Är på G att teckna mig för ett HD-abonnemang inom kort men vill ju först veta vilket paket man skall rikta in sig på.
Fotbolls-EM 2008 i HD - vilken kanal ?
Postad 04 december 2007 - 16:11
Är på G att teckna mig för ett HD-abonnemang inom kort men vill ju först veta vilket paket man skall rikta in sig på.
Postad 04 december 2007 - 16:55
Lycka till, snurrigt är bara förnamnetÄr det någon som har koll på i vilken HD-kanal som Fotbolls-EM kommer att sändas i ? TV4 HD eller Canal+Sport HD ? Är detta bestämt ? Tv4 meddelande ju nyligen att de kommer att sända ALLA matcher men inte i vilket format. Canal Digital har ju sedan tidigare alla HD-rättigheter kring Fotbolls-EM...vad jag känner till iallafall. Vidare har Canal Digital rättigheterna till alla repriser av matcherna från EM och till visning på webben. Snurrigt är bara förnamnet…..

Som du säger så är det TV4 HD eller Canal+Sport HD som gäller. Min gissning är att internationella matcher går i Canal+Sport HD men att troligen många av de svenska sänds i TV4 HD

När det gäller packet så avvaktar jag, att Canal+Sport HD ligger gratis i 6 månader och sedan vet vi inget köper jag inte, och jag har inte fått CD's kundtjänst att säga något vettigt i frågan. Vad jag absolut inte vill riskera är att jag står med en massa filmkanaler i total och sedan flyttar de ut Canal+Sport HD och säljer den som lös kanal eller i ett tillägg till HD paket etc. Men svaret borde vi få innan sommaren eftersom då har de 6 månader gått ut. Man under ju också hur länge det kan stå 6 månader, borde det inte ticka ner per månad

Postad 04 december 2007 - 17:02
Redigerat av Berkan, 04 december 2007 - 17:07.
Postad 04 december 2007 - 17:35
http://www.tv4.se/595155.html
från pressmedelandet
"Canal digital sänder exklusivt samtliga 31 matcher i HDTV-format."
Postad 04 december 2007 - 18:07
troligen på 13 öst också, senast på vm var kvaliten poå ARD's SD utsändning otroligt bra såg grässtråna perfekt
Postad 04 december 2007 - 18:15

Postad 04 december 2007 - 18:26
tror mer att flera av bbc(i) kanaler blir hd till em
Postad 08 december 2007 - 16:02
Vad får dig att tro det ?Canal Digital kommer att starta upp egna kanaler under fotbolls-EM för att kunna sända de 31 matcherna i HDTV
I pressreleasen står det: "Samtliga matcher, utom fyra matcher i gruppspelet, kommer att sändas i TV4" och eftersom TV4 HD visar samma som går i TV4....Sen kommer några matcher att gå i TV4-sport också fast då inte i HD.
Men som sagt det är i TV4HD som matcherna visas.http://www.tv4.se/595155.html
från pressmedelandet
"Canal digital sänder exklusivt samtliga 31 matcher i HDTV-format."

/staffan
Postad 08 december 2007 - 23:48
Vad får dig att tro det ?Canal Digital kommer att starta upp egna kanaler under fotbolls-EM för att kunna sända de 31 matcherna i HDTV
I pressreleasen står det: "Samtliga matcher, utom fyra matcher i gruppspelet, kommer att sändas i TV4" och eftersom TV4 HD visar samma som går i TV4....Sen kommer några matcher att gå i TV4-sport också fast då inte i HD.Men som sagt det är i TV4HD som matcherna visas.http://www.tv4.se/595155.html
från pressmedelandet
"Canal digital sänder exklusivt samtliga 31 matcher i HDTV-format."![]()
/staffan
I vilken kanal kommer hd-sändningarna att gå?
- Ett alternativt som vi tittar på är att dessa sänds i TV4 HD, ett annat alternativ är att skapa en egen HD-kanal som kommer att ingå i vårt hdtv-paket. Men vi kommer att använda oss av TV4:s kommentatorer. Vi kommer inte ha egna.säger Patrik Hofbauer, vd på Canal Digital.
Så det är nog inte klart än.Det kan bli en uppskalad fotbolls match i TV4HD om de inte kommer överens, och ingen äkta HD kvalité

