipad korsmutter på gängstaven och ställ muttern i talspolen gänga på en muter på gängstaven
9 Lägg på 2 plexi remsor på gängstaven, vrid ner muttern tills plexin vilar mot högtalarkanten
10 Sätt en mutter ovanför remsorna för att säkra dom
11 Borra hål i plexin som passar mot hästhålen i högtalaren
12 Limma korsmuttern mot talspolen, sätt skruvar genom plexin och korgen för att centrera korsmuttern
13 Ställ upp och ned i ett högt glas, en trave tejpruller ellerliknande (så att limmer inte rinner nedåt och limmar fast talspolen)
14 När allt torkat, sätt muttrar på skruvarna som håller plexin
15 Skruva upp allt under soffan med hjälp av en regel eller kloss
16 koppla in i stärkaren
17 sätt på lämplig film med mycket explossioner
18 njut av rump massagen
Hoppas det ä någorlunda lätt förståeligt, ska lägga upp lite bilder under min profil
/Anders
Postad 17 August 2004 - 19:07
Unregistered0e21406e
-
Unregistered0e21406e
-
Användare
-
-
192 inlägg
Jag har just byggt klart en buttkicker av en 12" bas! Nu är jag inne i den sista fasen av bygget, nämligen kalibreringen. Jag har läst här på forumet att den bör vara "avstämd" på runt 20 hz.
Jag skulle uppskatta om någon förklarade lite närmare varför man ska stämma av den vid 20hz samt hur man bör göra! Enligt specifikationerna spelar basen bara ner till 44hz, men det kanske inte spelar någon roll?
Har hört att man ska använda sig av en sk tongenerator, som skulle finnas tillgänglig att ladda ner gratis dessutom. Det vore fint med en länk
Postad 17 August 2004 - 21:46
Unregistered0e21406e
-
Unregistered0e21406e
-
Användare
-
-
192 inlägg
Kom igen damer och herrar! Nån måste väl kunna hjälpa mig?
Postad 17 August 2004 - 23:15
tommypeters
-
tommypeters
-
Veteran
-
-
2279 inlägg
Det finns ju massor med info och nya länkar i den här tråden i alla fall: Buttkicker
Postad 19 August 2004 - 12:42
Unregistered42654
-
Unregistered42654
-
Användare
-
-
145 inlägg
Vad sätter man i talspole hålet där man ska sätta fast gängade rundstaven. Jag har gjort ett försök med en svarvad rundstav i järn som misslyckades.
Postad 19 August 2004 - 21:46
avr7000
-
avr7000
-
Forumräv
-
-
794 inlägg
här är tråden med all info du behöver... buttkickers/Stefan
Postad 19 August 2004 - 21:54
Unregistered90ed590b
-
Unregistered90ed590b
-
Lärjunge
-
-
336 inlägg
riktigt bra butkickers finns här www.drmartens.com
Postad 21 September 2004 - 18:12
jockeee_övik
-
jockeee_övik
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
Eftersom denna tråd är en referenstråd så tyckte jag inägget passade bäst här
Har läst igenom varenda tråd och länk här på foumet som handlar om Buttkickers men ej hittat (eller kanske missat) svaret på hur man mäter upp den, eller rättare sagt VAR man mäter upp den. Ska den vara lös eller fastmonterad i soffan? Det bör ju nästan vara det sisstnämda för det är ju i soffan man vill att den ska skaka som mest.
Finns säkert fler än jag som undrar.
/Jocke
Postad 21 September 2004 - 22:44
avr7000
-
avr7000
-
Forumräv
-
-
794 inlägg
Den skall vara fastspänd, isoffan eller lämpligtvis i ett skruvstycke i arbetsbänken typ...
/Stefan
Postad 21 September 2004 - 23:08
winlof
-
winlof
-
Användare
-
-
169 inlägg
Måste fråga en sak som kanske är någor dum?
(Men den som inget frågar, får ignet veta)
Blir vibrationerna i soffan så kraftiga att det stör grannarna i en lägenhet?
Bor i hus själv, men dom flesta ajg känner osm bor i lägenhet säger att det är nästintill otänkbart att använda t.ex i subba i lägenhet?
Eller är det bara "ljud" vibrationerna från en subba som stör grannarna?
För isåfall är det ju ingenfara med en buttkicker.
Har även sökt efter info om hur man kopplar in den.
Utn att hitta något.
(Vet ju inte riktigt vart jag ska söka efter sån info?)
Har ju en gammal 2x80W stärkare att driva kickern med.
Men hur kopplar jag för att den ska få nån ljud info??
Hppas jag är något sånär lätt förstådd?
Lite svårt att förklara ibland...
Postad 01 October 2004 - 15:12
gainward_81
-
gainward_81
-
Amatör
-
-
99 inlägg
mina buttkickers
Element:Power WR12 köpta på BRL
Elementvikt: ca 2 kg
Fjäder:plexiglas 3 remsor @ 300*30*3
Avstämmning: ca 22 Hz
bilder finns på min sida
m.v.h
Johan
Postad 01 October 2004 - 23:35
Wercin
-
Wercin
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Byggde en på en 10" bas..riktigt kasst element ska nämnas men helimpad av resultatet.