Postad 09 december 2007 - 10:31
Visserligen kör TV4HD mycket uppskalat, men det verkar korkat av dem att hämta hem en sd-signal till sig, när källan finns i hd också. Nog blir det äkta hd i TV4HD till EM, något annat vore skandal.Det kan bli en uppskalad fotbolls match i TV4HD om de inte kommer överens, och ingen äkta HD kvalité
Postad 09 december 2007 - 10:41
Visserligen kör TV4HD mycket uppskalat, men det verkar korkat av dem att hämta hem en sd-signal till sig, när källan finns i hd också. Nog blir det äkta hd i TV4HD till EM, något annat vore skandal.Det kan bli en uppskalad fotbolls match i TV4HD om de inte kommer överens, och ingen äkta HD kvalité
Vad ska de göra om de inte har rättigheterna till HD sändningarna?

Postad 09 december 2007 - 13:52
I vilken kanal kommer hd-sändningarna att gå?
- Ett alternativt som vi tittar på är att dessa sänds i TV4 HD, ett annat alternativ är att skapa en egen HD-kanal som kommer att ingå i vårt hdtv-paket. Men vi kommer att använda oss av TV4:s kommentatorer. Vi kommer inte ha egna.säger Patrik Hofbauer, vd på Canal Digital.
Så det är nog inte klart än.Det kan bli en uppskalad fotbolls match i TV4HD om de inte kommer överens, och ingen äkta HD kvalité
Snacka om dumheter om detta stämmer.

Varför skulle CD skapa en ytterligare kanal som också ska ingå i hd-paketet när TV4HD redan ingår och kan inte ses utan detta abbonemang ?
Var hittar du detta uttalande från herr Hofbauer ?
/staffan
Postad 09 december 2007 - 19:21
Är det så? Den infon har jag missat i sådana fall. Jag minns ett pressklipp från i somras där TV4 och CD hade ingått ett exklusivavtal om att endast visa HD-fotboll i CD.Visserligen kör TV4HD mycket uppskalat, men det verkar korkat av dem att hämta hem en sd-signal till sig, när källan finns i hd också. Nog blir det äkta hd i TV4HD till EM, något annat vore skandal.Det kan bli en uppskalad fotbolls match i TV4HD om de inte kommer överens, och ingen äkta HD kvalité
Vad ska de göra om de inte har rättigheterna till HD sändningarna?
Postad 09 december 2007 - 21:08
Enligt CD:
"Samtliga matcher går även att se i TV4:s kanaler.
Men det är bara hos Canal Digital du kan se dem i HDTV-format."
http://www.canaldigi...le____9009.aspx

Postad 09 december 2007 - 22:37
ska bli intressant att se hur det kommer att fungera hos ComHem som ju också sänder TV4HDHmmm ...
Enligt CD:

/staffan
Postad 10 december 2007 - 07:04
Postad 21 januari 2008 - 23:42
ska bli intressant att se hur det kommer att fungera hos ComHem som ju också sänder TV4HDHmmm ...
Enligt CD:
![]()
/staffan
Sändnings uppehåll med den klassiska röda comhem skylten som säger: Ingen sändning på denna kanal just nu.
Postad 22 januari 2008 - 12:20

Postad 22 januari 2008 - 14:20
Snacka om dumheter om detta stämmer.
![]()
Varför skulle CD skapa en ytterligare kanal som också ska ingå i hd-paketet när TV4HD redan ingår och kan inte ses utan detta abbonemang ?
Därför att ComHem också sänder TV4 HD. Canal Digital gör allt för att förhindra oss kabel-TV kunder att få se sport i HD...
Postad 31 januari 2008 - 23:01
FOTBOLLS-EM I HD? Många hör av sig redan nu för att få reda på ifall TV4HD kommer att sända fotbolls-EM-matcherna i juni i äkta HD. Svaret är att de som har TV4HD från Canal Digital kommer att kunna se fotbolls-EM i äkta HD, medan Com hem tyvärr har tackat nej och alltså kommer att sända EM i normal bildkvalitet (SDTV).
källa: http://tv4.se/omtv4/554794.html
Tacksam jag inte bor i en betongbunker med Comhem.
Verkar som man måste förlänga sitt HD paket över sommaren....
Redigerat av Rabalder, 31 januari 2008 - 23:02.
Postad 02 februari 2008 - 11:20
De är ju skyldiga att erbjuda andra kanaler sändingsrättigheter också, som i Aten 04 då TV4 sände bland annat fotboll. Nu verkar dock ingen ha nappat och SVT får sända alltihop själva. Skönt som fan att slippa pajasändingarna från fyran.
Postad 02 februari 2008 - 11:27
Postad 02 februari 2008 - 23:02
Senaste nytt ang. Comhem och Fotbolls EM i HD ...
![]()
Prylportalen
Det är inte senaste nytt. Det har nämnts flertalet gånger här på forumet.
Postad 03 februari 2008 - 07:41
Så vad är senaste nytt?Senaste nytt ang. Comhem och Fotbolls EM i HD ...
![]()
Prylportalen
Det är inte senaste nytt. Det har nämnts flertalet gånger här på forumet.
Postad 03 februari 2008 - 14:29
Skall maila comhem.
Postad 03 februari 2008 - 22:32
Det är total skandal om TV4HD kör HD-upplösning om du rattar in via Canal Digital, men inte om du tar in TV4HD via ComHem - katastrof!
Skall maila comhem.
Jag mailade i torsdags om det (skällde på dem lite m.m) och fick det här svaret:
"Hej och tack för ditt e-postmeddelande!
På grund av att kostnadsläget blev alldeles för dyrt har vi tackat nej till att sända fotbolls-em högupplöst.
Med vänlig hälsning
Com Hem AB
Kundservice"
Skandal!!
Är otroligt sugen på att skaffa Canal Digital men då kan jag inte se Viasat HD och Champions League