Passade på att dokumentera hela bygget med foto osv...
Så är det någon som vill ha en mer utförlig beskrivning så kontakta mig.
Mvh..Wercin.
Postad 03 October 2004 - 16:45
Unregistered31472
-
Unregistered31472
-
Lärjunge
-
-
281 inlägg
15" Öb-bas (OPT optimal SUBSonic) Kapade av korgen en bit för att den skulle få plats under soffan. Svetsade dit en ny ring att fästa "fjädern" i limmat en plexibit i talspolen så man ser när man ska centrera. basen var utmärkt att bygga buttkicker av iomed att magnetgapet var stort och slaglängden var helt klart godkänd. Magnetgapet gör det lättare att centrera allt så det inte skrapar o har sig. o priset var överkommligt Flädern är av plexi och har måtten 45mm bred 8 mm tjock ca 28 cm lång vikt på klumpen: 3.0 kg avstämning ~15-20 hz
Redigerat av Unregistered31472, 22 November 2004 - 12:47.
Postad 03 October 2004 - 23:15
mattek
-
mattek
-
Veteran
-
-
1627 inlägg
verkar kul att pröva men vad driver ni dom med och vart kopplar man in en sån här
rgds
matte
Postad 07 October 2004 - 18:43
Unregistered31472
-
Unregistered31472
-
Lärjunge
-
-
281 inlägg
Gammal skruttförstärkare på 70W eller nått sånt. går på subutgången från ljudkortet(6.1)
Postad 08 October 2004 - 22:17
Gonk
-
Gonk
-
Lärjunge
-
-
267 inlägg
Har lite erfarenheter av att bygga Buttkickers. Klart den bästa uppgraderingen till hembion! Har haft mina i flera månader och är mycket nöjd. Kolla bilderna i mitt galleri på hur elementen ser ut innan montering. - 8" rejäla tunga element från Audio Pro subwoofer (B2-100) Skumkanten var trasig. En i varje soffa räcker gott. - Fjädrar är 2st krestkortsbitar ca 50mm breda. Mycket lim i krysset och lite varstans för att undvika vibrationer. Trimmade frekvensen genom att fila hack. - Gängad stång M13, muttrar och brickor som är något större än talspolens diameter. Valde stångdiameter efter vilka brickor som fanns tillgängliga. Massor med epoxilim. Nedersta muttern kapade jag till halva tjockleken för att undvika att den slog i magneten vid max utslag. - Mitt under soffan skruvade jag fast en nästan halvmeter rejäl balk i aluminium (Listen på framsidan av g:a subwoofern...) för att sprida vibrationerna i soffan. - Sedan är det mycket viktigt att kontrollera att resonansfrekvensen ligger på maximalt 20Hz då den är monterad i soffan!!! Provade först i rejäla skruvstädet vilket ger en helt felaktig frekvens! Soffan svänger med och påverkar frekvensen. Att mäta på bänken ger naturligtvis en helt felaktig frekvens. - Jag hade en riktig frekvensgenerator för labbruk, men ett program på PCn går säkert lika bra. - Att ha en brytfrekvens över 20Hz är verkligen att missa hela vitsen med buttkickern! Då missar man dom gosiga infraljuden  som örat har så svårt att uppfatta utan känselorganets hjälp. - Prova att köra igenom hela frekvensfånget (20-70Hz) med rejäl amplitud för att leta efter skrammel och vibrationer som lätt dyker upp. Naturligtvis fastsatt i soffan. Det är viktigt att centreringen har skett korrekt annars skrapar spolkanten i vid stora amplituder och det låter/känns inte bra. Man kan också trycka ihop/dra fjädern med handen och lyssna efter skrapljud. - Förstärkaren ska vara frekvensbegränsad uppåt vid 50-70Hz om inte LFE utgången man använder inte är det redan. - Använder mig av steget (100W kanske) från subben (lite moddat för att koppla bort Ace-bass filtret) vilket räcker mer än väl. Då kan jag ställa känslighet och övre brytfrekvens separat på buttkickern och subwoofern. /Lycka till!
Postad 09 October 2004 - 11:13
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Tips ang förstärkare, så har jag tagit en stärkare från en gammal subb som byttes ut, funkar utmärkt, fördelen är att jag kan montera den under soffan ihop med buttkickersen o den är avsedd att arbeta på låga frekvenser, den jag har är det även inbyggt delningsfilter i så den arbetar bara på dom lägre frekvenserna.
Postad 09 October 2004 - 21:10
Unregistered6c6c2b97
-
Unregistered6c6c2b97
-
Beroende
-
-
1103 inlägg
jag får väl visa min lilla TT byggd på en 15" bas med 4kg tung magnet 
Redigerat av Unregistered6c6c2b97, 10 October 2004 - 07:53.