Postad 14 februari 2008 - 22:13
/Kenneth
Postad 30 april 2008 - 09:38
"Det är inte bestämt vilken kanal som kommer sända fotbolls-EM i HD, men om den kanalen ingår i Com Hems utbud så kommer vi visa fotbolls-EM i HD"
Detta motsäger ju delvis vad som sagts tidigare, då TV4 HD faktiskt ingår i deras utbud. Ljög hon jag talade med eller vad gäller?
Mvh
Postad 30 april 2008 - 11:29
Jag ringde Com Hem igår & frågade, dom sa följande:
"Det är inte bestämt vilken kanal som kommer sända fotbolls-EM i HD, men om den kanalen ingår i Com Hems utbud så kommer vi visa fotbolls-EM i HD"
Detta motsäger ju delvis vad som sagts tidigare, då TV4 HD faktiskt ingår i deras utbud. Ljög hon jag talade med eller vad gäller?
Mvh
Jeg vil tippe at CD oppretter egne HD kanaler for Euro2008 og at HD kampene ikke skal sendes på TV4 HD.
Uansett så holder det ikke med en HD kanal siden det er flere dager det sendes to kamper samtidig.
Danske Canal Digtal har litt mer info.
Sitat:
Kampene fra sommerens EM-slutrunde har starttidspunkt henholdsvis kl. 18.00 og 20.45, men hver dag i EM-perioden fra 7. til 29. juni vil der være masser af fodbold på kanalen.
Fra ca. 08.30 til 17.30 vil der hver dag være genudsendelser af tidligere kampe, så man har mulighed for at se eller gense kampene. Så er der live fodbold med optakts og evalueringsprogrammet hele aftenen frem til ca. 22.45, hvorefter aftenens kampe vil blive genudsendt.
Så der bliver ca. 20 timers fodbold i HD-kvalitet hver dag på Canal Digitals HD-kanal.
https://www.canaldig...le____9694.aspx
Siden HD kanalene skal sende 20 timer fotball EM hver dag så er det vel ganske sikkert at TV4 HD ikke skal vise fotball EM i HD.
Postad 30 april 2008 - 15:29
Jeg vil tippe at CD oppretter egne HD kanaler for Euro2008 og at HD kampene ikke skal sendes på TV4 HD.
Uansett så holder det ikke med en HD kanal siden det er flere dager det sendes to kamper samtidig.
Danske Canal Digtal har litt mer info.
Sitat:
Kampene fra sommerens EM-slutrunde har starttidspunkt henholdsvis kl. 18.00 og 20.45, men hver dag i EM-perioden fra 7. til 29. juni vil der være masser af fodbold på kanalen.
Fra ca. 08.30 til 17.30 vil der hver dag være genudsendelser af tidligere kampe, så man har mulighed for at se eller gense kampene. Så er der live fodbold med optakts og evalueringsprogrammet hele aftenen frem til ca. 22.45, hvorefter aftenens kampe vil blive genudsendt.
Så der bliver ca. 20 timers fodbold i HD-kvalitet hver dag på Canal Digitals HD-kanal.
https://www.canaldig...le____9694.aspx
Siden HD kanalene skal sende 20 timer fotball EM hver dag så er det vel ganske sikkert at TV4 HD ikke skal vise fotball EM i HD.
TV4 skriver via fotbollskanalen.se att de sänder följande matcher EM i TV4:
Lördag 7 juni
18:00 Schweiz - Tjeckien, Grupp A, TV4
20.45 Portugal - Turkiet, Grupp A, TV4
Söndag 8 juni
18:00 Österrike - Kroatien, Grupp B, TV4
20:45 Tyskland - Polen, Grupp B, TV4
Måndag 9 juni
18:00 Rumänien - Frankrike, Grupp C, TV4
20:45 Holland - Italien, Grupp C, TV4
Tisdag 10 juni
18:00 Spanien - Ryssland, Grupp D, TV4
20.45 Grekland - Sverige, Grupp D, TV4
Onsdag 11 juni
18:00 Tjeckien - Portugal, Grupp A, TV4
20.45 Schweiz - Turkiet, Grupp A, TV4
Torsdag 12 juni
18:00 Kroatien - Tyskland, Grupp B, TV4
20:45 Österrike - Polen, Grupp B, TV4
Fredag 13 juni
18:00 Italien - Rumänien, Grupp C, TV4
20:45 Holland - Frankrike, Grupp C, TV4
Lördag 14 juni
18:00 Sverige - Spanien, Grupp D, TV4
20:45 Grekland - Ryssland, Grupp D, TV4
Söndag 15 juni
20:45 Turkiet - Tjeckien, Grupp A, TV4/TV4-Sport
20:45 Schweiz - Portugal, Grupp A, TV4/TV4-Sport
Måndag 16 juni
20:45 Polen - Kroatien, Grupp B, TV4/TV4-Sport
20:45 Österrike - Tyskland, Grupp B, TV4/TV4-Sport
Tisdag 17 juni
20:45 Holland - Rumänien, Grupp C, TV4/TV4-Sport
20:45 Frankrike - Italien, Grupp C, TV4/TV4-Sport
Onsdag 18 juni
20:45 Grekland - Spanien, Grupp D, TV4/TV4-Sport
20:45 Ryssland - Sverige, Grupp D, TV4/TV4-Sport
Torsdag 19 juni
20:45 Kvartsfinal 1 - Vinnare gupp A - Tvåan Grupp B, TV4
Fredag 20 juni
20:45 Kvartsfinal 2 - Vinnare gupp B - Tvåan Grupp A, TV4
Lördag 21 juni
20:45 Kvartsfinal 3 - Vinnare gupp C - Tvåan Grupp D, TV4
Söndag 22 juni
20:45 Kvartsfinal 4 - Vinnare gupp D - Tvåan Grupp C, TV4
Onsdag 25 juni
20:45 Semifinal, Vinnare kvart 1 - Vinnare kvart 2, TV4
Torsdag 26 juni
20:45 Semifinal, Vinnare kvart 3 - Vinnare kvart 4, TV4
Söndag 29 juni
20:45 EM-final, TV4
och då TV4HD sänder samma som TV4 så borde det ge HD sändningar via Canal Digital.
Om sen CD väljer att starta upp ytterligare en EM kanal för att kunna sända 20 timmar om dagen med repriser etc. må väl vara hänt men den kanalen kommer nog att sända samma som TV4HD enligt ovan. Matcher som bara går i TV4 Sport så skulle de kunna sändas i HD i den nya kanalen.

I Danmark så EM-samarbetar CD med TV2 och där verkar all HD-sändning från EM gå i CD's egna nyuppstartade kanal(er).
Postad 30 april 2008 - 16:51
...om jag känner ComHem rätt
//erikli
Postad 30 april 2008 - 17:00
Edit: ser att minhembio har ett filter mot värdeladdade ord

Redigerat av Janne.G, 30 april 2008 - 17:04.
Postad 01 maj 2008 - 17:41
och då TV4HD sänder samma som TV4 så borde det ge HD sändningar via Canal Digital.
Om sen CD väljer att starta upp ytterligare en EM kanal för att kunna sända 20 timmar om dagen med repriser etc. må väl vara hänt men den kanalen kommer nog att sända samma som TV4HD enligt ovan. Matcher som bara går i TV4 Sport så skulle de kunna sändas i HD i den nya kanalen.![]()
I Danmark så EM-samarbetar CD med TV2 och där verkar all HD-sändning från EM gå i CD's egna nyuppstartade kanal(er).
Jeg tror ikke det er TV4 HD som skal sende fotball EM i HD siden Canal Digital har exklusive rettigheter til HD delen.
Sitat fra pressemelding på canaldigital.se:
"TV4 står även för produktionen av de 31 matcherna i HD-format som Canal Digital exklusivt kommer att visa för sina satellitkunder. "
http://www.canaldigi...le____9007.aspx
Postad 02 maj 2008 - 11:40
Om dom levt upp till sitt eget löfte & fixat EM i HD så hade jag kunnat tänka mig att teckna ett abbonemang & ev. även behålla det efter fotbollsfesten för att dom isåfall visat sig aktiva & intresserade av sina kunder. Nu är jag så besviken att jag antagligen aldrig nånsin vill ha något med Com Hem att göra. Fram för bättre konkurrens i flerbostadshusen! Alla har inte råd eller möjlighet att skaffa villa & parabol bara för att kunna se våra fotbollshjältar i stora evenemang, & det skall givetvis ej heller behövas! Kan ej understryka detta tillräckligt, skärpning Com Hem, ni bygger ingen goodwill & får definitivt inga nöjda kunder med detta beteende!
Redigerat av vassago666, 02 maj 2008 - 11:42.
Postad 02 maj 2008 - 18:19

Postad 02 maj 2008 - 18:23
sedan flera månader tillbaka. Det ni pratar om nu är mycket gammal skåpmat.
Maveric