Postad 09 October 2004 - 23:13
PJT
-
PJT
-
Användare
-
-
170 inlägg
Postad 10 October 2004 - 15:49
CitriX
-
CitriX
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
2st Power Acoustic PS-60, 6,5" inköpt på ÖB för 100kr
Fjäder: Golvsockellist METALL, 2mm tjock, 4cm bred. avstämd på 20-22 Hz
Jag provade med hårdplastfjädrar först men var tvungen att gå upp till 2st 6cm fjädrar för att komma ner i ca 21hz så jag tog steget över till metall.
----------------
2st MGR 6,5" inköpt på Ljudia för 99kr
Fjäder: hårdplast, 4mm tjock, 6,25cm bred. avstämd på ca 24-26 Hz
Jag har 1 MGR och 1 Power Acoustic i soffan för att täcka upp lite bredare frekvensomfång
2st kickers ligger och väntar på den andra soffan..
Finns bilder i galleriet
Redigerat av CitriX, 10 October 2004 - 16:02.
Postad 18 October 2004 - 19:00
Unregistered33410339
-
Unregistered33410339
-
Användare
-
-
151 inlägg
Provade bygga buttkicker i helgen och måste säga att det var fan svårt utan rätta grejerna!!!!!
Nåja, fler chanser kommer.
Postad 23 October 2004 - 19:54
Unregistered241397ab
-
Unregistered241397ab
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
Hello alla TT-lovers....
Jag har nu skaffat alla delar, slipat till en mutter för att limma i centrumet på högatalaren, kapat till ett par remsor plexiglas, MEN. Längden på gängstaven, hur lång skall den vara? Är det tänkt att den skall sitta fast i soffan, den med? Eller skall den vara med en liten glipa mot träet för att kunna knacka så fint mot soffan? Och i såfall har man något skydd mot "slagborren"?
Hjälp mig nu, tack...
Postad 24 October 2004 - 16:52
Unregistered31472
-
Unregistered31472
-
Lärjunge
-
-
281 inlägg
Gängstaven ska så klart sitta fast i soffan, med ett vinkeljärn eller dyl. hela paketet ska hänga i den. magneten får ej ligga mot något(golv, sladdar osv) för då blir det bara massa oljud.
Postad 24 October 2004 - 21:51
Unregistered241397ab
-
Unregistered241397ab
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
xztraz:
Tackar!
Finns det någon risk att högtalaren går sönder utav egenvikten?
Nu förstår jag varför man kör med mindre element istället...
Postad 25 October 2004 - 16:03
Unregistered31472
-
Unregistered31472
-
Lärjunge
-
-
281 inlägg
fjädern av plexi motverkar juh att högtalarns vikt hänger i talspolestyrningen(den gula "våffliga" grejjen) Ju tygre magnet juh mera massa har högtalaren att sätta i gungning så att den kan flytta större möbler.. men det behöver inte vara nån mega bautamagnet det funkar kanon med en mindre.
Postad 25 October 2004 - 18:08
Unregisteredcda2ff91
-
Unregisteredcda2ff91
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Hmm...å jag som skulle ha min buttkicker klar idag,men en tv-spels kväll(Lördag) med på tok för mycke sprit sabbade hela söndagen...  Nåja ska svarva en "bussning" till talspolen av nylon som jag gängar i mitten och sen limmar med kemisk metall...vore väl ändå om inte de satt! Använder en 15" Coustic bilbas som samlat damm i typ 6år! Tur att man inte gett/kastat bort den!
Hur mycket driver ni era med? Har en Technics förstärkare på 2*105w @ 4 ohm som jag hoppas räcker,tror att basen ligger runt 89-90db/W/M...
Postad 26 October 2004 - 16:14
Unregistered31472
-
Unregistered31472
-
Lärjunge
-
-
281 inlägg
lär räcka med 100 w. jag fick limma om min plexibit i mitten efter ett taq. epoxyn släppte! vart en rejäl blaffa plastic padding istället. hållt bra sen dess.
Redigerat av Unregistered31472, 26 October 2004 - 16:15.
Postad 11 November 2004 - 11:28
Unregistered241397ab
-
Unregistered241397ab
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
nu är även jag med i ligan, och herrejösses så kul det är när allt vibrerar
Fast jag var tvungen att koppla till phonoingången då min signal på lågnivån var så svag att line ingången inte reagerade. Det är inte en bra lösning men den funkar så länge som receivern är hel....
Postad 11 November 2004 - 20:43
Unregistered31472
-
Unregistered31472
-
Lärjunge
-
-
281 inlägg
tja vafasen med phonoingången får du dessutom ett lågpassfilter på köpet.. så det inte blir så mycket butt-talk
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Gör det själv
-
Personuppgiftspolicy
|
-
VM på nya AppleTV
Tobbeswim
2026-07-05 23:35:21
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|