Postad 11 maj 2008 - 21:18
Postad 30 maj 2008 - 22:37
Jeg tror ikke det er TV4 HD som skal sende fotball EM i HD siden Canal Digital har exklusive rettigheter til HD delen.
Sitat fra pressemelding på canaldigital.se:
"TV4 står även för produktionen av de 31 matcherna i HD-format som Canal Digital exklusivt kommer att visa för sina satellitkunder. "
http://www.canaldigi...le____9007.aspx
Visst är det TV4 som sänder i HD, de startar två nya kanaler speciellt för fotbolls em, TV4 HD Fotboll och TV4 HD Fotboll2.
Canal Digital
Postad 05 juni 2008 - 21:35
Är det någon so har bild på sin TV HD Fotboll kanal?
Hos mig är de tbara en "grön" skärm än så länge. Undrar om det är så det skall vara, eller om jag istället bör se en provbild eller liknande?
/J
Postad 05 juni 2008 - 21:39
Sista dagarna har det varit Tv4 på ettan och Testbild på tvåan
Maveric

Postad 06 juni 2008 - 20:37
Någon som har fungerande bild via HTPC?
Se bifogad bild för en screenshot av min konstiga bild
Bifogad fil(er)
Postad 06 juni 2008 - 20:59
Postad 07 juni 2008 - 08:23
Jag kör via min HTPC, antar att det är problmet. Någon ide om varför det inte funkar?
Någon som har fungerande bild via HTPC?
Se bifogad bild för en screenshot av min konstiga bild
Hvis det er TV 4 HD Fotboll kanalene du forsøker på htpc så er muligens problemet at hardwaren din (eller software) ikke klarer den høye båndbredden på transponderene. Det sendes 66.8Mbit/s på transponderen og video sendes med 20Mbit/s. Common Interface CAM's skal minimum støtte opp til 58Mbit/s så transponderbitraten på 66.8Mbit/s fungerer muligens ikke med alle CAM'er.
Det skal være flere mottagere som sliter med dette problemet. Bl.a. Pace og Kathrein.
Jeg har et USB DVB-S2 kort fra TechnoTrend og det fungerer IKKE på Euro2008 HD transponderene. Forsøker TransEdit analysator for å måle bitrater men kortet klarer ikke den høye bitraten.
Postad 07 juni 2008 - 09:24
Jag kör med FioppyDTV S2 kort och en Conax CAM. Har inga problem på några av de andra 8 HD kanalarna???
Hur får jag reda på om det är det som är problemet för mig?
/J
Postad 07 juni 2008 - 09:57
Jag har ett Tecnothrend S2-3200 med conax och det fungerar utmärkt
på nya kanalerna TV4 Fotboll 1 & 2. Jag kör dvbviewer 3.9.4 samt
codec powedvd(3730). Jag kör XP SP2.
Postad 07 juni 2008 - 10:07
Jag installerade senaste versionen av DVBViewer igår, men får inte in några HD kanaler alls (utom Kanal 5 HD som jag ändå inte kan se ;-).
Jag läste lite på forumet till DVBViewer, men det verkade inte så lätt att få in HD kanalarna. Kan du vara snäll och dela med dig av de inställningar som skall till för att få in HD i DVBViewer? Och gär na en liten instruktion på hur jag lägger in dessa?
Tackar på förhand!
Postad 07 juni 2008 - 10:37
Jag kör i vanligt fall Media Portal, så kanske det är där som problemet ligger?
Jag installerade senaste versionen av DVBViewer igår, men får inte in några HD kanaler alls (utom Kanal 5 HD som jag ändå inte kan se ;-).
Jag läste lite på forumet till DVBViewer, men det verkade inte så lätt att få in HD kanalarna. Kan du vara snäll och dela med dig av de inställningar som skall till för att få in HD i DVBViewer? Och gär na en liten instruktion på hur jag lägger in dessa?
Tackar på förhand!
Hej.
(Egentligen är detta fel forum, skall till HTPC om vi skall vara ordentliga)
Det viktigaste är att själva frekvenserna finns med i din transponderlista.(t.ex. 3590.ini)
Frekvenserna hittar du ofta på kingofsat.net. Efter det kan du söka dessa kanaler med transEdit
eller vanliga channelScan i dvbviewer.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar